به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ارتباطات سنتی" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «ارتباطات سنتی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی ارتباطات سنتی در مقالات مجلات علمی
  • راحله قجر*، مجید رضاییان
    پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ابتدا رسانه های جمعی و بعد از آن، رسانه های اجتماعی برای ترویج آموزه های دینی مورد استفاده قرار گرفته اند. با توجه به آنکه در گذشته ترویج این آموزه ها با استفاده از شیوه های سنتی تبلیغ دینی انجام می شد، این پرسش مطرح می شود که آیا این شیوه ها کماکان میتواند کارکردهای گذشته خود را ایفا کند. لذا در این پژوهش به منظور بررسی کارآمدی شیوه های مذکور به نقش شیوه های تبلیغ سنتی میزان دین داری جوانان پرداخته شده است. جامعه آماری عبارت از جوانان 15 تا 29 ساله شهر تهران است که 384 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. برای گردآوری داده ها از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل آن از روش آماری استفاده شده است. روایی پرسشنامه با روش اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید. یافته های تحقیق گویای آن است که بیشترین میزان حضور جوانان، مربوط به مجالس مداحی و روضه خوانی هیئتهای مذهبی است و پس از آن به ترتیب حضور در مجالس جشن و عزاداری مساجد، مجالس وعظ و خطابه و مجالس تعزیه قرار دارد. این یافته ها همچنین بیانگر آن است که از نظر میزان دین داری، 1/2 درصد از جوانان در سطح بسیار کم، 3/14درصد در سطح کم، 3/38 درصد در سطح متوسط، 9/34 درصد در سطح زیاد و 4/10درصد در سطح بسیار زیاد، قرار دارند. نتایج آزمون فرضیات نیز گویای آن است که بین میزان استفاده جوانان از روش های تبلیغ سنتی با میزان دین داری آنان رابطه همبستگی مستقیم وجود دارد.
    کلید واژگان: ارتباطات سنتی, تبلیغ دینی, دین داری, رسانه
    RAHELEH GHAJAR *, Majid Rezaeian
    After the victory of the Islamic Revolution, mass media and then social media were used to promote religious teachings. Due to the fact that in the past these teachings were promoted using traditional methods of religious propaganda, the question arises whether these methods can still fulfill their past functions. Therefore, in this research, in order to investigate the effectiveness of the aforementioned methods, the role of traditional methods of propagandizing the level of religiosity of young people has been discussed. The statistical population consists of 15 to 29-year-old youth in Tehran, 384 of whom were selected and studied by stratified random sampling.Survey method and questionnaire tool were used to collect data and statistical method was used to analyze it. The validity of the questionnaire was determined by the face validity method and its reliability was determined using Cronbach's alpha coefficient. The findings of the research show that the highest number of young people's attendance is related to the prayer and recitation gatherings of religious groups, followed by attendance at mosques' celebration and mourning gatherings, sermons and sermons, and ta'zih gatherings. These findings also show that in terms of religiosity, 2.1% of young people are at a very low level, 14.3% at a low level, 38.3% at a medium level, 34.9% at a high level, and 4.4% at a high level. 10% are at a very high level.
    Keywords: Traditional Communication, Religious Propaganda, Religiosity, Media
  • مجید رضائیان*، سمانه سلامی، کوثر مهرزاده
    هدف

    فعالیت هییت های مذهبی، پس از شیوع کرونا، با چالش جدی روبه رو شده است. در این تحقیق ضمن بررسی وضعیت هییت های مذکور پس از مواجهه با بیماری کرونا، به کوچ آنها به فضای مجازی پرداخته شده است.

    روش

    جامعه آماری، عبارت از هییت های مذهبی بانوان شمیران است. برای گردآوری داده ها، از شیوه پیمایش وابزار مصاحبه ساختار یافته و برای تجزیه و تحلیل، از روش آماری استفاده شده است.

    یافته ها

    پس از مواجهه با کرونا، 45 درصد ازهییت های مذهبی تعطیل شده، 20 درصد از آنها با رعایت پروتکل های بهداشتی به ادامه فعالیت پرداخته و 35 درصد از آنها نیز به استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی روی آوردند. درباره هییت های مذهبی که پس از شیوع کرونا، به فعالیت خود استمرار بخشیده اند، میتوان گفت در اغلب موارد، تعداد شرکت کنندگان در جلسات و سطح فعالیت این هییت ها نسبت به قبل کاهش یافته است. همچنین به زعم مسیولین هییت هایی که جلسات خود را در فضای مجازی تشکیل داده اند، در اغلب موارد سطح کیفیت، میزان اثر بخشی و همچنین رضایتمندی اعضای آنها نسبت به گذشته فرقی نکرده و یا حتی بیشتر شده است.

    نتیجه گیری

    هییت های مذهبی دارای کارکردهای متعددی است که شبکه های اجتماعی مجازی نمی توانند همه آن را براورده کنند و از این رو تنها یک سوم از این هییت ها به استفاده از آن روی آورده اند. لذا انتظار می رود پس از بحران کرونا هییت های مذهبی به صورت سنتی خود برگزار شده و یا حداکثر از ظرفیت فضای مجازی به صورت ترکیبی استفاده شود.

    کلید واژگان: هیئت های مذهبی, ارتباطات سنتی, شبکه های اجتماعی مجازی, بحران کرونا, تبلیغ دینی
    Majid Rezaeian *, Samaneh Salami, Kowsar Mehrzadeh
    Purpose

    The activities of religious delegations have faced serious challenges after the corona outbreak. In this study, while examining the situation of the mentioned delegations after facing Coronary heart disease, their migration to cyberspace has been studied.

    Methodology

    The statistical population is the Shemiran women's religious bodies. For data collection, survey method and interview tool were structured and for analysis, statistical method was used.

    Findings

    After facing Corona, 45% of religious organizations were closed, 20% of them continued to operate in accordance with health protocols, and 35% of them resorted to using virtual social networks. Regarding the religious delegations that have continued their activities after the corona outbreak, it can be said that in most cases, the number of participants in the meetings and the level of activity of these delegations has decreased compared to before. Also, according to the officials of the delegations that have organized their meetings in cyberspace, in most cases, the level of quality, the level of effectiveness and also the satisfaction of their members has not changed or even increased compared to the past.

    Conclusion

    Religious delegations have many functions that virtual social networks can not fulfill all of them and therefore only one third of these delegations have used it. Therefore, it is expected that after the Corona crisis, religious delegations will be held in their traditional way or the maximum capacity of cyberspace will be used in combination.

    Keywords: : Religious delegations, traditional communication, virtual social networks, Corona Crisis, religious propaganda
  • راحله قجر*، مجید رضاییان
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه استفاده و رضایت مندی جوانان شهر تهران از شیوه های سنتی تبلیغ دینی است.

    روش 

    این پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف، یک پژوهش کاربردی بوده، و با استفاده از روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را جوانان 15 تا 29 ساله شهر تهران تشکیل داد و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر، تعیین شد و روش نمونه گیری با شیوه طبقه بندی توزیع به نسبت، بود. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از آمار توصیفی و استنباطیی انجام شد.

    یافته ها

    یافته ها حاکی از آن است که بیشترین میزان استفاده جوانان، مربوط به مجالس مداحی و روضه خوانی هییت های مذهبی، مجالس جشن و عزاداری مذهبی مساجد و مجالس وعظ و خطابه و سپس مجالس تعزیه می باشد. همچنین، بیشترین میزان رضایت جوانان، مربوط به مجالس مداحی و روضه خوانی هییت های مذهبی، مجالس تعزیه و مجالس جشن و عزاداری مذهبی مساجد و سپس مجالس وعظ و خطابه است. نتایج آزمون فرضیات، نیز گویای آن است که بین میزان استفاده جوانان از روش های مختلف سنتی تبلیغ دینی با میزان رضایتمندی آنان از این رسانه ها، رابطه همبستگی مستقیم وجود دارد.

    نتیجه گیری

    می توان نتیجه گرفت افزایش میزان استفاده جوانان از رسانه های مذکور سبب افزایش میزان رضایت مندی آنان خواهد شد.

    کلید واژگان: ارتباطات سنتی, تبلیغ دینی, رضایت مندی, مصرف رسانه ای
    Raheleh Qajar *, Majid Rezaiean
    Aim

    the paper seeks to review the relationship between Tehran's youth's usage of and satisfaction with traditional methods of religious propagation.

    Method

    The research is an applied one in terms of its nature and aim and conducted using survey-analytical method. The statistical population includes people aged between 15-29 years old living in Tehran, the sample has been determined using Morgan's table, which includes 384 people, and relative distribution classification method is used for sampling. A survey and questionnaire is used to gather data, which have been analyzed using descriptive-interferential statistics. 

    Findings

    The findings indicate that the youth most attended the sessions of eulogy and recitation of the sufferings of holy martyrs held by religious processions, religious festivals and mourning held in mosques, and sessions of religious admonition and preaching, then sessions of passion play. Furthermore, the youth were most satisfied with the sessions of eulogy and recitation of the sufferings of holy martyrs, passion play, religious festivals and mourning held in mosques and then those of religious admonition and preaching. The results of examining the hypotheses also show that the amount of youth' usage of different traditional methods of religious propagation is directly correlated with their satisfaction with these media.

    Conclusion

    It can be concluded that the increase in the amount of youth's usage of aforementioned media will lead to the increase in the amount of their satisfaction.

    Keywords: traditional communication, religious propaganda, Satisfaction, Media consumption
  • تولد حوزه ی عمومی ایرانی در رخداد مشروطه رویکردی تحلیلی به شکل گیری و ساختارمند شدن ارتباطات اجتماعی در ایران
    محمدرضا وکیلی قاضی جهانی

    من در این مقاله می خواهم با یک رویکرد تحلیلی به نحوه ی شکل گیری حوزه ی عمومی در رخداد مشروطه بپردازم. حوزه ی عمومی در ایران به دلایل شرایط تاریخی، سیاسی و اجتماعی خودش می تواند متفاوت از چیزی باشد که در غرب شکل گرفت. شاهان باستان در تمدن ایرانیان دارای حکومت پاتریمونالیستی بودند. پادشاه آرمانی، بزرگزاده ای است عادل و عاقل که برای هر یک از قشر های اجتماعی عدالت می ورزد و از بیداد بر رعیت پرهیز می کند. رویکرد تحلیلی نشان می دهد مطابق تئوری استبداد شرقی، سلاطین قاجار برخلاف پادشاهان باستان تنها عنوان فره ایزدی را دارا هستند و از این امر به منظور ابزاری برای حکومت بر رعیت استفاده می کردند. ورود رسانه های ارتباطی توسط حکومت در چارچوب نظریه استبدادی مطبوعات باعث بازتولید انواع دیگری از استبدادها می شود. مندر این مقاله آنها را «استبداد زبانی» و «استبداد اندیشه» می نامم. در دوره ی حکومت درازمدت قاجاریان، زبان و ادبیات تشریفاتی آنها از یک سو، موجب می شود خلاقیت تفکر در توده مردم ایران به وجود نیاید. و از سویی دیگر، نبود قانون و استقلال طبقات اجتماعی از شکل گیری نهاد و یا طبقه ای مستقل، به عنوان واسط میان حکومت و مردم جلوگیری می کند. در این وضعیت، امر فراعقلانی مذهب با طبقه ای مردمی به نام روحانیت و در بستر ارتباطات سنتی از میان خود مردم عروج می یابد. این نهاد «مجددا ساختار یافته» در صدد است اقتدار عمومی از دست رفته در دوره ی قاجار را به منشاء اصلی اش، مردم بازگرداند.

    کلید واژگان: فره ایزدی, حکومت استبدادی, مطبوعات دولتی, ارتباطات سنتی, مذهب, استبداد اندیشه, حوزهی عمومی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال