به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نمادگرایی" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «نمادگرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی نمادگرایی در مقالات مجلات علمی
  • زهرا حیدری*
    شیر یکی از نقشمایه های پر تکرار در هنر ایرانی ، به ویژه هنرهای تجسمی است. با استناد به یافته های باستان شناسان، قدمت بکار گیری این کهن الگوی جانوری در هنر و آیین های ساکنان ایران و به ویژه در هنر آرامگاهی، به چند هزار سال پیش برمی گردد. شیر سنگی نمادی جانوری است که از دیر باز به نشانه شجاعت و دلیری بر آرامگاه بزرگان ایل بختیاری استقرار یافته است. این نوشتار با مطالعه میدانی وضعیت کنونی ساخت شیر سنگی، انواع آن، شناخت عوامل موثر در عرضه و تقاضای آن به عنوان یک کالای هویتی در مناطق بختیاری نشین و ارایه آمار کارگاه های فعال شیر تراشی، در پی روشن کردن رابطه این نماد با الگوهای حاکم بر تفکر اهالی فرهنگ بختیاری است. داده های گردآوری شده به شیوه مردمنگاری (با ابزار مصاحبه و ضبط صوت و تصویر) با رویکرد نشانه شناسی ساختاری تحلیل شده است. طبق یافته های این مطالعه، انطباق ویژگی های زیستی شیر ایرانی و زیستگاه آن با قلمرو بختیاری ها و با شیوه کوچندگی که از دیر باز شیوه غالب زندگی در این منطقه بوده است و همچنین ارتباط تنگاتنگ انسان و حیوان دراین شیوه زندگی به عنوان عوامل انسانی و زیست محیطی موثر در این نماد پردازیها شناخته شده اند. شیرسنگی علاوه بر نقش آرامگاهی در آیین های شفا و باروری نیز نقش داشته است و در باور بختیاری ها جایگاه ویژه ای دارد لذا این مطالعه به عوامل روان شناختی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که در حفظ و دوام این نماد نقش داشته اند نیز پرداخته است.
    کلید واژگان: بختیاری, سنگتراشی, شیر سنگی, نمادگرایی
    Lion is a repetitive motif in Iranian art especialy in visual ones. According to archaeologists , this animal has been reproducted in Iranian arts and crafts along thousands years. As animal symbol, ston lions are installed on the grave of the Bakhtiari strong and important persons as a sign of courage. This is a fieldwork research on current situation of stone lion cutting as a craft, its workshop and the cultural factors affecting its offer and demand in Bakhtiari territories. The observational and interviewal data which are necessory for an ethnographical approach are collected from the region and are got to analyse and interpret by emphasis on their symbolic and semiotic aspects. The findings show that the symbolism and activities related to stone lion cutting have been affected by (adapted to) the Bakhtiari territories as a natural factor and also by the close relationship between humans and animals in Bakhtiari life style as an effective cultural factor. Furthermore, ston lion plays role in healing and fertility rituals because it has special place in Bakhtiari beliefs. So its survival can be explained obviously with the socio- psychological, political and cultural factors.
    Keywords: Bakhtiari, cutting craft, stone lion, symbolism
  • عزت ملاابراهیمی، آزاد مونسی
    غسان کنفانی از مشهورترین رمان نویسان فلسطینی است که در چهار رمان «مردانی در آفتاب»، «چه برای تان مانده؟»، «بازگشت به حیفا» و «ام سعد»، گونه های شخصیتی متنوعی را ساخته و پرداخته است. یکی از مهم ترین گونه های شخصیتی، شخصیت نمادین است که بسیار مورد توجه نویسنده است که چه نوع مونث و چه نوع مذکر آن به وفور در چهار رمان فوق به کار رفته اند. شاید به نظر آید که نگاه نمادین کنفانی به شخصیت های زن در رمان هایش بر غنای محتوایی و فنی این رمان ها افزوده است اما اصرار این نویسنده بر پررنگ کردن بعد نمادین شخصیت های زن دو رمان «چه برایتان مانده؟» و «ام سعد» امری است که از هر دو لحاظ نظری و فنی مشکلاتی را برای بعد واقعی این شخصیت ها به وجود آورده و آزادی عمل آنان را محدود کرده است. ریشه مسئله شاید به آن جا برگردد که این نویسنده متعهد و متعصب به فلسطین در این دو رمان نیز همچون سایر رمان های خود با شور و اشتیاق به دنبال طرح ایده خود درباره چیستی و چرایی بحران ها و معضلات روز فلسطین و راه حل آن هاست. شخصیت های نمادین رمان ها نیز در این میان ابزاری هستند در خدمت تبلیغ و ترویج این ایده های غالبا انقلابی؛ در نتیجه بخش عمده ای از پتانسیل های ذاتی و روایی این دو رمان به جای صرف شدن در جهت تقویت جنبه های انسانی و طبیعی شخصیت های زن، صرف تقویت ابعاد نمادین و اسطوره ای این شخصیت ها شده تا پیام ایدئولوژیک داستان تمام و کمال رسانده شود.
    کلید واژگان: زن, نمادگرایی, ادبیات فلسطین, نثر عربی, غسان کنفانی
    Ezzat Molla Ebrahim, Azad Mounesi
    Ghassan Kanafani (1936-1972) is one of the most famous Palestine romancers who has created different personality types in four romances of “Men in the Sun”, ” All That's Left to You”, ” Returning to Haifa”, “Umme Sad”. Symbolic personality is one of the most important personality types that he has given more attention to, whether feminine or masculine, they have been used abundantly in his four romances. Perhaps it seems that Kanafani’s symbolic view to the feminine personalities has increased the content and technical richness in his romances. But the writer’s insistence on highlighting the symbolic dimension of personalities in the two romances of” All That's Left to You” and “Umme Sad”, is a matter that has made difficulties for real dimensions of these personalities in theoretical and technical points of view and has limited their freedom. The origin of this problem refers to this fact that the writer’s commitment and prejudice to Palestine in these two romances like his other romances, with enthusiasm and sensation follows to propose his idea about Palestine’s daily crisis and problems and their solutions. The symbolic personalities of romances are the tools to propagate and to promote these frequently revolutionary ideas. Therefore the main part of narrative and inherent potentials in these two romances, Instead of dedicating to enhance the natural and humanism dimensions of woman personalities are dedicated to enhance the symbolic and mythological dimensions of personalities in order to convey the message of the romances completely.
    Keywords: Arabic romance, Ghassan Kanafani., woman, symbolism, Palestine romance
  • ناصر فکوهی
    سهم نظری کلیفورد گیرتز در شکل دادن به انسان شناسی جدید بسیار فراتر از انسان شناسی امریکا و از حوزه خاص او یعنی انسان شناسی تفسیری و تحلیل فرهنگ های گروهی از جوامع آسیای شرقی و شمال آفریقا بسیار فراتر می رود. گیرتز، نوآوری های خاصی را در روش شناسی انسان شناسی به وجود آورد و در عین حال از خلال آثار خود توانست نشان دهد که چگونه می توان رویکردی اتیک را با مشاهده مشارکتی در جامعه ای بیگانه با پژوهشگر سازش داد. از این لحاظ شاید بتوان کار گیرتز را در تداومی منطقی (اما از جنسی کاملا متفاوت) با کار برونیسلاو مالینوفسکی به حساب آورد. به همین دلیل نیز باید تاکید داشت که آثار کلیفورد گیرتز در کنار آثار پیر بوردیو در طول دو دهه اخیر بیشترین استنادها را در نزد انسان شناسان سراسر جهان برانگیخته است. در مقاله کنونی تلاش شده است که سهم نظری گیرتز در انسان شناسی تشریح شده و در این میان بر یکی از دیدگاه های اساسی او، یعنی دیدگاه او نسبت به پدیده دین تاکید شود. این دیدگاه به شدت تحت تاثیر فیلسوفانی چون ویتگنشتاین قرار دارد، اما گیرتز برای ارائه تحلیل خود از مدلی نظری استفاده می کند که می تواند در بسیاری از زمینه های دیگر فرهنگی نیز راهگشا باشد.
    کلید واژگان: امیک و اتیک, انسان شناسی تفسیری, انسان شناسی نمادین, بازتابندگی, دین, گیرتز, نظریه انسان شناختی, نمادگرایی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال