به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بازنمود » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بازنمود» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالله بیچرانلو*، علی مومنی
    با گسترش دسترسی به رسانه های اجتماعی در ایران، روحانیون نیز در این رسانه ها فعالیت کرده اند و علاوه بر تولید محتوای دینی، به طرح اموری غیردینی برای جلب توجه مخاطبان/دنبال کنندگان خود در صفحات کاربری در شبکه های اجتماعی روآورده اند.در این پژوهش، 71 پست اینستاگرامی روحانیون موردمطالعه بر اساس شیوه نمونه گیری هدفمند، تحلیل مضمون، شده است. نتایج تحلیل، حاکی است امور غیردینی در 2 مضمون «سیالیت روحانیت اینستاگرامی» و «گذار روحانیت اینستاگرامی از حریم خصوصی به محیط نمایشی» بروز پیدا کرده اند. روحانیون مطالعه شده با بازنمود نگرش های سیاسی، فعالیت های ورزشی، همراهی با سلبریتی ها، مصرف فرهنگی و از طرف دیگر، بازنمود منزل و خود غیرروحانی، امور متنوعی را برای جلب همراهی کاربران با صفحات این روحانیون نمایش داده اند. ارتباط این شیوه از نمایش در اینستاگرام با فرهنگ شهرت، دال بر شباهت فعالیت سلبریتی ها مانند نمایش زندگی روزمره، حریم خصوصی و اظهارنظرهای گوناگون است که برمبنای مدل ارتباطی توجه محور، به دنبال افزایش شهرت در اینستاگرام و کسب سرمایه توجه بیشتر هستند. لذا گذار روحانیت از بازنمود دغدغه مندی های دینی و غیردینی، به بازنمود امرغیردینی برای جلب توجه بیشتر، آن را به «روحانیت نمایشی» مطابق با مولفه های شبه سلبریتی تبدیل کرده است.
    کلید واژگان: روحانیون, اینستاگرام, نمایش, فرهنگ شهرت, بازنمود}
    Abdollah Bicharanlou *, Ali Momeni
    By increasing access to social media in Iran, the clerics as well have used these media. They not only use these media for religious content production; but also they use social media such as Instagram to present non-religious content to attract attention. In this study, based on purposeful sampling method 71 Instagram posts of 5 clergymen were analyzed.Results show that non-religious content in 2 themes have been articulated: "liquidity of Instagram clergy" and "transition from privacy to spectacle environment" By re-presenting their political attitudes, sport activities, their home, companionship with celebrities, cultural consumption, and on other hand, self re-presentation, the clergymen have expressed various issues to get attention of users on their pages. Relation of this style of self-expression with celebrity culture is siginifies the resemblance with celebrities activities, such as showing everyday life, privacy and various comments that are based on attention communication model, seeking fame promotion on instagram and gaining more attiention captial. Thus clergy transition from re-presentation of religious and non-religious content to the non-religious re-presentation has occured to gain greater fame; to turn them into "show clergy" according to the components of a semi-celebrity.
    Keywords: clergy, Instagram, Spectacle, Celebrity Culture, re-presentation}
  • عبدالله بیچرانلو*، سیده راضیه یاسینی، بهناز جلالی پور

    هدف مطالعه پیش رو، تحلیل شیوه های بازنمود پوشش زنان سیاستمدار منتخب در اینستاگرام، از خلال تحلیل تصاویری است که از خودشان منتشر کرده اند. در این مقاله تلاش شده است، علاوه بر تحلیل چگونگی بازنمود پوشش زنان در نمونه منتخب تحقیق، به این پرسش پاسخ داده شود که آیا پوشش آنها در فضا و رسانه های رسمی، با پوشش آنها در فضای رسانه ای غیررسمی (اینستاگرام) متفاوت است؟ در مبانی نظری تحقیق از رویکرد نمایشی اروینگ گافمن بهره گرفته شده و در تحلیل صفحه های اینستاگرامی زنان سیاستمدار منتخب، از روش مردم نگاری مجازی استفاده شده است. جامعه تحقیق در این مقاله، صفحه های اینستاگرامی زنان فعال در عرصه رسمی سیاست ایران، با پوشش چادر بوده که صفحه پنج نفر از آنان، به عنوان نمونه تحقیق، با روش هدفمند انتخاب شده است. تحلیل تصاویر منتشرشده  زنان سیاستمدار، در صفحه های شخصی در اینستاگرام نشان داد، پوشش برخی از آنان در مجامع بین المللی یا در شرایطی که دوربین های رسمی همچون دوربین تلویزیون وجود نداشته، اندکی بازتر بوده و در شرایط مخالف آن، این پوشش بسته تر بوده است. نتیجه آنکه این زنان محجبه، در موقعیت هایی که خود را روی صحنه و در حال اجرای یک نمایش یافته اند، پوشش متناسب تری با صحنه برگزیده اند؛ اما گاهی که احساس فراغت بیشتری داشته و فشار کمتری را از جانب دوربین ها احساس کرده اند، پوشش متفاوتی پیدا کرده اند.

    کلید واژگان: پوشش, حجاب, زنان سیاستمدار, اینستاگرام, بازنمود}
    Abdollah Bicharanlou *, Seyedeh Razieh Yasini, Behnaz Jalalipour

    The objective behind this study is to analyze the ways in which women politicians selected to be represented on Instagram by analyzing the images they have shown of themselves. In this article, in addition to analyzing how women's clothing is represented in the selected sample of research, the question is answered whether their dressing when appearing in formal media is different from what they wear in the informal media (Instagram)? In the theoretical framework of the research, Irving Goffman's dramatic approach has been used and in the analysis of the Instagram pages of women politicians, the virtual ethnographic method has been applied.The research community in this article, the Instagram pages of women active in the official Iranian politics are covered by a traditional overall cover called Chador, and the page of five of them, as a research sample, has been selected purposefully. Analysis of pictures of women politicians posted on personal Instagram pages showed that some of them were slightly more open in international forums or in the absence of official cameras such as television, while others were more closed. The result is that these veiled women, in situations where they have presented themselves on stage and performing a duty, have chosen a more appropriate dressing. But sometimes when they feel more relaxed and less pressured by the cameras, somehow different dressing.

    Keywords: cover, hijab, women politicians, Instagram, Representation}
  • عبدالله بیچرانلو*، سیاوش صلواتیان، آزیتا لاجوردی

    حرکت جوامع به سمت فردگرایی و آشنایی هرچه بیشتر افراد با سبک‎های متنوع زندگی به‎واسطه رسانه‎ها و شبکه‎های اجتماعی مجازی، سبک‎زندگی را به موضوعی مهم در عرصه حیات فردی و اجتماعی بدل کرده است. این مقاله با تکیه بر ادبیات مفهومی موجود در حوزه سبک‎زندگی، با بهره‎گیری از شیوه مردم‎نگاری مجازی، مشاهده مشارکتی و روش تحلیل مضمون صفحات اینستاگرامی 53 نفر از کاربران زن فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام را که مولفه‎های سبک‎زندگی در پست‎ها و تصاویر به اشتراک گذاشته شده ایشان به چشم می‎خورد، از منظر بازنمود سبک ‎زندگی در طول مدت تقریبی شش ماه مطالعه کرده است. پژوهش حاضر نشان داد که زنان با نمایش تجارب روزمره و نقش‎های گوناگون خود هم‎چون نقش‎های خانوادگی، شغلی، تحصیلی و... در فضای عمومی اینستاگرام به دنبال بازتعریف زندگی زن ایرانی و معنا و ارزش بخشیدن به اموری هستند که از نگاه عموم غایب مانده یا کم‎اهمیت جلوه می‎کند. به تعبیر آن‎ها این زنان هستند که به نقش‎هایی که بر عهده دارند ارزش و اعتبار می بخشند. زنان با شرایط اجتماعی مختلف، علایق گوناگونی را از طریق صفحات کاربری خود در شبکه های اجتماعی دنبال کرده یا به نمایش می‎گذارند و از طریق بازنمود اشیاء و موقعیت های مختلف بر تمایز خود با دیگران تاکید می‎ورزند.

    کلید واژگان: سبک‎زندگی, شبکه های اجتماعی, اینستاگرام, بازنمود, زنان جوان}
    Abdollah Bicheranloo*, Siavash Salavatian, Azita Lajevardi

    Moving societies towards individualism and becoming more familiar with the various lifestyles through media and virtual social networks has made lifestyle an important issue in the field of individual and social life. This research, by relying on the conceptual literature in the field of lifestyle, and using virtual ethnographic method and collaborative observation with use of the qualitative content analysis method, has studied the Instagram pages of 53 active female users in this social network which lifestyle features and components were visible in posts and images women shared, from the perspective of the way they represent their life style in this social network over a period of approximately six months. The present study showed that women, by displaying their everyday experiences and roles, such as family roles, occupation roles, education roles and etc. in the public domain of Instagram, seek to provide a new definition of the life of Iranian women and make sense of the activities which seems to be missing or insignificant in public point of view. In their words, these are women who give value and credibility to the roles they play. Women with different social conditions, pursue or display a variety of interests in their user pages on social networks. and try to emphasize on their differentiation with others by re-presenting various situations and things.

    Keywords: lifestyle, Social networks, Instagram, Re-presentation, Young Women}
  • اعظم راودراد *، گلنار گیشنیزجانی
    هدف از انجام این پژوهش شناخت چگونگی باز-نمود بدن رسانه ای کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است؛ و ارائه تصویری طبقه بندی شده از انواع تیپ هایی که توسط کاربران برای باز-نمود بدن رسانه ای به کار گرفته شده است. مقصودی که تلاش شد از رهگذر پاسخ گویی به سه سوال اصلی محقق شود؛ این سوالات عبارت اند از: 1- الگوهای غالب باز-نمود بدن رسانه ای در عکس های شخصی کاربران ایرانی اینستاگرام چیست؟ 2- کاربران ایرانی اینستاگرام از چه استراتژی ها و تکنیک هایی برای باز-نمود بدن رسانه ای استفاده می-کنند؟ 3- هدف از به کارگیری هر از این استراتژی ها و تکنیک ها چیست؟ برای نیل به هدف مذکور از مفاهیم مورد نظر گافمن مانند مدیریت تاثیرگذاری، نمود خود و آنچه باتلر در باب نمایش جنسیتی می گوید استفاده شده است.
    با استفاده از روش مردم نگاری مجازی و به کارگیری الگوی ارائه شده توسط سادبک مشتمل بر سه تکنیک مصاحبه، مشاهده مشارکتی و خوانش محتوای مجازی داده های لازم گردآوری و سپس تحلیل شدند. بر همین مبنا، ضمن حضور طولانی مدت در اینستاگرام، اشتراک گذاری عکس و فعالیت در این شبکه با 26 کاربر مصاحبه نیمه ساخت یافته عمیق انجام شد؛ و محتوای تولیدی آنها در قالب عکس و متن مورد تحلیل قرار گرفت. عملیاتی سازی سه تکنیک سادبک در میدان مطالعه، نشان از وجود سه تیپ بدنی اجتماعی، نمایشی و زیباشناختی در اینستاگرام داشت؛ تیپ هایی که هر یک به زیرمجموعه هایی کوچک تر تقسیم می شوند.
    کلید واژگان: اینستاگرام, بدن رسانه ای, اجرا, بازنمود}
    Azam Ravadrad *, Golnar Gishnizjani
    The purpose of this study was to identify a variety of body types among Iranian Instagram users. Two main research questions guided the study as I sought to explore 1) What is the dominant pattern of body re-presentation among Iranian Instagram users? 2) What is the strategies, technics and purpose of Iranian Instagram users for re-presentation of body? In order to respond these questions I used combination of dramaturgical approach of Goffman and Butler ideas about gender. I used virtual ethnography and Sade-beck module as a method of the study. I was trying to collect data through deeply semi structured interviews with 26 users, participant observation and analysis of virtual content. Thick description and interpretive analysis were used for analyzing data. Based on obtained data mediated body on Instagram divided to three main types: Social, perfomative and aesthetic body. Each of these types is explained to be divided into smaller categories.
    Keywords: Instagram, Mediated body, Performance, Re-presentation}
  • ناصر فکوهی، مهرداد میردامادی
    ویژگی های ارتباط از طریق رایانه و امکاناتی که شبکه اینترنت برای ایجاد این ارتباطات فراهم می آورد از یک سو و افزایش روز افزون کاربران این شبکه و جذابیت برقراری این نوع ارتباط از سوی دیگر، همگی نشانه های پیدایش صورت بندی جدیدی از تعاملات اجتماعی به شمار می آیند. فضای سیبرنتیک که به واسطه ایجاد این ارتباطات شکل می گیرد، کارکردهایی دارد که به نظر می رسد در برخی از آن ها هم چون ایجاد امکان تماس و رابطه با دیگری با کارکردهای فضای شهری هم پوشانی داشته باشند.
    روابط بین فردی و ماهیت فرهنگی روابط اجتماعی در فضای سیبرنتیک، عمدتا در قالب مطالعات انسان شناسی سیبرنتیک مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. نظر به توسعه و فراگیر شدن امکان برقراری این گونه جدید ارتباط اجتماعی و بهره گیری روزافزون از آن در نزد کاربران اینترنت در شهرها و به خصوص در شهر تهران، مطالعه و بررسی آن امری ضروری و لازم به نظر می رسد. با توجه به این امر، مقاله حاضر در پی بررسی مولفه ها و پیشینه های فرهنگی- اجتماعی برخی کاربران اینترنت در شهر تهران و مطالعه دلایل روی آوردن آنان به این ارتباط جدید اجتماعی است. در این مقاله تلاش شده است با تکیه بر چارچوب نظری بر گرفته از نظریه شهری لوفبور و مفاهیم همانندنمایی و بازنمود لیوتار و با استفاده از روش های انسان شناسی فضای مجازی اینترنت، فضاهای شهری با توجه به خاستگاه های اجتماعی کاربران مورد تحلیل قرار گیرد.
    یافته های فضای سیبرنتیک از نظر کاربران اینترنت در شهر تهران به دلیل مناسبی برای فضای شهری در ایجاد و برقراری ارتباط اجتماعی است.عمده ترین دلایل ذکر شده از طرف این کاربران برای انتخاب خود عبارتند از: الف) محدودیت های موجود در فضای واقعی، ب) امکان بروز نظرات و عقایدی که می تواند در فضای واقعی پی آمدهایی در بر داشته باشد، پ) عدم نیاز به برنامه ریزی زمانی وسهل الوصول بودن امکان ارتباط در فضای مجازی، ت) آسان تر بودن یافتن نقاط مشترک و مسایل مورد علاقه در ارتباط های مجازی، ث) عدم نیاز به ایجاد روابط چهره به چهره برای به دست آوردن شناخت های اولیه.
    کلید واژگان: بازنمود, تولید فضا, جماعت های مجازی, فضای سیبرنتیک, فضای شهری, فضای مجازی, فضای واقعی, همانندیابی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال