به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Clergy » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Clergy» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعید حق پرست، توحید ولی پور عتیق *

    با شروع بحران سوریه و شکل گیری و تقویت فضای چندقطبی و با باز شدن شکاف های اجتماعی جدید در جریان بهار عربی موجب گردید تا اختلافات سیاسی، عقیدتی، اقتصادی و اجتماعی به یک باره بروز نماید. این اختلاف گرچه در ظاهر امر در برابر حاکمیت بشار اسد شکل گرفته بود اما به عاملی اساسی برای پیدایی اختلاف بین گروه های معارض انجامید و بحران این کشور را به بحرانی منطقه ای و بین المللی تبدیل کرد.
    پژوهش حاضر در پاسخ به این سوال مهم است که شکاف ها و افتراق های اجتماعی، فرهنگی چه تاثیر و نقشی در بروز و تشدید بحران سوریه ایفا می کنند؟ فرضیه پاسخ به سوال حاضر این است که: بحران هویت ملی، غلبه شدید فرهنگ قوم گرایی و فرقه گرایی قومی به همراه تشدید جریان های تکفیری در غیاب فرهنگ مدنی مشترک و همگون بین اقوام و گروه ها سبب شد تا بحران سوریه به شدت به سمت واگرایی شدید سیاسی و اجتماعی و جنگ داخلی حرکت کند. پژوهش حاضر به لحاظ روش توصیفی _ تحلیلی با ارجاع به منابع مکتوب تبیین شده است. در نتیجه بحران سیاسی سوریه، دارای ریشه های درازمدت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است و تضاد هویتی انباشته شده، طی چند دهه موجب شده که ملت سازی در سوریه به سرانجام نرسد.

    کلید واژگان: سوریه, بحران هویت, قوم گرایی, افتراق های اجتماعی- فرهنگی, ساختار سیاسی}
    Saeed Haqparast, Tohid Valipour Atiq *

    With the beginning of the Syrian crisis and the formation and strengthening of the multi-polar space, with the opening of new social gaps during the Arab Spring, political, ideological, economic and social differences appeared at once. Although this dispute was formed against the rule of Bashar al-Assad, it became a fundamental factor for finding a difference between the opposing groups and turned the crisis of this country into a regional and international crisis. The current research is an answer to this important question: What effect and role do social and cultural gaps and differences play in the occurrence and escalation of the Syrian crisis? The hypothesis of the answer to the current question is that: the crisis of national identity, the strong dominance of the culture of ethnocentrism and ethnic sectarianism along with the intensification of takfiri currents in the absence of a common and homogeneous civil culture between ethnic groups and groups caused the Syrian crisis to strongly diverge. intense political and social and civil war moves. The current research is explained in terms of descriptive-analytical method with reference to written sources. As a result the Syrian political crisis has long-term cultural, social and political roots, and the accumulated identity conflict has caused nation-building in Syria to fail over several decades.

    Keywords: Clergy, Constitutional Movement, Islamic Revolution}
  • حسین همتی *

    طالبان در طول تاریخ خود تحولات مهمی را تجربه کرده است که تحت تاثیر عوامل مختلفی ازجمله شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افغانستان قرارگرفته اند. فهم تحولات طالبان برای فهم وضعیت کنونی افغانستان و پیش بینی آینده آن امری ضروری است. این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال است که چه تحولاتی در رویکرد و عملکرد طالبان از 1994 تا 2021 رخ داده است؟ که با توجه به تحولات گذشته و فعلی طالبان، فرضیه اصلی این است که ایدئولوژی و رویکرد این گروه در قبال مسائل مختلف ازجمله حقوق بشر، زنان و دختران، آموزش، سیاست خارجی و اقتصاد، تطبیق پذیرتر و انعطاف پذیرتر از گذشته شده و این انعطاف پذیری در روش ها و تاکتیک هایش محدود است و هدف و شعارهای اصلی طالبان همچنان متحجرانه و افراطی است. این مقاله با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع تبیین علی و از منابع مختلف، به بررسی تحولات ایدئولوژی، استراتژی، تاکتیک و رویکردهای طالبان از 1994 تا 2021 می پردازد. تا سیر این تحولات طالبان را تااندازه ای روشن کند.

    کلید واژگان: افغانستان, طالبان, ایدئولوژی, رویکرد, تحولات}
    Hossein Hemmati *

    Developments have been influenced by various factors such as the political, social and economic conditions of Afghanistan. Understanding the developments of the Taliban is essential for understanding the current situation in Afghanistan and predicting the future of this country. The purpose of this article is to answer the question, what developments have occurred in the approach and performance of the Taliban from the 1994 to 2021? Considering the past and present developments of the Taliban, the main hypothesis is that the ideology and policy of this group on various issues such as human rights, women's and girls' rights, education, foreign policy and economy has more adaptability and flexibility compared to the past and this flexibility is limited in the methods related to it and the main goal and slogans of the Taliban are still extreme. Using the qualitative research method (causal type) and various sources, this article examines the developments of the ideology, strategy, technique and policies of the Taliban from the 1994 to 2021 so that the developments of the Taliban can be revealed to some extent.

    Keywords: Clergy, Constitutional Movement, Islamic Revolution}
  • حسین همتی

    نقش روحانیت در تاریخ ایران همواره پررنگ بوده است و از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی، روحانیون در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران نقش کلیدی ایفا کردند. تحولات گفتمانی در حوزه اندیشه سیاسی روحانیت در نهضت مشروطه و بعدازآن پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ ایران محسوب می شود که منجر به تحولات عمیقی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شد. این دو رخداد مهم در تاریخ ایران در دوره های مختلف تاریخی، بازتابی از تحولات اجتماعی و سیاسی آن دو مقطع است. حال این پژوهش سوال این است که طی دوره های نهضت مشروطه، پهلوی و انقلاب اسلامی، گفتمان و اندیشه سیاسی روحانیت چگونه تطور و تحول یافته است؟ فرضیه این پژوهش این است که ندیشه سیاسی روحانیت در ایران در گذر از دوره های مشروطه، پهلوی و جمهوری اسلامی، تحولات چشمگیری را تجربه کرده است.دوره های، مشروطه، پهلوی و جمهوری اسلامی روحانیت از نقش سنتی خود به عنوان حافظ شریعت و آموزه های دینی، به نقشی فعال و پیشرو در عرصه سیاست و اجتماع تبدیل شده است. روش تحقیق این مقاله روش پژوهش کیفی، از نوع تبیین علی و روش گردآوری داده ها، کتابخانه ای با بهره گیری از منابع مختلف ضمن بازخوانی مفاهیم نظری در خصوص انقلاب می کوشد روند تطور و تحول گفتمان و اندیشه سیاسی روحانیت از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی را تااندازه ای روشن کند.

    کلید واژگان: روحانیت, نهضت مشروطیت, انقلاب اسلامی}
    Hossein Hemmati

    The role of clergy has always been prominent in the history of Iran and from the constitutional movement to the Islamic revolution, clergymen have played a major role in Iran's political and social developments. Discourse developments in the field of clergy political thought in the constitutional movement until the victory of the Islamic Revolution is a turning point in the history of Iran which led to profound changes in various political, social, economic and cultural fields of Iran. These two important events in the history of Iran are actually a reflection of the social and political developments of these two periods of time. The purpose of this research is to answer the question: how has the political discourse and thought of the clergy evolved during the periods of the constitutional movement, Pahlavi dynasty and the Islamic revolution? The hypothesis of this research is that the political thought of clergy in Iran has experienced important changes during the constitutional, Pahlavi and Islamic Republic periods. In the constitutional, Pahlavi and Islamic Republic periods, the clergy gradually reached an active and leading role in the field of politics and society from its traditional role as the protector of religion. The research method of this article is qualitative (causal explanation). The data collection method of this research is library type using different sources along with rereading theoretical concepts about the revolution. This research seeks to describe the evolution of clergy discourse and political thought from the constitutional movement to the Islamic revolution.

    Keywords: clergy, constitutional movement, Islamic revolution}
  • سید هاشم منیری*، سید حسین اطهری

    با پیروزی انقلاب اسلامی و درهم تنیدگی روحانیت و امر سیاسی برآمده از آن، کارویژه های سیاسی از درون کارویژه های مذهبی سرچشمه گرفته است. بررسی مقوله واحد دین و سیاست و تاسیس نظام اسلامی یکی از اهداف اولیه این پژوهش است که تلاش دارد به این پرسش پاسخ دهد که چه رابطه ‎ای عینی و ذهنی بین امر سیاسی و روحانیت در تاسیس انقلاب اسلامی پدیدار شده و روحانیت از چه کارکردهایی برخوردار بوده است. در پاسخ به این پرسش فرضیه بر این استوار است که حفظ و تقویت وحدت و همبستگی ملی اسلامی ازجمله مهم ترین کارکردهای نهادی موثر است که نقش روحانیت را در تکوین نظام اسلامی برجسته می سازد. یافته های پژوهش که به روش تحلیلی و مبتنی بر چارچوب نظری کارکردگرایی است نشان می دهد که حراست، حمایت و مصلحت سیاسی در جهت تاسیس نظام اسلامی، حوزه های نهادی را در زمینه های اجتماعی و سیاسی تقویت می کند.

    کلید واژگان: روحانیت, نظام اسلامی, وحدت, هدایت, تاسیس نظام}
    Seyyed Hashem Moniri*, Seyyed Hossein Athari

    With the victory of the Islamic revolution and the clergy`s occupation in the political affairs arising from it, the political functions have originated from the religious functions. Investigating the single category of religion and politics and the establishment of the Islamic system is one of the primary goals of this research, which tries to answer the question of what kind of objective and subjective relationship between politics and the clergy has emerged in the establishment of the Islamic Revolution, and what functions the clergy has. In response to this question, the hypothesis is based on the fact that maintaining and strengthening national-Islamic unity and solidarity is one of the most important effective institutional functions that highlights the role of the clergy in the development of the Islamic system. The findings of the research, which is analytical and based on the theoretical framework of functionalism, show that protection, support and political expediency in the direction of the establishment of the Islamic system, strengthen the institutional areas in the social and political fields.

    Keywords: Clergy, Islamic System, Unity, Guidance, System Establishment}
  • یونس کجوری گشنیانی، علی باقری دولت آبادی*، ابوذر فتاحی زاده، جاسب نیکفر

    در پیروزی انقلاب اسلامی اقشار و گروه های مختلف ایفای نقش کردند. سوال اصلی پژوهش این است که واکنش روحانیت به مهمترین تحولات سیاسی دهه 1340 چه بود و چه مناسباتی بین امام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب با روحانیت در این دهه برقراربود؟ فرضیه مقاله این است که نیمه اول دهه 1340 کنشگری فعالانه روحانیت در عرصه سیاسی کشور را شاهد هستیم و در نیمه دوم از شدت واکنش آنها نسبت به رویدادهای سیاسی کاسته می شود. برای پاسخ به سوال اصلی پژوهش از روش ترکیبی کمی-کیفی استفاده شده است. در روش کمی تمامی مکاتبات امام خمینی (ره) بین سال های 1340 تا 1350 به صورت آماری برحسب مخاطب، تاریخ و محتوا تنظیم گردید و در گام بعدی این مکاتبات با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع هدفمند مورد واکاوی قرارگرفت. یافته های پژوهش ضمن تایید فرضیه اصلی نشان دادند در نیمه دوم دهه 1340 امام خمینی (ره) نسبت به انفعال روحانیت نگران گردیده و سرگرم شدن آنها به امور آموزشی و یا مسایل کم اهمیت را یک آسیب برای نهضت تلقی می نمایند. اظهارنظرهای امام خمینی (ره) تایید می کنند که روحانیت به صورت یکدست و منسجم با انقلاب همراهی نکرده و اقدامات برخی از آنها در این دهه برای نهضت آسیب زا بوده است.

    کلید واژگان: روحانیت, انقلاب اسلامی, امام خمینی(ره), حوزه علمیه, مبارزات سیاسی}
    Younes Kojuri Geshniani, Ali Bagheri Dolatabadi *, Abouzar Fattahizadeh, Jaseb Nikfar

    Different classes and groups played a role in the victory of the Islamic Revolution. The question is that what was the reaction of the clergy to the most important political developments of the 1960s and what relationship existed between Imam Khomeini and the clergy during this decade? The hypothesis of the article is that in the first half of the 1960s, the clergy had the most actions in the country's political arena, and in the second half, its reaction to political events decreased. To answer the main question, a quantitative-qualitative method has been used. In the quantitative method, all the correspondences of Imam Khomeini between the years 1961 and 1970 were statistically arranged according to the audience, date, and content, and in the next step, these correspondences were analyzed using the qualitative content analysis method. The research findings showed that in the second half of the 1960s, Imam Khomeini became concerned about the inactivity of the clergy and their attention to educational issues or less important issues. The statements of Imam Khomeini confirm that the clergy did not support the revolution uniformly and the actions of some of them were harmful to the movement in this decade.

    Keywords: clergy, Islamic Revolution, Imam Khomeini, Seminary, Political Activates}
  • امیر فرحزادی*، سید احمد عقیلی

    مقاله حاضر با هدف تبیین عنصر ولایت فقیه در فرآیند پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی ایران با روش توصیفی تحلیلی این مسیله را مورد بررسی قرار می دهد که نظریه ولایت فقیه به عنوان یکی از عناصر اصلی فقه سیاسی شیعه، چه نقشی در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی داشته است؟ نظریه ولایت فقیه به عنوان عامل وحدت بخش، متضمن حاکمیت و استقلال سیاسی و تداوم بخش نظام جمهوری اسلامی در ایران است. رکن ولایت فقیه به عنوان یکی از اجزاء مهم حکومت اسلامی در اتحاد و تعامل با مردم، عامل تداوم و پیشبرد انقلاب اسلامی عامل خروج از بحران ها و بن بست ها محسوب می شود. درواقع، این پیوند و هم بستگی سبب حفظ و تداوم انقلاب اسلامی و در مسیر راهبردی آینده ایران اسلامی به مدیریت بحران ها و خروج از بن بست ها منجر خواهد شد.

    کلید واژگان: امام خمینی, ولایت فقیه, انقلاب اسلامی, پیروزی انقلاب اسلامی, تداوم انقلاب اسلامی}
    Ahmad Aghili

    Imam Khomeini, by emphasizing the religious thought and teachings of Shiite Islam in an era that was interpreted as the end of ideologies and the end of history, using Shiite Islamic political culture to draw a kind of political thought based on religious virtues, which according to Fukuyama Was the secularization of the world (the return of spirituality to the soulless world). The present article aims to explain the intellectual foundations of Shiite jurisprudence in the process of victory and continuation of the Islamic Revolution of Iran, using a descriptive-analytical method, what is the impact of Shiite jurisprudential principles, especially the theory of Velayat-e Faqih in the victory and continuation of the Islamic Revolution? Is ? It seems that the revolutionary discourse and the theory of Velayat-e-Faqih, as a unifying factor, have ensured political sovereignty and independence and the continuation of the Islamic Republic in Iran.

    Keywords: Modernization, Clergy, Imam Khomeini, crises, Islamic revolution, religious authority}
  • مالک یعقوبی مقدم*، ابوالفضل رضوی
    با شکل گیری حکومت ساسانیان و به کارگیری سیاست جدید اتحاد دین و دولت برای نخستین بار در ایران، روحانیون زرتشتی، نه تنها در امور دینی بلکه در اداره امور کشوری و لشکری نقشی بارزی پیدا کردند. بالاترین مقام روحانیون زرتشتی در عصر ساسانی موبدان موبد بود؛ او علاوه بر رسیدگی به مسایل دینی به مسایل حقوقی و سیاسی نیز رسیدگی می کرد. یکی از مهمترین و حساس ترین کارکرد موبدان موبد در این عصر، به عنوان نماینده فکری حکومت ساسانیان، نهادینه کردن سیاست تلفیق دین و دولت در حکومت و جامعه و نیز مشروعیت بخشیدن به دولت دینی ساسانیان بود. قاضی القضات در عصر عباسی نیز همانند موبد موبدان عهد ساسانی، در سیاست و جامعه اعمال نفوذ می کرد. قاضی القضات در عصر عباسی در ایجاد ثبات و امنیت در قلمرو عباسی و نیز برقراری عدالت و رفع اختلاف ها، کارکردی همانند موبدان موبد در عصر ساسانی داشت. این نوشتار با طرح این سوال اصلی که: میان جایگاه و کارکرد موبد موبدان عصر ساسانی و قاضی القضات عهد عباسی جه نسبتی وجود داشت؟ به بررسی کارکرد و جایگاه قاضی القضات در عصر عباسی می پردازد. دستاورد تحقیق حاکی از این است که قاضی القضات در عصر عباسی همانند موبد موبدان در عصر ساسانی، نه تنها در امور قضایی بلکه در امور سیاسی و اداری جایگاه مهمی داشت، اما مهمترین کارکرد او، مشروعیت بخشیدن به دستگاه خلافت عباسی در مقابل اختلافات مذهبی و تشتت آرای موجود بود.
    کلید واژگان: ساسانیان, روحانیون, موبدان موبد, عباسیان, قاضی القضات}
    Malek Yaghoobimoghadam *, Abolfazl Razavi
    With the Sassanids coming to the fore and applying the new policy of unity of religion and government for the first time in Iran, Zoroastrian clerics became important not only in religious matters but also in the administration of state and army affairs. He was the highest-ranking Zoroastrian cleric in the Sassanid era of chaplains, and in addition to addressing religious issues, he also dealt with legal and political issues. One of the most important and, of course, the most sensitive functions of chaplains in this era, as the intellectual representative of the Sassanid government, was to institutionalize the policy of the integration of religion and state into the state and society, as well as to legitimize the Sassanid religious state.Grand judge in the Abbasid era, like the chaplain of the Sassanid era, exerted influence in politics and society.Grand judge in the Abbasid era had the same function as chaplains in the Sassanid era in establishing stability and security in the Abbasid realm, as well as establishing justice and resolving disputes.This article asks the main question:Was there a relation between the position and function of the chaplains of the Sassanid era and the grand judge of the Abbasid era? Explores the function and position of grand judge in the Abbasid era. The achievement of the research indicates that grand judge had an important place in the Abbasid era not only in judicial affairs but also in political and administrative matters, but his most important function was to legitimize the Abbasid caliphate against religious differences and votes
    Keywords: sassanids, clergy, Chaplains, Abbasids, Grand Judge}
  • مهدی پورعاشور، محمدجواد حق شناس*، مصطفی ملکی
    هدف و زمینه

     

    تاریخچه حزب به مفهوم جمعیتی در ایران قدمت طولانی داشته و حزب سیاسی به شکل مشخص و با چارچوب مقاومت مرسوم و جدید از احزاب در ایران از حدود یک قرن تجاوز نمی کند و به دوره مشروطه یا کمی پیش تر از آن باز می گردد اما در طول تاریخ اندیشه سیاسی ایران روحانیون به خصوص از عصر صفویه به بعد نقشی اساسی و مهم در کنش های سیاسی مردم ایفا کرده اند .

    روش

    روش به کار رفته در این تحقیق ترکیبی از روش اسنادی و توصیفی -تحلیلی است. این تحقیق با رویکری جامعه شناسی سیاسی و با هدف مطالعه حوادث تاریخی و تاریخ نگاری نبوده به همین خاطر تمام موارد تاریخی برای عناوین ذکر نشده و تنها شواهد مهم مورد استفاده واقع شده است. روش گرد آوری اطلاعات از نوع تحلیل محتوا است.

    نتایج

    پیروزی انقلاب اسلامی ، باب نوینی را برای فعالیت گروه ها ، تشکل ها و احزاب سیاسی باز کرد؛ و شاهد تقابل جناح های سیاسی مختلف و در مقابل ، اتحاد گروه های متفاوت حول محوری مشترک بود. مسیله رابطه نهاد روحانیت با احزابی که روحانیون مسیولان آن هستند ، از دیرباز مسیله مهم و چالش برانگیزی در حوزه آخوندی بوده است. تعداد اندک روحانیونی که در قبل از انقلاب به سمت حزب سازی و یا حتی استفاده از نظم موجود مدرن می شتافتند نیز مورد انتقادهای صریح و آشکار بودند و در معرض اتهامات مختلف قرار می گرفتند.

    کلید واژگان: حزب, روحانیت, قدرت سیاسی, جمهوری اسلامی ایران}
    Mehdi Pour Ashour, Mohammad Javad Haghshenas *, Mostafa Maleki
    Purpose and Background

     

    The history of the party in the sense of population in Iran has a long history and the political party in a specific way and with the framework of conventional and new resistance of parties in Iran does not exceed about a century and dates back to the constitutional period or a little earlier. Throughout the history of Iranian political thought, clerics, especially since the Safavid era, have played a fundamental and important role in the political actions of the people.

    Method

    The method used in this research is a combination of documentary and descriptive-analytical methods. This research is not based on political sociology and aims to study historical events and historiography, so not all historical cases are mentioned for the titles and only important evidence is used. The method of data collection is content analysis.

    Results

    The victory of the Islamic Revolution opened a new chapter for the activities of groups, organizations and political parties; And witnessed the confrontation of different political factions and, in contrast, the unification of different groups around a common axis. The issue of the relationship between the clergy and the parties in charge of which the clergy are responsible has long been an important and challenging issue in the field of clergy. The small number of clerics who rushed to party-building or even to use the existing modern order before the revolution were also openly criticized and subjected to various accusations.

    Keywords: party, clergy, Political Power, Islamic Republic of Iran}
  • میلاد موحدیان*، اصغر افتخاری

    تحلیل جایگاه روحانیت در سیاست و به تبع آن، نسبت دین و سیاست، از مباحث پرتکرار در حوزه علوم انسانی اسلامی و حتی سکولار به شمار می رود. در این پژوهش، تلاش شده است تا از منظر آیت الله مهدوی کنی به واکاوی این موضوع پرداخته شود. سوال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه: جایگاه روحانیت در سیاست از منظر آیت الله مهدوی کنی چیست؟ برای رسیدن به پاسخ، از روش تحلیل مضمون استفاده شده و نتیجه این پژوهش نشان از آن دارد که آیت الله مهدوی کنی معتقد به نقش آفرینی دین در نوع نظام سیاسی، مشروعیت نظام سیاسی، تعیین حاکم نظام سیاسی، حقوق و تکالیف شهروندی، گزینش کارگزاران سیاسی و سبک سیاست ورزی است. بر این اساس در باب سیاست ورزی روحانیت، به پنج بعد مبنا، ضرورت، حوزه های مجاز و غیرمجاز و در نهایت لوازم سیاست ورزی روحانیت اشاره کرده اند. ایشان عرصه سیاست ورزی روحانیت را منحصر به راهبری و ارشاد ندانسته و ورود به حوزه های تقنین، قضاء، اجرا و اداره را نیز، از وظایف روحانیت در عرصه سیاست و حکومت، تحلیل می کند.

    کلید واژگان: اسلام سیاسی, انقلاب اسلامی, دین, روحانیت, سکولاریسم, سیاست, محمدرضا مهدوی کنی, سیاست اسلامی}
    MILAD MOVAHEDIAN *, asghar eftekhari

    Analyzing the position of the clergy in politics and, consequently, the relationship between religion and politics, is one of the recurring issues in the field of Islamic and even secular humanities. It seems that the analysis of the views of the founders of the Islamic Revolution will help to better understand the angles and secrets of the three categories of religion, politics and clergy, and therefore in this study, we will try to do from the perspective of Ayatollah Mahdavi He was one of the students of Imam Khomeini (RA) and a revolutionary pioneer fighter, and in addition to his scientific and jurisprudential weight and his seminary position, he also had first-level political and governmental responsibilities. Let us investigate the subject of research. The main question of the research is what is the position of the clergy in politics from the perspective of Ayatollah Mahdavi Kani? To reach the answer, the method of content analysis has been used and the result of this study shows that Ayatollah Mahdavi Kani believes in the role of religion in the type of political system, legitimacy of the political system, determining the ruler of the political system, citizenship rights and duties, selection of agents It is political and the style of politics. Accordingly, regarding the politics of the clergy, they have pointed out the five dimensions of basis, necessity, permissible and unauthorized areas, and finally the tools of the clergy.

    Keywords: Clergy, Islamic politics, Islamic revolution, Mohammad Reza Mahdavi Keni, Politics, Political islam, Religion, Secularism}
  • بهروز امیدی، محمدمهدی مرادی خلج

    نهاد مرجعیت‌کل شیعه مقارن باآغاز سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در ایران،در ساختار روحانیت شیعهپدیدار گردیدو اعتباریهمتراز بانهاد سلطنت، در قلمرو شریعتیافت.با توجه به نقش این نهاددر وحدت عقیدتی جهان شیعه وتاثیرات مواضع فقهی-سیاسی مراجع کلدر تحولات تاریخی،این پژوهش به شناخت چگونگی پیدایش آناختصاص یافته است.روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است وبر اساس منابع آن عصر و تحقیقات معاصر انجامگرفته ونشان می‌دهدپس از سقوط صفویه و خروج مذهباز سیطره حکومت،بستر مناسب برای فعالیتجریان‌های پویاتر شیعه فراهم شد وتغییر توازن میانمکاتباخباری و اصولیو ظهور پدیده-های تازه در ساختار مذهب محققگردید. آنگاه تشدیدرقابت بر سر اعلمیت در میان علمای اصولی، منازعات با فرق نوظهور شیخیه و بابیهو ضرورت مقابله موثر با تهدیدات محیطی،به ترتیب موجب: تکامل اندیشه مرجعیت، اتحاد روحانیتو اجماع بر نخستین مرجع کل گردید.نهاد مرجعیت‌کل با ریاست شیخ محمدحسن نجفیشکل گرفت و بانص او بر جانشینی شیخ مرتضی انصاریاستمرار یافت.پس از دوره‌ای فترت در پی وفات شیخ انصاری و برقراری مجددرقابت،میرزا محمدحسن شیرازی با ایفای نقش رهبری در جنبش تنباکو،مقبولیت و مرجعیت عام یافت.

    کلید واژگان: مرجعیت کل, علما, سیاست, قاجار, ناصرالدین شاه, روحانیت, تشیع}
    behroz omidi, mohammadmahdi moradikhelaj

    Simultaneously with the beginning of the reign of Nasser al-Din Shah Qajar in Iran, the institution of Shiite authority appeared in the structure of the Shiite clergy and gained the same credibility as the founding of the monarchy in the realm of Sharia. The method of research is descriptive-analytical and based on the sources of that era and contemporary research has been done and shows that after the fall of Safavid rule and the departure of the religion from the domination of the government, a suitable platform was provided for the activities of more dynamic Shiite currents. The emergence of new phenomena in the structure of religion was realized. Then the intensification of competition for publicity among fundamentalist scholars, conflicts with the emerging sects of Sheikh and Babi and the need to deal effectively with environmental threats, respectively, led to the evolution of the idea of ​​authority, the unity of the clergy and consensus on the first general authority. He succeeded Sheikh Morteza Ansari. After a period of hardship following the death of Sheikh Ansari and the re-establishment of the competition, Mirza Mohammad Hassan Shirazi gained general acceptance and authority by playing the leading role in the tobacco movement.

    Keywords: General authority, scholars, politics, Qajar, Nasser al-Din Shah, clergy, Shiism}
  • اسماعیل چنگیزی اردهائی، سید مسعود موسوی*، محمدحسن رازنهان، علیرضا ملایی توانی

    مقاله حاضر به دنبال پاسخ گویی به این پرسش است که روحانیون و مراجع تقلید ایرانی مقیم عراق چه تاثیری بر تحولات دوره پهلوی اول داشتند و واکنش آنها نسبت به آن بخش از اقدامات حکومت رضاشاه که پیامدهای مهمی بر مذهب و جایگاه روحانیت در ایران داشت، چه بود؟ فرضیه اصلی  این است که روحانیون و مراجع تقلید ایرانی مقیم عراق نتوانستند آن‏گونه که باید در تحولات دوره حکومت رضاشاه منشا اثر باشند. این امر از موضوعات مختلفی ریشه می ‏گرفت که در این مقاله به تفصیل  مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق در این مقاله مبتنی بر روش تحلیل و توصیف تاریخی است. اسناد تاریخی، منابع دست اول تاریخی، منابع تحقیقی نویسندگان داخلی و خارجی مربوط به دوره پهلوی اول و جراید از منابعی هستند که در این مقاله مورد استفاده قرار گرفته‏ اند.

    کلید واژگان: روحانیت, حکومت پهلوی, عتبات عالیات, مرجعیت شیعه, عراق, اصلاحات اجتماعی}
    Ismail Chengizi Ardahai, Seyed Massoud Mousavi *, Mohammad Hassan Razanhan, Alireza Molai Tovani

    The present article seeks to answer the question of what effect Iranian clerics living in Iraq had on the developments of the first Pahlavi period and what was their reaction to Reza Shah's government's actions that had important consequences on religion and the position of the clergy in Iran? The main hypothesis is that Iranian clerics and religious authorities living in Iraq could not be the source of influence in the developments during Reza Shah's rule. This was rooted in various issues that have been examined in detail in this article. The research method in this article is based on the method of historical analysis and description. Historical documents and sources, research sources of domestic and foreign authors related to the first Pahlavi period, and journals are some of the sources used in this article.

    Keywords: clergy, Pahlavi Government, Atbat al-Aliat, Shia authority, Iraq, social reforms}
  • هادی ابراهیمی*
    یکی از مولفه های محوری در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، شکل گیری حرکت های اعتراضی حول محور مساجد بوده است. علی رغم ادبیات و آثار زیادی که در این زمینه وجود دارد ، اما حجم عمده ای از این مباحث ،نقش مساجد به مثابه ی حوزه ی عمومی را نادیده گرفته اند.بررسی حاضر در راستای رفع این کاستی به دنبال آن است تا تاثیرمسجد به مثابه ی یک حوزه ی عمومی سنتی و متعاقبا تاثیر آن بر شکل گیری انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دهد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که مساجد در دوران منتهی به انقلاب اسلامی به صورت یک حوزه ی عمومی مشترک بین روحانیت ، روشنفکران مذهبی و توده های مردم به منظور بحث، گفت وگو های سیاسی و نیز متعاقبا شکل گیری گفتمان ایدیولوژیک -انقلابی در مقابل گفتمان سکولار درآمدند و زمینه ساز پیروزی انقلاب گردیدند.روش تحقیق در این پژوهش، از نوع تفسیری و از نوع کیفی بوده و داده ها و اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه ای و منابع اینترنتی مربوط به موضوع جمع آوری شده است.
    کلید واژگان: مسجد, حوزه ی عمومی, روشنفکران, روحانیت, پهلوی, انقلاب اسلامی ایران}
    Hadi Ebrahimi *
    One of the pivotal components in the formation and victory of the Islamic Revolution of Iran has been the formation of protest movements around the axis of mosques. Despite the many literature and works in this field, but a large volume of these issues, the role of mosques as a public sphere has been ignored. Examine a traditional public sphere and its consequence on the formation of the Islamic Revolution. The results show that mosques in the period leading up to the Islamic Revolution as a common public sphere between the clergy, religious intellectuals and the masses for discussion, political dialogue and subsequently the formation of the ideological-revolutionary discourse versus Secular discourse emerged and paved the way for the victory of the revolution. The research method in this research is interpretive and qualitative and data and information have been collected using library resources and Internet resources related to the subject...
    Keywords: : Mosque, Public Sphere, Intellectuals, clergy, Pahlavi, Islamic Revolution of Iran}
  • سید مسعود موسوی*

    با پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از گفتمان ‎های حاکم در حوزه ‎های مختلف از جمله گفتمان تاریخی دچار تحول شد. در جهت ‏دهی به این تحول گفتمانی، امام خمینی (ره) و آیت ‏الله خامنه ‏ای به عنوان رهبران نظام جمهوری اسلامی نقش محوری داشتند. در گفتمان تاریخی ایران پس از انقلاب، صحبت در باب فهم و بینش تاریخی امام خمینی (ره) و آیت ‎الله خامنه ‎ای اهمیت بسیاری دارد؛ به خصوص که بینش، روش و ارزش ‎های پذیرفته ‏شده در تاریخ نگاری و نیز اندیشه تاریخ ‎نگرانه برخی مورخان ایرانی بعد از انقلاب تا حد زیادی تحت تاثیر نگاه و رویکرد ایشان بوده است. نظر به اهمیت این موضوع، مقاله حاضر به دنبال پاسخ گویی به این پرسش است که در درجه نخست، تاریخ و تاریخ ‎نگاری در گفتمان تاریخی امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ‎ای در مقام رهبران جمهوری اسلامی، چه جایگاهی داشته و در گام بعد در قالب مطالعه تطبیقی، گفتمان تاریخی این دو رهبر از چه شباهت ‎ها و تفاوت هایی با یکدیگر برخوردار است.

    کلید واژگان: تاریخ‏ نگاری, امام خمینی(ره), آیت ‏الله خامنه ‏ای, انقلاب اسلامی, روحانیت, گفتمان تاریخی}
    Seyed Massoud Mousavi *

    With the victory of the Islamic Revolution, many of the dominant discourses in various fields, including historical discourse, changed. Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei played a pivotal role in directing this discourse change as the leaders of the Islamic Republic. In the historical discourse of Iran after the revolution, talking about the historical understanding and insight of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei is very important; especially since the insights, methods and values accepted in historiography as well as the historical thinking of some Iranian historians after the revolution have been greatly influenced by their views and approaches. Given the importance of this issue, the present article seeks to answer the question of what is the place of history and historiography in the historical discourse of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei as the leaders of the Islamic Republic. And in the next step in the form of a comparative study, what are the similarities and differences between the historical discourse of these two leaders.

    Keywords: Historiography, Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei, Islamic Revolution, clergy, Historical Discourse}
  • عبدالوهاب فراتی

    تعامل روحانیت و قدرت و میزان مشارکت آنان در ارکان مختلف حکومت از جمله مسایلی است که به لحاظ فقهی و تاریخی پرسش‌های زیادی برانگیخته است. اینکه آیا روحانیت مجاز است در قدرت حضور یابد و متولی امر سیاسی شود، بر فرض جواز، چه محدودیت‌هایی فراروی او قرار دارد، پرسش‌های مهمی هستند که تاکنون نظرگاه‌های مختلفی درباره آنها مطرح شده اند. برخی تصور می‌کنند حضور فقیه جامع‌الشرایط در راس حکومت دینی دلیلی بر حضور دیگر روحانیون در قدرت است؛ این در حالی است که در نظریه ولایت فقیه سخنی دراین‌باره نیامده و امام خمینی نیز در نظریه‌اش تکلیف سایر روحانیون را در ارکان حکومت روشن نساخته است. تکلیفی که به‌تدریج با تاسیس دولت دینی در ایران روشن شد و امام خمینی برای ورود آنان در حکومت مرزها و محدودیت‌هایی قایل گردید. این مقاله می‌کوشد به تحلیل اصل اولیه نزد امام خمینی و شرایط عدول از آن در باب ورود روحانیون به قدرت به‌مثابه یک الگوی تجربی و تاریخی بپردازد.

    کلید واژگان: روحانیت, نظام سیاسی, اصل اولیه, منصب, تولی}
    AbdulWahab Forati

    The interaction of the clergies and power, and their participation in the various branches of government are among the issues that have raised many questions in terms of jurisprudence and history. Questions such as if the clergies are allowed to be in power and in charge of politics? And if they are allowed to, what are the restrictions? This is an important question for which there are different views. Some think that the presence of a qualified Faqih[1] at the head of a religious government is a reason for the presence of other clerics in power; However, in the Guardianship of the Islamic Jurist theory, there is no mention of this and Khomeini in his theory has not clarified the duties of other clerics in the branches of the government. This task was gradually clarified with the establishment of a religious government in Iran, and Khomeini imposed borders and restrictions on their entry into government. This article tries to analyze the basic principle of Khomeini's thought and the conditions for deviating from it regarding the entry of clerics into power as an empirical and historical model.

    Keywords: Clergy, Political System, Basic Principle, Position, Tawalli}
  • سوناز نصیری *

    صنعت نفت از موثرترین و بزرگترین صنایع در جهان و به ویژه ایران است. جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران یکی از رویدادهای تاریخی مهم حیات سیاسی است که طی آن ایرانیان به صحنه سیاست آمدند تا نه تنها ریشه استعمار خارجی رابرای همیشه بسوزند بلکه راه را برای عمران و آبادی کشور هموار نمایند. مقاله حاضر به نقش روحانیت در ملی شدن صنعت نفت می پردازد؛ حادثه ای در خور اهمیت و شایان توجه است، که باید به عنوان یکی از تجربه های مهم، مورد بررسی قرار گیرد. می توان نتیجه گرفت که ملی شدن صنعت نفت کشور عزیزمان ایران، که باعث قطع دست ایادی بیگانه از چپاولگری و تاراج این سرمایه ملی گردید، آن چه که نقش اساسی را در این راستا ایفا نمود، و آن را می توان به عنوان نکته ثقل این پیروزی شیرنی و بزرگ قلمداد نمود، ارتباط وثیق و محکم توده مردم با روحانیت، خصوصا آیت الله کاشانی (رحمه الله علیه) بود، که با روشنگری های خویش ملت را بیدار نمود و آنان را از خواب غفلت بیدار ساخت، و همین امر باعث گردید که حتی خواص جامعه مانند دکتر مصدق نیز فرصت عرض اندام داشته باشند و بتوانند به برکت این پشتوانه محکم در مقابل دربار و انگلیسی ها بایستند و صنعت نفت را ملی نمایند؛ و همچنین فضای باز سیاسی پس از شهریور1320، عرصه ی فعالیت را برای تمامی طبقات، ازجمله روحانیت فراهم آورد. در پی آن، روحانیون نیز قدرت از دست رفته ی خود را بازیافتند و در برابر جریان های مختلف از جمله ملی شدن صنعت نفت موضع گیری کردند تا صنعت نفت کشور ایران ملی گردد.

    کلید واژگان: روحانیت, ملی شدن, ملی شدن صنعت نفت, صنعت نفت, استعمار}
    sonaz nasiri *

    The oil industry is one of the most effective and largest industries in the world, especially in Iran. The nationalization of Iran's oil industry is one of the most important historical events in political life, during which Iranians came to the political arena to not only burn the roots of foreign colonialism forever, but also pave the way for the country's development. The present article deals with the role of the clergy in the nationalization of the oil industry; It is an important and significant event, which should be considered as one of the most important experiences. It can be concluded that the nationalization of the oil industry of our beloved country of Iran, which cut off Ayyad Bey's hands from looting and plundering this national capital, what played a major role in this regard, and it can be considered as a point of gravity. He considered the victory of sweetness and greatness to be the close and strong connection of the masses with the clergy, especially Ayatollah Kashani (may God have mercy on him), who awakened the nation with his enlightenment and awakened them from their slumber. It was possible that even the properties of the society, such as Dr. Mossadegh, had the opportunity to stand up and, thanks to this strong support, stand up to the court and the British and nationalize the oil industry; And also the open political space after September 1320, provided the field of activity for all classes, including the clergy. As a result, the clerics regained their lost power and took a stand against various currents, including the nationalization of the oil industry, in order to nationalize Iran's oil industry.

    Keywords: Clergy, nationalization, nationalization of the oil industry, oil industry, colonialism}
  • عبدالوهاب فراتی *

    تا کنون در باره صورت بندی سیاسی روحانیت قم تاملاتی مفیدی صورت گرفته اما فقدان برخی آگاهی های لازم از سرشت تفکر سیاسی در حوزه علمیه قم موجب برخی داوری های غیر دقیق شده است اینکه چگونه می توان تفکرات سیاسی در درون این حوزه را صورت بندی کرد و اندیشه های کانونی و حاشیه ای در آن را متمایز ساخت؟ دو پرسش مهمی اند که این مقاله می کوشد با ترسیم مرزهای تفکر سیاسی در این حوزه به آنها پاسخ روشنی دهد. مدعای اصلی نویسنده در این مقاله آن است که وجود چهار خط متقاطع یعنی نگرش سنتی یا غیر سنتی به نظم سیاسی و نیز نگرش سلبی یا ایجابی به پذیرش یا رد نظم دینی، راهنمای ما در گونه شناسی واقع گرایانه از تفکرات سیاسی در این حوزه است. این تفکرات که در درون هنجارها و محدویت های خاصی تولید می شوند، اندیشه ای را کانونی به شمار می آورد و تفکری را به حاشیه می برد. عطف به چنین چهارچوبی نشان می دهد که در این حوزه پنج تفکر کانونی و سه تفکر حاشیه ای وجود دارد.

    کلید واژگان: جریان شناسی, نص اسلامی, محدودیت های شرعی, روحانیت, نظم دینی, نظم سلطانی, نظم دموکراتیک}
    Abdolwahab Forati *

    The political formation of the contemporary seminary of Qom is one of the studies that can pave the way for us to know what is going on inside this seminary. Although useful reflections have been made in this regard so far, the lack of some necessary knowledge about the nature of political thought in the seminary of Qom has led to some inaccurate judgments. How can political thoughts be formulated within the seminary of Qom and differentiate focal and marginal ideas in it? There are two important questions that this article tries to answer clearly by drawing the boundaries of political thought in this field - as a symbol of Iranian scientific fields. The author's main claim is that the existence of four intersecting lines, the traditional or non-traditional view of political order and the negative or positive view of accepting or rejecting religious order, guides us in a realistic typology of political thought in this area. These thoughts, which are produced within certain norms and limitations, focus ideas and marginalize thinking. Turning to such a framework shows that .

    Keywords: Flowology, Islamic text, religious restrictions, clergy, religious order, royal order, democratic order}
  • سعید باغستانی*

    انقلاب اسلامی ایران، مهم ترین انقلابی است که شگفتی اندیشمندان جهان را برانگیخت. زیرا متفکران عالم در متن این حرکت با پدیده ای به نام مذهب و نقش آفرینی روحانیت، روبه رو می شوند که از نظر بسیاری از آنها، نماد جمود و تحجر شناخته می شدند. انقلاب اسلامی پس از گذشت چهار دهه از پیروزی، از جنبه های گوناگون مورد مطالعه قرار گرفته است. یکی از مهم ترین محورهای مطالعاتی که مستشرقین در این سال ها بر روی آن تمرکز کرده اند، نقش مدیریت روحانیت در انقلاب اسلامی است. تحقیق حاضر به دنبال این است با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، به ارزیابی نظریات مطرح پیرامون این مسئله بپردازد. نتایج علمی این تحقیق، حکایت از این دارد که مستشرقین به علت عدم شناخت صحیح از ماهیت انقلاب اسلامی، رهبری آن و تردید در توان علمی اسلام، نتوانسته اند تحلیل درستی از نقش مدیریت روحانیت در انقلاب اسلامی ارایه دهند.

    کلید واژگان: اسلام, روحانیت, انقلاب اسلامی, مدیریت, مستشرقین}
    Saeed Baghestani*

    The Islamic Revolution of Iran is the most important revolution that surprised the thinkers of the world. Because in the context of this movement, the thinkers of the world are confronted with a phenomenon called religion and the role-playing of the clergy, which was considered by many to be a symbol of solidarity and petrification. The Islamic Revolution, four decades after its victory, has been studied from various angles. One of the most important areas of study that Orientalists have focused on in recent years is the role of the clergy in the Islamic Revolution. The present study seeks to evaluate the theories on this issue using a descriptive-analytical method. The scientific results of this study indicate that Orientalists have not been able to provide a correct analysis of the role of clergy management in the Islamic Revolution due to lack of proper knowledge of the nature of the Islamic Revolution, its leadership and doubts about the scientific potential of Islam.

    Keywords: Islam, Clergy, Islamic Revolution, Management, Orientalists}
  • مهدی ذوالفقاری*، ابوذر عمرانی، رضا نوع دوست

    روحانیت به دلیل در اختیار داشتن سرمایه های مختلف فرهنگی، نمادین، اجتماعی و اقتصادی، همواره در جامعه ایرانی دارای جایگاه والایی بوده است. این موقعیت هرچند پس از رسمی شدن مذهب تشیع در دوره صفویه تثبیت شد، ولی در دوره های بعد با فراز و فرودهایی همراه بوده است. به همین منظور پژوهش حاضر، به بررسی تاریخی و مقایسه ای سرمایه های روحانیت در دوره های صفویه و قاجاریه با استفاده از نظریه بوردیو پرداخته است. سوال پژوهش عبارت است از اینکه، با ورود به دوره قاجاریه، سرمایه های روحانیت نسبت به دوره صفویه با چه تحولاتی مواجه شده است؟ در ادامه این فرضیه مطرح شده که با توجه به شروع مدرنیزاسیون و ایجاد اصلاحات در زمینه های گوناگون و نوگرایی در دوره قاجاریه، سرمایه های سنتی روحانیت تحت تاثیر این تحولات قرار گرفته و تضعیف شده اند. برای پاسخ به سوال پژوهش سرمایه های فرهنگی، نمادین، اجتماعی و اقتصادی روحانیت در دوره صفویه و قاجاریه بررسی و مقایسه شده اند. پژوهش حاضر سرمایه های روحانیت را در این دو مقطع زمانی با رویکردی مقایسه ای و تطبیق نظریه بر مورد و با گردآوری منابع به شیوه کتابخانه ای مورد تحلیل و مقایسه قرار داده است.

    کلید واژگان: روحانیت, سرمایه ها, پیر بوردیو, میدان ها, صفویه, قاجاریه}
    Mahdi Zolfaghari *, Abuzar Omrani, Reza Dost

    The clergy have always had a high position in Iranian society due to having various cultural, symbolic, social and economic capitals. Although this position was established after the officialization of the Shia religion in the Safavieh period,but it has been accompanied by ups and downs in later periods. In order to investigate this issue the present research examines the capital of the clergy in Safavieh and Qajar periods from a historical and comparative perspective, using Pierre Bourdieu's theory. In this regard, the following question has been asked: What has changed with the arrival of the Qajar period of the clerical capital in relation to the Safavieh era? Further, it is hypothesized that given the beginning of modernization and the establishment of reforms in various fields during the Qajar period, it seems that the traditional capital of the clergy have been affected by these developments and weakened. To answer the research question, the cultural, symbolic, social and economic capital of clergy in the Safavieh and Qajar period have been reviewed and compared. in the Safavieh period, Shiite clerics enjoyed a high status in the society by taking various capitals, which encountered serious challenges as they entered the period of reform and modernization in the Qajar government. The present study has analyzed and compared the capitals of the clergy in these two periods with a comparative approach and by collecting resources in a library way.

    Keywords: clergy, capitals, Pierre Bourdieu, fields, Safavid, Qajar}
  • Reza Nou Doost, Mohammad Reza Mayeli *

    The present study intends to examine the capitals of the clergy in the Safavid and Qajar periods and then compare the two periods using Pierre Bourdieu's theory. To examine this issue, this question arises that What changes and developments have taken place هn the capitals of the clergy in the Qajar period compared to the Safavid period? The hypothesis of the article is that due to this fact that during the Qajar period, reforms and renovations were carried out by modernists in various fields, the capitals held by the clergy since the Safavid period were threatened and restricted. Thus, the symbolic, cultural, economic and social capital of the clergy in the Qajar period has decreased compared to the Safavid period and has faced threats. The present study intends to examine these developments with a comparative approach.

    Keywords: clergy, Capitals, Pierre Bourdieu, Fields, Safavid, Qajar}
  • سعید جهانگیری*، ابوالقاسم طاهری
    هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش فرایند نوسازی در سقوط سلسله پهلوی از منظر فرهنگی - مذهبی بود.روند نوسازی و گفتمان فرهنگی - مذهبی در عصر پهلوی دوم، جنبش انقلابی مذهبی ضد نوسازی حکومت، مجادله بر سر وجوه دین و رابطه آن با قدرت و کنش های ایدئولوژیک رژیم پهلوی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، نشان دادعلت سقوط سلسله پهلوی، ریشه های قومی و مذهبی جامعه، نادیده گرفتن قدرت روحانیون و اثرپذیری فرهنگی از روحانیت بود، که برنامه های نوسازی حکومت  هم نتوانست در بین آنها طرفدارانی بیابد.در مجموعنوسازی و مدرنیزاسیون متاثر از الگوهای غربی و متکی به سیاست های آمرانه محمدرضا شاه پهلوی از دهه 40 شمسی به بعد، نگرانی فزاینده گروه ها و اقشار مدافع فرهنگ و سنت اسلامی را برانگیخت و موجب انقلاب شد.
    کلید واژگان: طبقه متوسط جدید, سیاست فرهنگی, گفتمان فرهنگی - مذهبی, پهلوی دوم, روحانیت}
    Saeed Jahangiri *, Abolghassem Taheri
    The purpose of the present study was to analyze the role of the modernization process in the collapse of the Pahlavi dynasty from a cultural-religious perspective. The process of modernization and cultural-religious discourse in the Second Pahlavi era, the revolutionary religious movement against modernization of the state, the controversy over religious aspects, and its relation to the Pahlavi regime's ideological power and actions. The results of the descriptive-analytical study showed that the reason for the collapse of the Pahlavi dynasty was the religious and ethnic roots of the community, the clergymen's ignorance of the clergy, and the cultural influence of the clergy, which the government's modernization programs could not find support for. Overall, modernization and modernization influenced by Western models and based on the Shah Pahlavi's imperialist policies from the 40s onwards, aroused increasing concern amongst groups defending Islamic culture and tradition and triggered a revolution.
    Keywords: new middle class, Cultural Politics, Cultural-Religious Discourse, Second Pahlavi, clergy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال