به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پیشگیری از قاچاق » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «پیشگیری از قاچاق» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی احتشامی*، یوسف محمدی مقدم، سلیمان منصوری محمدآبادی
    زمینه و هدف

    افزایش قاچاق در جامعه سبب آسیب های فراوانی به اقتصاد شده است. نیروی انتظامی از مهم ترین ارگان های جامعه است که در راستای حفظ امنیت و تعالی جامعه گام برمی دارد. با توجه به اهمیت پیشگیری از قاچاق، پژوهش حاضر به ارایه چارچوب مدیریت سیستم های نرم برای پیشگیری از قاچاق کالا پرداخته است.

    روش

    پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و با رویکرد توصیفی - تحلیلی است که با دریافت نظرات 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و انتظامی با ابزار مصاحبه انجام شده و تحلیل یافته ها بر مبنای «روش شناسی سیستم های نرم» صورت گرفته است.

    یافته ها

    پژوهش حاضر ضمن شناخت و معرفی مسئله قاچاق کالا به عنوان مسئله مهم موجود درون جامعه، با اتکا به روش شناسی موصوف، با تعیین تعاریف ریشه ای، تدوین مدل مفهومی، مقایسه دنیای واقعی با دنیای مفهومی و تعیین راهکارها به تدوین چارچوب مدیریت با رویکرد روش شناسی سیستم های نرم برای مقابله با مسایل موجود پرداخته است.

    نتیجه گیری

    استفاده از روش شناسی سیستم های نرم موجب ارایه چارچوبی جامع در راستای مدیریت پیشگیری از قاچاق کالا در نیروی انتظامی گردید و بر اساس آن مفهومی نو از جهان بینی، مشتریان، فرآیندها، مالکان و محدودیت ها ارایه شد. این مدل شامل مولفه هایی در دنیای مفهومی و دنیای واقعی است. مولفه های دنیای مفهومی عبارت است از: شناسایی مبادی ورودی و خروجی قاچاق - تدوین قوانین مستحکم و قوی - تقویت تجهیزات ورودی - نیروی انسانی متعهد - تقویت فرهنگ و اعتقادات مردم و کارکنان - شناسایی جاذبه های مالی - عدالت اقتصادی - مدیریت نرم - کنترل قاچاق. این مولفه ها در دنیای واقعی نیز بررسی و با یک پایش و ارزیابی و مقایسه، مدل نهایی ارایه شد.

    کلید واژگان: پیشگیری از قاچاق, قاچاق کالا, روش شناسی سیستم های نرم, ناجا}
    ali ehteshami *
    Background and Aim

    Increased trafficking in society has caused many harms to youth and the economy. The police force is one of the most important organs of the Islamic society that takes steps to maintain the security and excellence of the society. Due to the importance of smuggling prevention, in the present study, a soft systems management framework for the prevention of smuggling of goods has been presented.Research

    Method

    In terms of purpose, the present study is an applied research with a descriptive-analytical approach. In this regard, using the opinions of experts, the seven steps of soft systems have been implemented.

    Results

    In the present study, while recognizing the issue of smuggling as an important issue within the society, by determining the root definitions, developing a conceptual model, comparing the real world with the conceptual world and determining solutions, formulating a management framework with a soft systems methodology approach to deal with existing issues. .

    Conclusion

    The use of soft systems methodology provided a comprehensive framework for managing the prevention of smuggling of goods in the police force, and based on it, a new concept of worldview, customers, processes, owners and constraints was presented.

    Keywords: Prevention of smuggling, smuggling of goods, soft systems methodology, law enforcement of the Islamic Republic of Iran}
  • حسین طالبیان *، علی جهانگیرپور
    زمینه و هدف

    حفظ میراث فرهنگی و تاریخی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و قاچاق و خروج غیرقانونی آن از کشور، آسیبی جدی بر عرصه تاریخ، فرهنگ و اقتصاد کشور است. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف «شناسایی و اولویت بندی چالشهای مدیریت انتظامی پیشگیری از قاچاق اموال فرهنگی تاریخی در استان کرمانشاه» در سال 1398 انجام گرفت.

    روش

    تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت روش و ماهیت توصیفی – پیمایشی از نوع اکتشافی می باشد که بصورت کیفی و کمی اجرا شده است. شرکت کنندگان بخش کیفی، کلیه فرماندهان و مدیران و خبرگان ناجا در استان کرمانشاه که از روش نمونه گیری هدفمند و قضاوتی تعداد 10 نفر انتخاب شدند و جامعه آماری بخش کمی تحقیق 150 نفر از پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه با خبرگان بود که نتایج آن در بخش کمی به صورت پرسشنامه 24 سوالی در بین نمونه آماری توزیع گردید و داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS به روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد به ترتیب هر سه عامل: 1- چالش های ساختاری 2- چالش های زمینه ای 3- چالش های رفتاری از موانع مدیریت انتظامی در پیشگیری از قاچاق اموال فرهنگی تاریخی می باشند.

    نتیجه گیری

    مهمترین مولفه چالش ساختاری، «برخورد ضعیف دستگاه قضایی با متخلفین و قاچاقچیان اموال تاریخی فرهنگی»؛ مهمترین مولفه چالش زمینه ای، «سودآور بودن قاچاق آثار فرهنگی تاریخی که موجب ایجاد انگیزه در افراد می گردد» و مهمترین مولفه چالش رفتاری(منابع انسانی) «نبود اشراف اطلاعاتی کافی با توجه به گستردگی و نقاط صعب العبور و کور» در پیشگیری از قاچاق اموال فرهنگی تاریخی استان کرمانشاه مشخص شد.

    کلید واژگان: چالش های مبارزه اموال تاریخی فرهنگی, پیشگیری از قاچاق, ساختاری, زمینه ای}
  • سیروس دالوند، محمد شریفی
    امروزه قاچاق لوازم خانگی صدمات فراوانی بر پیکره اقتصادی کشور وارد می کند. مشکلاتی نظیر کاهش تولیدات داخلی، افزایش بیکاری و گسترش بحران های اجتماعی و درنهایت به خطر افتادن امنیت ملی کشور؛ که آن را به موضوعی مهم تبدیل کرده و دغدغه بسیاری از مدیران دستگاه ها و سازمان های دولتی را شکل داده است. اگر چه در حال حاضر اقدامات خوبی پیرامون پیشگیری از قاچاق صورت گرفته و شیوه های مقابله ای متفاوتی نیز به کار برده می شود، لکن بنظر می رسد که همزمانی و هم راستایی برنامه ها نیز بیش از پیش بایستی رعایت شود و از روش های پیشگیری از جرم قاچاق بهره بیشتر و مطلوب تری گرفته شود. به هر حال، در این پژوهش سعی شده است تا راهکارهای پیشگیری اجتماعی موثر بر قاچاق لوازم خانگی در شهر بندرعباس مورد بررسی قرار گیرد و نظریات ارائه شده در خصوص راهکارهای پیشگیری از قاچاق، بدست آمده از روش کتابخانه ای، توصیفی و جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه و پرسشنامه در یک جامعه آماری با حجم نمونه 200 نفر شامل قضات، وکلا، کلانتری ها، مجرمین، محکومین به حبس و بخش های مبارزه با قاچاق لوازم خانگی، مورد بهره برداری قرار گیرد. نتایج حاصله حاکی از آن است که در راستای تکنیک توانمندسازی فردی و اجتماعی، ایجاد عزم ملی و تقویت باورهای دولتمردان برای جدیت در مقابله با فساد بیشترین تاثیر و در راستای تکنیک مدیریت نیازها، اصلاح فرآیند و تسهیل استخدام بومیان و بهبود سطح زندگی کارکنان مبادی رسمی کمترین تاثیر را در پیشگیری اجتماعی از قاچاق لوازم خانگی دارند
    کلید واژگان: پیشگیری از قاچاق, پیشگیری اجتماعی, قاچاق لوازم خانگی, راهکارهای پیشگیری اجتماعی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال