به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Spragens » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Spragens» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اندیشه سیاسی سید مرتضی آوینی و الگوی اسپریگنز
    مهدیه ملازاده، ابراهیم برزگر

    دوره پس از انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از مهم ترین دوره های تاریخ رویارویی روشنفکران ایرانی با مدرنیته، نسل جدیدی از متفکرانی را در خود دارد که در عین دسترسی و مطالعه فراوان در آثار تاریخی با لایه های عمیق تری از فرهنگ و تمدن غربی آشنا بودند. این پژوهش بر آن است که با تمرکز بر اندیشه یکی از مهمترین متفکران این دوره یعنی سید مرتضی آوینی، در قالب نظریه بحران اسپریگنز به روش تفسیری و گردآوری اطلاعات از متون اصلی متفکر فوق، به این پرسش پاسخ دهد که آوینی بحران سامان سیاسی را چگونه دلیل یابی و برای برون رفت آن چه تجویز آرمانی ارایه کرده است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که آوینی بحران اساسی جامعه اسلامی را تهاجم اقتصادی و فرهنگی غرب می داند و به نظر او، این بحران ناشی از تکنولوژی مدرن غربی، ظاهربینی و ترس است. بنابراین بازگشت به مبانی قرآن و عترت جامعه آرمانی و سه راه حل غرب شناسی و فهم ظلمات کنونی منبعث از تمدن غرب، مرعوب نشدن در برابر تکنولوژی های مدرن و اصلاح نظام آموزشی را به عنوان راه حل خروج از بحران تجویز می کند .

    کلید واژگان: آوینی, مدرنیته, اسپریگنز, سنت, هویت}
    Seyed Morteza Avini's political thought and Spragens model
    mahdie molazade, ebrahim barzegar

    The period after the Islamic Revolution of Iran, as one of the most important periods in the history of Iranian intellectuals' confrontation with modernity, has a new generation of intellectuals who, while having extensive access to and studying historical works, are familiar with deeper layers of Western culture and civilization.This study aims to focus on the thought of one of the most important intellectuals of this period, Shahid Seyyed Morteza Avini, in the form of Spraggens's theory of internal logic and the method of interpretive information analysis, to answer the question of how Avini justified the crisis of political order and what ideal prescription for its exit? The findings show that Avini considers the basic crisis of Islamic society to be the economic and cultural invasion of the West, and in his opinion, this crisis is due to modern Western technology, superficiality and fear of death. Therefore, he prescribes the system based on the Islamic government as an ideal society, and the solutions to return to the principles of the Qur'an and Etrat, Westernization and reformation of the modern educational system as a way out of the crisis

    Keywords: Avini, Modernity, Spragens, Tradition, Identity}
  • علی کریمی مله، رضا گرشاسبی*، محمدتقی قزلسفلی

    جامعه و سیاست ایران زمان قاجار بیمار بود و درمان آن ناگزیر می نمود؛ ازهمین رو، بسیاری چاره ی کار را در پویشی سیاسی و اجتماعی ژرف و دگرگون ساز می دیدند. پبرو چنین نگاهی، انقلاب مشروطه آغاز شد که البته ناکام ماند. از پی این شکست، گفتمانی شیرازه بست که «باستان گرایی» نام دارد. برجسته ترین شالوده ریزان آن عارف قزوینی، میرزاده عشقی، ابراهیم پورداود، مشفق کاظمی، کاظم زاده ایران شهر، صادق هدایت و محمود افشار هستند. آنان در کنش های اندیشه ای و زبانی خود بر این گزاره پای فشردند که با گرویدن به آرمان شهر باستان می توان روانی تازه به پیکره ی بی جان ایران بخشید و آن را از نو آراست. پیرو بازنمایی های فراوان این گفتار، باستان گرایی در زمان پهلوی فراتر از دیگر گفتمان ها نشست و معنایی نوین به زیست مندی ایرانیان داد. ازآنجایی که بررسی چهارچوب مند «چگونگی» برآیی این گفتمان چندان در دستور کار پژوهشی نهاده نشده است؛ بنابراین، نوشتار کنونی می کوشد، با بهره گیری از الگوی نظری اسپریگنز و تکنیک «تحلیل محتوای کیفی»، به این کاستی پژوهشی و پرسش پاسخ دهد که: «گفتمان باستان گرایی پسامشروطه چگونه سربرآورد؟» یافته ها نشان می دهد که این گفتمان برآیند کوشش های شناختی اندیشمندان است و از دل فرآیندهای شناختی چندلایه - چون آگاهی یافتن از نابسامانی های ایران، شناخت ریشه ی آن ها، جست وجوی آرمان شهر و سنجش و گزینش راه کارهای رهایی بخش - سربرآورد.

    کلید واژگان: اسپریگنز, باستان گرایی, اندیشمندان باستان گرا, پسامشروطه}
    Ali Karimi Male, Reza Garshasbi *, MohammadTaghi Ghezelsofla

    The society and politics of Iran during the Qajar era were sick and its treatment seemed inevitable; Therefore, many saw the solution in a profound and transformative political and social campaign. Due to such a view, the constitutional revolution commenced, which of course failed. As a result of this failure, a discourse called "archaism" was formed. The most prominent founders of it are Aref Qazvini, Mirzadeh Eshghi, Ebrahim Pordavoud, Moshfeq Kazemi, Kazemzadeh Iranshahr, Sadegh Hedayat, and Mahmoud Afshar. In their intellectual and speech acts, they emphasized the proposition that by converting to the ancient utopia, one can give a new soul to the lifeless body of Iran and the past glory of Iran could be revived. Following the many representations of this speech, archaism led to dominate over other discourses in the Pahlavi era and give a new meaning to the Iranians' lifeworld. Since the framework investigation of the "how" of the emergence of this discourse has not been included in the research agenda; Therefore, the current study tries to answer the question, "How did the discourse of post-constitutional archaism emerge?", by using Spragens' theoretical model and "qualitative content analysis" technique.  The findings show that this discourse is the result of the cognitive efforts of intellectuals and emerges from the heart of multi-layered cognitive processes - such as being aware of Iran's instabilities, recognizing their roots, searching for a utopia, and evaluating and selecting liberating solutions.

    Keywords: Spragens, Archaism, Archaism Thinkers, Post-Constitutionality}
  • میثم برزگر*، لاله افتخاری

    در بررسی آراء و افکار امام خمینی (ره) می توان به این واقعیت پی برد که اندیشه سیاسی ایشان بدون شک از آیین تشیع و فقه اسلامی الهام گرفته است؛ اما با این وجود نباید از تاثیر شرایط و تحولات سیاسی-اجتماعی جامعه بر شکل گیری آنها غافل شد. در این نوشتار سعی شده است که با مقایسه دیدگاه های امام خمینی در مورد نظام سیاسی و نقش فقها در آن، علل تغییر و تحول نظر ایشان در طول زمان تبیین گردد. برای نیل به این هدف به بررسی دو اثر مهم امام یعنی «کشف اسرار»، نوشته شده در اوایل دهه 1320، و همچنین «ولایت فقیه»، مطرح شده در اواخر دهه 1340، پرداخته شده است. فرضیه این پژوهش که بر اساس چارچوب نظری بحران اسپریگنز تدوین شده است عبارت است از اینکه امام خمینی در هر برهه از زمان، گرچه با بحران مشابهی مواجه بوده، اما شدت و ضعف بحران و از همه مهمتر علل بحران از دیدگاه ایشان کاملا متفاوت است و در نتیجه به راه حل های مختلفی انجامیده است. به این صورت که امام در کشف اسرار، علت بحران را ناکارآمدی حاکمان و راه حل را نظارت فقها بر آنها می داند؛ ولی در ولایت فقیه، علت بحران را ناکارآمدی نظام سیاسی و راه حل را براندازی نظام موجود و ایجاد حکومت اسلامی بر مبنای ولایت فقیه تشخیص می دهند. این نکته به وضوح اثبات کننده این مطلب است که شرایط و تحولات جامعه سهم بسزایی در شکل گیری اندیشه سیاسی امام (ره) داشته است.

    کلید واژگان: اسپریگنز, امام خمینی, بحران, کشف اسرار, ولایت فقیه}
    Meysam Barzegar *, Laleh Eftekhari

    The views and thoughts of Imam Khomeini indicated that his political thought is undoubtedly inspired by Shia faith and Fiqh (Islamic jurisprudence), i.e., the school of the Qur'an and Etrat. However, we should not ignore the impact of socio-political conditions and developments in society on their formation because using the teachings of the Qur'an and Etrat as well as Ijtihad, Shia jurisprudence can be flexible following various events and conditions of the community. The present study aimed to explain the reasons for the change and evolution of Imam Khomeini's views over time by comparing his views on the political system and the role of fuqahā (Islamic jurists) in the system building. To this aim, two important works of Imam have been studied, namely "Kashf al-Asrar," written in the early 1320s SH and "Velayat-e Faqih" introduced in the late 1340s SH. Based on the theoretical framework of Spragens’ crisis, the hypothesis of the study says that although Imam Khomeini has faced a similar crisis in each period, in his view, the severity of the crisis and, most importantly, the causes of the crisis are completely different and have led to different solutions. Consequently, Imam Khomeini considers the inefficiency of the rulers as the cause of the situation in Kashf al-Asrar, and the key is the supervision of fuqahā. But in Velayat-e-Faqih, the cause of the problem is recognized as the political system's inefficiency. The answer is to overthrow the existing system and establish an Islamic government based on Velayat-e Faqih

    Keywords: Spragens, Imam Khomeini, Crisis, Kashf al-Asrar, Velayat-e Faqih, Quran, Etrat}
  • حسین جوان آراسته*، اسماعیل عسگری رنانی

    در این پژوهش دو نظریه دولت مطلقه هابز و دولت برآمده از نظریه ولایت مطلقه فقیه در چارچوب بررسی و فهم نظریات سیاسی توماس اسپریگنز مطابقت و با تکیه بر حقوق متقابل دولت و شهروندان بررسی شده است. یافته های مقاله نشان می دهد که جدای از قرابت لفظی میان دو اصطلاح دولت مطلقه و ولایت مطلقه و وجود برخی ازمشابهت ها در ضرورت وجودی و کارکردهای دولت، تفاوت های جدی، هم در مبانی و معانی و هم در ویژگی ها و کارکردهای دولت میان نظریه های یاد شده وجود دارد. دولت مورد نظر هابز به اصولی همچون حاکمیت مردمی، حاکمیت قانون، نظارت پذیری و مشارکت شهروندان در حاکمیت، چندان پای بند نیست در حالی که تامل در نظریه ولایت مطلقه، عدم مغایرت این نظریه با اصول پیشگفته را نشان می دهد. این پژوهش به شیوه تحلیلی - توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است.

    کلید واژگان: دولت مطلقه, ولایت مطلقه فقیه, اسپریگنز, حاکمیت مردمی, حاکمیت قانون}
    Hossein Javan Arasteh *, Isma`il Asgari Renani

    In this study, the two theories of Hobbes' Absolute State and the State derived from the theory of Absolute Guardianship of faqih are examined by the framework in which the political theories of Thomas Spriggens are examined and understood and relying on the mutual rights of government and citizens. The findings of the article show that apart from the verbal similarity between the two terms absolute government and absolute sovereignty and the existence of some similarities in the necessity of existence and functions of government, there are serious differences both in principles and meanings and in the characteristics and functions of government. The Hobbesian government does not adhere to principles such as popular sovereignty, the rule of law, oversight, and citizen participation in governance, while reflection on the theory of absolute sovereignty shows that it does not contradict the aforementioned principles. This research has been done in an analytical-descriptive way and using library resources.

    Keywords: Absolute State, Absolute Vilayat of Faqih, Spragens, Popular Sovereignty, Rule of Law}
  • فاطمه احمدوند*

    بخش مهمی از اندیشه سیاسی و مفاهیم نظری معطوف به «دولت»شناسی در تاریخ اندیشه اسلامی، در قالب سنت اندرزنامه نویسی بازتاب یافته است. سراج الملوک نوشته ابوبکر طرطوشی، نمونه ای از این آثار است که در دوره انحطاط خلافت اسماعیلی مذهب فاطمیان مصر یعنی نیمه اول قرن ششم هجری به رشته تحریر در آمده است. مساله پژوهش حاضر ارایه نگرشی اندیشه شناختی از درک طرطوشی نسبت به بحران اضمحلال دولت، شناخت ماهیت دولت آرمانی و راه حل های رسیدن بدان است؛ به عبارت دیگر، پرسش اصلی ناظر به چگونگی دلیل یابی بحران سیاسی زمانه و ماهیت تجویزهای طرطوشی برای رسیدن به دولت آرمانی است. مدل مفهومی توماس اسپریگنز در فهم نظریه های سیاسی پایه مفهومی این پژوهش است و فرض حاصل از شناخت تاریخی زمانه و اندیشه سیاسی طرطوشی آن است که وی دوران اضمحلال خلافت فاطمیان را بحرانی سیاسی می دانست و اثر وی مراحل فهم اندیشه سیاسی در نظر اسپریگنز یعنی بحران شناسی، دلیل شناسی بحران، آرمان شناسی و راه حل شناسی معطوف به دولت را در بردارد. روش انجام این پژوهش مبتنی بر تحلیل محتوای سراج الملوک بوده است تا موثرترین کدهای برآمده از این اثر با محورهای مدل اسپریگنز تطبیق یابد. دستاوردهای این پژوهش نشان می دهد که طرطوشی خواهان اصلاح دولت برای برون رفت از بحران و رسیدن به دولت آرمانی فضیلت گرا بوده است و با تکیه بر راهبرد اصلاح اخلاق فردی، عدالت محوری برای اصلاح ساختار قضایی و تنظیم روابط میان طبقات جامعه و ارتقای جایگاه مشورتی عالمان در دولت به منظور تضمینی برای بقای سلامت در نظام سیاسی، امید به تحقق آن داشته است.

    کلید واژگان: طرطوشی, سراج الملوک, دولت, اسپریگنز}
    Fatemeh Ahmadvand *

    A significant aspect of political thought and theoretical concept about Ideal Government in Islam, is presented in the form of advices. Siraj al-Muluk by Turtushi is one of these works written in the period of degeneration of Ismaili Fatimid Caliphate in the late 5th and early 6th century AH. The main gole of this article is the presentation of an understanding of Turtushi`s thought about the crisis of degeneration. In other word, the main question of the study is about the reasoning of the political crisis and Turtushi`s advices for making up the ideal government. In this research, the conceptual model of Thomas Spragens in Understanding of Political Theories has been used. The hypothesis is the historical studying of Turtushi`s political thought and his era when he used to think that period of Fatimid`s degeneration is a crisis. His work is coming across Spragens Thought in political understanding of crisis, its reasons, the solutions for passing it and reaching the ideal government. The methodology is content analysis of Siraj al-Muluk in order to compare the most significant concept of this work with Spragens`s model. This research shows that Turtushi used to want reform in order to solve the crisis and reaching an ideal government which has a great deal of virtualism as a policy to have pure statesmen, reform in government, justice in courts and in relationships between classes, and the improvement of clerics in government as advisers for rulers in order to reach high pure in government.

    Keywords: Turtushi, Siraj al-Muluk, Government, Spragens}
  • رضا عیسی نیا*
    نویسنده مقاله تلاش کرده است براساس روش اسپریگنز به این سوال  پاسخ دهد که آیا اندیشه عطار و رفتارش در قالب سیاست  قابل پیگیری می باشد؟ از این رو براین باور است که شیخ فرالدین عطار قبل از هرچیز از گمشده گی انسان و فضای محیطش به قتل و غارت ها به بی نظمی ها و ظلم حکام می پردازد(یعنی ابتدا از مشاهده خرابی ها و بی نظمی ها می آغازد) ولی چون مشاهده صرف نادرستی وضع موجود، هیچ دردی را دوا نمی دهد به علل و ریشه نادرستی ها نیز پرداخته است او از خود می پرسد اگر اوضاع نامرتب است دلایل آن چیست؟ آیا ریشه مشکل، عام و مربوط به جامعه است یا اینکه فردی است؟ او مشکل را دو سویه می بیند و بعد از فهم مشکل بسوی جامعه مطلوب و مورد نظرش گام برمی دارد که جامعه خوشبخت و سالم کدام است؟ عطار برای رسیدن به جامعه مطلوب تلاش می کند که«درد» مردمان هم عصرش را که «بی دردی» است درمان کند آنهم با همان انسان های موجود؛ انسان هایی که در تیپ شناسی وی در قالب رمز و نماد مرغان به دوازده تیپ از انسان تقسیم می شود و این انسان ها جهت رهایی از بی دردی، بی مسولیتی، بی مهری، دلبستگی، وسواس افراطی، ناتوانی، عزلت نشینی، اسیر عشق ه ای ناپایدار و راحت طلبی؛ باید دردمند شوند و به خودشناسی برسند او می خواهد فرمانروا و فرمانبر از همین انسان های موجود که دارای ویژگی های مذکور در نمادها هستند شروع کنند. به همین منظور است که راه رهایی را در دردمند شدن انسان چاره اندیشی می کند. اگر چه درد عطار درد عارفانه است نه درد روشنفکرانه یعنی خود درد برای او آگاهی است آنهم برای رسیدن و یکی شدن و محو شدن در حق؛ نه انعکاس دردهای بیرونی در خودآگاهی؛ از این رو هم به حاکم و هم به مردم توصیه می کند دردمند باشند تا هدایت شوند.
    کلید واژگان: عطارنیشابوری, اسپریگنز, سیاست, خودشناسی, درد بی دردی, منطق الطیر}
    Reza Isania *
    The author of the present paper has attempted to answer this question according to Spragnan's method, whether Attar’s thought and behavior can be pursued in the form of a policy? Therefore, it is believed that Sheikh Faraddin Attar, before everything, has spoken from humans lost and his environment to murder and robbery and to the rulers' irregularities and oppression. (it means that it starts by observing the failures and irregularities) but because observing improbity of the  present situation does not make a remedy for any pain, so roots and causes of the improbity are also addressed. He asks himself if the circumstances are irregular, what its reasons are. Is the root of the problem, general and related to the society, or is it individual? He sees the problem as twofold, and after understanding the problem moves toward the desired and optimal society to determine which society is happy and healthy. Attar attempts to arrive to an optimal society to make a remedy for the contemporary people, which is "painless" with the same human beings, those people who are divided into twelve types of humans in his typology in the form of code and birds symbol.These people should be hurt and reach to self-knowledge in order to be free from painlessness, irresponsibility, unkindness, attachment, extreme obsession, solitude, despair, captive of unstable love and comfort. He wants that obedient and commander beings from the present human beings who have the mentioned characteristics in the symbols. For this reason, it looks for the solution to release from suffer in human being. Although Attar's pain is a mystic pain, not intellectual pain, it means that the pain itself is awareness to achieve and to be united and fading away in God, not the reflection of external pains in awareness; therefore, he advised both commander and people to be hurt to be guided.
    Keywords: Attar Neyshaburi, Spragens, Politics, Self-knowledge, Pain of Painlessness, Manteq Teyr}
  • ابراهیم برزگر، آرزو مجتهدی
    شریعت نامه نویسی به عنوان یک دستورالعملدر فقه سیاسی، اهمیت ویژه ای در اندیشه سیاسی اسلامی ایران، داشته است. این پژوهش بر آن است که با تمرکز بر اندیشه آخرین شریعت نامه نویس دوره میانه یعنی فضل الله بن روزبهان خنجی در عصر تثبیت قدرت حکومت شیعی مذهب، شاه اسماعیل صفوی و افول خلافت، به این پرسش پاسخ گوید که روزبهان خنجی، مسائل جامعه را چه می داند و راه حل برون رفت از آن مسائل در اندیشه وی کدام است؟ به رغم علم به وجود عوامل مختلف، ما پاسخ خود را با توجه به نظریه بحران اسپریگنز در فهم نظریه های سیاسی، بر این فرضیه استوار کردیم که روزبهان خنجی بحران اساسی جامعه سده های نهم و دهم هجری را گسترش فرق مختلف، به قدرت رسیدن سلاطین غیرمذهبی و بی توجهی به اجرای شریعت در سرزمین های اسلامی می داند و به نظر او دلیل بروز این بحران، نبود رهبر مذهبی (خلیفه/امام) و به تبع آن عدم اجرای حقیقی حدود الهی است. بنابراین بازگشت به جلال و شکوه دوران خلافت اسلامی یا ظهور امام زمان، آرمان جامعه و راه حل برون رفت از بحران، هدایت امرا و آشنا کردن ایشان با احکام، حدود شرعی و شریعت، برای فرمانروایی است. گردآوری اطلاعات این پژوهش اسنادی و آرشیوی، و روش تحلیل اطلاعات، تفسیری است.
    کلید واژگان: الگوی اسپریگنز, اندیشه سیاسی روزبهان خنجی, خلافت, شریعت نامه نویسی}
    Ebrahim Barzegar, Arezoo Mojtahedi
    Shariatnameh writing as a prescription in Political Jurisprudence has been of particular importance in Islamic political thought. This paper tries to focus on thought of Fadhlollah ibn Ruzbahan Khonji, the last Shariatnameh writer in Middle Ages in the era consolidation of power of Shiite government, Shah Ismail I, Safavid king and the decline of the caliphate. The paper tries to answer this question that what is problem within society in Ruzbahan Khonji thought. And what is the solution of the problem in his thoughts?
    Despite the existence of various factors, regarding of theory Spragens crisis in the understanding of political theory, the assumption of this paper is that Ruzbahan Khonji believe that Major crisis of society in 9Th and 10th centuries is because of the development of different sect. Furthermore the kings that came to power in this era were irreligious and they were neglecting to the implementation of Shari in Muslim territories. In his opinion, the reason for this crisis is Lack of religious leader (KHalife or Imam) that its result is not run out the law of God. Thus, the return of the Islamic Caliphate era glory to glory object or return of Imam Made, the ideal community solution the crisis leading of rulers and to familiarize them with the rules of conduct , about the legal and Shari rule. This study is based on documents and data collection and Information System Analysis .
    Keywords: Ruzbahan Khonji, Political Thought, Spragens, Shariatnameh writing, Political Jurisprudence}
  • بهنام بهاری اودلو*، مهدی بخشی شیخ احمد
    دغدغه اصلی این مقاله، ارائه نگرشی اندیشه شناختی و روشمند به اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و کاربرد نظریه در تجزیه و تحلیل اندیشه سیاسی است. پژوهش حاضر می کوشد تا مراحل مشکل شناسی، علل شناسی، آرمان شناسی و راه حل شناسی را در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، سازماندهی نظری کند. براساس یافته های پژوهش، مشکل اصلی جامعه ایران به نظر امام خمینی(ره) استبداد داخلی و استعمار خارجی بوده است؛ انحطاط فکری و اعتقادی مسلمین اصلی ترین عللی هستند که باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی شده اند؛ آرمان مطلوب برای از بین بردن مشکلات، برپایی حکومت اسلامی می باشد؛ و درنهایت ایشان تنها راه استقرار حکومت اسلامی و برچیدن استبداد داخلی و استعمار خارجی را انقلاب اعلام می کنند.
    کلید واژگان: امام خمینی (ره), اندیشه سیاسی, اسپریگنز}
    Behnam Bahari Odlou*, Mehdi Bakhshi Sheikh Ahmadi
    The paper is mainly concerned with proposing a thought-oriented and systematic attitude to political thoughts of Imam Khomeini and application of theory in analysis of political thoughts. The study aims at organizing the stages of knowing the problems, reasons, ideals, and solutions theoretically in Iman Khomeini’s political thought. According to the findings of the study, to Imam Khomeini, the main problems of Iran’s society are internal despotism and external colonialism while intellectual and ideological degenerations of the Muslims are the main reasons in causing these problems. The desirable ideal to remove such problems requires establishment of an Islamic State. Finally, Imam Khomeini declares that the mere solution of establishing Islamic State and dismantling internal despotism and external colonialism is revolution.
    Keywords: Imam Khomeini, Political Thought, Spragens}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال