به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هویت گرایی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «هویت گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا رحمتی*، سیده کوثر جعفری منش
    هدف

    بسیاری از تحلیل ها درباره پدیده اربعین، در حوزه ژیوپلیتیک و پیامدهای سیاسی این پدیده برای منطقه و جهان بوده است. این درحالی ست که نمی توان این پدیده را محدود به حوزه سیاسی _امنیتی کرد، بلکه تحلیل-های ژیوکالچر با محوریت مسایل هویتی، پرتو روشنی بر ابعاد مختلف آن خواهد انداخت و از این مدخل نیز می توان به تحلیل های هویتی پیرامون نظم منطقه ای ورود پیدا کرد. بر این اساس تحلیل چرایی و چگونگی تاثیرگذاری راه پیمایی اربعین بر ژیوکالچر شیعه با تمرکز بر هویت گرایی برخاسته از آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. سوال: پرسش اصلی این است که مولفه های هویت ساز راه پیمایی اربعین چگونه بر قوام نظم منطقه ای در چارچوب ژیوکالچر شیعه نقش داشته است؟ فرضیه: در پاسخ به پرسش مذکور، فرضیه پژوهش این است که هویت سازی در دو سطح مذهب (با محوریت مذهب شیعی) و عقیده گرایی (با محوریت عقاید شیعی) سبب قوام نظم ژیوکالچر شیعه در سطح منطقه ای شده است.

    روش

    در روش شناسی، شاخص های پژوهش، جامعه و نمونه آماری، با استفاده از روش های کمی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. این مقاله به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی - تحلیلی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی میدانی است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان میدهد که بیشتر نمونه آماری پژوهش، با وجود دیدگاه های متفاوت درباره هویت گرایی شیعی، نسبت به چالش های موجود آن حساسیت داشته و تمایل به کنشگری دارند. همچنین نمونه آماری راهپیمایی اربعین را موجب ارتقای حس تعلقگرایی به هویت شیعی ارزیابی کرده است که این نشان میدهد؛ مراسم اربعین در حفظ، تثبیت و مانایی هویت شیعی در میان پیروان آن اثری مثبت داشته است.

    نتیجه گیری

    براساس یافته های پژوهش،کمرنگ شدن مرزهای فیزیکی و گسترش مرزهای هویتی در باور نیروهای اجتماعی در آینده، محتمل به نظر میرسد که اگر با فراهم شدن زمینه های همبستگی همراه باشد، سبب دوام جغرافیای فرهنگی گروه های اجتماعی خواهد بود

    کلید واژگان: هویت گرایی, راه پیمایی اربعین, ژئوکالچر, نظم منطقه ای}
    Reza Rahmati *, Seyedeh Kosar Jafari
    Purpose

    Many analyzes about the Arbaeen phenomenon have been in the field of geopolitics and the political consequences of this phenomenon for the region and the world. While this phenomenon cannot be limited to the political-security domain; Rather, the analyzes of geoculture, focusing on identity issues, will shed light on its various dimensions, and from this entry, we can also enter into the identity analyzes surrounding the regional order. Based on this, it is very important to analyze why and how the Arbaeen procession affects the Shia geoculture, focusing on the identitarianism arising from it.

    Method

    In methodology, research indicators, society and statistical sample will be studied using quantitative methods. This article is practical in terms of purpose, quantitative in terms of method, and field survey in terms of data collection method.

    Findings

    The findings of the research show that most of the statistical sample of the research, despite having different views on Shiite identityism, are sensitive to its existing challenges and have a tendency to be active. Also, the statistical sample of the Arbaeen procession has evaluated the promotion of the sense of belonging to the Shiite identity, which shows that; The Arbaeen ceremony has had a positive effect in preserving, consolidating and strengthening the Shiite identity among its followers.

    Conclusion

    Based on the findings of the research, the fading of physical boundaries and the expansion of identity boundaries in the belief of social forces in the future, it seems likely that if it is accompanied by the provision of solidarity grounds, it will cause It will be the cultural geography of social groups.

    Keywords: Identityism, Arba'een Pilgrimage, geoculture, Regional Order}
  • صادق سالاروند*، فرهاد درویشی سه تلانی

    تحولات عربی از تونس آغاز شد و به واسطه اشتراک های تاریخی، دینی، فرهنگی و جغرافیایی به سرعت به دیگر کشورهای عربی نیز سرایت کرد. این تحولات به قدری جدی بود که در برخی از کشورها از جمله مصر، تونس، لیبی و یمن با سقوط دیکتاتورها، هییت حاکمه آن ها با تغییرات اساسی روبه رو شد و در کشورهایی همچون سوریه و تا حدودی یمن بحران، ابعاد بین المللی یافته و همچنان ادامه دارد. در بروز این تحولات عوامل مختلفی هم زمان دخیل بوده اند، اما آنچه تاکنون از دید صاحب نظران مغفول مانده، نقش سازه های هویتی و هویت گرایی در بحران های این منطقه است. هدف ما در این مقاله بررسی تاثیر مولفه های هویتی شیعیان، کردها و بنیادگرایان در شکل گیری و نتایج متفاوت تحولات اخیر خاورمیانه عربی است. در این مقاله به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که در چارچوب نظریه سازه انگاری، هویت و هویت گرایی گروهای قومی و مذهبی جوامع عربی چه تاثیری در شکل گیری و روند تحولات اخیر این جوامع داشته است؟ از روش توصیفی- تحلیلی استفاده کردیم و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است. یافته های پژوهش نشان می دهد که نبود سه شاخص هنجار، ارزش و هویت مشترک در ساختار اجتماعی این جوامع و به تبع آن ناتوانایی در خلق هویت ملی و تلاقی آن با هویت گرایی شیعیان، کردها و بنیادگرایان نه تنها از عوامل زیربنایی این تحولات هستند، بلکه نتایجی همچون استمرار بحران، جنگ داخلی، ورود بازیگران فراملی، جنگ نیابتی و خشونت زیاد را به دنبال داشته است.

    کلید واژگان: بنیاد گرایی, خاورمیانه عربی, سازه انگاری, شیعیان, کردها, هویت گرایی}
    Sadegh Salarvand *, Farhad Darvishi Se Talani

    In Syria and Yemen, the apparent power of ethnic and religious groups has led to civil war, rooted in the identity issues of these societies. Under the consensus cultural variable is the component of identity, which is one of the main factors and the foundation of the so-called Arab Spring developments. The majority of Arab societies suffer from the lack of national identity due to the plurality of ethnic and religious groups, which puts some groups in a superior political position and pushes others to the margins. Identity is at the top of the Arab developments, and other factors are placed below it. Even the difference in the process of developments in these societies is due to the identity issue. The aim of this research is to investigate the role of identity in the formation, results, and trends of recent developments in the Arab Middle East using constructivism in a descriptive and analytical way. The article's main question is, "What effect has the identity and identitarianism of ethnic and religious groups of Arab societies had on the formation and process of recent developments of these societies?" The findings indicate that the social structure of most Arab societies is very plural. Muslim groups in Arab countries are not cohesive, and there are many religious sects that fuel the religious divide of these societies. The biggest gap is between Shia and Sunni. The difference in the fundamentals of the belief principles of the various Sunni sects has led to their identity split. The Brotherhood, Salafism, and radical fundamentalism are the most effective identity discourses of the Sunni sect, which, along with the Shiites, try to spread their intellectual values and norms in Arab societies. The most prominent ethnic divide is related to the Kurdish ethnicity, which in countries such as Syria and Iraq pursue a different identity from the Arab ethnic groups due to their cultural values. Due to the lack of common norms in Arab societies, a common identity has not been formed in these countries, and we are facing a plurality of identities that are rooted in contradictions and conflicts. This is why during the Arab developments, three groups of fundamentalists, Shiites, and Kurds have become highly active in the analysis of identity action, and it is not possible to solve the crises of these societies without considering their demands.
    When the political units do not pay attention to the intellectual, perceptive, normative, and identity components of the citizens, it is natural that conflicts between the government and the society will be created. This is what has been objectified in the Arab societies of the Middle East. The Arab totalitarian governments, by creating a fence around themselves, have actually limited the political and economic structure to their families and those around them and do not care about other peoples.
    Therefore, what was formed in the Arab Middle East in 2011 cannot be unrelated to the ethnic-religious intellectual and normative patterns of this region. Even the trends and differences in the developments of Arab societies are not unrelated to the plural identity of these societies. The more cohesive the country is in terms of social structure, the faster the social movement ends, and we do not witness civil war or the presence of other countries in the course of the developments of these societies. A clear example of that is Egypt and Tunisia, where the overthrow of the governments resulted in relative peace in a short period of time. The lack of active ethnic-religious identities and their relatively coherent social structure caused the shortness of the transition period, low violence, and non-intervention of other countries in the course of the developments of these societies. However, identity pluralism in some societies such as Syria, Yemen, and to some extent Libya pushed the developments in another direction. In these societies, the depth of the identity difference is such that none of the parties backed down from their position, and the protests progressed towards civil war and widespread crisis. The identity and ideological war stemming from dry religious interpretations led to widespread violence in societies such as Syria, Iraq, and Yemen. The presence of active identity groups in the developments of these societies followed the reaction of transnational actors in the field of supporting identity groups close to them, which ultimately results in the prolongation of the crisis and proxy wars.

    Keywords: Arab Middle East, Structuralism, identity, Kurds, Shiites, Fundamentalism}
  • محمدمهدی سلیمی، مهدی مطهرنیا*، علیرضا امینی
    هدف

    مقاله حاضر، در صدد است تا با بررسی ویژگی های هویتی خاورمیانه، به شناسایی پیامدها و آثار امنیت منطقه ای هویت گرایی در خاورمیانه دست یابد. پرسش اصلی مقاله، آن است که «هویت گرایی خاورمیانه دارای چه ویژگی هایی بوده و چه آثاری را در امنیت منطقه ای به جا گذاشته است؟»

    روش

    در این مقاله، از چهارچوب نظری هویت گرایی، به منزله پارادایم مطالعات جدید منطقه ای، به مثابه نظریه پژوهش استفاده گردید و از رهیافت کمربند شکننده کوهن، پارادایم جدید تورن و چرخش فرهنگی ملوچی، به عنوان روش پژوهش استفاده شد.

    یافته ها

    یافته مقاله، این است که «هویت گرایی در خاورمیانه، بر اساس تمایز مذهبی، فرهنگی، تاریخی و هویتی شکل گرفته و منجر به منازعه کم شدت و جنگ های نیابتی گردیده است.»

    نتیجه گیری

    در منازعات هویتی خاورمیانه، انواع بازیگران رسمی و غیررسمی، درگیر منازعات سیاسی و راهبردی می شوند و گروه های هویتی، تلاش می کنند تا شکل جدیدی از عدالت را بازتولید نمایند و زمینه تحقق روش جدیدی در مناسبات سیاسی را به وجود آورند.

    کلید واژگان: هویت گرایی, گسترش منازعه, کمربند شکننده, پارادایم جدید, چرخش فرهنگی}
    Mohammad Mahdi Salimi, Mehdi Motaharnia *, Alireza Amini
    Objective

    This article aims to identify the consequences and effects of regional security of identityism in the Middle East by examining the identity characteristics of the Middle East. The main question of the article is "what are the characteristics of Middle Eastern identityism and what effects has it left on regional security?"

    Method

    In this article, the framework of identitarianism theory as a paradigm of new regional studies was used as a research method, as well as Cohen's breaking belt approach, Thorn's new paradigm, and Melouchi's cultural rotation were also used.

    Results

    The finding of the article is that "identityism in the Middle East has been formed based on religious, cultural, historical and identity differentiation and has led to low-intensity conflict and proxy wars."

    Conclusion

    In the identity conflicts of the Middle East, all kinds of official and unofficial actors are involved in political and strategic conflicts, and identity groups are trying to reproduce a new form of justice and create the ground for the realization of a new method in political relations.

    Keywords: Identitarianism, expansion of conflict, breaking belt, new paradigm, cultural turn}
  • رضا رحمتی*، سیده کوثر جعفری، حسن رحیمی روشن

    جهان از مجموعه ای از تمدن های بزرگ وکوچک با فرهنگ های مختلف تشکیل شده است. یکی از تمدن های بزرگ، تمدن اسلامی و یکی از زیرمجموعه های مهم آن تمدن شیعی است. بسیاری از تحلیل ها پیرامون مسایل مربوط به جهان اسلام به تبیین مسایل ژیوپلیتیک بر می گردد. اندکی از تحلیل ها با پشتوانه تحلیل هویتی و فرهنگی مسایل جهان اسلام را تبیین کرده اند، با این حال مسئله «همگرایی بین گروه های شیعی» با تحلیل ژیوکالچر در مدت زمانی طولانی به دلایل متعدد، مورد اهمال واقع شده است. اما امروزه ضرورت بازگشت تحلیل های تمدنی، فرهنگی و هویتی در ضرورتی اجتناب ناپذیر است. راه پیمایی اربعین یکی از پدیده های اجتماعی است که با تحلیل ژیوپلیتیک نمی توان آن را تشریح کرد و ضرورت توجه به نگاه گفتمانی یا بین الاذهانی برای تحلیل آن وجود دارد. سوالی که در اینجا مطرح است مربوط به چرایی و چگونگی تاثیرگذاری پیاده روی اربعین، بر شکل گیری ژیوکالچر شیعه است. برای پاسخ به این سوال ابتدا عواملی که تاثیرگذاری فرهنگ بر گروه هویتی مورد مطالعه با آن ها میسر می شود و علت شکل گیری ژیوکالچر هستند، به عنوان شاخص های پژوهش، بررسی شده و با استفاده از روش های کمی جامعه آماری مورد مطالعه قرار می گیرد. همچنین موانع شکل گیری ژیوکالچر شیعه و میزان تاثیر آن ها بررسی و مقایسه بین هر دو نوع عوامل برای یافتن پاسخ سوال اصلی پژوهش بیان شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-تحلیلی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی میدانی است.

    کلید واژگان: ژئوکالچر, هویت گرایی, ژئوکالچر شیعه, راهپیمایی اربعین}
    Reza Rahmati *, Seyedeh Kosar Jafari, Hasan Rahimi Roushan

    The world is made up of a collection of great and small civilizations with different cultures. One of the great civilizations is Islamic Context is Shiite civilization. Many analyzes on issues related to the Islamic world is explaining geopolitical issues. Few analyzes, with the help of identity and cultural analysis, have covered Geo Cultural analysis. This has been neglected for a long time for a number of reasons. But today, the return to civilizational, cultural, and identity analysis is an inevitable necessity. The Arbaeen March is a social phenomenon that cannot be explained by Geopolitical analysis, and there is a need to pay attention to the discourse or interdisciplinary perspective to analyze it. The question here is why and how the Arbaeen March affects the formation of Shiite Geo Culture. To answer this question, we first examine the factors that influence the impact of culture on the identity group under study and the reason for the formation of Geo Culture, as research indicators, and using quantitative methods of statistical population. Also, the barriers to the formation of Shiite geoculture and their impact have been investigated and compared between both types of factors to find the answer to the main research question. The present research is applied in terms of purpose, Functional, in terms of method, descriptive-analytical, and in terms of data collection survey.

    Keywords: Identity, Shiite GeoCulture, Arbaeen March, Regional Order}
  • رسول افضلی، محمدباقر قالیباف، زهرا پیشگاهی فرد، مهدی میرزاده کوهشاهی *

    تغییر هر رژیم سیاسی می تواند پیامدهای مختلفی را در سطوح مختلف محلی، منطقه ای و بین المللی به دنبال داشته باشد. این مقاله ضمن مرور جنبش انقلابی مردم بحرین در سال 2011 موسوم به جنبش 14 فوریه، به بررسی پیامدهای راهبردی ناشی از تغییر رژیم حاکم بر بحرین در سطوح داخلی و منطقه ای می پردازد. این مقاله مستخرج از پایان نامه دکتری در رشته جغرافیای سیاسی با عنوان «اثرگذاری عوامل ژئوپلیتیکی بر فرایند دموکراسی در خاورمیانه»، است.

    کلید واژگان: تغییر رژیم, مجموعه امنیتی منطقه ای, مجاورت جغرافیایی, هویت گرایی, دموکراسی, بحرین}
    Rasoul Afzali, Mohammad Bagher Ghalibaf, Zahra Pishgahifard, Mahdi Mirzadeh Kouhshahi

    Regime change could have different local, regional and international impacts. The more political, security and cultural ties of a regime, the more change impacts it cause. Although, the intensity and depth of regime's friendship and enmity, has a vital role in depth and scope of change impacts. This article assuming that regime change and democratization in Bahrain would have strategic impacts, tries to study these impacts in different levels of analysis. Shia power in Bahrain, increases of Shia power in region, changes in geopolitical structure of region, transformation of friendship and enmity models in Persian Gulf, are among impacts of regime change and democratization in Bahrain.

    Keywords: regime change, regional security complex, Geographical proximity, democracy, Bahrain}
  • زهره پوستین چی
    انقلاب اسلامی ایران، شکل جدیدی از معادله قدرت را در سیاست بین الملل ایجاد نمود. این امر براساس شاخص ها و نشانه های ایدئولوژیک و ساختار سیاسی جمهوری اسلامی سازماندهی شد. از سوی دیگر می توان بر این امر تاکید داشت که بسیاری از شاخص ها و نشانه های امنیت سازی در ایران واکنشی نسبت به تهدیدات بین المللی، منطقه ای و داخلی محسوب می شود. به این ترتیب گفتمان امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از یک سو مربوط به شاخص ها و نشانه های ساختاری- ایدئولوژیک آن بوده و از سوی دیگر می توان آن را واکنشی نسبت به تهدیدات متنوع امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.
    در این مقاله تلاش می شود تا شاخص های مربوط به امنیت سازی از طریق «گفتمان مقاومت» مورد توجه قرار گیرد. این گفتمان یکی از شاخص های قدرت سازی در برابر تهدیدات تلقی می شود. از سوی دیگر می توان بر این امر تاکید داشت که گفتمان امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در برابر سطوح تهدیدات متنوع مبتنی بر بهره گیری از شاخص های قدرت نرم می باشد. گفتمان مقاومت نمادی از قدرت نرم در روند امنیت سازی و در مقابله با تهدیدات امنیتی محسوب می شود.
    از آنجایی که گفتمان امنیت ملی ایران ماهیت نامتقارن دارند، باید آن را در قالب «عدم تقارن فرهنگ محور» مورد ارزیابی قرار داد. این رهیافت توسط نظریه پردازنی همانند کیگان و هانتینگتون ارایه شده است. براساس این رهیافت هر کشور و نظام سیاسی برای خود تصویر ذهنی خاصی از تهدید و امنیت دارد که براساس شاخص های فرهنگی و هویتی آن کشور با تهدیدات مقابله می شود. این امر بر «تمایز کشورها» در رفتار امنیتی و استراتژیک تاکید دارد. در این مقاله تلاش می شود تا رابطه بین قدرت نرم و کنش عدم تقارن فرهنگ محور برای مقابله با تهدیدات در سیاست امنیتی ایران مورد توجه و تحلیل قرار گیرد.
    کلید واژگان: قدرت نرم, گفتمان امنیت ملی, تهدیدات خوشه ای, امنیت نامتقارن, انسجام ایدئولوژیک, هویت گرایی, گفتمان انقلاب اسلامی و امام خمینی}
    Pustinchi Zohreh
    The Islamic Revolution of Iran، created a new form of power equation in the international policy. This was organized on the basis of the ideological symptoms and measures and the political structure of the Islamic Revolution of Iran. On the other side، it can be emphasized that many of the factors and symptoms of security building in Iran count as a reaction to the international، regional، and internal threats. So، the discourse on I. R. I national security is associated with the ideological-structural symptoms and factors on the one side، and can also be considered a reaction to the various. security threats of the Islamic Revolution of Iran on the other This article tries for security-building related factors to be considered through “the discourse on resistance”. This discourse is considered as oneof the factors of power-building against the threats. On the other side، it can be emphasized that the discourse on I. R. I. national security against various levels of threats is founded on exploiting the factors of soft power. The discourse on resistance counts as a symbol of soft power in the course of. security building، as well as in countering security threats Due to the fact that the discourse on I. R. I national security is of an asymmetric nature، it should be evaluated under the title of “culture-based asymmetry”. This approach has been offered by theorists like Keegan and Huntington. On the basis of this approach، every country and political system has its own specific perception of threat and security، the threats being countered based on that country”s identity and cultural factors. This emphasizes making “distinctions between countries” in terms of strategic and security behavior. This article tries to notice and analyze the relationship between soft power and culture-based asymmetric action in order to. counter the threats in I. R. I security policy
    Keywords: soft power, the discourse on national security, cluster security, ideological integration, identity, Islamic Revolution”s, Imam Khomeini”s discourse}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال