جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نمادین" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «نمادین» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
این مقاله تلاش دارد نحوه برساخت فرهنگی-اجتماعی جنسیت و تحقق ناپذیری امر جنسیتی را بواسطه نظریات ژک لکان و جودیت باتلر با تمرکز بر سوژه تراجنس بررسی کند. ابتدا از طریق برهم کنشی نظم های سه گانه لکان (تخیلی، نمادین و واقع) به چگونگی شکل گیری سوژه تراجنس بواسطه شکاف میان هویت تخیلی (من آرمانی) و هویت نمادین (آرمان من) پرداخته می شود. سپس به فرایند گذار جنسی از طریق عمل جراحی تطبیق جنسیت به منظور راهی برای به رسمیت شناسی میل سوژه توسط دیگری/دیگری بزرگ اشاره می شود. لکان تفاوت جنسی را ورای اندام های جنسی و مبتنی بر دال های زبانی بعنوان ایده آل های هنجارین و باتلر آن را به مثابه ساختارهای گفتمانی می داند که بطور زمان مند بدن ها را شکل داده و در قالب اجراگری بیان می شود. روش تحقیق این مقاله، کیفی است و داده ها بوسیله مصاحبه گردآوری و در قالب روایت پژوهی از طریق مفاهیم نظری تحلیل شده است. میدان تحقیق، شهر تهران و مشارکت کنندگان، هفت نفر از افراد تراجنس است که بصورت هدف مند با روش گلوله برفی انتخاب شده اند. یافته ها نشان می دهد ناممکن بودگی تحقق جنسیت به مثابه مدلول، جنسیت را تنها از طریق دال بدنی و در قالب اجراگری ارایه می دهد. تلاش سوژه در نظم نمادین (عمل جراحی تطبیق جنسیت) برای همسویی با جنسیت تخیلی (آنچه سوژه از خود جنسیتی در ذهن دارد) در برخورد با امر واقع، شکافی پرناشدنی است؛ که تمرکز تفاوت/هویت جنسیتی بر محوریت دال/بدن در نظم نمادین موجب می شود تا فقدان جنسیت از طریق اجراگری در قالب فانتزی همزمان سوژه را ساخت و تخریب کند. در نتیجه، جنسیت بیش از آنکه امری درون ماندگار باشد، امری زبان شناختی و اجراگرایانه است.کلید واژگان: اجراگری. امر واقع. سوژه تراجنس. سوژه میل. هویت تخیلی, نمادینThis article attempts to examine the cultural-social construction of the gender subject and the impossibility of gender by theories Jacques Lacan and Judith Butler on the Transsexual subject. The interplay of Lacan's orders (Imaginary, Symbolic, and Real) indicates how the Transsexual subject forms through the gap between imaginary identity (Ego ideal) and symbolic identity (Ideal ego). Lacan argues sexual difference is beyond the sexual organs and is based on linguistic signifier as normative ideals, and Butler presents it as discourse structures that shape bodies and are expressed by performativity. The research is qualitative, data are collected through interviews and analyzed in terms of narrative research via theoretical concepts. The research field in Tehran, and research participants are seven Transsexual people who have been selected by the snowball method. Findings depict that the impossibility of realizing gender as signified represented through physical signifier by performativity. The subject's attempt in the symbolic to align with the imaginary gender dealing with the real is an insurmountable gap. The focus of gender difference/identity on the axis’ the signifier/body in the symbolic causes the loss of gender that constructs and destroys the subject by performativity as fantasy. Gender is linguistic and performative not immanent.Keywords: desire's subject, imaginary, symbolic identity, Performativity, the real, transsexual subject
-
منابع تصویری به جای مانده از آثار هنری سده های آغارین حکومت اسلامی یکی از مستندات معتبری است که می توان با بررسی آن به هویت و جایگاه اجتماعی زنان در آن دوران دست یافت. نقوش پیکره های زنان در دیوارنگاره-های کاخ های امویان و عباسیان، اولین اطلاعات بصری مستدل در این خصوص را از دو قرن اولیه اسلام به ما ارائه می دهند. در سده های بعدی گستره نقوش را علاوه بر دیوارنگاره ها در نگارگری نسخ خطی و دیگر شاخه های هنری می توان مشاهده کرد. از سده ششم به بعد با استحکام باور اسلامی در میان سایر ملل شاهد حضور تصاویری هستیم که به وجوه مختلف شخصیت زن می پردازد؛ این پیکره ها گاه جنبه تزئین گرا، گاه نمادین و گاه اسطوره ای پیدا کرده اند. در این دوران تصویر پیکر زنان اکثرا در کنار نقوش گل و گیاه، پرنده و یا حیوانات دیگر ظاهر و برای بازیابی هویت و شخصیت زنان می توان به پوشش و یا حالات پیکره ها تاکید کرد. در این مقاله علاوه بر معرفی جایگاه اجتماعی زنان، به این مهم پرداخته می شود که بعضی از این تصاویر جنبه ای آرمانی دارد و برخی دیگر هویتی اساطیری به آنان می-بخشد. این پیکره ها که با پوشش ها و آرایش های متنوع به تصویر کشیده شده اند، علاوه بر زیباشناسی دوران از باورها و تمایلات و موقعیت های فردی آنان نیز سخن دارند. نکته قابل توجه در تمایزات این تصاویر آن است که در بررسی تحلیلی آنان می توان هویت اجتماعی زنان را به عنوان مقدسه، حاکم، خنیاگر، مادر و یا همسر باز شناخت.
کلید واژگان: اسطوره ای, سده های آغازین اسلام, موقعیت اجتماعی, نقش و نگار, نمادین, هویت زنانTo find the identity، position and status of women in the early centuries of Islamic government، it is necessary to rely on reasonable documents. The pictorial resources and designs remained from artistic works of these times are among the available documents which can be studied by focussing on the position of women in this period. The designs of figures remained from the early centuries of Islam may be investigated in the murals of Omavis’ castles، Abbasians’ palaces، f manuscripts of Abbasian age and also in the designs of other artists. In these designs، the apparent identity of woman may be recognized as sacred، governor، minstrel، mother or spouse who has been portrayed with diverse covers and make ups. The researchers may realize women’s social identity and situation at that time by analyzing their decorations، designs and covers. It is necessary to mention that in the early centuries of Islam، art and artistic works did not have any considerable importance and value and no art was formed by Islamic beliefs. For this reason، the works remained from that time had admirable intellectual sediments with them. But from the third centuries onward، we witness considerable changes in artistic works due to the growth of Islamic beliefs. Generally، from this period onward we witness the figures being simplified as well as the growth of abstract designs due to emphasis on “prohibition of depiction” in Islamic beliefs. This depiction constraint had a deep influence on the lack of any realistic imaging during the history of Islamic art. As a result، what is dealt with in this paper regarding the designs of women’s figures (from the respect of pictorial aspect) has a decoration-oriented aspect. In the works of Islamic art، human’s figure has mostly appeared beside the designs of flowers، plants and birds it is only the cover or pictorial positions of the figures which gives a limited and definite identity to the characteristics of men and women and has given an ideal، mythological or mythical aspect to them and assists us in this research.Keywords: Women's Identity, Early Islam, Social Position, Pictorial Resources, Painting of Manuscripts -
تلویزیون عامل تغییر یا آسیب آفرینی فرهنگی
هدف اصلی مقاله حاضر بررسی نحوه و میزان اثرگذاری تلویزیون بر مراسم عزداری و در نتیجه تغییر فرهنگ یا آسیب آفرینی در آن است. با توجه به هدف یاد شده پرسش های اصلی مقاله عبارت هستند از: رسانه ای چون تلویزیون در ایران چگونه و در چه سطحی فرهنگ جامعه را تحت تاثیر قرار داده است؟ آیا تاکید بر وجه مراسمی در برنامه ها موجب نشده است تا فرهنگ ساختار نمایشی بیابد؟ به عبارت دیگر، آیا رسانه موجب نشده است تا فرم مراسم زیبا و نمایش گونه گردد و در مقابل توجه کمتری به معنای مراسم دینی از طرف مخاطبان صورت پذیرد.
کلید واژگان: تلویزیون, مراسم و مناسک مذهبی, مراسم عزاداری, دین, کالایی شدن, زیباشناسی, نمادینTelevision and Pathological Impact on Mourning CelebritiesThe main goal of this paper is to study the impact of I.R.I.B Television programs onreligious rituals such as Azadri (mourning celebrations). Therefore, the basic question ofthe paper is whether the TV religious programs will led to a cultural change or whetherthey will have a pathological impact on the content of the religious rituals.
Keywords: Television, Religious Rituals, Azadari (mourning celebrations), Religion, Reification, aesthetics, Symbolic
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.