به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "جرم شناسی فرهنگی" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «جرم شناسی فرهنگی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی جرم شناسی فرهنگی در مقالات مجلات علمی
  • عباس منصورآبادی*، مهدی شیدائیان، راحله امیری
    زمینه و هدف

    ناموس پرستی، ناموس خواهی و یا تعصب و غیرت نسبت به ناموس، نگاهی برآمده از فرهنگ مردسالاری است. در این فرهنگ زن به عنوان ناموس و از جمله متعلقات و دارایی های مرد محسوب می شود و باید مطیع و فرمانبر او باشد. زن باید به عنوان ناموس مرد، در درجه نخست نسبت به پدر و برادران و در مرتبه ای دیگر نسبت به شوهر و خانواده شوهر پاسخ گو باشد؛ یعنی، باید به طور کامل خواست و اراده آن ها را در این زمینه ملاک قرار دهد و تمایل خویش را به فراموشی سپارد. همین رویکرد زمینه تعارض درون خانواده ها را فراهم می سازد و چنین تعارضی در مواردی به ارتکاب قتل زن می انجامد. در ادبیات عمومی، چنین قتل هایی به عنوان «قتل های ناموسی» به شمار می آیند.

    روش

    پژوهش حاضر به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    در مسیر کنترل قتل های ناموسی در ایران به ویژه استان خوزستان با توجه به پیشینه عمیق فرهنگی و سنتی حاکم بر اقوام و گروه های اجتماعی این استان چالش های جدی در زمینه عصبیت و ساختارهای قبیله ای و تفکر مردسالارانه وجود دارد. از این رو اولویت در جهت مبارزه و کنترل قتل های ناموسی، تقویت و ایجاد زیرساخت های آموزشی و اقدمات آموزشی به پلیس و ضابطین قضایی و تقویت فرهنگ و الگوی رفتاری در کنار تقویت و پیشبرد اقدامات پلیسی باشد. اهمیت قتل های ناموسی تا بدان حد است که در پاره ای از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل، این نوع از قتل ها در ردیف خشونت علیه زنان به شمار آمده و از دولت ها خواسته شده است تا برای پیشگیری، تعقیب و مجازات مجرمان اقدامات موثرتری را اعمال نمایند. از جمله بر اقدامات پیشگیرانه پلیسی تاکید شده است.

    کلید واژگان: قتل های ناموسی, اقدامات پلیسی, جرم شناسی فرهنگی, ایجاد خانه های امن, تفکر مردسالاری
    Abbas Mansourabadi *, Mahdi Sheidaeian, Rahele Amiri
    Context and purpose

    Honor worship, honor seeking, or prejudice and zeal towards honor, is a view emerging from patriarchal culture. In this culture, a woman is considered as an honor and among the belongings and possessions of a man, and she must be obedient and submissive to him. As a man's honor, a woman must be accountable to her father and brothers in the first place and secondly to her husband and his family; That is, he should completely consider their desire and will in this field and leave his desire to forget. This approach provides the basis for conflict within families, and such conflict sometimes leads to the murder of women. In general literature, such murders are considered as "honor killings".

    Method

    The present research was carried out using a descriptive-analytical method.

    Findings and results

    In the way of controlling honor killings in Iran, especially in Khuzestan province, due to the deep cultural and traditional background governing the tribes and social groups of this province, there are serious challenges in the field of nervousness, tribal structures and patriarchal thinking. There is. Therefore, the priority should be to fight and control honor killings, strengthen and create educational infrastructure and training measures for police and judicial officers, and strengthen culture and behavior pattern along with strengthening and advancing police measures. The importance of honor killings is so much that in some of the resolutions of the United Nations General Assembly, this type of killings is included in the ranks of violence against women, and governments are asked to take more effective measures to prevent, prosecute and punish criminals. apply Among other things, preventive police measures have been emphasized.

    Keywords: Honor Killings, Police actions, Cultural criminology, creating safe houses, patriarchal thinking
  • حمیدرضا دانش ناری*، سید حسین حسینی

    یکی از محورهای مهم جرم شناسی فرهنگی به عنوان یکی از رشته های مطالعاتی جرم شناسی انتقادی، تبیین های سینمایی از جرم و عدالت کیفری است. بر اساس اندیشه های پساساختارگرایانه، بازنمایی جرم در آثار سینمایی نتیجه برساخت های فرهنگی و بافت قدرت اجتماعی است. با توجه به تاثیر فزاینده سینما در قلمروی ایجاد درک عمومی نسبت به جرم و افزایش مخاطبان این هنر، پژوهش حاضر درصدد است تا با روش تحلیل محتوای کیفی، فیلم سینمایی «جوکر» را در پرتو یافته های جرم شناسی فرهنگی تحلیل و نقد کند. بر اساس یافته های حاصل از تحلیل محتوا، فیلم «جوکر» با رویکرد انتقادی و ضد نظام سرمایه داری بر چهار محور اساسی کارناوال جرم، لذت از جرم، جرم به مثابه فرهنگ و داستان جرم متمرکز است. با این حال، ارزیابی کلی فیلم با تاکید بر معانی نهان نشان می دهد که مولف با افراط در توسل به رویکردهای انتقادی، از یک سو، پروژه قهرمان سازی مجرم را در دستور کار خود قرار داده و از سوی دیگر، میان خاستگاه فرهنگی جرم و توزیع نابرابر ثروت ارتباط غیرمنسجم برقرار کرده است.

    کلید واژگان: جرم شناسی فرهنگی, کارناوال, جوکر, تحقیر, انتقام
    Hamidreza Danesh *, Hossein Hosseini

    One of the important axes of cultural criminology as one of the fields of study of critical criminology is cinematic explanations of crime and criminal justice. According to poststructuralist ideas, the representation of crime in cinematic works is the result of cultural constructions and the fabric of social power. Considering the increasing influence of cinema in the field of creating a public understanding of crime and increasing the audience of this art, the present study intends to analyze and critique the film "Joker" in the light of cultural criminology findings by qualitative content analysis. Based on the findings of the content analysis, the film "Joker" with a critical and anti-capitalist approach focuses on the four basic axes of crime carnival, crime pleasure, and crime as a culture and crime story. However, the overall evaluation of the film with emphasis on hidden meanings shows that the author, by indulging in critical approaches, on the one hand puts the project of criminal heroism on his agenda and on the other hand establishes an incoherent relationship between the cultural origin of crime and unequal distribution of wealth.

    Keywords: Cultural criminology, Carnival, Joker, Humiliation, Revenge
  • علی یعقوبی چوبری*، نسرین اسلامی

    ارتکاب جرم موضوعی صرفا حقوقی نیست، بلکه سازه ای اجتماعی- فرهنگی است که انسان ها برمی سازند. هدف اصلی این مقاله، مطالعه برساخت اجتماعی جرم ها در میان جوانان شهر رشت است. مطالعه با تکیه بر روش کیفی و نمونه گیری هدفمند از طریق مصاحبه های نیمه ساخت یافته انجام شده است. با توجه به منطق اشباع نظری، با 30 نفر از جوانان 20 تا 35 ساله به صورت فردی مصاحبه صورت گرفت و سپس، مصاحبه ها به شیوه تحلیل مضمون بررسی شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بیشتر جوانان نمونه تحقیق در شهر رشت، تلقی مجرمانه را از برخی مقوله های فرهنگی از قبیل پوشش، آرایش، حرکات موزون (رقص)، داشتن ماهواره و دوستی-های اجتماعی را حذف کرده اند، اما اغلب آنها مواردی نظیر مصرف مواد مخدر، جرم های مالی، نابرابری اجتماعی، دعوا و خشونت، و رعایت نکردن حق دیگران را جرم انگاشته اند. در کنار این دو روایت، برخی از این جوانان، که در مرحله آستانگی (مرزی) قرار دارند، بعضی از مسایل اجتماعی از قبیل هم باشی و مشروبات الکلی را جرم نمی شمارند، اما از جهت های دیگری این مفاهیم را جرم قلمداد می کنند.

    کلید واژگان: برساخت اجتماعی, جرم انگاری, جرم زدایی, جرم شناسی فرهنگی
    Ali Yaghoobi Choobari *, Nasrin Eslami

    Crime is not merely a legal matter, but a social-cultural construction created by human beings. The main purpose of this article is study of social construction of crimes among young people in Rasht city. The study was conducted on the basis of qualitative approach through semi-structured interviews with a purposive sampling. Based on theoretical saturation 30 young adult of 20-35 years were interviewed. The interviews were analyzed based on thematic method of analysis. The results show that most of the youth have de-stigmatized some cultural categories such as violating hijab rules, make up, dance, having satellites and divorce. However, most of them still admit drug use, financial crimes, social inequality, failure to respect the rights of others and violence as a crime. Alongside these two narratives some young people are ambivalent about social issues such as cohabitation, alcoholic drinks and premarital relationship.

    Keywords: Social construction, criminalization, Decriminalization, Cultural Criminology
  • فرهاد الله وردی، محمد فرجیها*
    در این مقاله به دنبال واکاویدن مسئله بازنمایی رفتار مجرمانه در تلویزیون با تمرکز بر مستند تلویزیونی شوک هستیم تا نشان دهیم که این بازنمایی می تواند بر نحوه جرم انگاری رفتارها در جامعه واقعی اثر بگذارد. با روش نشانه شناسی به سراغ مستند شوک که درباره انحرافات جوانان است رفته، دلالت های ثانویه آن را نشان داده و بر نحوه رمزگشایی مقامات رسمی نظام عدالت کیفری از رمزگذاری های صورت گرفته، تمرکز می کنیم. توضیح آنکه رابطه رسانه و جرم همواره در جرم شناسی کلاسیک مطرح بوده است اما جرم شناسی فرهنگی به عنوان رویکرد نظری برآمده از مطالعات فرهنگی، برداشت های ساده انگارانه از این رابطه را به کناری نهاد و معنای جرم را برساخته نظام های بازنمایی دانست. هراس اخلاقی تولید شده توسط رسانه ها، مفهوم جرم انگاری را از معنای سنتی آن که در حقوق کیفری مورد نظر است، فراتر برده و جنبه های جدیدی به آن می دهد. تلویزیون به مثابه رسانه ای فراگیر و عامه پسند با پردازش های ایدئولوژیک از وقایع اجتماعی، نقش مهمی در این فرایند جرم انگاری پنهان ایفا می کند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که در گفتمان تلویزیون ایران، تیپ گروهی از جوانان در قالب مصرف کنندگان منفعل نمادها، موسیقی زیرزمینی و فرقه ها رمزگذاری شده است. از سوی دیگر، گفتمان رسمی پلیسی و قضایی، اولا خود در برساختن هراس اخلاقی از جوانان از طریق ایجاد دوگانه ها و بازتولید اسطوره هایی مانند جوانان «پاک دامن و سلیطه» تاثیر داشته و ثانیا این برساخته رسانه ای را در قالب برساخته های حقوقی مانند جرایم علیه عفت عمومی و اخلاق مصرف می کند.
    کلید واژگان: بازنمایی رسانه ای, هراس اخلاقی, جرم شناسی فرهنگی, جوانان, مستند شوک, جرم انگاری
    Mohammad Farajiha*, Farhad Allahverdi
    Introduction
    This paper is about how media constructs criminality and how it encodes such notion in real life’s understanding of criminality. Nowadays, there is almost a consensus on simplicity of this idea that the media merely reflect a social event. The media highlight their own reading from a social event which is according to specific cultural assumptions, and consequently media representation of youth crime is obviously not an exception in this issue. The way of representation has been always at the center of attention in cultural studies tradition. Having wide audience and a key role in reconstructing the popular culture, by producing soap operas, documentaries and broadcasting criminal news, television is one of the most prominent media in representing youth's crimes and deviations. Accordingly, the study of different aspects of Iran's media representation of youth's crimes and deviations which have been neglected in academic research is vital. To study on representation of youth's deviations, in this paper, we have concentrated on a television documentary named "Shock", which deals with social deviations in Iran's society among youths and is being broadcasted weekly, and we have tried to use semiotics to show its implications. Unlike popular perceptions, documentaries do not merely reflect social facts but similar to dramas they follow narrative patterns and reconstruct a manipulated image of social facts. Similarly, “Shock” follows the archetype of hero and anti-hero (good vs. evil) and looks for themes related to youth culture such as fashion, underground music and alternatives. The main strategy for this documentary to make conflict between “The goodies- The baddies” is symbolization. Using symbolization, “Shock” has made relations between conceptions such as fashion, underground music and alternatives and SatanismConceptual Framework: For analysis, the subject of this paper, moral panic which is related to Social construction of crime theory and labeling theory is a hard core. Social construction of the crime theory explains how interest groups, moral entrepreneur, and social movements, making claims about a particular type of social behavior. The concept of moral panic becomes developed with different approaches. using this concept, Cultural criminology as an approach derived from the tradition of cultural studies and embedding serious criticism to using simplified media coverage of crime concepts problematize interaction between media, crime and culture. Based on Cultural Criminology approach, Meaning of crime and control is constructed by representation system.
    Findings
    The results of this research indicate that the “Shock” documentary besides stating social damages in youth's area as its primary signifier has secondary signifiers and semantic implications which have been encoded in form of social, technical and ideological codes. “Shock” uses underground music as a mediator, makes a connection between fashion and Satanism and by means of stereotyping and misrepresenting groups of youths, seeks for reproducing and inducing its own ideology among public. This program has two groups of audience; the youth who should receive the official discourse message, and those authorities who should respond to the social deviations and be more sensitive about social disorders. Criminalization based on the rule of law is in exclusive jurisdiction of legislature. However, the effects of public culture or specific subculture of youths are criminalized primarily through media, manipulated news, and daily papers, and consequently the perpetrators are called criminal or deviant. Regardless of legal considerations, in all cases, media criminalization is happened since these behaviors are called corruptive behaviors. Indeed it should be noted that the relation between media criminalization and Criminal justice system is dialectic and reciprocal one. On the one hand, the court and the police represent the ruling ideology and affect producing media criminalization discourse; on the other hand, the media has an effective role in emphasizing parts of youth culture for criminal justice system authorities. The finding of our research state that police officials as the experts of “Shock” television documentary have an important role in creating Myths for youths and at the same time they use those Myths themselves. Media stereotyping and creating myths like what was happened in “Shock” are firstly encoded in police discourse in binary forms such as “Madonna-Whore” or youths who are worthy of support and those who are not, secondly, Iran's criminal legislation reproduce such stereotypes and myths in forms of legal construction such as "Offenses against public decency and morality".
    Keywords: media, criminology, youth, cultural criminology
  • محمد سعید ذکایی
    رشد فرهنگ عامه پسند، ظهور سبک های جدید زندگی و اهمیت یافتن بازنمایی های رسانه ای در دو دهه اخیر چشم انداز تازه ای را در پرداختن به مسایل بزهکاری جوانان گشوده است. جرم شناسی فرهنگی بعنوان نقطه تلاقی جرم شناسی ومطالعات فرهنگی با فاصله گرفتن از علت کاوی های عموما بیرونی و تاکید مفرط بر زمینه های فردی و ساختاری، جرم و مجرم را بر ساختی اجتماعی نیز تلقی می کند که برای فهم آنها الزاما می بایست به زمینه ها، متن اجتماعی و روابط قدرت در جامعه تاملی جدی داشت. مقاله حاضر پس از مرورتحولات نظری و تنوعات گفتمانی در نگاه به جرایم جوانان، به شرح و تحلیل سنت جرم شناسی فرهنگی و ظرفیت ها و چالش های آن در بررسی مسایل خرده فرهنگی و سبک زندگی جوانان ایران می پردازد. استدلال اصلی مقاله بر این است که جرم شناسی فرهنگی امکان مناسبی را برای بازنگری در مرز بندی های فرهنگ و جرم فراهم ساخته و با دوری جستن از برخی کلیشه سازی ها به فهم و شناخت بهتری از مسایل جوانان و در نتیجه سیاست گذاری بهتر برای آنها منتهی می شود.
    کلید واژگان: جرم شناسی فرهنگی, سیاست فرهنگ, بزهکاری جوانان, فرهنگ عامه پسند, بازنمایی رسانه ای
    Mohammad Saeed Zokaei
    A growth in popular culture, the emergence of new life styles and the increasing importance of media representations in the last two decades have opened up new angles for dealing with the youth delinquencies. Cultural criminology as the melting point of criminology and cultural studies, far from seeking external causalities or making an excessive emphasis on structural and personal variables, assumes both crimes and criminals as social constructs whose understanding requires attending to the social context and the power relations existing in the society. The present paper first makes a quick review of discursive developments on the issue of youthscrimes. Following that I will make an account of cultural criminology approach and the capacities it shows explaining some current youth (sub) cultural issues. It is argued that cultural criminology is a useful option for revising the boundaries between culture and crime and could lead to a better understanding of the youth problems and therefore results in a better policy making.
    Keywords: Cultural Criminology, Culture Politics, Youth's Delinquency, Popular Culture, Media Representations
  • مصطفی السان
    جرم، همانند حوادث دیگر، در نقطه زمانی مشخص، شکل گرفته و پس از طی فرایندی که تا حد زیادی می توان آن را پیش بینی کرد، بسته به شرایط محیطی (در مفهوم عام آن)، تجسم بیرونی (ارتکاب) یافته یا عقیم می ماند. این مقاله در صدد است تا نحوه پیشگیری از جرم را در فرایند زمانی ارتکاب آن مورد بررسی قرار داده و نقش تعامل بزه دیده، پلیس پیشگیری و اشخاص مرتبط با بزهکاری را در این نوع از پیشگیری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
    کلید واژگان: پیشگیری تعاملی, محیط جرم, حادثه مجرمانه, جرم شناسی فرهنگی, پلیس پیشگیری
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال