به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ریخت شناسی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ریخت شناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سارا صادقی*، اردشیر جوانمردزاده، منیژه هادیان دهکردی، رضا رضالو

    سگ از نخستین جانورانی است که به دست بشر اهلی شده است و همواره دوستان و ملازمان خوبی برای انسان ها بوده اند. نقاشی هایی که در غارهای انسان های نخستین کشف شده حاکی از این موضوع است که این دوستی حداقل سابقه ای 16 هزار ساله دارد. سگ در صحنه ها و وضعیت های مختلف در هنر صخره ای ایران در چهار حوزه فرهنگی (شمال، غرب، جنوب و شرق) نقش شده است. با توجه به دیرینگی، تنوع و پراکنش این نقوش در سنگ نگاره های مناطق مختلف در ایران، هدف از این پژوهش، مطالعه نقش مایه سگ و بررسی نژاد واقعی این حیوان در هنر صخره ای استان لرستان است. سوال اصلی پژوهش این است: ریخت شناسی و نژاد نقش مایه سگ در رنگین نگاره های استان لرستان چگونه است؟ سگ در رنگین نگاره های استان لرستان در کدام صحنه ها و موضوعات تصویر شده است؟ نقش مایه سگ در رنگین نگاره های استان لرستان با چه سنگ نگاره هایی در ایران قابل مقایسه است؟ روش پژوهش حاضر، کیفی و به صورت توصیفی-تحلیلی- تطبیقی است. شیوه گردآوری اطلاعات به صورت (کتابخانه ای) و میدانی است. جامعه آماری در این پژوهش رنگین نگاره های استان لرستان در سه منطقه (سنگ مهرداد و میرملاس در کوهدشت و تخت چان پلدختر) است.

    کلید واژگان: نقش مایه سگ, رنگین نگاره, ریخت شناسی, نژاد سگ}
    Sara Sadeghi *, Javanmardzadeh Ardeshir, Manijeh Hadian Dehkordi, Reza Rezaloo

    Dogs are one of the first animals domesticated by humans. Dogs have always been a good friend and companion of humans. The paintings found in the caves of primitive humans indicate that the relationship between humans and dogs is at least 16 thousand years old. Dogs are found in different scenes and poses in Iranian rock art in all four cultural regions (i.e., north, west, south, and east). Regarding the history, diversity, and dispersion of the dog motifs in pictographs of different areas in Iran, this study aims to evaluate dog motifs and their breeds in the rock artworks of Lorestan. The main research questions are: "What is the morphology and breed of dog motifs in pictographs of Lorestan?" "Which kind of scenes and subjects are included in pictographs in Lorestan?" and "What rock artworks can be compared to dog motifs in pictographs of Lorestan?" The current study is a qualitative research using a descriptive-analytical-comparative approach. The data was collected by library and field research. The statistical population included Lorestan pictographs in Mehrdad Stone and Mirmalas in Kuhdasht, and Takhte Chan in Poldokhtar. The results showed that dog motifs in pictographs of Lorestan are different in morphology.

  • فریبا کاهنی، بی بی اقدس اصغری*

    الگوی ریخت شناسی پراپ یکی از بهترین و دقیق ترین شیوه های طبقه بندی، تجزیه و تحلیل ساختار و قالب قصه ها است. پراپ با مطالعه قصه های پریان روسی به نتیجه رسید که این قصه ها به رغم تنوع و تکثر از نوعی وحدت و همانندی برخوردارند. هدف پژوهش ما بررسی شخصیت های قصه های عامیانه خراسان جنوبی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و براساس روش ساختارگرایی پراپ انجام شده است. جامعه آماری ما کلیه قصه های عامیانه خراسان جنوبی است. تعداد سی و نه قصه جمع آوری و تدوین شد که از این تعداد براساس تکراری بودن، سی و یک قصه انتخاب گردید تا چگونگی تطبیق قصه های یاد شده و شخصیت های آن ها با روش پراپ نشان داده شود و ساختار کلی قصه ها و قوانین حاکم بر آن ها مشخص گردد. نتایج نشان می دهد که روش پراپ بر قصه های عامیانه خراسان جنوبی قابل انطباق است. همچنین سی و یک خویشکاری وهفت شخصیت تعریف شده او با این قصه ها مطابقت دارند. افزون براین، همه قصه ها با یک حرکت آغازین شروع شده و بیشتر آن ها دست کم حامل یک اندرز می باشند.

    کلید واژگان: ولادیمیر پراپ, ساختارگرایی, ریخت شناسی, قصه های عامیانه, خراسان جنوبی}
    Fariba Kaheni, Bibi Aghdas Asghari *

    Propp’s morphological pattern is one of the outstanding and precise methods of classifying and analyzing the stories, structures and formats. By having studied Russian fairy tales, Propp deduced that these stories bear resemblance and unity. Studying the characters of the folktales in South Khorasan is the chief goal of our research. The qualitative approach and Propp's structuralism method were applied in the presented research. The statistical population consists of all the folktales in South Khorasan, 39 of which were collected and sorted out. Thirty-one of them were picked out in order to demonstrate how the aforementioned stories and their characters correspond to Propp’s method and structure, and also to present an overall structure and the dominant rules of the stories.The outcome of the research indicates that Propp’s method does correspond to the folktales in South Khorasan. Moreover, his seven identified functions do correspond to the stories as well. In addition, all these tales begin with an initial tension, and they contain at least a few words of wisdom.

    Keywords: Vladimir Propp, Structuralism, Morphology, folktales, South Khorasan}
  • الهه پنجه باشی*، فاطمه دولاب
    «باغ ارم» و «خانه زینت الملوک» از بناهای مهم و تاریخی شهر شیراز در دوره قاجار است. موضوع اصلی این دو بنا با تزیینات اصلی نقش زن و تحلیل فرمی آن، بر مبنای نظریه ریخت شناسی ولادیمیر پراپ، مسئله اصلی این پژوهش است. پژوهش حاضر براساس روش تاریخی تطبیقی بررسی شده و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای (اسنادی) و با رویکرد تاریخی براساس نظریه ریخت شناسی صورت گرفته است. این پژوهش به این سوالات پاسخ می دهد: ریخت شناسی فرم زن در کاشی کاری این دو بنا چگونه کار شده است؟ چه شباهت ها و تفاوت هایی دارد و چگونه با نظریه پراپ قابل تطبیق است؟ در انتهای این پژوهش نتیجه گرفته می شود که نقش زن در قالب شخصیت های شیرین، بلقیس و زلیخا از نقش های اصلی تزیینی در سردر باغ ارم و خانه زینت الملوک است. نقش های اصلی تزیینی زنان در این بناها با لباس و آرایش قاجاری کار شده است. زن به منزله عنصر اصلی تزیینی در کاشی کاری این سردرها بر خویش کاری نقش زنان تاکید دارد و قابل تطبیق با نظریه پراپ بوده است.
    کلید واژگان: بلقیس, پراپ, ریخت شناسی, زلیخا, زن, سردر, شیرین, قاجار, کاشی}
    Elaheh Panjehbashi *, Fatemeh Doolab
    Tiles as an intermediary medium for expressing art and transmitting the original and ancient features of Iran, which have become widely used to make the surfaces of Iranian and Islamic buildings. "Eram Garden" and "Zinat al-Muluk House" are among the oldest and most beautiful historical buildings in Shiraz. The tile decorations of these two buildings have a great variety of subjects and roles. The designs of the tiles, with precise and delicate performances with a color phenomenon, have a unique coexistence and eloquence that, like an illustrated notebook, show the characteristics and socio-political conditions of the Qajar period. The structure of each work is closely related to its content, which is included in a specific format. The structure of the motifs used in the tiles of Eram Garden and the house of Zinat al-Muluk indicates religious and epic narratives, the main theme of which is the role of a woman based on love and dramatic stories, which often has a historical approach. The motifs used in the tiling of Eram Garden and the house of Zinat al-Muluk are ancient Iranian-Islamic religious epics whose main subject is stories about the lives of prophets such as Prophet Suleiman the Prophet and Prophet Yusuf and the like. Also compare and analyze the similarities and differences of this model with Propp model. In the present study, while adapting Propp's morphology with the structure of these narratives, its religious-epic and epic self-works have been studied, which certainly did not exist in Propp's classification. The results indicate that epic and religious stories in these
    Keywords: Qajar, woman, Zuleikha, Propp, Morphology}
  • نوید پاک نژاد*، غلامرضا لطیفی

    تحلیل ساختار فضای شهری در گذر از دوره های زمانی مختلف و تحلیل ویژگی های بافت منجر به شناخت شکل گیری رفتار و الگوهای رفتاری در ساختار کالبدی می شود و این مسئله شرایطی را ایجاد می کند که برنامه ریزی برای بروز و ظهور الگوهای رفتاری متنوع بر پایه تحلیل فضایی فراهم گردد. چیدمان فضایی یکی از روش هایی است که در درک فضا و فرم کالبدی کاربرد دارد و به سبب تحلیل فضا و تاثیرگذاری فضا بر رفتار انسان در فضای شهری دارای اهمیت و جایگاه بالایی می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و تطبیقی است و ابتدا با انجام مطالعات کتابخانه ای (بررسی کتب، مقالات علمی و اسناد) به تبیین چارچوب نظری پرداخته شده است و سپس فرم کالبدی با نرم افزار Depthmap (که بر اساس مبانی تکنیک چیدمان فضا طراحی شده) تحلیل گردیده. هدف از تحقیق حاضر بررسی، مقایسه و تحلیل شکل گیری ساختار فضایی- کالبدی متفاوت این دو محله در دوره های زمانی مختلف و تاثیر آن بر الگوهای رفتاری است. از نتایج پژوهش حاضر آن است که ساختار شطرنجی و منظم (محله دروس) امکان دسترسی بیشتری به کاربری ها می دهد اما باعث پراکندگی کاربری ها و الگوهای رفتاری می شود. در بافت شطرنجی محلات دارای کاربری های متنوع هستند اما در بافت ارگانیک (محله زرگنده) نظام کالبدی انسجام بیشتری در این شکل گیری کاربری ها به وجود می آورد و این مسئله زمینه ساز شکل گیری الگوهای رفتاری متنوع و متعدد می گردد.

    کلید واژگان: فرم کالبدی, چیدمان فضا, همپیوندی, الگوهای رفتاری, ریخت شناسی}
    Navid Paknejad *, Gholamreza Latifi

    Analyzing the structure of urban space over time and analyzing the characteristics of texture lead to understanding the formation of behavior and behavioral patterns in the physical structure, and this creates the conditions for planning for the emergence of various behavioral patterns based on “provide spatial analysis”. Spatial arrangement is one of the methods used in understanding space and physical form and due to space analysis and the effect of space on human behavior in urban space is of great importance and position. The present study is descriptive-analytical and comparative. First, by conducting library studies (reviewing books, scientific articles and documents), the theoretical framework is explained and then the physical form with Depthmap software (which is based on the techniques of space layout design technique). The purpose of the present study is to investigate, compare and analyze the formation of different spatial-physical structure of these two neighborhoods in different time periods and its effect on behavioral patterns. One of the results of the present study is that the checkered and regular structure (neighborhood of lessons) allows more access to uses, but it causes the scattering of uses and behavioral patterns. In the checkered texture of the neighborhoods, they have various uses, but in the organic texture (Zargandeh neighborhood), the physical system creates more coherence in this formation of uses, and this causes the formation of various and numerous behavioral patterns.

    Keywords: Physical Form, Space Syntax, interconnectedness, patterns of behavior, Morphology}
  • محمد متین پارسا*، سمیه علیزاده نجد

    به موجب نیازهای روز افزون به امنیت در اماکن عمومی مختلف و با توجه به این که طبق سوابق ثبت شده ی جرایم خاص ، چهره ی مرتکب همیشه نمایان نیست، ضروری است از روش های دیگری جهت تشخیص هویت مرتکبان جرم استفاده شود. در این راستا تصویر دست ها را در صورتی که کاملا واضح باشند،می توان به عنوان یک راه حل در نظر گرفت. نوشته ی حاضر درصدد بیان نتایج تحقیقاتی است که با مقایسه ی دستهای گوناگون مبتنی بر روش های ریخت شناسی و اندام سنجی، ویژگی های بسیاری را ارزیابی کرده اند و توانسته اند طبقه بندی های هویتی ایجاد کنند. در این تحقیقات با به کارگیری از دو روش غیرخودکار (چک لیست/ فهرست) و خودکار (الگوریتم های نرم افزار (MATLAB) نسبت طول به پهنا و نسبت انگشتان به یکدیگر متمایزترین ویژگی های کف دست معرفی شده و هر دو آزمایش نرخهای هویتی بسیاری را ایجاد کرده اند. دیدگاه اصلی تحقیق این است که تصاویری با کیفیت بالا از دست ها می توانند به تهیه جزئیات دقیق و تمایزبخش و متعاقبا تشخیص هویت منجر شوند.

    کلید واژگان: تحلیل تصویر, ریخت شناسی, تشخیص هویت, مقایسه ی دست}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال