به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « موسیقی اوایل اسلامی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «موسیقی اوایل اسلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نرگس ذاکر جعفری*

    جامعه موسیقی ایران در دوره های مختلف تاریخی کنش ها و تقابل هایی را تجربه کرد و نسبت به سایر حرفه ها و گروه های اجتماعی تعارضات بیشتری را ازسر گذراند. تقابل های موسیقی دانان با سایر نهادهای جامعه ازجمله حکومت، مذهب، مردم و حتی تقابل های درون گروهی موسیقی دانان در دوره های مختلف با شدت و ضعف هایی جلوه یافت. مسیله اصلی در تحقیق حاضر، یافتن انواع تقابل های اجتماعی جامعه موسیقایی قرون نخستین اسلامی (دوره اموی و عصر اول عباسی) است. در قرون اولیه اسلامی، در پی حمایت و توجه طبقات مختلف جامعه و در راس آن، خلفای اسلامی، دوره‏ای درخشان در تاریخ موسیقی رقم خورد. هدف از تحقیق حاضر شناسایی و تحلیل گونه هایی از تقابل های درون گروهی و برون گروهی مبتنی بر نظریه تقابل اجتماعی در این دوران است. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که جامعه موسیقی قرون نخستین اسلامی با چه تقابل های اجتماعی ای درگیر بوده است؟ به علاوه،  این تقابل ها به چند گروه قابل تفکیک هستند؟ نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که لایه های درگیر تقابل ها با موسیقی دانان در دو شاخه عمده درون گروهی و برون گروهی جای دارند. همچنین، تقابلات درون گروهی موسیقی دانان، ازجمله طبقه بندی آن ها، تقابل بین سنت گرایان و نوگرایان، مسابقات و مناظرات و نقد و داوری موجب بالندگی و پویایی جامعه موسیقایی آن روزگار شد. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی انجام شده و گردآوری داده ها از طریق رجوع به منابع کتابخانه ای صورت گرفته است.

    کلید واژگان: نظریه تقابل اجتماعی, موسیقی اوایل اسلامی, موسیقی عصر اموی, موسیقی عصر عباسی, تاریخ موسیقی
    Narges Zaker Jafari*

    The Iranian musical community has experienced actions and conflicts in different historical periods and has passed more conflicts than other professions and social groups. The conflicts of musicians with other institutions of society, including government, religion, people, and even the intra-group conflicts of musicians in different periods became stronger and weaker. The main issue in the present study is to find the types of social conflicts of the musical community of the first Islamic centuries (Umayyad and the first Abbasid Era) in which Iran was also under the control of these governments. During the early Islamic centuries, a new brilliant page of the Middle-Eastern music history was thumbed over following the support and attention by the various social classes and, atop of it, Abbasid Caliphs. The purpose of this study is to identify and analyze types of intra-group and extra-group conflicts based on social conflicts theory. The main question is what social interactions has the musical society of the first centuries of Islam been involved with? And how many groups can these conflicts be divided into? The results of this study show that the layers involved in the conflicts with musicians are in two main groups: intra-group and extra-group. And the intra-group conflicts of musicians, including their classification, the conflicts between traditionalists and modernists, the competitions and debates, the critique and judgment that caused the growth and dynamism of the musical community of that period. The study employed a descriptive-analytical method.

    Keywords: Social conflict theory, Music in the early Islamic centuries, Umayyad Era music, Abbasid Era music, Music History
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال