به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "مستند شوک" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «مستند شوک» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی مستند شوک در مقالات مجلات علمی
  • امیر حاجی علی عسگری، ثریا احمدی، پروانه پیشنمازی

    رسانه ها در شکل دهی به افکار، عقاید، ارزش ها، فرهنگ و آگاهی ها، نقش بسزایی دارند. امروزه با به کارگیری هوشمندانه از رسانه ها می توان به معرفی آسیب های اجتماعی، پیشگیری و مقابله با آنها پرداخت. اعتیاد از جمله رایج ترین آسیب های اجتماعی است که گریبانگیر کشور ماست. بنابراین پیشگیری از اعتیاد می تواند نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد. رسانه ملی بنا بر مسیولیت اجتماعی خود همواره در پی مقابله و مبارزه با آسیب های اجتماعی و از جمله اعتیاد بوده و هست. مستند «شوک» از جمله برنامه هایی بود که در راستای مقابله با اعتیاد از شبکه سوم سیما تولید و پخش شد. تحقیق حاضر با هدف تحلیل عملکرد مستند شوک انجام شد. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر نظریه های برجسته سازی، چارچوب سازی و الگوی ارتقای سلامت «تانهیل»، نظریه جرم انگاری و جرم زدایی اعتیاد است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه معکوس است و جامعه نمونه به صورت هدفمند، هشت برنامه در بازه زمانی هجده ماهه از ابتدای سال 96 تا شهریور سال 97 بوده است. یافته ها نشان می دهد که نوع نگرش به اعتیاد، عمدتا بیمارانگارانه و رویکرد برنامه بر پیشگیری اولیه تاکید دارد. در نحوه الگودهی درباره پیشگیری از اعتیاد، معرفی عوامل خطر و مواد مخدر صنعتی بیشتر مورد توجه بوده است. همچنین طبق نتایج این تحقیق، دوستان و انگیزه های درمانی از عوامل گرایش به اعتیاد بودند.

    کلید واژگان: اعتیاد, شیوه های پیشگیری, رسانه, مستند شوک, ارتقای سلامت
    amir Hajiali asgari, soraya ahmadi, parnaneh Pishnamazi

    Media has been a significant role to shape the thoughts, beliefs, values, culture and awareness. Today with the intelligent use of media, it is possible to introduce social issues, prevent and confrontation. Addiction is one of the most common social issues that trouble our country. Therefore, addiction prevention can play an important role in reducing social harm. According to its social responsibility, the national media has always sought to confront and fight against social harms, including addiction. The documentary "Shock" was among the programs that were produced and broadcasted on the third channel of national TV in order to deal with addiction. The present research was conducted with the aim of analyzing the performance of Shock documentary. The theoretical framework of this theory was based on theories of social responsibility, framing and Tannehill's health model. The research method, quantitative content analysis and data collection tools were reverse questionnaire. 8 programs in the period of 18 months from the beginning of 2019 to September of 2019 were selected purposely. The findings show: the type of attitude towards addiction is mainly patient-oriented and the approach of the program emphasizes primary prevention. The way of modeling about the prevention of addiction, introduction of risk factors, and industrial drugs have received more attention. Also, according to the results of this research, friends and therapeutic motivations were among the factors of tendency towards addiction.

    Keywords: Addiction, prevent addiction methods, media, shock documentary
  • فرهاد الله وردی، محمد فرجیها*
    در این مقاله به دنبال واکاویدن مسئله بازنمایی رفتار مجرمانه در تلویزیون با تمرکز بر مستند تلویزیونی شوک هستیم تا نشان دهیم که این بازنمایی می تواند بر نحوه جرم انگاری رفتارها در جامعه واقعی اثر بگذارد. با روش نشانه شناسی به سراغ مستند شوک که درباره انحرافات جوانان است رفته، دلالت های ثانویه آن را نشان داده و بر نحوه رمزگشایی مقامات رسمی نظام عدالت کیفری از رمزگذاری های صورت گرفته، تمرکز می کنیم. توضیح آنکه رابطه رسانه و جرم همواره در جرم شناسی کلاسیک مطرح بوده است اما جرم شناسی فرهنگی به عنوان رویکرد نظری برآمده از مطالعات فرهنگی، برداشت های ساده انگارانه از این رابطه را به کناری نهاد و معنای جرم را برساخته نظام های بازنمایی دانست. هراس اخلاقی تولید شده توسط رسانه ها، مفهوم جرم انگاری را از معنای سنتی آن که در حقوق کیفری مورد نظر است، فراتر برده و جنبه های جدیدی به آن می دهد. تلویزیون به مثابه رسانه ای فراگیر و عامه پسند با پردازش های ایدئولوژیک از وقایع اجتماعی، نقش مهمی در این فرایند جرم انگاری پنهان ایفا می کند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که در گفتمان تلویزیون ایران، تیپ گروهی از جوانان در قالب مصرف کنندگان منفعل نمادها، موسیقی زیرزمینی و فرقه ها رمزگذاری شده است. از سوی دیگر، گفتمان رسمی پلیسی و قضایی، اولا خود در برساختن هراس اخلاقی از جوانان از طریق ایجاد دوگانه ها و بازتولید اسطوره هایی مانند جوانان «پاک دامن و سلیطه» تاثیر داشته و ثانیا این برساخته رسانه ای را در قالب برساخته های حقوقی مانند جرایم علیه عفت عمومی و اخلاق مصرف می کند.
    کلید واژگان: بازنمایی رسانه ای, هراس اخلاقی, جرم شناسی فرهنگی, جوانان, مستند شوک, جرم انگاری
    Mohammad Farajiha*, Farhad Allahverdi
    Introduction
    This paper is about how media constructs criminality and how it encodes such notion in real life’s understanding of criminality. Nowadays, there is almost a consensus on simplicity of this idea that the media merely reflect a social event. The media highlight their own reading from a social event which is according to specific cultural assumptions, and consequently media representation of youth crime is obviously not an exception in this issue. The way of representation has been always at the center of attention in cultural studies tradition. Having wide audience and a key role in reconstructing the popular culture, by producing soap operas, documentaries and broadcasting criminal news, television is one of the most prominent media in representing youth's crimes and deviations. Accordingly, the study of different aspects of Iran's media representation of youth's crimes and deviations which have been neglected in academic research is vital. To study on representation of youth's deviations, in this paper, we have concentrated on a television documentary named "Shock", which deals with social deviations in Iran's society among youths and is being broadcasted weekly, and we have tried to use semiotics to show its implications. Unlike popular perceptions, documentaries do not merely reflect social facts but similar to dramas they follow narrative patterns and reconstruct a manipulated image of social facts. Similarly, “Shock” follows the archetype of hero and anti-hero (good vs. evil) and looks for themes related to youth culture such as fashion, underground music and alternatives. The main strategy for this documentary to make conflict between “The goodies- The baddies” is symbolization. Using symbolization, “Shock” has made relations between conceptions such as fashion, underground music and alternatives and SatanismConceptual Framework: For analysis, the subject of this paper, moral panic which is related to Social construction of crime theory and labeling theory is a hard core. Social construction of the crime theory explains how interest groups, moral entrepreneur, and social movements, making claims about a particular type of social behavior. The concept of moral panic becomes developed with different approaches. using this concept, Cultural criminology as an approach derived from the tradition of cultural studies and embedding serious criticism to using simplified media coverage of crime concepts problematize interaction between media, crime and culture. Based on Cultural Criminology approach, Meaning of crime and control is constructed by representation system.
    Findings
    The results of this research indicate that the “Shock” documentary besides stating social damages in youth's area as its primary signifier has secondary signifiers and semantic implications which have been encoded in form of social, technical and ideological codes. “Shock” uses underground music as a mediator, makes a connection between fashion and Satanism and by means of stereotyping and misrepresenting groups of youths, seeks for reproducing and inducing its own ideology among public. This program has two groups of audience; the youth who should receive the official discourse message, and those authorities who should respond to the social deviations and be more sensitive about social disorders. Criminalization based on the rule of law is in exclusive jurisdiction of legislature. However, the effects of public culture or specific subculture of youths are criminalized primarily through media, manipulated news, and daily papers, and consequently the perpetrators are called criminal or deviant. Regardless of legal considerations, in all cases, media criminalization is happened since these behaviors are called corruptive behaviors. Indeed it should be noted that the relation between media criminalization and Criminal justice system is dialectic and reciprocal one. On the one hand, the court and the police represent the ruling ideology and affect producing media criminalization discourse; on the other hand, the media has an effective role in emphasizing parts of youth culture for criminal justice system authorities. The finding of our research state that police officials as the experts of “Shock” television documentary have an important role in creating Myths for youths and at the same time they use those Myths themselves. Media stereotyping and creating myths like what was happened in “Shock” are firstly encoded in police discourse in binary forms such as “Madonna-Whore” or youths who are worthy of support and those who are not, secondly, Iran's criminal legislation reproduce such stereotypes and myths in forms of legal construction such as "Offenses against public decency and morality".
    Keywords: media, criminology, youth, cultural criminology
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال