به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « طنزپردازی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «طنزپردازی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهبود فاضلی*، مهرناز عسگری

     موضوع این پژوهش تحلیل انتقادی گفتمان آثار دوره پس از انقلاب اسلامی چهار طنزپرداز زن براساس الگوی ون لیوون است. این مطالعه برروی اشعار رباب تمدن در نشریه «آهنگر»؛ کتاب «آهن قراضه، نان خشک، دمپایی کهنه!» از آذردخت بهرامی؛ «ه، مثل تفاهم» از رویا صدر و «نامه به دزد» از نسیم عرب امیری انجام شده است. مسئله پژوهش این است که جریان های سیاسی و اجتماعی، قدرت ها و ایدیولوژی های چهار دهه اخیر چه تاثیری بر گفتمان طنز زنانه و میزان صراحت و پوشیدگی کلام طنزپردازان زن داشته است؛ دیگر این که کنشگران «مرد» در آثار آنان چگونه بازنمایی شده اند. غالبا در حوزه پژوهش به آثار طنزپردازان زن بی توجهی شده است؛ این مقاله بر آن است تا با بررسی آثار شاخص طنزپردازان زن، این کوتاهی را جبران کند. در این پژوهش با کاربرد مولفه های الگوی ون لیوون شامل طبقه بندی، تشخص زدایی، نام دهی و...، ارتباط شیوه های بازنمایی کنشگران در آثار طنزآمیز با ایدیولوژی ها و مناسبات قدرت تبیین و تحلیل شده اند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که طنزپردازان زن با محافظه کاری در حوزه طنز سیاسی به پوشیده گویی تمایل دارند. «صدر» در بسیاری از نمونه های مولفه طبقه بندی، کنشگران را براساس جنسیت، بازنمایی و مردان سلطه جو را ارزش دهی منفی می کند. «بهرامی» با کاربرد مولفه طبقه بندی، نوع ارجاعی، پیوند زدن و تفکیک کردن از نظام مردسالاری انتقاد می نماید. «عرب امیری» از زیرمجموعه وارونگی برای تحقیر معشوق استفاده می کند. «تمدن» برخلاف سه طنزپرداز دیگر کمتر به دغدغه های زنان می پردازد.

    کلید واژگان: تحلیل انتقادی گفتمان, الگوی ون لیوون, طنزپردازان زن, طنزپردازی}
    Mahbood Fazeli *, Mehrnaz Asgari

     This research attempts to have a critical discourse analysis of the works of the post-Islamic Revolution Period by four female satirists based on Van Leeuwen model. The study is conducted based on the poems of Robab Tamadon in "Ahangar" magazine, the book "Scrap Iron, Crispbread, Old Slippers!" by Azardokht Bahrami, "H, Like Understanding” by Roya Sadr, and "Letter to the Thief" by Nasim Arab Amiri. The main issue in this research is to find out what effect the political and social currents, powers, and ideologies of the last four decades have had on the discourse of female satire as well the degree of explicitness and implicitness of the words of female satirists. It also deals with how "male" actors are represented in these work. The works of female satirists have often been neglected in the field of research, thus this article intends to compensate this shortcoming by examining the works of female satirists. The research explains and analyzes the relationship between the representation methods of actors in satirical works and ideologies and power relations, using the components of Van Leeuwen's model. These include categorization, impersonalization, nomination, etc. The results of the study show that female satirists tend towards implicitness with conservatism in the field of political satire. In many instances of the categorization component, "Sadr" represents ​​actors based on gender, and negative appraisement aggressive men; Bahrami criticizes the masculinity system by using the components of categorization, specification, association, and differentiation; "Arab Amiri" uses a subset of inversion to humiliate the beloved; and "Tamadon", unlike the other three satirists, pays less attention to women's concerns.

    Keywords: Critical Discourse Analysis, Van Leeuwen model, Female satirists}
  • مهدی داودآبادی فراهانی*

    این پژوهش به هدف تبیین معیارهای بنیادین طنزپردازی در سریال های تلویزیونی سامان یافته، دارای ماهیتی کیفی است و با استفاده از روش تبیینی تحلیلی، به صورت استنتاجی و اکتشافی درصدد پاسخگویی به این مساله اساسی است که معیارهای بنیادین طنزپردازی در سریال های تلویزیونی چیست؟ برای پاسخ به پرسش مذکور، سعی شده مبنای تبیین معیارها، فرانظریه باشد. یعنی با نگاه کلان از طریق «روش مثلث سازی» مبانی اندیشه اسلامی، معارف عقلی و نظریه های طنزپردازی در ادبیات نمایشی، معیارهای بنیادین تبیین شوند. نتایج چنین نشان می دهد که معیارهای طنزپردازی عام و خاص هستند. معیارهای عام مبتنی بر نظریه توحیدی شادکامی، سعادت طلبی، اصلاح طلبی و معرفت بخشی، باید مبنای عمل قرار گیرند و معیارهای خاص که بیشتر در ساخت جهان داستان و تحقق شرایط مفروض آن نقش دارند، عبارتند از صدق و حقیقت در انتخاب موضوع، نصح و خیرخواهی در ایجاد موقعیت های دراماتیک و پایبندی به هنجارهایی چون حفظ کرامت انسانی، احترام به حریم خصوصی، پرهیز از توهین به افراد و مقدسات، در شخصیت پردازی و نگارش دیالوگ های دراماتیک.

    کلید واژگان: طنز, معیارهای بنیادین, طنزپردازی, سریال های تلویزیونی}
    Mahdi Davoodabadi Farahani *

    This study aims to explain the basic criteria of satire in TV series has been compiled, has a qualitative nature and using analytical explanatory method, inferentially and explanatorily seeks to answer the basic question of what are the basic criteria of satire in TV series? To answer this question, an attempt has been made to base the explanation of the criteria on meta-theory. That is, the basic criteria can be explained with a macro view through the "Triangulation Method" of the basics of Islamic thought, rational teachings and theories of satire in the dramatic literature. The findings of this research indicate that the criteria for satire are general and specific. General criteria based on the monotheistic theory of happiness, bliss, reformism, and epistemology must be the basis of proceeding, the specific criteria that play a major role in constructing the world of the story and given circumstances, are truth in choosing the subject, Advice and benevolence in creating dramatic situations and adhering to norms such as maintaining human dignity, respect for privacy, avoiding insults to individuals and sacred things, in characterizing and writing dramatic dialogues.

    Keywords: satire, The basic criteria, writing satirical, TV Series}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال