جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "folklore" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «folklore» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
باران عامل اصلی تداوم حیات، نعمت بی بدیل خداوند و نماد رحمت اوست. مردم کردزبان مانند سایر ایرانیان، برای تکریم باران، آیین های بسیاری داشته اند. آنان برای رفع خشکسالی و کمبود باران، به اجرای سنت هایی چون:اند اندنننن هلط هلط هلوونه کط، گاوووانه کی، گدایی کردن آب، جنگ و درگیری تصنعی، چیستان، آب فروختن، بووکه بارانه، بیل دانه، بازی په ثان و... می پرداختند. بارش متمادی باران های ویرانگر و سیل آسا نیز آنان را به اجرای رسومی برای بند آوردن باران مقید می کرد؛ از جمله این آیین ها می توان به ئاساره چز، پنهان کردن شیر زائو، دفن نی و نعل، چهل کچل و... اشاره کرد. باران در نامگذاری ماه های کردی نقش داشته است؛ چنانکه نام دیگر ماه «که وکو» در برخی از روستاها «به خته واران» است. حتی محور انجام بسیاری از سنن کردی مانند: «پنجه شور»، «خه ره گه وه ئاو مه وه ر»، «چارچار»، «سط شه ش» و... نیز باران است. سنن مربوط به باران، بر اساس شیوه اجرا، به دو دسته گروهی و فردی تقسیم می شوند. در شکل فردی این آیین ها، که به نوعی طلسم یا حرز محسوب می شوند، اعتراض برای برانگیختن خشم و به دنبال آن شفقت ایزد دیده می شود؛ اما در شکل گروهی آن، مبانی اسطوره ای و نیایش جمعی و معنوی غالب است. مقاله حاضر، که گردآوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای و مصاحبه بوده، با رویکرد توصیفی - تحلیلی به تبیین آیین های مربوط به باران در مناطق کردنشین و جایگاه اسطوره ای آنها پرداخته است.کلید واژگان: مردم کرد, فولکلور, طلب باران, کاهش باران, اسطورهIlam Culture, Volume:25 Issue: 82, 2024, PP 31 -49Rain, the main factor in the continuation of life, a symbol of God's kindness and grace, has a high place among all nations. Kurdish people, like other Iranians, have performed many rituals to honor the rain. To solve the drought and lack of rain, they performed traditions such as: Hele Hele Helonake, Gā Rovānaki, begging for water, artificial war and conflict, slip, selling water, Buka Bārana, Bil Dāna, Pahlan game, etc. Also, the heavy rain has forced them to perform rituals to stop the rain, such as: Aāsāra ĉez, hiding the Zao milk, burying straw and horseshoes, Ĉel Kaĉal, etc. Rain is present in the naming of Kurdish months such as: šaste Baran and ... Even the axis of many Kurdish traditions such as: "Panjašur", "Xaraga Va ?av mavar", Ĉar Ĉar", "Sešaš" is also based on rain. Traditions related to rain can be divided into two categories: group and individual. In the individual form of these rituals, protest is seen to provoke anger and then God's compassion, and they are considered a kind of talisman or amulet. But its group form is dominated by mythological foundations, collective and spiritual prayer. This article has collected the rituals related to rain in Kurdera regions by field-library method and explained their mythological status with a descriptive-analytical approach.Keywords: Kurdish People, Folklore, Asking For Rain, Reduction Of Rain, Myth
-
باورها و اعتقادات به عنوان یک نظام گسترده اجتماعی، خود بخشی از نظام گسترده تر فرهنگ و دانش عامه به شمار می آیند که شیوه حفظ و انتقال آنها به عنوان میراث مشترک زندگی اجتماعی یک گروه عمدتا سینه به سینه و شفاهی بوده است. خاستگاه بخشی از این باورها و اعتقادات (خرافی یا غیرخرافی)، عکس العمل انسان در مقابله با طبیعت و محیط اسرارآمیز پیرامون وی بوده که در مواقع حساس و لحظه هایی که عدم اعتماد و اطمینان به آینده وجود داشته، حادث می شده است. توجه به این باورها و عمل بر پایه آنها، افراد را از تدبیر مسایل بر اساس منطق و برنامه ریزی باز می داشته است. این مقاله با هدف گشودن دریچه ای برای شناخت هرچه بیشتر فرهنگ مردم ایلام و به طور اخص، باورها و اعتقادات آنان، ضمن به دست دادن تعدادی از باورها و اعتقادات عامیانه (بدون تایید درستی یا نادرستی آنها)، موارد کاربرد آنها را نیز نشان داده است. برای گردآوری اطلاعات از شیوه کتابخانه ای و مصاحبه با کهنسالان استفاده شده است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که انسان ها با هر نوع بینش و دیدگاهی، خواسته یا ناخواسته، هرگز نمی توانند به طور کامل از این باورها و اعتقادات چشم بپوشند و آنها را بر کنار نهند.کلید واژگان: باورهای عامیانه, فرهنگ عامه, ایلامIlam Culture, Volume:24 Issue: 80, 2024, PP 27 -47Folk beliefs in IlamAbstractBeliefs and trusts, as an extensive social system, have been considered part of a broader system of public knowledge and culture. The way to preserve and transmit them, as a common heritage of social life of a group, has mainly been oral and by the words of mouth. The origin of part of these beliefs and trusts (superstitious or not superstitious) caused by human reaction in facing with nature and his surrounding mysterious environment which occurred in crucial situations and moments when trust and confidence in future has been created. With due attention to these beliefs and practicing based on them, people have been prevented from managing the affairs based on logic and planning. This paper aimed at opening a window to understanding Ilami culture and specially their beliefs and trusts. In addition to giving a number of folk beliefs and trusts (without the approval of being right or wrong), applications are also shown. The methods of data collection used in the article consist of library method as well as interviewing the elderly people. The result of this research shows that people of any kind, with any insight and vision, intentionally or unintentionally, can never neglect these beliefs and trusts entirely and put them aside. Keywords: Ilam, south Kurdish, folklore, folk beliefs.Keywords: Ilam, south, Kurdish, folklore, folk beliefs
-
اقامتگاه بوم گردی به عنوان یکی از مهمترین بسترهای عملیاتی شدن گردشگری قومی است که در سال های اخیر گسترش یافته است. گسترش گردشگری خلاق که جامعه محور و تجربه گرا است، منجر به افزایش اهمیت اقامتگاه های بوم گردی در صنعت گردشگری شده است. به نظر می رسد افزایش بی رویه مجوزهای اقامتگاهی که غالبا بدون پشتوانه مطالعات اجتماعی-فرهنگی بوده و با نگاهی سودمحورانه صرفا بر ابعاد اقتصادی تاکید داشته است، نیازمند بازاندیشی انتقادی است. با توجه به اینکه ارتباط مستقیم و سترگی میان این صنعت و زندگی خانوادگی وجود دارد، ارزیابی نقاط قوت و ضعف این رشد کمی ضروری به نظر می رسد. این پژوهش مردم نگارانه با نگاهی به جنسیت، به دنبال پاسخگویی به این دو پرسش است: 1- فرهنگ بوم گردی چیست؟ 2- از سوی دیگر اقامتگاه بوم گردی چه تاثیراتی بر نهاد خانواده می گذارد؟ میدان مورد پژوهش، استان گیلان است که یکی از مهمترین مقاصد گردشگری با گنجینه ای غنی از میراث ملموس و ناملموس است. برای گردآوری داده ها علاوه بر بررسی های کتابخانه ای و اسنادی از فنون مرسوم مردم نگاری همچون مشاهده همراه با مشارکت و مصاحبه تعاملی و عمیق با مدیران 74 اقامتگاه بوم گردی استان گیلان استفاده شده است. همچنین به منظور تدقیق یافته ها 11 مصاحبه متخصص با مسیولان نهادهای ذیربط انجام شده است.کلید واژگان: فرهنگ بوم گردی, زنان, فولکلور, گیلان, مردم نگاری, پویایی های خانوادهEcolodge as an important platform to demonstrate ethnic tourism has been developed recently. Expansion of creative tourism which is community-based and empiricist has increased the importance of ecolodge in tourism industry. It seems that the irregular increasement of permits of ecolodges that are mostly not supported by socio-cultural investigations, has merely emphasized upon economic dimensions from an beneficial point of view thus needs a critical reflection. Since there is a direct and strong relation between this industry and family life, it is necessary to evaluate pros and cons of this numerical expansion. This ethnographic research with a gender sensitive view tries to answer to two questions: 1- What is the culture of ecolodge? 2- On the other hand how ecolodge impacts on family institution? Gilan province- the field of this research- has a rich treasure of tangible and non-tangible cultural heritages and is one of the important destination places for ethnic tourism. Beside documental and liberary search, data were collected through participant observation and 74 interactional and in-depth interviews with the heads of selected ecolodges and also 11 specialized interviews with the heads of the relevant institutions.Keywords: ecolodge culture, Women, folklore, Guilan, Ethnography, family dynamics
-
ظهور پیام آوران بهاری در میان نشانه های سال جدید فرهنگ ایرانیان اهمیت ویژه ای دارد. سال هاست «حاجی فیروز» به عنوان پیک بهاری شهرها، به ویژه شهر تهران، شناخته شده است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی ویژگی های شخصیت حاجی فیروز و خوانش کهن الگویی از او با استناد به نظریات روان شناختی یونگ است. در مباحث مربوط به روان کاوی و روان شناسی شخصیت یونگ، از مبحثی با عنوان «کهن الگوها» یاد می شود. این عناصر با آنکه در ضمیر ناخودآگاه جمعی انسان قرار دارند، نشانه هایی در خودآگاه بروز می دهند که سبب شناخته شدن نوع کهن الگو می شود و این شناخت خوانش نمادها و رمزورازهای ذهن و طبیعت را برای بشر ممکن ساخته است. در این پژوهش، با در نظر گرفتن ویژگی ها و نمادها و نشانه های حاجی فیروز، به مقایسه آن با کهن الگوهای یونگ پرداخته شده است. تحقیق حاضر در تلاش است به این پرسش ها پاسخ دهد: دلیل تداوم حیات حاجی فیروز چیست؟ شخصیت حاجی فیروز چقدر با چهارچوب کهن الگوهای یونگ هم پوشانی دارد؟. طبق یافته های تحقیق حاضر، بیشترین تطبیق حاجی فیروز و کهن الگوهای یونگ را می توان در کهن الگوی «خویشتن» جست وجو کرد؛ ویژگی هایی چون تکرارشوندگی، نماد هندسی ماندالا و ارتباطش با دایره زنگی، نماد حیوانی مار و جاودانگی و ارتباط آن با کلاه حاجی فیروز، ویژگی جمع اضداد و تقابل های دوگانه، در این مورد تامل برانگیز هستند. نگاه دقیق به شخصیت حاجی فیروز و زمان حضورش در جامعه و پیامی که دارد نشان می دهد که وی نیز مانند توصیفاتی که یونگ از کهن الگوی خویشتن و همچنین مشخصات کلی اساطیر دارد، مطابقت دارد و با گذر از دنیای کهن الگوهایی چون «آنیما» و «سایه» و «نقاب»، به کهن الگوی خویشتن و جایگاه فردیت دست یافته است. این مطالعه نشان می دهد حاجی فیروز می تواند در چهارچوب علمی اسطوره قرار گیرد و به همین دلیل است که با وجود تحولات عمیق فرهنگی و سیاسی در طول تاریخ، در ضمیر ناخودآگاه جمعی ایرانیان حیات داشته و بروزش در جهان عینی فرهنگ ایرانی تاکنون ادامه یافته است. گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانه ای است که با رویکردی کیفی و به شیوه تحلیلی توصیفی انجام شده است.
کلید واژگان: نوروز, حاجی فیروز, اسطوره, کهن الگو, گوستاو یونگ, فرهنگ عامهManifestation of spring messengers is a special matter among the New Year signs of Iranian culture.It has been years “Haji-Firouz” is known as a messenger of spring in cities especially in Tehran city. The purpose of this research is investigating of Haji-Firouz character and an archetypal approach of him reference to the Jung’s psychological theories. Psychology is one of the sciences that has a multilateral connection with rituals and myths. Archetypes are one of the important subjects among Jung’s psychoanalytic and personality psychology. Although these elements are located in the collective unconscious of man, they show signs in the conscious mind that cause the type of archetype to be recognized, and this recognition has made it possible for mankind to understand the symbols and mysteries of the mind and nature.In this research, concentrating on Nowruz ritual and considring Haji Firooz characteristics features ,symbols and signs, the attempt is to explore his nature compared to Jung's archetypal and collective unconscious relationships point of view so that the hidden mysteries in this character have been known more clearly. The questions this study is trying to answer are: What has been the reason of the continuation of Haji Firooz existence till now? To what extent the character of Haji Firooz overlaps the framework of archetypes which are the bridge between science and myth?According to the result of this research, we can look for "self" archetype as the most adjustment of Haji-Firouz and Jung archetypes. Properties such as iteration, correlation of mandala geometric symbol with tambourine, Snake’s bestial symbol and eternity and its connection with Haji-Firouz hat are mediatative in this case as well as the feature of opposites sum and mutual confrontation. Also presences of Haji-Firouz features in “Anima”, “Shadow” and “Mask” archetypes are traceable too. This study shows Haji-Firouz can be consider and placed in the scientific myth framework that is why in spite of deep cultural and political evolutions through the history it has lived in collective Iranian subconscious and its presence has been continued in Iranian objective cultural world. This investigation has been performed based on collecting information which was carried out with a analytical-descriptive method.
Keywords: Nowruz, Haji-Firouz, myth, Archetype, Gustav Jung, Folklore -
ترانه ها بخشی مهم از دانش و فرهنگی را تشکیل می دهند که از آن به فولکلور (فرهنگ مردم) تعبیر می کنیم. آثاری که خالقان و سرایندگانی ناشناخته دارند و عمدتا، به صورت شفاهی و سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند. ترانه های فولکلور به نظر اغلب محققان، صدای توده های فرودستی هستند که از اعماق تاریخ با ما سخن می گویند. سادگی و بی پیرایگی آثار فولکلور، این امکان را فراهم می کند که در کنار دیگر اسناد و منابع تاریخی، دیدی به مراتب واقعیتر و دقیقتر از تاریخ اجتماعی توده های مردم به دست آید. مقاله پیش رو با تمرکز بر مضمون و محتوای «ترانه رعنا» به شیوه توصیفی تحلیلی مبتنی بر استفاده از منابع کتابخانهای و پژوهش میدانی، درپی پاسخ به این پرسش است که پژوهش در فولکلور نواحی و مناطق، واجد چه ظرفیت و بهرههایی برای تحقیقات تاریخ اجتماعی است؟ نتایج حاصله از پژوهش، مبین آن است که ترانه فولکلور رعنا که مویه ای بر زندگانی پرماجرای زنی از کوهپایه های شرق گیلان است؛ جدا از جنبه های ادبی و هنری آن، اشارات مهمی به تاریخ اجتماعی توده های مردم و ساختار اجتماعی سیاسی این ناحیه در دوره موسوم به ارباب رعیتی دارد که آن را واجد اهمیت در مطالعات تاریخ اجتماعی می کند.
کلید واژگان: فولکلور, تاریخ اجتماعی, گیلان, ترانه, رعناSongs encompass the main body of knowledge and culture, known as folklore. They are works of unknown producers and singers, passing down from generation to generation by words of mouth. Folk songs, according to most scholars, are the voices of the inferior walks of life who talk to us from the depths of history. The simplicity and sincerity of folklore works, together with other historical documents and references, enable us to reach a much more realistic and sensible view of the social history of communities. This study focuses on the theme and content of the song "Rana" within a descriptive-analytical scheme using library sources and field research to know what capacity the research in the folklore of regions does offer for social history studies. The folklore song "Rana" is a lamentation on the adventurous life of a woman from the foothills of East Gilan and, besides its literary and artistic aspects, refers to the social history of the masses of people and the socio-political structure of this region in the feudalism era, making it relevant in the study of social history.
Keywords: Folklore, Social History, Gilan, Song, Rana -
با توجه به ماهیت و سیاست گذاری های حاکم بر شبکه های استانی سازمان صدا و سیما، طبیعی است که فرهنگ مردم، در سیاست های بازنمایی آنها، جایگاهی برجسته داشته باشد. هدف اصلی این تحقیق، شناخت نحوه بازنمایی فرهنگ مردم در شبکه های استانی است که با مطالعه موردی یکی از برنامه های شاخص رادیو اردبیل، صورت گرفته است. بدین منظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، 5 قسمت از برنامه عصرگاهی «سوزلر، صحبت لر» (سخن ها، صحبت ها) رادیو اردبیل، مقوله بندی و مفهوم پردازی شده است. نتایج نشان می دهد که در این برنامه، عناصر مختلف فرهنگ مردم، هم به عنوان میراث فرهنگی و هویت محلی جامعه هدف، برای مخاطبان محلی بازنمایی می شود و هم به عنوان یک راهبرد خلاقانه برای نقد اجتماعی و اشاعه سبک زندگی مطلوب، مورد بهره برداری قرار می گیرد. «اخلاق فردی و اجتماعی»، «احترام به طبیعت»، «عشق و مهرورزی» از مفاهیم غالب فرهنگ مردم هستند که در برنامه، بازنمایی شده اند. از سوی دیگر، ناهنجاری هایی همچون: عدم شایسته سالاری، عدم دوراندیشی، تنگ نظری، بی عدالتی، عدم مسئولیت پذیری و دوری از عقلانیت، از مواردی هستند که می توان آنها را ذیل نقد اجتماعی به واسطه فرهنگ مردم جای داد. به عبارت دیگر، در برنامه مطالعه شده، در قالب دیالوگی بین فرهنگ مردم و فرهنگ عمومی، هم ارزش ها و هنجارهای موجود در فرهنگ مردم، بازنمایی شده است و هم با نقد ناهنجاری های موجود در فرهنگ عمومی، جامعه پذیری و اشاعه سبک زندگی مطلوب، دنبال می شود. نتایج، نشان می دهند فرهنگ مردم دارای ظرفیت هایی گسترده است که شبکه های استانی، علاوه بر معرفی و اشاعه آنها به شیوه های خلاقانه و متنوع، می توانند از این ظرفیت ها برای نقادی، آموزش، سرگرم کردن مخاطبان و الگوسازی استفاده کنند.
کلید واژگان: شبکه های استانی, فرهنگ مردم, بازنمایی, نقد اجتماعی, رادیو اردبیلConsidering the nature & policies which dominate the provincial networks of IRIB, it is very natural that the “Folklore” has an eminent position in the representation policies. The main goal of this research is to recognize the procedure of representing folklore in provincial networks which is done by a case study of Radio Ardabil programs. In order to fulfill this goal, by applying qualitative content analysis method, 5 episodes of an evening program “Sozlar, Sohbatlar” (Talks & Speeches) from Radio Ardabil, is both categorized and conceptualized. The results show that different elements of folklore are represented both as cultural heritage and national identity of targeted audience. It is also a creative strategy for social criticism and disseminates a desired style of life. “Individual & Social Ethics”, “Respecting Nature”, “Love & Endearment” are of dominant elements of folklore, which this program represents. On the other hand, anomalies such as: (Dis)Meritocracy, Lack of Foresight, Meanness, Injustice, Irresponsibility, and Irrationality are of the cases which can be placed under social criticism through folklore. In other words, in the studied program, in a kind of dialog between folklore & public culture, both values and norms existing in folklore have been represented. Also, with criticizing the anomalies of public culture, sociability and dissemination of desired style of life, will be followed. The outcomes indicate that folklore has a wide spectrum of capacities which provincial networks in addition to distribution & introducing them, can also apply them in various creative methods for criticism, educating and pattern making for audience.
Keywords: provincial networks, folklore, Representation, Social Criticism, Radio Ardabil -
پژوهش حاضر درصدد ارایه تحلیلی از کیفیت بازنمایی عشق در موسیقی پاپ ایرانی است. روش انجام این تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتواست. میدان مطالعه تحقیق حاضر آلبوم های منتشرشده 10 تن از معروف ترین خوانندگان موسیقی پاپ در ایران بوده و واحد تحلیل در این پژوهش، متن کامل هر ترانه بوده و در این تحقیق به ملودی و آهنگ و دستگاه موسیقیایی استفاده شده در ترانه ها توجه نشده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز تحلیل تماتیک است. چارچوب مفهومی این پژوهش مبتنی بر نظریه عشق سیال باومن و رابطه ناب گیدنز بوده و نتایج و یافته هایش، حاکی از آن است که تصویر ارایه شده از عشق در موسیقی پاپ ایرانی دارای ویژگی هایی چون فراخانوادگی بودن، تصادفی بودن، ناپایداری، تکرارپذیری، تعهدگریزی، اروتیک و زمینی بودن، پایان همراه با نفرت، عشق به مثابه تجربه ای منتشر و عمومی، کفویت عاشق و معشوق، جنسیت زدایی از عاشقی، عشق به مثابه خاطره وصل و تلخی تجربه عاشقی است. می توان گفت که عشق در موسیقی پاپ ایرانی با توصیفات گیدنز و باومن از عشق مدرن همخوانی دارد. البته ناهمجنس خواهی در عشق ایرانی تنها وجه تمایز تصویر عشق در این ترانه ها با عشق سیال و رابطه ناب است.
کلید واژگان: عشق سیال, موسیقی پاپ, خیانت, جوانان, فرهنگ عامهThe study seeks to provide an analysis of quality of love representation in Iranian pop music. Methodology is qualitative and method is content analysis. Statistical sample of the study is published albums of 10 features of the most popular pop singers in Iran, and unit of analysis in this study is full text of each song, and melody and music and musical instrument used in the carols are not paid attention. Data analysis method is also thematic analysis. Conceptual framework of this research is based on Bowman's Liquid-Love theory and Giddens Pure Relationship. Results and findings suggest that the perspective presented of love in Persian pop music has features such as being meta-family, randomness, instability, repeatability, be noncommittal, eroticism and terrestriality, ending with hatred, love as a released and public experience, parity of lover and beloved, de-sexualization of love, love as a memory of connection and bitter of love experience. It can be said that love in Persian pop music conforms to Giddens and Bowman's descriptions of postmodern love. Of course, heterosexuality in Iranian love is the only distinction of image of love in these songs with Liquid Love and Pure Relationship.
Keywords: liquid love, Pop Music, Infidelity, Youth, Folklore -
در گذشته، انسان ها به اقتضای شرایط زمانه با طبیعت پیرامون خود رابطه نزدیک تری داشته اند و همواره بسیاری از پدیده ها و رویدادهای گوناگون کره زمین، ذهن و توجه آنها را درگیر خود کرده است؛ چنانکه در پی یافتن پاسخی روشن برای تبیین آنها برمی آمدند و هرگاه در این امر ناتوان می ماندند به ناچار از اسطوره ها کمک می گرفتند. معمولا شخصیت های اسطوره ها موجوداتی فرازمینی هستند که تقدس، شرارت یا خیرخواهی دارند. افسانه های زمین شناختی که عوام شناسان آنها را افسانه های علت و معلولی یا توضیحی می نامند رایج ترین نوع فرهنگ عامیانه هستند که از پدیده های ژیومورفولوژیکی و زمین شناسی الهام گرفته اند؛ سنگواره ها نیز از این پدیده ها به شمار می روند که در ارتباط با آنها، باورها و اسطوره های گوناگونی رواج یافته است. در فرهنگ عامه شهرستان ایوان غرب، اصطلاح «چنگ پری» به نمونه ای از سنگواره های دوکفه ای ها گفته می شود که نمونه ای از ژیومیتولوژی در این شهرستان است. امروزه نیز اسطوره های محلی مربوط به پدیده های علوم زمین در قالب ژیومیتولوژی بررسی می شوند. در فرهنگ عامه شهرستان ایوان، این سنگواره ها مورد احترام هستند و از اهمیت قدسی و روحانی بالایی برخوردارند و به طور کلی در ارتباط با آنها، سه داستان و افسانه محلی در بین مردم رواج دارد. بر پایه بررسی های انجام شده و یافته های پژوهش حاضر، مراحل لازم برای شکل گیری اسطوره های علوم زمین در فرهنگ عامه، عبارتند از: ارتباط متقابل انسان و محیط، مشاهده و برانگیخته شدن حس کنجکاوی، ناتوانی در فهم چگونگی شکل گیری پدیده ها، توجیه موضوع با دلایل فرازمینی، پیدایش باورهای افسانه ای، پذیرش اولیه و فراگیری تدریجی در جامعه، پذیرش نهایی و تثبیت در فرهنگ عامه، استمرار نسلی و مقید بودن به باور پدیدآمده.
کلید واژگان: ژئومیتولوژی, ژئومورفولوژی فرهنگی, اسطوره, چنگ پری, فرهنگ عامه, ایوان غربIlam Culture, Volume:21 Issue: 68, 2021, PP 34 -62In the past, men have had a closer relationship with the natural environment around them due to the conditions of the time. Over time, many different phenomena and events on the earth have involved the minds and attention of human beings; and they tried to explain how they were formed. With the inability of early people to understand how phenomena form, they have inevitably sought the help of myths. Myths and geology are related in several ways. Some myths are the result of man's attempts to explain noteworthy features of his environment, such as striking landforms or unusual smaller features, whereas others try to account for conspicuous natural processes, such as earthquakes, volcanic phenomena, and floods. The characters of myths are usually supernatural beings and are always associated with holiness, evil and benevolence. The geomyths, or explanatory, myths are what folklorists call etiological, are the most common type of geologically inspired folklore. Early or primitive people always have been familiar with various fossils and they also have variety utilized, so that over time associated with them, including therapeutic-healing properties and other diverse applications of fossils, beliefs, myths and allegories diversity among them has vogue. For example, one can mention the term of Cheng-e Pari among local people of Eyvan-e Qarb Township as fossils in the limestone are applied. Today, the local-ethnic stories or myths about the phenomenon of Geosciences, named geomythology are being studied. Geomythology is the study of etiological oral traditions created by pre-scientific cultures to explain, in poetic metaphor and mythological imagery, geological phenomena such as volcanoes, earthquakes, floods, fossils, and other natural features of the landscape. Geomythology explores the relationship between geology and various kinds of folklore. In this article an example of geomythology in oral culture Eyvan-e Qarb Township in Ilam province was discussed. In popular culture, these fossils are of great sacredness and spiritual importance and are respected. Based on the results and studies, the necessary steps for the formation of geomyths in popular culture are: Human-environment interaction; Observation and curiosity; Inability to understand the formation of the phenomena; Justification of the issue with supernatural reasons; The early emergence of mythological beliefs; Primary acceptance and gradual extending in the community; Final acceptance and fixation in folklore; Continuity in generation and belief to the myth emerged.
Keywords: Geomythology, Cultural Geomorphology, myths, Cheng-e Pari, folklore, Eyvan- e Qarb -
شیرسنگی، تندیس و مجسمه ای ساخته از سنگ است که در فرهنگ بختیاری ها کاربرد و کارکرد متنوع فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی و اقتصادی دارد. در نقاط سردسیری و گرمسیری بختیاری این پیکره تنومند و با هیبت را روی مزار کلانتران، خان ها، شهیدان، دلاوران، جوانان و بزرگ مردان قوم می گذارند. گونه ها و تیپ های مختلف بردشیر (شیرسنگی) با توجه به نحوه ساخت، ابزار، تجربه استادان و روند آماده سازی، اندازه ، شکل (ریخت)، نگاره های حکاکی(نقش) و گونه های مختلف واقعی(تیپ ریال) و انتزاعی تا نصب و آداب و رسوم آن، در سراسر منطقه بختیاری موجب شد که نگارنده علاوه بر کارکردهای مادی و معنوی، به ویژگی های این پیکره در دانش بومی و فرهنگ عامه هموندان بختیاری بپردازد و جایگاه این هنر دیرین ایرانی را در دوره معاصر نمایان کند. این مطالعه بر مبنای پژوهش میدانی و گفتگو با استادان سازنده این هنر-صنعت بومی تدوین و گاهی نیز به اسناد و مدارک کتابخانه ای استناد شده است. برای این منظور با مصاحبه و جمع آوری اطلاعات لازم، ضبط گونه های فرهنگ و ادبیات شفاهی نمونه هایی از آفریده ها و عقاید مردمی در فرهنگ مردم(فولکلور) و هنر ایرانی جستجو شد که برای تحقیقات مردم شناسی، قوم نگاری و مطالعات فرهنگی-ادبی عشایری موثر باشد.کلید واژگان: «فرهنگ مردم», «ادبیات عامه», «فولکلور», «دانش بومی», «شیرسنگی», «بختیاری»The lion is a stone sculpture that has a variety of cultural, artistic, literary, social and economic uses and functions in Bakhtiari culture. In Bakhtiari, the body is placed on the tombs of sheriffs, brave men, youth and elders of the people. Various types and types of lionesses, considering the structure, tools, experience of the masters, and the process of preparation, size, shape, engraving and various real and abstract varieties throughout its installation and customs throughout the Bakhtiari region, led the author to The material and spiritual functions of the body characterize the body in the native knowledge and culture of Bakhtiari people and show the place of this ancient Iranian art in the contemporary period. This study has been formulated based on field research and conversations with the creators of this indigenous art-industry and occasionally citing library documents. For this purpose, by gathering the necessary information, recording the varieties of oral culture and literature, examples of popular creations and beliefs in Iranian folk culture and art were searched for effective anthropological research, ethnography, and nomadic cultural-literary studiesKeywords: People's Culture, Literature, Folklore, indigenous knowledge, Lions, Bakhtiari
-
در این مقاله سعی بر این شده تا با نگاهی جامع به ریشههای اصلی پیدایش گل و مرغ در نقاشی ایرانی از ابتدای تاریخ تا دوران قاجار و بخشی از دوران معاصر به اهمیت تاویل ارتباطی آن اشاره کنیم و آنچه که در آن بر اساس نقش نمادین این دوعنصر در کنار هم در ادبیات و هنر نگارگری بپردازیم. حال آنکه ارتباطات در شکل امروزی خود بدون استفاده از تاویلات و چرخشهای معنایی صورت میپذیرد. از اینرو در این پژوهش برآنیم تا با در نظر گرفتن بار معنایی این دونماد در ریشه فرهنگی مردم در طی تاریخ به انسجام ریشهای و اسطورهای این دو نشانه که بخش عمدهای از خلق آثار نگارگری را در بر میگیرند داشته باشیم. به شکل کلی ریشهیابی ارتباط بین این دو عنصر نمادین و فرهنگ ایرانی میتواند این نتیجه را در بر داشته باشد که آیا در اصول ارتباطی امروزی هم میتوان از فرهنگ تاویل استفاده نمود یا خیر؟
کلید واژگان: گل و مرغ, نگارگرری, ادبیات, فرهنگ عامه, تاریخ, ارتباطات -
یکی از روش های بلاگردانی که به منظور دفع شر از گذشته تا به امروز معمول بوده، آیین قربانی کردن است. این آیین، یکی از جلوه های پرستش است و برای معتقدان آن، عملی مذهبی و عقیدتی به شمار می رود. این پژوهش که از نوع مطالعات کیفی است، می کوشد با رویکرد پدیدارشناسی به بررسی آیین قربانی کردن در فرهنگ عامه شهرستان ایوان بپردازد. روش نمونه گیری، گلوله برفی است که با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، باورهای مربوط به آیین قربانی کردن را میان 18 نفر از افراد کهنسال شهرستان ایوان و شش روستای آن، بررسی می کند. نتایج پژوهش که طی هشت ماه انجام گرفت، نشان می دهد آیین قربانی کردن در فرهنگ عامه ایوان در پنج بخش، قابل بررسی است و اغلب با هدف بلاگردانی و دفع نحوست انجام می شود. نکته مهم اینکه، به علت عدم توانایی مالی در جامعه سنتی، بیش تر قربانی ها به صورت غیرخونی انجام می شود؛ مگر در جشن ها و واقعه های مهمی چون تولد، ازدواج، عزا، بیماری های دشوار و سفرهای زیارتی که قربانی های خونی پیشکش می شود؛ زیرا مردم در چنین مواردی معتقدند تا خونی ریخته نشود، آن بلا، دفع نمی شود. در مورد سیر تعدیل قربانی کردن نیز می توان گفت: ابتدا قربانی، بیش تر به صورت خونی رایج بوده و به تدریج، قربانی های حیوانی با قربانی های غیرخونی مانند پول، اهداء انواع خوراکیها چون آش و میوه جات و دعا و نیایش جایگزین شده است؛ برای مثال، نذر گیسووان با اهداء پول، جواهرات و استغفار تعدیل یافته که از مهم ترین عوامل این امر، می توان به گسترش آگاهی و کم اهمیت شدن عقاید خرافی و اهمیت حیواناتی چون گاو و گوسفند در زندگی و فعالیت کشاورزی اشاره کرد.
کلید واژگان: آئین قربانی, بلاگردانی, شهرستان ایوان, فرهنگ عامه, قربانی های خونی و غیرخونیOne of the methods has been common for Badness-removing from the past to the present is the sacrificial ritual. This ritual is one of the manifestations of worship and is believed to be religious and ideological practice. This research which is a qualitative study, tries to study the ritual of sacrifice in the popular culture of Ivan city using a phenomenological approach; The sampling method was a snowball using semi-structured interviews to investigate beliefs about sacrifice among 18 elderly people in Ivan City and its six villages. The results of the research show that the sacrifice in the Ivan's popular culture can be analyzed in five sections and is often carried out for the purpose of Badness-removing and malevolent ward off. The important point is that due to the lack of financial resources in the traditional community, most sacrifices are made without blood except in important celebrations and events such as birth, marriage, mourning, difficult illness and pilgrimage trips that blood sacrifices being offered. In such cases, they believe that if no blood is shed, that disaster won't be repelled. Regarding the moderation of the sacrifice in popular culture, it can be said that the first sacrifice is more commonly in the bloodstream and the more we go, Animal corps replaces with the non-bloody sacrifice, as blood donations are limited to a limited extent today. Mostly sacrifice is offered in the form of prayer, sacrifice or donation of charity and money; including the vow of hair, which is later moderated by the replacement of money, jewelry and forgiveness. One of the most important factors of moderation is the expansion of awareness and understanding of superstitions and the importance of animals such as cattle and sheep in agricultural life and activity.
Keywords: Sacrificing, Badness-removing, City of Ivan, folklore, Blood, non-blood sacrifices -
بررسی نقش و جایگاه زنان در افسانه های عامیانه کرمان (بر اساس رویکرد فمینیسم اگزستنسیالیسم و کمونیسم)
پرداختن به زنان و مسایل مربوط به آنها، همواره یکی از مهم ترین موضوعات بررسی شده در جوامع بشری به شمار می رود. فرهنگ عامه هر ملت، به ویژه قصه ها و افسانه ها، یکی از بهترین بسترهایی است که می توان در آن رد پایی از باورها، آداب و رسوم و بنیان فکری مردم جوامع کنونی را مشاهده کرد و به واسطه آن می توان تفکرات سنتی مردسالارانه را در جوامع قدیم نسبت به زنان ریشه یابی نمود؛ از این رو، در تحقیق حاضر، نقش و جایگاه زنان در افسانه های عامه کرمان، در چهار کتاب (افسانه های مردم کرمان، افسانه های مردم سیرجان، قصه ها و افسانه های زرند و فرهنگ مردم کرمان) مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش بر اساس رویکرد فمینیسم اگزیستانسیالیستی و فمینیسم مارکسیستی به شیوه توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است.
کلید واژگان: واژه ای کلیدی: زن, فمینیسم, فرهنگ عامه, افسانه, کرمانAddressing women and issues related to them has always been one of the most important issues studied in human societies. The popular culture of every nation, especially stories and myths, is one of the best ways in which one can see the trace of the beliefs, customs and traditions of the people of the present-day societies, And by virtue of which traditional patriarchal thoughts can be rooted in old societies in relation to women; Therefore, in the present research, the role and place of women in the myths of Kerman in four books (Myths of Kerman, Myths of Sirjan, Stories and Myths of Zarand and Culture of Kerman) Is located This research is based on an existentialist feminist and Marxist feminist approach to descriptive-analytical approach and using library resources.
Keywords: woman, feminism, folklore, legend, Kerman -
مقاله پیش رو به تحلیل جامعه شناختی گفتمان فولکلور قوم آذری در ایران از منظر تحلیل گفتمان انتقادی می پردازد. این تحقیق داستان ها و ضرب المثل های زبان قوم آذری را بر اساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف در سطح توصیف، تفسیر و تبیین واکاوی کرده است. در این تحقیق مسئله اساسی این است که داستان ها و ضرب المثل های فولکلور قوم آذری دارای چه گفتمان هایی بوده است و شرایط، زمینه های شکل گیری آن گفتمان ها چه بوده است؟ برای تحلیل و تبیین از نظریه های تحلیل گفتمان های لاکلایو و موفه، نظریه تحلیل انتقادی نورمن فرکلاف و نظریه تفسیر فرهنگ کلیفورد گیرتز به عنوان چارچوب نظری و مفهومی استفاده شده است و از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به عنوان روش تحقیق بهره گرفته شده است. نوع تحقیق کیفی بوده و داده های موردبررسی شامل سه داستان و سی ضرب المثل فولکلوریک ترکی آذری است که به جهت اختصار دو نمونه داستان عامیانه و ده ضرب المثل در این مقاله تحلیل گفتمان شده است. متون و داده های این تحقیق کیفی از سه منبع مکتوب فولکلوریک قوم آذری به شیوه هدفمند انتخاب شده است. یافته های تحقیق بیانگر وجود گفتمان تقابلی بین سیاست و مردم بوده است و زبان فولکلور قوم آذری ابزاری برای بیان انتقاد، اعتراض و نقد سیاست و اوضاع اجتماعی بوده است.
کلید واژگان: فولکلور, گفتمان, قوم آذری, نظریه گفتمان, نورمن فرکلافThe present article analyzes the sociological discourse of Azari folklore in Iran from the perspective of critical discourse analysis. The current research has analyzed and interpreted the stories and proverbs of the Azari language based on Norman fairclughs critical discourse analysis approach. The main question in this study is what discourses and proverbs of the Azari folk have been used in the discourse and what have been the conditions for the formation of those discourses? To analyze and explain the theories of Laclau and Mouffe's (1990) discourse analysis, Norman Fairclough's Critical Theory (1995), Clifford Geertz's Theory of Cultural Interpretation (1973) has been used as a theoretical and conceptual framework, and Fairclough's Critical Discourse Analysis approach has been used as the research method. The research type was qualitative and the analyzed data included three stories and thirty Azari folklore proverbs that among them two examples of folk tales and ten proverbs were analyzed in this article. The qualitative data of this qualitative research were selected in a purposive manner from three written sources of Azari folklore . The findings of the study indicate that there is a conflicting discourse between politics and the people, and the language of Azari folklore is a means of expressing criticism, protest and criticism of politics and the social situation.
Keywords: folklore, Discourse, Azari ethnicity, Discourse Theory, Norman Fairclough -
Social scientists strongly believe that cultural norms and values shape, stimulate, direct, and influence all activities of human societies. This study attempts to provide a sociological analysis of cultural components, in particular the content of the proverbs included in Dehkhoda's Amsal va Hekam (Proverbs and Parables) and their role in Iran's underdevelopment. This book was chosen because it is by far the most comprehensive book in this regard with more than fifty thousand proverbs. Through a content analysis of all these proverbs using the qualitative content analysis approach, the researcher concluded that 2510 proverbs were related to development, of which 894 proverbs (35%) conveyed development-consistent concepts and 1616 others (65%) conveyed anti-development concepts. In addition, using the field study method and interviews with 40 people with relatively good knowledge of proverbs, it was shown that 276 proverbs contained development-related concepts, of which 64 proverbs (23%) conveyed development-consistent and 212 others (77%) conveyed anti-development concepts. It was concluded that a considerable number of the proverbs conveyed concepts such as fatalism, a lack of innovativeness, death, misogyny, contentment, and so on. Obviously, such a culture in the community leads to passivity of its members. Given the unquestionable role of cultural factors in human activities and that of cultural components such as proverbs in Iran's underdevelopment process, cultural planners need to pay more attention to these factors and provide appropriate solutions to reduce the negative effects of the development-impeding proverbs as well as other similar cultural components in society.
Keywords: Culture, proverb, development, Folklore, Popular sayings, Folk literature -
پژوهش حاضر، با بازنمایی نقش اساطیر و باورهای باستانی و کهن در هویت قومی- محلی و ذکر مصادیقی از کاربرد آنها در زندگی جاری یک قوم، در صدد پاسخ به این پرسش ها برآمد که اساطیر و باورهای کهن در دنیای سیال و ماشینی امروز تا چه میزان زنده و پویا هستند؟ و کدام باورها و اعتقادات عامه، ریشه در اساطیر و باورهای دیرین دارند؟ بررسی و تبیین نقش اساطیر و باورهای کهن در میان یکی از اقوام جامعه امروز ایران، نشان داد که اساطیر و باورهای کهن، گروه های مردم را در این ایده که به کلیت واحدی به نام ملت تعلق دارند و از آینده مشترکی برخوردارند، متفق می سازد؛ چراکه اساطیر، برآیند روح جمعی و میراث نیاکان گذشته یک ملت است. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و بر مبنای مطالعه کتابخانه ای بود، ضمن اینکه مبنای نظری آن را کتابها و مقالات مرتبط با اسطوره و عقاید عامه تشکیل می داد. این مقاله، پس از بیان کلیتی از ارتباط اساطیر با فرهنگ عامه، به تداعی و بیان اساطیری و باستانی باورهای عامیانه مردم ایلام پرداخت تا نشان دهد که اساطیر و باورهای عامیانه مربوط به هستی، تا چه میزان در عصر مدرنیته و ماشینی امروز برجای مانده و مقام اساطیر و باورهای کهن تا چه میزان در باورهای گروندگان به آنها، تکوین و رشد یافته است.کلید واژگان: اساطیر, باورهای باستانی, فرهنگ عامه, ایلامIlam Culture, Volume:17 Issue: 50, 2016, PP 76 -92This study is intended to the representation of the role of the Mythology of ancient beliefs in ethnic Local and cited of some application examples in current life, and intended to answer the question that how ancient myths and beliefs can create ethnic and national identity. This research trying to determine the role of the mythology and ancient beliefs between the Iranian people. After the investigation it was found that myths and ancient beliefs with creating a bridge between glorious past and ideal future, consolidating groups of people in this idea that who belongs to the nation and the whole unit called the shared future. The subject of this article is to further examine the rich cultural and mythological beliefs of ancient Iranians. After the whole expression of the mythology associated with popular culture, expression evokes ancient myths and folk beliefs of the people of Ilam to the representation of mythology and folk beliefs are related to universe to how much the modern era is still standing today, this research, furthermore, intended to find that how official mythology and ancient beliefs convert to developed and grown onesKeywords: myth, ancient beliefs, folklore, Ilam
-
فرهنگ مردم (فولکلور)، حوزه های گسترده ای از زندگی چون آداب و رسوم، آیین ها، دین، هنر و دانش، و ادبیات را دربرمی گیرد که سنت های مادی، رفتاری و گفتاری فرهنگ عامه را شکل می دهند. فرهنگ مردم پدیده ای پویاست که به طور دایم در حال تحول است و بخشی از هویت فردی و جمعی را بازنمایی می کند. هویت هم در شکل و هم در محتوا در بستری از تعاملات اجتماعی معنا می یابد. رسانه های گروهی اغلب به شیوه ای غیرمستقیم اما فراگیر، اطلاعات بسیاری را درباره ملت ها به مخاطبان منتقل می کنند که زندگی روزمره آنها را زیر نفوذ خود قرار می دهد. رسانه ها، به ویژه تلویزیون، یکی از عواملی هستند که شناخت عناصر هویتی را ممکن می سازند. بدین ترتیب، در دوران معاصر، افراد، هویت های خود را با تصاویر و عناوینی شکل می دهند که به صورت بازتابی از صنایع فرهنگی و رسانه ای اخذ کرده اند. در مقاله حاضر، تلاش شده است نحوه بازنمایی عناصر فرهنگ مردم اعم از مادی، رفتاری و گفتاری در مجموعه های تلویزیونی سیما بررسی شود. از این رو، دو مجموعه شاخص تلویزیونی در پناه تو (1373) و تکیه بر باد (1391) که در سه دهه اخیر پخش شده ، انتخاب و نحوه بازنمایی عناصر فرهنگ مردم به روش نشانه شناسی در قسمت های منتخب آنها بررسی شده است. نتایج نشان می دهد، نوع و نحوه نمایش عناصر فرهنگ مردم در مجموعه ه ای بررسی شده در طول زمان تغییر یافته است.
کلید واژگان: بازنمایی, فرهنگ مردم, مجموعه های تلویزیونیFolklore contains vast aspects of life such as customs, rituals, religion, art, knowledge and literature that shapes material, behavior and speech traditions of folklore. Culture is a dynamic phenomenon that is constantly changing and it represents a part of an individual and collective identity. The identity in form and in content will be meaningful in the context of social interaction. Mass media often indirectly but pervasively transfers too much information about people to the audience that can shape their everyday life. The media, particularly television, is one of the factors that make it possible to identify the elements of identity. Thus, in modern times, people form identities with pictures and titles that reflect the cultural industry and media. The present research is an attempt to represent folklore factors observed in the I.R.I.B. series in the last three decades. Thus, two sets of three decades (In my shelter (1373) and Rely on the Wind (1391)) have been chosen and with the aid of semiotics have been analyzed. The results show how representations of folklore factors have been changed over time.
Keywords: Representation, Folklore, Television series -
اقوام مختلف ایرانی از نخستین سال های ظهور صنعت فیلم سازی در سینمای داستانی ایران حضور داشته اند، با این حال به نظر می رسد که تا کنون مطالعه نظام مندی در مورد چگونگی بازتاب فرهنگ و زبان آن ها در سینمای ایران وجود نداشته است. این پژوهش با تمرکز بر فیلم های داستانی شاخص سینمای ایران که به آیین، رسوم و فرهنگ های قوم ایرانی می پردازند، تلاش می کند تا بازنمایی و تصویر سازی فرهنگ کردهای ایران را در این آثار ریشه یابی کند. همچنین در این مقاله آیین ها، گویش ها، شخصیت ها، اماکن خاص، رخدادها و پدیده های موجود در این فیلم ها با واقعیت خارجی آن ها تطبیق داده می شود و تاثیر باز نمایی آن مورد ارزیابی قرار می گیرد تا مشخص شود که تا چه حد این آثار در بازنمایی واقعی فرهنگ این گروه مهم از ایرانیان موفق بوده اند.
کلید واژگان: سینمای داستانی ایران, کردها, فرهنگ, فولکور, نشانه شناسی فرهنگیStarting with the first Iranian film, A Girl from Lurestan (Dokhtare Lor), a silent film, viewers are faced with notable insight drawn from ethnic cultures and life in Iran. Different directors have attempted to properly present the lives of ethnic groups in Iranian Cinema and furthermore, employ it to enrich and foster their stories, cultural backgrounds, contexts and motifs. The directors of such films, nevertheless, often reproduce typical images or characteristics of these ethnic groups and sometimes their movies act as an agent for spreading a stereotype among pop culture and the public. Some elements such as food, clothing and place are key components that indicate the cultural image of the ethnicity. Some Iranian ethnic groups such as the Gikak, Lor, Turk, and Kurds have been shown more in Iranian Cinema. This article is dedicated to discuss the representation of Kurdish Ethnic cultures in Iran as an Iranian ethnic group whose presence in Iranian cinema has been remarkable in recent decades. This article concentrates on the key elements in the culture of Kurdish Ethnic groups, including clothing, food and place and reviewed the movies that have driven inspiration from this ethnic culture.
Keywords: Iranian feature movies, Kurds, Culture, Folklore, Cultural semiotics -
لالایی نجوای مهرانگیز والدین است برای آرامش بخشیدن به کودک در هنگامه ی خواب؛ نجوایی که مادران در آن بیشتر هنرنمایی کرده و هنرشان مورد قبول مخاطب (کودک) قرار گرفته است. بر همین اساس، این هنر به نام مادران ثبت می شود و خود از موضوعی پر اصالت پرده بر می دارد؛ و آن اهمیت نقش مادران در تربیت کودکان و تاثیر گذاری عاطفی بر آنها است.
سال ها تحقیق نشان می دهد که موسیقی و کلمات ملایم، آرام و منظم مانند لالایی، با تحریک امواج دلتا در مغز، ذهن را آرام می سازد و موجب خواب رفتن می شود. لالایی ها، جزء اولین و ابتدائی ترین اشکال شعر غیر رسمی یا افواهی کودکان محسوب می شود و قدمتی برابر با نخستین اشعار فارسی دارد؛ و جزء ادبیات فولکلوریک به شمار می رود.
لالایی یکی از گونه های ادبیات شفاهی است که در شکل گیری گفتمان عامیانه و فولکلور جوامع تاثیر زیادی دارد. لالایی ها نخستین پیمان آهنگین و شاعرانه ای است که میان مادر و کودک بسته می شود و آرزوهای مادر را بی تشویش و ساده بیان می کند. لالایی ها از گذشته های دور، در ادبیات شفاهی هرمزگان رایج بوده، سینه به سینه بازگو شده تا به زمان حال رسیده است. هدف از نگارش این مقاله آشنایی با لالایی های خطه ی جنوب و بررسی نمودهای طبیعت در آنها است.کلید واژگان: لالایی ها, استان هرمزگان, کودکان, موسیقی, فولکلورParents whisper lullabies to put their kids to sleep, these lullabies mostly have come out as a maternal art and they have been acceptable to the audience (kids). Therefore, lullabies have been attributed to mothers and they reveal the importance of the role of mothers in nurturing their kids, and their emotional impact on them. The years of research show that music and gentle words, which are peaceful and orderly like a lullaby, can calm the mind through stimulation of delta waves in the brain and put it to sleep. Lullabies are one of the first and the most basic forms of informal or anecdotal childrens poetry, which are as old as Persian poetry. They are considered as a component of folk literature. Lullaby is one type of oral literature that has a great impact on formation of national and folk discourse. Lullaby is the first rhythmic bond between mother and kid and it expresses mothers dreams in a stress-free simple way. Lullabies have been common in oral literature of Hormozgan for a very long time. The purpose of this article is to introduce the lullabies of southern Iran and to review the manifestations of nature in them.Keywords: lullabies, Hormozgan Province, Kids, Music, Folklore -
Folklore is the body of expressive culture, including tales, music, dance, legends, oral history, proverbs and Lullabies. Study about lullabies as part of Folklore is relatively new science, however collection of its material is a very difficult job because this treasure mostly collected and obtained from the memory of illiterate and uneducated people. It needs a great effort and stability for educated people of a nation to do so since if one is careless and ignorant, there will be sometimes a fear to forget a major part of folklore. Accordingly, regarding the importance of ‘the study of folklore of Gilan province with the focus on Lullabies ‘the researcher conducted this project with the same title. The Aims and objectives of this paper is To get data about the different form of Gilanian Lullabies and analysis them. The method in this paper is quality and also action research and tools of data collection is documental, Informal interviews and participant observations. It is mention in the theoretical framework the present research for its analysis of data, are based on, Structural Functionalism School. And Symbolic-Interpretive Anthropology Approach.
Keywords: Anthropology, Folklore, Gilan Province, Lullaby -
تاریخ ایران سراسر تاریخ خودکامگی شاهان و حاکمانی است که برای مردم (رعیت) تنها وظیفه قائل بوده اند و نه حق. مردمی که اجازه هیچگونه اعتراض و اظهار نظری نداشته اند اما نقد و نظر آگاهانه و دردمندانه آنان نسبت به ارباب قدرت و حکومت در قالب ضرب المثل ها بخوبی ثبت و ضبط شده است. امثالی که هم وظیفه طبقه حاکم و مردم نسبت به یکدیگر و هم ویژگی های حاکمان شایسته و ناشایست را بیان می کند و از سویی آفرینش ذوق و اندیشه شاعران و نویسندگان بزرگ و نامدار؛ و از دیگر سوی، آیینه واقع نمای اندیشه، عاطفه و واکنش عامه مردم به زندگی و خوب و بد آن است و بسیاری از باورها و شکایت ها که در ادبیات رسمی چندان مجال بروز نیافته است، به جد یا طنز در قالب کنایه آمیز، نمادین و کم خطر امثال، بخوبی بازتاب یافته است و می توان ناب ترین و صادقانه ترین سخنان عامه و خواص زیرک تاریخ را در آن ها رصد کرد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، با نگاهی کوتاه به فرهنگ سیاسی ایران و با بررسی ضرب المثل های عامیانه ای که مستقیما به موضوع حکومت و سیاست (دو قوه مجریه و قضاییه) مربوطند، می کوشد ابعاد گونه گون مساله را واکاود و نشان دهد.
کلید واژگان: حکومت, سیاست, فرهنگ سیاسی, ضرب المثل, فرهنگ عامه, انتقاد اجتماعیThe history of Iran is the history of dictatorship and despotism of kings and rulers who just believe in people’s duty not right. People could not say their opinion or opposition against them but Iranian proverbs are full of their point of viewabout governorship and policy.Proverbs are the creativity of both elite poets and writers and ordinary people and there are many comments and ideas that cannot appear in the formal literature but with ironical, symbolic or satiric color, they can echo in proverbs and we can see the most sincerely statements of intelligent people in them. One of the important themes in them is governorship and policy. These kinds of proverbs speak about the bilateral duties of rulers and people and the characteristics of good and bad kings. This paper debates on governorship and policy in the Iranian proverbs.Keywords: Governorship, policy, Political culture, Iranian Proverbs, folklore, sociological criticism
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.