به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بدن زنانه » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بدن زنانه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی جعفری*
    نظام آموزشی ایران برای تربیت انسان مطلوب خود رویکردی جنسیتی و عمدتا مبتنی بر گفتمان مسلط مردانه در پیش گرفته است. این رویکرد، تقابل های دوگانه را در نحوه بازنمایی جنسیتی کاملا طبیعی و بحق نشان داده است. نظام آموزشی از رهگذر برنامه درسی، به دنبال هژمونی هویتی به لحاظ اجتماعی برساخته از زنانگی بوده که از مهمترین ویژگی های آن، بدن زنانه است. نظر به اهمیت روزافزون تصویر در فرایند بازنمایی، معناسازی و هویت بخشی، توجه این مقاله به تصاویر کتاب های درسی معطوف شده است.با تکیه بر روش پژوهش و گفتمان فوکو، نظریه و مفهوم بازنمایی هال، نظریه گفتمان لاکلایو و موف، رویکرد و مطالعات جنسیت و نحوه روییت پذیری، در این مقاله سعی شده تا بازنمایی بدن زنانه را در کتاب های درسی بعد از انقلاب در ارتباط با گفتمان های مسلط این چهار دهه دنبال کنیم. کوشش این مقاله بر این بوده تا نظام های بازنمایی بدن زنانه در دوره های گفتمانی بعد از انقلاب را نقد و تفسیر کند. و به این پرسش پاسخ دهد که چه نظام روییت پذیری، بدن زنانه را در این دوره ها نمایندگی و بازنمایی می کرده تا از طریق آن نماینده و عامل مطلوب خود را تصویر و ارایه کرده باشد.بر اساس یافته های این مقاله، در منظومه بازنمایی صورت گرفته از بدن زنانه در تصاویر کتاب های درسی، با نظام «رویت پذیری» چندلایه تبعیض آمیزی روبرو هستیم؛ از جمله بخش عمده ای از زنان و دخترانی که از نظر پوشش، انتخابی متفاوت از پوشش مطلوب دارند، حذف شده اند. از سوی دیگر این نظام عمدتا تابع گفتمان مسلط جذابیت جنسی بوده، بدن هایی با پوست روشن، کشیده و لاغر، صورت های زیبا، بینی های کوچک و سربالا را نمایندگی می کند که با واقعیت جامعه فاصله دارد.
    کلید واژگان: بازنمایی, بدن زنانه, تصویر, جنسیت, رویت پذیری, گفتمان سیاسی}
    Ali Jafari *
    The education system in Iran has taken a male-patterned and gender-based approach to up bring its desired and ideal man. Based on dominant masculine discourse, the education system aims to hegemonize this discourse of womanhood through the school curriculum and one of the main specifications of it is women’s body. We have based our discussion on Foacault's research methodology, the concept of Representation of Stuart Hall, and the Discourse Theory of Laclau and Mouffe and various feminist theories to discuss the relations between the political discourses and representation of women's body in school textbooks after the revolution. We seek to uncover the ideological-political representation of womanhood and women's body in the images of school textbooks that we think is masculine.According to the findings of this article, the representation of women’s body uses a different discriminating ‘visibility’ system in images in school textbooks. This discrimination shows itself in different levels and layers, including representing the only acceptable type of sexual system in the society, mainly heterosexuals, and ignoring or excluding ‘other uncommon’ types of sexual tendencies from the images as well as the uncommon types of attire that one may choose to use differently from the acceptable and official one.
    Keywords: Image, Political discourse, Representation, Visibility, women's body}
  • مرضیه مددی دارستانی*، امیلیا نرسیسیانس

    در این تحقیق به بررسی و مطالعه درک و مواجهه دختران نسل جدید با مفهوم باکرگی می پردازیم. محوریت تحقیق، تجربه زیسته دخترانی است که رابطه جنسی آزاد داشته اند و هرکدام در مواجهه با باکرگی و عدم باکرگی تصمیم های متفاوتی برای بدن و سرنوشت خود گرفته اند. در بخش نظری از نظریه پاکی و خطر مری داگلاس[1] به دلیل هم پوشانی با مسئله بکارت در ایران و ارتباط پاکی و ناپاکی بدن در مقوله باکرگی استفاده شده است. در بخش روش، محوریت تحقیق، مردم نگاری و کار میدانی بوده است. در این پژوهش با 55 مشارکت کننده مصاحبه انجام شده است. شرکت کنندگان 18 تا 30 ساله، مجرد، دارای تحصیلات دانشگاهی و از نظر اقتصادی و اجتماعی در سطح متوسط و متوسط رو به بالا هستند. درک و مواجهه دختران جدید نسبت به باکرگی درکی مبهم و پیچیده است. نسل جوان با درگیری و تناقض بین خواسته های فردی در امر جنسی و فشارهای اجتماعی در ارتباط با ارزشمندی بکارت دختران، با وجود هنجارشکنی اولیه در انتها مجبور به تبعیت و پذیرش هنجارهای غالب می شوند و برای پذیرش مجدد در اجتماع و ارایه بکارت فیزیکی، به عمل های ترمیم بکارت روی می آورند.

    کلید واژگان: باکرگی, بدن زنانه, بکارت, ترمیم بکارت, مشروعیت پذیری, هویت اجتماعی}
    Marziyeh Madadi Darestani *, Emilia Nercissians

    In this research, we have studied the perception and encountering of the new generation of girls with the concept of virginity. The research focuses on the life experience of girls who have had free sexual intercourse. Each of them makes different decisions about their body and destiny in the face of virginity and non-virginity concepts.  In the theoretical part, we have used the purity and danger theory of Mary Douglas because of the overlap with the issue of virginity in Iran and the relationship between purity and impurity of the body in the concept of virginity. In the methodological section, the focus of the research has been on ethnography and fieldwork. In this study, 50 participants were interviewed. The age group of the participants is 18 to 30 years old, single, with university education, and economically and socially in the middle and upper-middle level. Young girls' perceptions and encounters with virginity are vague and complex. The young generation, with conflicts and contradictions between individual desires in sex and social pressures related to the value of girls' virginity, despite the initial violation of the norm, but eventually girls are forced to follow and accept the prevailing norms, and in order to be accepted in society they must provide physical virginity and they have to perform virginity restoration surgeries.

    Keywords: virginity, Female Body, legitimacy, Restoration of virginity, Social Identity}
  • فرزانه نجفی*، علی اصغر شیرازی

    جستار پیش رو به بررسی آثار هنرمندان فعال زن در حیطه «هنر اجرا» و «هنر محیطی» پرداخته است. مندیتا، وندرمولن و گودرزی، هنرمندان انتخاب شده در این پژوهش، بدن زنانه خود را به عنوان مدیوم اصلی برای خلق آثار هنری شان در طبیعت به کار گرفته اند. هدف کلی این پژوهش بررسی عوامل تاثیرگذار بر ایجاد شباهت ها و تفاوت ها در نحوه ارایه و استفاده از بدن زن در چیدمان ها یا اجراهایی است که هنرمندان هنر محیطی، در قیاس با حضور یا نقش بدن در هنر اجرا، در آثارشان استفاده کرده اند. پژوهش حاضر سوالات در برگیرنده دو سوال است: در نحوه ارایه عصر بدن در طبیعت چه شباهت ها و تفاوت هایی بین آثار هنرمندان مورد پژوهش وجود دارد؟ همچنین، نحوه ارایه و استفاده از عنصر بدن در آثار هنرمندان مورد پژوهش چگونه است؟ روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی و شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته است. در راستای اهداف پژوهش، مصاحبه و پرسش نامه هایی نیز انجام شده است. شیوه تجزیه و تحلیل مطالب به صورت کیفی و تحلیل محتوا انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد بدن در آثار هر سه هنرمند به عنوان یک ابژه و مدیوم اصلی به کار گرفته شده است، اما تفاوت های فرهنگی، جغرافیایی، خصوصا باورهای مذهبی آن ها، توانسته تاثیر مهمی در نحوه ارایه متفاوت و سمبلیک هنرمندان از بدنشان در ارایه آثار هنری شان داشته باشد.

    کلید واژگان: آنا مندیتا, بدن زنانه, تارا گودرزی, کارین وندرمولن, هنر اجرا, هنر محیطی}
    Farzaneh Najafi *, Aliasghar Shirazi

    The present research proceeds to the works of three woman artists who are active in the fields of “performance art” and “environmental art”. Ana Mendieta, Karin Van der Molen, and Tara Goudarzi, the artists selected for this study, applied their feminine bodies as the main medium to create their artworks in nature. The general objective of this research is investigating effective factors in appearing similarities and differences in the manner environmental artists use and offer their body in installations and performances comparing to the presence or the role of body in works of performance artists. These are the questions of present research: What similarities and differences are seen between the works of study case artists in respect of presenting the body in nature. How is the element of body used in the work of study case artists? The research is carried out to answer these questions in descriptive-analytic method and the data are also collected in library and field study methods .To respond the research questions, descriptive and analytic research methods are applied and the data are collected through library and field study. Along with research objectives interviews and questionnaires are conducted as well. Interviews and questionnaires are also conducted in consistency with research objectives. Data analysis is done in qualitative and content analysis methods. Findings indicate that body is used in works of all three artists as an object and plays the role of the main medium, but cultural, geographic, and specifically religious beliefs had an essential effect in different symbolic offering ways of their art-works. The results also show that although these three artists emerged in different time, geographic, and religious conditions, common womanish thoughts and the concern of offering their art through body in the nature is clear in their works, but in totally different expression ways.

    Keywords: Performance Art, Environmental Art, Ana Mendieta, Karin Van der Molen, Tara Godarzai}
  • یوسف اباذری، نفیسه حمیدی
    موضوع بدن مبحثی است که در ادبیات پیشامدرن در قالب هایی مختلف و خصوصا در مباحث دینی و الهیات مسیحی بدان پرداخته شده است. در این ادبیات غالبا بدن به عنوان عنصری منفی با قابلیت گناه و کجروی و مانع تعالی روح دانسته می شود. پس از آن نیز این نگرش در اندیشه غربی در قالب تقابل های دوتایی ذهن/ بدن دنبال شد و این تقابل نیز به نوبه خود تقابل های مرد/ زن، بدن مردانه، بدن زنانه، لذت متعالی، لذت پست را در پی داشت و طرفداران و مخالفانی یافت. این مقاله می کوشد تا پیدایش شاخه ای از جامعه شناسی تحت عنوان جامعه شناسی بدن را تعقیب کرده و به طرح مناقشات نظری حول محورهای هستی شناسی بدن، تقابل ذهن/ بدن، مقوله نظارت بر بدن و ادبیات فمینیستی و موضوع بدن زنانه بپردازد.
    کلید واژگان: جامعه شناسی بدن, هستی شناسی بدن, تقابل ذهن, بدن, نظارت, بدن زنانه}
    There have been a lot of arguments about body in pre-modern literature in different disciplines such as Christian religious and theological debates. Such debates argue that body is considered as a negative element with the potentiality of committing sin and preventing the elevation of spirit. These arguments are followed by western philosophy of mind/ body paradox, which is itself followed by other paradoxes such as man/ woman, male body/ female body, etc. This article aims to describe a branch of sociology namely the sociology of body and express the theoretical arguments about ontology of body, mind/ body paradox, surveillance and feminist literature on female body.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال