به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روابط نامشروع » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «روابط نامشروع» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حورا کیخسروی*، علی رضا کلدی، مهرداد نوابخش، حسین آقاجانی مرساء
    هدف

    این پژوهش با رویکرد نظریه بنیانی، به مطالعه کیفی پدیده تن فروشی و شیوع روابط نامشروع و بی بندباری جنسی در جامعه که منجر به پدیده «فروپاشی» گردیده و بررسی شرایط علی، شرایط مداخله گر، زمینه ها، استراتژی ها و پیامدهای استراتژی های بکار رفته، می پردازد. چیرگی و استیلای انحرافات جنسی بنا بر نظر اندیشمندان علوم اجتماعی، از مهم ترین عوامل گرایش به جرم و بزهکاری می باشد. هدف از این پژوهش، بررسی زمینه های وقوع جرم، استراتژی ها و پیامدهای استراتژی های بکار رفته، توسط زنان زندانی در زندان مرکزی تهران می باشد.

    روش

    با استفاده از روش گرندد تیوری و تکنیک مصاحبه نیمه ساخت یافته، با 14 زن که سابقه بازگشت مجدد به زندان داشته اند، از طریق نمونه گیری هدفمند، مصاحبه عمیق صورت گرفت. بعد از مصاحبه دهم، اشباع مفهومی حاصل گردید. برای اطمینان خاطر، انجام مصاحبه تا نفر چهاردهم، ادامه یافت. داده ها با استفاده از مدل پارادایمی اشتروس و کوربین، مقوله بندی و سپس مدل پارادایمی آن ترسیم گردید.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان داد که، نارضایتی از ازدواج، گرایش به دوست ناباب و تنگناهای مالی، از جمله علل انحراف در این زنان می باشد. فقر، محیط نامناسب خانوادگی، خلاهای عاطفی، آسیب های عمیق دوران کودکی و فقر فرهنگی از عوامل مداخله گر در این انحراف، می باشند که راهبردهایی چون، همانندسازی انحرافی، کجروی برای بقا، ازدواج درمانی و قتل نفس  را در پی دارد. برخی از پیامدهای این راهبردها، از هم پاشیدگی خانوادگی، طرد اجتماعی و فروپاشی می باشد.

    کلید واژگان: روابط نامشروع, فروپاشی, زندان, زنان, کجروی جنسی}
    Houra Kaykhosravi *, Alireza Kaldi, Mehrdad Nanabakhsh, Hosain Aghajani
    Introduction

    ntroduction: This basic theory study is a qualitative study of the phenomenon of prostitution and the prevalence of illegitimate relationships and sexual promiscuity in society that has led to the phenomenon of "collapse" and examines the causal conditions, intervening conditions, contexts, strategies and strategy consequences. Used, pays.

    Methods

    Initially, using a semi-structured interview technique, in-depth interviews were conducted with 14 women who were imprisoned in the central court of Tehran for illicit relationships, prostitution or setting up brothels, through purposeful sampling with maximum diversity. done. After the tenth interview, conceptual saturation was achieved. To be sure, the interview continued until the tenth person. The data are categorized using the Strauss-Corbin paradigm model and then plotted.

    Findings

    The results showed that illegitimate relationships, sexual perversion, inclination towards bad friends, naivety and material hardships are among the causes of women committing prostitution. Divorce of parents, deep childhood injuries, poverty and inappropriate family environment are among the intervening factors of this social crime, which leads to strategies such as avoidance of school, benevolence, perversion for survival, trying to compensate and imitate the deviation.

    Keywords: illegitimate relationships, Collapse, imprisonment, Women, sexual perversion Ethical Considerations Compliance with ethical guidelines In the present study, the interviews were conducted voluntarily, with the satisfaction of all participants}
  • زهرا اکبری

    جامعه شناسان، کارکردھای مهم خانواده را، تنظیم رفتار جنسی، تولید مثل، حمایت و مراقبت، ایجاد آرامش روانی، ارضای نیازھای عاطفی، جامعه پذیری و کنترل و نظارت می دانند. بھ این موارد، باید نقش خانواده در پرورش معنوی را نیز افزود. تحولات خانواده در دھه ھای اخیر، تمام کارکردھای یاد شده را در معرض آسیب قرار داده است. در ھمه جوامع، به ویژه جوامع شرقی، ازدواج بر پایه قراردادی است که در آن، ھر دو ھمسر متعهد می شوند نسبت به یکدیگر وفادار باشند. مسئله خیانت، زمانی رخ می دھد که در ازدواجی که طرفین متعهد به تک ھمسری باشند، یکی از آنها به طور مخفیانه، تعهد را نقض کند. فردی که به او خیانت شده، نه تنها اعتمادش نسبت به ھمسرش خدشه دار می شود، بلکه تواناییاش برای درک دروغ، تکان دھنده است. تنوع طلبی، ھوسرانی و ازدواج مجدد مرد یا زن، باعث از ھمپاشیدگی زندگی مشترک میشود. مرد یا زن، به فرمان احساسات خود، با زن یا مرد دیگری ارتباط برقرار کرده و رابطه خود با ھمسرشان را سست می کنند. در این شرایط، عواملی مانند ثروت، موقعیت اجتماعی، مقام و زیبایی طرف مقابل، باعث گرایش به روابطی خارج از چارچوب روابط خانوادگی میشود.

    کلید واژگان: فرازناشویی, خیانت, بی وفایی, رضایت جنسی, رابطھ جنسی, روابط نامشروع}
  • محمد اسحاقی
    بی تردید خشونت و آزار جنسی زنان به عنوان یکی از انواع انحرافات اجتماعی، از عوامل مهم اختلال امنیت فرهنگی، اجتماعی، نظم و انتظام جوامع محسوب می شود و به همین دلیل نظام های مختلف حقوقی راه کارها، تدابیر و اقدامات ویژه ای را در کنترل، برخورد و ریشه کن کردن آن اتخاذ می کنند. در این میان نظام حقوقی اسلام و سیاست جنایی متخذ از آن با انحرافات جنسی عموما وخشونت و آزارجنسی خصوصا به شدت برخورد می کند. مؤلف در این نوشتار درصدد است با ارائه تعریفی از خشونت و آزارجنسی و ذکر انواع آن، به بررسی اجمالی و تبیین احکام فقهی و مجازات های مقرر در قانون در این زمینه بپردازد تا ضمن مشخص شدن خلاهای قانونی، پیشنهادهای مناسب حقوقی هم ارائه دهد.
    کلید واژگان: خشونت, آزار, جرائم جنسی, روابط نامشروع, انحرافات اجتماعی, زن, شوهر, قانون, مجازات}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال