به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روزمرگی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «روزمرگی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جمال محمدی، هانیه سالم، یوسف پاکدامن
    تجارب زیسته زنان در مهمانی ها از آنجا می تواند موضوع تامل جامعه شناختی باشد که زنان معمولا زندگی شخصی، دغدغه ها، مسائل و درگیری های بین الاذهانی شان را در این مکان ها تمرین می کنند. واکاوی کیفی این محافل مهمانی به مثابه متنی در دل کلیت زندگی روزمره زنانه می تواند ما را به فهم لایه های معناساز و هویت بخش کنش ها، عادات و مناسک روزمره زنانه رهنمون سازد. میدان مطالعه پژوهش، زنان مشارکت کننده در مهمانی های زنانه در شهر همدان هستند که بر اساس شیوه نمونه گیری مبتنی بر تکنیک گلوله برفی انتخاب شده اند. پس از مصاحبه با 20 نفر از زنان میدان مطالعه، اشباع نظری حاصل شد و سپس تحلیل داده ها بر مبنای نتایج مصاحبه و مشاهدات موردی آغازگردید. بر مبنای نتایج به دست آمده عوامل اجتماعی، فردی و فرهنگی به عنوان مقولات انگیزه بخش برای شرکت در مهمانی های زنانه شناسایی شدند. ازجمله عمده ترین دلایل روی آوردن به مهمانی های زنانه نوعی فضا یا حال وهوای زنانه است که بر این مهمانی ها حاکم است. پیامد حضور زنان در این مهمانی ها شکل-گیری نوع جدیدی از زنانگی و تغییر الگوهای سنتی زنانه می باشد. آنچه به عنوان مقوله هسته ای توانایی ایجاد ارتباط بین انگیزه ها، دلایل و پیامدهای حضور زنان در مهمانی ها را دارد سبک زندگی زنانه ای است که به کنش ها، تصمیمات و افکار زنان شکل می دهد. در این سبک زندگی که ایضا به واسطه جامعه و گفتمان های مسلط تقویت می شود این همانی زن و خانه و حوزه خصوصی چنان طبیعی جلوه داده می شود که گویی یگانه راه زیستن و تجربه کردن زنانگی می باشد.
    کلید واژگان: تجربه زیسته, روزمرگی, زنان, سبک زندگی, مهمانی های زنانه}
    jamal mohammadi, Hanieh Salem, yusef pakdaman
    The lived experiences of women in receptions can be a subject of sociological inquiry, since women usually practice their personal lives, concerns, problems, and intersubjective conflicts in these spaces. The qualitative scrutiny of these festive circles as the text in the total context of daily feminine life can lead us to an understanding of the significatory and identity-making layers of daily female acts, habits and rites. The arena of study in this research, are women participating in womanly receptions of Hamedan. After interviewing with 20 individuals of the women of arena of study, the theoretical fullfilment was obtained, and then the data analysis, based on the results of interviews and observations, started. According to the results, individual and cultural factors were recognized as motivating categories for participating in womanly receptions. As one the main reasons in turning to these womanly receptions is a kind of feminine space or mood which is dominant on these receptions. The outcome of the attendence of women in these receptions is the formation of new kinds of femininity and mutation in traditional feminine models. What as the core factor has the ability to make relation amongst the motivations, reasons and outcomes of women's attending the receptions is the female life style which shapes their acts, descisions and thoughts. In this life style which is also sustained through society and dominant discourses the selfsameness of women with home and the private domains is naturalized as if it is the only way of living and experiencing femininity.
    Keywords: Lived Experience, Daily Life, Woemen, Life Style, Womanly Receptions}
  • ناصر فکوهی *

    جهانی شدن روند متناقض مدرنیته را تشدید کرده و آن را درون فرایندی متقابل از همگن سازی ها و ناهمگن سازی های هویتی جماعتی وارد نموده است. اثر مشخص این امر گسترش مطلق شمار هویت های اقلیتی در سطوح بومی و محلی از یک سو، و تداخل نقش های هویتی و شکل گیری هویت های اجتماعی هر چه گسترده تر در قالب های غیر بومی و فراملی از سوی دیگر است. شهرها به مثابه پهنه های اصلی تبلور یافتن فضایی هویت ها و روزمرگی شهری به مثابه زمان اصلی بیان این هویت ها، امروز بیش از پیش مطرح هستند. هم از این رو مفهوم سبک زندگی که در دهه های پس از جنگ جهانی دوم و عمدتا در چارچوب نظریه های برون آمده از مطالعات فرهنگی مطرح شده بود در ترکیب خود با مفهوم روزمرگی در معنایی لوفبوری از این واژه امروز باید به گونه ای دیگر تفسیر شود. زمانی که این دو مفهوم را در تقاطعی معنایی با دو مفهوم دیگر خرده فرهنگ و اقلیت قرار دهیم، باز هم به موقعیت های پیچیده تری می رسیم که ما را با شرایطی نسبتا بی نظیر در شکل گیری فرهنگ های انسانی و پویایی آن ها روبرو می کند. آن چه در مقاله حاضر مورد نظر است حرکت از این چارچوب فکری و تلاش برای کاربرد آن در شرایط خاص ایران است که در آن همچون بسیاری دیگر از کشورهای در حال توسعه جهانی شدن به امواج مقاومت هویتی- جماعت دامن زده است، ولو اینکه این مقاومت لزوما شکل فعال نداشته و در حوزه خود آگاه قرار نمی گیرد. بنابراین هدف ما در این مقاله آن است که نشان دهیم چگونه گسست های کنونی جامعه ما در تبلور فضایی – زمانی خود و از خلال بیان و بروز خویش در سبک های زندگی در سطح شهرها برونیت یافته و چه پی آمدهای کوتاه و دراز مدتی را می توان از این فرایند انتظار داشت. رویکرد مقاله، رویکردی کاربردی است که تلاش می کند به راهکارهایی عملی به ویژه در زمینه سیاست گذاری های راهبردی و راهکاری در زمینه فرهنگ عمومی دست یابد و همین امر آن را در تداخلی نظری بین دو حوزه انسان شناسی و مطالعات فرهنگی قرار می دهد.

    کلید واژگان: اقلیت, انسان شناسی شهری, جهانی شدن, خرده فرهنگ, روزمرگی, سبک زندگی, مقاومت}
    Nasser Fakouhi*

    The Globalization accelerated the paradoxical processes of modernization by introducing the cultural homogenizations and heterogenizations: construction and deconstruction of local-communitarian identities. This is why we are facing on the one hand, the increasing of local identities and visions and on the other hand, the interference, sometimes in a conflicted way, of the latter forms with the national and global identities. In this context, the Iranian problematic is discussed by an urban anthropological theoretical approach. The main concern in this article is the everyday life styles as the most important means of the cultural identity formation and their self expressions. Social constructed space as Lefebvre put it, and Cultural Studies tradition of everyday life, have been the starting points of this paper aiming to analyze the cultural resistance phenomenon expressed in physical and bodily spaces as well as in social and intercultural relations in domains such as age, ethnics and gender. These identity schemes have been taken as minority situations when they express in a way or other, some sort of cultural or social resistance facing a dominant pattern and by this way the paper try to present some practical and applied solutions to decrease the social tensions.

    Keywords: Cultural Studies, Everyday Life, Globalization, Life Style, Resistance, Sub-Culture, Urban Anthropology}
  • مانی کلانی

    روح جمعی یا همان اجتماع مطرح شده در نظریات جامعه شناسی کلاسیک و نیز گفتگو هر چند دو مفهوم کلیدی جامعه شناسی و نظریه انتقادی هستند، اما دیر زمانی است که در درون گفتمان مطالعات فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرند، ولی پیشینه انسان گرایانه و تا حدی انتزاعی آنها باعث نشده تا مصادیق ملموس و تجربی آنها مرود بحث و بررسی قرار نگیرند، فوکو با مطرح کردن بحث فضاو قدرت و هابرماس نیز از طریق مفهوم کنش ارتباطی تلاش کردند تا این مفاهیم را به شکل عینی تر در علوم اجتماعی طرح کنند. در این مقاله نیز با توجه به اهمیت نشان دادن این موضوع که چنین مفاهیمی فقط موضوعی برای بحثهای روشنفکرانه نخبگان نمی باشند، جهت گیری اصلی پژوهش ارزیابی تجربی این مسئله بوده است که تا چه حد اجتماع همبسته و صمیمی شکل گرفته در پاتوقها و نیز گفتگو در زندگی روزمره جوانان تهرانی حضور دراد و نیز تا چه حد به این مفاهیم آگاهی دارند یا علاقه دارند که آنها را تجربه کنند. بنابراین با توجه به ارزیابی فوق می توان به این سوال پاسخ داد که آیا در متن زندگی هر روزه، تجربه حضور در اجتماعات گوناگون و نیز در کنار آن علاقه به تجربه گفتگوی واقعی با دوستانشان هویتی آزادتر و مستقل تر را برای آنان شکل می دهد یا خیر؟

    کلید واژگان: زندگی روزمره, گفتگو, فرصتهای زندگی, روزمرگی, شوک, معمولی شدن, بی تفاوتی, از خود بیگانگی, مقاومت دیگری, گفتار, هویت فردی, هویت جمعی, سبک زندگی, تجربه روزمره}
    Mani KAllani

    Community” and “dialogue” are two basic concepts of Sociology and Critical Theory outlined by classical sociological theories. However, these terms have not historically been used within the discourses of Cultural Studies. Attention has been paid to their humanistic and abstract roots but their tangible and experimental dimensions have not yet been dealt with. Within Anthropological thought also the objective truths of the concepts “community” and “dialogue” have not been addressed although Foucault’s focuses on issues of “power” and “space” and Habermas’ concept of“communicative action” have tried to materialise these issues within social sciences. In this article we show that such issues are not merely subjects of intellectual elite discussions. We adopt an experimental orientation in our methodology to see how much “community” and “dialogue” play an impotant role in the everyday life of Tehrani youth. We ask how much the youth are aware and interested in experiencing these terms within their daily lives. Based on our evaluation we can now conclude wether or not participation in youth gatherings and discussions has resulted in the acquisition of a more free and autonomous identity.

    Keywords: everyday life, Dialogue, everyday opportunities, daily, shock(Gr. Erlebnis), Normalization, indifference, Alienation, resistance, the other, speech, Individual Identity, life-style, everyday experience}
  • مرتضی منادی

    چکیده این مقاله محصول دو پژوهش در مورد جوانان و خانواده های آنان است. هدف از این مطالعه بررسی تفاوتهای بین اوقات فراغت نسل جوان با والدین آنها و علل این تفاوتهاست. از آنجایی که ما در عصر ارتباطات زندگی می کنیم، و ارتباطات به عنوان یکی از ابزار مهم جهانی شدن به شمار می رود، اوقات فراغت دو نسل را در ارتباط با جهانی شدن مورد مطالعه قرار داده ایم. نظریه ساخت اجتماعی واقعیت و نظریه کنش متقابل ما را در فهم موضوع یاری رساندند .به کمک مصاحبه جوان و والدین آنها به این نتیجه رسیدیم که جوانان اوقات فراغت خود را 44 های عمیق با متفاوت از والدین شان درحالی که ، متفاوت از والدین شان درحالی که ،می گذرانند، آنان در گذران اوقات فراغت متاثر از جهانی شدن هستندوالدین آنها این گونه نیستند.

    کلید واژگان: اوقات فراغت, جهانی شدن, روزمرگی, والدین و جوانان}
    Morteza Monadi

    The present article is summary of two studies on young people and thei families. The purpose of this study is to investigate the difference between young people and parent>s leisure times and to identify the causes of the difference. Since we are living in era of communications, and it is considered as a tool for globalization, it was studied leisure times of two separate generations in regard with globalization. The theories of reality social structure and interactionism have been used to understand the issue. 44 young people and their parents were interviewed in-depth. It has been concluded that young people are different from their parents in spending their leisure times and they are influenced by globalization whereas their parents are not influenced.

    Keywords: generation, leisure times, everyday life, Challenges of Globalization}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال