به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کرامت اکتسابی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « کرامت اکتسابی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • شقایق عامریان*، محمدرضا کیخا

    مسئله اختلاف حقوق میان مسلمان با کافر در ابعاد مختلف فقهی-حقوقی به وضوح قابل مشاهده است. از طرف دیگر به نظر می رسد اسلام در تمام اصول و قواعد خود به اصل کرامت انسانی تاکید می ورزد، لذا باید دید این اختلاف حقوق میان مسلمان و کافر با اصل کرامت انسان ها سازگار است!. این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده نشان می دهد که عمومیت آیات قرآن و عدم اختصاص کرامت به مسلمانان، اصل اولی در روابط با غیرمسلمان، قاعده عدالت در حقوق، مبنای حقوق بشر و اصل آزادی عقیده آینه تمام نمای کرامت ذاتی برای تمام آحاد انسانی می باشد. لذا به نظر می رسد آن دسته از ادله کرامت انسانی که با ادله اختلاف حقوق میان مسلمان با کافر در تعارض است، ناظر به کرامت اکتسابی می باشد. بنابراین تمام آحاد بشری اعم از مسلمان و غیرمسلمان از کرامت ذاتی برخوردارند اما در حوزه کرامت اکتسابی، این انتخاب فرد است که در ذیل کدام رتبه بتواند از چه حقوقی بهره مند گردد.

    کلید واژگان: کرامت ذاتی, کرامت اکتسابی, مسلمان, کافر}
    Shaghayegh Amerian *, Mohammadreza Keikha

    The issue of the difference in rights between Muslims and infidels is clearly visible in different aspects of jurisprudence and  law. On the other hand, it seems that Islam emphasizes the principle of human dignity in all its principles and rules, so it should be seen whether this difference in rights between Muslims and infidels is compatible with the principle of human dignity. This research, which was carried out with a descriptive-analytical method, shows that the generality of the Qur'anic verses and the non-assignment of dignity to Muslims, the first principle in relations with non-Muslims, the principle of justice in rights, the basis of human rights and the principle of freedom of opinion, reflect the whole view of inherent dignity. It is for all human beings. Therefore, it seems that those proofs of human dignity that are in conflict with the proofs of the difference in rights between Muslims and infidels refer to acquired dignity. Therefore, all human beings, both Muslims and non-Muslims, have inherent dignity, but in the field of acquired dignity, it is the individual's choice that under which rank he can enjoy what rights.

    Keywords: Inherent Dignity, acquired dignity, Muslim, Infidel}
  • امان الله شفایی

    آرمان‎شهرها ذاتا مبتنی بر ارزش‎ها هستند و هیچ نظریه آرمانی بدون توجه به امور اخلاقی و ارزشی نمی‎تواند در سطح نظریه آرمان‎شهری مطرح شود. در میان ارزش‎ها و اخلاقیات، کرامت ذاتی انسان در صدر قرار دارد و در نتیجه مقدم بر دیگر ارزش‎هاست. این ادعایی است که قرآن کریم نیز بدان پرداخته است. ایده اصلی نوشتار حاضر این است که قرآن کریم به عنوان مهمترین منبع معرفتی اسلام، حاوی الگویی از نظام آرمان‎شهری است که طبعا کرامت انسان، روح آن را تشکیل می‎دهد. شاید بتوان با الگوهای نظری متفاوتی کرامت ذاتی و اکتسابی انسان را در نظام آرمانی قرآن کریم مورد بررسی قرار داد، اما این نوشتار در چارچوب نظریه «آرمان نامحدود» محمدباقر حکیم که برگرفته از قرآن کریم است، سامان داده شده است. یافته‎ها نشان می‎دهد که در تمامی مراحل و اصول پنجگانه این نظریه؛ یعنی «پرستش خداوند»، «حرکت آگاهانه»، «حرکت مشقت‎آمیز»، «تغییر کیفی» و «تغییر کمی» هر دو گونه کرامت ذاتی و اکتسابی حضور روشن و برجسته‎ای دارد و شواهد بسیاری برای آن از آیات قرآن می‎توان ارائه نمود. مطالعه کرامت انسانی در چارچوب نظریه آرمان نامحدود، تنها شمه ای از ظرفیت‎های آرمان‎شهر قرآنی را نشان می‎دهد.

    کلید واژگان: کرامت انسان, کرامت ذاتی, کرامت اکتسابی, جامعه آرمانی, قرآن کریم}
    amanollah shafaie

    Utopias [=ideal places or states] are essentially based on values and no ideal theory can be developed to the level of the utopian theory with no regard to the morals and values. Among values and morals, essential human dignity is put at the top and is thus prior to other human values. This is a claim with which the Holy QurÞÁn has dealt. The real thesis of this article is that the Holy QurÞÁn as the most important epistemological source includes a model of utopian system which is naturally constituted by human dignity. One may study the essential and acquired human dignity within the ideal system of the Holy QurÞÁn by means of different theoretical paradigms. However, this article has been organized within the framework of Muhammad BÁqir Íakim’s theory of ‘unlimited ideal’ which is derived from the Holy QurÞÁn. The findings show that in all stages and five principles of this theory, i.e. ‘worship of God’, ‘conscious movement’, excruciating movement’, qualitative change’ and ‘quantitative change’, both natural and acquired forms of dignity are clearly present for which many Quranic evidence can be offered. Studies on human dignity within the framework of the theory of ‘unlimited ideal’ show only glimpses of the capacities of the Qur’anic utopia.

    Keywords: human dignity, essential or natural dignity, acquired dignity, ideal society, the Holy Qur’an}
  • اصغر افتخاری*، مهدی اسدی

    کرامت موهبتی است که از منظر قرآن مجید در بین مخلوقات ظاهری خداوند تنها مخصوص آدمی است و هیچ موجود زمینی دیگری به این شرافت توصیف نشده است. در قرآن کریم به دو صورت از کرامت انسانی یاد شده است که نوع تفسیر ما در مواجهه با این دو، مبنایی است برای سایر رفتارها و تصمیم گیری ها جهت برخورد با نوع انسانی و به تبع آن شهروندان جامعه اسلامی. آنچه که این مقاله با برگرفتن نگاه تفسیری و روش هرمنوتیک به آن می پردازد، تجزیه و تحلیل آیاتی است که بحث کرامت انسانی را در خود جای داده اند. نگارندگان در نهایت به این نتیجه رسیده اند که کرامت یک حق سلب نشدنی در وجود انسان است که با توجه به افاضه عقل به این وجود و دمیده شدن روح الهی در کالبدش به او اعطا شده است. البته خود انسان می تواند این ارزش ذاتی خود را نادیده بگیرد. این رویکرد به کرامت انسانی الزاماتی را در حوزه سیاسی اجتماعی ایجاب می کند که هم به شهروندان مربوط می شود و هم به نظام سیاسی.

    کلید واژگان: قرآن کریم, انسان, کرامت انسانی, کرامت ذاتی, کرامت اکتسابی}
    Asghar Eftekhari, Mahdi Asadi

    As God-given asset, dignity is devoted to human being only and none of other terrestrial creatures are so characterized. Based on Holy Quran, human dignity is divided into two kinds the quality of our interpretation of which is the base for our other behaviors, decision making and programs in treatment with Humans and consequently civilians in Islamic society. Possessing an interpretive outlook and hermeneutics method to human dignity oriented verses, authors ultimately conclude that dignity is an inalienable human right that stems from God-given reason and soul in the human being body. Of course, human beings are free to neglect this essential advantage. The approach provides some sociopolitical-related constraints to both civilians and political system.

    Keywords: Holy Quran, Human being, Human dignity, Essential dignity, Accidental dignity}
  • علی الله بداشتی
    در حکمت و فلسفه الهی، انسان، صاحب کرامت است. در نگاه به مساله کرامت انسان از زاویه حکمت الهی و به طور خاص، حکمت صدرایی و در راستای تبیین مبانی و اصول فلسفی و لوازم مبتنی بر آن اصول، باید گفت که کرامت، امری حقیقی و وجودی است، نه اعتباری و چون وجود، امری تشکیکی است، پس کرامت نیز امری ذومراتب و تشکیکی می باشد. بر این اساس، انسان ذاتا دارای کرامت است؛ یعنی کرامت، لازمه فطرت انسانی و در نظام تکوین، ثابت، استوار و غیر قابل تبدیل است. تحصیل مراتب کرامت نیز با صفات کمالی وجودی مانند علم و معرفت و ایمان و تقوا، میسر می گردد. گر چه کرامت ذاتی انسان از وی ناگسستنی است، اما اگر آدمی در جهت کمالات انسانی و فضایل اخلاقی گام برندارد از مراتب اکتسابی کرامت، محروم می ماند. ازاین رو، حفظ کرامت انسانی، مبنای همه قوانین حقوقی و تکالیف اجتماعی انسانها است. بنابراین، هر قانون و تکلیف اجتماعی که کرامت انسان را زیر پا بگذارد، نه تنها لازم الاجرا نیست، بلکه مخالفت با آن، خود موجب فضیلت و حفظ کرامت است.
    کلید واژگان: انسان, کرامت انسانی, کرامت اکتسابی, آفات کرامت}
    Ali Ilahbidashti
    Man, according to the theosophy, has dignity. When man's dignity is looked at from the view of theosophy, especially Sadra's philosophy, and when our aim is defining its philosophical principles and things related to them, we find that dignity is something actual and existential, not ideational. And since existence is gradational, dignity also has various grades. Accordingly, intrinsically man has dignity, that is, dignity is essential tohuman nature and it is consistenet and unchangeable in the order of creation. One can reach high status of dignity through some ideals of perfection like knowledge, faith and piety. Though man's intrinsic dignity cannot be disconnected from man, man will be deprived of dignity if he/she does not seek to refine him/her self and have high moral standards.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال