به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "دیوارنگاره بوم پارچه" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «دیوارنگاره بوم پارچه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی دیوارنگاره بوم پارچه در مقالات مجلات علمی
  • یاسر حمزوی*

    برای شناخت هنر نقاشی در جامعه ایرانی بهتر است از زوایای مختلف به این آثار نگاه شود تا همه ارزش های آن مورد مطالعه قرار گیرد. در این حوزه، به دیوارنگاره های بوم پارچه (که تلفیقی از نقاشی روی کرباس و دیوارنگاره است) کمتر توجه شده و به عنوان یک اثر تاریخی با ویژگی های منحصر به فرد، کمتر مورد مطالعه بوده که این کم توجهی باعث اتخاذ تصمیم های نادرست و همچنین تنوع روش های برخورد در حوزه حفاظت از دیوارنگاره های بوم پارچه شده است و در ادامه باعث از بین رفتن بخش هایی از ارزش های نهفته در این گونه از نقاشی شده است. در این راستا، هدف از این پژوهش: دستیابی به معیارهای شناسایی و همچنین شناخت دیوارنگاره های بوم پارچه از نظر ساختمان، شیوه اجرا و عوامل ترغیب کننده به استفاده از این شیوه است. از نظر هدف، نوع پژوهش پیش رو یک تحقیق کاربردی-توسعه ای است و همچنین از نظر روش، تحقیق حاضر یک تحقیق کیفی است که روش یافته اندوزی با استناد به منابع مکتوب، انجام مصاحبه و همچنین مطالعات و بررسی های میدانی بوده است که در ادامه مورد تحلیل قرار گرفته است. در نتیجه مطالعات، معیارهایی برای شناسایی و همچنین شناخت دیوارنگاره های بوم پارچه از نظر ساختمان و شیوه اجرا، عوامل ترغیب کننده به استفاده از این شیوه معرفی شده است. برای تکمیل بخش تیوری، با تکیه بر یافته های تحقیق، آثاری از دیوارنگاره بوم پارچه برای اولین بار در ایران مورد شناسایی و معرفی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: ارزش های نهفته, دیوارنگاره بوم پارچه, مخاطب, هنر نقاشی
    Yaser Hamzavi *

    In the field of conservation (recognition, restoration, display, maintenance, preservation and bringing values), Canvas-Marouflaged Murals have not been given special attention and these artworks have not been studied separately as a historical artwork with unique characteristics, and the information about these works has been neglected. This negligence has led to wrong decisions and different approaches in the conservation of canvas-marouflaged wall paintings, which consequently resulted in the destruction of some latent values. Due to the existing problems in the conservation of canvas- marouflaged wall paintings, this paper deals with the replication of canvas- marouflaged wall paintings, the way of creation, identification and recognition of canvas- marouflaged wall paintings. This research is applied and in terms of method, it is qualitative. The data is collected through field and library studies and interview, which is used as a comparative-analytical method in the following. As a result of the studies, the criteria for identifying and recognizing the canvas-marouflage murals in terms of construction and method of implementation, the factors that promoted the use of this method in the past were presented. In order to complete the theoretical part of this research, the number of canvas marouflaged wall paintings created for the first time in Iran was identified and presented based on the the research results.

    Keywords: Canvas-Marouflaged Murals, Painting, technology, Value
  • یاسر حمزوی*

    دیوارنگاره بوم پارچه یکی از خاص ترین گونه های دیوارنگاره است. در معماری، شناخت یک اثر یکبار برای همیشه نیست و نیاز است تا در دوره های مختلف، مطالعاتی بر روی هر اثری انجام شود و از تجربیات و اطلاعات گذشته و دانش بومی و همچنین از فناوری جدید استفاده شود تا به مرور، شناخت کامل تر شود. در این پژوهش سعی شده است با مرور نتیجه مداخله های حفاظتی بر روی دیوارنگاره های بوم پارچه و نقاشی های روی کرباس و همچنین بررسی تجربه های حفاظت و مرمت این آثار در ایران، رویکردهای حفاظتی معرفی شوند تا با تکیه بر آن، مداخله های صحیح و همچنین تحلیل صحیحی از اقدامات سال های گذشته بر روی این آثار انجام داد. هدف از پژوهش پیش رو، دستیابی به دانش بومی شناخت و حفاظت دیوارنگاره های بوم پارچه و همچنین تحلیل مداخله های حفاظتی بر روی این آثار، در ایران است. از این رو، پژوهش پیش رو، کاربردی-توسعه ای است که با مطالعه متون تخصصی؛ انجام بررسی های میدانی و تحلیل نتایج حاصل از این مطالعات، انجام پذیرفته است. در نتیجه این پژوهش، رویکردهای حفاظتی دیوارنگاره های بوم پارچه در دو بخش تعریف شد تا بتوان بهترین نتیجه را از آن گرفت. هر کدام از رویکردها را در نظر بگیریم، حتما باید به ویژگی دوگانه دیوارنگاره های بوم پارچه توجه شود.

    کلید واژگان: آرایه معماری, دیوارنگاره بوم پارچه, رویکردهای حفاظتی, مداخله های حفاظتی
    Yaser Hamzavi *

    In previous studies on Indigenous Knowledge of canvas-Marouflaged murals, some researchers put these works in the group of easel paintings and other researchers categorized them as wall paintings whereas they are indeed the combination of easel painting and wall painting. In order to recognize canvas-Marouflaged murals in Iran, as well as for the proper protection of these works and analysis of conservation interventions and measures required for the future, it is necessary to explore the conservation approaches of these works. The aim of this research is to gain more recognition and conservation approaches of canvas-Marouflaged murals as well as analysis of conservation interventions on these works in Iran. Hence, the leading research is an applied-developmental research with the method of finding studying specialized texts; field studies and review and analysis of the results of these research have been done. Considering each of these approaches, we must pay attention to the dual characteristics of the canvas-marouflaged murals and take the necessary actions according to the works conditions.

    Keywords: canvas-Marouflaged murals, architectural decoration, Conservation approaches, Conservation interventions
  • یاسر حمزوی، حسین احمدی، رسول وطن دوست
    گونه ای از دیوارنگاره در برخی از کلیساهای ایران وجود دارد که از نظر مواد و مصالح، روش اجرا و به طور کلی از نظر ماهیت با دیگر دیوارنگاره ها متفاوت است و تا کنون پژوهشی مستقل در مورد آنها انجام نشده است. هدف این مقاله شناخت شیوه اجرای این گونه از دیوارنگاره ها و همچنین شناخت سیر تحول آنها از طریق مطالعات میدانی، کتابخانه ای و تحلیل اطلاعات به دست آمده است. به دلیل کمبود پژوهش و ثبت اطلاعات فنی در این حوزه به زبان فارسی، در این پژوهش مطالعات اولیه انجام شده معطوف به دیوارنگاره های بوم پارچه اروپایی است و در مرحله دوم به دیوارنگاره های بوم پارچه کلیسای وانک و کلیسای مریم اصفهان و کلیسای مریم تبریز پرداخته می شود. در دوره رنسانس، جهت حل برخی از مشکلات دیوارنگاره های بزرگ و سقف نگاره ها، در مراحل اجرا به مرور زمان تغییراتی را به وجود آوردند که در نهایت شیوه ای متفاوت و جدید از دیوارنگاره به وجود آورد که در این تحقیق به نام دیوارنگاره بوم پارچه نامیده می شود. در پژوهش حاضر تلاش شده چگونگی به وجود آمدن این شیوه در اروپا و نمونه های آن در کلیساهای ایران مورد بررسی قرار گیرد تا آغاز راهی باشد جهت شناخت این آثار در کشور ایران.
    کلید واژگان: هنر ایرانی, هنر مسیحی, نقاشی کلیسایی, دیوارنگاره بوم پارچه, ماروفلیج
    Yaser Hamzavi, Hosayn Ahmadi, Rasoul Vatandout
    There are specific forms of mural paintings in some Iranian Churches that are different from other usual wall paintings in materials, methods as well as implementation techniques. Unfortunately, these mural paintings are not studied until now. The aim of this paper is the identification of history of development, and used materials and techniques in these historic paintings by field and literature investigations. Regarding limited literature in this field (especially in Persian language), the first stage of this study has focused on European textile Marouflage and in the second stage, textile Marouflage of Vank Cathedral, Madonna Church in Isfahan and Madonna Church in Tabriz are investigated. At the Renaissance period, some technical changes were occurred in operation process of large wall paintings and ceiling paintings that finally led to a new and different type that is noticed as Marouflage in this paper. These paintings are executed on the layer of cloth (canvas) and then installed on the wall that is known as a part of the architecture arrays. In this paper, the process of formation of this type of wall painting in Europe was studied and present examples of this method in Iranian churches are introduced and explained.
    Keywords: Iranian art, Christian art, church painting, textile Marouflage
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال