به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Arab World » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Arab World» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حمیدرضا اکبری
    هدف
    بررسی دورنمای حکمرانی اسلام گرایان اهل سنت در آینده جهان عرب در افق یک دهه ای برای کمک به اتخاذ سیاست مناسب از سوی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با آنان هدف اصلی این مقاله می باشد.
    روش
    آینده پژوهی تحلیل لایه ای علت ها (CLA) با استخراج پیشران ها، عدم قطعیت ها، محرک ها و شناخت فضای گفتمانی اسلام گرایی اهل سنت و واکاوی آن در چهار سطح لیتانی، اجتماعی و گفتمانی و اسطوره ای روش به کار گرفته شده در این مقاله می باشد.
    یافته ها
    دریک قرن اخیر به دنبال فروپاشی عثمانی و ایجاد تحولات نظری و عملی (مفهومی و میدانی) گسترده در جهان اسلام، فرصت مناسبی برای نقش آفرینی خوانش های مختلف جنبش های اسلامی اهل سنت؛ اعم از اخوان المسلمین، حماس، جهاد اسلامی وحتی القاعده، طالبان، بوکوحرام و داعش و غیره در سطوح ملی و فراملی ایجاد شد. البته اکثر این جنبش ها در تحقق هدف اصلی خود یعنی برپایی دولت اسلامی ناکام بودند. اما این امر موجب حذف آنان از صحنه کنش گری منطقه ای و بین المللی نگردید. بلکه در مواردی مانند طالبان شاهد بازگشت آنان به قدرت بوده ایم. یا اخوان المسلمین همواره در پویایی بین کنش اجتماعی و کنش سیاسی در نوسان است و جنبش های ضد اشغال گری نیز جبهه مقاومت اسلامی را تحکیم کرده اند. رسیدن به چهار سناریو (تقابل، تعامل، تنازل و تکامل) و بررسی اصلی ترین یافته این پژوهش می باشد.
    نتیجه
    طی یک دهه پیش رو، تداوم تقابل با افراط گرایانی مانند داعش و بوکوحرام در سطح جهانی و همچنین افزایش تقابل حاکمیت های فعلی جهان عرب با جریان های اصلی و تاثیرگذار اخوان المسلمین در جامعه عربی امکان بروز و ظهور بیشتری دارد.
    کلید واژگان: اسلامگرایی, جهان عرب, اهل سنت, آینده پژوهی, غرب آسیا}
    Hamidreza Akbari
    In the last century, following the collapse of the Ottoman Empire and the theoretical, conceptual and field developments in the Islamic world, a suitable opportunity was created to play the role of various types of Sunni Islamism, including the Ikhwan al muslimeen, Hamas, Islamic Jihad, Salafism, Wahhabi and Salafism Jihadi (such as Al-Qaeda and ISIS) etc. at national and international levels.Of course, most of these movements failed to achieve their goals, but this did not remove them from the scene of regional and international activism. Rather, in cases like the Taliban, we have witnessed their return to power. Or the Ikhwan al muslimeen is always fluctuating in the dynamic between social action and political action and the anti-occupation movements have also strengthened the resistance front. The main question of this article is what is the current situation of the Sunni Islamists and where is their position in the Arab world. Which was examined through future study and extracting the drivers, uncertainties, drivers and understanding the side and direction and discursive space of Sunni Islamism, and based on this, the upcoming scenarios have been drawn.
    Keywords: Islamism, Arab World, Sunnis, future study, Middle East}
  • سید عبدالامیر نبوی*
    با وقوع بهار عربی در سال 2011، امید زیادی در خاورمیانه و شمال آفریقا برای بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی پدید آمد، اما آنچه امروز مشاهده می شود نگرانی و هراس فزاینده از بدترشدن شرایط است. مصر ازجمله کشورهایی است که با سقوط حسنی مبارک انتظار می رفت تغییرات سیاسی عمیقی را تجربه کند و به ویژه نقطه پایانی بر دهه ها اقتدارگرایی و ناکارآمدی گذاشته شود. با این حال، سیر حوادث به گونه ای پیش رفت که بحران ها و مشکلات پیشین تداوم یافت و امروزه با این پرسش روبرو است که چالش های داخلی و خارجی این کشور چگونه مدیریت شود؟ به نظر می آید مدیران و کارگزاران مصری تلاش دارند مشکلات داخلی و خارجی را از مسیر یک دیپلماسی فعال پوشش دهند و با اجرای طرح های بلندپروازانه در داخل غرور و هویت ملی را تقویت نمایند. مقاله حاضر می کوشد با گردآوری داده ها و شواهد لازم از طریق کتابخانه ای و اینترنتی و با رویکرد توصیفی - تحلیلی به بررسی، تجزیه و تحلیل موضوع بپردازد. براین اساس، ابتدا مروری بر مشکلات داخلی (اقتصادی و سیاسی) مصر انجام می شود و سپس درباره مسایل و رویدادهای مرزهای جنوبی و غربی آن کشور توضیحاتی می آید. مجموع این مباحث نشان خواهد داد چرا از منگنه بحران ها درباره وضعیت امروزین مصر سخن گفته شده است.
    کلید واژگان: مصر, خاورمیانه عربی, اقتدارگرایی, بحران, امنیت ملی, سد النهضه}
    Nabavi Seyed Abdolamir *
    After the Arab Spring in 2011, there was a lot of hope in the Middle East and North Africa to improve the political and economic situation; But what can be seen today is the growing concern and fear of worsening conditions. Egypt is one of the countries that were expected to experience profound political changes after the fall of Hosni Mubarak, and especially to put an end to decades of authoritarianism and inefficiency. However, the course of events progressed in such a way that the previous crises and problems continued, and today we are faced with the question of how to manage the internal and external challenges of this country. It seems that Egyptian managers and policymakers are trying to cover internal and external problems through an active diplomacy and strengthen national pride and identity by implementing ambitious plans. This paper tries to investigate and analyze the subject by collecting the necessary data and evidence through the library and the Internet and with a descriptive-analytical approach. Based on this, first, a review of the internal (economic and political) problems of Egypt is done, and then there are explanations about the issues and events of the southern and western borders of that country. The sum of these discussions will show why the staple of crises has been talked about today's situation in Egypt.
    Keywords: Egypt, Arab World, Authoritarianism}
  • سید مرتضی عریضی میبدی*، سید حمزه صفوی
    روابط عربستان سعودی و سوریه از زمان ورود دو کشور به عرصه دولت های ملی فراز و نشیب های متعددی را تجربه کرده است. حضور ریاض و دمشق در اردوگاه های رقیب در دوران جنگ سرد زمینه ساز واگرایی در مناسبات دوجانبه بود. با روی کارآمدن حزب بعث در سوریه، روابط دو طرف متشنج شد. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و گذار مناسبات تهران و دمشق به مرحله اتحاد راهبردی نیز از سوی رهبران سعودی بر مبنای نشانه های تهدیدآمیز ادراک گردید. از این رو، با آغاز بحران سوریه، ریاض به یکی از حامیان اصلی جنگ نیابتی و سیاست تغییر رژیم تبدیل شد. با این حال، با تسریع روند حل وفصل سیاسی بحران و شروع دوره بازسازی اقتصادی، سعودی ها نیز به مانند سایر کشورهای حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا مسیر عادی-سازی روابط با دمشق را در پیش گرفته اند. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که چرا وضعیت واگرایی، سویه غالب در روابط بین عربستان سعودی و سوریه بوده است؟ در این ارتباط با بهره گیری از گزاره های نظریه مجموعه امنیتی منطقه ای این فرضیه به آزمون گذاشته می شود که نقش های متفاوت ریاض و دمشق در مجموعه امنیتی غرب آسیا از جمله موضع متمایز آنها در قبال مسیله رژیم صهیونیستی- فلسطین، دگرسازی ریاض در برابر محور مقاومت و ژیوپلیتیک شیعه و فقدان همسبتگی فرهنگی، مذهبی، نژادی، واگرایی را به سویه غالب در روابط دو طرف تبدیل کرده است. مقاله حاضر توصیفی و تحلیلی بوده و اطلاعات موردنیاز به روش کتابخانه ای و مراجعه به منابع اینترنتی معتبر گردآوری می شود.
    کلید واژگان: عربستان سعودی, سوریه, مجموعه امنیتی منطقه ای, ایران, محور مقاومت, جهان عرب}
    Seyed Morteza Oreizi Maybodi *, Seyed Hamzeh Safavi
    Relations between Saudi Arabia and Syria have experienced many ups and downs since the two countries entered the realm of national governments. The presence of Riyadh and Damascus in rival camps during the Cold War paved the way for divergence in bilateral relations. With the rise of the Ba'ath party in Syria in 1963, relations between the two sides became strained. with the beginning of the Syrian crisis, Riyadh became one of the main supporters of proxy war and the policy of regime change. However, with the acceleration of the political settlement of the crisis and the beginning of the period of economic reconstruction, the Saudis, like other countries in West Asia and North Africa, have taken the path of normalizing relations with Damascus. The main question of the present article is Why has the situation of divergence been the dominant strain in the relations between Saudi Arabia and Syria ? In this regard, using the propositions of the regional security complex theory, the hypothesis is tested that the different roles of Riyadh and Damascus in the West Asian security complex, including their distinct position on the issue of the israel-Palestinian conflict, the transformation of Riyadh against The axis of resistance and Shiite geopolitic and the lack of cultural, religious, racial, divergence have become the dominant aspects of bilateral relations. The present article is descriptive and analytical and the required information is collected by library method and referring to valid internet sources.
    Keywords: Saudi Arabia, Syria, Regional Security Complex, Iran, Axis of Resistance, Arab World}
  • مهدی زیبائی*
    پس از خودسوزی محمد بوعزیزی در تونس در سال 2010 ، موجی از ناآرامی ها جهان عرب را فرا گرفت که در نهایت منجر به بروز انقلاب در تونس و مصر، سرنگونی حکومت در یمن و لیبی و جنگ داخلی در سوریه شد. اگرچه برای ناآرامی های مذکور دلایل عدیده ای چون وابستگی دولت ها به قدرت های خارجی، ددولت های استبدادی، سرکوب مخالفین به طور عام و جریان های اسلام گرا به طور خاص، قدرت فرد-محور و... را ذکر کرده اند اما فرسایش قرارداد اجتماعی عمده ترین دلیل بروز این اعتراضات بود. علیرغم گذشت بیش از یک دهه از این ناآرامی ها، جهان عرب هنوز نتوانسته به یک سازکار مناسب برای تعریف الگوی جدیدی از قرارداد اجتماعی برسد؛ به طوری که این ناتوانی، امنیت وجودی دولت های عرب را در خاورمیانه به طور جدی تحت-الشعاع قرار داده است. حال سوال اصلی این است که چرا دولت های عرب قادر به دستیابی به یک راه حل نهایی در تعیین الگوی بهینه ارتباط بین دولت و جامعه به عنوان قرارداد اجتماعی جدید نیستند؟ در این ارتباط، به نظر می رسد فقدان کانال های گفتگو بین دولت و جامعه، عدم امکان تغییر جایگاه اجتماعی شهروندان، اعمال سیاست های محرویت زا، وجود نهادهای دموکراتیک فاقد مشروعیت، جایگاه اجتماعی زنان و... از موانع اصلی ظهور یک قرارداد اجتماعی جدید هستند. با توجه به وضعیت بحرانی این دولت ها، از این نظر که مولفه های عادی حوزه سیاست به واسطه ناکارآمدی دولت ها به دغدغه های امنیت اجتماعی-اقتصادی بدل شده اند، در این مقاله قصد بر آن است در چارچوب مکتب کپنهاگ به بررسی مولفه هایی بپردازیم که زمینه امنیتی شدن جوامع در جهان عرب را رقم زده اند.
    کلید واژگان: ناآرامی های عربی, قرارداد اجتماعی, جهان عرب, حکمرانی, امنیت}
    Mehdi Zibaei *
    After the self-immolation of Mohamed Bouazizi in Tunisia in 2010, a wave of unrest swept the Arab world, which eventually led to revolutions in Tunisia and Egypt, the overthrow of the government in Yemen and Libya, and the outbreak of the civil war in Syria. While many reasons were offered for these unrests, such as the dependence of governments on foreign powers, the existence of authoritarian governments, suppression of opponents in general and Islamist movements in particular, individual-centered power, etc., the main reason shall be considered the erosion of the social contract. However, after more than a decade, the Arab world has not yet been able to find a suitable mechanism to define a new model of social contract. Now the main question is why Arab governments are not able to reach a final solution in determining the optimal pattern of communication between the government and the society as a new social contract. It seems that lack of dialogue channels between the government and the society, the impossibility of changing the social status of citizens, the implementation of poverty-generating policies, the existence of illegitimate democratic institutions, the social status of women, etc. are among the main obstacle in this regard. Considering the critical situation of these governments, in that normal political factors have turned into socio-economic security concerns due to the inefficiency of the governments, this study intended to investigate factors that have led the Arab world into a security crisis in the framework of the Copenhagen School of Security.
    Keywords: Arab Uprisings, social contract, Arab World, Governance, Security}
  • مجید منهاجی*، سید مهدی ساداتی نژاد

    مسئله سنت و مدرنیته یکی از مهمترین مباحث اندیشه ای در دوران معاصر است، که از اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20م. اندیشمندان و اصلاح گرایان بسیاری را از گرایش های مختلف در جهان اسلام-عرب به خود مشغول کرده است و در قالب نگرش، موضوع و روش، تا به امروز ادامه دارد. از میان این متفکران می توان به عبدالله العروی و محمد عابد الجابری به عنوان دو متفکر حوزه غرب جهان اسلام اشاره کرد. آثار آنها در زمینه تجزیه، تحلیل و تبیین مسایل و رخدادهای جهان عرب به ویژه پس از شکست 1967م. جایگاه بسیار بالایی دارد؛ آنها توانستند طرح واره های مهمی را از واقعیت تاریخی، دلایل عقب ماندگی ها، موانع مدرنیزاسیون و چشم انداز آینده جهان عرب ارایه دهند. عبدالله العروی و محمد عابد الجابری با تکیه بر رویکردها و مفاهیم مختلف، درصدد بنیان یک فرهنگ مدرن همراه با شناخت و درک عقلانی در جهان عرب، چارچوب بندی و تعیین نقطه شروع و صحیح برای دستیابی به مدرنیته با توجه به مقتضیات زمان بودند. طرح های عبدالله العروی و محمد عابد الجابری در امتداد یکدیگر است؛ العروی معتقد به گسست پذیری از سنت و استراتژی نوگرایی از بیرون و عابد الجابری، گسست ناپذیری از سنت و استراتژی نوسازی از درون را مطرح می کند. همچنین العروی در سه گام سنت و مدرنیته را بررسی کرده است: نقد ایدیولوژی های معاصر عرب، تاریخ گرایی بمثابه راه حل و تلفیق رویکرد عینی گرایی مارکسیستی و رویکرد لیبرالستی به منزله راه حل بحران. محمد عابد الجابری نیز در خوانش سنت، یک روش سه بعدی مبتنی بر سه مرحله را طرح کرده است: روش ساختارگرایی، تحلیل تاریخی و ساخت گشایی گزاره های ایدیولوژیکی از عناصر معرفتی. این مقاله با رویکردی تطبیقی-تحلیلی به بررسی مسئله سنت و مدرنیته در اندیشه عبدالله العروی و محمد عابد الجابری می پردازد و به پرسش های مختلفی پاسخ می دهد؛ تعریف سنت و مدرنیته در منظومه فکری العروی و الجابری چیست؟ طرح های فکری العروی و الجابری در تجزیه و تحلیل سنت و مدرنیته چیست؟

    کلید واژگان: جهان عرب, عبدالله العروی, محمد عابد الجابری, سنت, مدرنیته}
    Majid Manhaji *, Seyed Mehdi Sadati Nejad

    The issue of tradition and modernity is one of the most important topics of thought in the contemporary era, which dates back to the late 19th century and early 20th century. It has preoccupied many thinkers and reformers from different trends in the Islamic-Arab world and continues to this day in terms of attitudes, themes and methods. Among these thinkers, we can mention Abdallah Laroui and Mohammed Abed al-Jabri as two thinkers in the western part of the Islamic world. Their works in the field of analysis, analysis and explanation of issues and events in the Arab world, especially after the defeat of 1967. It has a very high position; They were able to present important schemas of historical reality, the reasons for the backwardness, the obstacles to modernization, and the future of the Arab world. Relying on different approaches and concepts, Laroui and Jabri sought to establish a modern culture and rational understanding in the Arab world, framing and determining the correct starting point for achieving modernity according to the requirements of the time. And their projects are in line with each other; Laroui argues for the inseparability of tradition and al-Jabri argues for the inseparability of tradition. Laroui introduced the strategy of modernization from the outside and Jaberi the strategy of modernization from the inside. Laroui also examines tradition and modernity in three steps: a critique of contemporary Arab ideologies, historicism as a solution, and Laroui attention to the Marxist objectivist approach and the liberal approach. In his reading of tradition, al-Jabri has proposed a three-dimensional method based on three basic stages: the method of structuralism, historical analysis, and the deconstruction of ideological propositions of epistemological elements. This article examines the issue of tradition and modernity in the thought of Abdallah Laroui and Mohammed Abed al-Jabri with a comparative-analytical approach and answers various questions; What is the definition of tradition and modernity in the intellectual system of Abdullah Laroui and Mohammad Abed Al-Jaberi? What are the intellectual plans of Mohammed Abed al-Jabri and Mohammad Abdallah Laroui in the analysis of tradition and modernity?

    Keywords: Arab World, Abdallah Laroui, Mohammed Abed al-Jabri, Tradition, Modernity}
  • مختار شیخ حسینی*

    در این پژوهش به بررسی زمینه ی فکری افراط گرایی معاصر در جهان عرب پرداخته ایم که در قالب جریان سلفیه ی جهادی ظهور یافته و مبنای اعمال خشونت آمیز سازمان هایی مانند داعش و القاعده شده است. روش این پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. یافته ها نشان می دهند الغای خلافت عثمانی در 1924میلادی به مثابه مهم ترین زمینه ی گسست هویتی در بین اسلام گرایان معاصر عرب عمل کرده است؛ در این میان، پروژه های احیای خلافت نیز علی رغم جذابیت شان، در هویت بخشی موفق نبوده اند. در چنین بستری، جریان سلفیه ی جهادی با ترسیم وضع موجود براساس مفاهیم «جاهلیت و حاکمیت بغیرماانزل الله»، تصویرسازی از وضع مطلوب برمبنای مفهوم «احیای خلافت» و ابزار رسیدن به وضع مطلوب با تکیه بر مفهوم «جهاد»، سعی دارد یک نظام فکری گره گشا را برای پرکردن خلاء هویتی پساخلافت ارایه کند. این تلاش ها منجر به تولید اندیشه ی افراط و اعمال خشونت آمیز شده است.

    کلید واژگان: سلفیه ی جهادی, خلافت, جاهلیت, بحران هویت, جهان عرب}
    Mokhtar Sheikh Husseini *

    In this study, we have examined the intellectual background of contemporary extremism in the Arab world, which has emerged in the form of the jihadist Salafist movement and has become the basis for the violent actions of organizations such as ISIS and al-Qaeda. The method of this research is descriptive-analytical. The findings show that the abolition of the Ottoman Caliphate in 1924 served as the most important ground for identity disintegration among contemporary Arab Islamists; in the meantime, projects to revive the caliphate, despite its attractiveness, have not been successful in identifying. In such a context, the Salafi jihadist movement tries to create an intellectual system by depicting the current situation based on the concepts of "ignorance and sovereignty without God", depicting the desired situation based on the concept of "reviving the caliphate" and the means to achieve the desired situation based on the concept of "jihad", attempt to provide an untangling intellectual system to fill the post-conflict identity gap. These efforts have led to the production of extremist ideas and acts of violence

    Keywords: Jihadi Salafism, caliphate, ignorance, identity crisis, Arab world}
  • محمد ملک زاده*

    روابط ایران و کشورهای عربی با پیشینه تاریخی مشترک از دوران باستان تحت تاثیر برخی عوامل واگرا و همگرا، در یک فرایند زمانی دستخوش تغییر و تحولاتی بوده است. این روابط به رغم اشتراکات فرهنگی-تاریخی متعدد، تحت تاثیر متغیرهای عدیده ای همچون تفاوت نژادی، زبانی و یا مذهبی آنها در طول تاریخ به ویژه دوره معاصر، هیچ گاه در حد مطلوبی ارزیابی نشده است. این در حالی است که به دلیل اشتراکات مهم دینی، تاریخی و فرهنگی؛ دشمنان واحد؛ گستردگی مرزهای مشترک و تداخلات قومی و مردمی، امروزه اقتضا دارد به منظور افزایش کاربری های لازم در سطوح منطقه ای و جهانی رابطه ایران و کشورهای عربی به سمت تنش زایی و همگرایی بیشتر سوق داده شود. در این پژوهش، نگارنده با هدف پاسخ به چگونگی شکل گیری تمدن نوین اسلامی تحت تاثیر متغیر رابطه ایران با جهان عرب، با استفاده از روش تحلیل محتوای داده ها، تلاش نموده است تا پس از بررسی متغیرهای واگرا در روابط ایران با کشورهای عربی، به ارزیابی راهکارها و عوامل بهبودی این روابط و تعامل و همبستگی ایران با جهان عرب در پرتو پیوستگی های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تاریخی بپردازد. بر اساس یافته های این نوشتار، از یکسو با تقویت عوامل همگرا و تکیه بر اصول مشترک؛ و از سوی دیگر تضعیف عوامل واگرا می توان ضمن بهبود روابط دوجانبه، بستر تحقق تمدن نوین اسلامی را در گستره جهانی فراهم نمود.

    کلید واژگان: ایران, تمدن نوین اسلامی, جهان عرب, واگرایی, همگرایی}
    Mohammad Malekzadeh *

    Relations between Iran and the Arab countries with a common historical background from antiquity under the influence of some divergent and converging factors have undergone changes over a period of time. These relationships, despite numerous cultural and historical commonalities, have never been favorably evaluated by a number of variables such as race, language, or religion throughout history, especially in the contemporary era. However, due to important religious, historical and cultural commonalities, single enemies, the expansion of common borders, and ethnic and popular interactions, it is nowadays required to increase tensions and convergence between Iran and the Arab world in order to increase the necessary uses at regional and global levels. More push. In this research, the author aims to evaluate the strategies and factors for improving these relations and interaction after examining the diverging variables in Iran's relations with the Arab world, in response to how the formation of modern Islamic civilization is influenced by Iran's relationship with the Arab world. Iran's solidarity with the Arab world in the light of cultural, political, economic, and historical ties. According to the hypothesis of this paper, this can provide the basis for the realization of modern Islamic civilization on a global scale.

    Keywords: Iran, Modern Islamic Civilization, Arab World, Divergence, Convergence}
  • مختار شیخ حسینی*
    پژوهش حاضر به تحلیل محرومیت های سیاسی و اجتماعی کلانی می پردازد که به لحاظ عینی، بستر رشد اندیشه ی خشونت گرا در جهان عرب معاصر را فراهم آورده و موجب جذب بخشی از جامعه به سمت افراط گرایی شده است. بدین منظور برمبنای ظرفیت نظریه های محرومیت نسبی، بدین نتیجه دست یافته ایم که محرومیت از ارزش های معطوف به قدرت (وضعیت مشارکت سیاسی)، ارزش های بین الاشخاصی (وضعیت جامعه ی مدنی) و ارزش های مادی (وضعیت فقر، آموزش و حاشیه نشینی) منجر به ایجاد شکاف بین انتظارات ارزشی و توانایی های ارزشی بخشی از جامعه می شود و محیط مناسبی را برای جریان های افراط گرا می آفریند. وضعیت اجتماعی جهان عرب به لحاظ ارزش های مادی نشان گر فاصله ی معنادار میان وضع موجود و انتظارات ارزشی شهروندان است. تحلیل جریان های خشونت گرای معاصر در جهان عرب - مانند داعش و القاعده - صرفا زمانی صائب است که علاوه بر تحلیل مولفه های فکری، به بسترهای اجتماعی-سیاسی این جریان-ها نیز توجه شود.
    کلید واژگان: افراط گرایی, محرومیت, خشونت گرایی, سلفیه ی جهادی, جهان عرب, فقر}
    Mokhtar Sheikhhosseini *
    The purpose of the present research is to investigate large-scale political and social deprivation that objectively provides a context for promoting radical ideas in the contemporary Arab world, leading the groundwork for attracting part of society to extremist idea. This research was conducted in a descriptive-analytical manner, and the findings of the capacities of relative deprivation theories indicated that deprivation of power-oriented values (the status of political participation), interpersonal values (the status of poverty, education, and suburbanization) has escalated into a gap between value expectations and value capabilities of part of society, helping extremists to benefit more greatly from the accessible and despicable social context. The social situation of the Arab world with respect to material values is an indication of a significant distance between the status que and value expectations of citizens. The analyses of current violent movements in the Arab world such as ISIS and al-Qaeda are of significance when the social-political context of these movements is taken into consideration apart from the analyses of intellectual components.
    Keywords: extremism, deprivation, radicalism, jihadist Salafi, Arab world, poverty}
  • بهنام رشیدی زاده*، علی محمدی ضیاء
    بی تردید فرهنگ هر جامعه ای، نقشی تعیین کننده در عرصه کنش های اجتماعی داشته، دراین میان، فرهنگ سیاسی به جهت آنکه با کنش های سیاسی، پیوند برقرارمی کند، در عرصه سیاسی جامعه، دارای اهمیتی دوچندان است؛ این در شرایطی است که بررسی الگوهای رفتاری جوامع عربی و تاثیر آن بر ساختارهای کلان سیاسی، از مباحث جدید در حوزه مطالعات سیاسی جوامع عربی بوده، ارتباط میان این دو مقوله به فهم مناسب موضوع به طورشایانی کمک می کند؛ بنابراین، هدف از طرح این موضوع، نگاه ویژه به آن دسته از رفتارهای اجتماعی است که در روند تاریخی به صورت سنت عمومی به نسبت پایدار، ساختارهای بالا را سامان می دهند؛ براساس این، پژوهش حاضر در چارچوب نظری رفتارگرایی و با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال بررسی تاثیر الگوهای رفتاری- فرهنگی جهان عرب در فرایند تحقق دموکراسی در خاورمیانه است. یافته های تحقیق از آن، حاکی است که تنوع الگوهای رفتاری و فرهنگ سیاسی جهان عرب ازقبیل اقتدارگرایی، حضور بی ضابطه گروه های غیررسمی، ملی گرایی و پان عربیسم به مثابه ساختار فرهنگی، از فرایندی کلیت بخش درراستای نیل به آگاهی معین و مستقر در تحقق دموکراسی جلوگیری می کنند؛ این در حالی است که دخالت خارجی و استعمار نیز، مانع مهم دیگری بر سر راه تحقق دموکراسی در جهان عرب است.
    کلید واژگان: دموکراسی, فرهنگ سیاسی, الگوهای رفتاری, جهان عرب, خاورمیانه}
    Behnam Rashidizade *, Ali Amohamadi
    Survey behavioral patterns of Arab world and its impacts on the political grand structures is of new discuses in the field of political studies of Arab world. Purpose of introduction of this subject is in order to consider the special view to some kind of social behaviors that in historical trend in form of a relatively stability general tradition organize the above structures.Accordingly, this article is based on theoretical framework of behaviorism and descriptive-analytic method investigates the Impact of behavioral patterns and Arab-Cultural on the process of democracy in the Middle East.Research findings suggest that the diversity of behavioral patterns and political culture in the Arab world, such as authoritarianism, the inappropriate presence of informal groups, nationalism and pan-Arabism prevent from process of democracy.Research findings suggest that the diversity of behavioral patterns and political culture in the Arab world, such as authoritarianism, the inappropriate presence of informal groups, nationalism and pan-Arabism prevent from process of democracy.
    Keywords: Democracy, Political Culture, Behavioral Patterns, Arab World, Middle East}
  • محمدمهدی فرقانی*

    ارتباط بین انسان ها در عمل به ارتباط بین فرهنگ ها نیز منجر می شود. ارتباطی که امروزه بخش مهمی از آن بر دوش رسانه هاست. ارتباط «جهان ایرانی» و «جهان عربی» نیز از این قاعده مستثنی نیست. جوهر این ارتباطات و عنصر اصلی آن فرهنگ و تمدن است که از حیات مشترک یا تعامل اقوام و ملل و انتقال مولفه های فرهنگی آن نشیت می گیرد. جهان ایرانی و عربی در طول تاریخ، به اختیار و به اجبار چنان با هم زیسته اند که در خلق تمدن مشترک سهمی عمده دارند. برجسته ترین مواجهه ارتباط میان فرهنگی ایرانیان و اعراب به آفرینش تمدن درخشان اسلامی برمی گردد که به رنسانس اسلامی معروف است. «اسلام» موجد و تقویت کننده ارتباطات و مناسبات بین جهان ایرانی و جهان عربی بود، اما همین تعامل با چالش هایی مواجه است. این چالش ها یک شبه پدید نیامده اند و بررسی ریشه های تاریخی اختلاف ها در حل آن بسیار موثر است. از این نظر، در این مقاله ضمن مرور تاریخی برخی اشتراکات فرهنگی بین جهان ایرانی و جهان عربی، تمرکز اصلی بر ظرفیت های رسانه ها در به حداقل رساندن تنش های میان فرهنگی ناشی از بازنمایی های دیگرسازانه خواهد بود. مدل روزنامه نگاری صلح که زمینه ای برای تقویت تفاهم، هم دلی، و درک متقابل بین فرهنگ ها به وجود می آورد، ابزار اصلی برای پرداختن به این مولفه هاست. اما پیش از آن نشان داده می شود که پیش زمینه های توجه به صلح تحلیل ساختارهای تعارض و خشونت است و در کنار رسانه ها چه طور روابط میان فرهنگی و علمی و دانشگاهی می تواند به شکلی مستقیم و غیرمستقیم زمینه ارتباطات میان فرهنگی هم دلانه را فراهم کند. هم کاری بین دانشگاهیان رشته های ارتباطات و مطالعات فرهنگی در گستره فرهنگی جهان ایرانی و جهان عربی می تواند زمینه برگزاری دوره های آموزشی و نشست های تخصصی برای روزنامه نگاری صلح باشد.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: ارتباط میان فرهنگی, جهان ایرانی, جهان عربی, روزنامه نگاری صلح, خشونت}
    Mohammad Mahdi Forghani *

    Any relations among humans will lead to intercultural relations in practice. Today, the media is burdened with an important portion of such relations. The relationship between “Iranian world” and “Arab world” is no exception to this. The essence of this relationship and its chief elements are culture and civilization coming from shared life or interaction among various tribes and nations and from the transference of its cultural components. In the course of history, the Iranian and Arab worlds have maintained coexistence either by choice or by force so that they have a major share in laying the foundation of a joint civilization. The most outstanding example of intercultural confrontation between the Iranians and Arabs dates back to the building of a bright Islamic civilization known as the Islamic Renaissance. “Islam” was the architecture and promoter of relations and communications between the Iranian and Arab worlds. This interaction, however, is facing some challenges today. These challenges have not been created overnight. To overcome these challenges, one must review and analyze their root causes. This paper has focused on media capacities and roles in minimizing the intercultural tensions coming from deconstructive representations while reviewing the historical cultural commonalities between the Iranian and Arab worlds. The main instrument for studying these variables is the so-called peace journalism that is a media for boosting mutual agreement, concord, and mutual understanding between the two cultures. However, we will first show that analyzing the structures of conflict and violence is the prerequisite for paying attention to peace.
    We will also show in this paper that how intercultural, scientific and academic relations can directly and indirectly work along with the media to pave the ground for concordant intercultural relations. Cooperation among the university students majoring in cultural relations and studies in the cultural arena of the Iranian and Arab worlds can pave the ground for holding training courses and specialized workshops on peace journalism.

    Keywords: Intercultural relations, Iranian world, Arab world, peace journalism, Violence}
  • مهدی زاده علی، فرشته میرحسینی
    ایران هراسی پدیده ای چند بعدی است که در پیوندی عمیق با موضوعات سیاسی و امنیتی قرار گرفته است. با این وجود نمی توان با تقلیل آن به این ابعاد از ریشه های تاریخی، فرهنگی و حتی سیاسی و بین المللی آن غافل شد. این امر بیش از هر جای دیگر، در مورد جریان ایران هراسانه ای که در جهان عرب در حال وقوع است، صادق است. از این جهت پژوهش حاضر با تکیه بر این پرسش که ریشه های ایران هراسی در افکار عمومی جهان عرب چیست، به ارائه مجموعه ای از راهکارها برای برون رفت از این شرایط می پردازد. این فرضیه در پژوهش حاضر به آزمون گذارده شده که ایران هراسی در جهان عرب نه تنها ریشه تاریخی و فرهنگی دارد، بلکه تحولات سیاسی اخیر در منطقه در تشدید آن موثر است و برای عبور از شرایط جاری نیاز به ارائه یک استراتژی منسجم برای بازیابی تصویر ایران در جهان عرب وجود دارد
    کلید واژگان: ایران هراسی, اسلام, جهان عرب, انقلاب اسلامی, رژیم صهیونیستی}
    Mehdi Zadehali, Fereshteh Mirhosseini
    Iranophobia is a multidimensional phenomenon that has been deeply linked to political and security issues. But, its historical, cultural, and even political and international roots cannot be ignored by considering such those issues. These conditions are adapted to current Iranophobia trend in Arab world more than anywhere else. As a result, the present research tries to provide a set of solutions for cantering the current problem in Arabs public opinion by focusing on the answer of this important question that "what are the roots of Iranophobia in Arab world?" The hypothesis has been examine in this study is "Iranophobia in the Arab world not only have a historical and cultural root, but also the recent political developments in the region exacerbate it and for overcoming the current situation, it is necessary to present a coherent strategy for restoring Iran's image in the Arab world.
    Keywords: Iranophobia, Islam, Arab World, Islamic Revolution, Zionist Regime}
  • حسن شمسینی غیاثوند، خورشید نجفی جویباری*
    این پژوهش به بررسی نقش زنان در تحولات نوین جهان عرب با تاکید بر مصر می پردازد. البته این نقش با توجه به جایگاه زنان در اسلام و ارا متفکران جهان عرب همچون علامه فضل الله و قرضاویف همچنین ساختار فرهنگی و اجتماعی جهان عرب و تاثیرات جهانی شدن بر زنان مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اعتراضات گسترده در کشور های عربی همچون مصر و تونس و لیبی که منجر به پیروزی انقلاب گردید. زنان در فرهنگ و عقل عربی از ویژگی های خاص اجتماعی برخوردار هستند، به همین دلیل حضور زنان در عرصه سیاسی اعم از انتخابات، مشارکت سیاسی و حضور در اعتراضات با دیدگاه های خاصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. گرچه جهان عرب از جمله شمال افریقا با نوسازی اقتصادی و آموزشی دچار دگردیسی شده است و زنان وارد مسایل اجتماعی شده اند، ولی دگر دیسی در نگرش مردان و حکومت نسبت به زنان به صورت نگرفته است. به عبارت دیگر همان گفتمان گذشته در دنیای جدید و عصر جهانی شدن بازتولید شده است. حال سوال این است که زنان چه نقشی در وقوع تحولات نوین جهان عرب داشته اند. و تحولات نوین چه تاثیری بر آینده زنان در جهان عرب خواهد داشت. گرچه به نظر می رسد که یکی از دلایل ناکامی تحولات نوین جهان عرب عدم تحول گفتمانی فرهنگ عربی نسبت به زنان بوده باشد.
    کلید واژگان: بیداری اسلامی, شریعت, مصر, زنان, بهار عربی}
    Hasan Shamsini Gheyasvand, Khorshid Najafi Jouybari *
    on new developments in Egypt. Due to widespread protests in Arab countries such as Egypt, Tunisia and Libya that led to the victory of the revolution. So many stions about the role of women in the political developments of the country. One of these is the question of what approach to new developments taking place in the Arab world due to the presence there of women . What factors make women's participation in the revolution. Impact of globalization on the role of Arab women. Finally, new developments will affect the future of women in the Arab world.
    Keywords: Arab World, Islamic Awakening, Spring Arabic}
  • مسعود فکری*
    روابط انسانی از ضروری ترین مفاهیم پذیرفته شده میان افراد و جوامع بشری است. از میان این پیوند ها روابط فرهنگی، که در دامنه فرهنگ نقش آفرینی می کند، اهمیت بیش تری دارد. فرهنگ فارسی را باید اصطلاحی فراگیرتر از فرهنگ ایرانی بنامیم، زیرا براساس اوضاع تاریخی و دوره های زمانی ای که ایران پشت سر گذاشته و مرزهایی گسترده را در برگرفته و ساختارهای حکم رانی گوناگون و رخ دادهای چشم گیری را شاهد بوده است آثار همه این ها در فرهنگ فارسی هویدا شده است؛ این فرهنگ از جمله فرهنگ هایی است که دربردارنده عنصر نزدیکی به دیگر فرهنگ ها و پذیرش آن ها براساس مشترکات و تفاوت های خود است. روشن است که فرهنگ ها، به ویژه فرهنگ های هم جوار، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری دوسویه ای دارند و هیچ فرهنگی از این قاعده مستثنا نیست، خواه فرهنگ عربی و خواه فرهنگ فارسی. بر همین اساس، در نوشتار حاضر درصددیم برخی عرصه های مشترک این دو فرهنگ برای ساختن زمینه تعامل با تکیه بر زیرساخت های پیشینی به دست آمده طی قرن ها را تبیین کنیم تا آن را زمینه مناسبی برای گام های آینده قرار دهیم. مسیله اصلی این پژوهش تبیین بایستگی و امکان پذیری روابط فرهنگی ایران و عرب براساس نقاط مشترک و ظرفیت های بالفعل یا بالقوه است. به منظور دست یابی به چنین هدفی باید پیشینه های تاریخی و اوضاع اکنون و کرانه های پیش رو را از جهت روابط فرهنگی میان دو جامعه عربی و ایرانی بررسی کنیم؛ هرچند طبقه بندی این پژوهش صرفا پرداختن به دوره های زمانی این روابط نیست؛ اگرچه طبقه بندی زمانی آن از جهت تاثیر آن در شفاف سازی موضوع بحث و پرده برداشتن از زوایای پنهان آن اهمیت دارد.
    کلید واژگان: روابط فرهنگی, ایران, جهان عرب, ظرفیت ها}
    Human relations are among the most vital concepts widely accepted by all walks of life in human societies. From among various such relations, cultural relations practiced in cultural fields, are very important. The Persian culture, that must be considered as a broader concept than the Iranian culture, encompasses historical conditions and epochs of time that Iran has put behind, covering vast borders and experiencing various government structures as well as eye-catching events. Signs of all these developments have been manifested in Persian culture. It is among the cultures that possesses elements for proximity to other cultures and admitting those cultures with all commonalities and differences. It is clear that cultures, particularly neighboring and closer cultures, have mutual influence on one another. There is no exception to this rule, be it a Western culture or a Persian one. On this basis, this paper intends to clarify some common points with these cultures to pave the ground for an interaction based on past infrastructures in the course of centuries in order to use it as an appropriate ground for future steps. The principal issue of this research paper is to clarify the need and possibility of cultural relations between Iran and the Arab world based on commonalities and practical or potential capacities. To realize such an objective, the historical background, current conditions, and the prospects shall be studied in view of cultural relations between Iranian and Arab communities. Although the categorization of this research paper is not merely based on studying the historical periods of these relations, it is however important in helping elucidation of the subject matter and in uncovering its hidden aspects.
    Keywords: Cultural Relations, Iran, Arab world, capacities}
  • محسن الویری*

    واقعیت تلخ رویاروییهایی درونی که امروزه جهان اسلام بدان دچار است، بسیاری از اندیشمندان را به چاره اندیشی واداشته است. گره گشایی از وضعیت موجود هیچ راهی جز گفتگو ندارد. این نوشتار پس از مروری بر مفهوم گفتگو و برخی ویژگیهای آن، با تکیه بر تجربه زیسته (Lived Experience) به اهمیت گفتگوی ایرانی عربی و زمینه های آماده برای موفقیت آن و قابلیت تعمیم الگوی این گفتگو برای همه دیگر انواع گفتگوها در امت اسلامی پرداخته است و سپس ضمن اشاره به برخی بایستگی های گفتگو، شناخت طرفین از یکدیگر را به صورت ویژه و به عنوان گام نخست برای گفتگو مورد بررسی قرار داده و پیشنهاد کرده است جریانهای فکری جهان عرب و ایران با تکیه بر پنج مولفه تبارشناسی، موقعیت، مبانی فکری و دینی، پایگاه اجتماعی و موضع گیری نسبت به مسایل اصلی امت اسلامی و از دو منظر خود و دیگری مورد شناسایی قرار گیرند. لازمه این کار تاسیس یک دبیرخانه در یکی از نهادهای مورد اعتماد اندیشمندان جهان اسلام است.

    کلید واژگان: گفتگو, ایران, جهان عرب, امت اسلامی, روشنفکران, علمای اسلام}
    Ali Adami*, Abdullah Moradi

    The bitter fact of internal conflicts that the world of Islam is suffering from today has made the majority of thinkers to look for solutions. There is no way but dialogue to solve this complicated status quo. Following a review of the concept of dialogue and some of its specifications, this paper has employed “lived experience” to highlight the importance of Iranian-Arab dialogue and pave the way for its success in generalization of this pattern of dialogue into all other forms of dialogue in Islamic community. Then, pointing to some requirements and prerequisites of such a dialogue, in the first step, the paper has focused on mutual recognition of the two sides and proposed that the intellectual currents in Iran and the Arab world must be analyzed in view of the self and other through five factors of genealogy, situation, intellectual and religious fundamentals, social status and stance vis-à-vis major issues of the Islamic ummah. This needs establishment of a permanent secretariat at one of the institutes trustable to the Muslim thinkers in both Iran and the Arab world.

    Keywords: Dialogue, Iran, Arab world, Islamic umma, thinkers, Islamic scholars}
  • قاسم ابراهیمی پور *

    فهم دقیق اندیشه ها هنگامی میسر است که در قالب جریان شناسی مورد توجه قرار گیرند. مسئله این پژوهش، تیپ بندی اندیشه معاصر مسلمین است که از طریق ترکیب گونه شناسی های موجود و با روش تحلیلی- انتقادی صورت گرفته است. طبقه بندی اندیشه معاصر در چهار دسته: سنتی، ایزوله، فعال و مدرن آشکار و پنهان از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار است. جریان های سنتی فقه شیعه، حکمت و عرفان مکتب تهران و سلفی گری، در دسته سنتی ایزوله؛ جریان های اسلامی سازی معرفت، اصلاح فرهنگی، عقل گرایی انتقادی و سنت گرایی در دسته سنتی فعال؛ جریان های روشنفکری، عرفی گرایی تاریخی و عرفی گرایی معرفتی در دسته مدرن آشکار و رویکردهای مدرن یا پست مدرن با پسوند اسلامی مثل لیبرالیسم اسلامی، ناسیونالیسم اسلامی، مارکسیسم اسلامی، فمنیسم اسلامی و همچنین جریان اعتزال نو و تفسیر بیانی، در دسته مدرن پنهان جای می گیرند. در این میان، سیطره با جریان های مدرن است که با دو رویکرد همدلانه و ستیز، جریان های سنتی را ابژه خود ساخته اند. ادامه حیات جریان مدرن پنهان و برخی رویکردهای سنتی ایزوله مثل سلفی گری منوط به حمایت های سیاسی غرب است و راه رهایی، تنها در جریان سنتی فعال قابل جست و جوست.

    کلید واژگان: جهان عرب, جریان شناسی, اندیشه معاصر, سنتی فعال, مدرن پنهان}
    Qassim Ebrahimi Pour *

    An accurate understanding of thoughts would be possible when it is studied in the form of studying the currents. The issue of this research is the typology of contemporary Muslim thought that has been made by combining existing typologies with an analytical-critical method. The classification of contemporary thought in four categories: isolated traditional, active traditional, evident modern and hidden modern has considerable capacities. The isolated traditional currents include traditional Shiite jurisprudence currents, Tehran school of wisdom and mysticism, and Salafism. The active traditional currents include Islamization of knowledge, cultural reform, critical rationalism, and traditionalism. The evident modern currents include historical secularism, and epistemic secularism. The hidden modern currents include modern and postmodern currents with Islamic suffixes such as Islamic liberalism, Islamic nationalism, Islamic Marxism, Islamic feminism, as well as neo- Mu'tazilites current and rhetorical interpretation. Meanwhile, the modern currents enjoy predominance in studying the traditional ones as an object either in a sympathetic way or contentious way. The life's continuation of hidden modern currents and some isolated traditional ones, such as Salafism depends on Western political support, and the safe path can only be sought in the active traditional current.

    Keywords: Arab World, Studying the Currents, Contemporary Thought, Active Traditional, Hidden Modern}
  • آندراس هربرگ روتف میریم فورستل
    نکته ی اصلی فرضیه ی کلاوزویتس این است که به رسمیت شناخته شدن ارزش برابری  با پاسخ برای درگیری هایی که در مورد منافع مادی و موضوعات مرتبط با قدرت است می باشد. در قرن بیست و یکم، به دلیل آثار جهانی شدن، جنگ و درگیری های خشونت آمیز، با ترکیبی از ابزاری بودن جنگ و تلاش برای به رسمیت شناخته شدن در پی نادیده گرفته شدن، تعریف می شود. در این مقاله ما قصد نداریم به روانکاوی فرضیه ی کلاوزویتس بپردازیم، بلکه هدف، تاکید بر این است که او آماده بود تا به دفاع از حقوق برابر برای خود بپردازد. در همین راستا، امروزه جهان عرب در حال تغییر و براندازی های اجتماعی است که از دلایل این اتفاق می توان به افزایش تحرک، پیشرفت شهرنشینی و نزدیکی سکولاریسم با اسلام اشاره کرد. مردم جهان عرب با این که هنوز در حال تطبیق خود با اولین موج مدرنیته هستند، باید همزمان به جهانی شدن نیز عادت کنند. ماهیت این مطالعه توصیفی و تحلیلی است، و از طریق فرضیه ی کلاوزویتس به تجزیه و تحلیل جنگ ترکیبی، به ویژه در جهان عرب در قرن بیست و یکم می پردازد، و همزمان بر تعاریف "به رسمیت شناخته شدن "و" خشونت “ نیز تاکید دارد.

    کلید واژگان: کلاوزویتس, جنگ های ترکیبی, جهان عرب, به رسمیت شناخته شدن, خشونت}
    Prof. Dr. Andreas Herberg Rothe, Miriam Förstle
    The recognition as an equally valued subject as a solution for conflicts about material interests and power related subjects is the main point of the Clausewitz theory. In the twenty-first century, due to the effects of globalization, war and violent conflicts are characterized by the hybrid combination of the instrumentality of war and the struggles for a renewed recognition as a result of a formerly denied recognition. It is not our intention to psychoanalyze Clausewitz and the meaning this problem has for his development, but only to stress that he was ready to defend his equality. Relatedly, today, the Arab world is in a state of change and social overthrows are due to increased mobility, progressive urbanization, and a secular intercourse with Islam. People in the Arabic world are still in the adjustment process within the first modernity and at the same time have to deal with the unstoppable globalization. The nature of this study is analytical and descriptive, intending to analyze the hybrid wars, especially in the Arab world, in the twenty-first century through the Clausewitz theory, while focusing on the definitions of ‘recognition’ and ‘violence’.
    Keywords: Clausewitz, Hybrid Wars, Arab World, Recognition, Violence}
  • Ismail Rezvanifar
    The protests against regimes since 2011 were considered as a new movement in Arab world, which was against the trend of political thought in this region since it poses a new reading of traditional elements in modern times. All societies are faced with the phenomenon of globalization as an undeniable fact which brings opportunities and threats to all schools of thought. Western liberal democracy is aided by globalization to be expanded geographically. Arab revolutions should be considered in the context of this process too. Here the question is: How does globalization affect the orientation of Islamism, especially in relation to Arab world’s changes of 2011-2016? In this article the claim is that globalization paved the way for Islamic movements which were evident in the developments taking place recently in Arab world but, at the same time, it led to some changes in the attitude of Islamist elites of Arab world. Political Islam was one of the main readings of recent changes in this region.
    Keywords: Arab world, globalization, modernity, political Islam}
  • مهدی امیدی*
    نفوذ گسترده اندیشه های سکولار و الحادی به جهان اسلام در قالب ایدئولوژی های مختلف، در فهم اندیشه های سنتی و دینی تاثیر بسزایی داشته و چالش های بزرگی را در برابر آنها ایجاد کرده است. تکثر جریان های فکری نیز نشان می دهد که مناسبات دو مقوله اسلام و توسعه، تاثیر بسزایی در نوع صورت بندی آنها داشته است. جریان های تمدن گرای سکولار و غرب گرای عرب، سلفیت تکفیری، تمدن گرای اسلامی و اصول گرای اسلامی، از جریان های شاخص جهان عرب به شمار می روند که جریان سکولار به دلیل در اختیار داشتن ابزارهای رسانه ای توانسته است تاحدودی بر ادبیات و گفتمان دیگر جریان ها تاثیرگذار باشد. سکولارها در پی دست یابی به دموکراسی شبه لیبرال و یا نظام سیاسی غیردینی اند و در این زمینه از حمایت های داخلی و خارجی بهره مندند. اسلام گراها نیز یا خواهان احیاء خلافت اسلامی و یا دموکراسی ملهم از دین می باشند. اما به دلیل اقدامات سلفی های تکفیری، با اتهاماتی سخت مواجه اند. تحولات آینده، نشانگر مبارزات جدی تر این دو جریان خواهد بود.
    کلید واژگان: جریان سکولار, جریان اسلام گرا, دنیای عرب, توسعه, دموکراسی}
    Mehdi Omidi*
    Extensive influence of secular and atheistic beliefs to the Islam world in form of different ideologies has exerted strong effects on understanding of traditional and religious beliefs has raised considerable challenges on them. Also, abundance of currents of thoughts has shown that the relations between two concepts of Islam and Development have produced a great effect on the way they are formulated. The streams such as Arab civilization-oriented secular and westernized stream, Salafiyat-e Takfiri , Islamic civilization-oriented and Islamic fundamentalist ones are the outstanding movements of the Arab world among which the secular one, because of possessing media tools, has been to some extent effective in literature and discourse of the other movements. The secular ones are in pursue to achieve a pseudo-liberal or non-religious political regime and in this regard they benefit domestic and foreign supports. The Islamists are in seek of reviving Islamic Caliphate or a democracy inspired from religion; however, because of Takfiri Salafis actions they are encountered by severe accusations and the future developments will be indicative of more serious conflicts of these two streams.
    Keywords: Secular Stream, Islamist Stream, Arab World, Development, Democracy}
  • خلیل الله سردارنیا*
    از دهه 1990 به این سو، شاهد پیدایش و گسترش حوزه عمومی فراملی در فضای سایبری و ماهواره ای و بسیج افکار عمومی در سطح جهانی هستیم. از سال 2000 میلادی به این سو، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز نوعی حوزه عمومی در فضای سایبری و ماهواره ای شکل گرفته و در حال گسترش است. در این نوشتار، با روش تبیین علی- تحلیلی، نگارنده در صدد ارائه پاسخ تحلیلی به این پرسش است که چرا شبکه ماهواره ای الجزیره در شکل گیری حوزه عمومی نوظهور در جهان عرب موفق بوده است؟ فرضیه تحقیق آن است که شبکه الجزیره با فراهم کردن فرصت برای شرکت آزادانه و برابر همه افراد و گروه ها در گفتگوها و میزگردها، سوق دادن گفتگوها و افکار عمومی به سمت نقد، متمرکز کردن گفتگوها و مشارکت های مخاطبان بر مسائل مشترک اعراب و هدایت و بسیج عمومی به سمت کنشگری دموکراتیک در ایجاد و گسترش حوزه عمومی نوظهور در جهان عرب موفق بوده است. یافته کلی این پژوهش آن است که شبکه الجزیره در تحقق بخشیدن به اصول و ویژگی های طرح شده درمدل مطلوب حوزه عمومی هابرماس مانند اصل گفتگوی عام و برابر، هدایت گفتگوها به انتقاد و مسائل و نارضایتی های مشترک و در نهایت، بسیج افکار عمومی و اعتراضات (اصل کنش عام) در جهان عرب از موفقیت زیادی برخوردار بوده است.
    کلید واژگان: جهان عرب, شبکه الجزیره, حوزه عمومی نوظهور, مدل هابرماس, فضای سایبری}
    Khalilolah Sardarnia*
    From 1990s onward, we observe the genesis and extension of supra-national public sphere in cybernetic and satellite space and mobilization of public opinion universally. From 2000 onward, in Middle East and North Africa, a type of public sphere has been shaped and expanded in cybernetic and satellite space. In this article by causal-analytical method, the author tries to give analytical answer to this question: why has been successful the Aljazeera satellite network in shaping of nascent public sphere in Arab world? The hypothesis is that: Aljazeera Network has been successful in the genesis and expansion of nascent public sphere due to these reasons: making opportunities for free and equal participation of all individuals and groups in dialogues and round tables, pushing of dialogues and public opinion to criticism, centralizing of dialogues and audiences on Arab’s general issues and public mobilization to democratic and revolutionary activism. The total finding of this research is that: Aljazeera Network has had high successfulness in fulfillment of tenets and characteristics of ideal model of Habermas such as: the principal of equal and general dialogue, pushing of dialogues to criticism and public dissatisfactions and issues and in end, mobilization of public opinion and protests in Arab world, the principle of general action.
    Keywords: Arab World, Aljazeera Network, Nascent Public Sphere, Habermas Model, Cyberspace}
  • خلیل الله سردارنیا
    دیپلماسی عمومی، اصطلاحی است که در چند دهه اخیر به تاثیر از گسترش اینترنت و شبکه های خبری ماهواره ای به صورت فزاینده مورد توجه محافل علمی – آکادمیک و دیپلماتیک قرار گرفته است. این نوع دیپلماسی در ارتباط با نفوذ، هدایت و بسیج افکار عمومی در راستای اهداف کنشگران حکومتی و غیر حکومتی به کار می رود. در این نوشتار، نگارنده در صدد ارائه پاسخ تحلیلی به این سوال است که چرا شبکه ماهواره ای الجزیره با وجود کمتر از دو دهه فعالیت رسانه ای، نسبت به شبکه های ماهواره ای غربی در دیپلماسی عمومی و نفوذ در افکار عمومی در جهان عرب از موفقیت زیادی برخوردار بوده است؟ مهمترین دلایل در موفقیت این شبکه عبارتند از: استقلال و تابوشکنی سیاسی در پوشش خبری- تصویری، محتوای انتقادی و تحلیلی، نقد سلطه و مداخله ایالات متحده آمریکا در منطقه، گفتمان رسانه ای پان عرب و پان اسلامی، دفاع از حقوق مردم فلسطین، تکنیک ها و ساختار نوین و جذاب در پوشش خبری - تصویری و میزگردهای تحلیلی با تمرکز بر مسائل مهم منطقه. در این تحقیق، روش تحقیق از نوع تحلیل ثانویه داده ها و نیز روش تبیین علی تحلیلی- استدلالی است. مهمترین یافته این تحقیق آن است که شبکه ماهواره ای الجزیره از موفقیت شایان توجهی در دیپلماسی عمومی منطقه ای و نفوذ و بسیج افکار عمومی در خاورمیانه و شمال آفریقا برخوردار بوده است.
    کلید واژگان: شبکه الجزیره, دیپلماسی عمومی, افکار عمومی, جهان عرب}
    Khalil Sardarnia
    Public diplomacy is an idiom that has been noticed increasingly in last decades due to extension of internet and satellite news networks. This type of diplomacy be used related to influence, guidance and mobilization of public opinion for the aims of governmental and non-governmental agents. In this article, the author tried to give analytical answer to this question: in spite of being newest, why satellite network of Al-Jazeera has been more successful than western satellite networks in public policy and influence in public opinion in Arab world? The most rezones are: Independence and political taboo-breaking in news-image coverage, critical and analytical content, criticism of U.S.A dominance and it’s interventions in the region, pan-Arabism and pan-Islamism in discourse, defense of Palestinians rights, new and attractive techniques and structure in in news-image coverage and arrangement of political and analytical panels with emphasis on main issues of the middle east. The research method is secondary analysis of data and analytical-causal explanation. The most finding of this research is that: the Al-Jazeera network due to above- mentioned reasons has been successful in regional public diplomacy and influence in public opinion in middle east and north Africa, the peak point of that was the quickening role of this network in the mobilization and continuance of protests in the recent revolutions. So the role-and the position of this network must be notices by analysts.
    Keywords: AL, Jazeera network, Public Diplomacy, Public Opinion, Arab World}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال