به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وظیفه گرایی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «وظیفه گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • روح الله فرهادی، امید شفیعی قهفرخی

    این مقاله به تجزیه و تحلیل مقاومت بر اساس نظریه های سه گانه اخلاق هنجاری می پردازد. اخلاق در ترکیب با سیاست، مبانی کنش سیاسی افراد و جوامع را تشکیل می دهد؛ بنابراین «مقاومت» آنها در برابر قدرت های سلطه گر از منظر اخلاقی قابل بررسی است (ازجمله، دفاع از حق مقاومت). هر چند چنین حقی به عنوان یک اصل هنجاری در دوران مدرن مورد توجه قرار گرفته است، اما کندوکاو اخلاقی آن می تواند موضوعی جذاب در سپهر اخلاق باشد. از این رو نویسندگان با استفاده از روش توازن متاملانه تلاش دارند ضمن ایضاح ساختار مفهومی اخلاق مقاومت، تمهیدات نظری مناسبی برای جریان مقاومت سیاسی در حوزه فلسفه اخلاق و نظریه سیاسی فراهم سازند. برهمین اساس، این پژوهش نسبت حق اخلاقی مقاومت سیاسی با مقوله های اجتماع اخلاقی، مصلحت عمومی و افتخار را بحث و نشان داده است که این سه چگونه شرایط امکان و اخلاقی بودن مقاومت را فراهم می آورند.

    کلید واژگان: اخلاق, اخلاق کاربردی, اخلاق هنجاری, روش توازن متفکرانه, سیاست, فضیلت گرایی, مصلحت, مقاومت, وظیفه گرایی}
    rouhollah farhadi, Omid Shafiei Gahfarrokhei

    This article analyzes resistance based on the three theories of normative ethics. Ethics, in combination with politics, forms the basis of the political action of individuals and societies. Their "resistance" to dominating powers can be examined from a moral point of view. Proponents of secular ethics have applied ethics to the extent that it helps to organize the social system and make its citizens more sociable towards it. Advocacy of non-secular ethics in this context raises some cognitive and practical challenges; One of these challenges in applied ethics is defending the right to resist. Although such a right has been considered a normative principle in modern times, its moral exploration, especially from a non-secular point of view, can be an attractive topic in the field of ethics. Therefore, using the method of reflective equilibrium, the authors try to provide appropriate theoretical arrangements for the flow of political resistance in the field of philosophy of ethics and political theory, while explaining the conceptual structure of resistance ethics. Accordingly, in this study, the relationship between the moral right of political resistance and the categories of moral community,public interest and honor has been discussed.

    Keywords: Applied ethics, Dutifulness, Ethics, Expediency, Normative ethics, Politics, Resistance, Thoughtful balance method, Virtueism}
  • نجات محمدی فر*، داود نجفی

    هدف اصلی این پژوهش ارایه الگویی برای تبیین رفتار رای دهی بین نسلی ایرانیان با تمرکز بر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران است که با روش پیمایشی و استفاده از ابزار پرسشنامه انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کل شهروندان 15 سال به بالای شهر اصفهان است که بر اساس سرشماری سال 1395 برابر با 2243249 نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از جدول لین 384 نفر به دست آمد که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین متغیرهای تفنن گرایی سیاسی، وظیفه گرایی سیاسی، علاقه مندی سیاسی و احساس تعلق اجتماعی با رفتار رای دهی پاسخگویان در بین نسل اول رابطه معنادار وجود دارد. بین متغیرهای تفنن گرایی سیاسی، وظیفه گرایی سیاسی، علاقه مندی به سیاست، احساس تعلق اجتماعی و جستجوی منافع با رفتار رای دهی پاسخگویان در بین نسل دوم رابطه معنادار وجود دارد و برای نسل سوم بین همه متغیرهای مستقل با متغیر وابسته رابطه معنادار وجود دارد. نتایج کلی پژوهش نشان می دهد که الگوی رفتار رای دهی ایرانیان ماهیتی پویا و نه ایستا دارد؛ به عبارت دقیق تر این الگو در طی چهار دهه ای که از عمر نظام جمهوری اسلامی می گذرد همواره دچار سیالیت و دگرگونی بوده و در گذر زمان از مفاهیم سنتی به سمت مفاهیم مدرن پیوسته در حال حرکت بوده به گونه ای که باعث ظهور پدیده جدیدی به نام تفنن گرایی سیاسی به عنوان یکی از مفاهیم غالب در جامعه و سیاست ایران شده است.

    کلید واژگان: رفتار رای دهی, تفنن گرایی, وظیفه گرایی, احساس تعلق اجتماعی, تایید اجتماعی}
    Nejat Mohammadifar *, Davood Najafi

    The main purpose of this study is to provide a model for explaining the intergenerational voting behavior of Iranians with emphesis on Iran’s thirteenth presidential election, which was conducted by survey method and using a questionnaire. The statistical population of this study includes all 15 years and older citizens in Isfahan, which according to the 2016 census was equal to 2243249 people. The sample size was obtained using the Lin table of 384 people who were selected by stratified random sampling method. Findings show that there is a significant relationship between the variables of political Hobbyism, political conscientiousness, Political interest and sense of social belonging with respondents' voting behavior among the first generation. There is a significant relationship between the variables of political Hobbyism, political conscientiousness, Political interest, sense of social belonging and pursuit of interests with the voting behavior of the respondents among the second generation and for the third generation between all independent variables. There is a significant relationship between social belonging, tendency to make changes, social approval and the pursuit of interests) with the dependent variable. The overall results of the study show that the pattern of Iranian voting behavior is dynamic and not static in nature; More precisely, this model has always been fluid and transformed during the four decades that have passed since the establishment of the Islamic Republic, and over time it has been constantly moving from traditional to modern concepts, so that a new phenomenon called political Hobbyism has emerged.

    Keywords: voting behavior, Hobbyism, Conscientiousness, Sense of Social Belonging, Social approval}
  • نجمه کیخا*
    هدف
    در نوشته حاضر سعی بر این است تا گرایشات اخلاقی مهمی که در بحث اخلاق سیاسی مورد توجه قرار می گیرند معرفی می شود و سپس از این مساله بحث می شود که اخلاق سیاسی مطلوب در جامعه کنونی ایران چه باید باشد؟ کدام الگو و نظریه اخلاق سیاسی با جامعه ما سازگارتر است و چگونه باید این الگو را پیاده نمود.
    روش
    در واقع این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی سعی می کند نشان دهد که چگونه این دو گونه از نظریات در فضای فکری ما تاثیر نهاده اند و با چه ترکیبی می توان به نظریه اخلاقی مطلوب در نظام سیاسی ایران دست یافت.
    یافته ها
    دیدگاه اخلاق فضیلت گرای اسلامی و ارسطویی از گذشته در جامعه ما مطرح بوده و تا امروز اقتدار و جایگاه برتر خود را حفظ کرده است. نظریات اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی که خود شامل اخلاق سازمانی و اخلاق حرفه ای می شود، در دهه های اخیر وارد فضای گفتمانی جمهوری اسلامی ایران شده اند. این نظریات بطور مختصر به بحث گذاشته شده است.
    نتیجه گیری
    آنچه در نتیجه پژوهش بعنوان دیدگاه مختار مطرح شده، نظریه اخلاق سیاسی حرفه ای است که از اخلاق فضیلت گرا سیراب می شود. این نظریه بیشترین همخوانی را با سنت فکری ما دارد و از سوی دیگر مشکلات دیدگاه سنتی را نیز برطرف می نماید.
    کلید واژگان: اخلاق سیاسی, اخلاق حرفه ای, سودگرایی, وظیفه گرایی, اخلاق فضیلت}
    Najmeh Keikha *
    Objective
    In the present article, an attempt is made to introduce the important moral tendencies that are considered in the discussion of political ethics, and then it is discussed what should be the desired political ethics in the current Iranian society? Which model and theory of political ethics is more compatible with our society and how should this model be implemented?
    Method
    In fact, this research tries to show with a descriptive and analytical method how these two types of theories have affected our intellectual space and with what combination can the desired moral theory in the Iranian political system be achieved.
    Results
    The view of Islamic and Aristotelian virtuous ethics has been discussed in our society from the past and has maintained its authority and superior position until today. Theories of normative ethics and applied ethics, which include organizational ethics and professional ethics, have entered the discourse of the Islamic Republic of Iran in recent decades. These theories are briefly discussed.
    Conclusion
    What has been proposed as an autonomous view as a result of research is the theory of professional political ethics, which is irrigated by virtuous ethics. This theory is most in line with our intellectual tradition and on the other hand also solves the problems of the traditional view.
    Keywords: political ethics, professional ethics, utilitarianism, conscientiousness, ethics of virtue}
  • سید علی محمودی*
    سازگاری میان اخلاق و سیاست، ضرورتی مبرم در نیل به ساختارهای سیاسی و سیاست ورزی اخلاق محور است. بر این اساس، سه مکتب فضیلت گرایی، فایده گرایی و وظیفه گرایی ارزیابی می شود تا ظرفیت ها و تنگناهای هریک آشکار و تبیین شود. بدین منظور از روش تحلیل مفهومی و ارزیابی انتقادی در بستر فلسفه تحلیلی استفاده شده است. برایند این پژوهش نشان می دهد که در راستای سازگاری اخلاق و سیاست، نمی توان صرفا به یکی از مکتب های اخلاقی سه گانه بسنده کرد. راه حل پیشنهادی نویسنده، برگرفتن آموزه هایی از فایده گرایی و وظیفه گرایی در کنار« قاعده زرین» است تا از سویی امکانات این دو مکتب مورد بهره برداری قرار گیرد؛ از سوی دیگر، از تناقض ها و ناسازگاری های این دو در سیاست ورزی اخلاقی فاصله گرفته شود. نقطه عزیمت این طرح تلفیقی، اخلاق سیاسی برخوردار از درون مایه نظری و توانمندی کاربردی در گستره سیاست است.
    کلید واژگان: اخلاق, اخلاق هنجاری, سیاست, فضیلت گرایی, فایده گرایی, قاعده زرین, وظیفه گرایی}
    Seyed Ali Mahmoudi *
    Attaining consistency and coordination between morality and politics is a vital necessity for achieving a moral-oriented political structure and statesmanship. Therefore three schools of virtue ethics, utilitarianism, and deontological ethics are evaluated in order that their capacities and deficiencies are explained and revealed. For this purpose, the methodology of conceptual analysis and critical evaluation within analytic philosophy is used. The outcome of this study suggests that merely one of the triple moral schools cannot be sufficient to provide consistency between morality and politics. Therefore my proposed solution is to take some propositions from utilitarianism and deontological ethics together with Golden Rule to exploit the potential of these two schools of thought on the one hand, and to diverge from the contradiction and inconsistency in moral politics on the other. The point of departure for this compilation is a political morality which enjoys theoretical theme, and the applied capacity in the realm of politics.
    Keywords: Deontological Ethics, Golden Rule, Normative Ethics, Morality, politics, Utilitarianism, virtue ethics}
  • ابراهیم برزگر*، شهلا بهمن آبادی
    در منظومه تفکر اسلامی عدالت و عدالت اجتماعی جایگاه بلندی دارد و اهمیت آن تا جایی است که یکی از اصول مذهب شیعه محسوب می گردد.در واقع پرداختن به نظام عدالت و سازوکار تحقق آن در اجتماعات بشری شان پژوهشگران و عالمان هر جامعه است. تمرکز پژوهش حاضر بر آرای آیت الله جوادی آملی به عنوان یکی از عالمان دینی برجسته قرار دارد. به منظور کنکاش بهتر آرای ایشان از دو رویکرد نظری مهم فلسفه اخلاق یعنی وظیفه گرایی و نتیجه گرایی بهره گرفته شده است. سعی شد به دو پرسش پاسخ داده شود یکی اینکه در آرای آیت الله جوادی آملی عدالت اجتماعی چگونه تعریف می شود؟ دوم، دیدگاه عدالت اجتماعی ایشان چه نسبتی با دو رویکرد وظیفه گرایی یا نتیجه گرایی دارد؟ یافته های مهم پژوهش نشان می دهد عدالت اجتماعی در آرای ایشان دارای دو تعریف کلی "قرادادن هر چیزی در جای خود" و " رساندن حق به حقدار" می باشد.به علاوه دیدگاه عدالت اجتماعی ایشان در نگرش تلفیقی معنادار می باشد. روش جمع آوری اطلاعات پژوهش کتابخانه ای و روش تحلیل اطلاعات،تحلیل محتوای کیفی است.
    کلید واژگان: عدالت, عدالت اجتماعی, وظیفه گرایی, نتیجه گرایی, رویکرد تلفیقی, آیت الله جوادی آملی}
  • جلال درخشه، مرتضی فخاری*
    پرسش از نسبت دو مفهوم «حق» به معنای درستی و «خیر» به معنای غیرارزشی آن و تقدم و تاخر یا اولویت هر یک نسبت به دیگری از مسائل مهم حوزه هنجارهاست که نخست در قلمرو نظری فلسفه اخلاق، بخش شایان توجهی از مباحث اندیشمندان را به خود اختصاص داده است. ازآنجا که مباحث بنیادین فلسفه اخلاق در خصوص هنجارها منحصر به حوزه اخلاق فردی نیست و پاسخ به پرسش های آن ساحت اندیشه سیاسی را نیز به عنوان بخش دیگری از حکمت عملی درمی نوردد، پرسش یادشده نیز در اندیشه سیاسی و به طور خاص عدالت پژوهی، گرایش های فکری و در نتیجه تجویزهای مختص خود را به وجود آورده و در مقابل یکدیگر قرار داده است. این نوشتار درصدد است با خوانش برخی آرای مهم اندیشمندانغرب درباره عدالت از دوران باستان تا دوران معاصر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، نشان دهد که اندیشمندان عدالت اعم از اینکه با اصل پرسش از منازعه حق و خیر به عنوان یک سوال مستقل مواجه بوده اند یا نه، همواره به یک جانب این دوگانه (حق و خیر) گرایش داشته اند و نوع نگرش به این منازعه نقشی محوری در شکل گیری آرای ایشان درباره عدالت داشته است.
    کلید واژگان: حق, خیر, عدالت, نتیجه گرایی, وظیفه گرایی}
    Jalal Dorakhshah, Mortaza Fakhari *
    The question of the relation between the concept of "right" and "good" and the precedence of each about another has been one of the important issues of normative ethics. Since the fundamental issues of ethics are not restricted to the personal ethics and the responses to them will be applied in political thoughts, the question of this essay has led to intellectual trends and prescriptions in political thought, especially justice studies. Studying some important western opinions and theories of justice from antiquity to the present by a descriptive-analytical method, the essay is supposed to illustrate that the thinkers ,whether they have faced the question of Right and good as a direct problem, have always tended to one side of the dilemma (right and good) and their attitude toward the dilemma had a central role in the formation of their opinions about justice.
    Keywords: Consequentialism, Deontology, Good, Justice, Right}
  • احمد واعظی
    فلسفه سیاسی، سرشتی فلسفی دارد؛ از این رو با مباحث مهمی از دیگر شاخه های فلسفه پیوند می خورد. ارتباط فلسفه سیاسی با معرفت شناسی، فلسفه اخلاق و انسان شناسی فلسفی، بیش از دیگر شاخه های فلسفه است. نوشتار حاضر با تمرکز نسبت میان فلسفه سیاسی اسلامی و معرفت شناسی، بر آن است که وجوه معرفت شناختی این فلسفه سیاسی را بکاود و نشان دهد که تنقیح و تبویب فلسفه سیاسی اسلام، متوقف بر حل چه سنخ مباحث معرفت شناختی است. در این مقاله، نخست بر ابتناء فلسفه سیاسی بر معرفت شناسی استدلال شده و آن گاه به شماری از مباحث مهم معرفت شناختی به ویژه در بعد هنجاری و ارزشی آن که پیش نیاز فلسفه سیاسی اسلام است پرداخته شده است. مبناگرایی در برابر توجیه پراگماتیستی نظریه های سیاسی، مسئله تحقیق پذیری گزاره های دینی، معضله استنتاج باید از هست، منشا معرفت ما به قضایای اخلاقی انتخاب میان غایت گرایی و وظیفه گرایی از مباحث مهم مورد اشاره در این نوشتار است.
    کلید واژگان: معرفت شناسی سیاسی, مبناگرایی, تحقیق پذیری بالفعل گزاره ها, وظیفه گرایی, غایت گرایی, مسئله باید و هست, رویکرد هرمنوتیکی به سیاست}
    Ahmad Vaezi
    Since political philosophy has a philosophical character, it is tied with other important branches of philosophy. Political philosophy has a closer relationship to epistemology, philosophy of ethics, and political anthropology than other branches of philosophy. The present paper, concentrating on the relationship between the Islamic and political philosophy and epistemology, is to study the epistemological dimensions of this political philosophy and to show that the expurgation and classification of the Islamic political philosophy is based on solving what kind of epistemological issues. The paper, first, argues that political philosophy is founded on epistemology, then, refers to some of the main epistemological issues which are the prerequisite of Islamic political philosophy, especially to their normative and value dimensions. Afterwards, the paper elaborates on foundationalism as opposed to the pragmatistic justification of political theories, the problem of the realizability of religious propositions, the problematic of inferring 'out' from 'is', the origin of our knowledge of ethical premises, and selecting teleology or dutifulness.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال