جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "جلال آل احمد" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «جلال آل احمد» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
«انقلاب های اجتماعی» در چندین حوزه مطالعات انسانی - اجتماعی از جمله در «جامعه شناسی تاریخی»، «جامعه شناسی سیاسی»، « روا ن شناسی اجتماعی» و «تاریخ اجتماعی» مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. الگو و چارچوب فکری در این زمینه، کالبدشکافی انقلاب اثر کرین برینتون است. یکی از مباحث عمده در مطالعات «انقلاب»، بحران های زمینه ای هر انقلابی است. این مبحث در مورد انقلاب اسلامی ایران، به طور عمده با رهیافت ها و روش های عین گرایانه - پوزیتیویستی، ساختار گرایانه، و بعضا فرهنگی مطالعه و پژوهش شده است؛ زیرا در آثار سایر محققان این حوزه، اثری از بررسی در باب بحران های زمینه ای - آستانه ای از منظر «اندیشه ای - فکری (discursive) نیست. یافته های پژوهشی نشان می دهد که این کار با اتکاء به رهیافت دیالکتیکی گادامر برای نزدیک کردن افق فکری شخصیت های مورد نظر انجام شده است. بر این اساس می توان گفت که تفکرات همه اندیشمندان مورد ارزیابی در این کار پژوهشی، بحران مشروعیت، بحران ناکارامدی و بحران فرهنگی - هویتی را علاوه بر بحران های اقتصادی در جامعه ایران شناسایی کرده اند. این متفکرین، در کنار سایه سنگین استعمار خارجی و استبداد داخلی به بررسی میزان تاثیرگذاری استثمار درونی که توسط قدرتمندان اجتماعی تحمیل می شد، بسیار زیرکانه آن را در قالب کتاب و یا فیلم انعکاس داده اند؛ بدون آنکه فعالیت سیاسی ضد حکومتی آشکار و مستقیمی را در آثار خود، به تصویر کشند و در حقیقت هر کدام به نوعی توانستند وضعیت حال را از طریق بحران های زمینه ای گذشته تبیین کنند.کلید واژگان: بحران ها, تاریخ فکر, پدیدارشناسی فکر, محمود طالقانی, علی شریعتی, مرتضی مطهری, سیمین دانشور, جلال آل احمد, اصحاب تاویل, سینمای معترض"Social Revolutions" have been studied and analyzed in several areas of human-social studies, including in "historical sociology", “political sociology”, “social psychology”, and "social history". One of the major topics in the studies of "revolution" is the crises on the threshold of every revolution. As regards the crises, related to the Islamic Revolution of Iran, this issue has been studied and researched mainly with objectivist-positivist, or structuralist, and sometimes cultural approaches and methods. But there is no research on contextual crises from a "discursive" perspective. Research findings show that this was done by relying on Gadamer's dialectical approach to bring closer the intellectual horizon of the characters in question. Based on this, it can be said that the thoughts of all the evaluated thinkers in this research have identified the crisis of legitimacy, the crisis of inefficiency and the cultural-identity crisis in addition to the economic crises in the Iranian society. In addition to the heavy shadow of foreign colonialism and domestic tyranny, these thinkers have very cleverly reflected it in the form of books or films to examine the effectiveness of internal exploitation imposed by the social powerful, without the obvious anti-government political activity. and depict directness in their works. And in fact, each of them was somehow able to explain the current situation through the underlying crises of the past.Keywords: Crises, Intellectual History, Mahmoud Taleghani, Ali Shariati, Morteza Motahari, Simine Daneshvar, Jalal Al Ahmad, Seyed Hossein Nasr, Dariush Mehrjoi, Masoud Kimiai
-
نقدهای رادیکال آل احمد به مفهوم غرب زدگی به دلیل اقبال گسترده اقشار مختلف جامعه ایرانی در زمان مطرح شدن نقش مهمی به جهت گیری های فکری و سیاسی جامعه ایران داشت. آل احمد وضعیت آشفته حاکم بر جامعه را که در فرایند نوسازی پرتناقض زمانه اش را نقد می کند و در این مسیر تلاش دارد آگاهی بخش و هشداردهنده باشد. در این پژوهش تلاش شده تا با روش تحلیل داده ها زمینه های اجتماعی و فرهنگی شکل گیری مفهوم غرب زدگی در اندیشه آل احمد موردتوجه قرار گیرد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که او نقدهای قابل توجهی به مدرنیزاسیون وابسته و مدرنیسم سطحی عصر پهلوی مطرح کرد؛ اگرچه در طرح یک ایده جایگزین برای برون رفت از وضعیت غرب زدگی ناتوان بود و در نهایت با ارایه راهکارهای سیاسی برای تقویت مذهب و روحانیت به عنوان یک نیروی اجتماعی سنتی زمینه ساز شکل گیری نوعی غرب ستیزی سیاسی برآمده از تجددستیزی فرهنگی شد. نقد های وی به دلیل ضعف نظری و آشنایی سطحی با تمدن مدرن از سطح نقد وابستگی سیاسی و اقتصادی و ظواهر فرهنگی فراتر نمی رود و نمی تواند سیمایی دقیق و روشنی از وضعیت تمدنی جامعه ایران ترسیم کند.
کلید واژگان: مدرنیته, مدرنیسم, مدرنیزاسیون, غرب زدگی, جلال آل احمدAl-Ahmad's radical critiques of the concept of Westernization due to the widespread popularity of various sections of Iranian society at the time of its introduction played an important role in the intellectual and political orientations of Iranian society. Research Findings1- Westernization is a reaction related to modernizationHis views entitled "Westernization" in its technological, economic and social dimensions should be considered as a reaction to the pattern of modernization that was being formed rapidly in the second Pahlavi era and regardless of its consequences. The strong dependence of this process on global capitalism and the prominent role of multinational companies in investing in Iran's domestic industries, along with the growing import of foreign products from oil revenues and the prevalence of consumerism in the urban lifestyle, was a phenomenon that many intellectuals of that period in various forms. It was criticized and Al-Ahmad was one of the pioneers in criticizing this modernization in this direction.2. Critical Westernization of Superficial ModernismThe dependent and accelerated modernization of the Pahlavi government was rooted in a superficial and ignorant modernism that dominated the thought and culture of the elites and constitutionalist and modernist intellectuals of Reza Shah's era and in the Ahmad's era by the formal education system, press and cultural magazines and even some new intellectuals and educated people. dominated. The modernism that prevailed during this period undoubtedly lacked philosophical depth or precise knowledge of the nature of modern culture and civilization, and for this reason it promoted imitation of the modern lifestyle as the main manifestation of modernity. He was involved in cultural and identity debates.3. Weakness of the positive aspects of the concept of westernizationThe lack of philosophical aspect and the emphasis on economic and political aspects of Al-Ahmad's critiques of the accelerated modernization and superficial modernism of the Pahlavi era in the context of the critique of the phenomenon of "Westernization" indicate if his superficial acquaintance with modern European civilization. Except for the strengthening of anti-Western political currents in the form of political and cultural anti-Westernism.
Keywords: Modernity, modernism, modernization, westernization, Jalal Al-Ahmad -
پیدایش ساختار تیوریک جهان بینی و تفکر انسان مدرن را باید مرز قایل شدن میان پندار و حقیقت دانست. در مقابل این بازشناسی ما با وجه دیگری از تفکر نیز مواجهیم؛ پیشامدرن یا به تعبیر کاسیرر اسطوره ای؛ تفکری که لایه های ذهنی آن کاملا حسی است و آگاهی در آن امری مطلق است که از «خود» یا گذشته ای اصیل منتقل شده است. اهمیت بازشناسی این ذهنیت آنجاست که با همه تلاش ها برای مدرنیته، آنچه همچنان -اگر نگوییم تمام ذهن- بخشی از ذهن روشنفکران ایرانی را -چه دینی و چه غیردینی- احاطه کرده، همین ذهنیت غیرمنطقی و پیشاسیستماتیک اسطوره ای است. نکته اینجاست که در این بازشناسی ذهنیت اسطوره ای در تفکرات اثرگذار روشنفکری ایرانی، به الگوی بازگشت به خویشتنی برمی خوریم که «خودی» اسطوره ای را مدنظر دارد. جایگاه این ذهنیت را در تقابل «خود» و «دیگری» باختینی و تا حدودی هایدگری و تاثیر آن بر جوامع جهان سوم یا به عبارتی شرق می توان دید. با نگاهی گذرا به روشنفکران ایرانی شاهدیم همه در تلاش برای بازشناسی هویتی «خود» در مقابل «دیگری» بوده اند؛ به طوری که تاریخ اندیشه ایران را از قاجاریه به این سو، باید حول محور مفهوم «خود» بازنویسی کرد. تلاش نوشتار حاضر شناخت و بیان رابطه ذهنیت اسطوره ای حاکم بر اندیشه جلال آل احمد با مفهوم «خود» مدنظر اوست و در پی آن است نشان دهد ذهنیت اسطوره ای آل احمد در تعریف «خود» در مقابل «دیگری»، نوعی مواجهه اگونیسمی است؛ یعنی غرب / «دیگری»، تعارض عمیقی با «خود» دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت و البته نمی توان از بین برد.کلید واژگان: «ذهنیت اسطوره ای», «روشنفکری دینی», «بازگشت به خویشتن», «خود و دیگری», «جلال آل احمد»The Genesis of theoretical structure of modern human beings is to befound in differentiating between doxa and Truth. In fact this is thedistinguishing Truth form doxa in one hand and objectivity fromsubjectivity in other hand that identifies modern way of thinking frompre-modern thinking one. This is to be identified totallyintuitive in its mental layers. Consciousness is something Absolut inthe, mystical way of thinking which is completely transits from “self’or an original past. While in modern way of thinking objects are thepoints of doubt and investigation In mystical way of thinking, only tothe extent that it is the object allows objects are known and this isthe object that imposes the myth of subjection. It is important toRecognize the later as an illogical pre-systematic mystical way ofthinking in Iranian’s Intellectual history. A glance at Iranian intellectuals will disclose an effort to recognize the identity of"themselves" versus "the other”. The present article attempts torecognize and express the relation between the mythical mentalitygoverning Jalal al-Ahmad's idea and his "self" concept and seeks toshow that the allegoric mythical mentality in defining "self" versus"another" is a kind of agonistic encounter.in Jalal’s Account of sucha relationship The West/"Other" has a deep conflict with "self" thatcannot be ignored and, of course, cannot be eliminated.Keywords: «Mythological mentality», «religious intellectual», «return to self», «self, another», «Jalal AL-Ahmad»
-
جلال آل احمد به عنوان یک رمان نویس واقع گرا در آثار خود، به دنبال انعکاس وقایع و مسایل اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایرانی بوده است. رمان مدیر مدرسه نیز مانند سایر آثار وی، بازتابی از ناکامی تجربه مدرنیت در ایران است. به تعبیری داستان روایت شده از مدرسه توسط جلال، نمایی از جامعه ایرانی است، که حضور هم زمان ارزش ها و باور های سنتی و رهاوردهای مدرن را در تقابل با یکدیگر تجربه کرده است. مطالعه حاضر در صدد بررسی و کشف نمود های مدرنیزاسیون در رمان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد با رویکرد نشانه شناسی اجتماعی برآمده است. نتایج تحقیق که بر اساس گام های دوازده گانه رویکرد نشانه شناختی اجتماعی تیو ون لیوون انجام شده است، نشان داد که جامعه ایرانی دوران نویسنده بی توجه به باور ها و ارزش های سنتی، به نوسازی و ورود عناصر مدرن در عرصه آموزش و سایر عرصه های زندگی اجتماعی اقدام کرده و علی رغم هزینه های مادی و انسانی قابل توجه، در عمل فرایند مدرنیزاسیون ایرانی ابتر مانده است. هر چند نویسنده برای این وضعیت جایگزین خاصی عرضه نمی دارد، اما تحول در این ارتباط را ناشدنی نیز نمی پندارد.کلید واژگان: مدرنیزاسیون, مدیر مدرسه, ون لیوون, نشانه شناسی اجتماعی, جلال آل احمدJalal Al-e-Ahmad as a realist novelist in his works sought to reflect the events and social and cultural issues in Iranian society. Like his other works, the School Principal is a reflection of the failure of the experience of modernity in Iran. In fact, the narrated story of the school by Jalal is an expression of the Iranian community, which has experienced the simultaneous presence of traditional values and beliefs and modern releases in opposition to each other. The present study seeks to investigate and discover the evidences of modernization in the School Principal novel of Jalal-al-Ahmad with the approach of social semiotics. The results of the research, based on the twelve steps of the social semiotics approach to Theo van Leeuwen, showed that the Iranian society, regardless of the traditional beliefs and values, has renovated and entered modern elements in the field of education and other areas of social life, and in spite of material costs And a remarkable human being, in practice, the process of Iranian modernization has survived.Although the author does not offer a particular alternative to this situation, the evolution does not seem to be unattainable.Keywords: modernization, school principal, teacher, social semiotics, Jalal Al-e-Ahmad
-
امروزه، مسائل و معضلات مربوط به زنان، به دلیل جایگاه ویژه و محوری ایشان در خانواده و پرورش نسل های آینده، به یکی از دغدغه های اصلی اندیشمندان و روشن فکران مبدل شده است. جلال آل احمد (13021348) و مصطفی لطفی منفلوطی (18761924)، دو تن از مصلحان اجتماعی و نویسندگان معاصر در عرصه ادبیات فارسی و عربی، نیز هریک به مثابه شرایط جامعه خویش و دیدگاه ویژه ای که به مسائل اجتماعی و فرهنگی داشته اند، به طرح مسئله زنان پرداخته و ابعاد گوناگون آن را به نقد و نظر نشسته اند. نوشتار حاضر که با روش توصیفی تحلیلی به مقایسه آثار این دو نویسنده پرداخته، حاکی از وجود مشابهت های بسیاری در نحوه نگرش ایشان به مسائل زنان است که در شش محور کلی غرب زدگی، آزادی، نابرابری های اجتماعی، حجاب، ازدواج و علم آموزی قابل بررسی بوده و در عین شباهت در مفاهیم، به فراخور شرایط، در سبک های نوشتاری تقریبا متمایزی ارائه شده است.
کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, جلال آل احمد, زن, مصطفی لطفی منفلوطی, نقد اجتماعیNowadays, because of the special and pivotal place of women in the family and nurturing future generations; problems and issues related to women has become one of the main concerns of thinkers and intellectuals. Jalal Al-e-Ahmad (1302-1348 AHS) and Mustafa Lutfi al-Manfaluti (1876-1924 AD) are two of the social reformers and contemporary writers in the field of Persian and Arabic literature. Each of them has presented women issues and criticized its different aspects as the conditions of their own society and the specific viewpoint that they had toward social and cultural problems. The present study which has compared the works of these two writers with a descriptive-analytic method indicate the presence of many similarities in their approach to women issues which can be studied in six general areas including west oxification, freedom, social injustices, hijab, marriage, and science learning and while being similar in concepts they are presented in somewhat different writing styles when appropriate.
Keywords: comparative literature, Jalal Al-e-Ahmad, Mustafa Lutfi al-Manfaluti, social criticism, woman -
با تحولات اجتماعی صورت گرفته در جوامع بشری، اساس تفکر مردسالارانه مورد تردید و پرسش قرار گرفته و وضعیت زنان دستخوش تحولات اساسی شده است. از تحولات صورت گرفته در وضعیت زنان حضور آن ها در صحنه های گوناگون اجتماعی و به عهده گرفتن نقش هایی فراتر از نقش های فیزیکی است که جامعه کهن در قرون و اعصار گذشته به آن ها تحمیل کرده و در صدد تداوم آن است. اما به رغم تغییرات آشکاری که با تلاش زنان در این زمینه صورت گرفته است، تفکر مردسالار هنوز در مقابل تغییر جامعه به سوی برابری جنسیتی مقاومت می کند و در بسیاری از عرصه ها، همچون عرصه فرهنگ، نمی خواهد به واقعیت های جدید تن در دهد. در ادبیات داستانی معاصر ردپای تفکرات مردسالارانه و نگاه برتری جویانه مردان به زنان دیده می شود. در بعضی از آثار داستانی، خصوصیات زنان و نقش های آن ها از کلیشه ها و تصورات قالبی متابعت می کند که با واقعیت زندگی زنان متفاوت است. ادبیات داستانی با نقش مهم و انکارناپذیری که در انتقال فرهنگ و جامعه پذیری در هر جامعه ای دارد، در صورتی که حامل کلیشه های جنسیتی باشد، می تواند به بازتولید و استمرار تفکری منجر شود که زنان را جنس دوم و موجودی صرفا جنسی می بیند و خواهان به انقیاد کشاندن آن ها در سطوح متفاوت حیات فردی و اجتماعی است. این تحقیق به آثار یکی از نویسندگان معروف و تاثیرگذار ایران جلال آل احمد از منظر مسئله زنان و کلیشه های جنسیتی می پردازد.
کلید واژگان: ادبیات, جلال آل احمد, زنان, کلیشه های جنسیتی, نقد فمینیستیBackgroundsThis study tries to detect gender stereotypes in the fictions of Jalal-e Al-e-Ahmad (Iranian writer).. Gender Stereotypes are defined as Personal beliefs about gender differences in traits and behavior، largely attributable to socialization. In fact، Gender Stereotypes are fixed ideas about men’s and women’s traits and capabilities and how people should behave، based on their gender. Al-e Ahmad (1923-1969) is best known as one of the famous and effective Iranian writers and he has written some short stories in Persian. Jalal Al-e Ahmad established himself as a major voice in modern Persian fiction. Theoretical framework: The theoretical framework of the current study is feminist theory and feminist literary criticism. In feminist view it is believed that، women are ignored in literature as a male affaire or they are imaged as men desire or expect. Literature tends to show women in a way that appropriate with dominant patriarchal thought on human societies. Image of woman in literature is a stereotypical and fixed image that place women in the predetermined formats and as a result leads to continuity of inferiority of women. Feminist literary criticism is literary criticism informed by feminist theory. Feminist criticism tries to do scrutiny of male literature and reveals the suppressor gender stereotypes which result in brainwashing of readers. Feminist criticism shows how presentation of women in male literature that presented as weak creatures against men who are strong. Feminist criticism presents full picture gender-oriented thought in literature.MethodsIn this study methodology is Content analysis that is based on hermeneutics. Al-e Ahmad’s stories that have been surveyed in the present study are: the Sitar، the unwanted woman and Five Stories. In this research survey of gender stereotypes was performed in four categories: 1- personality traits 2- the roles in the family and domestic tasks 3- job roles 4- social and political rolesAlso، recording unites are fiction’s characters and content unites are short stories.ResultsResearch findings show that gender stereotypes are visible clearly in Jalal Al-e Ahmad s fictions. In Ale Ahmad’s fictions the women are stupid، passive، recessive، inferior، superstitious، emotional and passionate، untrue، deceptive and dependent and weak. But men are wise، active، dominant، superior، non superstitious، aggressive، loyal، independent، true، strong. In Ale Ahmad s fictions، women have roles at home and family; but men are breadwinner and sheik. Women have not professional roles or they have jobs that called female jobs. Also، women have not political roles. However men have professional and political roles.Conclusionimage of woman in Al-e Ahmad fiction، is a stereotypical and fixed image of women that puts them in the predetermined formats. And indeed Al-e Ahmad’s fictions help to reproduce of gender stereotypes in literature and culture. The writer couldn''t to present a positive ideal type of women in his fictions. Presentation of women in Al-e Ahmad’s stories follows of two opposite stereotypical types: devil and angel، especially devil. In feminist view، his fictions are placed along works that their function is help to inferiority of women.Keywords: Gender stereotypes, Feminist criticism, Jalal Ale, ahmad, Women, literature
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.