به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « aesthetics » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «aesthetics» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن صابری، سید حمید میرخندان *
    هدف

    این پژوهش به دنبال تحلیل و بررسی نئوفرمالیستی عناصر بصری سریال وضعیت سفید در بیان آموزه های تربیت دینی نوجوان است.

    روش شناسی پژوهش:

     شیوه جمع آوری داده ها در این پژوهش اسنادی - کتابخانه ای است که پس از جمع آوری و مطالعه منابع، اعم از کتاب و فیلم، مطالب کاربردی فیش برداری و دسته بندی شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. روش تحلیل فیلم در پژوهش حاضر، رویکرد نئوفرمالیستی (نوشکل گرایی) است.

    یافته ها

    در دو بخش عناصر زیبایی شناسی روایی و عناصر سبکی به بررسی سریال وضعیت سفید پرداخته شده است. در این تحقیق، استفاده از عناصر روایی همچون روایت، درونمایه و شخصیت پردازی و عناصر سبکی مانند صحنه پردازی، طراحی لباس و گریم، نورپردازی، تصویربرداری، تدوین، رابطه میان نماها و چگونگی استفاده از آن توصیف و تحلیل شده است. استفاده از این عناصر در خدمت بیان مفهوم محوری فیلم یعنی آرامش بوده است. این مفهوم همگام با سیر تکامل روحی شخصیت فیلم تا انتهای فیلم به وسیله عناصر شکلی و روایی دنبال می شود. همچنین چگونگی استفاده از این عناصر با شیوه ها و عناصر تربیتی دینی تناسب دارد.

    بحث و نتیجه گیری

    در پایان، می توان موفقیت سریال وضعیت سفید را نتیجه نگاه دقیق، خلاقانه و هنرمندانه کارگردان اثر و بهره گیری درست و به جا از محتوا و درون مایه در عناصر فرمی و توجه به رابطه دو سویه میان فرم و محتوا در جهت تاثیر بر مخاطب و انتقال حس نوستالوژی دانست.

    کلید واژگان: تحلیل زیبایی شناختی, سریال وضعیت سفید, تربیت دینی, نوجوان}
    Mohsen Saberi, Hamid Mirkhandan *
    Research Aim

    This research seeks to analyze and examine the aesthetic elements of the " White Situation " series in the expression of religious education teachings.

    Research method

    The data collection method in this research will be documentary-library which after collecting and studying the sources, including books and movies, the practical materials will be extracted and categorized and used. The film analysis method in the current research is a neo-formalist approach, in this approach the understanding of films and their communication methods with society goes through a special procedure.

    Findings

    In the two sections of narrative aesthetic elements and stylistic elements, the "White Status" series has been examined. In the discussion of narrative elements, topics such as narrative, theme, and characterization were discussed. Also, in the section of stylistic elements, discussions about mise-en-scène such as stage design, costume design and Make-up, lighting, and in the discussion of imaging to issues such as the size of the shot, framing, and camera movements; And in the topic of editing, issues such as rhythm and the relationship between shots were discussed and evaluated in order to show Hamid Nematullah's effort to express a nostalgic period in the history of the Islamic Revolution with a focus on the religious education of teenagers.

    Conclusion

    In the end, the success of the " White Situation " series can be attributed to the careful, creative and artistic look of the director and the correct use of content and theme in formal elements and paying attention to the two-way relationship between form and content in order to influence the audience. And conveying a sense of nostalgia.

    Keywords: Aesthetics, Series, White Situation, Religious Education, Teenager}
  • علی سلمانی *، بلال نیک پی

    فارابی به صورت خاص و مجزا به هنر و زیبایی نپرداخته است و به جز اثری تحت عنوان «موسیقی کبیر» که نگاهی علمی و ریاضی وار به موسیقی دارد، نگارش دیگری در این زمینه ندارد. عمده شهرت وی به دلیل نظرات خاصی است که در حوزه سیاست و فلسفه سیاسی مکتوب کرده است. او هدف از زندگی فردی و جمعی انسان ها را رسیدن به سعادت می داند. اما لازمه رسیدن انسان به سعادت را زندگی در جامعه کامل و فاضل می داند. انسان باید در چنین جامعه ای پرورش یابد و تعلیم ببیند تا به سعادت، که غایتی سیاسی و البته آن جهانی است، برسد. معلم و راهنما باید بتواند به واسطه قوه تخیل به عقل مستفاد راه داشته باشد. از همین مجرا است که در آرمان شهر فارابی هنرمندان نقشی کلیدی بازی می کنند و در مرتبه بعد از رییس مدینه قرار می گیرند. دو انگاره تخیل و محاکات از یک سو در تعلیم شهروندان و از دیگر سو، در خلق آثار هنری، شان و جایگاه اجتماعی سیاسی هنرمندان را برجسته می کند. تعریف فارابی از زیبایی مبتنی بر مفهوم کمال است. درواقع کمال همان زیبایی است، هچنان که کمال، سعادت است. با چنین نگرشی می توان گفت کد که کلیت فلسفه سیاسی فارابی صبغه زیباشناسانه دارد و از این طریق می توان لوازم و عناصر زیباشناسی سیاسی او را تدوین کرد. در این نوشتار با استفاده از گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و روش توصیفی- تحلیلی، عناصری چون سعادت، قوه متخیله و محاکات بررسی شده و به تعریفی پرداخته ایم که فارابی مبتنی بر کمال از زیبایی ارایه داده است.

    کلید واژگان: سعادت, فارابی, زیبایی شناسی, سیاسی, آرمان شهر}
    A. Salmani *, B. Nikpey

    Farabi did not deal with art and beauty in a special and separate way, and he has no other writings in this field, except for a work entitled "Great Music", which has a scientific and mathematical perspectives. Therefore, his principal fame is due to his extraordinary opinions in the field of politics and political philosophy. He considers the goal of individual and collective human life to be reaching happiness. But he considers life in a perfect and virtuous society to be necessary for a person to achieve happiness. Man should be raised and educated in such a society to reach happiness, which is a political goal and of course otherworldly. The teacher and guide must be able to use his imagination to reach the useful mind. It is from this channel that artists play a key role in Farabi's utopia and are ranked next to the head of Medina. The two concepts of imagination and simulation, on the one hand, in the education of citizens, and on the other hand, in the creation of works of art, highlight the dignity and social-political position of artists. Farabi's definition of beauty is based on the concept of perfection. In fact, perfection is beauty, even though perfection is happiness. With such an attitude, it can be concluded that the whole of Farabi's political philosophy has an aesthetic aspect, and in this way, the elements of his political aesthetics can be compiled. In this article, by using the collection of library information and the descriptive-analytical method, elements such as happiness, imagination and similes have been examined and addressed the definition of beauty that Farabi has based on perfection.

    Keywords: hppiness, Farabi, aesthetics, politics, Utopia}
  • کیارش میلانی نیا، محمدرضا شریف زاده*، حسین سلطان زاده

    خوانش زیبایی شناختی معماری تلاشی است برای درک و تفسیر آثار معماری با اتکا به مفاهیم، ایده ها و متدهای بسط یافته در این حوزه پژوهشی. این کاوش کیفی مشتمل بر فهم و ارزیابی عناصر چندگانه معماری مثل فرم، فضا، ماده، نور، و ساختار است که علاوه بر خوانش خصوصیات جسمی سازه ها و ساختمان ها به درک نقش آنها در فرآیندهای اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، و حتی ارتباط با محیط طبیعی هم می پردازد. پژوهش حاضر از دریچه هستی شناسی شیء محور به مطالعه نمونه هایی از معماری معاصر می پردازد که به تجربه انسان از محیط و فضا توجه ویژه ای داشته اند. در اینجا محیط ها و سازه ها به عنوان شیء مرکزی معماری در نظر گرفته می شوند و تاثیر عمیقی بر تجربه و رفتار انسان دارند. نتایج تحلیل نشان می دهد که در معماری معاصر تلاش شده است تا محیط ها و سازه ها به گونه ای طراحی شوند که تعامل انسان با آنها تحت تاثیر قرار گیرد و تجربه معماری را بهبود بخشد. همچنین، معماری  وسیله ای است برای ایجاد تعامل مستدام بین انسان و محیط؛ و این از آن حیث واجد اهمیت است که بعد عاطفی و احساسی و هیجانی ارتباط بین انسان و محیط در معماری معاصر به شکلی تجربی نمود عینی می یابد. خلاصه اینکه، در این نمونه ها محیط ها به شکلی طراحی شده اند که انسان ها با آنها ارتباط نزدیکی برقرار می کنند و در محیط های تعاملی، تجربه های جذاب و منحصر به فردی را کسب می نمایند.

    کلید واژگان: معماری, زیبایی شناسی, معاصریت, تجربه, عاطفی}
    Kiarash Milaninia, Mohammad Reza Sharif Zadeh *, Hossein Soltanzadeh

    Aesthetic architectural reading refers to the interpretation and analysis of an architectural work or architectural concepts. This process involves understanding and interpreting the multiple elements of architecture such as form, space, material, light, and structure. Architectural reading is not limited to describing and interpreting the physical characteristics of structures and buildings; it also encompasses an understanding of their role in social, cultural, historical processes, and even their relationship with the natural environment. Contemporary architecture based on object-oriented ontology pays special attention to the human experience of the environment and space. In this approach, environments and structures are considered as central objects in architecture and have a profound impact on human experience and behavior. Contemporary architects strive to design environments and structures in a way that influences human interaction with them and enhances the architectural experience. In this approach, architecture is introduced as a means to create sustainable interaction between humans and the environment. The importance of this perspective lies in making the relationship between humans and the environment more experiential and emotional in architecture. Environments are designed in a way that allows humans to establish a close connection with them, and in interactive environments, they can experience engaging and unique experiences.

    Keywords: Architecture, Ethics, Aesthetics, contemporarily, philosophy}
  • طیبه عزت اللهی نژاد*
    هدف

    زیبایی و زیبایی شناسی سیر تحول و تطور تامل برانگیزی در تاریخ جهان دارد، بطوری که فرهنگ های شناخته شده پیش از تاریخ مکتوب مانند چین، مصر، ایران، آفریقا و اروپا مصادیق آن را منش ها، رفتارها و فضیلت های انسانی می دانستند و از سویی دیگر زیبایی را با ساخته ها، عملکردها، مهارت ها، مخلوقات و اشیاء طبیعی؛ جانوران، درختان و شکل های صخره ها توصیف می کردند. اما تاریخ زیبایی در غرب پر از فراز و نشیب است و از یونانیان باستان که زیبایی را محصول تفکر و اندیشه هنرمند می دانست تا آگوستین فیلسوف غربی در قرون وسطی که در توصیف زیبایی از آموزه ابتکاری «افاضه» از هستی مطلق شکل می گیرد، نظریه زیبایی در زیبایی شناسی قرون وسطی، به شکلی نسبتا تصنعی به منزله جانشینی برای علائق زیبایی شناختی مفید و منشا اثر بود. سال1790م کتاب مهم امانوئل کانت [1] فیلسوف آلمانی و چهره شاخص در فلسفه مدرن قرن هیجدهم به نام نقد قوه حکم منتشر شد که امروزه یکی از مهم ترین منابع زیبایی شناسی شناخته می شود. وی در دوره ماقبل انتقادی تفکر خود رساله کوچکی با عنوان ملاحظات در باب امر زیبا و امر والا [2] (1764) نوشت که در آن عمدتا به تاملات اجتماعی و انسان شناختی می پرداخت. کانت منکر اصول ذوق بود و اعتقاد داشت، احکامی که در مورد زیبایی صادر می کنیم، فقط متکی بر لذت بوده و تماما ذهنی است و صرفا برای مطالعات تجربی (انسان شناسی یا تاریخ) کارکرد دارد، کانت در مبحث استتیک تغییرات گسترده ای را بوجودآورد و آن را به یک نظریه مرتبط با هنر و زیبایی تبدیل کرد.(ماسیکا،2011: 3) در نقد کانت، حس پایین تر از شناخت و درک قرار می گیرد و ذوق مبتنی بر پایه اخلاقی نیست و حکم به زیبایی چیزی، حکم ذوقی است و وی ذوق قوه داوری را درباره زیبایی می داند. تا اواخر قرن نوزدهم بر اثر نظریات کانتی در فرهنگ و مطالعات غربی هنر و آثار هنری مصداق زیبایی شناسی بود و همچنین درک زیبایی نیز به ارزش ها با تجربه حسی از اشیا یا حوادث بستگی داشت. در اواخر قرن با رواج مطالعه انسان شناسی هنر مباحث زیبایی شناسی نیز همزمان مطرح شد و افق دیدگاه جدیدی در مباحث زیبایی شناسی پدید آمد. نظریه زیباشناختی کانت نظامند و جامع بود، وی تجربه و احکام را در مورد زیبایی طبیعی و هنر را به مفاهیم اساسی معرفت شناسی، ما بعدالطبیعه و اخلاق ربط می داد. تداوم این میراث در زیبایی شناسی بعد از او کاملا به چشم می خورد، هدف این پزوهش واکاوی سیر تحول فلسفه زیبایی تا انسان شناسی زیبایی شناسی است و پرسش آن بر این مبناست که چه تحولات تاریخی در اندیشه و فلسفه زیبایی از دوره باستان تا انسان شناسی زیبایی شناسی روی داده است؟

    روش شناسی: 

    روش تحقیق این پژوهش، تحلیلی- توصیفی با رویکردی کیفی با محوریت تحولات تاریخی براساس منابع مکتوب است.

    یافته ها

    یافته ها نشان می دهد که مهم ترین تحولات پدیدآمده در قرن نوزدهم انسان شناسی با دو نگرش تطورگرایانه و اشاعه گری (گسترش) در سال های1880-1930توام است، بطوری که نگرش تطور گرایی بر رشد قدرت(ذاتی) زیبایی شناسی در انسان متمرکز است و رشد یا عدم آن را منوط به اصول سلسله مراتبی و مرحله ای است و اشاعه گرایی بر گسترش مولفه های زیبایی در جوامع مختلف تاکید دارد تا اینکه با ظهور انسان شناسی زیبایی شناسی در دوران معاصر به مولفه های زیبایی بومی و جامعه خالق در پژوهش ها بیشتر توجه شد و زیبایی از منظر جامعه خالق مورد نقد و بررسی قرار گرفت

    کلید واژگان: زیبایی, زیبایی شناسی, فلسفه, انسان شناسی, انسان شناسی زیبایی شناسی}
    Tayebeh Ezatollahinejad *
    Purpose

    Beauty and aesthetics have a thought-provoking course of evolution and development in the history of the world, in such a way that the known cultures before written history such as China, Egypt, Iran, Africa and Europe considered its examples to be human characters, behaviors and virtues, and on the other hand, beauty was constructions, functions, skills, creatures and natural objects; Animals, trees and rock shapes were described. But the history of beauty in the West is full of ups and downs, and from the ancient Greeks, who considered beauty to be the product of the artist's thinking, to Augustine, the western philosopher in the Middle Ages, who described beauty from the innovative doctrine of "Afaza" of absolute existence, the theory of beauty in The aesthetics of the Middle Ages, in a relatively artificial way, served as a substitute for the useful aesthetic interests and the origin of the work.In 1790, the important book of Immanuel Kant, a German philosopher and a leading figure in the modern philosophy of the 18th century, called Critique of the Power of Judgment, was published, which is known as one of the most important sources of aesthetics today. In the pre-critical period of his thinking, he wrote a small treatise entitled Considerations on the Beautiful and the Noble (1764), in which he mainly focused on social and anthropological reflections. Kant denied the principles of taste and believed that the judgments we issue about beauty are only based on pleasure and are completely subjective and only work for empirical studies (anthropology or history). Kant made extensive changes in the subject of aesthetics and made it It became a theory related to art and beauty. (Masika, 2011: 3) In Kant's criticism, sense is lower than knowledge and understanding, and taste is not based on moral foundation, and the judgment of the beauty of something is a judgment of taste, and taste is the power of judgment. knows about beauty. Until the end of the 19th century, as a result of Kant's theories, in Western culture and studies, art and works of art were examples of aesthetics, and the understanding of beauty also depended on the values ​​with the sensory experience of objects or events. At the end of the century, with the spread of the study of anthropology of art, the topics of aesthetics were also raised at the same time, and a new perspective appeared in the topics of aesthetics. Kant's aesthetic theory was systematic and comprehensive, he related experience and judgments about natural beauty and art to the basic concepts of epistemology, metaphysics and ethics. The continuation of this legacy in aesthetics after him is clearly visible, the purpose of this thesis is to analyze the evolution of the philosophy of beauty to the anthropology of aesthetics, and the question is based on what historical developments have occurred in the thought and philosophy of beauty from the ancient period to the anthropology of aesthetics?

    Methodology

    The research method of this study is analytical-descriptive with a qualitative approach centered on historical developments based on written sources.

    Findings

    The findings show that the most important developments in the 19th century of anthropology are related to the two attitudes of evolutionism and diffusion (expansion) in the years 1930-1880, so that the evolutionism approach focuses on the growth of the (intrinsic) aesthetic power in humans, and its growth or lack thereof depends on hierarchical principles. And it is a stage, and diffusionism emphasizes on the expansion of the components of beauty in different societies, until with the emergence of aesthetic anthropology in the contemporary era, more attention was paid to the components of native beauty and the creative society in researches, and beauty was criticized from the perspective of the creative society

    Keywords: beauty, Aesthetics, philosophy, Anthropology, anthropology of aesthetics}
  • الهه پنجه باشی*
    هدف

    نقاشی های پیکرنگاری درباری در دوره اول قاجار بیشتر با چهره شاه و درباریان شناخته می شود ولی بخشی از نقاشی این دوران تصاویر نقاشی شده از زنان درحال رقص و نوازندگی می باشند. این تصاویر نیز از قوانین پیکرنگاری درباری پیروی می کند ولی بخش پیکرنگاری از زنان به صورت مستقل هیچ گاه هدف پژوهش نبوده است. این نوع نقاشی ها برخلاف پیکرنگاری درباری جنبه سیاسی و تبلیغاتی نداشته و با معیارها و قوانین پیکرنگاری درباری برای  تزیین کاخ ها به کار می رفته است و بدون امضای هنرمندان نقاشی می شده است. هدف از این پژوهش مطالعه تحلیلی نقاشی پیکرنگاری درباری از زنان در دوره اول قاجار و معیارهای زیبایی شناسی آن می باشد. سوال دراین پژوهش به این شرح است که چه معیارهای زیبایی شناسی برای پیکرنگاری از زنان در دوره اول قاجار وجود دارد؟ چه شباهت ها و تفاوت هایی با نقاشی رسمی پیکرنگاری درباری دراین دوران  وجود دارد؟

    روش شناسی: 

    روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و بررسی نمونه های نقاشی پیکرنگاری زنان  و نمونه های موزه ای انجام شده است، شیوه تحلیل آثار براساس بررسی اصول و قواعد تجسمی به کار رفته در ویژگی های ظاهری نقاشی های زنان در دوره اول قاجار است.

    یافته ها

    نتایج این پژوهش نشان می دهد که نقاشی پیکرنگاری از زنان در دوره قاجار بخش مهمی از نقاشی پیکرنگاری درباری رسمی دراین دوران بوده است، نقاشی ها جنبه تزیینی و آرمان گرایانه داشته و دارای نقوش و تزیینات متنوع تری هستند. در قوانین زیبایی شناسی، آرمان گرایی، استفاده از تزیینات و نقوش، اغراق درچهره پردازی دارای اشتراکاتی با پیکرنگاری رسمی از شاه و درباریان است. در این نقاشی ها زنان مطابق با الگوهای تعریف شده در ادبیات ایران جوان، زیبا، درحال رقص، نواختن ساز و حرکات آکروبات بازی نشان می دهد

    کلید واژگان: پیکرنگاری درباری, زیبایی شناسی, نقاشی زنان, هنر قاجار}
    Elaheh Panjehbashi *
    Purpose

    Court portrait paintings in the first Qajar period are mostly known with the faces of the king and courtiers, but part of the paintings of this period are painted images of women dancing and playing music. These images also follow the rules of court portraiture, but the portraiture of women independently has never been the goal of research. This type of painting, unlike court portrait painting, does not have a political or propaganda aspect and is used to decorate palaces with the standards and rules of court portrait painting, and it is painted without the artists' signatures. The purpose of this research is the analytical study of court portrait painting of women in the first Qajar period and its aesthetic criteria. The question in this research is as follows: what are the aesthetic criteria for portraying women in the first Qajar period? What are the similarities and differences with the official portrait painting of the court in this era?

    Methodology

    The research method in this research is descriptive and analytical, using library sources and examining examples of portrait paintings of women and museum examples. Women in the first period of Qajar.

    Findings

    The results of this research show that the portrait painting of women in the Qajar period was an important part of the official court portrait painting in this era, the paintings have a decorative and idealistic aspect and have more diverse motifs and decorations. In the rules of aesthetics, idealism, the use of decorations and motifs, exaggeration in the facial expression has something in common with the official portrayal of the king and courtiers. In these paintings, according to the patterns defined in Iranian literature, women are young, beautiful, dancing, playing instruments and performing acrobatic movements.

    Keywords: Aesthetics, court iconography, Qajar Art, women's painting}
  • نرجس قائم پناه*، ابراهیم مولوی، محمد امیدواریان

    جداره های شهری، از موثرترین عناصر محیطی تاثیرگذار بر کیفیت فضاهای شهری محسوب می شوند و ارتقا کیفی آن ها به بالا رفتن کیفیت کالبدی در شهر منجر می شود. امروزه منظر شهری و شاخص های زیبایی شناسی آن، جایگاه تعریف شده و روشنی دارد، اما سوال از منظر شهری ذهن را به سمت مولفه های تاثیرگذار با آن سوق می دهد. لذا هدف از این نوشتار استخراج راهکارهای موثر بر ارتقای جنبه زیبایی شناسی در بعد عینی-کالبدی جداره شهری و هم چنین اولویت بندی آن ها از منظر شهروندان در پیاده راه ارم شهر قم می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با سطح خطای 5 درصد، 384 نفر محاسبه شده و روش شناسی پژوهش، با توجه به ماهیت و روش پاسخ دهی به مسایل تحقیق از نوع توصیفی-کمی و ازلحاظ هدف، کاربردی است. به منظور تحلیل داده های جمع آوری شده، از نرم افزار لیزرل جهت طراحی معادله ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر این نکته است که جداره های شهری محدوده پیاده راه ارم، نیازمند کیفیت بخشی در مولفه های منظر شهری نظیر زیبایی و تنوع بصری در تزیینات جداره، توجه به الحاقات در نما و هم چنین توجه ویژه در به کارگیری تنوع در بافت مصالح است. شهروندان مولفه عدم وضعیت آشفتگی و اغتشاش بصری در پیاده راه را با ضریب تاثیر 82/0، مثبت و مناسب ارزیابی کرده و این مولفه را بالاترین اولویت و ترجیحات بصری خود می دانند.

    کلید واژگان: عینی- کالبدی, زیبایی شناسی, جداره شهری, پیاده راه ارم}
    Narjes Ghaempanah *, Ebrahim Molavi, Mohammad Omidvarian

    Urban walls hold significant influence over the quality of urban spaces, making them one of the most impactful environmental elements. Enhancing their quality contributes to an overall improvement in the physical aspects of a city. While the urban landscape and its aesthetic indicators are well-established, the question arises regarding the influential components that shape the urban landscape. Hence, the objective of this scholarly article is two-fold: to identify effective solutions for enhancing the aesthetic dimension of urban walls in terms of their objective-physical aspects, and to prioritize these solutions based on the perspective of citizens who frequent the Eram sidewalk in Qom city. Determining the sample size was achieved through Cochran's formula, resulting in a total of 384 participants. The research methodology employed was practical and aligned with the nature of the study, employing a descriptive-quantitative approach to answer research questions. To analyze the collected data, the Lisrel software was employed for designing the structural equation. The research findings highlight the need for improvement in various components of the urban landscape when it comes to the walls of the Eram pedestrian area. These components include enhancing the beauty and visual variety in wall decorations, paying attention to facade additions, and diversifying the texture of materials utilized. Notably, citizens rated the absence of disturbances and visual disruptions as positive and appropriate, assigning it a high impact factor of 0.82. This component emerged as their top priority when indicating their visual preferences. By addressing these findings and incorporating the indicated solutions, urban planners and policymakers can effectively enhance the aesthetic appeal of urban walls, thereby improving the overall perception and experience of citizens within urban spaces.

    Keywords: objective-physical, aesthetics, urban wall, Eram sidewalk}
  • فاطمه ظهیری، مریم صفری*، حسنیه گودرزی، علی اصغر بیانی
    هدف

    در سازمان آموزش وپرورش برنامه درسی متنوع و زیادی وجود دارد و این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مولفه های زیبایی شناسی و هنر در دوره متوسطه دوم انجام شد.

    روش شناسی: 

    پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش دارای دو بخش اسناد مکتوب مرتبط با موضوع بودند که تعداد 35 سند با روش نمونه گیری هدفمند و خبرگان مرتبط با موضوع بودند که تعداد 15 نفر با روش نمونه گیری گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش یادداشت برداری از اسناد و مصاحبه با خبرگان بود که روایی آنها با روش های مقبولیت و قابلیت تایید، تایید شد و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 86/0 بدست آمد. داده ها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرم افزار One Note تحلیل شدند.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد که برای الگوی برنامه درسی مبتنی بر مولفه های زیبایی شناسی و هنر در دوره متوسطه دوم 485 شاخص، 24 مولفه و 10 بعد در قالب چهار عنصر هدف، محتوا، روش های تدریس و ارزشیابی شناسایی شد؛ به طوری که در عنصر هدف 2 بعد و 5 مولفه شامل مهارتی (با 2 مولفه اهداف اکتسابی و اهداف شناختی و فراشناختی) و فردی (با 3 مولفه اهداف مبتنی بر یادگیرنده، اهداف زیباشناختی و اهداف اخلاقی)، در عنصر محتوا 3 بعد و 8 مولفه شامل محیطی (با 2 مولفه محیط یادگیری و محتوای مبتنی بر یادگیرنده)، هنری- فرهنگی (با 2 مولفه محتوای مبتنی بر اجتماع و فرهنگ و محتوای مبتنی بر هنر و زیبایی شناسی) و فرم محتوا (با 4 مولفه فرم ادبی، فرم نمایشی، فرم تجسمی و فرم ترسیمی/ بصری)، در عنصر روش های تدریس 3 بعد و 7 مولفه شامل هنری (با 2 مولفه زیباشناختی محور و طبیعت محور)، نوآورانه (با 2 مولفه خلاقیت محور و تیم محور و مشارکت محور) و فنی- انسانی (با 3 مولفه رسانه محور، پروژه محور و کارگاه محور و قابلیت معلم در تدریس) و در عنصر ارزشیابی 2 بعد و 4 مولفه شامل علمی (با 2 مولفه ارزشیابی کیفی و ارزشیابی مبتنی بر نتایج) و هنری- اخلاقی (با 2 مولفه ارزشیابی زیباشناختی و ارزشیابی اخلاقی) وجود داشت. در نهایت، الگوی برنامه درسی مبتنی بر مولفه های زیبایی شناسی و هنر در دوره متوسطه دوم طراحی شد.

    بحث و نتیجه گیری

    الگوی طراحی شده برنامه درسی مبتنی بر مولفه های زیبایی شناسی و هنر در دوره متوسطه دوم پژوهش حاضر همراه با سایر الگوهای طراحی شده می تواند توسط متخصصان و برنامه ریزان درسی در طراحی الگوی جامع برنامه درسی مورد استفاده قرار گیرد.

    کلید واژگان: برنامه درسی, زیبایی شناسی و هنر, متوسطه دوم}
    Fatemeh Zahiri, Maryam Safari *, Hosniyeh Godarzi, Aliasghar Bayani
    Purpose

    There are many and diverse curricula in the educational organization, and this research was conducted with the aim of designing a curriculum pattern based on the components of aesthetics and art in the period of secondary school.

    Methodology

    The current research in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was qualitative. The research population had two sections of written documents related to the subject, which 35 documents with the purposeful sampling method were selected as samples and experts related to the subject, which 15 people using the snowball sampling method were selected as samples. The research tool was note-taking of documents and interviews with experts, whose validity was confirmed by the methods of acceptability and verifiability, and its reliability was obtained by the method of the agreement coefficient between two coders of 0.86. Data were analyzed by open, axial and selective coding method in One Note software.

    Findings

    The findings showed for curriculum pattern based on the components of aesthetics and art in the period of secondary school was identified 485 indicators, 24 components and 10 dimensions in four elements of goal, content, teaching methods and evaluation, so that in the goal element had 2 dimensions and 5 components including skills (with 2 components of acquisition goals and cognitive and metacognitive goals) and individual (with 3 components of learner-based goals, aesthetic goals and moral goals), in the content element had 3 dimensions and 8 components including environmental (with 2 components of learning environment and learner-based content), artistic-cultural (with 2 components of content based on society and culture and content based on art and aesthetics) and content form (with 4 component of literary form, representational form, visual form and drawing/visual form), in the teaching methods element had 3 dimensions and 7 components including artistic (with 2 components of aesthetic-oriented and nature-oriented), innovative (with 2 components of creativity-oriented and team-oriented and participation-oriented) and technical-humanistic (with 3 components of media-oriented, project-oriented and workshop-oriented and the ability of the teacher in teaching) and in the evaluation element had 2 dimensions and 4 components including scientific (with 2 components of qualitative evaluation and evaluation based on results) and artistic-ethical (with 2 components of aesthetic evaluation and moral evaluation). Finally, a curriculum pattern based on the components of aesthetics and art in the period of secondary school was designed.

    Conclusion

    The designed curriculum pattern based on the components of aesthetics and art in the period of secondary school of the present research along with other designed patterns can be used by experts and curriculum planners in designing a comprehensive curriculum pattern.

    Keywords: Curriculum, Aesthetics, Art, Secondary School}
  • سارا هاشمی*، علیرضا نیکویی، رضا چراغی
    مفهوم و معنای طبیعت، به رغم ظاهر ساده، روشن و قابل فهم آن، مفهومی غامض و پیچیده است و در طول تاریخ راه طولانی و پرپیچ وخمی را پیموده است. «طبیعت (فوسیس و بعدها، نیچر)» در فرهنگ یونانی در نسبت با لوگوس، اروس، کاسموس، خایوس، تراژدی، میمسیس، پویسیس، تخنه، پراکسیس، دیالکتیک، امپریا و پایدیا طرح و فهم می شود. حوزه های گوناگون مطالعات اسطوره، تاریخ، فرهنگ ، جامعه ، اقتصاد و سیاست، فلسفه، هنر و ادبیات، و بسیاری از علوم، به حسب تلقی هایی که از طبیعت دارند امور، پدیده ها و مواجهات خود را طرح می ریزند و صورتبندی می کنند. بازنمایی طبیعت در همه ساحت های دانش بشری، همواره مبتنی بر دوگانه های مفهومی و استعاری در باب طبیعت (استعلایی/ درون ماندگار، داینامیک/ استاتیک، مکانیکی/ ارگانیکی، الهیاتی/ ماتریالیستی، دترمینیستی/ اکازیونالیستی و جاندار/ بیجان) بوده است. با نظر به آراء فلاسفه و متفکران آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و امریکایی دهه های آخر قرن هجدهم و قرن نوزدهم، به جرات می توان گفت که بارزترین و پیچیده ترین تلقی از طبیعت در جریان عظیم رمانتیسیسم شکل گرفته است. مفهوم طبیعت در مکتب رمانتیسیسم مفهومی چندلایه و عمیق است. فروکاستن جنبش، بل انقلاب بزرگ رمانتیسیسم به مکتب ادبی و هنری، از طرفی و برجسته کردن ویژگی هایی چون ارتجاع، ضدیت با خردگرایی، روشنگری و تمدن، ستایش مالیخولیا و رنج و بیماری از طرف دیگر، سبب سرکوب وجوه ارزشمندی از رمانتیسیسم شده است که اینک در فرایند «بازگشت امر سرکوب شده» -به تعبیر لاکلاو- خود را باز می نمایانند. رهیافت ما در این پژوهش فلسفی و سیاسی است. سعی ما بر آن بود تا این دو نوع مواجهه را در مفهوم بنیادی طبیعت به هم برسانیم؛ یعنی علاوه بر وجوه زیبایی شناختی طبیعت، بنیادهای فلسفی و زمینه های سیاسی کانونی شدن طبیعت و نسبتش با دیگر مفاهیم رمانتیسم مانند فردیت، سوبژکتیویته و جهت گیری ضدسرمایه داری را نشان دهیم. نتایج تحقیق نشان می دهد که رمانتیسم با هوشمندی تمام، پاره های مختلفی از آراء فلاسفه و متفکران را که سازگار با جوهر و جهت گیری خود دیده، جذب کرده است و  با ایده ی «رمانتیک کردن جهان» و «فهم جهان به مثابه اثر هنری» به دنبال برون شو از معضلاتی بود که تمام عرصه های فلسفی، معرفتی، اخلاقی، زیبایی شناختی و سیاسی را در برگرفته بود.
    کلید واژگان: طبیعت, رمانتیسیسم فلسفی, رمانتیسیسم سیاسی, زیبایی شناسی, سوژه}
    Sara Hashemi *, Ali Reza Nikouei, Reza Cheraghi
    The concept of nature, despite its simple, clear and comprehensible appearance, is a mysterious and complicated concept and has traveled a long and winding path throughout history until today. "Nature (physis) in Greek culture is designed and understood in relation to Logos, Eros, Cosmos, Chaos, Tragedy, Mimesis, Poiesis, Techne, Praxis, Dialectic and Paideia. Various fields of studies of mythology, history, culture, society, economy and politics, philosophy, art and literature, and many sciences, according to their perceptions of nature; They plan and formulate their affairs and phenomena and how they face each other.The representation of nature in all fields of human knowledge has always been based on conceptual and metaphorical dual oppositions about nature: transcendence /immanent, dynamic /static, mechanical /organic,theological /materialistic, deterministic /occasionalistic and animate /inanimate. Considering the opinions of German, French, English and American philosophers and thinkers in the last decades of the 18th century and throughout the 19th century, it can be safely said that the most obvious and complex view of nature was formed in the great flow of romanticism. The concept of nature in the school of romanticism is a multi-layered and deep concept. Reducing the movement, rather the great revolution of romanticism to a literary and artistic school, on the one hand and highlighting characteristics such as reaction, opposition to rationalism, enlightenment and civilization, praise of melancholy and suffering and disease; On the other hand, it has caused the suppression of valuable aspects of romanticism, which are now showing themselves in the process of "the return of the repressed" - according to Ernesto Laclau-.Our approach in this research is philosophical and political. Our attempt was to bring these two types of encounters together in the fundamental concept of nature, that is, in addition to the aesthetic aspects of nature, we intend to indicate the philosophical foundations and political contexts of the focalization of nature and its relation to other concepts of romanticism including individuality, subjectivity and anti-capitalism orientation. The results of the research show that romanticism has intelligently attracted various parts of the opinions of philosophers and thinkers, which it saw as compatible with its essence and orientation, and with the idea of "romanticizing the world" and "understanding the world as a work of art"  was looking for solutions to problems that covered all philosophical, epistemological, ethical, aesthetic and political fields.
    Keywords: nature, philosophical romanticism, political romanticism, Aesthetics, Subject}
  • سجاد ممبینی*
    مارکوزه در جامعه شناسی هنر خود سعی دارد پاسخی نظری برای فرضیه فراتاریخی فروید مبنی بر امتناع منطقی شکل گیری یک تمدن نا-سرکوبگر، فراهم سازد؛ فرضیه ای که بنا به آن استیلای اصل واقعیت بر ساحت کلی میل، تقدیری لایتغیر در فراشدهای تمدنی ست. مارکوزه اما می کوشد نشان دهد نسبت آنتاگونیستی میان میل و واقعیت، نه امری محتوم بلکه صرفا یک موقعیت تاریخی قابل تغییر است. او با نسبی-تاریخی کردن مفروضات فروید، طلیعه یک دگرگونی تاریخی را تحت سلطه اصل عملکرد در تمدن معاصر مجسم می سازد که در آن کار بیگانه شده می تواند با صورت بدیلی از کار، یعنی کار زیباشناختی، جایگزین گردد؛ رویه ای که به نوبه خود می تواند اصل واقعیت تثبیت شده (اصل عملکرد) را به سود شکل تازه ای از اصل واقعیت، دگرگون سازد. مارکوزه معتقد است امر هنری آن عاملی ست که می تواند نسبت میان میل و واقعیت را به وجهی انقلابی تغییر دهد. این قوه انقلابی امر هنری، در بعد زیباشناختی آن مستتر است؛ بعدی که خود محصول معرفت فانتزیک و تخیلی اثر می باشد. بدین ترتیب، مارکوزه مفهوم-مکانیسم روانکاوانه فانتزی را به مثابه عنصری رهایی بخش به تیوری خود وارد می کند؛ مکانیسمی که به سبب ماهیت عملکرد خود قادر است به مصالحه ای میان میل و واقعیت انجامیده و مناسبات آنها را، تحت یک اصل واقعیت اروتیک، باز-صورت بندی کند.
    کلید واژگان: مارکوزه, فروید, زیبایی شناسی, میل, واقعیت, فانتزی}
    Sajad Mombeiny *
    In his sociology of art, Marcuse seeks to provide a theoretical answer to Freud's transhistorical hypothesis of the rational refusal to form a non-repressive civilization; a hypothesis according to which, domination of the principle of reality over the realm of desire in general, is an unchangeable destiny in the processes of civilization. Marcuse, however, tries to show that the antagonistic relationship between desire and reality is not a definite thing, but merely a changeable historical situation. By relativizing Freudian assumptions, he visualizes the beginning of a historical transformation dominated by the principle of performance in contemporary civilization, in which alienated work can be replaced by an alternative form of work, aesthetic work; A procedure that, in turn, can transform the established principle of reality (the principle of performance) in favor of an alternative form of the principle of reality. Marcuse believes that art is a factor that can revolutionize the relationship between desire and reality. This revolutionary power of art is embedded in its aesthetic dimension (formatted content); a dimension itself is the product of the fantastic and imaginative knowledge of the work of art. In this way, Marcuse introduces the concept of psychoanalytic fantasy into his theory as a liberating element; A mechanism that, by its nature of performance, is able to reconcile desire and reality and reshape their relationship under an erotic principle of reality.
    Keywords: Marcuse, Freud, Aesthetics, Desire, Reality, Fantasy}
  • ذوالفقار همتی*، سید مصطفی شهرآیینی

    کتاب نظریه زیبایی شناسی هیوم، ذوق و عاطفه، اثر تاونزند نقطه عطفی در مطالعات مربوط به زیبایی شناسی هیوم است. تا پیش از کتاب، اغلب مفسران معتقد بودند که زیبایی شناسی هیوم فقط در اثر درباره معیار ذوق آمده است. اما تاونزند با بررسی معانی اصطلاحات مختلف زیباشناختی همچون ذوق و عاطفه نشان می دهد برای دست یابی به معنایی جامع از این مبحث، علاوه بر مقاله فوق باید به دیگر آثار هیوم چون رساله درباب طبیعت آدمی، پژوهشی در اصول اخلاق و کاوشی در خصوص فهم بشری نیز مراجعه کرد. او هم چنین در ادعایی بدیع و تازه خاطرنشان می کند که ذوق و عاطفه، بار معرفت شناختی دارند. اما به نظر می رسد علاقه زیاد تاونزند به زیبایی شناسی، باعث ارایه تفسیری بحث برانگیز و نامانوس، و نوعی سوءفهم از فلسفه هیوم شده است؛ زیرا او در این اثر مدعی است که زیبایی شناسی از نظر هیوم مهم ترین بخش فلسفه او محسوب می شود، این در حالی است که هیوم به کرات در آثار مختلف خود از ارجحیت اخلاق سخن می گوید. کتاب حاضر نه یک متن آموزشی، بلکه بیشتر کوششی است برای دفاع از ایده مناقشه برانگیز پیش گفته و از این طریق، ارایه مبسوط ترین تقریر ممکن از زیبایی شناسی هیوم.

    کلید واژگان: تاونزند, زیبایی شناسی, هیوم, اخلاق, ذوق, عاطفه}
    Zolfaghar Hemmati *, Seyyed Mostafa Shahraeini

    Townsend’s “Hume's Aesthetics Theory, Taste and Sentiment” is a critical point in Hume studies. Before that, Hume's commentators hold that his aesthetics was explained only in his short essay entitled as Standard of Taste. But Townsend shows that Hume's aesthetic can be found in other works, such as A Treatise of Human Nature, An Enquiry Concerning the Principles of Morals and An Enquiry Concerning Human Understanding. Through these books, we can gain a comprehensive understanding of Hume's aesthetics. But, furthermore, he asserts that the main basis of Hume’s philosophical system is his aesthetics, a claim that we found it very controversial.  He also shows that concepts of taste and sentiment have an epistemological role in Hume's Aesthetics. But his conclusive interest to aesthetics leads him to give a strange and misunderstanding reading of Hume's philosophy. This book could be better understood as speculation concerning Hume’s philosophical system rather than instructing his aesthetics.

    Keywords: Townsend, Aesthetics, Hume, Morals, Taste, Sentiment}
  • حسن بشیر، محسن جوهری*

    پیش از آغاز دوران مدرن و توسعه اعجاب آور فناوری ارتباطات جمعی، مقوله هنر در کانون توجه اهالی اندیشه بود. اما پس از بسط رسانه های جمعی و توسعه ادبیات حوزه فرهنگ و ارتباطات، نسبت مقولاتی از قبیل هنر، فرهنگ و ارتباطات مغفول ماند و همین مسئله معضلات فراوانی را موجب شد. این پژوهش بر آن است که، با بررسی برخی از سازه های مفهومی و نظری موجود، به بررسی رابطه سه مقوله هنر، فرهنگ و ارتباطات بپردازد. ابتدا مفاهیم «هنر»، «فرهنگ»، «ارتباطات» و «فرهنگ و ارتباطات» واکاوی شدند و سپس آرا و دیدگاه های متفکرانی همچون هایدگر، بنیامین، نصر، آوینی و مددپور در حوزه نسبت بین این مقولات بررسی شدند و جمع بندی با دو رهیافت توصیفی و تجویزی صورت گرفت و اتخاذ رویکرد «ارتباطات هنرمندانه فرهنگ ساز» به مثابه نسبت مطلوب بین مقولات پیشنهاد شد.

    کلید واژگان: هنر, فرهنگ و ارتباطات, رسانه, زیبایی شناسی, پروپاگاندا}
    Hassan Bashir, Mohsen Johari *

    Before the beginning of modern era and the amazing development of mass communication technology, art was considered and interested by thinkers. However, after the development of mass media and the development of literature in the field of culture and communication, the category of art, culture and communication was neglected and. caused many problems. This study tries to examine the relationship between three categories of art, culture and communication by studying some of the existing conceptual and theoretical structures. At the beginning, the concepts of "art", "culture", "communication" and "culture and communication" have been studied, and then the views and opinions of thinkers such as Heidegger, Benjamin, Nasr, Avini and Madadpour were investigated in the context of the relationship between these categories. For the conclusion, two descriptive and prescriptive approaches were performed and the approach of "Cultural Artistic Communication" was suggested as a desirable relationship between the categories.

    Keywords: art, culture, communication, Media, Aesthetics, propaganda}
  • خسرو رشید*، فاطمه طاهری، مسیب یارمحمدی واصل، کامبیز کریمی
    بهزیستی یکی از سازه هایی است که در روان شناسی مثبت نگر به طورجدی موردتوجه قرار گرفته است. احتمال می‍رود که حساسیت نسبت به زیبایی‍های پیرامون و درک آنها می‍تواند بر سلامت و بهزیستی افراد تاثیر بگذارد. ازاین رو، هدف این مقاله بررسی رابطه هوش زیباشناسی و بهزیستی روانی با میانجی گری حساسیت زیباشناسی در دانشجویان است. روش پژوهش همبستگی با کمک مدل یابی معادلات ساختاری است و جامعه آماری همه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 99-1398 هستند که 384 تن با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از میان آنان انتخاب شد. ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل مقیاس بهزیستی ریف (2002)، مقیاس هوش زیباشناسی رشید و همکاران (1396) و مقیاس حساسیت زیباشناسی عبدالملکی (1392) است. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که هوش زیباشناسی و حساسیت زیباشناسی بر بهزیستی روان شناختی اثر مستقیم و معناداری دارند. همچنین، هوش زیباشناسی نیز بر حساسیت زیباشناسی اثر مستقیم و معناداری دارد. نتایج روابط غیرمستقیم نشان داد که هوش زیباشناسی با میانجی گری حساسیت زیباشناسی بر بهزیستی روان شناختی اثر معناداری دارد. بر اساس نتایج می‍توان گفت که درک زیبایی‍ها و حساسیت نسبت به زیبایی‍های پیرامون بر بهزیستی روان شناختی افراد تاثیر مثبتی دارد. ازاین رو، با تدوین برنامه‍ هایی جهت آموزش و تقویت زیبا‍شناسی افراد، می‍توان انتظار بهبود بهزیستی روانی آنان را داشت.
    کلید واژگان: زیبایی, روان شناسی مثبت نگر, هوش, دانشجو}
    K. Rashid *, F. Taheri, M. Yarmohammadi Vasel, K. Karimi
    Well-being is one of the structures that is seriously considered in positive psychology and sensitive to the environmental aesthetic whose apprehension could affect people's health and well-being. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between aesthetic intelligence and psychological well-being by mediating aesthetic sensitivity. The research method applied is correlational using a structural equation modeling. The statistical population consisted of all students in Bu-Ali Sina University in the academic year of 2018-2019, and based on the suggested size for structural equation modeling, 384 students were selected through cluster sampling. The instruments used in this study were Ryff Well-being Scale (2002), Rashid et. al (2017) Aesthetic Intelligence Scale and Abdolmaleki (2013) Aesthetic Sensitivity Scale. The results of structural equations showed that aesthetic intelligence and aesthetic sensitivity had a significant direct effect on psychological well-being. Aesthetic intelligence also had a direct significant effect on aesthetic sensitivity. The results of indirect relationships showed that aesthetic intelligence by mediating aesthetic sensitivity had a significant effect on psychological well-being. Based on the results, it can be concluded that sensitivity to beauties of the environment and their apprehension has a positive effect on people's psychological well-being. Therefore, by developing programs to educate and strengthen aesthetics in individuals, well-being can be expected to increase.
    Keywords: Aesthetics, Positive Psychology, Intelligence, student}
  • طیبه عزت اللهی نژاد*

    جنگ ایران و عراق در 31 شهریور 1359آغاز شد. این جنگ به اذعان مفسرین و محققان، جدی ترین و سخت ترین جنگ از زمان جنگ جهانی بود و از همین منظر یکی از ترسناک ترین جنگ های فرسایشی در دوران معاصر و طولانی ترین آن ها در تاریخ کشورهای جهان سوم به شمار می آمد. نامه های رزمندگان در مقاطع مختلف جنگ، یکی از مهم ترین اسناد به جامانده است. علی رغم ویژگی ها و ساختار منحصربه فرد این جنگ، در ایران در این زمینه مطالعاتی گسترده انجام نشده، به ویژه آنکه در حوزه انسان شناسی هنر، مطالعه ای بر نامه های رزمندگان صورت نگرفته است. از همین روی در این مقاله، ابعاد زیبایی شناسی و معناشناسی نامه های رزمندگان از منظر انسان شناسی هنر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. پرسش اصلی: نامه ها و پاکت نامه های رزمندگان در دوران جنگ چه ابعاد زیبایی شناسی و معناشناختی ای دارند؟ بیش از50 نامه از رزمندگان، متعلق به آرشیو نگارنده در مقاطع مختلف جنگ مطالعه شدند. یافته ها نشان می دهد که بعد زیبایی شناسی تصاویر و نوشتارهای چاپی نامه ها در راستای تولید و بازتولید گفتمان غالب جنگ است که اغلب نمایشی از هویت های مکانی، دینی، سیاسی و ملی اند. معناشناسی تصاویر و نوشتارها نشان می دهد که گفتمان غالب جنگ، توجه خاصی به هویت دینی دارد و همچنین تلاش برای ایجاد همذات پنداری با وقایع صدر اسلام به ویژه جنگ های آن دوران با جنگ ایران و عراق در ابعاد زیبایی شناسی و معناشناسی نامه ها مشهود است. گفتمان غالب من و دیگری در معناشناسی متن و نوشتار نامه های رزمندگان به دو قطب مخالف من مسلمان و دیگری، دشمن کافر، در حال تولید و بازتولید است.

    کلید واژگان: انسان شناسی هنر, زیبایی شناسی, معناشناسی, جنگ ایران و عراق, نامه رزمندگان}
    Tayebeh Ezatolahinejad *

    The Iran-Iraq war began on September 22,‌ 1980. According to commentators and researchers, this war was the most serious and difficult war since World War II, and from this point of view, it is one of the most horrific wars of erosion in modern times and the longest in the history of third world countries. Letters from warriors at various times during the war are one of the most important documents left. Despite the unique features and structure of this war, no extensive studies have been conducted in Iran, especially in the field of anthropology of art, no study has been done on the letters of the warriors. Therefore, in this article, the aesthetic and semantic dimensions of the warriors 'letters were studied from the perspective of art anthropology. The main question was in order to identify the aesthetic and semantic dimensions of the warriors' letters of the Iran-Iraq war. More than 50 warrior letters were read during various periods of the war. Findings show that the aesthetic dimension of images and printed writings of letters is to produce and reproduce the dominant discourse of war, which is often a display of spatial, religious, political and national identities. Semantics of images, writings show that the dominant discourse of war pays special attention to religious identity It is also identified with the events of the beginning of Islam, especially the wars of that time with the Iran-Iraq war in the aesthetic and semantic dimensions of the letters. Me and the other in the semantics of the text and writings of the warriors to the two poles opposite me Muslim and the other enemy of the infidel is being produced and reproduced.

    Keywords: Anthropology of Art, Aesthetics, semantics, War, Warriors Letter}
  • مژده مخلصی*

    بررسی و نقد کتاب هنر و زیبایی در قرون وسطی، اثر اومبرتو اکو و ترجمه‏ ی خانم فریده مهدوی دامغانی، موضوع مقاله ‏ی پیش روست. روی صحبت این نوشتار با کیفیت ترجمه‏ی این کتاب است و نقد و بررسی کتاب اصلی، که به قدر کافی نزد اهل این حوزه شناخته‏ شده و معتبر است، محل تمرکز نخواهد بود و تنها به اختصار به پیشینه، مباحث، سرفصل‏ها، و نیز اهمیت آن پرداخته خواهد شد. به منظور ارزیابی کیفیت ترجمه، 25 صفحه‏‏ ی نخست از متن فارسی کتاب مزبور با نسخه ‏‏ی انگلیسی آن، که به عنوان منبع در ابتدای کتاب آمده، مقابله شده و انتقادات در چهار مقوله دسته‏‏ بندی و ارایه گشته‏‏ اند و در هر مورد، علاوه بر توضیح، ترجمه‏‏ ای نیز پیشنهاد شده است. شمار فراوان ایرادات وارده از لزوم بازنگری جدی در ترجمه‏ ی کتابی چنین بااهمیت، که غالبا به عنوان منبع مورد استفاده‏‏ ی دانشجویان و علاقمندان مباحث مربوط به هنر و زیبایی‏شناسی قرار می‏گیرد، سخن می‏گوید.

    کلید واژگان: ترجمه, هنر, زیبایی‏شناسی, قرون وسطی, اومبرتو اکو}
    Mojde Mokhlesi *

    Reviewing the Persian translation of Umberto Eco’s  “Art and Beauty in the Middle Ages” (translated by Faride Mahdavi Damghani), is the subject of this article. The article does not concentrate on evaluating the original book, which is widely acknowledged by those who are involved in this field, and just outlines its subjects, chapters, and also its importance. In order to review the translation, the first 25 pages of the Persian text have been checked against the English one, which is introduced as the source of translation, and the errors have been divided into four categories and in each case, in addition to an explanation, the suggested translation is provided, too. The large quantity of errors is eloquent of the necessity for a serious revision to the translation of such an important book, which is usually used as a source by students and those who are interested in art and aesthetic studies.

    Keywords: Translation, art, Aesthetics, the Middle Ages, Umberto Eco}
  • Mohammad Azamzadeh*, Maryam Rezaei, Mahila Mehrafarin

    A study of hidden and obvious angles of Iranian works of art, including the discovered artifacts of the ancient Marlik region, shows the rich heritage of this land. The ancient hill of Marlik, despite its tools and utensils, and especially its clay sculptures, is still explored due to its special elegance and beauty. The aim of this study is to have a measure of fit and linear range in Marlik pottery and to get acquainted with its hidden angles. In this regard, the question arises as to how the use of golden proportions and the visual element of the line (as a range) appear in dimensions and sizes of the clay figures. In this regard, 6 index statues have been excavated from Marlik Cemetery and the results showed that 3 clay statues follow the golden ratio of √2, √3, √4 and √5. And they have a good linear range and balance, exaggeration and harmony can be seen in them. In this process, the other 3 statues are not attractive in terms of size and dimensions and do not have the elegance of construction and design. In addition, the two factors of proportionality and linear expansion are in complete unity, and the role of positive and negative space to achieve balance is obvious. The research method here is descriptive-analytical and in the data analysis, the golden proportion approach has been used, as well as the collection of information is documented.

    Keywords: Pottery, Zebu, Marlik Archaeological Site, Golden Proportion, Linear Scale, Aesthetics}
  • سعید دلبری*، مهلا مسعودی، مریم خزائی

    حضور آجر موید بسیاری از اصول و تفکرات فلسفی معماری ایرانی اسلامی همچون وحدت و کثرت، وحدت و ترکیب و سادگی است. در معماری پس از اسلام کاربرد هنرهای تزیینی محدودتر گشت، آجر یکی از مصالحی است که با توجه به پتانسیل های بالقوه ای (نظیر رویکرد های سازه ای، تزیینی و زیبایی‌شناسی) که در فرم دهی دارد با تنوع بسیار در هنرهای تزیینی جلوه گر شد. اما این نوع کاربرد از آجر در سده اخیر مورد فراموشی قرار گرفته و شکوه گذشته خود را از دست داده است. این پژوهش، به دنبال آن است که هنر آجرکاری و نقش این عنصر ارزشمند را در سه دوره تاریخی و در سه بافت (سنتی، میانی و معاصر) کلان‌شهر مشهد با استفاده از روش های ترکیبی (توصیفی، تحلیلی و موردی) موردبررسی قرار دهد. شیوه جمع آوری داده ها، اسنادی-کتابخانه ای و مصاحبه است و تجزیه و تحلیل انجام‌شده نیز از نوع تحلیل محتوا بوده و درنهایت 12 اثر از معماران مطرح مشهد با توجه به چهارچوب نظری به‌دست‌آمده موردبررسی قرار گرفته اند. یکی از دستاوردهای این پژوهش، شناسایی و مصاحبه با معماران برگزیده مشهدی است. به‌طورکلی مصاحبه های صورت گرفته نشان می دهد، هر معمار دارای جهان بینی و نگرش خاصی نسبت به آجر بوده که این نگرش ها در دسته‌بندی مشخص ارایه گردیده است. با توجه به نتایج و تحلیل های حاصل از بررسی مشخص گردید، هر آنچه از این میراث ارزشمند طی دوره های مختلف به جای مانده و امروزه از آن به‌عنوان آجر یاد می‌شود، تقریبا وجه تکنیکی، اقتصادی و خاطره برانگیزی آن است.

    کلید واژگان: آجر, معماری سنتی, تزئینات آجری, زیبایی شناسی, معماری معاصر مشهد}
    saeed Delbari, Mahla Masoudi, Maryam khazaei*

    The presence of bricks affirms many of the principles and philosophical thinking of Iranian-Islamic architecture including unity and plurality, unity and combination, and simplicity. In the post-Islamic architecture, the use of decorative arts became more limited, and the brick is one of the materials that appeared in a variety of decorative arts due to its potential in formation. But this application of bricks has been forgotten in the last century and lost its past glory. This article investigates the art of brick making and examines the role of this valuable element in three historical periods and textures (traditional, middle and contemporary) in the metropolitan city of Mashhad by a descriptive and analytical method. The data collection method is based on documentary-library and interviews. 12 works from Mashhad's well-known architects have been analyzed according to the obtained theoretical framework. One of the achievements of this research is identifying and interviewing selected architects of Mashhad. In general, the interviews show that each architect has a worldview and a particular approach toward brick and these approaches were classified in a specific category. According to the obtained results of the study, whatever has left of the valuable legacy in different periods and what is remembered as brick nowadays, is almost its technical, economic and memorable aspects. 

    Keywords: Brick, traditional architecture, Decorating, Aesthetics, Contemporary architecture Mashhad}
  • زهرا بلدی فروشانی*، محمد اخگری، مجید شریف خدایی
    توسعه فناوری های نوین ارتباطی، همه رسانه ها را تحت تاثیر قرار داده است. همگرایی رسانه ای موجب شده است رسانه های الکترونیکی، همچون رادیو و تلویزیون و حتی رسانه های مکتوب، در بستر دیجیتال، قابلیت ها و فرصت هایی را به دست آورند که نسبت به دوره پیش، کاملا متفاوت است. روزنامه و مجله شنیداری، می تواند پیوندزنی (هیبریداسیون) رسانه ای تلقی شود. زیبایی شناسی صدا در کنار وجهه تفسیری آن، تاثیر بسیاری بر نحوه دریافت شنونده (کاربر) از متن مکتوب دارد. از این رو، ضرورت دارد که زیبایی شناسی به عنوان یک بستر تفسیرگر، حقیقت معناشناسانه این پدیده نوظهور را واکاوی کند. در این پژوهش تلاش شده است از منظر زیبایی شناسی ساختارگرا، کارکرد عناصر چهارگانه (سکوت، کلام، موسیقی و افکت) در ساختار روزنامه و مجله شنیداری بررسی شود. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه زیبایی شناسانه صوت و سکوت برای تهیه روزنامه و مجله شنیداری در بستر رادیوی اینترنتی است. داده های این پژوهش، به روش تحلیل محتوای کیفی و شیوه مطالعه کتابخانه ای و مطالعه موردی جمع آوری شده و نحوه بازتولید محتوای 17 نمونه روزنامه و مجله ، در رادیو اینترنتی تبیین شده است. نتایج تحقیق نشان دهنده به کارگیری متناسب و هدفمند قالب های رادیویی، در تهیه روزنامه و مجله شنیداری است. عناصر زیبایی شناختی در هر قالب، متناسب با متن مکتوب روزنامه یا مجله و در جهت تکامل متن، افزایش تاثیر کلام و فضاسازی صوتی به کار برده شده است. آنچه اهمیت دارد، کارکرد متناسب عناصر نسخه شنیداری روزنامه و مجله است که منجر به زیبایی ساختار این دو قالب نوظهور شده است.
    کلید واژگان: روزنامه شنیداری, مجله شنیداری, رادیو اینترنتی, پادکست, رسانه}
    Zahra Baladi Forooshani *, Mohammad Akhgari, Majid Sharifkhodaei
    Emergence of new telecommunication technologies, have influenced all media. Media convergence has enabled electronic media such as radio and television and even print media, being published in digital context, to acquire capabilities and opportunities which are quite different from the past era. The audio newspaper and magazine could be considered as media hybridization. The aesthetics of sound along its interpretation features have a major impact on the understanding of the user from the context, that’s why aesthetics should be considered as a semantic truth whenever this new phenomenon is being investigated in interpretive context. This research work is an effort to investigate function of four elements of silence, speech (words), music and effect in the structure of audio newspaper and magazine from structural aesthetics perspective. The main purpose of this research is aesthetics study of sound and silence in producing audio newspaper and magazine on Internet radio context. the data gathered for this study have been collected on content quality analysis, library study and case study methods and the reproduction method of 17 Internet radio newspapers and magazines as statistical sample. Findings of the research show the appropriate and purposeful radio format in production of audio newspaper and magazine. The aesthetics elements in any format have been used compatible with the text of the audio newspaper of magazine and in line with completion of the text, increasing the impact of the speech and creating appropriate sound effects. What is important is the appropriate functioning of the element of the audio version of newspaper and magazine that have resulted in attractiveness of these two newly emerged formats
    Keywords: Aesthetics, Audio Newspaper, Audio Magazine, Internet Radio, Podcast, media}
  • ناهید سعادت سیرت*، محمد مهدی فرقانی

    فیلم های پویانمایی به مثابه رسانه، از تمهیدات گوناگون برای انتقال پیام به مخاطبان خود استفاده می کند. روایت و روایت گری عامل مهمی در شکل دهی پویانمایی ها است. روایت ها، عموما بیانگر گونه ای نگرش به جهان و چگونگی ادراک آن به شمار می روند. بخشی عظیمی از محبوبیت فیلم های داستانی از روایت های آنها کسب می شود؛ روایت ها به برنامه سازان کمک می-کنند از روش القاء مستقیم پیام به مخاطب فاصله بگیرند و ضمن جلوگیری از دلزدگی مخاطب، رسانه را در رساندن به اهداف کلان خود یاری رسانند. به همین دلیل نحوه شکل گیری، عناصر سازنده و مفاهیم صریح و ضمنی روایت ها باید مورد تحلیل علمی قرار گیرد. بر همین مبنا هدف از این مقاله، تحلیل عناصر روایی و بصری اثر کوتاه پویانمایی «قاصدک» که از آثار فاخر تولیدات پویانمایی صدا و سیمای مرکز همدان است. به منظور دستیابی به این هدف از رویکرد روایت شناسی و نظریه «رولان بارت» و «ژرار ژنت» برای تحلیل روایت عناصر روایی و بصری فیلم مورد بررسی استفاده شد. در نهایت یافته ها نشان داد عناصر بصری در خدمت بیان داستان و مفاهیم تصویری هستند و به خوبی مفاهیم اصلی داستان را روایت کرده اند. بطوریکه عناصر بصری، مفاهیم صریح و ضمنی متن را در ارتباط با موضوع فیلم به خوبی بیان می کنند. همچنین عناصر زیباشناختی بصری این فیلم توانسته است درغنای محتوایی و زیبایی تصویری فیلم پویانمایی قاصدک تاثیر داشته باشد.

    کلید واژگان: پویانمایی, زیبایی شناسی, عناصر بصری, تحلیل روایت, ژرار ژنت}
    Nahid Saaadat Sirat *, Mohammad Mahdi Forghani

    As a medium, animation films employ various arrangements to convey their messages to the audience. Narrative and narration play an important role in shaping the animations. Narratives, in general, reflect different views of the world and the way they are perceived. Much of the popularity of storytelling comes from their narratives; they help programmers move away from directly inducing a message to the audience while preventing the audience from becoming overwhelmed by the media in pursuit of their ultimate goals. For this reason, the form, the constituent elements, and the explicit implications of the narratives must be analyzed scientifically. Therefore, the purpose of this article is to analyze the narrative and visual elements of the short film "Ghasedak" which is one of the great works of IRIB Hamedan Center for Animation. To achieve the mentioned goal, the narrative approach and the theory of Roland Barth and Gerard Genet were employed to analyze the narrative and visual elements of this animation. Findings of this article showed that the visual elements serve to express the story and the visual concepts well narrate the main concepts of the story; the visual elements conveyed the explicit implications of the text in relation to the subject of the film. Also, the visual aesthetics of this animation had an impact on the content and visual beauty of the dandelion animated film.

    Keywords: animation, Aesthetics, Visual Elements, Narrative Analysis, Gerard Genet}
  • ناصر فکوهی*، مریم حسین یزدی
    پژوهش حاضر با توجه بر یافته های میدانی درصدد مطالعه علائق زیبایی شناختی در مسکن شهری با توجه به دیدگاه انسان شناسی است. رویکرد پژوهشی مورداستفاده، کیفی است و از طریق داده های مردم نگاری و تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. دو مجتمع مسکونی واقع در مناطق یک و پانزده تهران -به ترتیب با اسامی قیطریه و پروانه- جامعه موردمطالعه این پژوهش را تشکیل می دهند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که گاهی سلیقه ساکنین خانه، تحت سیطره معماری و طراحی داخل خانه قرار می گیرد و گاهی ساکنین از طریق روابط انسانی بر آن غلبه می یابند. عواملی همچون اقتصاد، مذهب، پایبندی به سنت های پیشین، معماری و طراحی داخل خانه، در علایق زیبایی شناختی ساکنین تاثیرگذار بوده است. زیبایی شناختی ساکنین مجتمع مسکونی در منطقه پانزده بیشتر تحت تاثیر عوامل مذهبی و پایبندی به سنت ها و ارزش های پیشین است و عوامل اقتصادی و طراحی داخلی خانه، زیبایی شناسی ساکنین مجتمع مسکونی درمنطقه یک را تحت الشعاع قرار داده است. همچنین ساکنین در منطقه پانزده برخلاف ساکنین منطقه یک، کمتر تحت تاثیر معماری خانه بوده اند.
    کلید واژگان: زیبایی شناسی, انسان شناسی, سلیقه, اشیاء, مجتمع مسکونی}
    naser fakohi*, maryam Hosseinyazdi
    This study, with attention to field observations, is in pursuit of studying aesthetic interests in urban housing according to anthropological perspective. The research approach is qualitative (qualitative content analysis) have been done through ethnographic data. The studied community is made up of two residential complexes located in the first and fifteenth regions of Tehran - with the names Gheytariyeh and Parvaneh. Research findings suggest that sometimes the tastes of the residents of the house are dominated by the architecture and design of the home, and sometimes the residents overcome it through human relationships. Factors such as economic conditions, religion, commitments to previous traditions, architecture and interior design have influenced the aesthetic interests of residents. The aesthetics of residents of the residential complex in the fifteenth region is more influenced by religious factors and adherence to the traditions and values of the past, and the economic factors and interior design of the house have aroused the aesthetics of the inhabitants of the residential complex in area one. Also, residents of the fifteenth region, unlike the inhabitants of District 1, were less affected by the architecture of the house.
    Keywords: aesthetics, anthropology, taste, objects, residential complex}
  • Nehzat Safaei, Seyed Ahmad Hashemi*, Abbas Gholtash, Aliasghar Mashinchi
    Purpose

    The purpose of this study was to explain the aesthetic foundations of Khaje Nasir and Rousseau's ideas in order to develop a model of artistic education for elementary students.

    Methodology

    Based on the stated purpose, the type of research is applied and its method is qualitative (quantitative). The study population in the qualitative section consisted of 17 experts using purposive sampling method and the target population in the quantitative section was 108 teachers of Bandar Kangan elementary school using proportional stratified random sampling method. . In order to collect the required information in the qualitative part, the deductive content analysis and structured interview were used and the researcher-made questionnaire was used to collect the required data. The questionnaire was confirmed by content and face validity and Cronbach's alpha coefficient and spss22 software were used to determine its reliability.

    Findings

    The findings obtained from the qualitative section were extracted in two general categories based on the aesthetic ideas of Khaje Nasir al-Din Tusi and Rousseau and 15 components. Accordingly, ethics, art, divine closeness, values, consciousness, perfection, nature, moral conscience, art, naturalism, community, intellect, aesthetic education are among the aesthetic elements of Khawaja Nasir al-Din Tusi and Rousseau's aesthetic elements. Similarly, structural equation technique using pls software showed that the above mentioned components are 0.95 at the significant level of 1.96 and these factors are effective in children's artistic education.

    Conclusion

    This study showed that artistic education of children is important and has aesthetic characteristics in the development of children which is clearly expressed in the thoughts of Khaje Nasir al-Din Tusi and Rousseau and can play an effective role in the development of humanity of children in all stages of individual life and Have their own community. The naturalistic approach of R. Usu and Khaje Nasir enables students to be more careful about the nature of individuals and to see the sophistication and sophistication of nature and to enhance artistic talent in different fields.

    Keywords: Aesthetics, Thoughts, Khaje Nasir al-Din Tusi, Rousseau, Art Education, Elementary Students}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال