به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بندر » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بندر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • داریوش رضاپور*، سارا قاجاری

    مشارکت و همکاری زنان در مدیریت پسماند خانگی می تواند گامی مهم برای رسیدن به مدیریت بهتر شهر باشد. در واقع مدیریت پسماندها بدون مشارکت شهروندان زن، کاری سخت و پرهزینه است. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر مشارکت زنان شاغل در مدیریت پسماندهای خانگی در شهر بندر دیلم انجام گرفته است. جامعه ی آماری پژوهش را زنان شاغل در ادارات این شهر تشکیل داده اند که از میان آنان با استفاده از جدول مورگان، نمونه ای به حجم 92 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار spss در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد که بین هر یک از متغیرهای سن، نگرش مدیریت پسماند، نگرش زیست محیطی، مشارکت اجتماعی و برخورداری از منابع اطلاع رسانی با رفتار مدیریت پسماند رابطه ی مثبت و معنا داری وجود دارد و دو متغیر مشارکت اجتماعی و برخورداری از منابع اطلاع رسانی ، توانستند 1/42 درصد تغییرات رفتار مدیریت پسماند را تبیین نمایند. در پایان، بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است.

    کلید واژگان: مدیریت پسماند, نگرش, مشارکت, زنان شاغل, بندر}
  • داود امینی، علی اصانلو
    زمینه و هدف
    در حال حاضر حدود 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا صورت می گیرد که این موضوع اهمیت حیاتی بنادر را مشخص می کند.یکی از راهبردهای اصلی در توسعه بنادر، شناسایی نابرابری های فضایی بر اساس سطح توسعه یافتگی در بنادر است که این امر برنامه ریزان حوزه های مختلف را بر آن داشته تا از مدل های مختلف تصمیم گیری برای انجام برنامه ریزی بهینه در بنادر استفاده نمایند.مقاله حاضر قصد دارد تا میزان توسعه یافتگی شش بندر تجاری خلیج فارس(بنادر شهید رجایی، لنگه، بوشهر، امام خمینی(ره)، آبادان و خرمشهر) را مقایسه و آن ها را رتبه بندی نماید.
    روش
    روش انجام این پژوهش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شش بندر مهم خلیج فارس را شامل می شود. اطلاعات مورد نیاز برای انجام آن از سایت اینترنتی سازمان بنادر و کشتیرانی کشور استخراج گردیده است. بعد از همسان سازی صورت گرفته، داده ها مختلف در چارچوب هشت شاخص اصلی و پایه ای گنجانده شده و با استفاده از الگوریتم ده مرحله ای مدل تاپسیس نسبت به رتبه بندی بنادر از حیث سطح توسعه یافتگی اقدام گردیده است.

    یافته ها و نتایج
    نتایج نشان داد که بر اساس هشت شاخص عمده سازمان بنادر و دریانوردی از تجهیزات بنادر، شامل: تعداد اسکله ها، ظرفیت اسکله ها، تعداد تجهیزات خشکی و دریایی بخش های دولتی و خصوصی، تعداد انبارها و مساحت انبارها، بنادر مورد مطالعه بر حسب سطح توسعه یافتگی دارای اختلاف و شکاف زیاد بودند، به طوری که بندر امام خمینی(ره) توسعه یافته ترین و بندر آبادان محروم ترین بندر مشخص گردیدند.
    کلید واژگان: بندر, خلیج فارس, توسعه یافتگی, مدل تاپسیس, برنامه ریزی منطقه ای, مرز}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال