جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شر" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «شر» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
مقاله حاضر گزارش پژوهش تجربی است که به بررسی نحوه نگرش به پاندمی کرونا و مطالعه نگرش دینی در این دوران از منظر جامعه شناسی شر در پیوند با جامعه شناسی دین می پردازد. نمونه تحقیق حاضر تشکیل شده است از 273 نفر از ایرانیان ساکن داخل کشور که به صورت آنلاین مورد پرسش قرار گرفته اند. اهداف این تحقیق توصیفی عبارتند از 1) سنجش نگرش در مورد دوگانه ماهیت طبیعی ویروس کرونا در مقابل ماهیت الهی آن، 2) سنجش نگرش در مورد دوگانه خیر یا شر بودن ویروس کرونا، 3) بررسی همبستگی نگرش ها در هر دو مورد با مولفه های ایمان به خداوند. اولین یافته پژوهش آن است که در اثر همبستگی های موجود میان نگرش به دوگانه های ماهیت الهی/طبیعی و خیر/شر بودن ویروس کرونا، دوگانه مرکب و جدید «خیر الهی» در مقابل «شر طبیعی» پدید آمده است. دومین و مهم ترین یافته آن است که بررسی همبستگی میان مولفه های ایمان به خدا از سویی، با نگرش به دوگانه های خیر الهی و شر طبیعی از سوی دیگر، از وجود دو سنخ متفاوت دینداری در مواجهه با ویروس کرونا پرده برمی دارد: دینداری تفکرگرا و دینداری تصورگرا. دینداری تفکرگرا پیرامون قطب شر طبیعی این دوگانه، و دینداری تصورگرا حول قطب خیر الهی آن شکل گرفته است.
کلید واژگان: خیر, شر, الهی, طبیعی, ویروس کرونا, جامعه شناسی شر, دینداری تفکرگرا, دینداری تصورگراThe Types of Religiosity in Confrontation with Coronavirus: An Introduction to the Sociology of EvilThe present paper is a report of an experimental study that examines the attitude towards the Corona pandemic and observes religious attitudes from the perspective of the sociology of evil and the sociology of religion. An online survey was conducted to interview the sample consisted of 273 Iranians. The aims of this descriptive study are: 1) Measuring attitude towards the dichotomy of divine/natural essence of Coronavirus, 2) Measuring attitude towards the dichotomy of good/evil essence of Coronavirus, and 3) Examining the correlation of attitudes in both cases with the components of faith in Allah. The first finding is that a new multiplex dichotomy of divine/natural and good/evil is formed based on the results. The second and most important finding is that the study of the correlations between the components of faith in God, on the one hand, with views toward the dichotomies of divine/natural and good/evil, on the other hand, illustrates the existence of two various types of religiosity in confrontation with Coronavirus: thoughtful religiosity and imaginative religiosity. Thoughtful religiosity is shaped around the natural-evil pole of the dichotomy, and imaginative religiosity around its divine-good pole.
Keywords: Good, Evil, Divine, Natural, Coronavirus, Sociology of Evil, Thoughtful Religiosity, Imaginative Religiosity -
دیو واژه ای است ابهام آمیز در بودن یا نبودن، در شکل ظاهر و شمای ذهنی و نقش آفرینی مثبت یا منفی که در فرهنگ فارسی تعابیر گوناگونی برای آن بیان شده است. تقابل نیروهای خیر و شر، تقسیم جهان به دو پهنه نور و تاریکی و عقیده به ستیز دائمی میان پدیده های اهورایی و اهریمنی، باوری رایج در میان تمام اقوام و ملت هاست؛ پیکاری که تا جهان برپاست، ادامه دارد و پیروزی نهایی در آن با جبهه نور است. رد پای چنین باوری را در اسطوره ها، ادیان و حتی تفکرات دنیای جدید نیز می توان دید. در فرهنگ عامه و متون ادبی اعم از آثار منظوم و منثور ایران این موجود، با کارکردهای گوناگون مجال بروز و ظهور و نقش آفرین پیدا کرده است. مقاله ی حاضر با هدف جستجوی جایگاه دیو و کارکردهای آن در فرهنگ ایران با تاکید بر بازنمودهای این واژه در فرهنگ خراسان جنوبی تدوین شده است. بررسی های این نوشتار نشانگر شباهت های نگرشی مردم خراسان جنوبی با سایر نقاط ایران زمین است. این مقاله هم چنین نشان می دهد که مردم این خطه توانسته اند در پرتو تدبیر، تعلل و مدارا دیوها را به خدمت گرفته و از آثار منفی و آسیب های آن ها مصون بمانند.
کلید واژگان: دیو, فرهنگ, خیر, شرDemon is an ambiguous word in its existence or not existence، in its intellectual or portrait appearance and in its negative or positive impression، which in Persian culture various interpretations has been assigned to it. The opposition of good and evil forces، world division in two pols of brightness and darkness and the convection in permanent conflict between satanic and demonic phenomenon is a prevalent credence among all peoples and nations; a campaign which continues whenever the universe is working and the ultimate winning belongs to the brightness front. The vestige of such belief can be seen in legends، religions and also in modern world reflections. In public culture and literary texts concerning all poetic and prosaic works of Iran، this creature with different functions has founded its visibility with the opportunity to manifest، appear and exist. The present article has accomplished with the aim of researching the station of demon and its functions in Iran’s culture with an emphasis on the expressions of this word in the culture of South Khorasan people. The investigations of this paper indicate the perceptional resemblances of South Khorasan people with the other people from the other parts of Iran. Also this article shows that the people of this territory empowered with the light of prudence، procrastination and compromise to take into service the demons and to be immunized from their negative effects and damages.Keywords: Demon, Culture, Good, Evil -
دوربین های دیجیتال محصول فرهنگ دیجیتال هستند. از این منظر باید صحبت از شبکه ای به مفهوم دیجیتال کرد که در آن اینترنت، دوربین های دیجیتال و شهروندانی قرار دارند که به یکدیگر پیوند خورده اند و دوره نوینی از سیاست، فرهنگ و جامعه را رقم زده اند. جمع های انسانی برای شکل گرفتن، به حس مشترک و ابژه هایی نیاز دارند که در بر اساس آنها بتوانند نظمی را در بین خود بوجود بیاورند. بر اساس لایب نیتس، شر به دو مفهوم شر اخلاقی (گناه) و شر طبیعی (زیان) می تواند نظم جمعی را مورد تحدید قرار دهد و این امر نه تنها توسط انسان ها، بلکه توسط ابژه هایی که بوسیله علم به جمع های انسانی آورده می شوند می تواند صورت بگیرد. دوربین های دیجیتال در انقلاب تکنولوژی خود، هویت های دورگه ای را بین امر واقعی و مجازی بوجود آورده اند که در برابر نظم جمعی قرار می گیرند و محل حلول شر می شوند.
کلید واژگان: شبکه دیجیتال, شر, نظم جمعی, گرامرهای خاص رفتاری, شبه, ابژهDigital cameras are products of digital culture. From this view point، we have to reminisce the digital network that is comprised of internet، digital cameras and cizens who are linked together and have created a new age of polics، culture and society. Human sociees need the common sense and objects to form، things that they can produce an inner order based on. According to Leibnitz approach، wickedness– with two meanings، moral wickedness (sin) and natural wickedness (harm) - can threat collecve order. This can be accomplished not only by humans but also by the objects which enter in human sociees by knowledge. Digital cameras produced hybrid idenes between real affair and virtual affair through their technologic revoluon، idenes which are set against collecve order and wickedness reincarnate in.Keywords: Digital Networks, Wickedness, Collecve Order, Especial Behavior Grammars, Pseudo, object -
ابژه ها چگونه محملی برای حضور شر می شوند؟ چگونه می توان در مورد زندگی شیطانی اشیاء اندیشید؟ در مقاله حاضر ما این پرسش را به بحث می گذاریم و پس از طرح نظریات مرتبط، به مطالعه موردی اینترنت و فیس بوک در ایران می پردازیم در این مقاله سه امر وابستگی انسان به ابژه ها، مفهوم تقلید به مثابه امر اجتماعی و مفهوم شر و چگونگی حلول آن مورد بحث قرار می گیرد. سپس با روش اسنادی فرایند مساله مند شدن اینترنت تحلیل می شود. نتیجه این بوده است که اینترنت در ایران با سه گونه هویت شیطانی بازنمایی شده است: اول این که ابزاری است برای جاسوسی دشمن، دوم آنکه ابزار اغتشاش نام گرفته است و آخر اینکه عامل ظهور فحشا و فساد اخلاقی است.
کلید واژگان: شبه, ابژه, شبه, سوژه, شر, زندگی روزمره, اینترنت پاکThis article explores two questions: How do objects turn into a situation to emerge of evil? And, how can it be thought of evil life of things? The method of this paper is a case study and it is about internet and Facebook in Iran. The paper discusses three facts which are: human’s depending on objects, the concept of imitation as a social fact and the concept of evil and its emergence. Using documental analysis method the process of problematizing of internet has been studied. In conclusion, in Iran, internet has been represented in three kinds of evil identities: Firstly, A tool for spying by enemies; second, A media for social and political crisis; third, the cause of immortality.Keywords: Quasi, Object, Quasi, Subject, Evil, Everyday Life, Pure Internet -
فطرت یا به عبارت دقیق تر فطرت انسانی از جمله مباحث قرآن کریم است که توجه و شناخت آن نه تنها به خودشناسی که نهایتا به خداشناسی منجر می شود. وجود فطرت خدادادی و غیر اکتسابی در انسان باعث ایجاد معرفت و گرایش خاصی نسبت به خداوند متعال در وجود انسان می گردد.
در این مقاله ابتدا به مفهوم فطرت از نظر قرآن کریم و روایات پرداخته شده و سپس نظر امام خمینی، که از استاد ایشان آیت الله شاه آبادی نشات گرفته، مورد برسی قرار می گیرد. از نظر امام خمینی فطرت به معنای آگاهی ها و گرایشهایی است که در بشر نهادینه شده است. ایشان فطرتها و گرایشات مختلفی برای انسان ذکر می کنند که انسان را به، فطرت بر اصل وجود مبدا، فطرت بر توحید، فطرت بر استجماع آن ذات مقدس به جمیع کمالات و فطرت بر معاد، وجود ملائکه، انزال کتب و اعلام طرق هدایت می کند. ایشان بعضی از این موارد را از احکام فطرت دانسته اند و بعضی دیگر را از لوازم فطرت می دانند. امام همچنین زمانی که فطرت محکوم به احکام طبیعت نشده باشد و وجهه روحانیت و نورانیت خود را حفظ کرده باشد از آن به فطرت مخموره غیر محجوبه یاد می کند که در این شرایط در حالت (خیر) بوده و از جنود عقل محسوب می شود، و در صورت توجه فطرت به طبیعت و محکوم شدن به احکام آن، از آن به فطرت مخموره ی محجوبه یاد می کند که از جنود جهل بوده و منشا شرور محسوب می گردد.کلید واژگان: فطرت, جنود عقل و جهل, خیر, شرPrimordial nature or human primordial nature is among the Quranic issues through whose cognition not only man gains self-knowledge but also knowledge of God. The existence of God-given and non-acquisitive primordial nature in man leads to man’s knowledge of and inclination towards God the Almighty.The present paper is an attempt to discuss the concept of primordial nature in the holy Quran and the traditions as well as in the viewpoints of Imam Khomeini, who was influenced by his teacher Ayatollah Shahabadi. In Imam Khomeini’s viewpoint primordial nature refers to the awareness and inclinations which are institutionalized in man. He mentions different natures and inclinations for man which lead man to primordial nature based on his origin, primordial nature based on monotheism… He maintains that some of these are the rules of primordial nature while some are its requirements. So long as the primordial nature is not subject to natural rules Imam Khomeini calls it non-veiled primordial nature. In this case it is among the faculties of reason. And if attention is paid to natural aspects and is subject to natural rules it is called veiled primordial nature which is among faculties of ignorance which will be a source of vice and evil. -
نویسنده در این مقاله به بررسی مساله فلسفی کلامی «خیر و شر» پرداخته است. به طور کلی می توان مقاله را به دو بخش تقسیم کرد. در بخش اول، اشاراتی به ضرورت بحث در باب خیر و شر شده است و سپس راه حلهایی را که حکمای اسلامی برای حل این مشکل ارائه کرده اند مطرح می نماید و در این راستا از نظریات حکمایی چون ابن سینا، بهمنیار، غزالی، ملاصدرا، حاج ملاهادی سبزواری، زنوزی و دیگران بهره می جوید.
در بخش دوم، رهیافت برخی از متفکران معاصر همچون جی.ال.مکی را بازگو نموده و در نهایت، پاسخ فیلسوف معاصر دین، آلوین پلانتینگا را مطرح می نمایدکلید واژگان: خیر, شر, خیر بالذات, خیر بالعرض, شر بالذات, شر بالعرض, قدرت الهی, عنایت الهی, علم الهی, عدل الهی, نظام احسنThe present article is an attempt to study the philosophical-theological problem of good and evil. In the first part of the article the necessity of investigation about good and evil has been discussed and then some solutions forwarded by Muslim philosophers have been elaborated upon. The author delves into the viewpoints of some Muslim philosophers such as Avicenna, Bahmanyar, Ghazzali, Mulla Sadra, Haj Mulla Hadi Sabzavari, Zonuzi, and others.In the second part of the article attempts have been made to discuss the ideas of contemporary thinkers such as J. L. Makki and finally an answer has been put forth to contemporary philosopher of religion Alvin Plantiga.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.