به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نقض » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نقض» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابوالفضل حسام*، محمد مدیبو جونی، حسین میری، صالح یمرلی

    پلتفرم های آنلاین نقش مهمی در زندگی جوامع کنونی ایفا می کنند و از مزایای زیادی برخوردارند. بااین همه، ویژگی های خاص این پلتفرم ها امکان بروز برخی خطاها را در چنین فضایی تشدید کرده است. کاربران در فضای مجازی می توانند گمنام یا ناشناخته باقی بمانند و با سوءاستفاده از این وضعیت، اقدام به نقض حقوق دیگران ازجمله حق بر حریم خصوصی کنند. تردیدی نیست که با چنین فرضی، کاربر ناقض واجد مسئولیت مدنی است، اما آیا می توان پلتفرم های آنلاین را نیز به سبب ایجاد فضای تسهیل کننده نقض، مسیول دانست؟ در مقاله حاضر، تلاش شده است با استفاده از روش اسنادی و به شیوه تطبیقی، مسئولیت مدنی پلتفرم ها در قبال نقض حریم خصوصی دیگران از سوی کاربرانشان در سه نظام حقوقی امریکا، اروپا و ایران مورد مطالعه قرار گیرد. یافته های پژوهش نشان می دهد که اصل اولیه در هر دو نظام حقوقی امریکا و اروپا، جز در موارد استثنایی، مسئولیت نداشتن پلتفرم های آنلاین در قبال نقض حریم خصوصی از سوی کاربران است. در نظام حقوقی ایران، با عنایت به تاکید بر اصل شخصی بودن مسئولیت و نیز وجود قاعده مسئولیت مباشر در فرض اجتماع با سبب در ورود زیان، امکان تحمیل مسئولیت بر پلتفرم های آنلاین به سبب نقض حریم خصوصی اطلاعاتی از سوی کاربران وجود ندارد اما به نظر می رسد که مفاد «طرح قانون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» که با هدف مسئولیت پذیر کردن پلتفرم های آنلاین و حمایت از کاربران، تدوین شده و بر حراست از حریم خصوصی افراد در این فضا تاکید دارد، از این منظر با نظام های حقوقی امریکا و اروپا متفاوت است.

    کلید واژگان: مسئولیت, حریم خصوصی, اطلاعات, پلتفرم آنلاین, نقض, کاربر}
    Abolfazl Hesam *, Mohammad Modibo Joni, Hossein Miri, Saleh Yamrali

    Online platforms play an important role in the lives of today's communities and have many benefits. However, the special features of these platforms have exacerbated the possibility of some problems occurring in such an environment. Users in cyberspace can remain anonymous, so can violate the users’ privacy. There is no doubt that in such circumstances, the violate user has civil liability. But, can online platforms also be held responsible for creating an environment that facilitates the violation of users' rights? The present article tries to study the civil liability of platforms for violating the privacy of others by their users in three legal systems of the United States, Europe and Iran, using the documentary method and in a comparative manner. The findings showed that based both the US and European legal systems, except in exceptional cases, online platforms are not liable for privacy breaches by users. Considering the emphasis on the principle of personal responsibility and the existence of the rule of direct liability on the premise of community due to loss, In the Iranian legal system it is not possible to impose liability on online platforms due to violation of privacy of information by users. However, it seems that the provisions of the "Draft Law on the Protection of Users' Rights in Cyberspace", which aims to make online platforms responsible and protect users, and emphasizes the protection of privacy in this space, from this perspective, it is differ from American and European law systems.

    Keywords: responsibility, Privacy, Information, Online Platform, Violation, user}
  • مهدی چگنی*، محمد قنبری

    یکی از مهمترین مسائل مطرح در رشته حقوق جزا و جرم شناسی، مبحث پیشگیری از جرم است که در عصر حاضر جایگاه ویژه ای در سطح ملی و فراملی پیدا کرده است. گسترش فراوانی و دامنه انواع جرایم سنتی و نوین و بازشدن فضاهای جدید که ناشی از گسترش تعاملات بین المللی چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی شاهد آن هستیم موجب رویارویی دنیا با طیف گسترده ای از انواع جرایم با پیچیدگی های مختلف شده است به همین دلیل نه تنها کشورهای مختلف بلکه سازمان های بین المللی نیز علاوه بر مساله مبارزه با این جرایم، به فکر پیشگیری از وقوع این جرایم نیز توجه پیدا کرده اند. از سوی دیگر هر استراتژی و برنامه ای باید دارای یک چارچوب و قواعدی باشد که موجب مشخص بودن محدوده عملیاتی آن برنامه شود. عدم توجه به اصول حاکم بر برنامه های پیشگیری از جرم، موجب نقض غرض این برنامه ها خواهد شد، به طوری که ممکن است در کوتاه مدت و به صورت مقطعی آن هم در خصوص برخی جرایم محدود موفق به کنترل رشد و گسترش آن شویم لیکن در بلند مدت و در مجموع، آسیب هایی که در اثر عدم توجه به این اصول در اجرای برنامه های پیشگیرانه، به جامعه وارد می شود بسیار سنگین و جبران ناپذیر خواهد بود. در این مقاله تلاش شده ست با اشاره به برخی از اصول حاکم بر اقدامات پیشگیرانه یعنی عدالت و آزادی، به تببین هرچه بیشتر این اصول و لزوم توجه به حفظ آن ها بپردازیم.

    کلید واژگان: جرم, پیشگیری, آسیب, عدالت, نقض}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال