به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نشان‏های مقام » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نشان‏های مقام» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید سعید آقایی*، علیرضا کلدی، منصور وثوقی

    افزایش بی‏خانمانی در شهر تهران بر اساس آمار ارائه شده از سوی شهرداری و بهزیستی، این پدیده و پیامدهای آن مانند اعتیاد، کارتن‏خوابی و شیوع بیماری‏های واگیردار و غیره، ضرورت مطالعه‏ ی زندگی روزمره ‏ی این گروه از افراد را نشان می‏دهد. از آنجا که بیشتر کارتن‏ خواب‏های شهر تهران مهاجر هستند که به تبعیت از خانواده یا به صورت فردی به این شهر آمده‏ و در ضمن ساکن مناطق جنوبی، جرم‏خیز و حاشیه‏ای شهر بوده‏اند، از نظریه‏ ی زندگی روزمره ‏ی گافمن و بخش تبیین منش استفاده شده، منش در نظریه‏ی گافمن به ویژگی‏های قومی، پایگاه طبقاتی و نشان‏ه ای مقام می ‏پردازد که اعتبار افراد را تضمین می‏کند. تبیین زندگی روزمره‏ ی کارتن‏ خواب‏های شهر تهران که با روش کیفی و نمونه‏ گیری هدفمند تا اشباع داده‏ ها پیش رفت، از طریق تحلیل کیفی مصاحبه‏ ها به این نتیجه رسید که ویژگی‏ها و فرهنگ قومی، مهمترین عنصر نظری در منش است که پایگاه طبقاتی و نشان‏های مقام، تابعی از آن هستند؛ به این معنا که پایگاه طبقاتی و نشان‏های مقام بنا به ویژگی درون‏گرا یا برون‏گرا بودن هر قومی می‏تواند اکتسابی یا انتسابی باشد و زمینه‏ های گرایش افراد به کجروی را بنا بر ارزش‏های درون‏قومی ممکن است مهیا کرده و یا از آن پیشگیری کنند. ارزش‏ و عرف ممکن است در اقوام بر هنجارها برتری یابد و اعتبار اجتماعی انتسابی پس از مهاجرت، از دست برود و فرد احساس تنهایی کند. در این حالت است که طرد اجتماعی از جامعه‏ ی مقصد رخ داده و فرد نیز قصد بازگشت به جامعه‏ ی مبدا را ندارد و سردرگمی به وجود می ‏آید. قومیت‏هایی که از ارزش‏هایی برخوردارند و عرف اجتماعی آنان، مصرف مواد مخدر را ترویج می‏کند، پس از ورود به جوامع دیگر، به سوی اعتیاد و پس از آن کارتن‏ خوابی گرایش پیدا می‏کنند. در مقابل، قومیت‏هایی که در خود از چنین فرهنگی برخوردار نیستند، زمینه‏ های مساعد را از جامعه ‏ی مقصد دریافت کرده و گرایش به کجروی پیدا می‏کنند. مهاجرت به عنوان یکی از دلایل اختلاط فرهنگ‏های قومی است که با انتقال به جامعه‏ی مقصد، امکان ایجاد مکان‏هایی به عنوان پاتوق برای مهاجران فراهم می ‏آید. همین امر باعث می‏ شود تا تاثیرپذیری مهاجرین از یکدیگر صورت گرفته و زمینه ‏های مساعد برای کجروی به وجود آید و امنیت اجتماعی را در مناطق تمرکز این افراد، کاهش دهد. با تاثیرپذیری امنیت اجتماعی از مهاجرت و پاتوق شدن منطقه، سلب اعتماد، کاهش حضور بومی ‏ها در منطقه و افزایش میزان جرم رخ می‏دهد.

    کلید واژگان: کارتن ‏خوابی, منش, ویژگی‏های قومی, نشان‏های مقام, پایگاه طبقاتی, زندگی روزمره}
    Seyed Saeid Aghaei *, Alireza Kaldi, Mansour Vosooghi

    According to the statistics released by municipality of Tehran and Welfare Organization number of tramps has increased in Tehran, so this phenomenon and its consequences such as addiction, vagrancy and spread of contagious diseases, etc. indicates the necessity of studying the daily life of this group. Whereas majority of tramps in Tehran are immigrants who have been urged to come to Tehran either because of their families or on their own, and have been residents of southern Tehran and/or prone to crime areas in the suburb, in this research Coffman daily life theory, and expressing characteristic have been used. It is noteworthy that in Coffman theory, individuals› characteristics especially ethnic characteristics, class base as well as signs of dignity which guarantee individuals credit are dealt with. Reviewing daily life of tramps in Tehran was implemented through qualitative method, and target-oriented sampling went on until data was saturated. Furthermore, qualitative analysis of the interviews indicated that ethnic characteristics and culture is the most important theoretical element in characteristic that social class base and signs of position are its subordinates. That is to say, social class base and signs of position based on whether having endogenous or exogenous characteristics could be either learned or attributive. This feature could either pave the way for individuals› deviation based on their own ethnic values or preventing them from it. Value and convention might overcome norms in races; therefore, acquired social credit might be lost after immigration, individuals might feel lonely.

    Keywords: Vagrancy, characteristic, ethnic features, signs of position, social class base, daily life, Societal Security}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال