به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ابژه غایب » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ابژه غایب» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهران سهراب زاده، اسماعیل حسام مقدم
    این مقاله درصدد صورت بندی تحلیل روانکاوانه ای از سینمای ایران در دهه هشتاد شمسی است. فیلم های شاخص این دوره در فضایی تولید شده اند که نظرگاه خویش را در بازنمایی زندگی روزمره و اخلاق زیستی طبقه متوسط شهری برساخته اند. ازهمین رو، با انتخاب فیلم سینمایی به همین سادگی (به کارگردانی رضا میرکریمی/ 1386)، به مثابه نمونه ای از این صورت بندی گفتمانی، به تحلیل گونه ای از بازنمایی زیست روزمره طبقه متوسط شهری پرداخته شده است که در این دهه به شکلی از پروبلماتیک فرهنگ ایرانی مبدل گشته اند. این فیلم، از درون روایت خویش، اشاراتی دال بر توجه به ابژه های غایبی دارد که در گوشه و کنارهای زندگی روزمره رسوخ کرده اند و از درونشان دلالت هایی شکل گرفته که مسیر امر روزمره را در جهت امر ناخودآگاه سوژه رهنمون کرده است. این مقاله، با تحلیلی روانکاوانه، قصد آن دارد که به تفسیر و تاویلی از ابژه های غایبی بپردازد که زیست روزمره این سوژه ها را (که اغلب نیز زن اند)، آن گونه که در این فیلم ها بازنمایی شده، برساخت می کند؛ ابژه های غایبی که در برساختن سوژه های خط خورده و ازهم پاشیده نقشی اساسی در زندگی روزمره امروزین بازی می کنند.
    کلید واژگان: ابژه غایب, امر ناخودآگاه, روانکاوی, زندگی روزمره, سینما, سوژگی}
    Esmaeil Hesam Moghadam
    The present article aims at giving a formative psychoanalysis of Iran cinema in the 2000s. It seems that all distinct moviesin this decade have been produced in an atmospherethatwasa representation of everyday-life and living ethics of middle class citizens. Drawing on the movie “how simple it is” directedby Reza MirKarimi (2009) as a typical sample of discursive formation، the present study aims to analysis a representation of everyday-life of the urban middle class، which in this decade turned into an Iranian culturally problematic issue. Utilizing its internal narration، this film indicates that “objet petit a” is penetrating through the everyday-life and within the “objet petit a” there are reasons formed which have directed the everyday affairs to the path of the unconscious affairs of subjectivity. The purpose of the present study is to expound the “objet petit a” based on a psychoanalysis perspective. According to the way the movie represents the subjects، this research also intends to show how the everyday-life of the subjects mainly dominated by women is constructed and how “objet petit a” involved in split subjects plays a key role in the current everyday-life.
    Keywords: Objet petit a, Cinema, Everyday, life, Unconscious, Subjectivity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال