به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ادبیات معاصر » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ادبیات معاصر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسن زختاره*

    مقدمه آخرین کتاب الکساندر ژفن با نام انگاره ادبیات. از هنر برای هنر تا نوشتارهای عمل گرا با اعطاء جایزه نوبل ادبی به باب دیلن در سال 2016 که واکنش های متناقضی را برانگیخته است آغاز می شود. ژفن خاستگاه مخالفت با این رویداد را گونه ای برداشت محدودکننده و زیبایی شناختی از انگاره ادبیات می داند که از سده نوزدهم به این سو در نقد ادبی و نظریه ادبیات، به ویژه در فضای آکادمیک، چیره گشته است. او هم سو با نوشته های پیشین خود، ضمن مخالفت با تمامی کسانی که از ابتدای سده بیست و یکم بحران، بی اعتباری، زوال و یا حتی مرگ ادبیات هم روزگار را فریاد می زنند، از نوزایی ادبیات و لزوم بازتعریف انگاره ادبیات سخن می گوید. او در این جستار می کوشد با رویکردی «توصیفی» و ارجاع به منابع بی شمار ویژگی های ادبیات معاصر کنش گرا را درتقابل با ادبیات خودآیین و خودبازتاب در شش حوزه برشمرد. جستار پیش رو تلاش می کند تا پس از شناساندن برداشت کارکردگرای ژفن از ادبیات هم روزگار که بسیار آمریکایی زده است، آن را با اندیشه های برخی از متفکران هم دوران او مقایسه کند تا پیامدهای رویکرد ژفن به ادبیات را، از جمله پیدایش گونه ای نقد اخلاقی و سانسور مرامی، واکاوی نماید.

    کلید واژگان: ژفن, ادبیات معاصر, مرگ ادبیات, هنر برای هنر, کارکردگرایی, سانسور}
    Hassan Zokhtareh *

    The introduction of “The Idea of Literature. From ‘Art for Art’s Sake’ to Writings That Intervene”, the last book by Alexandre Gefen, starts with dedicating the Nobel Prize in Literature to Bob Dylan in 2016 that caused controversial reactions. In Gefen's view, the reason for all these disagreements is the restrictive and aesthetic perception of the concept of literature which has dominated literary critique and theories in academic places from the nineteenth centuriy. In accordance with his previous works, he talks about the revival of literature and the necessity to redefine of the idea of literature, opposing all those who have been shouting for crises of discredit, decay, or even death of contemporary literature, since the beginning of the twenty-first century. In this book, he tries to present a descriptive approach of Contemporary Activist Literature and uses countless references to sources to confront it with autonomous and self-reflective literature in six areas. This essay is first trying to explore the Gefen's functionalist conception of contemporary literature which is very American and then compare it with the ideas of other scholars to find out the implications of Gefen's approach to literature, including the emergence of forms of moral criticism and ideological censorship.

    Keywords: Alexandre Gefen, contemporary literature, Death of Literature, Art for Art’s Sake, functionalism, Censorship}
  • محمدرضا حصارکی*، مهین خطیب نیا

    شعر معاصر به نوعی گره خوردگی روحیه حماسی با مضامین و مولفه های اجتماعی است که به مقتضای فضای جامعه و به جهت تقویت اعتلا و پیشرفت مردم جامعه به بیان مفاهیم و ارزشهایی چون دلاوری شجاعت، ریا، بی باکی، سیاست، روش کشورداری، آداب مردم داری، تهذیب اخلاق، دادگری وعدالت، فقر، آزادی ومیهن پرستی می پردازد. دراین میان، ادب وهنر برخلاف پندار بسیاری از زندگی اجتماعی می تراود و یکی از اصول ضروری حیات اجتماعی است و پا به پای تحولات جامعه تغییر می پذیرد؛ پس ادب و هنر صرفا پدیده ای ساخته شده ادیب نیست؛ بلکه مسایل اجتماعی ازعوامل مهم پدید آوردن ادب است؛ چرا که ادیب روح زندگی مردم عصر خویش را می فهمد و شادی و غم آنها را می شناسد. هدف از این پژوهش پرداختن به تعهد اجتماعی هنرمند و ادیب به عنوان یکی از رکن های اصلی مورد بررسی در جامعه شناسی ادبیات است. شاعر و نویسنده متعهد نارضایتی ناشی از اختلافات و ناهمگونه جامعه را که دال بر تحولات و تغییرات آن جامعه است در اثر خود جلوه می دهد. در این مقاله پس از بررسی های لازم در تاریخ سیاسی و سپس اجتماعی دوره معاصر به بررسی مسایل اجتماعی و جامعه شناختی در آثار بزرگان ادب معاصر چون "ملک الشعرای بهار، نیما یوشیج، فرخی یزدی، پروین اعتصامی و شهریار" می پردازد. نتیجه این پژوهش، بازتاب آرمان و رسالت اجتماعی و چالش های موجود در جامعه به عنوان بزرگترین رهاورد شعر معاصر در بین ادوار شعر فارسی است.

    کلید واژگان: بن مایه جامعه شناختی, ادبیات معاصر, ادوار ادبی}
    Mohammad Reza Hesaraki *, Mahin Khatib Nia

    Contemporary poetry is a kind of epic spirit intertwined with social themes and components that according to the atmosphere of society and to strengthen the upliftment and progress of society to express concepts and values ​​such as bravery, hypocrisy, fearlessness, politics, governance, people etiquette It deals with morality, justice, poverty, freedom and patriotism. Contrary to many people's beliefs, literature and art, meanwhile, emanate from social life and are one of the essential principles of social life and change with the evolution of society; Literature and art, then, are not merely a literary phenomenon; Rather, social issues are important factors in creating literature; Because poet understands the soul of the people of his time and knows their joys and sorrows. The purpose of this study is to address the social commitment of the artist and writer as one of the main pillars studied in the sociology of literature. The committed poet and writer expresses in his work the dissatisfaction caused by the differences and heterogeneity of the society, which indicates the changes and changes of that society. In this article, after the necessary studies in the political and then social history of the contemporary period, he examines social and sociological issues in the works of the greats of contemporary literature such as "King of Spring Poets, Nima Yoshij, Farrokhi Yazdi, Parvin Etesami and Shahriyar". The result of this research is the reflection of social ideals and challenges and challenges in society as the greatest achievement of contemporary poetry among the periods of Persian poetry.

    Keywords: Sociological theme, contemporary literature, Literary periods}
  • مصطفی گرجی*
    یکی از پژوهش های جدی در حوزه ارتباط ادبیات معاصر با مکتب های فلسفی با تاکید بر فلسفه قاره ای(اگزیستانسیال، هرمنوتیک و ساختاری) در مقابل فلسفه انگلوساکسون (فلسفه تحلیل و فلسفه زبانی) کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» است که به قلم عیسی امن خانی و به همت انتشارات علمی (اول؛ 1392) در 243 صفحه چاپ و منتشر شده است. این اثر سعی کرده است با توجه به مبانی فکری اندیشمندان وجودی، ادبیات معاصر به ویژه شعر فارسی را واکاوی و بررسی کند. البته کتاب یادشده که پیشتر در قالب مقاله علمی و پایان نامه تدوین شده است؛ در نوع خود، محاسن زیادی دارد و البته مشکلات جدی نیز در آن دیده می شود. بر این اساس نویسنده این جستار در دو ساحت نقد روشی و صوری از یک سو و نقد محتوایی و بینشی از سویی دیگر متن را بررسی کرده است. مهم ترین نکاتی که در بررسی کتاب قابل تامل است اشتباهات مکرر تایپی و املایی، فقدان ویرایش دقیق و علمی، عدم یکدستی منابع داخل متن با پایان متن، عدم ذکر منابع در پایان کتاب، عدم اتخاذ روش ثابت و یکدست در ارجاع دهی از یک سو و فقدان روشن بودگی برخی مفاهیم با توجه به روشن نبودن مخاطبان احتمالی اثر، عدم تطابق استدلال با نتیجه سخن در برخی موارد است.
    کلید واژگان: ادبیات معاصر, اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران, نقد کتاب}
    Mostafa Gorji *
    One of the serious and crucial researches in the field of contemporary literature and philosophical currents by attitude of Continental Philosophy namely Existentialism, Hermuonitic, Structural in opposite analytical Philosophy and linguistic Philosophy is "Existentialism and Iran Contemporary Literature" book. This book was written by Iisa Amankhani in the Scientific (ELMI) publication (2013). Writer was going to study and analysis contemporary literature especially Persian poetry of course pay attention to principle of existential thinkers. It is vital to say this point that present book was compiled in the scientific articles and dissertation and it has abundant merits and serious problems. So, writer attempts analysis this book in the two fields, namely methodological critics and theme critics.
    The most important points is consist of orthographic repeated mistakes, lack of scientific and exact edition, lack of consistency between inner recourses and end recourses, lack of mention recourses in the book end, lack of steady in the referring, lack of clearness of concepts, lack of conformity of reasoning with conclusion.
    Keywords: Contemporary Literature- Existentialism, Iran Contemporary Literature- book critics}
  • فرهاد رجبی*
    ایرانیان از دیرباز تا کنون، علاقه مند به کندوکاو در حوزه زبان و فرهنگ عربی بوده اند؛ این امر، علاوه بر ضرورت ها و پیش زمینه های دینی زبان عربی، تا حدود زیادی ناشی از گرایش ایرانی ها به شناسایی و بحث درباره امور زیبایی شناسی و هنری است؛ از این رو کم کم شاهد شکل گیری تدوین آثاری در این زمینه و به دنبال آن، شکل گیری فرصت های نقد هستیم. در حوزه زبان و ادبیات، نقد به معنای داوری، ارزیابی، و بیان نقاط ضعف و قوت صرفا محدود به آثار هنری و آفرینش های ادبی نیست؛ بلکه آثاری که به بررسی این محصولات می پردازد یا مجموعه هایی که گلچینی از آن ها را در خود گرد می آورد نیز در چهارچوب نقد واقع می شود. نصوص حیه من الادب العربی المعاصر یکی از مجموعه هایی است که آثار منظوم و منثوری را از ادبای معاصر عربی در خود جمع کرده است. این کتاب به قلم فرامرز میرزایی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان، به نگارش درآمده است. نگارنده در جستار حاضر بر آن است تا با نگرشی منتقدانه ابعاد شکلی و محتوایی اثر را ارزیابی کند؛ با این هدف که بیان امتیازات و کاستی های این اثر، بتواند راه گشای تدوین اثری بهتر در چاپ های بعدی یا نمونه های مشابه شود.
    کلید واژگان: ادبیات معاصر, نصوص حیه من الادب العربی المعاصر, فرامرز میرزایی}
    Farhad Rajabi*
    From ancient time، Iranians were interested in searching in the realm of Arabic language and culture. It happens because of the necessities and religious background of Arabic language، to some extent is due to Iranian trend toward getting new knowledge، also it relates to the discussion of aesthetics and art. Therefore، gradually we have observed some works in these domains and as a result the chance to criticize them. In the domain of language and literature، criticizing means evaluation، judgment، and stating advantages and disadvantages، is not limited to artistic or literary works، but it also deals with the works that investigate or collect these products، The book entitled NOSOUC HAYYAH MEN AL ADAB AL ARABI AL MOASER is one of the collections that we can find contemporary Arabic prose and poems writers. The book is written by Doctor Faramarz Mirzaee Associate Professor from Boali Sina University، Hamadan. The present article has a critical view on this book، and tries to evaluate it based on appearance and content. By declaring the merits and demerits of the work، the main purpose of the article is to help to promote the quality of the book for coming edition and publication.
    Keywords: contemporary literature, Nosouce Hayyah men Aladaab muaser, Faramarz mirzaei}
  • محمود بشیری*
    پیرامون ادبیات معاصر ایران، اعم از نظم و نثر، در این سه دهه اخیر بعد از انقلاب اسلامی ایران، کتاب های متعدد و متنوعی نوشته و منتشر شده است. هریک از این آثار، از جهاتی درخور توجه و بررسی اند و نیز دارای ویژگی های خاص خود هستند که در جای خود استفاده می شوند. از بین این آثار گوناگون، ادبیات معاصر ایران (نثر) از محمدرضا روزبه، تاحدودی با سایر آثار منتشرشده دیگری که در این دوره به بازار نشر کتاب عرضه شده اند متفاوت است. هرچند این کتاب نیز از جهاتی از ایراد و اشکال خالی نیست، اما به علت انتخاب درست نمونه ها و شواهد گوناگون از نثر فارسی در دوره معاصر و همچنین، نقد و تحلیل نسبتا قابل قبول تعدادی از این نمونه ها و حجم تاحدودی کم آن و نیز با توجه به در نظر گرفتن این نکته که کتاب به مثابه درسنامه و متن آموزشی برای دوره تحصیلی کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی تالیف شده است، می توان گفت که در مقایسه با کتاب های مشابه محاسن، مزایا، و امتیاز هایی دارد و به این جهت، بایسته است به آن به منزله متن آموزشی برگزیده توجه شود و از آن برای تدریس واحد درسی مورد نظر، یعنی ادبیات معاصر ایران (نثر)، استفاده شود. در این نوشته، کوشش شده است به لحاظ ابعاد شکلی و ظاهری و نیز از جهت محتوایی، به جنبه های قوت و ضعف این اثر پرداخته شود و این موارد به مخاطبان این کتاب، که بیش تر دانشجویان زبان و ادبیات فارسی اند، ارائه شود.
    کلید واژگان: ادبیات معاصر, نثر, نقد کتاب, درسنامه, محمدرضا روزبه}
    Mahmoud Bashiri*
    In the last three decades after the Islamic Revolution of Iran، a wide variety of books have been written about the contemporaray literature of Iran in both prose and poetry form، each having its own specific characteristics. Among all these books “The Contemporary Literature of Iran- Prose” written by Mohammadreza Ruzbeh is different to some extent. However، the mentioned book is not far from some faults it comprises the proper samples and an extensive amount of contemporary proses within acceptable review and analysis of them، all gathered in a small volume. It should be also considered that this book has been selected as a refrence book of bachelor course of Persian literature. Therefore، it is of great importance including several benefites and points and can be regarded as a chosen training text in educational courses. In this article the stengnth and weakness aspects of this book has been investigated.
    Keywords: The Contemporary Literature, Prose, Book Review, Textbook, Mohamadreza Ruzbeh}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال