به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Institutionalization » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Institutionalization» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا شهریاری پور *، امیرعباس مهدوی فرد، رضا نوروزی

    با استفاده از معنای «معروف» و «منکر» می توان کارکرد امر به معروف و نهی از منکر را بهبود بخشید. پذیرش این امر مبتنی بر آن است که این دو واژه دارای معنایی عرفی باشند و حقیقت شرعیه یا متشرعه نشده باشند. منشا انتزاع این دو عنوان، فطرت زیبایی خواه و کمال‎طلب انسانی است. بنابراین، با استفاده از ظرفیت مقبولات عرفی و بکارگیری شیوه‎های متناسب می توان به نهادینه سازی معروف و منکر پرداخت. بر این اساس، این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی به نگارش درآمده و از منابع کتاب خانه‎ای برای گردآوری داده‎ها استفاده شده است، با اثبات این فرضیه که معروف و منکر بر همان معنای عرفی خود باقی مانده‎اند و دارای منشا انتزاع فطری است؛ ترک معروف و ارتکاب منکر را ناشی از خطای در تطبیق دانسته و مدعی آن است که جهت نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر با تبیین صحیح آن از طریق نشان دادن زیبایی معروف و زشتی منکر، آثار و منافع معروف و منکر، تبیین انسجام ساختار عالم با امر به معروف و الگوسازی از عاملین راستین به واجب مذکور، می توان به هدف مورد نظر دست یافت.    

    کلید واژگان: معروف, منکر, امر به معروف, نهی از منکر, نهادینه سازی}
    Alireza Shahriaripour *, Amir Abbas Mahdavifard, Reza Noroozi

    Whatever "good action" and "evil action" mean can be used to improve the function of ‘enjoining the good and forbidding the evil’. Accepting this rests upon the fact that these two words should have common meanings and that they should not have become lawful or unlawful truth. These two concepts (titles) are abstracted from the aesthetic and perfectionistic human nature. Therefore, taking commonly accepted norms into consideration and using appropriate methods make it possible to institutionalize what we may call the good action and the evil action. Accordingly, drawing upon a descriptive-analytical method and library sources used to collect the data, this article has been written to establish the thesis that the good action and the evil action have preserved their conventional meaning while having their origin in natural abstraction; the article considers abandoning the good actions and committing the evil actions as the product of an error in their instances of application and claims that the desired aim of institutionalizing ‘enjoinig the good and forbidding the evil’  can be achieved  if one can explain it correctly by showing the beauty of the good and the ugliness of the evil, the effects and benefits of the good and the evil as well as  explaining the concordance or coherence between the structure of the universe and enjoining the good, which make it possible to make a paradigm of the true agents who fulfil the aforementioned obligation.

    Keywords: Good (The), Evil (The), Enjoining The Good, Forbidding The Evil, Institutionalization}
  • محمد شفیعی فر*، محمد محبوبی، سید علی مهدیون

    حزب توده یکی از قدرتمندترین و دیرپاترین احزاب سیاسی تاریخ معاصر ایران به شمار می رود که پس از شهریور 1320 و با باز شدن فضای سیاسی ایران پایه ریزی شد و چندین دهه به فعالیت خود ادامه داد. با این حال، حزب توده در حیات سیاسی خود فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرد. مطابق یک تقسیم بندی احسان طبری؛ عضو کمیته مرکزی حزب توده، این حزب در مقطع سال های 1320 تا 1326، دوران طلایی خود را گذراند و از 1326 تا 1332 وارد مرحله حضیض و شکست شد. در مطالعه حاضر، رابطه نهادمندی و عملکرد حزب توده در این دو مقطع مورد بررسی قرار می گیرد. برای این منظور، شاخص های نهادمندی سازمان سیاسی هانتینگتون بر حزب توده اعمال شد. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد شاخص های نهادمندی هانتینگتن رابطه مستقیمی با عملکرد حزب توده دارد و هنگامی که شاخص های نهادمندی حزب توده کاهش می بابد، حزب با شکست های متعدد مواجه می شود.

    کلید واژگان: حزب توده, پهلوی دوم, نهادمندی, حزب, سازمان سیاسی}
    Mohammed Shafieefar*, Mohammed Mahboubi, Seyed Ali Mahdion

    The Tudeh Party is one of the most powerful and persistent political parties in the contemporary history of Iran, which was founded after September 1941 when the political space of Iran was opened, and continued its activities for several decades. However, the Tudeh Party experienced many ups and downs in its political life. According to a classification by Ehsan Tabari; member of the Central Committee of the Tudeh Party, this party went through its golden age between 1941 and 1947, and from 1947 to 1953 it entered a period of decline and failure. In this study, the relationship between the institutionalization and the performance of the Tudeh Party in these two sections is examined. To this end, the Huntington's institutionalization indexes of political organization were applied on the Tudeh Party. The results of this study shows that Huntington's institutionalization indexes are directly related to the performance of the Tudeh Party, and the party faces multiple failures when its institutionalization indexes decreases.

    Keywords: Tudeh Party, Second Pahlavi, Institutionalization, Party, Political Organization}
  • نیک بخش حبیبی*، کاظم جعفری، محمدرضا محمدی تودشکی، مهرداد مصطفایی

    نهادینه سازی، فرایندی سه مرحله ای مبتنی بر شناخت، تمرین و درونی سازی به معنای ریشه سازی مفاهیم در باور و ذهن مخاطبان در اقدام و عمل و ادراک معانی مشترک است. هدف از تحقیق حاضر طراحی مدلی در جهت نهادینه سازی اصول و ارزش های اسلامی- انقلابی در سازمان های دفاعی - امنیتی می باشد.تحقیق پیش روی یک تحقیق کیفی با استفاده از روش گروه کانونی، گروهی از افراد متخصص (در این تحقیق 7 نفر) به منظور جمع آوری اطلاعات، بررسی مسیله تحقیق، ضمن تبادل نگرش ها و ایده ها بوده که انتخاب آنها به صورت هدفمند و از بین خبرگان دانشگاهی نظامی عالی دفاع ملی، هوایی، دافوس و امام حسین(ع) به روش گلوله برفی انتخاب شده اند.در این تحقیق از بیانیه گام دوم به تعداد 8 اصل و 18 ارزش احصاء گردید که به منظور نهادینه سازی آنها با استفاده از مدل ترکیبی سه مرحله ای شناخت و آگاهی، تمرین و تکرار و درونی سازی به کمک آزمون آماری تست فریدمن نسبت به رتبه بندی آنها اقدام شد.نتایج تحقیق نشان می دهد که روش های آموزش گروهی؛ مشاوره، گفتمان و تعامل چهره به چهره (حضوری)؛ کارگاه آموزشی، در کنار شناخت الگوهای انسانی اسلامی - انقلابی و جلسات نقد، مناظره و آزاداندیشی دارای بیشتنرین تاثیر در مرحله شناخت و آگاهی و روش های کتاب و جزوه، آموزش انفرادی مجازی و وعظ و خطابه دارای کمترین اثر در نهادینه سازی اصول و ارزش ها هستند. ارزیابی و پایش عملکرد برای مرحله تمرین و تکرار و هم چنین تبدیل اصول و ارزش ها به فرهنگ سازمانی نشانه مرحله درونی سازی در نهادینه سازی است.

    کلید واژگان: ارزشها, اصول, نهادینه سازی», سازمان}
    Nik Bakhsh Habibi *, Kazem Jafari, Mohammadreza Mohammadi Todashki, Mehrdad Mustafaei

    Institutionalization is a three-step process based on recognition, practice and internalization, which means rooting concepts in the audience's belief and mind in action and perception of common meanings. The purpose of this research is to design a model for the institutionalization of Islamic-revolutionary principles and values in defense-security organizations. The research is based on a qualitative research using the focus group method, that is, a group of experts (7 people in this research) in order to collect information, investigate the research problem, while exchanging attitudes and ideas, which are selected purposefully and from among the experts. Higher Military University of National Defense, Air Force, Dafos and Imam Hossein (AS) have been selected by snowball method. In this research, 8 principles and 18 values were counted from the statement of the second step of the Islamic Revolution, and in order to institutionalize them, using a three-stage hybrid model of knowledge and awareness, practice and repetition, and internalization with the help of the statistical test of the Friedman ratio test. They were ranked. The research results show that group training methods; consultation, discourse and face-to-face interaction (face-to-face); The educational workshop, along with the recognition of Islamic-revolutionary human models and criticism and debate and free-thinking sessions have the most impact in the stage of knowledge and awareness and the methods of books and pamphlets, virtual individual training and sermons and oratories have the least effect on the institutionalization of principles and values, are evaluation and monitoring of performance for the practice and repetition stage as well as the transformation of principles and values into organizational culture is a sign of the internalization stage in institutionalization. 

    Keywords: institutionalization, values, principles, organization}
  • احمد آذین*، حسین بهرامی ثابت، محمدعلی چیت ساز

    تاریخ معاصر ایران، شاهد تحولات، برنامه ریزی و اقدامات زیادی در حوزه پیشرفت و توسعه کشور بوده است. توجه و تمرکز بر اصول ساختاری و بنیان های فیزیکی، ویژگی هایی است که تا حدی مبدل به نمادی از این تصمیمات گردیده است. در این بین خلاء نگاه ویژه به عوامل و گروه های موثر در شکل گیری فرهنگ منتج به پیشرفت و توسعه قابل توجه است. این پژوهش کیفی با هدف تبیین الگویی بومی، از عوامل و گروه های موثر در شکل گیری فرهنگ پیشرفت و توسعه بر اساس گفتمان اقتصاد مقاومتی، با روش داده بنیاد (GT) و بهره مندی از دیدگاه خبرگان حوزه فرهنگ و توسعه عوامل و گروه های مذکور را مورد واکاوی قرار داده مدل بومی آن را تبیین نموده است. نتایج حاصل، مبین آن است که دستیابی به اهداف توسعه ایی کشور که مبتنی بر شکل گیری فرهنگ متناسب با پیشرفت و توسعه در جامعه است، اساسا نتیجه نهادینه سازی این فرهنگ از طریق نهادهای استراتژیک آموزشی، دینی و مدیریتی، درون ساختارهای مرتبط (نهادها و سازمان ها) با بکارگیری ابزارهای فرهنگی است، که در غایت امر به تکوین باورها و عقاید، وقایت ارزش ها و نگاره بندی هنجارهای اجتماعی متناسب با پیشرفت و توسعه می انجامد.

    کلید واژگان: جامعه پذیری, فرهنگ توسعه, اقتصاد مقاومتی, نهادینه سازی}
    Ahmad Azin *, Hoseein Bahrami Sabet, MohammadAli Chit Saz

    The modern history of iran has witnessed evolution, planning, and actions in the area of progress and development. attention is on principle and the physical element, the qualities which have partly changed to reasons for them. In this gap, the special view of key elements and effective groups in the development of a new culture is a significant development. This research had turned it upside down with the purpose of a native - pattern, of effective voices in the development of culture and the development of our conversation. The results of this work consists in trying to achieve the development of the country, founded on the development of culture, and of the development of society, which is basically the result of culinary institutions, of teaching, of religion, and of the systems associated with the great tools of striving, of faith, and of social development.socialization - development culture - resistance economy - institutionalization

    Keywords: Socialization, development culture, resistance economy, institutionalization}
  • مجید پیروز، سید علیرضا حسینی بهشتی، مسعود غفاری، فرشاد مومنی

    هدف این مقاله، بررسی موانع نهادینگی احزاب سیاسی در نظام های شبه-دموکراتیک است؛ نظام هایی که ترکیبی از مظاهر دموکراسی و محتوای اقتدارگرایی را با هم دارند و از نهادینگی رقابت احزاب سیاسی محرومند. آنچه بیش از همه صحنه سیاست را در این نظام ها نشان می دهد، تکاپوی گروه هایی است که حول محور اشخاص برجسته شکل گرفته و عملا ابزار دست آنها برای تحکیم و بسط نفوذشان می شود. در این پژوهش، چنین احزابی، «حزب موسس» نام دارند. فرضیه پژوهش بر این پایه استوار است که وجود نارسایی در سطوح فرهنگ، قوانین و مقررات و مسیله داوری و اجرای رقابت سیاسی، منجر به شکل گیری سازمان حزب موسس می شود که بهره ای از سنت نهادینگی نداشته، تنها ذیل چهره های برجسته به حیات خود ادامه می دهد. در این پژوهش، روش توصیفی- تحلیلی مبتنی بر داده های کتابخانه ای به کار رفته است. در این مقاله تلاش شده تا با معرفی مجموعه ای هم بسته از ترتیبات نهادی در نظام های شبه دموکراتیک و اثر آن بر ماهیت سازمان حزبی، درکی از مناسبات حزب محور در نظام های شبه دموکراتیک ارایه شود.

    کلید واژگان: حزب سیاسی, نظام های شبه دموکراتیک, نهادینگی, نهادگرایی و حزب موسس}
    majid piruz, seyed alireza Hoseyni Beheshti, Farshad Momeni

    The purpose of this article is to analyse institutionalization obstacles of political parties in quasi-democratic systems. These systems have a combination of democratic appearance and authoritarianism contents, and lack institutionalized competition between political parties. What is most evident in such systems is the formation of groups centering on prominent individuals and, in effect, changing to mere means to expand their influence. In this study, such parties are recognized as‘entrepreneur parties.’ The hypothesis is the short-comingsconcerned withpolitical culture, laws, regulations, and criteria of judgement, and the performance of political competition, leading to the formation of theentrepreneur party, an organization that does not benefit from the institutional tradition and continue to exist only under prominent figures. In this study, the descriptive-analytical method is based on library data.The aim of this paper is to introducethe comprehensive set of institutional arrangements in quasi-democratic systems that affect the nature of political parties’ organizations and to provide a better understanding of the party-centered relations in quasi-democratic systems.

    Keywords: Political Party, quasi- democratic systems, institutionalization, entrepreneur party}
  • اسماعیل حیدری، مسعود جعفری نژاد*، بشیر اسماعیلی گنهرانی

    هدف از انجام پژوهش بررسی موانع نهادینه سازی ارزش های دفاع مقدس در نظام آموزشی در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی می باشد. به نظر می رسد علیرغم گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، سیاست گذاری های انجام شده در نظام آموزشی کشور به ویژه در حوزه نهادینه سازی ارزش های والای دفاع مقدس در نظام آموزشی کشور، درحوزه آموزش نتواسته آن طور که باید و شاید به رسالت خود جامع عمل بپوشاند و موفقیت های درخوری را کسب نماید. در این پژوهش که به صورت تحلیلی- توصیفی انجام پذیرفته است تلاش شده به این پرسش مهم پاسخ داده شود که مهمترین موانع نهادینه سازی ارزش های دفاع مقدس در چهل ساله دوم انقلاب چیست؟ در پاسخ به پرسش مذکور، فرضیه پژوهش بر این اصل استوار بوده است که بی توجهی کارگزاران فرهنگی در نهادینه سازی ارزش های دفاع مقدس و عدم تربیت کارگزاران شایسته از مهمترین موانع در این زمینه به حساب می آید. در این زمینه به نظر می رسد چند بخشی بودن سیستم های دخیل در حوزه سیاست گذاری آموزشی، در اولویت نبودن نهادینه سازی فرهنگ دفاع مقدس در حوزه آموزشی نسبت به دیگر حوزه ها و عدم سرمایه گذاری های کلان در این حوزه و همچنین عدم اتصال بدنه آموزشی و دیگر بخش های مرتبط به آموزه های فرهنگی دفاع مقدس به صورت تخصصی، از جمله موضوع و مولفه های مهم حایز اهمیت در بررسی موانع نهادینه سازی ارزش های دفاع مقدس در نظام آموزشی در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی می باشد.

    کلید واژگان: دفاع مقدس, ارزش های جنگ هشت ساله, نهادینه سازی, انقلاب اسلامی}
    Ismail Haidari, Masoud Jaafarinejad *, Bashir Ismaili Gonharani

    The research aims to investigate the obstacles to institutionalizing the values of Sacred Defense in the educational system in the second forty-year of the Islamic Revolution. It seems that despite the passage of four decades since the Islamic Revolution, the policies implemented in the educational system of this land, especially in the field of institutionalizing the high values of the Sacred Defense in the educational system, have not been able to properly fulfill their mission in the field of education and achieve great success. In this research, which has been done analytically and descriptively, an attempt has been made to answer this important question: what are the most important obstacles to the institutionalization of the values of Sacred Defense in the second forty-year of the revolution? In response to the mentioned question, the research hypothesis was based on the principle that the cultural officials' negligence in institutionalizing the values of Sacred Defense and the lack of training of competent agents are considered to be the most important obstacles in this field. In this context, it seems that the multi-part systems involved in the field of educational policy, the lack of priority of institutionalizing the culture of Sacred Defense in the field of education compared to other fields, the lack of large investments in this field, and the lack of connection between the educational body and other parts related to the cultural teachings of Sacred Defense in a specialized way are among the important issues and components in investigating the obstacles.

    Keywords: Sacred Defense, Values of the Eight-Year War, Institutionalization, Islamic Revolution}
  • رضا رحمتی*، حسن رحیمی روشن، سیده کوثر جعفری
    هدف

    بسیاری از تحلیل ها پیرامون مسایل نهادی، به تحلیل های اقتصادی و سیاسی اختصاص یافته و کمتر نقش مولفه های فرهنگی و جنبش های اجتماعی مورد توجه نهادگرایان قرار گرفته است. با این حال امروزه پدیده های فرهنگی و اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر روابط بین الملل دارند. پیاده روی اربعین نیز از این حیث پدیده ای قابل بررسی است. بر این اساس، تحلیل چرایی و چگونگی تاثیرگذاری عناصر نهادی در قوام یک نظم منطقه ای از اهمیت بسیاری برخوردار است.

    روش شناسی پژوهش:

     در روش شناسی، جامعه آماری و شاخص های پژوهش، با استفاده از روش های کمی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. این مقاله به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی - تحلیلی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی میدانی است.

    یافته ها

    بر این اساس سوالی که مطرح می شود این است که مولفه های نهادساز راه پیمایی اربعین با تاثیر بر قوام نظم منطقه ای در چارچوب ژیوکالچر شیعه توانسته اند نقش مهمی را در ژیوکالچر شیعه بازی کنند.

    نتیجه گیری

    نهادسازی در سه سطح فروملی (با محوریت تکثر فرهنگی)، فراملی (با محوریت هم گرایی بین المللی) و ملی (با محوریت نقش حکومت) سبب قوام نظم ژیوکالچر شیعه در سطح منطقه ای شده است.

    کلید واژگان: نهادسازی, راهپیمایی اربعین, ژئوکالچر, نظم منطقه ای, حکمرانی فراملی}
    Reza Rahmati *, Hasan Rahimi, Seyedeh Kosar Jafari
    Objective

    Many analyzes of institutional issues are devoted to economic and political analyzes, and less attention has been paid to the role of cultural components and social movements by institutionalists. Today, however, cultural and social phenomena have a significant impact on international relations. The Arba'een Pilgrimage is also a phenomenon that can be studied in this regard. Accordingly, the analysis of why and how institutional elements affect the consistency of a regional order is of great importance.

    Method

    In methodology, the statistical population and research indicators will be studied using quantitative methods. This article is descriptive-analytical in terms of purpose and methodical in terms of method and field survey in terms of data collection.

    Findings

    Based on this, the question that arises is that the institutional components of the Arba'een Pilgrimage have been able to play an important role in the Shiite geoculture by influencing the consistency and reshaping of the regional order in the framework of the Shiite geoculture.

    Conclusion

    Institutionalization at three levels of transnational (focusing on cultural pluralism), transnational (focusing on international integration) and national (focusing on the role of government) has led to the consolidation of the Shiite geocultural order at the regional level.

    Keywords: Institutionalization, Arba'een Pilgrimage, Geoculture, Regional Order, Transnational Governance}
  • ناصر یوسف زهی*، وحید سینائی

    «جامعه پذیری بین المللی توسعه» مفهوم جدیدی در نوشتار حاضر پیرامون گریزناپذیری توسعه جوامع از «درونی سازی هنجارهای بین المللی» در هر دوره تاریخی است؛ اما هنجارهای کلاسیک و مدرن توسعه و جامعه بین المللی از دیرباز به علت سرشتی «اروپامحور» هنگام درونی سازی با مقاومت نظام معرفتی کشورهای غیراروپایی مواجه می شده اند. مطالعه موردی و تاریخی پرسمان مذکور، ایران عصر مشروطه است؛ زیرا انقلاب مشروطه «نخستین جامعه پذیری بین المللی اروپایی ایرانیان» است که آرمان «ترقی» داشت. درواقع مشروطه توانست نخستین الزامات ترقی و پیوستن به جامعه بین المللی اروپایی ازجمله قوه مجریه، مجلس، قانون اساسی و حقوق بشر را پدید آورد. پیرامون تاثیر نظام معرفتی بر جامعه پذیری بین المللی ایران در عصر مشروطه این فرضیه مطرح می شود که ساختار «جامعه ناباور»، «غیر توسعه گرا» و «متعارض» معرفت ایرانیان (باستانیت، اسلامیت، مدرنیت) درونی سازی هنجارهای بین المللی و توسعه را در جامعه ایرانی دشوار ساخت. فرضیه مزبور توسط رهیافت سازه انگاری و روش جامعه شناسی تاریخی آزمون می شود. طبق یافته های پژوهش ساختار باستانیت و اسلامیت اگرچه به علت «جامعه ناباوری بین المللی» و «غیر توسعه گرا»بودن تاریخی-زبانی پذیرای هنجارهای جدید توسعه و نهادهای اولیه جامعه پذیری بین المللی نبود، روشنفکران با هدف ترقی ایران تلاش نظری شایعی پیرامون سازگار جلوه دادن باستان، اسلام و غرب کردند؛ به ویژه با ارایه قرایتی «دموکراتیک» از باستانیت و اسلامیت، حمایت سلطنت و روحانیت را از مشروطه کسب کردند. این «قرینه سازی فرهنگی» و «جعل معرفتی» هنگام نهادینه سازی هنجارهای فرامحلی (غربی) مانع برخورد سیاسی-اقتصادی ساختار های معرفتی نشد؛ به گونه ای که مجلس اول و دوم مشروطه عرصه منازعات نمایندگان معرفت شیعی (روحانیت)، اروپایی (روشنفکران) و باستانی (سلطنت طلبان) پیرامون چگونگی ترقی و تعاملات بین المللی شد که نتیجه آن تداوم توسعه نیافتگی ایران بود.

    کلید واژگان: درونی سازی, قرینه سازی, بین الملل گرایی, اقناع سازی}
    Naser Yosefzehy *, Vaheed Senaee

    The international socialization is the internalization of the global norms. But these norms while the national internalization will be faced with the semantic system of countries. The case study of the mentioned object is Constitution Revolution, because it is the first international socialization of development in Iran. Around the effect of the structure of the semantic system on international socialization, our hypothesis is that the triple and conflicting construction of Iranian identity (antiquity, Islam and modernity) made the internalization of norms difficult and failed. This hypothesis is tested by constructivist approach and the method of historical sociology. Based on the findings, the elites of constitution made an extensive theoretical effort to reconcile antiquity, modernity, and Islamism. They presented a democratic reading of antiquity and Islam. However, this "falsification of knowledge" while internalizing of norms could not prevent the traditional and modern struggle of Iranian knowledge. This research can be a "historical basis" to study the interaction of development international socialization in the periods of Pahlavi and the Islamic Republic.

    Keywords: Internationalization, Institutionalization, symmetrizing, persuasion}
  • افشین شامیری، زینب فرهادی*

    در طول چند دهه اخیر، چین برای تکمیل قدرت همه جانبه خود، بر منابع پرشمار قدرت، به ویژه منابع جدید آن متمرکز شده است؛ ازاین رو، نهادهای بین المللی برای این کشور در سطح منطقه ای و بین المللی اهمیت فزاینده ای پیدا کرده اند. پرسشی که در این پژوهش در پی پاسخ گویی به آن هستیم، این است که «چرا چین، مشارکت خود را در نهادهای بین المللی افزایش داده و درصدد خلق نهادهای جدید، به ویژه نهادهای اقتصادی و مالی است؟» در پاسخ به این پرسش، فرضیه پژوهش حاضر، مبتنی بر این گزاره است که «چینی ها برای تغییر و تقویت جایگاه بین المللی خود ازیک سو و تغییر در ترتیبات امنیتی و اقتصادی جهانی ازسوی دیگر، با رویکردی غیرتهاجمی و مسالمت آمیز اقدام به مشارکت در نهادهای بین المللی و در برخی موارد، اقدام به خلق نهادهای منطقه ای و بین المللی (مانند سازمان همکاری شانگهای، بریکس، و بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی) کرده اند». این رویکرد که برآمده از غلبه رویکرد عمل گرایانه در سیاست خارجی چین است، سه مرحله امتناع، مشارکت، و نهادسازی در عرصه بین المللی را دربر می گیرد. روش به کاررفته در این پژوهش، توصیفی تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده است.

    کلید واژگان: چین, نهادگرایی, عمل گرایی, مشارکت, نهادسازی بین المللی}
    Afshin Shamiri, Zeynab Farhadi *

    Over the past few decades, China has concentrated on numerous resources, especially new power resources, to complete its all-aspects power. This research investigates the different reason for China’s increasing participation in international institutions as well as creating new economic and financial institutions. Findings show that China has taken a non-aggressive and peaceful approach to participating in international institutions and in some cases creates regional and international institutions (such as Shanghai Cooperation Organization, BRICS, and the Asian Infrastructure Investment Bank) in order to change and strengthen its international position, and to change global security and economic arrangements.  This approach, which stems from the dominance of the pragmatic approach in Chinese foreign policy, includes three stages of refusal, participation, and institutionalization in the international arena. The method of this research is a descriptive-analytical method.

    Keywords: China, institutionalization, Partnership, pragmatism, International Institutionalization}
  • احمد گل محمدی*، نصیر عبادپور
    از دیدگاه نهادگرایانه، توسعه سیاسی اساسا به عنوان فرایند نهادینه ترشدن قدرت سیاسی در قالب نهاد دولت تعریف-می شود که نهادینه ترشدن «کسب قدرت سیاسی» یکی از شاخص های آن است. در این نوشتار تحول توسعه سیاسی در جمهوری اسلامی ایران ازلحاظ فرایند نهادینه تر شدن کسب قدرت سیاسی بازشناسی می شود تا نشان داده شود که دشواری های این بعد از توسعه سیاسی در ایران چه بوده است. تحلیل مضامین داده های گردآوری شده به روش اسنادی، حکایت ازآن دارد که فرایند نهادینه ترشدن کسب قدرت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران دو دشواری عمده داشته-است. یکی از آن دشواری ها با مناقشات پایدار برسر «هویت» مدعیان کسب قدرت پیوند دارد که مناقشه برسر هویت شخصیت های حقیقی و حقوقی (ازجمله تشکلات سیاسی و شبه سیاسی) را دربرمی گیرد. دشواری دوم هم با مناقشه برسر «فرایند کسب قدرت سیاسی» (ازجمله صلاحیت، نظارت و رای گیری) مرتبط است. هرچند موانع فراوانی برسر دست یابی به اسناد معتبر و گوناگون که دربرگیرنده داده های ارزشمند و مرتبط با دشواری های ذکر شده، وجود داشته-است اما یافته های این پژوهش می تواند هم انگیزه های نیرومندی برای گردآوری داده های بیشتر و انجام پژوهش های غنی تر فراهم سازد و هم منظرهای متفاوتی برای یافتن راهکارهای موثرتر درراستای تعدیل دشواری ها و موانع نهادینه-ترشدن فرایند کسب قدرت سیاسی عرضه کند.انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بی گمان با توسعه سیاسی نسبت دارد و این نسبت از دیدگاه های گوناگون کم وبیش بررسی شده است
    کلید واژگان: جمهوری اسلامی ایران, توسعه سیاسی, نهادینه شدن, کسب قدرت, مناقشات انتخاباتی}
    Ahmad Golmohammadi *, Nasir Ebadpour
    From an institutionalist point of view, political development is essentially defined as the process of institutionalization of political power within the state institution, an important criterion of which is the institutionalization of political power acquisition. This paper studies the evolution of political development in the Islamic Republic of Iran with respect to the institutionalization process of political power acquisition, aiming to identify the difficulties inherent in this dimension of political development in Iran. The content analysis of the data collected through a documentary method shows that there are two major difficulties in the institutionalization process of political power acquisition in the Islamic Republic of Iran. One of the difficulties is linked to the continuing dispute over the ‘identity’ of those who lay claim to power, which involves debates over the identity of natural and legal persons, including political and quasi-political groups. The second difficulty is related to the dispute over the ‘process’ of political power acquisition, including analyzing eligibility, monitoring, and voting. Despite many obstacles to access various and valid documents containing valuable data about these difficulties, the findings of the study can provide powerful impetus for collecting more data and conducting thorough research in future. They can also offer different perspectives for finding more effective ways to cope with the difficulties and face the obstacles inherent in the institutionalization of the process of political power acquisition.
    Keywords: Islamic Republic of Iran, Political Development, Institutionalization, Power acquisition, Electoral disputes}
  • حسین بابائی*، علیرضا گلشنی، مسعود جعفری نژاد

    مقاله حاضر در صدد پاسخگویی به این سوال است که چگونه می‏ توان خط‏ مشی سیاسی حضرت امام خمینی(س) را در عرصه سیاست خارجی نهادینه سازی کرد؟ برای پاسخگویی به این پرسش، از روش تحلیل اسنادی که از انواع روش های کیفی است، استفاده شده است؛ با این روش، اسناد و مدارک موجود، شامل کتب، مقالات و... بررسی گردیده و به چگونگی نهادینه سازی خط‎‏ مشی امام خمینی(س) در عرصه سیاست خارجی پرداخته شده است. آشنا ساختن نسل جدید، صاحبان قدرت، حاکمان، کارگزاران و جامعه با روش کاربردی کردن ‏مشی سیاست خارجی حضرت امام و تثبیت کردن آن در نظام سیاسی، از اهداف ما در این مقاله می باشد. یافته‎های تحقیق حکایت از آن دارد که به وسیله استقلال همه جانبه، تحکیم و توسعه قدرت ملی، احساس تکلیف الهی، اجرای قانون اساسی، نظارت و کنترل بر مجریان، داشتن روابط خارجی بر پایه مبانی اسلامی و استفاده از الگوی آرمانگرایی واقع‏‏ بینانه می‏ توان خط‏ مشی حضرت امام را در عرصه سیاست خارجی نهادینه ‏سازی کرد.

    کلید واژگان: امام خمینی‏(س), خط‏مشی سیاسی, سیاست خارجی, نهادینه سازی}
    Hossein Babaei *, Ali Golshani, Masoud Jafarinejad

    The present article seeks to answer the question of how can the political policy of Imam Khomeini be institutionalized in the field of foreign policy? To answer this question, document analysis method, which is a variety of qualitative methods, has been used; In this way, existing documents, including books, articles, and so on so, have been investigated and discussed on how to institutionalize the political policy of Imam Khomeini in the field of foreign policy. The purpose of this article is to familiarize the new generation, the owners of power, governors, brokers and society with the method of applying the policy of Imam's foreign policy and stabilizing it in the political system. The findings of the research indicate that by comprehensive independence, the consolidation and development of national power, the divine duty, the implementation of the constitution, the supervision and control of the administrators, having foreign relations based on islamic basics and the use of the realistic idealist model, Imam's policy in the field of foreign policy can be institutionalized.

    Keywords: Imam Khomeini, Political policy, Foreign Policy, Institutionalization}
  • زهرا مطیعی*

    خشونت در منطقه خاورمیانه، هرگز مفهوم ناآشنایی نبوده و نیست. آنچه خشونت را به پدیده ای مهم و نیازمند بررسی تبدیل کرده است، گستردگی و پیچیدگی توامان آن است. خشونت های امروزین آنچنان چندلایه اند که برای درک آن ها، کشف و فهم انگیزه های درونی و ریشه های روانی به مراتب بااهمیت تر از کاوش در محرک های بیرونی و آنی است. بر همین اساس در پژوهش پیش رو مفهوم کین توزی (به تعبیر ماکس شلری آن) را به عنوان منبع فعال و شدت بخش خشونت در نظر گرفته ایم. نگارنده در این پژوهش با کاربست روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع و اسناد کتابخانه ای در جستجوی پاسخی به این پرسش هستند که دیسیپلین سیاست با چه سازوکاری می تواند از رهگذر کاهش کین توزی، موجب برچیدن سرچشمه های خشونت ورزی در جوامع شود؟ فرضیه ما این است که علم سیاست بواسطه استعدادهایی چون گستره شمول بالا و برخورداری از پشتوانه حمایتی قانونی حقوقی قادر است از طریق مواجهه با امور جاری به منزله امر سیاسی، تاسیس رویه های الزام آور و مسیولانه و توسل به تدبیر و تصمیم سازی متاملانه خارج از محدودیت های نظام فکری ایدیولوژیکی، انتزاعی و فرازمانی از خیل عظیم خشونت ورزی های کین نهاد حال و آینده بکاهد. یافته های این پژوهش که ماحصل تدقیق در ظرفیت های بحران کاه دانش سیاسی و تجربه کشورهایی است که از این الگوی تقلیل خشونت از رهگذر مهار کین توزی، بهره گرفته اند، فرض اولیه را تایید کرده است.

    کلید واژگان: خشونت, کین توزی, علم سیاست, رویه پردازی, نهادسازی}
    Zahra Motyee

    Violence has never been and is not an unfamiliar and underused concept. What has made violence an important phenomenon that needs to be investigated is its widespread breadth and complexity. Today’s violence is so multifaceted that to understand this violence, discovering and understanding internal motivations and psychological roots is far more important than exploring external and immediate stimuli. Accordingly, in the present research, we have considered the concept of ressentiment (in the words of Max Scheler) as an active and intensifying source of violence. Using descriptiveanalytical method and library resources, the authors seek an answer to this question that “How the discipline of politics can eliminate the sources of violence in societies by reducing ressentiment?”. Our hypothesis is that political science, due to its talents such as high variety and legal support, is able to deal with current affairs as a political matter, establish binding and responsible procedures, and resort to tact and contemplative decision-making outside the confines of the ideological, abstract, and transcendental thought system will reduce the enormous amount of ressentimentbased violence of the present and the future. The findings of this study, which are the result of accuracy to the critical reduction capacities of political science and the experience of countries that have used this model (reduction of violence through ressentiment control), have confirmed our initial hypothesis.

    Keywords: Violence, Ressentment, Political Science, Procedure Making, Institutionalization}
  • سیاوش رضایی*، لطف الله فروزنده، سید محمودرضا شمس دولت آبادی، محمدجواد ایروانی

    انقلاب اسلامی یک الگوی حکومتی،مستقل و عزتمند را به جهان ارایه کرده است.این الگو در تمام حوزه ها ازجمله نهادسازی انقلابی می تواند سرمشق مناسبی برای سایر کشورهای انقلابی باشد.این تحقیق که از نوع توسعه ای و کاربردی است باهدف ارایه  الگوی نهادسازی در انقلاب اسلامی بر اساس گفتمان امام و رهبری  انجام و از روش تحلیل گفتمان در تحلیل فرمایش های امام و رهبری استفاده شده است.ابزار گردآوری داده ها در بخش اسنادی فیش برداری و در بخش میدانی پرسشنامه محقق ساخته، بوده است. جامعه آماری آن تعداد 30 نفر از خبرگان که به صورت  هدفمند انتخاب شدند. جهت استخراج داده ها از روش نظریه مبنایی، تحلیل محتوا کیفی و جهت اعتبارسنجی از نظر خبرگان استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که نهادسازی انقلابی بر اساس گفتمان ولایت فقیه (درس محورهای دکترین،اهداف،سیاست ها) دارای 38 مولفه و 117 زیر مولفه بوده که پس از ارایه به جامعه خبرگی جهت تایید مولفه ها و شاخص ها، کلیه مولفه ها و شاخص های احصا شده با تغییرات جزیی مورد تایید قرار گرفتند.همچنین نتایج نشان می دهد حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) و بعد از ایشان حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) نهادسازی در انقلاب اسلامی را به خوبی انجام داده و توانسته اند با تاسیس نهادهای انقلابی ضمن رفع تهدیدات علیه انقلاب،اهداف و آرمان های انقلاب را نیز به خوبی دنبال نمایند و انقلاب اسلامی را به عنوان یک الگوی حکومتی سالم بشری،مستقل و عزتمند به جهان ارایه فرمایند.

    کلید واژگان: گفتمان, نهادسازی, نهادهای انقلابی, دکترین, اهداف, سیاست ها}
    S. Rezai *, L. Forouzandeh, S.M. Shams Dolatiabadis, M.J. Iravani

    The Islamic Revolution has presented an independent and sovereign governmental model to the world. This model can be a good pattern for other revolutionary countries in all areas, including revolutionary institutionalization. This research which has a developed and applied nature, aims to provide a model for institutionalization in the Islamic Revolution based on Imam and the leader’s discourse; discourse analysis has been used to analyze Imam and the leader’s speeches. The data gathering tool was a taking notes in the documentary sector, and a researcher-made questionnaire in the field sector. The statistical population consisted of 30 experts who were selected purposefully. For data extraction, the Grounded theory, qualitative content analysis, and for validation, experts’ opinion has been used. study results indicate that revolutionary institutionalization based on the discourse of Velayat-e- faqih (in three axes of doctrine, goals and policies) has 38 components and 117 subcomponents. After presenting to the expert community for confirmation of the components and indicators, all of them were approved with partial modifications. The results also indicate that Imam Khomeini and after him Imam Khamenei have done well in institutionalizing in the Islamic Revolution and have been able to pursue the goals and ideals of the revolution by establishing revolutionary institutions while removing the threats against the revolution; They could present the Islamic Revolution as a healthy, independent and sovereign governmental model to the world.

    Keywords: discourse, institutionalization, revolutionary institutions, Doctrine, Goals, Policies}
  • مرتضی منشادی*، بهروز اسمعیل زادگان
    شدت و کیفیت اثربخشی قدرت ایدیولوژی،یکی از مولفه های قدرت نرم است که موردتوجه و تاکید هر نظام سیاسی است. موفقیت نظام سیاسی در گسترش ایدیولوژی خود در لایه های مختلف جامعه، تاثیر قابل توجهی بر تداوم و ثبات آن نظام سیاسی دارد. پهلوی دوم که سلطنت را از ضعیف ترین موقعیت سیاسی و اجتماعی آغاز کرد در دوران سلطنتش از طریق نهادهای متعدد فرهنگی، کوشید تا با گسترش ایدیولوژی ایران گرایی و کسب مشروعیت ایدیولوژیک، بحران های سیاسی و اجتماعی تهدیدکننده حکمرانی خود را به سود خویش مدیریت کند. مقاله حاضر در تلاش است با استفاده از روش تحلیل کیفی به این سوال بپردازد که چگونه نهادهای ایدیولوژیک باعث استمرار حکومت پهلوی دوم شده بودند؟در این رابطه با بررسی ساختار داخلی و شرایط حاکم بر ایران آن دوره بر این امر تاکید شده است که نظام سیاسی پهلوی دوم باسیاست نهادسازی و تکیه بر قدرت نظم دهنده آن ها، تلاش می کرد شرایط و امکانات لازم جهت تقویت پایه ایدیولوژی قدرت و متعاقب آن تداوم حکومت خود را فراهم نماید. فرضیه این پژوهش در قالب نهادگرایی انتخاب عقلانی آزمون شده است.
    کلید واژگان: نهادسازی, ایدئولوژی, استمرار حکومت, مشروعیت سیاسی, نظام پهلوی دو}
    Morteza Manshadi *, Behrooz Esmailzadegan
    The intensity and quality of the effectiveness of the ideological power is one of the components of soft power that is emphasized by every political system. The success of the political system in spreading its ideology in different layers of the society has a significant impact on the continuity and stability of that political system. The Second Pahlavi, who began the monarchy from the weakest political and social position, sought to manage the threatening political and social crises of his rule by expanding Iranian ideology and gaining ideological legitimacy during his reign through various cultural institutions. The present article attempts to ask how the ideological institutions have led to the continuation of the Second Pahlavi government using qualitative analysis? In this regard, by examining the internal structure and conditions of Iran at that time, it is emphasized that the Second Pahlavi political system sought to provide for the necessary conditions and facilities of strengthening the basis for the ideology of power and then the continuation of its rule by institutionalization policy and rely on its regulated power. This research hypothesis has been tested in the institutionalism of rational choice.
    Keywords: Institutionalization, Ideology, Continuation of Government, political legitimacy, Second Pahlavi System}
  • حسن اعمایی*، مصطفی رضایی

    اگر کارویژه اصلی احزاب را دست یابی به قدرت و کسب کرسی های نمایندگی بدانیم، مهم ترین مسئله ای که پیش روی کنشگران سیاسی قرار می گیرد، فراهم کردن بسترهای نهادینه و قانون مند جهت مشارکت سیاسی افراد و گروه های مختلف اجتماعی است و در همین زمینه نظام انتخاباتی و رابطه ی آن با نظام حزبی اهمیت پیدا می کند. در ایران به دلیل کاستی های نظام انتخاباتی، نظام حزبی با بحران عدم نهادینگی و بی ثباتی مواجه است. از این رو، پرسش اصلی این مقاله این است که چرا علی رغم وجود آزادی تشکیل احزاب سیاسی در قوانین ایران، حکمرانی حزبی شکل نگرفته است؟ این مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی و با استفاده از چشم انداز نهادگرایانه، به دنبال بررسی نقش نظام حقوقی و به تبع آن قوانین و مقررات حاکم بر احزاب و انتخابات در شکل گیری و تثبیت نظام حزبی در ایران است. بررسی قوانین حاکم بر احزاب از بدو شکل گیری نظام جمهوری اسلامی نشان می دهد که ایجاد موانع گوناگون و عدم توازن میان حقوق و تکالیف احزاب در این قوانین، از عوامل اصلی و بی واسطه ی عدم نهادینگی احزاب و حکمرانی حزبی است. در واقع، قواعد نهادی (قانون انتخابات و احزاب) در جمهوری اسلامی، به جای آن که مشوق شکل گیری و تثبیت سازوکارهای حزبی باشند، آنها را تخریب و تضعیف کرده اند.

    کلید واژگان: حزب, نظام حزبی, نظام انتخاباتی, نهادینگی, قانون احزاب}
    Hasan Amaei, Mostafa Rezaei

    If we consider the main task of the parties to achieve power and obtain the seats of the representatives, the most important issue facing political actors is to provide institutional and legal framework for the political participation of individuals and groups of society, and in this regard, the electoral system and its relationship with the party system matters. In Iran, due to weakness of the electoral system, the party system faces a crisis of lack of institutionalization and instability. Therefore, the main question of this article is why, despite the freedom to form political parties in Iranian law, party governance have not been formed? This article, using a descriptive-analytical method and using an institutionalist perspective, seeks to examine the role of the legal system and, consequently, the laws and regulations governing parties and elections in shaping and consolidating the party system in Iran. The study of the laws governing the parties since the formation of the Islamic Republic of Iran shows that the creation of various barriers and the imbalance between the rights and duties of parties in these laws are the main and direct factors of the lack of institutionalization of parties and party governance. In fact, the institutional rules )electoral law and parties( in the Islamic Republic have destroyed and weakened them instead of encouraging the formation and consolidation of party mechanisms.

    Keywords: Party, Party System, Electoral System, Institutionalization, Party Law}
  • اکبر طلابکی*، محمود واعظی

    گرچه قرآن مجید به انجام دعوت به خیر در کنار امر به معروف و نهی از منکر و مقدم بر آن فرمان داده است لکن در بسیاری از کتب تفسیری و فقهی اهتمام کافی برای تبیین وجه افتراق این دو و نتایج آن دیده نمی شود که تبلور آن در بی توجهی نظام تقنینی به تعیین حدود و شرایط و کیفیت دعوت به خیر علی رغم تاکید اصل هشتم قانون اساسی مشاهده می شود. این مقاله با کاوش در منابع یاد شده ضمن تبیین مفهوم، ابعاد و مصادیق دعوت به خیر مانند تبلیغ، آموزش و نصیحت که هم بالاصاله نقش مبنایی در سیاست گذاری و نهادسازی فرهنگی در کشور داشته و هم به دلیل زمینه سازی برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر از اهمیت زیادی برخوردار است، نقاط تمایز بین این دو فریضه را روشن نموده تا راه تعیین مبنا و خط مشی برای نهادهای دارای کار ویژه مشترک (مانند صدا و سیما و نهادهای ناظر چون شورای عالی انقلاب فرهنگی) یا خاص یکی از این دو (مانند نیروی انتظامی و مجلس خبرگان رهبری) هموار گردد و زمینه برای تحقیقات بعدی در مورد آسیب شناسی مبنایی و عملکردی این نهادها و سیاست گذاری در این زمینه فراهم شود.

    کلید واژگان: ارشاد جاهل, تبلیغ, تعلیم, نصیحت, شورای عالی انقلاب فرهنگی, مجلس خبرگان رهبری}
    Akbar Talabaki*, Mahmood Vaezi

    The holy Quran has put “calling people to do good deeds” [or calling people to an act of benevolence] besides and prior to “commanding rightand forbidding wrong”, [or commanding beneficence and forbidding maleficence]. However in many interpretive and jurisprudential books, no sufficient effort has been made to elaborate the difference features between these two and their results, whose  manifestation is observed in indifference attitude  of legislative system to determine the limits, terms and qualities of ‘ call people to do good deeds”, despite the emphasize of the Eight Principle of the Constitution. Exploring the mentioned sources, this paper is an attempt to deal with the concept, dimensions and examples of “call people to do good deeds” such as propagation, teaching and advice which both have originally a basic role in cultural policy-making and institutionalization in the country and also due to paving ground for the fulfillment of “commanding rightand forbidding wrong” is of great significance. Then, it will clarify the distinctive points between these two hypotheses, so that the way to determine  the base and policy  will be cemented for the institutions with common functions (such as IRIB and supervising institutions such as Supreme Council of the Cultural Revolution) or specific of one of these two ( such as Law Enforcement and Assembly of Experts). Moreover, it will help with the preparation of grounds for the next researches on basic and performance pathological study of these institutions and policy-making on this issue as well.

    Keywords: Calling People to do Good Deeds, Commanding Right, Forbidding Wrong, Eight Principle of the Constitution, Institutionalization}
  • الهه کولایی، یوسف مزارعی
    هدف این مقاله بررسی ظهور پدیده سیاسی و اجتماع ی به نام احزاب سیاسی ، در دوره ای خاص در تاریخ ایران معاصر است تا درکی عمیق تر و دقیق تر از احزاب سیاسی در ایران ارائه سازد. سوالی که این مقاله به آن پاسخ می دهد مربوط به ظهور رهبران حزب کارگزاران سازندگی ایران و نقش مدرنیزه کردن دولت هاشمی رفسنجانی است. به منظور انجام این کار، در میان سه نظریه اصلی، نظریه نوسازی به عنوان چارچوب نظر ی انتخاب شده است. این مقاله همچنین از تجزیه و تحلیل اطلاعات ثانویه به عنوان روش تحقیق استفاده می کند. در نظریه های جدید مدرن سازی، به جای تمرکز بر "انواع ایده آل"، تمرکز به سمت ویژگی های تاریخی خاص هر جامعه تغییر می کند. یافته ها ی این تحقیق نشان می دهد که مداخله و مدرنیزه کردن دولت هاشم ی رفسنجا نی با ظهور رهبران حزب کارگزاران به طور مستقیم ارتباط دارد. تلاش های مدرنیزاسیون این دولت تغییر قابل توجهی در شاخ صهای توسعه ایران به وجود آورد که منجر به احیای طبقه متوسط جدید ایران شد و پایه ای برای تشکیل حزب کارگزاران و پیروزی های آن در انتخابات بعدی بود. این حزب به عنوان حامی اصلی اصلاحات سیاسی و اقتصادی، آزادی های اجتماعی و فرهنگی در عرصه سیاسی ایران تبدیل شد.
    کلید واژگان: طبقه متوسط, مدرنیزاسیون, نهادینه سازی, حزب, مشارکت سیاسی, نمایندگان ساخت ایران, کارگزاران}
    Prof. Dr. ElahehKoolaee, Dr.Yousef Mazarei
    This paper aims to explore the emergence of a political and social phenomenon, namely political parties, during a specific period in the history of contemporary Iran, in order to move beyond simple analyses and present a deeper and more accurate understanding of political parties in Iran. The question thatthis paper aims to answer pertains to the emergence of the Executives of the Construction of Iran Party (Kargozaran-e Sazandegi-e Iran) and the role of the Hashemi Rafsanjani administration’s modernization efforts. In order to do so, among three main theories, modernization theory has been selected as the theoretical framework. The paper also uses secondary data analysis as its methodology. In new theories of modernization, instead of focusing on ‘ideal types’, the focus is shifted toward historical features specific to each society. The findings of this research demonstrate that there is a direct link between the HashemiRafsaniani administration’s modernizations and the emergence of the Executives of the Construction of Iran Party (Kargozaran Party). This administration’s modernization efforts caused a significant shift in Iran’s development indexes, which resulted in the revival of Iran’s new middle class and provided a basis for the foundation of Kargozaran Party and its victories in subsequent elections. The party became the major proponent of political and economic reform, social liberties, and cultural tolerance in Iran’s political arena.
    Keywords: Middle Class, Modernization, Institutionalization, Party, Political Participation, Agents of Construction of Iran, Kargozaran}
  • محسن ردادی

    مردم سالاری[1] برای بقا و بهبود کارکردها نیازمند اعتماد سیاسی است. این نوشتار در پی مقایسه ی ظرفیت نظام مردم سالاری دینی و دموکراسی لیبرال در تولید اعتماد سیاسی به روش مطالعه تطبیقی است. به این منظور ابتدا اهمیت و ضرورت اعتماد سیاسی برای نظام مردم سالاری مورد توجه قرار می گیرد و سپس دو ابزار مهم نظام دموکراسی لیبرال در تولید اعتماد سیاسی، یعنی «نهادسازی» و «مشارکت سیاسی» معرفی می گردد. ناکامی نظام های دموکراسی های لیبرال معاصر در جلب اعتماد سیاسی شهروندان، که در نوشته های پژوهشگران از آن با عنوان «زوال بزرگ اعتماد سیاسی» یاد می شود، نقطه ی آغازی برای تبیین اعتماد سیاسی در نظام مردمسالاری دینی خواهد بود. در نظام مردم سالاری دینی علاوه بر استفاده از نهادسازی و مشارکت سیاسی برای تولید اعتماد سیاسی، از ابزار مهم دیگری با عنوان «تقوای سیاسی» بهره گرفته می شود که منبع تولید اعتماد سیاسی خواهد بود. در این نوشتار تقوای سیاسی در قالب درختواره ای معرفی می گردد که توانایی تولید اعتماد سیاسی بر اساس رابطه ی امام و امت را دارد. سه اصل مهم در نظریه ی تقوای سیاسی معرفی می گردد که می تواند انباشت اعتماد سیاسی در جامعه ی اسلامی ایجاد نماید.

    کلید واژگان: اعتماد سیاسی, مردم سالاری لیبرال, مردم سالاری دینی, نهادسازی, مشارکت سیاسی, درخت واره ی تقوای سیاسی, نظریه ی ولایت}
    Mohsen Radadi

    Democracy requires political trust to survive and improve its functions. This article seeks to compare the capacity of the system of religious democracy and liberal democracy in generation of political trust through comparative study. For this purpose, firstly the importance and necessity of political trust are considered for the democratic system, and then two important instruments of the liberal democracy system are introduced in the production of political trust, namely "institutionalization" and "political participation". The failure of contemporary liberal democracies in gaining the political trust of citizens, which described in the writings of the researchers as "the great decline of political trust", is a starting point for explaining political trust in the system of religious democracy. In the system of religious democracy, in addition to institutionalization and political participation for building political trust, another important tool called "political virtue" is used, which will be the source of political trust. In this article, political virtue is introduced in the form of a tree that can produce political trust based on the relationship between Imam and the Ummah. Three important principles are introduced in the theory of political virtue that can create an accumulation of political trust in Islamic society.

    Keywords: Liberal democracy, Religious democracy, Political trust, Institutionalization, Political participation, Political virtue, Imam, Ummah}
  • احمد جانسیز، علی اسمعیلی
    اتحاد استراتژیک ایران و سوریه در خاورمیانه از جمله اتحادهایی است که طی چند دهه گذشته از تداوم قابل توجهی برخوردار بوده است. از طرف دیگر شکل گیری محیط جدید، فلسفه وجودی اتحادها را با چالش مواجهه می کند که در نتیجه باعث افزایش احتمال گسست در اتحادها می شود، اما علی رغم تغییرات قابل توجه در محیط سیاست خارجی ایران و سوریه در اوایل دهه اول قرن بیست و یکم، اتحاد استراتژیک این دو بازیگر منطقه ای در مقطع زمانی 2000 تا 2011 تداوم یافته است. در این راستا سوال محوری این پژوهش بر این مبنا است که در تداوم اتحاد استراتژیک ایران و سوریه در خاورمیانه در مقطع زمانی 2000 تا 2011، چه عواملی تأثیر گذار بوده اند؟ یافته های این پژوهش بر این مبنا است که با توجه به نظریه رئالیسم تدافعی استفان والت به ترتیب اهمیت، وجود همبستگی ایدئولوژیک، نهادینه شدن همکاری ها و حفظ اعتبار از عوامل اصلی تداوم اتحاد ایران و سوریه بوده است، اما رهبری هژمونیک و شکل گیری جامعه امنیتی نقشی در تداوم این اتحاد نداشته اند.
    کلید واژگان: ایران, سوریه, تداوم اتحاد, همبستگی ایدئولوژیک, نهادینه شدن, خاورمیانه}
    Ahmad Jansiz, Ali Esmaeili
    The strategic alliance between Iran and Syria is among those that have endured significantly in the past few decades. However, emergence of a new environment presents new challenges for the raison d'être of alliances, which in turn, increases the possibility of their disintegration. Despite significant changes in the political environment of Iran and Syria in the early part of the first decade in 21st century, strategic alliance between these two regional players in the period between 2000 and 2011 has endured. Therefore the core question of this study is: what factors have been effective in the endurance of strategic alliance between Iran and Syria in the period between 2000 until 2011? Our findings in this study show that according to the theory of defensive realism espoused by Stephen Walt, the main factors in the continuance of Iran and Syria alliance according to importance are: ideological solidarity, institutionalization of cooperation and Preserving Credibility. However, hegemonic leadership and formation of security community had no role in this regard. The methodology of this study is descriptive-analytic and the method of data collection is based on library.
    Keywords: Key words: Iran, Syria, Alliance Endurance, Ideological Solidarity, Institutionalization, Middle East}
  • عبدالله جاسبی، رضا پریزاد
    بررسی نقش و عملکرد احزاب سیاسی در شکل دادن به نهادهای مدنی و تاثیرگذاری آنها در پیکره سیاسی جامعه و همچنین علل ناپایداری و ناکامی آنها در عرصه سیاسی ضرورتی انکارناشدنی دارد. حزب جمهوری اسلامی یکی از همین احزاب است که پس از یک دهه فعالیت حزبی، سرانجام رای به توقف فعالیت هایش در حیات سیاسی جامعه ایران داد. این حزب پس از انقلاب اسلامی، نقش مهمی در تدوین قانون اساسی، شکل دادن به نهادهای مدنی و قوای سه گانه در جمهوری اسلامی از طریق حضور اعضایش در این نهادها و ارگان های سیاسی داشت. علاوه بر اینها حزب مذکور، در آغاز حیات فعالیت سیاسی خود توانست با کمک سایر نیروهای ارزشی با برگزاری (9) انتخابات مهم و سرنوشت ساز، همچون همه پرسی جمهوری اسلامی، انتخابات دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی، انتخابات مجلس، بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همه پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتخابات سه دوره ریاست جمهوری و انتخابات اولین دوره مجلس خبرگان رهبری و در کنار آنها مرتفع کردن مشکلات و بحران های مختلفی که در کشور و پس از پیروزی انقلاب به وجود آمده بود؛ ایفای نقش کند. اما پرسش اصلی این است که چه عواملی باعث شد تا چنین حزب فراگیری که در تاریخ این کشور منحصر به فرد بوده، ناپایدار باشد و نخبگان این حزب چه نقشی در عدم نهادمندی و به تبع آن توقف فعالیت های این حزب داشتند. در این مقاله سعی شده با استفاده از الگوی نظری ساموئل هانتینگتون در خصوص نهادمندی و معیارهای نهادمندی، به تبیین این موضوع پرداخته و این فرض استوار شود که برای تقویت سطح نهادمندی لازم بود تا نخبگان حزب تغییراتی در مواضع و عملکرد خود به وجود آورند، اما این تغییرات با ارزش های اسلامی و انقلاب کاملا سازگار نبود؛ لذا نخبگان حزب جمهوری اسلامی برابر اساسنامه و تعهدات اولیه در دفاع از ارزش ها و مصالح نظام به جایی رسیدند که باید بین حفظ حزب و حفظ ارزش های اسلام و انقلاب یکی را برمی گزیدند و آنها دومی را انتخاب کردند. این تحقیق به لحاظ هدف، پژوهشی نظری و کاربردگرایانه و از حیث ماهیت، آسیب شناسانه می باشد و از روش توصیفی و تحلیلی بهره برده است.
    کلید واژگان: احزاب سیاسی, نخبگان حزبی, نهادمندی, معیارهای نهادمندی, حزب جمهوری اسلامی}
    A. Jasbi, R. Parizad
    HJB during its short life played an important role in compiling constitutional law, forming civil organizations, the three powers of Islamic republic of Iran in the form of its members` presence in those political organs. Again, at the beginning of its political activity, it performed nine important national elections including the referendum of IRI, the elections of the first and second periods of The Islamic Consultative Assembly, an election for final survey of the Constitutional law of IRI and a referendum for it, three presidential elections and the first period of Leadership Elites Assembly along with other important activities to oppose crises and difficulties risen after the victory of IRI. The paper has studied the question: such being the influence of the party, what agents caused HJB to come to end? And how one may analyze the role of the party elites with regard to its stopping? In the paper, using Huntington Samuel`s theorical model on institutionalization and its norms, it has been proved that the level of institutionalization would desire some considerable changes of behavior in elites. While the elites had conditioned their activities in full agreement with Islamic values and teachings and, therefore, they were not able to change their behavior. It was the very agent led to the party`s stopping. The method of study taken here may be known as theorical, applicable, pathological, analytical and descriptive respectively with regard to its aim, essence and method.
    Keywords: Political Parties, Party Elites, Institutionalization, Institutionalization Norms, HJB}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال