به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « گماینشافت » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «گماینشافت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یعقوب خزائی*

    غذا و خوراک از مهم ترین نیازها و فعالیت های اجتماعی بشری است که بدون آن امکان تکوین و بسط دیگر توانش های انسانی وجود ندارد. یکی از ویژگی های بنیادین فرهنگی هر جامعه آداب مربوط به خوراک مردمان آن جامعه است. مسئله اساسی نوشتار حاضر از این قرار است که آیا می توان برای ساخت فرهنگی خوراک ایرانیان الگوهایی ترسیم و طراحی کرد و اینکه چه تغییراتی در ساخت فرهنگ غذایی ایرانیان در خلال تاریخ به وجود آمده است. فرضیه اصلی نوشتار متضمن این ایده است که میان نوع جامعه و کنش هایی غذایی مردم ایران ارتباط وثیقی برقرار بوده است؛ به طوری که در جامعه گماینشافتی ایران ماقبل معاصر، کنش های جمعی در رفتارهای غذایی سیطره داشته و با پیدایش جامعه گزلشافتی رفتارهای فردی بر عرصه غذا حکم فرما شده است. نتایج پژوهش موید سه الگوی غذایی است: کهن الگوی ایرانی، الگوی عربی- اسلامی و الگوی مدرن که هریک واجد ویژگی های خاص خود هستند. در کهن الگوی ایرانی ابزار فلزی و چوبی مانند قاشق و کارد استعمال می شده است؛ درحالی که در الگوی عربی- اسلامی غذا با سه انگشت صرف می شده است. دو الگوی نخست با وجود تمایزاتشان، برآمده از جامعه گماینشافتی بودند و در این سطح کنش های جمعی مانند هم کاسه شدن که جلوه ای از هم بستگی اجتماعی است، سیطره دارد، اما در الگوی سوم که از فرنگ وارد شده است، کنش فردگرایانه مانند استعمال قاشق، چنگال، کارد و بشقاب اختصاصی غلبه دارد که این ساخت فرهنگی جلوه ای از جامعه گزلشافتی به شمار می آید.

    کلید واژگان: غذا, جامعه شناسی غذا, فرهنگ, فردیناند تونیس, گماینشافت, گزلشافت}
    Yaghub Kazaee *

    Food is one of the most important human needs for social activities that cannot exist without the possibility of the development and development of other human abilities. The main issue of the present research is whether it is possible to draw and design patterns for the cultural fabric of Iranian food, and what changes have been made in the construction of Iranian food culture throughout history? Thus, the basic question of the research is whether we can design patterns for Iranian food culture, and what changes have been made to making the Iranian food culture during history? The main hypothesis of the text implies the idea that there has been a strong link between the type of society and the food actions of the Iranian people so that in the Pre-contemporary society dominated the collective actions in the dietary behaviors and with the emergence of Gesellschaft society, individual behaviors dominate the food arena. The results confirm three food paradigms: The ancient Persian model, the Arabic Islamic model and modern model, each of which has its own characteristics. In the Iranian archetype, metal and wooden tools such as spoons and knives were used, while in the Arabic-Islamic pattern, food was eaten with three fingers.The first two patterns, in spite of their distinctions, have come from a Gemeinschaft society and at this level, collective actions are governed by "co-ordination". But in the third paradigm that came from Europe, Individual actions overcome, such as personal spoons, forks, Knife and plates that this cultural construction is a manifestation of the Gesellschaft society.

    Keywords: Food, Culture, Gemeinschaft, Gesellschaft, ferdinand tönnies, sociology of food}
  • یوسفعلی اباذری، علی پاپلی یزدی
    با اکران فیلم قیصر در سال 1348 فیلم های جاهلی وارد فاز انتقام جویانه شدند. این انتقام جویی در فیلم هایی که امتداد تیپ قیصر را به نمایش گذاشتند، به انحای مختلف طرح شد. در این مقاله با بررسی فیلم های رضاموتوری، گوزن ها و کندو، چگونگی کنش انتقامجویانه ی مابعد قیصری را بررسی کرده ایم. رویکرد این مقاله در بررسی این فیلم ها خوانش جامعه شناختی درون -متنی است؛ خوانشی که لات را در نسبت با جهان اجتماعی ممکن کننده ی او در داخل خود فیلم مورد بررسی قرار داده است. برای تحلیل فیلم ها وضعیتی را در روایت فرض گرفته ایم که از آن تحت عنوان «وضعیت تعادلی» نام برده ایم: وضعیتی که عدم تعادل آن، شکل گیری روایت را امکان پذیر می کند. برمبنای فرض گرفتن این وضعیت سعی کرده ایم به این دو سوال محوری پاسخ دهیم: لات اگر در چه وضعیتی می بود کنش انتقام جویانه صورت نمی گرفت؟ و حال که از آن وضعیت خارج شده است، به چه شکل در مقابل وضعیت جدید واکنش نشان می دهد؟ بررسی ما نشان می دهد که در فیلم های مذکور با فرایندی روبه روییم که هم زمان هم معرف رادیکال شدن لات و هم ناخودآگاه شدن او است. این دو وجه درنهایت منتج به ضدیت تام با کل مظاهر جهان مدرن می شود. این ضدیت تام از طریق اتفاقی جزئی بالفعل می شود. فیلم ها از طریق تحلیل محتوای کیفی مقوله بندی شده اند؛ اما این مقوله ها در قالب جداول ارائه نگشته اند، بلکه از طریق به هم پیوستن آنها، متن های تحلیلی ساخته شده است. علت این مسئله توضیح فرآیند رادیکال شونده است. این فرآیند در قالب یک متن و نه جداول جداگانه می تواند نمود یابد.
    کلید واژگان: گماینشافت, گزلشافت, محله, لات انتقام جو, لات ناخودآگاه, بیگانگی, زندگی عملی, به خود آمدن, وضعیت تعادلی}
    Yousefali Abazari, Ali Papoli Yazdi
    The movie Qaysar marks the entrance of Jaheli movies into the “revengeful” phase. This revengefulness was depicted in different ways in the movies, the protagonists of which were extensions of the Qaysar type. In this article we have investigated the post-Qaysar revengeful act by studying three movies: Reza Motori, Gavaznha (The Deers), and Kandoo (Beehive). My approach to the study of the film is that of a sociological intra-textual reading - a reading that studies the Laat in the context of the social world that is his condition of possibility, and is depicted in the movie itself. We have hypothesized a “situation of balance” in the narrative of the movie: a situation the disruption of which makes the formation of the movie plot possible. Having this situation in the background we have tried to answer these two main questions: In what situation would the Laat refrain from a revengeful act? And now that the situation of balance is disrupted, how does he react to the new situation? Our study shows that in such movies, we are dealing with a process that represents both the radicalization of the Laat and his losing self-consciousness in his acts. These two aspects eventually lead to a total conflict with all manifestations of the modern world. This total conflict is activated through a minor incident. The movies are coded through a qualitative content analysis. The categories achieved are not presented in tables, but in an analytic textual body instead, in an attempt to explain the radicalization process. The process could only be presented in the flow of text and not in the form of table.
    Keywords: Gemeinschaft, Gesellschaft, neighborhood, Revengeful Laat, Non, selfconscious Laat, Alienation, practical life, Self, realization, Balance situation}
  • یوسف اباذری*، علی پاپلی یزدی
    سینمای ایران ما بین سال های 1337 تا 1357 الگوهای متفاوتی از لات و لوطی را به نمایش گذاشت. چگونگی روایت سینمای عامه پسند ایران از تحول این قشر، عملا روایتی است از چگونگی مواجهه یکی از رادیکال ترین اقشار سنتی با برخی از مظاهر مدرنیته. قشر لات و لوطی مانند هر قشر اجتما عی دیگری، در یک ساختار اجتماعی خاص معنا می یابد. ساختاری که در این مقاله از آن با عنوان «ساختار محله ای» نام برده ایم. میزان قدرت این ساختار، قدرت لات و لوطی را تعیین می کند. مدرنیته این ساختار را درهم می ریزد. به تبع این درهم ریختن ساختاری، نظام ارزشی مطابق با این ساختار نیز تضعیف می شود. تحولات الگویی لات و لوطی به واسطه این تحول ارزشی ایجاد می شود. سینمای عامه پسند در پیش از انقلاب عرصه ای بود که چگونگی مواجهه لات و لوطی با فروپاشی نظام ارزشی سنتی- محله ای را روایت می کرد. این مقاله با اتکا به این تحول ساختاری و تحول ارزشی متناظر با آن، از خلال دو فیلم لات جوانمرد و قیصر، تغییرات الگویی لوطی و لات در مواجهه با مدرنیته را در سینمای ایران بررسی می کند. علت انتخاب این دو فیلم آن است که اولی به عنوان اولین فیلم شاخص جاهلی شناخته می شود و دومی به عنوان نقطه عطفی در این فیلم ها که هم عامه مردم و هم روشنفکران را به خود جذب کرد. برای مفهوم پردازی مفاهیم لات و لوطی از مفهوم مردانگی بیتسون بهره برده ایم و برای مفهوم پردازی «ساختار محله ای» از دوگانه گماینشافت- گزلشافت تونیس استفاده کرده ایم.
    کلید واژگان: فیلم های جاهلی, مردانگی, گماینشافت, گزلشافت, ساختار محله ای, ژیگولو, لات, لوطی}
    Yousof Abazari*, Ali Papoli Yazdi
    Between 1958 and 1979 Iranian Cinema illustrated different types of Luti. The story that Iranian popular cinema tells of the transformations of this social group is in fact the story of how one of the most radically traditional groups confronts some of modernity’s manifestations. Like any other social group, the Luti group finds meaning within a specific social structure; what we call here the “neighborhood structure”. There is a direct relationship between the strength of this structure and the power of Luti. Modernity dismantles the neighborhood structure. As a result, the value system accompanying this structure also fades. The transformation of the Luti type is mediated through the changing values. Pre-revolutionary popular cinema is a narration of how the Luti confronted the collapse of neighborhood system’s traditional values. Based on this structural transformation and the parallel change in values, this paper studies the changes in Luti’s confrontation with modernity in Iranian Cinema, by considering two films: Laat-e Javanmard and Gheysar. The former is chosen as the first remarkable Jaheli film, and the second, as a milestone in this genre that amused the masses and the intellectuals alike. To conceptualize Luti and neighborhood structure, we use Bateson’s concept of Manhood and Tonnies’s Gemeinschaft-Gesellschaft dichotomy respectively.
    Keywords: Jaheli Films, Manhood, Gemeinschaft, Gesellschaft, Neighborhood Structure, Gigolo, Luti}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال