به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "یونان" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «یونان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی یونان در مقالات مجلات علمی
  • اسماعیل سنگاری*، علیرضا کرباسی
    رویکرد مورخان معاصر غربی به اصطلاح «فیل هلن» بر سکه های اشکانی بیان گر دو نوع تعبیر است. برخی برتری فرهنگ یونانی به فرهنگ ایرانی را قایل شده اند و این را تسلیم بی قیدوشرط فرهنگی قلمداد کرده اند. برخی دیگر، که بیش تر نتیجه نگاه مورخان متاخر غربی است، استفاده از این اصطلاح را نوعی «ترفند سیاسی» ازجانب پادشاهان اشکانی قلمداد کرده اند تا از این طریق بتوانند مهاجران یونانی قلمرو پادشاهی خویش را در کنترل درآورند. در این دیدگاه، بهره گیری از این اصطلاح بر سکه های اشکانی نه به معنای تسلیم بی قیدوشرط فرهنگ ایرانی درمقابل فرهنگ یونانی بوده و نه همه معنای آن در اهداف الزاما سیاسی خلاصه می شده است. آن چه در دوران یونانی مآبی و به خصوص تحت تاثیر اندیشه های رواقی و ریشه های ایرانی آن ایجاد شده بود نگرشی جهانی به مفهوم انسانیت بود که با رویکرد یونانیان پیش از آن تفاوتی شگرف داشت. این موضوع با تلقی ایرانیان از جامعه جهانی سازگاری داشت که برآمده از اندیشه های مزدیسنای دوران هخامنشی بود. از این رو، پادشاهان اشکانی با استفاده از این تعبیر درحقیقت نوعی از فرهنگ یونانی را می ستایند که نگرشی جهانی و غیرنژادی به جامعه انسانی دارد و از این طریق مقدمات جذب آنان در فرهنگ ایرانی را فراهم می کنند. این پژوهش با بهره گیری از شواهد مکتوب و مادی بر آن است با نشان دادن تفاوت فرهنگی یونانیان و ایرانیان دوران یونانی مآبی و پیش از آن قضاوتی بینابین با رویکردی فرهنگی جامعه شناختی ارایه دهد.
    کلید واژگان: جهان گرایی پساهخامنشی, اشکانیان, فیل هلن, یونان, یونانی مآبی
    Esmaeil Sangari *, Alireza Karbasi
    The approach of contemporary western historians to the term "Philhellen" on the coins of the Parthian kings has two types of interpretation. Some consider the superiority of Greek culture to Persian culture in Parthian period and it is considered as kind of unconditional and cultural surrender to Greek culture. Some other viewpoints, most of which are based on the later Western historians’ viewpoints, are that this term was used as a "political trick" by Parthian kings in order to control the Greek settlers in their territory. In this view, the use of the term on Parthian coins has not meant the unconditional surrender of Iranian culture to Greek culture, and its whole meaning hasn’t been summed up in political goals, necessarily. What was created during helenism and especially under the influence of stoic thoughts and its Iranian roots of thought was a global approach to the concept of humanity, which was fundamentally different from that of the Greeks before. This issue was compatible with Iranians’ perception from global society that was rooted in Zoroastrian thoughts in Achaemenid period. Thus, the Parthian kings, using this interpretation, in fact, admire a kind of Greek culture that has a global and non-transcendental attitude towards human society and so that, paved the way for its absorption in Iranian culture. This paper aims to provide a moderate judgment with cultural-socialogical approach by showing the cultural difference between Greeks and Iranians in Hellenistic period and before that, using literary and archaeological evidence, with descriptive-analytical method.
    Keywords: Post-Achaemenid Cosmopolitianism, Parthians, Philhellen, Greece, Hellenism
  • یاسر ملک زاده، روزبه زرین کوب *
    پیش از آغاز شاهنشاهی هخامنشی، مهاجرنشینان یونانی غرب آسیای صغیر با فرهنگ ساکنان آسیای صغیر آشنا بودند و برخی از سنت های مردمان آسیای پیشین را اخذ کردند. با حضور مهاجرنشینان مادی و هخامنشی در آسیای صغیر، روابط بین یونانیان آسیای صغیر و مردمان آسیایی گسترش بیشتری یافت. از موضوعاتی که در این عرصه محل تبادلات فرهنگی بود نحوه ثبت تاریخ بود. تاریخ نگاری یونانی، با وجود اینکه یک سنت تاریخ نگاری مستقل در دوره هخامنشی است، ارتباط نزدیکی با سنت های ایرانی و شرقی دارد. عناصر ایرانی در آسیای صغیر در سطوح بالای حکومتی حضور داشتند و آداب و سنت های خود را در این مناطق توسعه دادند. نفوذ و تاثیر فرهنگ هخامنشی بر سنت های محلی آسیای صغیر در سنت تاریخ نگاری این جوامع اثرگذار بود. این پژوهش ابتدا سعی دارد تا عناصر ایرانی حاضر در آسیای صغیر را بازشناسی کند و با شناسایی عناصر سنت شفاهی ایرانی در قالب کتیبه ها و مقایسه آن با عناصر یونانی تاریخ نگاری آسیای صغیر، تاثیر برخورد این دو سنت و تبادلات فرهنگی به وجودآمده در اثر این برخورد را در تحول تاریخ نگاری یونانیان آسیای صغیر نشان دهد، و در ادامه تکوین تاریخ نگاری در شبه جزیره یونان را، که به ادعای نگارندگان محصول تطور تاریخ نگاری آسیای صغیر در دوران پیش از سده ششم ق. م است، تحلیل و تبیین کند.
    کلید واژگان: تاریخ نگاری, تاریخ نگاری یونانی, تاریخ نگاری آسیایی, سنت شفاهی ایرانی, آسیای صغیر, یونان
    Yaser Malekzadeh, Rozbeh Zarrinkoub *
    Before coming Persians as conquerors to Asia Minor, Greek societies who lived in western Asia Minor had limited knowledge about Persian and Median culture and traditions. Their information usually had transferred by native habitants in Asia Minor. After Establishment of the Achaemenid Empire, Persians and Medians appeared in Anatolia and their societies habited in many places there. These societies expanded their culture and traditions. Because of their existence in high level of government organs, the political power of these people helps them to waste their culture. One of cultural elements was historiography. Although, Greek and Persian historiography has basic differences but Iranian and oriental tradition has affected in Greek historiography. Persian cultural manner in this historiography is so beheld. The other subject is the difference of Historical tradition of Ionia and Greece. In this article, we tried to show that these two traditions are deferent. Writing the history in Greece was depended to Ionic Historiography. so we can't say that the birthplace of historiography is Greece. In this paper we showed some Persian elements in Asia Minors' Historical traditions, and then we compared Persian and Greek Historical traditions in Anatolia. Finally we tried to show that how and when Greek Historiography was found and what was the role of the Persians in the formation of Greek historiography.
    Keywords: Asia Minor, Achaemenids, Asian Historiography, Iranian tradition
  • ناهید طیبی*
    ملیت مادر امام رضا (ع) ، به عنوان بحث حاشیه ای در منابع مطرح شده و دیدگاه های گوناگونی را برتافته است. بررسی ملیت بانو، نه تنها سبب کشف حقیقتی تاریخی می شود؛ بلکه زمینه ای برای ارائه فرضیه ای بزرگ تر و پاسخی عمیق تر به این پرسش می شود که چرا مادران هفت تن از ائمه (ع) ، کنیز و از ملیت های مختلفی بودند. در تحقیق حاضر، فرضیه یونانی بودن بانو نجمه که برای اولین بار مطرح شده، با بهره گیری از دلایل نقلی، قرائن و شواهد و با روش تحلیلی تاریخی بررسی می شود. دستاورد مقاله این است که بانو نجمه (اروی) ، کنیز غیر عربی یونانی تبار، با رنگ روشن، چهره ای درخشان و موهای قرمز متمایل به زرد بوده که در نوبه می زیسته و از اقصی المغرب خریداری شده است. بعید نیست که اجداد ایشان از یونانی هایی باشند که به توصیه ارسطو توسط اسکندر به سقوطرا مهاجرت کردند. وجود القاب شقراء، صفراء، صقرا و صقر، وصف مولدات و شگفتی اصحاب امام (ع) از خرید وی، سنت بقط که واژه ای هلنی است و غیره، از جمله دلایل و مویدات یونانی بودن او است.
    کلید واژگان: مادران ائمه (ع), ملیت مادر امام رضا (ع), نجمه, سقوطرا, بقط, یونان
    Nahid Tayyebi
    Naonality of the mother of Imam Reza (AS) has been raised as a marginal issue in some resources and there have been different views in this regard. Invesgang the naonality of this Lady can both result in discovering a historical fact and preparing the ground forpresenng a greater hypothesis and a more correct answer to the queson that why the mothers of seven of the Imams (AS) were slavesfrom various naonalies. Using a historical -analycal approach and tradional reasoning, the present study deals with the hypothesis about theGreeknaonality of this Lady that is raised for the first me.The findings show that Lady Najmeh (Arvi)was a non-Arab Greek slave with light-colored complexion,brilliant face, and reddish-yellow hair,who lived in Nobah and was purchasedfrom Aqsa alMaghreb. It is likely that her ancestors were amongthe Greek people who, advised by Aristotle, migrated to Soqutra by the command of Alexander. Titles such as Shaqra’, Safra’, Saqra,Saqar,descripon of producve and Imam’s (AS) companions’ wonderatpurchasing her, the tradion of Baqat that is a Hellenisc term, etc. are among the reasons that prove her Greek naonality .
    Keywords: mothers of the Imams (AS), Imam Reza (AS), Najmeh, Soqutra, Baqat, Greece
  • سید ابوتراب سیاهپوش
    در آغاز قرن پنجم ق. م در بخش جغرافیایی کوچکی از سرزمین کهن یونان، شیوه زندگی متمدنی در قالب سازمان برجسته پولیس شکل گرفته بود. در این سرزمین باستانی و کرانه های ساحلی آن، اقوام گوناگونی سکونت داشتند؛ یکی از آنان قوم «آخایی» نامیده می شد. قبیله ای از این قوم در منطقه «هلاس» جای آنها را گرفت و از این مقطع به بعد، یونانیان خود را تحت عنوان «هلنی» نامیدند. هلنی های اصیل با پشت سر گذاردن دنیای کهن و «عصر ظلمت»، از قرن پنجم ق.م، تمدن درخشانی بنیاد نهادند. یکی از عناصر برجسته فرهنگ هلنی، سازماندهی منظم و مدونی بود که شالوده تعلیم و تربیت یونانی گردید.
    پس از فتوحات اسکندر آمیزه ای از فرهنگ و دانش ملل مغلوب در پیوند با تمدن هلنی، تمدن نوینی را شکل داد، که به آن صفت هلنی مآبی در برابر هلنی محض داده شد. یکی از عناصر ارزشمند در عصر هلنی مآبی، فلسفه طبیعی بود؛ فلسفه ای که در افکار و اندیشه های دانشمندان و مردم فرهیخته و دانش آموخته در سراسر قلمرو امپراتوری یونان رایج شد، و تا چند قرن پس از میلاد، دنیای شرق و غرب را در ابعاد گوناگون تحت تاثیر خود قرار داد. سرانجام واکنش علیه آن در خاورمیانه آغاز گردید و مایه ریزش افکار واپس گرا به کانون خرد هلنیسم گشت.
    کلید واژگان: هلنی, هلنیسم, یونان, ایران, فرهنگ, اخلاق, دین و تمدن
  • صادق آیینه وند، هدیه تقوی
    برخی از مضامین شعر معاصر فلسطین همواره مورد توجه و اقبال شاعران این سرزمین قرار داشته است که از این میان می توان به جلوه های گوناگون شعر عاطفی به ویژه غزل و شعر عاشقانه اشاره کرد. غزل از مهم ترین موضوعات شعر معاصر فلسطین به شمار می رود که شعرای مرد و زن این دیار بسیار در این عرصه هنرنمایی کرده اند. اما اختلاف چشمگیری میان غزل زنان و مردان فلسطینی وجود دارد که این امر از وجود تفاوت های جسمی و روانی آن دو نشات می گیرد. در این مقاله سعی بر آن شده است تا این تفاوت ها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و علل و انگیزه های آن واکاوی شود. در خلال این بررسی ها که به روش اسنادی و کتابخانه ای انجام شده است، مشخص گردید که زنان به هنگام سرایش اشعار عاطفی و عاشقانه کمتر به ذکر مسائل جسمی و توصیف زیبایی های ظاهری محبوب می پردازند؛ نمود جلوه ها و مظاهر عاطفی در شعر آنان به مراتب قوی تر از شعر مردان است و استفاده از رمز، نماد و استعاره در شعر عاطفی زنانه کاربرد بیشتری دارد.
    کلید واژگان: زن, الهه, قدسی, یونان, _ بین النهرین
    Sadegh Aenehvand, Hedyeh Taghavi
    In pre-Islamic rituals and religions many goddesses used to be worshiped especially in the civilizations of Mesopotamia, Elam and Greece. A number of gods such as fertility god, grain god, land god, agriculture god, and water god were female. Several temples were built to worship them. However female gods were not very powerful and goddesses received a part of their power from male gods. The goddesses had the minor power and in particular conditions they were defeated by male gods. Indeed the power of male and female gods was affected by men’s desire for superiority. This research has been conducted by survey_ explanation method and tries to examine factors influencing sacred views towards women in ancient civilization of Mesopotamia, Elam and Greece to pay. Although there were also female gods in countries such as Iran and Egypt, many of them were influenced by the Mesopotamian civilization. It seems that woman’s power of birth giving and her early relationship with the emergence of agriculture have been important in view towards woman to be sacred.
    Keywords: Sacred, Women, Mesopotamia, Greece., Goddess
  • پژوهشی اسطوره شناسانه در بن مایه های جامعه مدرن غربی
    مریم صانع پور
    انسان گرایان (Humanists) اروپایی در دوره رنسانس با رویگردانی از حاکمیت استبدادی ارباب کلیسا در قرون وسطا به مطالعه و بازخوانی آموزه های یونان باستان همت گماشتند و در یک فرایند تجدید حیات و نوزایی، عصر طلایی اسطوره های باستانی یونان را مبنای حرکت تکاملی خود به سوی رشد و پیشرفت انسان مدارانه قرار دادند. مردان دوره رنسانس معتقد بودند حاکمیت زورمدارانه ارباب کلیسا در عصر میانه موجب انقیاد کورکورانه و در نتیجه مانع رشد استعدادهای مختلف شهروندان اروپایی شده است و لذا با اعراض از استبداد قرون وسطایی به ریشه یابی توانایی های انسان غربی در اجداد یونانی اش پرداختند و اسطوره های قبل از میلاد را به عنوان اولین میراث انسان غربی مورد توجه قرار دادند. مقاله حاضر درصدد است برخی شاخصه های جامعه مدرن غربی را که برآمده از ارزش های مطرح شده در رنسانس اروپا بود به سمت میراث های اسطوره ای یونان باستان ردیابی نماید شاخصه های مزبور عبارت اند از: مردم شناسی، جامعه شناسی، سیاست، شهرنشینی و اروپا محوری.
    کلید واژگان: اسطوره, یونان, مدرنیته, مردم شناسی, جامعه شناسی, سیاست, شهرنشینی
    A Mythological Study in the Roots of the Western Modern Society
    Maryam Saneapour
    In the Renaissance period، the European humanists objected to the despotic ruling of the middle age church، and started studying and reading ancient Greek texts. In a process of rebirth، they used the golden age mythology of ancient Greek as the base of their evolutionary movement، moving toward humanistic development and growth. The Renaissance man period believed that the despotic ruling of the church in the Middle Ages has resulted in a blind following which resulted in preventing the growth of talents. So objecting the middle ages'' tyranny، they began to seek the roots of the western man''s abilities in their Greek ancestors and honored the myths before Christ as the first heritage of the Western people. The present article is to entertain some of the values contributing to the modern Western society steaming from mythological heritage of ancient Greece. The contributing areas involved، are anthropology، sociology، politics، urbanization، and Europe centralism.
    Keywords: Mythology, Greece, modernism, Anthropology, Sociology, politics, Urbanization
  • سرهنگ ناصر غفوری
    سابقه و هدف

    هر دستگاه و سازمانی که به نوعی با نیروی انسانی سروکار دارد، کارکنان خویش را بر اساس دیدگاه ها و ضوابط معین از دو منظر انتخاب کند: اول بسترسازی برای ورود افراد شایسته، دوم پیشگیری از ورود افراد ناشایست. گزینش انسان های شایسته برای تصدی مسولیت ها، امری معقول برای صاحبان خرد و معمول برای سازمانی است که دوران بالندگی خویش را تجربه می کند. هدف این پژوهش مقایسه فرایند جذب و گزینش (استخدام) کارکنان پلیس در ایران، پاکستان و یونان می باشد.

    مواد و روش ها

    نوع پژوهش، کاربردی و روش آن اسنادی است. جامعه مورد پژوهش، اسناد، مدارک، و قوانین موجود جذب و استخدام کارکنان پلیس سه کشور ایران، یونان و پاکستان می باشد. در این پژوهش ملاک ها و شاخص های گزینش و استخدام پلیس ایران در بعد از ادغام نیروهای انتظامی (1370) مد نظر گرفته است.

    یافته ها

    هر سه کشور از طریق آگهی استخدام می کنند، خیلی از معیارهای گزینش این سه کشور مشترک بوده و تنها اندکی با هم تفاوت دارند.

     

    نتیجه گیری و پیشنهادها

    آزمون شنا به عنوان معیار ورود با توجه به داشتن مرز آبی در ایران، افزایش سطح بهره هوشی و مصاحبه حرفه ای به ویژه برای رسته های تخصصی از جمله پیشنهادهای مطرح شده است

    کلید واژگان: مدیریت منابع انسانی پلیس, جذب, استخدام, گزینش, پلیس, ایران, یونان, پاکستان
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال