به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قبیله » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قبیله» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • داود مهدوی زادگان*
    برداشت رایج میان محققان این است که با وجودی که سرزمین های شمالی و جنوبی شبه جزیره عربستان سابقه دیرینه ای در تکوین دولت داشتند، اما عرب جاهلی حجاز در بی دولتی به سر می بردند تا اینکه با بعثت رسول الله و دعوت دین مبیین اسلام، اولین شکل از صورت دولت در مدینه پایه گذاری شد. در این پژوهش، با فرض دولت در عام ترین معنای آن که هر گونه سامان عقلانی و عرفی نظم سیاسی را شامل می شود، نشان داده است که سابقه تکوین دولت، لا اقل، به بیش از دویست سال قبل اسلام و با استیلای قبیله قریش که یکی از خالص ترین قبایل عرب حجاز است، باز می گردد. قصی بن کلاب بن مره یا قریش، کسی بود که خاندان های قریش را از پراکندگی نجات داد و آنها را در قالب تاسیس نظام سیاسی قبیلگی یکپارچه و متحد ساخت و شهر مکه را به مثابه مرکز حکمرانی این نظام تبدیل کرد. او شهر مکه را علاوه بر سامان سیاسی با ایده دار الندوه، از جهات اقتصادی و دینی سازماندهی کرد. بنابر این، بسیاری از شاخص های شکل گیری دولت در عرب جاهلی پیش از اسلام را می توان مشاهده کرد. اساسا مهم ترین دلیل برخورداری مکیان از دولت، شدت مخالفت مشرکین و کفار با دعوت رسول خدا در قبل و بعد هجرت آن حضرت به مدینه است.
    کلید واژگان: دولت, مکه, اسلام, قریش, عصبیت, قبیله}
    Davood Mahdavizadegan *
    The common perception among scholars is that although the northern and southern lands of the Arabian Peninsula had a long history of state formation, the ignorant Arabs of the Hejaz lived in statelessness until the resurrection of the Messenger of God and the invitation of the religion of Islam, the first The form of government was established in Medina. In this study, assuming the state in the most general sense that it includes any rational and customary order of political order, has shown that the history of the formation of the state, at least, more than two hundred years ago Islam and the domination of the Quraysh tribe that Hejaz is one of the purest Arab tribes, he returns. Qusay ibn Kalab ibn Marah or Quraysh was the one who saved the Quraysh families from dispersal and united them in the form of the establishment of a tribal political system and made the city of Mecca as the center of its rule. In addition to the political order, he organized the city of Mecca economically and religiously with the idea of ​​Al-Nadwa. Thus, many indicators of government formation can be seen in pre-Islamic pre-Islamic Arabia. Basically, the most important reason for Makyan to have a government is the intensity of the opposition of the polytheists and infidels to the invitation of the Messenger of God before and after his migration to Medina.
    Keywords: Government, Mecca, Islam, Quraysh, nervousness, tribe}
  • حجت کاظمی*
    این مقاله بر مبنای نقدی بر دو نظریه استبداد شرقی و ارتدکس مارکسیستی، در پی آن است تا با بهره گیری از مباحث ابن خلدون چشم اندازی متفاوت برای توضیح فرایند تاسیس دولت های ایرانی در دوره مابین تاسیس سلجوقیان تا پایان قاجاریه ارایه کند. فرضیه مقاله آن است که الگوی تاسیس دولت در ایران سنتی زمانی درک خواهد شد که این فرایند در متن ستیزه بنیادین تاریخ ایران میان جوامع قبایلی و یکجانشینان قرار داده شود و قبایل در مقام بازیگران دولت ساز در محوریت تحلیل قرار گیرند. یافته های مقاله نشان می دهد که از میان انبوه قبایل داخل و خارج فلات ایران، برخی از قبایل به واسطه ظهور رهبرانی فرهمند در میان آن ها موفق به غلبه بر انشقاق سرشته با زندگی قبایلی و شکل دادن به ایتلافی شدند که فرآورده آن یک «عصبیت بزرگ» بود. غلبه از طریق زور و مصالحه از طریق وعده سهیم شدن در غنایم دو عامل محوری در پیوستن قبایل به این ایتلاف بود. رهبران فرهمند توانستند جنگاوری و عصبیت بزرگ جاری در ایتلاف قبایلی را از نگرش محدود غارتگری پراکنده فراتر برده و معطوف به فتح نواحی مختلف کنند. نتیجه این فرایند استقرار شکل اولیه و ناپایداری از دولت قبایلی بود که در تکامل بعدی خود به یک دولت امپراتوری بدل می شد. مقاله حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است و تلاش کرده است تا با استفاده از رویکرد جامعه شناسی تاریخی الگوی کلان حاکم بر روند تاریخی تاسیس دولت را استخراج کند. برای گردآوری داده های مورد نیاز نیز از روش اسنادی-کتابخانه ای استفاده شده است.
    کلید واژگان: جامعه شناسی تاریخی, قبیله, عصبیت, فرهمندی, دولت}
    Hojjat Kazemi *
    The main objective of this article is to describe and analyze the mechanism of establishment of the Iranian States between the Seljuks' formation and the Qajar dynasty's end. The article is based on a critique of the two theories of Oriental Despotism and Orthodox Marxism; It seeks to provide a different perspective to explain the process of establishing the state in Iran by using Ibn Khaldoun's discussions about the conflict between primitive and Civilized communities. Based on this, the article believes that the pattern of state establishment in traditional Iran will be understood when this process is placed in the context of the fundamental conflict of Iranian history between tribal groups and sedentary communities. With such a basis, the article's point of view is that the model of the establishment of the traditional state should be analyzed in terms of the centrality of tribes as state-building actors. The findings of the article show that among the multitude of tribes inside and outside the Iranian plateau, some tribes, due to the emergence of charismatic leaders among them, succeeded in overcoming the division inherent in tribal life and forming a coalition that was the product of a "great Asabiyyah". Conquering through force and compromising through the promise of sharing in the spoils were two central factors in the joining of the tribes to this coalition. Charismatic leaders took the great Asabiyyah in the tribal alliance beyond the limited attitude of scattered looting and turned it towards conquering different regions. This process established the initial and unstable form of the tribal state, one that becomes an imperial state in its next evolution.
    Keywords: Historical sociology, Tribe, Asabiyyah, Charisma, State}
  • عابدین فقیه نصیری، بهروز دیلم صالحی*، سعید اسلامی

    محمدعابدالجابری، همزمان دو پروژه بزرگ را در مطالعات پردامنه ی خود پیش رو داشته است:1- تلاش برای بازشناسی و بازسازی «عقل عربی- اسلامی»، 2- طرحی برای نوسازی آن در مسیر تجدد سیاسی. این هردو مستلزم نظریه ای منسجم درباره ی دولت است که در ادبیات سیاسی «نظریه ی دولت» نام گرفته است، نظریه ای مربوط است به تبیین منشاء، ماهیت کارکرد و سازمان دولت یا قدرت سیاسی حاکمه. او در عین حال در دو کتاب مهمش به صورتی مستقیم با مضمون و مستلزمات چنین نظریه ای روبرو بوده است. پژوهش پیش رو این پرسش را مطرح کرده است که در «نظریه ی دولت» جابری بین تبیین منشاء اجتماعی قدرت سیاسی و آرمان بازسازی دموکراتیک نظام سیاسی چه رابطه ای وجود دارد؟ فرضیه ی این تحقیق این است که میان تبیین جابری از منشاء و ماهیت قدرت سیاسی با طرح تجدد و بازسازی مورد نظر او همسازی منطقی وجود ندارد. این تحقیق با اسلوب توصیفی -تحلیلی و با رویکردی انتقادی و با بهره گیری از مطالعات اسنادی صورت گرفته و نگارنده کوشیده است ناهمسازی یاد شده را نشان دهد. یافته تحقیق این است که نظریه ی دولت جابری ظرفیت لازم برای ارایه ی طرحی منطقی جهت نوسازی «عقل عربی-اسلامی» را ندارد. رهیافت تحقیق با توجه به مطالعات خود جابری جامعه شناسی تاریخی است که با نگرش جامعه شناسی انتقادی صورت گرفته است.

    کلید واژگان: نظریه ی دولت, عقل عربی, ابن خلدون, نظام خراج گذاری, قبیله, غنیمت, میثاق}
    Abedin Faghihnasiri, Behrooz Dilamsalehi*, Saeed Eslami

    Mohammed Abed al-jabri has advanced tow main projects in his intelectual endeavours: first, an anattempt to study and reveal, as he say, Arab-islamic reason, second to propuse ideas to  restrucutring it with an aim for political changes in The line of democratic order.
    In this propuse, he confronts, both directly and idirectly, with a theory of state. This research deals with consisteney of his explanation and aims where he deals with theory of state Where he  refers to Abn khaldoun's theory of state. The main question of this research is that how match jabris projects for democratic changes consistes with his theory of state. The main thesis of research is thatThere is not areasonable relationship between Jabris explanation of the social origin of political power and his project regarding democaratic renewal and political ganges. This research try to reveal such discon.  Sistency discriptiv-analytically with ahistorical- soeiological approach.

    Keywords: Theory of government, Arabic reason, Ibn Khaldun, tribute system, tribe, booty, covenant}
  • مرتضی شیرودی*، مجتبی سلطانی، محمدتقی آقایی مزرعه شاهی

    احیاگری دینی، مهم ترین تحول دهه های پایانی قرن بیستم به شمار می رود که در جهان اسلام در قالب جنبش های اسلامی، پدید آمدند. از جدیدترین این جنبش ها، جنبش حوثی های یمن است که هنوز کاملا شناخته نشده است؛ زیرا بیشتر تحلیل های پیرامون این جنبش که از دل زیدیه برخاسته، ژورنالیستی و فاقد چهارچوب علمی مناسب می باشد. بنابراین مقاله حاضر، رویکرد جابری را برای تحلیل علمی این جنبش اسلامی به کار برده است.پرسش اصلی این است: تحلیل عملکرد جنبش حوثی های یمن در چهارچوب نظریه جابری چیست؟ بدین منظور از مدل تحلیلی جابری که بر مولفه های عقیده، قبیله و غنیمت استوار است و از روش کیفی تحلیلی توصیفی بهره برده ایم. بدیع بودن نظریه جابری و نوبودن کاربست آن در تحلیل و نیز برجسته کردن عناصر کلیدی نظریه جابری در جنبش حوثی ها، از نوآوری های این مقاله است. مهم ترین دستاورد پژوهش حاضر، بررسی علمی و روشمند جنبش حوثی های یمن و ارایه الگویی جهت شناخت ماهیت و عملکرد جنبش های اسلامی و بازخوانی مسایل جاری جهان اسلام است.

    کلید واژگان: جنبش حوثی ها, زیدیه, عقیده, غنیمت, قبیله, محمد عابد الجابری, یمن}
    Mortaza Shirodi *, Mojtab Soltani, Mohamadtagi Agaei Mazara Sahi

    Religious restoration has been the most important change in the latest decades of the twentieth century which came on the scene in the world of Islam in form of Islamic Movements. Houthi movement is one of these important movements about which little is known. Almost all analyses about Houthi movement which is originated from Zaydiyeh are journalistic in nature. However, the current study has scientifically analyzed the movement through Jaberi approach. Whether it is possible to analyze formation and function of the movement through this approach is the main question of the present research. It seems that the approach has provided a new basis for understanding arabic political reasoning which helps understanding the Islamic movement. Jaberi's analytical model includes components of faith (belief), tribe and booty which are employed in the current study. Innovatory nature of this model in analyzing a movement is among its merits.

    Keywords: Belief, Booty, Jaberi, Houthi Movement, Tribe, Zaydieh}
  • محمد نوذری، بشیر اسماعیلی*، مسعود جعفری نژاد

    جوامع انسانی چندین نوع واحد سیاسی را تجربه کرده اند که در هر یک از آنها نوع، روش و ابزار مشارکت مردم متفاوت بوده است. امروزه ملت - دولت واحد سیاسی پذیرفته شده ای است که همه جوامع کمابیش، حتی به صورت ظاهری، به نحوی موازین و معیارهای آن را برای مشارکت سیاسی قبول دارند. اما در جامعه ایرانی که در طول تاریخ همواره حاکمیت ایلی و قبیله ای را تجربه کرده است نوع و شیوه مشارکت سیاسی در مرحله گذار قرار داشته و کنش گران آن هنوز نتوانسته اند از روحیه ایلیاتی به نظام حزبی گذر نمایند. این روحیه در استان های قبیله ای، همچون چهار محال و بختیاری، نمود ویژه ای دارد. مساله این تحقیق تبیین رابطه روحیات قبیله ای با مشارکت سیاسی در استان چهار محال و بختیاری است. روش به کار رفته در این ترکیبی از دو روش کیفی و پیمایشی است. بنابراین، با تکیه بر روش گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانه ای و میدانی بر آن است تا ضمن بررسی مبانی نظری پیرامون انتخابات، نوع مشارکت سیاسی و نقش هویت های قومی/ طایفه ای در این روند، به مطالعه رفتار انتخاباتی مردم حوزه انتخابیه استان چهار ومحال وبختیاری در دوره های مختلف مجلس شورای اسلامی بپردازد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین مشارکت سیاسی مردم این استان و روحیه قومی قبیله ای آنان رابطه وجود دارد. همچنین نتایج نشان می دهد که مشارکت سیاسی آنان بر حسب قومیت و تحصیلات متفاوت نبوده است.

    کلید واژگان: قبیله, انتخابات, مشارکت, سیاسی, چهارمحال و بختیاری}
    MOHAMAD NOUZARI, Bashir Esmaeili *, Masoud Parsley Race

    All human society do experience many political units that their participiant forms, ways and instruments was diffirent. Now, the form of nation – state is accepted one, more or less, formally it’s criteria are hold by societies. But, in Iran that always have experience of tribal sovereignty, kind and method of political participation is on transitional stage, and still their actors couldn’t passage from tribal spirit to party system. This spirit have a special appearance in tribal province, as Chahar Mahal and Bakhtiari. Then, the problem of this article is explanation the relation between tribal spirit and political participation in Chahar Mahal and Bakhtiari province. The method that be used in this research is mixture of geodistic and theoretical. Thus, by reliance on field and theoretical method, we gathered the data, meantime study the theoretical foundation on the elections deal with kind of political participation, and the role of tribal identity and study the people electoral behavier in Chahar Mahal and Bakhtiari province in the Islamic council assembly on the differ periods. This study conclude that there are relation between political participation and tribal spirit in Chahar Mahal and Bakhtiari province. Results also show their political participation not diffirent in terms of tribe and education.

    Keywords: tribe, elections, political participation, party – spirit, Chahar Mahal, Bakhtiari province}
  • امیر محسن عرفان*

    هدف پژوهش حاضر بررسی سبک مواجهه ی امام علی(ع) با گسست های فعال اجتماعی در بازه ی زمانی حکومت ایشان بود. پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و نتایج نشان داد، "احیای نظام معنایی مشترک"، "همسازی امتیازات اجتماعی" و "نهادینه سازی ارتباط بین فرهنگی" از جمله ی موارد مهم در مواجهه ی امیرمومنان  با گسست های فعال اجتماعی زمانه ی حکومت ایشان بوده است. بررسی های این مقاله مقدمه ای است برای پاسخ به این مساله که از چه الگویی برای تقابل با گسست های فعال اجتماعی در جامعه ی اسلامی باید بهره جست.

    کلید واژگان: امام علی(ع), گسست اجتماعی, امتیازات اجتماعی, نژاد, قوم, قبیله}
    Amir Mohsen Erfan*

    The purpose of the present study was to examine the style of Imam Ali's (A.S.) confrontation to social active disruptions in his government period. The research was conducted by a Descriptive-analytical method and the results showed that "revival of the common semantic system"," Synchronization of social privileges", and "institutionalization of intercultural communication" were among the important issues in Amir al-Mu'minin’s encounter with his active social ruptures of his time. The reviews in this article are a prelude to answering the question of what paradigm should be applied to confront active social disruption in Islamic society.

    Keywords: Imam Ali (AS), Social Disruptions, Social Privileges, race, tribe}
  • یوسف عالی عباس آباد *

    در این پژوهش در پی جواب دادن به این سوال‌ها هستیم که هویت ملی در شعر اخوان ثالث، چه مولفه‌هایی دارد؟ در اندیشه و شعر او این مولفه‌ها به چه صورتی به کار رفته است؟ دامنه مفاهیم هویت ملی به کدام مبانی محدود می‌شود و هنگام بررسی و تبیین اصطلاحات هویت ملی در شعر وی چگونه می‌توان آنها را تعریف کرد و ساختارشان را تعیین نمود؟ نخست اشعار اخوان را براساس شیوه تحلیل محتوایی بررسی نموده‌ایم و سپس با استفاده از نتایج این تحلیل، و بررسی داده‌های متن، به ابعاد گوناگون سوال‌های طرح شده پاسخ داده‌ایم. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، بیشتر آثار اخوان ثالث را بررسی و مبانی هویت ملی را براساس آنها تحلیل و دسته‌بندی کردیم؛ همچنین تمام کتاب‌ها و مقاله‌هایی را که درباره شعر اخوان نوشته شده، و امکان دسترسی به آنها وجود داشته، مطالعه نموده‌ایم.

    کلید واژگان: قبیله, هویت ملی, اخوان ثالث}
    Yosef Aali Abbasabad*

    This article is about the answer of this question that what are the most important about the national identity. And how he worked them in his poem and thought and what the range of national identity is, and we examine the most important expressions of national identity in Akhavan poem. In this article we examine many questions about content analysis of the method of his poem and we could answer those questions thorough analysis of our data.

    Keywords: Identity, National identity, Akhavan Sales}
  • ابراهیم برزگر

    هویت در منابع و متون اسلامی از جمله نهج‌البلاغه، موضوعی وسیع و عمیق است. در این کتاب ارزشمند، به هویت قبیله‌ای به‌عنوان واقعیت و «سیاست آن‌گونه که هست»، در ابعاد گوناگونی توجه شده است. هویت و ملاحظات قبیله‌ای و رقیبان و مخالفان در تصمیم‌گیری‌ها و موضع‌گیری‌های امام(ع) از جایگاه مهمی برخوردار است؛ زیرا سیاست، ماهیتی کلی ملی دارد و دشمن در یک سوی آن، قرار می‌گیرد.
    در این مقاله با تحلیل محتوای گفتار و نوشتار امام(ع) در نهج‌البلاغه به واکاوی هویت قبیله‌ای به‌عنوان رقیب هویت دینی می‌پردازیم. با ورود اسلام و بعثت پیامبر(ص) هویت قبیله‌ای در ساختار شبه جزیره عربستان تحت تاثیر هویت دینی، به هویتی حاشیه‌ای تبدیل شد و با مهار آن، یکی از موانع ساختار دولت‌سازی پیامبر(ص) از میان برداشته شد و دولت متمرکز پیامبر به وجود آمد؛ اما بعد از رحلت آن حضرت، هویت قبیله‌ای بار دیگر از حاشیه به متن جامعه وارد، بازتولید و تقویت شد. شکل‌گیری گرایش‌های گریز از مرکز از سوی هویت‌های متعدد قبایل گوناگون یکی از پیامدهای بازگشت هویت قبیله‌ای به جامعه بود. همین گرایش‌ها موجب قتل عثمان شد و در واقعیت‌سازی حوادث دوران پنج ساله خلافت امام علی(ع) و سه جنگ داخلی دوران ایشان نقشی مهم داشت. شدت یافتن این گرایش‌ها اداره دولت را برای امام علی(ع) دشوار کرد و سرانجام منجر به تشکیل دولت امویان شد. در این مقاله واقعیت هویت قبیله‌ای توصیف، و واقعیت‌سازی قبیله‌ای، تجزیه و تحلیل شده است.

    کلید واژگان: قبیله, هویت قبیله ای, هویت دینی, اندیشه سیاسی امام علی (ع)}
    Ebrahim Barzegar

    Identity is a profound and comprehensive issue in the Islamic texts and resources including Nahjolballaghe. Tribal identity, as a reality and "Politics as it is", is perused and analyzed in this valuable text systematically. Identity and tribal considerations, rivals and oppositions are considered quite momentous in the Imam's (A) outlooks and decisions; because politics has an interactive nature and an adversary is on the opposite side of it. In this article, We have tried to analyze tribal identity as a rival religious identity using context analysis of the Imam's (A) writings and sayings in Nahjolbalaghe. With the emergence of Islam and inception of Prophecy, tribal identity, in the Arabian Peninsula structure, affected by religious identity, was changed to a marginal identity, and having contained it, one of the structural impediments of the Prophet's nation- state building was Removed and the Prophet's central govt. was established. However, after the demise of the Prophet, tribal identity strengthened, reproduce, and entered from margin into the text (centre) of society once again. Consequently, frequent identities of various tribes with different attachment and tendencies were formed, and these events resulted in the death of the Othman, and played an important role in the actualization process of incidents of the five year periods of Imam Ali (A) Caliphate and the tree Internal war, which took place subsequently. Intensification of these tendencies made it difficult for Imam Ali (A) to administer the government and finally this culminated in the formation of the Omaviyate state. In this paper, tribal actuality is described and tribal actualization has been analysed.

    Keywords: Tribe, Tribal Identity, religious Identity, Imam Ali's (A) political thought}
  • اصغر افتخاری
    این مفروض که بین معانی و ساختارهای عینی رابطه ای وثیق وجود دارد و از طریق تجزیه و تحلیل ساختارها می توان به ابعاد نظریه های مختلف پی برد، بنیاد الگوی تحلیلی مقاله حاضر را شکل می دهد. نگارنده در پی آن است تا با بررسی الگوی حکومت نبوی (ع) به مثابه الگوی معتبر اسلامی در عرصه سیاست و حکومت، به پاره ای از آموزه های موثر در بحث از «امینت اسلامی» دست یابند. برای این منظور ساختار جامعه اسلامی در عصر نبوی (ع) را از دو حیث به بررسی می گذارد: نخست از منظر ساخت اجتماعی و دوم از منظر ساخت سیاسی. ...
    کلید واژگان: امنیت, گفتمان اسلامی, حکومت نبوی (ع), قبیله, جاهلیت, امت, جهاد}
    Asghar Eftekhary
    The assumption that there exists a firm correlation between meanings and objective structures, and that aspects of various theories can be understood by analyzing structures shapes the foundation for this article’s analytical framework. The author tries to grasp a number of influential teachings in the discussion of Islamic security by investigating the pattern of the Prophet’s governments as a valid Islamic pattern in the realm of politics and government. In doing so, the author discusses the structure of the Islamic society under the Prophet from two perspectives including: the social structure perspective and the political point of view. While discussing social structure, the alternative pattern of Ummah as contrasted to the dominant pattern of tribe is studied and in the second discussion, the power structure based upon responsibility vis-à-vis the power structure founded on domination is offered. The critical and analytical considerations set out by the author presents certain Islamic teachings with respect to security. According to the author, this security can be referred to as the theory of Ummah security, drawing on the Prophet’s state model. This theory revolves around three premises including the amalgamation of belief borders and territorial limits, the combination of religious exigencies and territorial interests, and finally the mixture of statecraft and liberation.
    Keywords: Security, Islamic discourse, Prophet's Government, Tribe, Ignorance, Ummah, Jihad}
  • نگاهی جامعه شناختی به زندگی و فرهنگ مردم عرب خوزستان
    عبدالنبی قیم
    کشور ما ایران، با کوه های سر به فلک کشیده، جلگه های سرسبز، دشت های حاصلخیز، کویرهای خشک و لم یزرع و آب های نیلگون در شمال و جنوب، آمیزه ای از مناطق جغرافیایی مختلف با آب و هوای متفاوت است. وسعت سرزمین ایران به همراه تنوع جغرافیایی و تنوع آب و هوایی باعث گردیده تا مردمانی با ویژگی ها و آداب و رسوم خاص در آن سکنی گزینند. این مردم، اجزای پیکره ای بزرگ و یکپارچه به نام ملت ایران هستند که با پیشینه مشترک، تاریخ این مرز و بوم را رقم زده اند.
    ازجمله اجزای این پیکره بزرگ که نقش فعال و موثری در تحولات شش قرن اخیر این خطه از میهن داشته اند، مردم عرب خوزستان هستند که در بخش جلگه ای استان خوزستان زندگی می کنند. هدف این نوشته، آشنایی با نحوه زندگی، پیشینه تاریخی، موقعیت جغرافیایی، جمعیت، فرهنگ، زبان و مذهب این مردم و هم چنین سیاست های رژیم پهلوی و دگرگونی های پس از انقلاب اسلامی، در زندگی آنها است.
    کلید واژگان: پهلوی, خزعل, خوزستان, صائبی, عرب, عشیره, عیلام, قبیله, قوم, کعبیان, مشعشعیان}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال