به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Humor » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Humor» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جواد جمالی

    همزمان با تحولات منتهی به مشروطه، تحولات اجتماعی دیگری در ایران به موازات آن در حال گیری بود که نقش سزائی را در بخشی و رهایی مردم ایفاء کرد. این فرآیند که در حوزه ادبیات انتقادی و در قالب طنز و در قلمرو مطبوعات و ادبیات شکل گرفت، اسباب تنویر افکار فارغ التحصیلان، روشنفکران، حاملان و عوامل تغییر و تحلیل نهائی، عامه مردم را ارائه کردند. با عنایت به این موضوع و با توجه به تاثیر عمیقی که ادبیات انتقادی و به ویژه طنز در بیان واقعیت اجتماعی به صورت مطایبه دارد، در این پرسش که به این پرسش پاسخ می دهد که ادبیات انتقادی و به ویژه طنز چه تاثیری در مردم و نخبگان حاکم دارد. در جامعه از عقب ماندگی ایرانیان و شکل گیری انقلاب مشروطه؟ فرضیه ما در این پژوهش این است که ادبیات انتقادی و به ویژه طنز در عصر مشروطه با ویژگی های استعاره ای، زیباشناسانه، ظرافت عمیق است به عمیق ترین و حادترین مسائل جامعه پرداخته و تاثیر به سزایی در بخشی از مردم ایفا دارد.
     روش تحقیق در این پژوهش نیز توصیفی-تحلیلی و بهره گیری از برخی از ابزارهای تفسیری کوئینتن اسکینر تحت عنوان " هرمنوتیک مقصود رسان" است که بر اساس آن محقق می کوشد، مقصود مولف و یا نگارنده طنز را ازآنچه گفته شده را دریابد می داند.

    کلید واژگان: ادبیات انتقادی, طنز, عصر مشروطیت, آگاهی سیاسی, هرمنوتیک}
    Javad Jamali *

    Along with the developments leading to Constitutional Era, other social developments were emerging, which played a significant role in public awareness and liberation. This process which significantly formed in the area of critical literature in the form of humor and in the realm of press and literature, provided for the enlightenment of graduates` thoughts, intellectuals, carriers and agents of change, and in the final analysis, the general public. With regard to this and considering the profound impact of critical literature, especially humor, in expressing social reality in the language of humor, in this article we attempt to answer the following question: What was the effect of critical literature, especially humor, on the awareness of the public and the ruling elites regarding Iranian backwardness and the formation of Constitutional Revolution? Our hypothesis in the present study is that critical literature, especially in Constitutional Era, with its metaphorical and aesthetic features as well as its elegance has managed to deal with the deepest and most serious problems of the society, and has had a significant impact on public awareness.
    As regards method, this is a descriptive – analytical research in which we used some Quentin – Skinner`s interpretive tools titled as “Illocutionary Hermeneutics” based on which the researcher tries to find out the intention of the author or writer of humor from what has been said.

    Keywords: Critical Literature, Humor, Constitutional Era, Political Awareness, Hermeneutics}
  • Aref Shayganmehr *, Fatemeh Hazratian
    The outbreak of Coronavirus disease, 2019 (COVID-19), started in late 2019 and developed into a pandemic by March 2020 and has become a global problem. Following the global outbreak and coronavirus spreading around the world, the WHO reported a statement on January 11, 2020, announcing the new Coronavirus outbreak as the sixth significant public health emergency in the world. In the stressful situation caused by the coronavirus epidemic, many jokes and Humor about this disease were distributed on social networks. In these circumstances, the question arises: Why do some people continue to make jokes about it, despite the mass perception of the coronavirus epidemic? The present research method was qualitative and Strauss and Corbin's version of the grounded theory was used. Participants were included the Telegram Social Network Comic Channel “https://t.me/s/jokcom” Members, which had more than 2879 members and those on Instagram and Twitter members who liked the corona content to the jokes about the covid-19 pandemic inside Iran. Based on the result, we found the effects and consequences of corona jokes. There was several factors involved in shaping the phenomenon of covids jokes. Joke and Humor are like a double-edged sword; in some situation, can be both harmful and helpful.
    Keywords: coronavirus, Humor, Joke, social networks}
  • مهدی خسروی، علی اکبر امینی*

    تاکنون تقسیم بند ی های گوناگونی برای طنز قایل شده اند، اما بحث نقش گرایش های مفهومی طنز در مطبوعات سیاسی چندان مورد توجه پژوهشگران واقع نشده است. مقصود از گرایش های مفهومی طنز، مفاهیمی هستند که به واسطه آن و در قالب چهار رویکرد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیامی در جهت آگاهی به مخاطب ارایه می شود. در پاسخ به سوال این پژوهش «درون مایه مفاهیم طنز در مطبوعات سیاسی دوره پهلوی دوم چیست؟ و طنز چگونه با جریانات تاریخی، سیاسی و اجتماعی پیوند می یابد؟» این پژوهش کوشیده است، با چشم انداز نظری تحلیل گفتمان و با استفاده از روش نورمن فرکلاف، نشان دهد که چگونه مفاهیم طنز مطبوعاتی پیش از انقلاب با بازنمایی نارضایتی های سیاسی و اجتماعی گفتمان مسط قدرت در دوره پهلوی دوم را به چالش می کشد. نتایج بدست آمده با این روش گویای این امر است که؛ طنز یکی از عناصر کارکردی موثر در بیان خواست جامعه به دولت می باشد.

    کلید واژگان: طنز, گفتمان, پهلوی دوم, توفیق}
    Mehdi khosravi, AliAkbar Amini

    So far, there have been various divisions of humor, but the discussion of the role of satirical conceptual tendencies in the political press has not received much attention from researchers. Conceptual tendencies of humor are the concepts through which a message is presented to the audience in the form of four political, economic, social, and cultural approaches. The questions of this research are, “What is the theme of satirical concepts in the political press of the second Pahlavi period?” and “How does humor relate to historical, political, and social currents?” This study seeks, with a theoretical perspective on discourse analysis and using Norman Fairclough’s method, to show how pre-revolutionary press humor concepts challenge the dominant discourse of power in the second Pahlavi period by representing political and social discontent.

    Keywords: humor, Discourse, Pahlavi II, Success}
  • مهدی نجف زاده، میمنت عطاریانی*

    هدف این پژوهش، واکاوی امر کارناوالی در فرهنگ عامیانه و بررسی امکان مقاومت در برابر قدرت سیاسی مسلط و تک صداست. پارادایم غالب در ساحت اندیشه ورزی دوران جدید، زبان را ابزار جدید فهم جهان معرفی می کند و آن را موقعیت مند و برآیند بافتار اجتماعی اش می داند و صداها بیانگر منافع، علائق و ایدئولوژی های متفاوت اند و در نتیجه، زبان حوزه ی منازعات سیاسی-اجتماعی تلقی می شود. بنا به رای باختین، دو گفتمان عمده در جامعه وجود دارد: گفتمان جدی و رسمی و گفتمان غیررسمی و خنده. گفتمان نخست غالبا دلالت بر دستگاه حکومت و نهادهای قدرت دارد که عبوس و صامت تلقی می شوند و گفتمان دوم نیز بر زندگی روزمره، زبان و ادبیات عامیانه. باختین کارناوال را بهترین محل نمود و شکل گیری مقاومت و تحقق چندصدایی می داند. محقق در این پژوهش کوشیده است به دنبال ردیابی و واکاوی عناصر کارناوالیته، از جمله مهم ترین مولفه ی آن، یعنی «چندصدایی»، با تبیینی جامعه شناختی، مسئله ی شکل گیری مقاومت در زبان عامیانه را ارزیابی کند. بنا به رای باختین، میان بروز چندصدایی (پلورالیسم آوایی) در وضعیت استبدادی و وجود طنز در زبان عامیانه رابطه ی ایجابی وجود دارد. این پژوهش وجود چنین رابطه ای را تحقق امکان مقاومت در زبان عامیانه می داند.

    کلید واژگان: کارناوال, خنده, باختین, طنز, مقاومت, نقد قدرت}
    Meymant Atariani *, Mehdi Najafzadeh

    The purpose of this research is the analysis of the carnivalesque in folk culture and the study of the possibility of resistance against predominate-monophonic political power. Predominate paradigm in the thinking area of new age introduces language as a new instrument of world-understanding and takes the language positional and a result of its social context. Voices indicate different interests, profits and ideologies and thus language is known as the area of social-political litigations. According to Bakhtin's opinion, there are two discourses in every society: serious and informal (humour). The first one mostly denotes governorship and power state that is interpreted stern and silent. The second discourse expresses usual life, language and folk literature and popular festivals. Bakhtin interprets carnivals or festivals of humour as the best position of manifestation and formation of resistance and realizing the polyphony and thus democracy. In this research, we had an inquiry to find and analyze the components of carnavality like as polyphony in order to the assessment of the formation of resistance in utterance based on sociological description. According to Bakhtin, there is an obligatory relationship between the emergence of polyphony in autocratic situation and irony in utterance. This research assumes that this relationship is necessary for possibility of resistance in utterance.

    Keywords: Carnival, humor, Bakhtin, Irony, Resistance, Criticism of Power}
  • مریم سادات اسعدی فیروز آبادی*، زهرا فاتحی نصرآبادی
    در انقلاب اسلامی ایران، مردم از جان گذشته، با فریادهای خشم آهنگ و موزون خود در کوچه و خیابان، ضمن تبیین بنیادها و اهداف انقلاب، در پیش بردن این حرکت سیاسی و منجر شدن آن به پیروزی، نقش مهم و غیرقابل انکاری داشتند.
    شعارها به دلیل کوتاه و موزون بودن، سادگی، طنزگونگی و داشتن تقدس مذهبی، خیلی زود در اذهان جای می گرفتند و با تکرار منتشر می شدند. اگرچه شعارها بیشتر توسط مردم کوچه و بازار در زمانی کوتاه ساخته می شد و بر زبان ها جاری می گشت، اما وجود عناصر زیبایی شناسی تا حدودی در آنها قابل توجه و بازکاوی است. این نوشته پژوهشی که پس از نگاهی به ابعاد سیاسی اجتماعی شعارها، آنها را به شیوه توصیفی تحلیلی از بعد ادبی و زیبایی شناسی بررسی می کند، نشان می دهد که ذوق و قریحه خدادادی مردم ایران، طبع ظریف و نکته سنجشان، نیز مانوس بودنشان با شعر و ادبیات، در شعارهای انقلابیشان نیز جلوه گری می کند.
    کلید واژگان: شعار, انقلاب, سیاست, زیبایی شناسی, وزن و آهنگ, فنون بلاغت, طنز}
    Maryam Sadat Asadi Firouzabadi*, Zahra Fatehi Nasrabadi
    During Islamic revolution of Iran, people played an important and undeniable role in the progress of this political movement and its victory by their angry and rhythmic slogans shouted in alleys and streets that clarified foundations and objectives of their revolution. Due to their rhythm, simplicity, shortness, humor and religious sacredness, slogans would be quickly memorized and distributed by repetition. Although slogans were made and used by people on the street and bazaar in a short time but their aesthetic elements are remarkable and research-worthy to some extent. Having looked at socio-political aspects of poems, the author has studied them with respect to their literary and aesthetic aspects applying descriptive analysis which indicates that poetic talent granted by God to Iranians, their delicate and witty nature as well as their familiarity with poems and literature, are also reflected in their revolutionary slogans.
    Keywords: slogan, revolution, politics, aesthetics, rhythm, eloquence techniques, humor}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال