جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اوقات فراغت نوجوانان" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «اوقات فراغت نوجوانان» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی اوقات فراغت نوجوانان در مقالات مجلات علمی
-
بر اساس رویکرد «فناوری اجتماعی»، در شرایط کنونی فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی با فعالیتهای فراغتی نوجوانان ادغام شده و پیوند یافتهاند. این فعالیتهای فراغتی در چارچوب وسیعتری از اقتضائات بیرونی کنش و همچنین شرایطی قرار دارند که انتخاب کنشگر در آن رقم میخورد. این مقاله تلاش میکند ضمن ارائه سنخبندی از انواع فعالیتهای فراغتی بیرون محور و فناوری محور، ترجیح واقعی نوجوانان را در انتخاب آن ها با توجه به تفاوتهای جنسیتی واکاوی کند. بر این اساس، با 120 نوجوان دختر و پسر در سال تحصیلی 13951396 مصاحبه هایی نیمهساختارمند در شهر تهران با توجه به نمونهگیری تیپیک و هدفمند انجام شد. نتایج نشان میدهند که ترجیح اصلی نوجوانان فعالیتهای فراغتی بیرون محور است، اما شرایط اجتماعی و چارچوب فشارها و الزامات اجتماعی و فرهنگی در عمل فعالیتهای فراغتی فناوری محور را برای آنان شکل میدهد؛ تا جایی که فناوری های جدید در برخی موارد بهمنزله یک دوست تجلی مییابند. پسران بیش از دختران بازی های رایانهای (و کنسولی) را به منزله فعالیت فراغتی انتخاب میکنند و بیشتر تحت تاثیر احساسات ناشی از آن ها قرار میگیرند. این در حالی است که دختران با محدودیتهای بیشتری برای فراغت بیرون محور مواجه اند. به هر حال، فعالیتهای فراغتی فناوری محور به منبع هویتی و مصرفی برای اکثر نوجوانان تبدیل شده استکلید واژگان: اوقات فراغت نوجوانان, ترجیح و تحمیل, فناوری های جدید, کنش, هویتAccording to the Social Technology approach, in the current circumstances, ICTS have been integrated with the leisure activities. These activities have been embedded in the broader frame of external action requirements and conditions in which the actors choice is determined. In terms of gender differences, this article seeks to typify the sorts of leisure activities, namely outdoor-oriented and technology-oriented, and to discover teens real preference about choosing those activities. Accordingly, in the school year 2016-17, 120 teenage girls and boys were interviewed (via the semi-structured interview technique) in Tehran city according to the typical and purposive samplings. The results show that teens primary preference is the outdoor-oriented leisure activities; but actually the social circumstances, the frame of pressures, and socio-cultural necessities bring them the technology-oriented leisure activities, in as much as the new technologies are partly manifested in a figure of a friend. Boys choose the PC/Console games as a leisure activity more than girls, and they are affected further under the excitements of them while girls encounter with more restrictions for the outdoor-oriented leisure activities. Anyhow, the technology-oriented leisure activities have become as an identity and consumption source for most teensKeywords: Preference, Imposition, New Technologies, Teen's Leisure Time, Identity, Action
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.