به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سعدی ستیزی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سعدی ستیزی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • قاسم زائری، الهام ربیعی
    شرایط امکانی پیدایی «رمان» و «نمایشنامه» به عنوان دو قالب ادبی، محدود و موکول به شکل گیری سوژه مدرن است و از این رو این دو قالب ادبی برای جهان پیشامدرن، یکسره ناآشنا هستند. «تجدد ادبی» موجب شد تا در مضامین، قالب ها و کارکرد زبان و ادبیات فارسی تغییر رخ دهد و خصوصا قالب های ادبی جدید به اموری آشنا برای مخاطب ایرانی بدل شود. این مقاله به چگونگی استقرار دو قالب ادبی رمان و نمایشنامه در میان مخاطب ایرانی در جریان تجدد ادبی اختصاص دارد و نشان می دهد که رمان و نمایشنامه تنها با اتکا به امکان های فرهنگی و روند های تاریخی سنت زندگی ایرانی توانسته اند در جامعه ایران استقرار یابند. مقاله نشان می دهد که تجدد ادبی بدوا به مثابه تداومی از «تحول ادبی» ناشی از تجربه جنگ های ایران و روس دانسته و پذیرفته شد؛ ثانیا پنج روند اصلی به استقرار قالب های رمان و نمایشنامه در میان ایرانیان کمک کردند: نخست: برابرانگاری رمان و تاریخ و بهره گیری از روحیه تاریخ دوستی ایرانیان؛ دوم: پیوند دادن رمان و نمایشنامه به سنت های فرهنگی نظیر تقلید و شبیه خوانی در میان ایرانیان؛ سوم: تغییر حالات شخصیت های رمان ها و به طور کلی ایرانی سازی آنها؛ چهارم: معرفی نمایشنامه و رمان به مثابه تداومی از سنت تربیت و تهذیب در ادبیات فارسی؛ و پنجم: به کارگیری مضامین و حکایات سنتی آشنا در نمایشنامه ها و رمان ها. برای این کار از شیوه فوکویی تحلیل گسست دیرینه شناسانه بهره برده شده و مقاله بر تحلیل متون ادبی و آثار تاریخی در مرحله «تحول ادبی» از دوره جنگ های ایران و روس تا وقوع انقلاب مشروطه و تفوق «تجدد ادبی» متمرکز است.
    کلید واژگان: دیرینه شناسی, تجدد ادبی, رمان, نمایشنامه, قصه خوانی, تقلید, جنگ های ایران و روس, ترجمه درباری, سعدی ستیزی}
    Qasem Zaeri, Elham Rabii
    The conditions of possibility for emergence of novel and play, as two literary forms, is contingent upon the formation of a modern subject. Hence, these two literary forms are unknown to the premodern world. Literary modernity brought about changes in the themes, forms and functions of the Persian Language and Literature, particularly the new literary forms turned into known subjects for the Iranian audience. The present paper is an attempt to discuss the establishment of novel and play among Iranian audience in the process of literary modernity, showing that novel and play have been able to establish themselves only by relying on cultural potentials and historical trends of the tradition of Iranian life. The findings of the paper show that literary modernity was initially accepted as a continuation of the literary change stemming from the experience of Iran-Russia wars. Secondly, five main trends helped the establishment of novel and play forms in Iran: first, considering novel and history synonymous and utilizing the Iranian love of history; second, connecting novel and play with the cultural traditions such as imitation and tazy-e among Iranians; third, changing the novel characters and indigenizing them to totally Iranian ones; fourth, introduction of novel and play as continuation of tradition of upbringing and self-purification in the Persian Literature; and fifth, employing familiar themes and traditional stories in play and novels. Foucauldian genealogical gap analysis was employed. The focus of this paper is analysis of literary texts and historical works during the "literary change" stage from the Iran-Russia wars until the Constitutional Revolution and supremacy of "literary modernity".
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال