به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ضریح » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ضریح» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جبار رحمانی*
    در نظریه های معناشناختی بیان می شود که نماد ترکیبی از سه عنصر دال، مدلول و دلالت است. معمولا کلمه نماد "برای هر شیء، عمل، رویداد، کیفیت یا رابطه ای که به عنوان وسیله ای برای یک مفهوم عمل می کند استفاده می شود. به طور کلی، دال در اکثر نظریه ها عنصری خنثی از نشانه ها یا نمادها است و گویی اعضای جامعه، تصویر مشترک و مشابهی از آن دارند. بیشتر متفکران در مورد جنبه های دال برای مردم و چگونگی درک آن ها بحثی نکرده اند. این مشکل به ویژه در نمادهای مقدس دیده می شود، زیرا نحوه درک و شکل گیری دال به بافت اجتماعی و روانی مومنان بستگی دارد. این موضوع را می توان به عنوان «مسیله دال» بیان کرد. در این مقاله بر اساس کار میدانی خود در میان شیعیان در لاکنو در هند توضیح می دهم که چگونه این پیش فرض نظریه نمادها کار نمی کند. تعزیه یا ضریح از نمادهای مقدس مرکزی و مهم در این جامعه هستند. آنها نه تنها ایده ثابت، مشترک یا خنثی برای دال ها در این نمادها ندارند، بلکه در دیدگاه باورمندانشان دارای اشکال متعدد (دال) هستند که معمولا تغییرپذیر و ثابت هستند. این جنبه از دال تاثیرات عمیقی بر معنای چندگانه (دلالتها) دارد که نمادهای مقدس آنها را منتقل می کنند. بر این اساس، در نظریه انسان شناسی نمادنی در مورد نماد باید در نظر گرفت که دال در قالب های متکثر و متغیر خود عاملی مثبت و فعال در تولید معنا یا معانی است و نحوه درک و تفسیر مردم از نماد مقدس، اولا به ادراک حسی و جسمی آنها بستگی دارد.
    کلید واژگان: انسان شناسی, تشیع هندی, تعزیه, دال, ضریح, نماد مقدس}
    Jabar Rahmani *
    In semantic theories it is stated that a symbol is a combination of three elements: Signifier, Signified and Signification. Commonly the word of symbol “is used for any object, act, event, quality, or relation which serves as a vehicle for a conception – the conception is the symbol's "meaning"“. Most of thinkers did not discuss aspects of Signifier for the people and how they perceive it. This issue can be stated as "the problem of signifier".In this paper I explain that in my fieldwork among Shias in Lucknow, how this presupposition of symbol theory does not work. Ta'ziyeh or Zarih are central and important sacred symbols in this community. Not only they do not have fixed, shared or neutral idea for signifiers in these symbols, but also they have multiple forms (signifiers) in the devotees` perspectives that are commonly changeable and unfixed.Accordingly, it should be considered in anthropological and semantic theory about symbol that signifier in its pluralistic and variable forms is a positive and active factor in producing of meaning and the way in which people perceive and interpret a sacred symbol firstly depends on their physical and sensual perception of the form or signifier.
    Keywords: Anthropology, Interpretation, sacred symbol, signifier, Ta'ziyeh, zarih}
  • آیدا فیرزیان پوراصفهانی، آیلین فیروزیان پوراصفهانی، ابراهیم مجرد کاهانی
    انسان در طول تاریخ هواره به نام ها اهمیت می داده است و نامگذاری مکان ها، روستاها، شهرها، کشورها و... نیز چون نامگذاری انسان ها، دارای پایه های فرهنگی و اجتماعی می باشد. انسان طبعا به دنبال پیدا کردن علل نام مکان ها بوده است و به همین جهت، به ارتباط موجود میان نام و مکان در نوشتارهای مورخین و محققین مختلف اشاره شده است.
    مجموعه حرم مطهر رضوی تبلوری از آمیختگی روح و دین در قالب هنر، فرهنگ و ادبیات است. این مجموعه عظیم، معرف هویت ملی و مذهبی ایران اسلامی به جوامع جهانی قلمداد می گردد. از دیرباز تاکنون، زایران، مسافران و جهانگردانی که به مشهد آمده و می آیند، شیفته زیبایی های دل انگیز و جلوه های معنوی حریم ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) گردیده، علاقمندند از پیشینه تاریخی روضه منوره رضوی و تویف بناهای این بارگاه مقدس و دلیل نامگذاری آنها مطلع شوند. مقاله حاضر به منظور ریشه یابی و بررسی وجه تسمیه برخی از اماکن متبرکه «حرم مطهر رضوی» با داشتن نگاهی تاریخی با استفاده از روش کتابخانه ای، میدانی و سندکاوی تنظیم و نگاشته شده است.
    واژگان کلیدی:
    کلید واژگان: حرم, بقعه, ضریح, گنبد, رواق, صحن}
    Aida Firoozian Pour Esfahani, Ailin Firoozian Pour Esfahani, Ebrahim Mojarad Kahani
    Names have always been very important to humans and the naming of places, towns, cities, countries and people has social and cultural basis. Naturally people are looking to find the origins of place names. A toponymist is one who studies toponymy. According to the Oxford English Dictionary, the word "toponymy" first appeared in English in 1876; since then, toponym has come to replace "place-name" in professional discourse among toponymists. The names of many places cannot easily be interpreted or understood; they do not convey any apparent meaning in the modern language of the area. This is due to a general set of processes through which place names evolve over time, until their obvious meaning is lost. Although the origin of many place names is now forgotten, it is often possible to establish likely meanings through consideration of early forms of the name. Some general conclusions about the nature of place names, and the way in which place names change, can be made and are examined in this article. So, this article focuses on the origins of some place names of the Holy Shrine.
    Keywords: Haram, Monument, Grave, Dome, Porch, Courtyard}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال