به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « گفتمان فردمحور » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «گفتمان فردمحور» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرهاد بیانی*
    مقدمه

    توجه فزاینده حاکمیت در ایران به گفتمان فردمحور و اصناف معرفت آن سبب نفوذ آرام و فزاینده نظریه ها، روش شناسی و رویکردهای فردمحور، به ویژه روان شناسی گری در تبیین ها و تحلیل های اجتماعی شده و این از مظاهر و مصادیق رابطه امپریالیستی میان گفتمان فردگرا و جامعه شناسی است.

    هدف

    این مقاله در پی مطالعه و واکاوی این امپریالیسم و برملا کردن ابعاد مختلف آن است. مقاله پیش رو  براساس روش- نظریه تبارشناسی انجام شده است. براساس فرض این تحقیق و شواهد تجربی و تاریخی مورد استناد، مکتب نامینالیسم و مدعاهای هستی شناختی و معرفت شناختی اش به مثابه بخش قابل توجهی از قواعد و بنیان های روان شناسی عمل می کند.

    یافته ها

    یافته ها نشان می دهد گفتمان فردمحور و ذره نگر از طریق روان شناسی، به عنوان یکی از اصناف معرفت آن، به صورت فزاینده ای در جامعه ایران سربرآورده و رشد کرده است. نامینالیسم هم به مثابه بنیان هستی شناختی و معرفت شناختی این گفتمان نقش مهمی در تیوریزه کردن اهداف و رویه های موجود داشته است. نتیجه این وضعیت هم چیزی نیست جز فربه شدن امر فردی و تکیدگی و بی اعتبار شدن امر جمعی، هم در تحلیل واقعیت و هم در ساخت آن. در این میان نباید و نمی توان از همراهی و همدستی قدرت و دانش برای ظهور، پاگرفتن و پایدار شدن این وضعیت غافل بود.

    کلید واژگان: نامینالیسم, امپریالیسم علمی, گفتمان فردمحور, روانشناسی گری, قدرت}
    Farhad Bayani *
    Introduction

    Too much attention to an individual-centered discourse in today Iran has caused a slow but increasing dominance of individual-centered theories, methodologies and approaches in academic disciplines, notably the prevalence of psychology in explaining the social world. This paper claims that this situation is a manifestation or an example of the imperialist relationship between individualistic discourse and sociology.

    Goal: 

    The current paper aims to analyze this imperialistic relation and to examine its dimensions, applying genealogy.

    Findings

    Findings show that nominalism as the ontological and epistemological foundation of an individual-centered discourse plays a substantial role in the theorizing and promoting such discourse. Results also indicate that one cannot ignore the collaboration of power and knowledge in the emergence, establishment and stabilization of this situation.

    Keywords: Nominalism, Scientific imperialism, Individual-centered discourse, psychology, power}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال