به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هلنیسم » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «هلنیسم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جواد چوپانیان*، حسن اسماعیلی

    سلوکوس نیکاتور که بعد از مرگ اسکندر در ایران به قدرت رسید، شهر سلوکیه را در سال 307 ق.م در جانب غربی رود دجله و در برابر بابل- درمحلی که شهر اپیس باستانی واقع بود- بنا کرد. از این زمان به بعد، شهر مذکورجایگاه خود را به عنوان پایتخت سلوکیان در متصرفات شرقی آنها تثبیت نمود. موقعیت جغرافیایی خاص سلوکیه یعنی قرارگرفتن در بین النهرین در ساحل دجله و درتلاقی جاده های مهم که آسیای مرکزی و ایران را به آناتولی و سواحل مدیترانه متصل می ساخت و نیز استقرار سکنه یونانی و غیریونانی در این شهر که دارای مهارت و توانمندی های اداری و هنری و تجاری بودند، به همراه برخورداری از ضرابخانه و کارگاه های تولیدی و زمین های حاصلخیزکشاورزی در پیرامون آن، موجبات رونق و شکوفایی اقتصادی این شهر را فراهم آورده بود. در عین حال، سلوکیه یک دولت شهر و شهری خودگردان به شمار می آمد و اختیار امور سیاسی و اداری آن در دست شورای شهر بود. نحوه مواجهه نظام سیاسی اجتماعی ایران با تاثیرات هلنیستی برآمده از شکل گیری شهرهای یونانی نشین نظیر سلوکیه به عنوان مساله اصلی پژوهش حاضر تلقی می شود. این مقاله می کوشد تا با تکیه بر منابع دست اول تاریخی و یافته های باستان شناختی، ضمن مطالعه نحوه تاثیرگذاری متقابل تمدن های هلنی و ایرانی درفرایند تکوین شهرسلوکیه و پیامدهای حاصل از آن، جایگاه این شهر باستانی را از زمان تاسیس تا زوال بررسی کند.

    کلید واژگان: سلوکیه, هلنیسم, تاریخ شهر, سلوکیان, اشکانیان}
    Javad Choupaniyan *, Hasan Esmaeeli

    Seleucus Nicator, who came to power in Persia after Alexander's death, built the city of Seleucia in 307 BC on the west bank of the Tigris River, opposite Babylon, where the ancient city of Opis was located. From this time on, the city established its position as the capital of the Seleucids in their eastern occupations. The special geographical location of Seleucia means being located in Mesopotamia on the Tigris coast and at the intersection of important roads that connected Central Asia and Iran to Anatolia and the Mediterranean coast, as well as the settlement of Greek and non-Greek inhabitants in this city who have skills and abilities. They were administrative, artistic and commercial, along with the mint and production workshops and fertile agricultural lands around it, had caused the economic prosperity of the city. At the same time, Seleucia was an autonomous city and city government, with political and administrative affairs in the hands of the city council. How the Iranian socio-political system deals with the Hellenistic influences resulting from the formation of Greek cities such as Seleucia is considered as the main issue of the present study. This article tries to study the position of this ancient city from the time of its establishment to its decline, relying on historical sources and archeological documents, while studying the interaction of Hellenic and Iranian civilizations in the process of Seleucid city development and its consequences.

    Keywords: Seleucia, Hellenism, History of the city, Seleucids, Parthians}
  • علیرضا قادری*، فرهنگ خادمی ندوشن، سید مهدی موسوی کوهپر، جواد نیستانی
    از اواسط هزاره نخست پیش از میلاد، به تدریج روابط دوجانبه ای میان مردمان ساکن فلات ایران و یونانیان به وجود آمد. این روابط که، جنبه های خصمانه ی آن نظرات را بیشتر به خود جلب کرده است، منجر به تاثیر و تاثراتی در فرهنگ و هنر این مردمان شد. پژوهش در کم و کیف این روابط، پایه ای مهم در شناخت این دو فرهنگ است.
    در این مقاله، نویسندگان تلاش کرده اند تا در میان تاثیرات قابل توجهی که هلنیسم بر فرهنگ و هنر دوره پارت گذاشته، با بررسی تاثیراتی که اصول و قوانین زیبایی شناسی یونان بر پیکرتراشی دوره پارت نهاده، به نتیجه ای کلی در مورد مسیر تحول هنر دوره پارت دست یابند.
    کلید واژگان: تاثیر, زیبایی شناسی, هلنیسم, پیکرتراشی, پارتی}
    Alireza Qaderi *, Farhang K. Nadooshan, Seyyed Mehdi Mousavi Kouhpar, Javad Neyestani
    From the middle of the first millennium BC, there witnessed a gradual bilateral relation between Iranians and Greeks. These people to people attachments also resulted in interactive influences between these two cultures and arts. Qualitative and quantitative investigation on these interactions is a basic issue in identifying both cultures.
    The current paper, among all miscellaneous influences of Hellenism on the culture and the art of the Parthian realm, attempts to analyze only the influences of basics and rules of the Greek aestheticism on the Parthian sculpture and come to a historical conclusion based on an inductive method.
  • علیرضا قادری *، فرهنگ خادمی ندوشن، سید مهدی موسوی کوهپر، جواد نیستانی
    از اواسط هزاره نخست پیش از میلاد، به تدریج روابط دوجانبه ای میان مردمان ساکن فلات ایران و یونانیان به وجود آمد. این روابط که، جنبه های خصمانه ی آن نظرات را بیشتر به خود جلب کرده است، منجر به تاثیر و تاثراتی در فرهنگ و هنر این مردمان شد. پژوهش در کم و کیف این روابط، پایه ای مهم در شناخت این دو فرهنگ است.
    در این مقاله، نویسندگان تلاش کرده اند تا در میان تاثیرات قابل توجهی که هلنیسم بر فرهنگ و هنر دوره پارت گذاشته، با بررسی تاثیراتی که اصول و قوانین زیبایی شناسی یونان بر پیکرتراشی دوره پارت نهاده، به نتیجه ای کلی در مورد مسیر تحول هنر دوره پارت دست یابند.
    کلید واژگان: تاثیر, زیبایی شناسی, هلنیسم, پیکرتراشی, پارتی}
    Alireza Qaderi *, Farhang K. Nadooshan, Seyyed Mehdi Mousavi Kouhpar, Javad Neyestani
    From the middle of the first millennium BC, there witnessed a gradual bilateral relation between Iranians and Greeks. These people to people attachments also resulted in interactive influences between these two cultures and arts. Qualitative and quantitative investigation on these interactions is a basic issue in identifying both cultures.
    The current paper, among all miscellaneous influences of Hellenism on the culture and the art of the Parthian realm, attempts to analyze only the influences of basics and rules of the Greek aestheticism on the Parthian sculpture and come to a historical conclusion based on an inductive method.
    Keywords: Greek Influence: Aestheticism, Hellenism, Sculpture, Parthian}
  • سید ابوتراب سیاهپوش
    در آغاز قرن پنجم ق. م در بخش جغرافیایی کوچکی از سرزمین کهن یونان، شیوه زندگی متمدنی در قالب سازمان برجسته پولیس شکل گرفته بود. در این سرزمین باستانی و کرانه های ساحلی آن، اقوام گوناگونی سکونت داشتند؛ یکی از آنان قوم «آخایی» نامیده می شد. قبیله ای از این قوم در منطقه «هلاس» جای آنها را گرفت و از این مقطع به بعد، یونانیان خود را تحت عنوان «هلنی» نامیدند. هلنی های اصیل با پشت سر گذاردن دنیای کهن و «عصر ظلمت»، از قرن پنجم ق.م، تمدن درخشانی بنیاد نهادند. یکی از عناصر برجسته فرهنگ هلنی، سازماندهی منظم و مدونی بود که شالوده تعلیم و تربیت یونانی گردید.
    پس از فتوحات اسکندر آمیزه ای از فرهنگ و دانش ملل مغلوب در پیوند با تمدن هلنی، تمدن نوینی را شکل داد، که به آن صفت هلنی مآبی در برابر هلنی محض داده شد. یکی از عناصر ارزشمند در عصر هلنی مآبی، فلسفه طبیعی بود؛ فلسفه ای که در افکار و اندیشه های دانشمندان و مردم فرهیخته و دانش آموخته در سراسر قلمرو امپراتوری یونان رایج شد، و تا چند قرن پس از میلاد، دنیای شرق و غرب را در ابعاد گوناگون تحت تاثیر خود قرار داد. سرانجام واکنش علیه آن در خاورمیانه آغاز گردید و مایه ریزش افکار واپس گرا به کانون خرد هلنیسم گشت.
    کلید واژگان: هلنی, هلنیسم, یونان, ایران, فرهنگ, اخلاق, دین و تمدن}
  • بهمن فیروزمندی شیره جینی، مهدی رهبر، مصطفی ده پهلوان *

    بخشی از دوران تاریخی ایران را از لحاظ فرهنگی، عصر یونانی مآبی در بر می گیرد. این عصر با یورش ویرانگر اسکندر سردار مقدونی شکل می گیرد. اسکندر در سیر تفسیرهای تاریخی تبدیل به یک شخصیت جهانی می شود که در تاریخ و ادبیات ملل گوناگون به گونه های مختلف در قالب شخصیت های حقیقی و افسانه ای مطرح شده است. منابع تاریخی اسکندر ما را با مجموعه ای از مشخصات افسانه ای و تاریخی روبرو می سازد که تصویری مبهم و مشوش از اسکندر حقیقی را در ذهن ما متصور می سازد. به منظور درک صحیح و مستند منابع تاریخی اسکندر و نقش آنها در مطالعات تاریخی و باستان شناسی عصر یونانی مآبی (هلنیسم) سعی بر این شد که به ارزیابی و آسیب شناسی شخصیت متغیر اسکندر در پرتو منابع و روایات مورخان غربی و شرقی پرداخته شود.ارزیابی دقیق متون تاریخی غربی و شرقی در دوران قبل از اسلام نشانگر نوع نگاه تعارض آمیز این منابع نسبت به هم دیگر است. به ویژه متون شرقی که شواهدی مستند بر شکل گیری نهضت فکری و مقاومت مذهبی روحانیون و جامعه ایران عصر یونانی مآبی، اشکانی و ساسانی در مقابل سنت های هلنی گری می باشند. بررسی و مطالعه اسکندر نامه ها و منابع دوران اسلامی نیز چگونگی انحراف مورخان و ادیبان مسلمان و ایرانی در تبعیت از تاریخ نویسان و منابع غربی و فقدان آگاهی لازم از منابع شرقی قبل از اسلام را بر ما آشکار می سازد.

    کلید واژگان: هلنیسم, اسکندر, اسکندرنامه, مورخین کلاسیک, متون ساسانی, متون ضد هلنی}
    Bahman Firouzmandi Shireh Jin, Mehdi Rahbar, Mostafa Deh Pahlavan

    Hellenism is a part of Iran’s historical period. This era starts with the devastating onslaught of Alexander، the Macedonian warlord. Our historical sources introduce Alexander with a collection of mythic-historical features which make us visualize the real Alexander with an ambiguous image. The conflicting viewpoints of eastern and western historical works in pre-Islamic periods can be the reason for this scrutiny. Specially، the eastern works which show the formation of an intellectual movement and the religious resistance of Iranian society and their clergies in Hellenist، Parthian and Sassanid periods against Hellenistic traditions. The quality of Iranian and Muslim historians’ deviation from depending on western sources and historical works would be clear through studying Alexandropedias and Islamic sources.

    Keywords: Hellenism, Alexander, Alexaneropedia, Classic Historians, Sassanid Texts, Anti, Hellenistic Texts}
  • از اسکندر گجستک تا اسکندر ذوالقرنین
    بهمن فیروزمندی شیره جینی، مهدی رهبر، مصطفی ده پهلوان
    بخشی از دوران تاریخی ایران را از لحاظ فرهنگی، عصر یونانی مآبی در بر می گیرد. این عصر با یورش ویرانگر اسکندر، سردار مقدونی شکل می گیرد. منابع تاریخی اسکندر، ما را با مجموعه ای از روایت های افسانه ای و تاریخی روبرو می سازد که تصویری مبهم و مشوش از اسکندر حقیقی را در ذهن ما متصور می سازد. ارزیابی دقیق متون تاریخی غربی و شرقی در دوران قبل از اسلام نشانگر نوع نگاه تعارض آمیز این منابع نسبت به همدیگر است. به ویژه متون شرقی که شواهدی مستند بر شکل گیری نهضت فکری و مقاومت مذهبی روحانیون و جامعه ایران عصر یونانی مآبی، اشکانی و ساسانی در مقابل سنت های هلنی گری می باشند. بررسی و مطالعه اسکندر نامه ها و منابع دوران اسلامی نیز چگونگی انحراف مورخان و ادیبان مسلمان و ایرانی در تبعیت از تاریخ نویسان و منابع غربی و فقدان آگاهی لازم از منابع شرقی قبل از اسلام را بر ما آشکار می سازد
    کلید واژگان: هلنیسم, اسکندر, اسکندرنامه, مورخان کلاسیک, متون ساسانی, متون ضد هلنی}
    From Alexander, the Cursed to Alexander, the Dhu l-Qarnayn Assessment of disorders in historical sources about Alexander, the King of Macedonia
    Bahman Firouzmandi Shireh Jin, Mehdi Rahbar, Mostafa Deh Pahlavan
    Hellenism is a part of Iran’s historical period. This era starts with the devastating onslaught of Alexander، the Macedonian warlord. Our historical sources introduce Alexander with a collection of mythic-historical features which make us visualize the real Alexander with an ambiguous image. The conflicting viewpoints of eastern and western historical works in pre-Islamic periods can be the reason for this scrutiny. Specially، the eastern works which show the formation of an intellectual movement and the religious resistance of Iranian society and their clergies in Hellenist، Parthian and Sassanid periods against Hellenistic traditions. The quality of Iranian and Muslim historians’ deviation from depending on western sources and historical works would be clear through studying alexandropedias and Islamic sources.
    Keywords: Hellenism, Alexander, Alexaneropedia, Classic Historians, Sassanid Texts, Anti, Hellenistic Texts}
  • ابوالقاسم دادور، الناز حدیدی
    تبادل فرهنگی- هنری و تاثیرات آن به خصوص در زمینه ی پوشاک زنان در بحرانی ترین برهه ی تاریخی، یعنی زمان شکل گیری سلسله ی اشکانیان پس از حمله و ورود بیگانگانی چون اسکندر و یونانیان در قلمرو امپراتوری بزرگ هخامنشیان، و مطالعه ی علت تحولات رخ داده در نوع البسه زنان در طول تاریخ اشکانیان هدف اصلی مقاله ی حاضر است. اشاعه ی سبک هلنیسم در شرق و به ویژه در ایران موجب تحولات بسیاری در زمینه های مختلفی چون اقتصاد، مذهب، فرهنگ، هنر و... شد و درک این مطلب که میزان نفود فرهنگ جدید در تمدن کهن ایرانی تا چه حد بوده است از اهمیتی ویژه برخوردار است. بنابراین در این پژوهش سعی شده است انواع تن پوش زنان در هر دو تمدن ایران و یونان مطالعه و پس از تشریح جزییات پوشاک آن ها، شباهت ها و تفاوت ها با یکدیگر مقایسه و میزان تاثیر و تاثر متقابل دو تمدن در این زمینه تجزیه و تحلیل شود. روش کار در تحقیق، اسنادی است و نتیجه های به دست آمده نشان می دهند که فرهنگ پوشش ایرانیان و یونانیان، به علت رخداد جنگ های متعدد میان دو تمدن و نفوذ عوامل متقابل در سبک هنری هر یک از آن ها، دارای روابطی معنادار و عمیق بوده است و در زمینه ی نوع دوخت و تزیینات لباس به طور کاملا متاثر از یکدیگرند.
    کلید واژگان: هنر, پوشاک, بانوان, اشکانیان, یونانیان, هلنیسم}
    This article is aimed at investigating the Cultural-artistic exchange and its influence on female costumes in the most critical part of the history; that is during the formation of the Parthian Kingdom in the great Achaemenid’s realm after the invasion of foreigners such as Alexandra and the Greek. This paper also examines the causes that have lead to transformations in the type of woman's clothing during the Parthian history. The dissemination of Hellenism in East especially Iran led to great changes in various fields such as economics, religion, culture, art and etc. Therefore it is significant to understand the extent to which the new culture has penetrated into the ancient Persian civilization. In this article different types of women's clothing are analyzed in Iranian and Greek civilization. The details of each piece of clothing are delineated and the similarities and differences are compared and contrasted. The article also analyzes the extent to which the two civilizations have mutually influenced each other. The method of research is documental analysis and the results reveal that the culture of Iranian and Greek clothing have significant and deeply rooted relationship with each other which is mainly due to various wars between the two civilizations and the influence of counter factors in artistic style of each civilization thus the type of tailoring and styles of ornament are mutually influenced by each other.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال