به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "feminity" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «feminity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی feminity در مقالات مجلات علمی
  • مهدی گنجی*، امیر مسعود امیر مظاهری، محمد مهدی لبیبی
    پژوهش حاضر به مطالعه تبارشناسی اجتماعی دستکاری بدن در زنان ایرانی می پردازد. در این راستا تلاش شده است با تاکید بر روش تبارشناسانه فوکویی و مراحل مهم کاربست این روش به بررسی و شناخت موضوع پرداخته شود. این تحلیل نشان می دهد که بدن زنان در طول تاریخ تحت تاثیر گفتمان ها و قدرت های موجود در بستر شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی مورد خوانش و دستکاری قرار گرفته است وبدن زنان منعکس کننده روابط قدرت وگفتمان در هر مقطع تاریخی بوده است.. در این پژوهش سعی برآن شده است تا دستکاری بدن را در سه دوره مختلف تاریخی(امپراطوری، مشروطیت و مدرنیته)مورد بررسی قرار داده و بیشترین تمرکز بر مراحل کشف گفتمانهای بدن، تحلیل قدرت، تحلیل مقاومت و تحلیل تصادف در روش شناسی فوکویی می باشد. نتایج این پژوهش نشان می دهد بدن زنان در گفتمان امپراطوری حول دال مرکزی اعتدال، در مشروطیت حول دال مرکزی پیشرفت و غربی گری و در دوران مدرنیته حول دال مرکزی انضباط و تغییر مورد خوانش قرار گرفته است.نهایتا،دو گفتمان اصول گرایی واصلاح طلبی را به عنوان دو گفتمان رقیب در مرحله تحلیل قدرت ومقاومت وچگونگی تاثیر آنها بر دستکاری و بازنمایی بدن در زنان را مورد کاوش قرارداده ایم. این در حالی است که در گفتمان دینی بدن تحت تاثیر مذهب به سمت همذات پنداری، جمع گرایی و عدم نمایش و در دوران اصلاح طلبی بیشتر به سمت مصرف گرایی، نمایش فردیت ها و جراحی های پلاستیک حرکت کرده است.
    کلید واژگان: اخلاق مصرفی, هویت, زیبایی, زنانگی
    Mehdi Ganji *, Amir Masoud Amir Mazaheri, Mehdi Labibi
    The presented study considers the social genealogy of body in Iranian women. In this regard, efforts have been made with an emphasis on genealogical methods of Fukui and important stages of implementation of this method pay to investigate the matter. New developments in the field of manipulating the body and the appearance of the layout from past to present, highlights the need for such a thing. In the field of culture, by searching historical sources, as well as new research, we see footprints of signs and symbols in which, human has created for himself from ancient times until now to convey meaning and exchange messages, with different practices and mechanisms, on his body. This analysis shows that women's bodies, historically have been influenced by discourses and powers in the context of social, cultural, political and religious context and have been read and manipulated and in this regard, we see changes in the realm of meanings and symbols of the body. In this study, we have tried to investigate the manipulation of the body in three different historical periods (Empire, Constitution, modernity), and in this regard, the focus is on the discovery of the body discourses, power analysis, strength analysis and accident analysis in Foucault's methodology. The results show that women's bodies in the discourse of the empire and in the modern era, is interpreted around the central slab of discipline and change.
    Keywords: consumption moral, identity, beauty, feminity
  • مریم دادخواه تهرانی *
    هارولد پینتر، نمایش نامه‏نویس برنده جایزه نوبل، یکی از نویسندگان بنام معاصر جهان است. نقش زنان در آثار او همواره در میان منتقدان مورد بحث بوده است. بسیاری از آثار او پرسوناژ زن ندارند و در مابقی آثاری که پرسوناژ زن دارند، این شخصیت‏ها کارکردهای جنسیتی پربحثی را از خود به نمایش می‏گذارند و گاه در کلیشه‏های رایج از این شخصیت‏ها می‏گنجند. در این پژوهش، تلاش می‏شود بازنمایی شخصیت‏های زن در آثار او، و به ویژه نمایش نامه چالش برانگیز بازگشت به خانه بررسی شود. بسیاری از منتقدان این متن را به منزله متنی فمنیستی و بسیاری دیگر متنی ضدزن خوانده‏اند. این پژوهش ابتدا با بررسی این نظریات تلاش می‏کند نشان بدهد چطور هر دو دیدگاه در این اثر قابل جست وجوست و چگونه پینتر با استفاده از تمهیدهای خاص کلامی و نمایشی‏اش، در بازگشت به خانه، از ساخت پدرسالار خانواده، و به تبع آن جامعه، مرکززدایی می‏کند.
    کلید واژگان: بازگشت به خانه, زنانگی, شخصیت نمایشی, هارولد پینتر
    Maryam Dadkhah Tehrani*
    Harold Pinter is among the most famous playwrights of the world and won Nobel Prize in 2005. How he used female characters in his plays is one of the most challenging issues in his dramatic texts. Many of these texts don't have any female personage while the others with female characters show complicated gendered and sexual functions. Many believe that these characters fit in common stereotypes of females in the world of theater. Among these challenging texts is The Homecoming which shows a unique character, Ruth, who has been controversial among critics. This essay tries to examine the representation of female character in Pinter's plays while focusing solely on The Homecoming. Given the representation of Ruth in this text, some of the critics read this text as a feminist one despite the others who believe Pinter is misogynist. In this essay, after studying the previous views on the play, I try to show how both perspectives can be seen in this text. In fact, just by this article, we cannot accuse Pinter of being misogynist neither acclaim him to be feminist. Pinter indeed wants to decentralize the patriarchal structure of family and the society, using his Pinteresque dialogues and devices.
    Keywords: The Homecoming, Harold Pinter, feminity, dramatic personage
  • الهه حجازی، زهرا رضادوست
    این پژوهش به بررسی تاثیر جنس و نقش های کلیشه ای جنسیتی بر الگوهای دوستی می پردازد. تعداد 162دانشجوی دختر و 138 دانشجوی پسر از دانشکده های دانشگاه تهران مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از نمونه مورد مطالعه از دو پرسشنامه کیفیت دوستی حجازی(Hejaze،1996) و پرسشنامه نقش های جنسیتی بم (Bem،1981) استفاده گردید. داده های بدست آمده با استفاده از روش های آماری آزمون تی برای گروه های مستقل، آزمون همبستگی خی دو تجزیه و تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان دادند بین جنس افراد و الگوهای دوستی ارتباط معناداری وجود دارد به گونه ای که میزان رضایت و خود فاش سازی و صمیمیت در بین زنان بیش تر از مردان است و میزان اعتماد مردان نسبت به زنان بیش تر است، اما بنظر می رسد که میان کلیشه های جنسیت و الگوهای دوستی ارتباط معناداری وجود ندارد. در واقع، کلیشه های جنسیتی موجود نمی تواند چگونگی الگوهای دوستی افراد را پیش بینی کند. هم چنین، بین جنس و نقش های کلیشه ای جنسیتی نیز ارتباط معناداری وجود ندارد.
    کلید واژگان: زنانگی, مردانگی, دوجنسیتی, BSRI, کلیشه های جنسیتی, الگوهای دوستی, جنس
    The purpose of this research was to study the effects of sex and gender role on friendship patterns between both sexes and the main question of this project is: do gender roles have an effect on friendship patterns? A sample of 197 female students and 138 male students from the University of Tehran were selected to participate in the study. The methods used in this research were two questionnaires of the Friendship Quality (Hejaze، 1996) and Sex Role Inventory (Bem، 1981). Data was analyzed using independent t-test and correlation chi square. The results of the study showed that there is a meaningful connection between gender and friendship pattern، for example، the women are more intimate with their friends and، therefore، are more satisfied، whereas men are more trusting of their friends. Additionally، the findings do not indicate any meaningful connection between gender roles and friendship patterns. In fact gender role cannot predict friendship patterns.
    Keywords: Feminity, Masculinity, BSRI, Gender Stereotype, Friendship Pattern
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال