به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تاویل گرایی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تاویل گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حمیدرضا صارمی*، فاطمه شمس، سعیده محتشم امیری

    فلسفه شیخ اشراق، فلسفه فرهنگ ماست و به نظر می رسد در طول چهارده قرن از هر اندیشمند دیگری به فلسفه ایرانی- اسلامی نزدیک تر باشد، چرا که پیوستگی ذاتی عمیقی با بستر فکری و زمینه های تاریخی ایرانیان دارد. این پژوهش بر آنست که با ژرفکاوی در آراء شهاب الدین سهروردی و ورود به کنه فلسفه وی، به تبیین تصویری هرمنوتیک از تعالیم اشراقی از منظر برنامه ریزی فضایی و نظام توسعه کالبدی بپردازد. در این راستا مقاله ابتدا به توصیف هستی شناسی و معرفت شناسی حکمت اشراقی و تفسیر ارتباط میان فضا و فلسفه نور می پردازد، سپس با بهره گیری از دستگاه تاویل گرایی و روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی، با مرور منابع دست اول تا سوم، در جستجوی استخراج مولفه های شهر مطلوب از دید حکمت اشراقی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که صفات شهر اشراقی که بر شالوده جهان بینی توحیدی و تعالیم و ارزش های والای اسلامی بنا نهاده شده اند، در دو قلمروی کلی صفات ساحت کالبدی شامل شهر به مثابه کالبد نور، تجلی گاه عالم مثال، حس وحدت، مفاهیم پارادوکسی و نمادگرایی و همچنین صفات ساحت غیر کالبدی شامل شهر آگاهی، ادراک، کمال، شکر، تعلیم، معرفت النفس و صعود معنوی قرار می گیرند. درک و کاربست این چارچوب مفهومی ارایه شده می تواند به عنوان نقطه اتکاء بنیادی، معتبر و مستحکمی که برگرفته از تاملات فلسفی شیخ اشراق است، در نظام نظریه ای و حرفه ای شهرسازی مورد استفاده قرار گیرد.

    کلید واژگان: حکمت اشراقی, شهرسازی ایرانی- اسلامی, سهروردی, ساحت کالبدی و غیر کالبدی شهر, تاویل گرایی}
    Hamid Reza Saremi *, Fatemeh Shams, Saeideh Mohtasham Amiri

    Sheikh Ishraq's philosophy is the philosophy of our culture and it seems to be closer to Iranian-Islamic philosophy than any other school of thought during the last fourteen centuries, because it has an inherent connection with the intellectual background of Iranians. This study aims to explain Shahab al-Din Suhrawardi's views and enter into the essence of his philosophy, to explain a clear and comprehensive picture of enlightenment teachings from the perspective of urban planning and design. In this regard, the article first describes the ontology and epistemology of enlightenment wisdom and interprets the relationship between space and the philosophy of light, then using the interpretive system and qualitative content analysis research method, reviewing first to third hand sources, seeks to extract the components of the desired city from the point of view of enlightenment wisdom. Findings show that the attributes of the enlightened city, which are based on the monotheistic worldview and high Islamic teachings and values, fall into two general categories of attributes of the physical realm, including the city as the body of light, the manifestation of the universe, the sense of unity, the concepts of paradox and symbolism, as well as the attributes of the non-physical realm, including the city of consciousness, perception, perfection, gratitude, education, self-knowledge and spiritual ascent. Understanding and applying this proposed conceptual framework can be used as a fundamental, valid and solid point of reference based on the philosophical reflections of Sheikh Ishraq in the system of theories and professions of urban planning.

    Keywords: Ishraq Wisdom, Iranian-Islamic urban planning, Suhrawardi, Physical, non-physical realm of the city, Hermeneutic}
  • دکتراصغر افتخاری
    گرچه مرز میان علوم اجتماعی با سایر علوم بسیار گسترده و تفاوت های آن ها بنیادین است، در این میان ملاحظات اولی از اهمیتی دوچندان برخوردار است؛ تا آنجا که بسیاری از فلاسفه علم قائل به درک تفاوت این دو حوزه علمی بر اساس روش شناخت و تحلیل آن ها می باشند.با این توضیح، توجه به روش تفسیری به دلیل اهمیت محوری که در حوزه علوم اجتماعی دارد، نقطه آغازین ورود به حوزه شناخت علوم اجتماعی شناسانده می شود و رویکرد غالب بر درک علوم اجتماعی بر اساس مبانی و مبادی این روش شناخت است. در نوشتار حاضر نویسنده ضمن اشاره به عمده روش های پیشنهادی برای تحدید علوم اجتماعی، بر روش «تفسیری» تاکید ورزیده و تلاش کرده است لوازم و مقتضیات این شناخت را عطف توجه به علوم اجتماع بیان دارد.
    برای این منظور نخست روش های شناخت اصلی بیان و تشریح شده اند، در ادامه مبادی و اصول روش تفسیری تحلیل شده اند و در پایان کاربرد این اصول در حوزه علوم اجتماعی بیان گشته است.
    کلید واژگان: علوم اجتماعی, تفسیر گرایی, تاویل گرایی, نسبیت گرایی, شناخت}
    Dr. Asghar Eftekhari
    Despite a fundamental gap between social sciences and other types of sciences, primary considerations are of hiqh importance, to the extent that a lot of philosophers of science are after a distinetion between these on the basis of cognitive and analytical methods. Thus, the interpretive method being pivotal in social sciences, is to be taken as the starting point, and the dominant approach to comprehending the field depends on the basic principles of this medthod. This article, while referring to the major suggested methods for delineating social sciences, puts emphasis on the interpretive method and talks about its necessary requirements. Thus, the main methods of cognition are explaind are explained first, followed by principles of interpretive methods. Finally, the application of these principles in the field of social sciences are discussed.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال