به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بیله سوار » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بیله سوار» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابوطالب احمدی ارکمی، یوسف زین العابدین عموقین، لاله نظری ولنی، حمید پناهی
    مناطق مرزی در عرصه ملی و بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردارند. با وجود اهمیت مقوله مرز و تاریخ طولانی مسافرت انسان به خارج از قلمرو خویش، مفهوم گردشگری مرزی تا به امروز ناشناخته مانده است. در این میان دو شهرستان آستارا و بیله سوار با توجه به موقعیت جغرافیایی، واقع شدن در منطقه مرزی (ایران و جمهوری آذربایجان)، برخورداری از جاذبه های اکوتوریستی، تاریخی، مذهبی، گمرک و بازارچه ی مرزی، توانمندی بالایی در زمینه ی گسترش گردشگری مرزی دارند که با خط و مشی و سیاستگذاری مناسب می توان از درآمد این بخش در توسعه اقتصادی اجتماعی منطقه سود جست. در مقاله ی حاضرسعی شده ضمن پاسخگویی به این سوال که «عوامل تاثیرگذار بر تفاوت ها و تشابهات انگیزه ی گردشگری در دو شهرستان مرزی آستارا و بیله سوار کدامند؟»، به شناسایی عوامل طبیعی و انسانی موثر بر انگیزه گردشگری در دو شهرستان مذکور پرداخته و نقش موقعیت جغرافیایی آنها را بر انگیزه گردشگری مرزی مورد مطالعه قرار دهد. روش تحقیق در این مقاله از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی و تطبیقی است که برای جمع آوری اطلاعات و داده ها از روش کتابخانه ای، اسنادی، پیمایش میدانی و همچنین از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده و برای تحلیل اطلاعات نیز از نرم افزار SPSS بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نمایانگر آن است که از میان جاذبه های مختلف گردشگری شهرستان آستارا، مولفه هایی مانند وجود ساحل، بازارچه ی مرزی، لغو روادید، جاذبه های طبیعی و مرزی بیشترین تاثیر را در جذب گردشگر به این منطقه دارند. از طرفی در شهرستان بیله سوار مولفه هایی مانند لغو روادید، زبان مشترک، مسایل امنیتی و وجود بازارچه مرزی، بالاترین میانگین رتبه ای را در میان انگیزه های مختلف جذب گردشگران به این شهرستان دارا می باشند.
    کلید واژگان: موقعیت مرزی, انگیزه, گردشگری مرزی, آستارا, بیله سوار}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال