به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "آموزش های فرهنگی" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «آموزش های فرهنگی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی آموزش های فرهنگی در مقالات مجلات علمی
  • کتایون حمیدی زاده*

    پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مولفه های آموزش چند فرهنگی و با روش پژوهش کیفی از نوع متناستز صورت گرفته است. تمامی مراحل متاسنتز براساس الگوی شش مرحله ای اروین انجام شده است. جامعه پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر فارسی است که در بازه سال های 1390-1401 منتشر شده اند. با تحلیل و بررسی مقالات مرتبط با آموزش چندفرهنگی به حذف و انتخاب مقالات پرداخته شد، که از میان 868 مقاله شناسایی شده با توجه به معیارهای  عنوان تحقیق، روش پژوهش، زبان پژوهش، مقالاتی که به صورت کامل منتشر شده اند، زمان انتشار مقالات و نشریات منتشر کننده پژوهش؛ با طی مراحل گزیش و پالایش، 11 مقاله جهت مطالعه انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل یافته ها، به تحلیل هر مقاله بدون در نظر گرفتن چارچوب مفهومی آن پرداخته شد. روند تجزیه و تحلیل داده ها با بازخوانی یافته ها از هر مقاله شروع شد و به تدریج به سمت سنتز و تفسیر یافته ها در طول مطالعات پیش رفت. یافته های مشابه و متفاوت، کدگذاری و طبقه بندی شد. در فرایند کدگذاری از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در نهایت با بازبینی ها و تصمیم گیری های مکرر، 3 مضمون اصلی و11 مضمون فرعی مولفه های آموزش چند فرهنگی شناسایی و ارائه شدند. نتایج بررسی ها نشان می دهد جهت تحقق مولفه های آموزش چند فرهنگی در برنامه های درسی، می بایست برنامه های درسی از تک فرهنگی فاصله بگیرند و در راستای منافع تمامی فرهنگ ها ارائه شوند.

    کلید واژگان: آموزش چند فرهنگی, پژوهش کیفی, فراترکیب, متناسنتز
    Katyoon Hamidizadeh*

    This research is conducted with the objective of identifying the components of multicultural education and using the qualitative research method of metastases. All stages of Meta-Synthesis are based on Erwin's six-step model. The research community includes all the authentic Persian scientific articles that were published in the period of 2013-2021. By analyzing and reviewing articles related to multicultural education, articles were removed and selected. Among the 868 articles, based on the following criteria: research title, research method, research language, a number of eleven articles have been selected. In order to analyze the findings, each article is analyzed without considering the conceptual framework. The process of data analysis began by rereading the findings from each article and gradually progressed to the synthesis and interpretation of findings across studies. Similar and different findings are coded and classified. Thematic analysis method has been used in the coding process. Finally, with repeated reviews and decisions, 3 main themes and 11 sub-themes of the components of multicultural education have been identified and presented. The results of the surveys show that in order to realize the components of multicultural education, the curricula should be distanced from monoculture and be presented in line with the interests of all cultures.

    Keywords: Meta-Synthesis, Multicultural Education, Qualitative Research
  • محمدسعید ذکایی

    اگرچه دانش و دیدگاه مطالعات فرهنگی، موضوع بحث های گسترده ای در فضای دانشگاهی جهانی و تااندازه ای ایران بوده است، اقتضاهای آموزشی این سنت در میدان های علمی، کمتر موضوع بحث بوده است. برنامه مطالعات فرهنگی، ناگزیر آموزش مهارت ها و تحلیل های انتقادی از فرهنگ در کلاس درس را طلب می کند. مقاله حاضر با تکیه بر تجربه آموزشی نویسنده، در پی معرفی برخی چالش های عمده در فرایند یادگیری و یاددهی مطالعات فرهنگی در کلاس های درس است. آموزش، به شیوه ای رسمی و بریده از متن اجتماعی، ابهام و تداخل در ترسیم مرزبندی نظریه فرهنگی، دشواری های مربوط به آموزش انتقادی و ابهام در ترسیم مرزهای عامه پسندی، و گشودگی در برابر آن برای آموزش و پژوهش، چالش های اصلی آموزش مطالعات فرهنگی در ایران به شمار می آیند. استدلال نویسنده این است که اثربخشی مطالعات فرهنگی و حفظ هویت انتقادی و عمل گرایانه و اصلاح گرایانه آن، نیازمند به کارگیری تدابیر آموزشی است تا آن را به شیوه ای پویا در خدمت فهم چندلایه، تاریخی، و موقعیتی جامعه و فرهنگ ایرانی و تلاش برای قرار دادن این فهم در خدمت سیاست گذاری فرهنگی قرار دهد.

    کلید واژگان: آموزش مطالعات فرهنگی, نقد فرهنگی, تحلیل فرهنگی, بازاندیشی, تحلیل تقارن
    M.S. Zokaei

    Knowledge and perspective about cultural studies have been debated extensively in the global academic spaces and partly within Iran. However, the pedagogical requirements of this tradition have rarely been a topic for discussion. As a matter of fact, cultural studies’ project inevitably requires teaching critical skills and analyses in classrooms. Relying on educational experiences of the author, the current paper aims to introduce some major challenges in the process of cultural studies pedagogy. Reliance on a formal teaching separated from social context, ambivalence and confusion on the concept of culture and cultural theory, difficulties in providing critical teaching and drawing boundaries of popular culture are amongst the major challenges faced by academics attached with cultural studies in Iran. It therefore can be argued that to be efficient and dynamic, and to preserve its distinction as a critical discipline, cultural studies needs today to employ educational initiatives that not only serve multi-layered historical understanding of Iranian society and culture but also fit with a reformistic cultural policy-making.

    Keywords: Teaching cultural studies, cultural criticism, cultural analysis, reflexivity, conjunctural analysis
  • فاطمه لولائی، سوسن باستانی، مقصود فراستخواه

    دگرگونی های شگرف عرصه اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر، سبب دگرگونی های بنیادینی در بخش های گوناگون زندگی بشر شده اند. نکته مهم این است که ظهور فناوری های مجازی، تنها یک دگرگونی متعارف فنی نیست، بلکه دارای سرشت فرهنگی است. دانشگاه نیز ازجمله نهادهایی است که به گونه ای خاص از این دگرگونی ها تاثیر پذیرفته است. چنین شرایطی، ارتباط بین دانشجویان و استادان، شیوه دسترسی به اطلاعات، و خلق و اشتراک محتوا را دگرگون کرده است. هدف مقاله حاضر، بررسی تجربه مجازی شدن و فرهنگ دانشگاهی است. شیوه انجام پژوهش، کیفی و روش به کار رفته برای انجام آن، روش پدیدارشناسی بوده است. دراین راستا، مصاحبه های نیمه ساختمندی انجام شده است. مشارکت کنندگان به گونه ای هدفمند از میان دانشجویان، دانش آموختگان، اعضای هییت علمی و مدیران دانشگاه برگزیده شده اند. داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شده اند که برآیند آن، 10 خوشه معنایی بوده است. نتایج پژوهش، دوگانگی در پاسخ ها را نشان می دهد؛ دسته ای از مصاحبه شوندگان بر کارکردهای مجازی شدن در فرهنگ دانشگاهی در ابعاد ارتباطی، آموزشی، و سبک زندگی تاکید داشته و بر این نظر بوده اند که این فضا، درهایی را به روی دانشگاه ها گشوده است؛ اما دسته دیگر، به پیامدهای منفی مجازی شدن در فرهنگ دانشگاهی و ابعاد گوناگون آن اشاره کرده اند. یافته های پژوهش، گویای این است که با مجازی شدن، تغییرات مهمی در ابعاد گوناگون فرهنگ دانشگاهی رخ داده است که باید در سطوح خرد و کلان به آن ها توجه شود.

    کلید واژگان: آموزش مطالعات فرهنگی, نقد فرهنگی, تحلیل فرهنگی, بازاندیشی, تحلیل تقارن
    F. Lolaee, S. Bastani, M. Farasatkhah

    The dramatic changes that have taken place in the field of information and communication in the present age have led to fundamental changes in various parts of human life. The important point is that the emergence of virtual technologies is not just a conventional technical development but contains a cultural nature. The university is also one of the institutions that has been particularly affected by these developments. Such conditions have changed the relationship between students and professors, their way of accessing information and resources, creating and sharing educational content, and so on. The purpose of this article is to study the experience of virtualization and academic culture. This is a qualitative research that has applied a phenomenological method with semi-structured interviews. Participants were purposefully selected from among students, graduates, faculty members, and university administrators. Data were analyzed using the thematic analysis technique which resulted in 10 semantic clusters. The results of the interviews show a duality in responses, with some interviewees emphasizing the functions of virtualization in university culture in terms of communication, education and lifestyle. They believe that virtualization has opened doors to universities. The other category, however, explains the negative consequences of virtualization in academic culture and its various dimensions. The results indicate that with virtualization, important changes have occurred in various dimensions of the university culture that should be considered at micro and macro levels.

    Keywords: Teaching cultural studies, cultural criticism, cultural analysis, reflexivity, conjunctural analysis
  • علیرضا صادقی *، فاطمه هواس بیگی، حسن ملکی، مصطفی قادری
    هدف پژوهش حاضر واکاوی مقوله های آموزش چندفرهنگی در محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره آموزش ابتدایی ایران است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بوده و از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عرفی (استقرایی) استفاده شده است. روش نمونه گیری هدفمند و نمونه موردنظر مشتمل بر کتاب های درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم تا ششم بوده است. این کتاب ها ازاین جهت انتخاب شدند چون که بیشترین قابلیت برای حمل مفاهیم چندفرهنگی رادارند. واحد تحلیل (ثبت) در اینجا مضمون، تصویر و واحد زمینه کتاب درسی است. برای تعیین پایایی روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی، بازبینی مطالب در دو مرحله، یکی پس ازاینکه بین 10-50 درصد مقوله بندی ها تکمیل شد و دیگری در پایان کار صورت گرفت. تحلیل محتوای کیفی کتاب ها نشان داد که محتوا بیشتر در راستای تبلیغ ویژگی ها و مولفه های فرهنگی، فرهنگ مسلط عمل کرده و منابع هویتی فرهنگ اقوام مختلف نادیده گرفته شده و بر فرهنگ ملی نیز به شیوه ای پررنگ تاکید شده است. در این کتاب ها آموزش چند فرهنگی بسیار ضعیف صورت گرفته به این معنا مولفه های فرهنگی اقوام مختلف یا موردتوجه قرار نگرفته یا در مواردی در قالب تصویر بدون شرح و به شیوه ای غریبانه مورد اشاره قرارگرفته است. محتوای کتاب ها به دنبال اشاعه یکسان سازی فرهنگی بوده و در تمامی مقوله های استخراج شده توجه و مرکزیت دادن به فرهنگ مسلط به چشم می خورد.
    کلید واژگان: کتاب های درسی, مطالعات اجتماعی, دوره ابتدایی, آموزش چند فرهنگی
    alireza sadeghi*, fatemeh Havasbeigi, hassan Maleki, mostafa ghaderi
    The aim of this study is to analyze of categories of multicultural education in social studies textbooks of elementary education in Iran. This study is a kind of qualitative research and the qualitative content analysis with conventional approaches has been used in this study (inductive). Purposive sampling and sample consists of social studies textbooks third grade to sixth. These books were chosen because they have the greatest potential to deliver multicultural concepts. The analysis unit registered with the theme here is the image and field unit's textbook. To determine the reliability of the qualitative content analysis method with the inductive approach, the review was conducted in two stages, one after completion of between 10-50% of the categories and the other at the end of the work.Qualitative content analysis showed that the content of the books was used to promote cultural features and components, and the dominant culture, on the other hand, the sources identity of different cultures was ignored and national culture has been also highlighted. In these books multicultural education was very weak in the sense of cultural elements, different cultures or ignored and in some cases was shown in the form of images without description and was referred and was showed in strange manner. The content of the books was to pursue development of cultural assimilation and in all the categories extracted attention centered on the dominant culture can be seen.
    Keywords: multicultural education Categories, textbook, social studies, primary school
  • فاطمه عزیزآبادی فراهانی*، محمد بیطرف، بهروز مینایی بیدگلی
    این تحقیق کوشش دارد، فارغ از نگاه آسیب شناسی به بازی های رایانه ای، راه کارهای توسعه آموزش های فرهنگی از طریق بازی رایانه ای با تاکید بر گیمیفیکیشن را بررسی نماید. این روش به معنای استفاده از شیوه های بازی در محیط های غیر مرتبط با بازی های رایانه ای است که از جدیدترین شیوه های مورداستفاده کمپانی های بزرگ دنیا است. از میان نظریه های یادگیری، نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا به عنوان نظریه محوری و از نظریه های بازی، نظریه گارنیه و مدل انگیزشی کلر انتخاب شده است. بر این اساس، پرسشنامه ای برای پاسخگویی نخبگان این حوزه، اعم از تولیدکنندگان، کارشناسان و صاحب نظران بازی، تدوین شد که در پنج بخش مشخصات فردی، میزان اهمیت عناصر بازی در آموزش و یادگیری، میزان اهمیت مولفه های آموزش و یادگیری دربازی های رایانه ای، میزان ارتباط عناصر بازی و مولفه های یادگیری و میزان اهمیت عناصر مداخله گر در آموزش به ایشان ارائه گردید. یافته های به دست آمده نشان می دهد که در آموزش های فرهنگی بیشترین میزان اهمیت از میان عناصر بازی مربوط به «گیم پلی و کارگردانی روند بازی» است و نیز در تحلیل میزان رابطه عناصر بازی و مولفه های یادگیری، بیشترین میزان همبستگی مربوط به رابطه عنصر «امکان گروهی بازی کردن» با مولفه «برانگیختن حس رقابت پذیری» است. درتولید بازی های رایانه ای توجه بیشتر بر کدام مولفه بیشترین تاثیر را بر مخاطب از منظر فرهنگی دارد؟ ارائه پیشنهادهای کاربردی به مدیران فرهنگی کشور، پیشنهاد معادل فارسی جدید برای این عبارت و نیز ارائه میزان ارتباط بین عناصر بازی و مولفه های آموزش و یادگیری از نوآوری های این پژوهش است.
    کلید واژگان: گیمیفیکیشن, بازی گونگی, بازی رایانه ای, آموزش های فرهنگی, عناصر بازی رایانه ای, مولفه های آموزش و یادگیری
    F. Azizabadi Farahani *, M. Bitaraf, B. Behrouz Minaei-Bidgoli
    Regardless to pathologic point of view, this paper attempts to investigate methods, in order to develop cultural educations through computer games by insisting on “Gamification”. This method therefore uses gaming style in environments irrelevant to computer games, which is one of the most recent methods used by giant companies. Among “Learning Theory”, “Observatory learning theory of Bandura” and from “Game Theory”, “Garnie's Theory and Clare's Motivational Model” selected as the principal theories. Hence, a survey is provided in five main sections that are, personal specifications, the importance of computer-games’ elements in teaching and learning, the amount of intercommunication between games’ elements and importance of interventional elements presented to this area’s experts to respond, such as producers, technical experts and pundits. New findings report that in cultural educations the most important parameters between games’ elements are “Game-play and directing the procedure of the game”, and in analyzing the intercommunication between games’ and learning elements, the hugest amount of correlation belongs to the element of “the possibility of playing in a group” and “ competition motivation”. It also suggests that for producing computer games including cultural materials, concerning about which element will lead to more effects on users. Suggesting applicable ideas to cultural directors of a country, suggesting a Persian expression for this purpose and presenting the amount of intercommunication between games’ elements and learning-teaching elements is the outcome of an innovation from this research.
    Keywords: gamification, computer game, cultural education, elements of computer game, components of education, learning
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال