به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « form » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «form» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • کبری موسوی قهفرخی*، جهانگیر صفری، ابراهیم ظاهری عبدوند، حمید رضایی

    از اصول زیبایی شناسی انتقادی مکتب فرانکفورت، توجه به آثار منفی صنعت فرهنگ است. از نظر فرانکفورتی ها، صنعت فرهنگ موجب حذف خلاقیت و فردگرایی از طریق همسان سازی افراد می شود. در این فرایند همسان سازی، فرد در دست نظام سرمایه داری چون شیء ای می گردد که توان کنشگری اجتماعی و سیاسی خود را از دست می دهد. در پژوهش حاضر اسنادی که با رویکرد توصیفی-تحلیلی بررسی شده است، سروده های سیمین بهبهانی از منظر زیبایی شناسی انتقادی است که ضمن نشان دادن جلوه های صنعت فرهنگ در اشعار این شاعر، نگرش وی به این پدیده، در دو ساحت محتوا و فرم بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که سیمین بهبهانی، در اشعارش ضمن روایت زندگی تیپهای اجتماعی مثل رقاصه، روسپی، کارمند و مرد ثروتمند، جلوه هایی از صنعت فرهنگ نظیر صنعت زیبایی و صنعت سرگرمی را به تصویر و نقد کشیده و شیءوارگی را نیز به عنوان پیامد صنعت فرهنگ، به صورت شیءوارگی جنسی و شیءوارگی اداری، بازنمایی کرده است. در ساحت فرم، بهبهانی ابتدا با پیروی از سنت ادبی، مقلد است؛ اما مشخصا با آوردن مانیفستی در کتاب «خطی ز سرعت و از آتش» و کاربرد وزن های بی سابقه و کم سابقه در شعر فارسی، هنر خود را از بند تقلید رهانیده و به حیطه هنر خلاق وارد شده است. از این نظر می توان گفت شعر او، شعری اصیل و همنوا با هنر والای مدنظر مکتب فرانکفورت است. در واقع وی از این طریق، با نفی وضع موجود و کیفرخواست علیه نظم مستقر، به نقد پیامدهای صنعت فرهنگ پرداخته است.

    کلید واژگان: صنعت فرهنگ, شیء وارگی, زیبایی شناسی, محتوا, فرم}
    Kobra Moosavi Ghahfarokhi *, Jahangir Safari, Ebrahim Zaheri, Hamid Rezaie

    Paying attention to the negative effects of the culture industry is among the principles of critical aesthetics of Frankfurt School. Culture industry eliminates one's creativity and individualism through their assimilation. In this documentary research that was conducted using a descriptive-analytical approach, the first five books of Simin Behbahani, including Jay-e Pa (Footprints), Chelcheraq (Chandelier), Mar Mar (Marble), Rastakhiz (Resurrection), and Khatee ze Sorat va az Atash (A Trajectory of Speed and Fire), were analyzed from the critical aesthetics perspective. The results of this research showed that besides depicting the life narration of the persons such as the dancer, the prostitute, the employee, and the rich man as some manifestations of the culture industry like beauty industry and entertainment industry in her poems, Simin Behbahani has represented reification as the consequence of the culture industry in the form of gender reification and administrative reification. Regarding the form area, Behbahani is, at first, an imitator by following the literary tradition, but she has liberated her art from imitation and entered the creative art area by bringing a manifesto in Khatee ze Sorat va az Atash manuscript and using the unprecedented and rare weights in Persian poetry. It can be said that her poem is an authentic one and complies with the principles of Frankfurt School. This way, Behbahani has, in fact, criticized the consequences of the culture industry by negating the status quo and presenting an indictment against the established rhyme.

    Keywords: Critical Aesthetics, Culture Industry, Reification, Content, Form}
  • هادی موسوی*
    دانش اجتماعی که در دوره اسلامی شکل گرفته، در بخش مهمی از خود، تحت عنوان حکمت عملی شناخته شده است، آن نظامی از دانش که قانون ها، نظریات و مفاهیم ویژه ای برای شناخت اجتماعی فراهم ساخته است. شناخت این عناصر می تواند مسیر فهم زبان این دانش باشد. از جمله این نظریات، تفاسیر متعدد از اصلی است تحت عنوان «ترکیب» که با نظریه های مختلفی تفسیر شده است. ترکیب به عنوان اصلی متافیزیکی توانایی تفسیر اجزاء و عناصر مختلف طبیعیاتی و مابعدطبیعی را داراست. نمونه ای از این ترکیب ها در جهان انسان تحت عنوان جامعه شکل می گیرد. در این راستا با یک نگاه تحلیلی-تاریخی فرایند شکل گیری تفاسیر مختلف از نظریه ترکیب در خصوص واقعیت اجتماعی را بازخوانی کرده ایم و در نهایت دیدگاهی ابداعی در تبیین چیستی جامعه با استفاده از ترکیب اتحادی ماده و صورت در حکمت نظری و ترکیب انضمامی ماده و صورت در حکمت عملی ارائه شده است. در نتیجه ترکیب انضمامی آن، تفسیری از اصل ترکیب خواهد بود که تبیین هویت جامعه را عهده دار می شود. در یک توسعه نظری دیگر که با نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در تبیین هویات اجتماعی پدید آمده، ترکیب انضمامی پیوند ویژه ای با اعتباریات برقرار می کند. در نهایت، آن نظام عامی که بتواند مفاهیم و نظریات علوم اجتماعی دوره اسلامی را بیان کند، حکمت عملی آن دوره خواهد بود.
    کلید واژگان: ترکیب انضمامی, حکمت عملی, دانش اجتماعی, فلسفه اجتماع, ماده و صورت, نظریه های ترکیب}
    Hadi Mousavi *
    Social knowledge, which was formed in the Islamic era and is known as practical wisdom in an important part, is a system of knowledge that provides special laws, theories and concepts for social knowledge. Knowing these elements can be the way to understand the language of this knowledge. Among these theories, there are many interpretations of the original under the title of "composition" which has been interpreted with different theories. Composition as a metaphysical principle has the ability to interpret various natural and unnatural components and elements. An example of these composition is formed in the human world under the title of society. In this regard, with an analytical-historical view, we have reread the formation process of various interpretations of the theory of composition regarding social reality, and finally, an innovative point of view in explaining what society is by using the united composition of matter and form in theoretical wisdom and the concrete composition of matter and form in The strategy is presented. As a result, its concrete combination will be an interpretation of the principle of composition, which is responsible for explaining the identity of the society. Finally, the general system that can express the concepts and ideas of social sciences of the Islamic period will be the practical strategy of that period.
    Keywords: Composition Theories, Concrete Composition Of Matter, Form, Social Knowledge, Social Philosophy, Practical Wisdom}
  • Neda Haddadi, Ebrahim Sheikhzadeh *, Seyyed Abdulmajid Tabatabai Lotfi

    The present article investigates the collocation of verb and noun in Persian language by reviewing different approaches to investigate collocation, from the cognitive viewpoint. On this basis, theories of Cowie (1998) and Howarth (1996) is the theoretical framework of the present research.  The present research has been conducted based on data of standard Persian language (writing) and its data were selected from corpora of Intelligent Signal Processing Research Center and Dehkhoda Dictionary.  The cognitive study of the data is based on the collocation of the word "zadan". For example, for the cognitive analysis of the collocation of "del be darya zadan", different readings of the words " del be darya " and "zadan" and their combination in two sensor motor and non sensor motor domains have been investigated. It is generally concluded from the present research that in Persian language, it is possible to study the motivation of the speakers to use collocation of the words with cognitive tools such as form, schema, and prominence, and give a new classification of this linguistic phenomenon. On this basis, one can propose the classification of free and open collocation based on the degree of prominence and schema. The frequency of collocation can also be predicted based on these two cognitive criteria. The present thesis has been written in five chapters as introduction, review of literature, concepts and theoretical framework, data analysis and conclusion.

    Keywords: Collocation, cognitive linguistics, Form, Schema, Prominence}
  • پیام زین العابدینی*
    رسانه سینما پس از پشت سر گذاشتن تجربه های اولیه خود تلاش کرد شیوه های گوناگونی در ساخت فیلم ایجاد کند. فیلم سازان برای مورد توجه قرار گرفتن آثارشان از سوی تماشاگران، هنرمندان و منتقدین در هر برهه زمانی روش های را در زمینه روایت و ساختار تجربه کرده اند و در آثارشان سبک و سیاقی را پدیدار ساختند که تازگی داشت و بدیع بشمار می رفت. این تغییر و تحول مستمر در گذر زمان، آرمان خواهی ویژه ایی را بوجود آورده است که باعث شده سینما نزد مخاطبان همچنان هنری جذاب و نو جلوه نمایی کند. این رفتار در دوره های گوناگون بخصوص در نحوه بیانی شروع و پایان فیلم جایگاه ویژه ایی را به خود اختصاص داده که قابل بحث و مورد توجه است. هدف پژوهش حاضر کاربردی و مسیله اصلی آن واکاوی تجربه گرایی شروع و پایان فیلم در سه دوره کلاسیک، مدرن و پست مدرن است. روش تحقیق کیفی با رویکردی مروری بر مبنای مطالعه کتاب و اطلاعات فیلم و سینما می باشد. نتیجه حاصله نشان از آن دارد تجربه گرایی در جابجایی زمان روایی سینمای هنری یا تجاری وابسته به شروع و پایان فیلم، در سبک ها و دوره های سینمایی زیبایی شناسی و بیانی فیلمیک ایجاد کرده است و در جایگاه آرمانی و زنده بودن رسانه سینما نقشی اساسی و پویا داشته است.
    کلید واژگان: مدلاسیون, شروع فیلم, پایان فیلم, فرم. روایت}
    Payam Zinalabedini *
    After making its initial experiences, cinema media attempt to create different ways of making movies. In order to absorb more audiences, artists and critics and filmmakers have experienced some methods in the field of narrative and structure at any point in time, and in their works, and have revealed a new and novel style. This continuous change and development over time has formed a special idealism that has caused cinema to appear continuously as an attractive and new art to the audience. In different periods, especially in the way of expressing the beginning and end of the film, this behavior had a special position that can be discussed and considered. The present study is an applied design and its main problem is to analyze the experimentalism of the beginning and the end of the film in three classical, modern and postmodern periods. This paper is a qualitative research with a review approach based on book study, film and cinema information. We find that experimentalism has created aesthetic and expressive filmic styles and periods in shifting the narrative time of art or commercial cinema depending on the beginning and end of the film, and has played a crucial and dynamic role in the ideal position and vitality of cinema media.
    Keywords: Modulation, beginning of films, end of films, form, Narration}
  • امیر مقدم متقی*، علی احمدزاده
    کتاب «علم الاجتماع الادبی» تالیف انور عبد الحمید الموسی از جمله تالیفات اخیر است که نویسنده در آن به شکلی جامع به سیر پیدایش و رشد و تحول جامعه شناسی ادبی از آغاز تا به امروز پرداخته و در کنار آن فصلی را نیز به آثار عربی در این حوزه و نقد آن ها اختصاص داده است. به منظور معرفی این کتاب بر آن شدیم تا این اثر را با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی از دو جنبه شکلی و محتوایی مورد بررسی قرارداده تا در نهایت، محاسن و معایب و میزان موفقیت نویسنده در تالیف این اثر آشکار شود. بر اساس نتایج حاصله می توان روانی و شیوایی اسلوب، رعایت قواعد نگارشی، تناسب محتوا با عنوان و تسلسل منطقی میان مطالب، استحکام و دقت و بی طرفی در تحلیلها و نقدها را از جمله محاسن این کتاب بر شمرد و نوع طرح جلد، اختلاف در نوع و اندازه قلم ها، عدم تازگی در عنوان و کلی بودن آن، عدم تحقق اهدف پژوهش، صرف جمع آوری مطالب، شیوه استناد دهی نامناسب و غیر علمی، تکرار مکررات و مطالب، مساله مند نبودن اثر و خاتمه نامناسب را از مهمترین نقیصه ها و معایب این اثر دانست.
    کلید واژگان: ادبیات, جامعه, نقد جامعه شناختی, ارزیابی شکلی و محتوایی, ویژگی های فنی, روش شناختی}
    Amir Moqaddam Mottaqi *, Ali Ahmadzadeh
    The book "The Science of Literary Society" written by Anwar Abdul Hamid Al-Musa is one of the recent works in which the author comprehensively deals with the emergence and growth of literary sociology from the beginning to the present day. As well as a chapter on Arabic works in this area, their critique is also given. In order to introduce this book, we decided to examine this work based on a descriptive analytical method from both formal and content aspects to finally reveal the advantages and disadvantages and the success rate of the author in writing this work. Based on the results, we can consider the psychological and eloquent style, observance of writing rules, fit of the content with the title and logical sequence between the contents, strength and accuracy and neutrality in the analyses and critiques, among the advantages of this book. Type and size of fonts, lack of novelty in the title and its generality, failure to achieve the purpose of research, mere collection of materials, inappropriate and unscientific citation method, repetition and content, non-problematic work, bias in quoting content and conclusion, and being inadequate, are considered among the most important flaws and shortcomings of this work.
    Keywords: Literature, society, Sociological Critique, Form, Content Evaluation, Technical, Methodological Features}
  • مجید بنایی اسکویی*
    تفکیک بین اعمال مدنی و تجاری و شناسایی فعالیتها و معاملات تجاری از دیرباز منشا آثار بسیاری بوده که به تدریج در اغلب نظامهای حقوقی بهصورت مدون و در قالب قوانین تجاری مورد پذیرش قرار گرفته است. کتاب حقوق تجارت جلد اول در بیان مقدمات حقوق تجارت و با تمرکز برحقوق و تکالیف بازرگانان و شناسایی اعمال تجاری برای دوره کارشناسی حقوق، منطبق با قانون تجارت ایران تدوین شده است. نقد کتاب حاضر با استفاده از معیارها و مشخصه های شناخته شده، به منظور ارزیابی اثر و مآلا شناسایی نقاط ضعف و قوت آن در جهت ارتقا و بهبود پژوهش انجام شده است. از مهمترین نواقص کتاب، میتوان به فقدان جامعیت محتوایی و تا حدودی ضعف مباحث تحلیلی اشاره نمود که علل تدوین اثر را تحت شعاع خود قرار داده است. از آنجا که کتاب مورد بررسی، یکی از کتب دانشگاهی است، ضرورت تکمیل و ارتقاء آن قطعا هم برای نویسنده و هم برای دانشجویان مفید خواهد بود. امید است در چاپهای بعدی برخی ایرادات رفع گردد.
    کلید واژگان: کلیات, حقوق تجارت, نقد, ارزیابی, شکل و محتوای اثر}
    Majid Banaeioskoei *
    The distinction between civil and commercial practices and the identification of commercial activities and transactions have long been the source of many effects that have gradually been accepted in most legal systems in a codified form and also in the form of commercial laws. The book of Commercial Law, Volume 1 has been compiled in accordance with the Iranian Commercial Code, stating the basics of commercial law and focusing on the rights and duties of businessmen and identifying commercial practices for the undergraduate law course. The critique of the present book has been done using the known criteria and characteristics in order to evaluate the book and to identify its strengths and weaknesses in order to promote and improve the research. One of the most important shortcomings of the book is the lack of comprehensiveness of content and the weakness of analytical discussions, which has overshadowed the reasons for compiling the work. Since the book in question is one of the academic books, the need to complete and upgrade it will definitely be useful for both the author and the students. It is hoped that some issues will be modified in future editions.
    Keywords: Generalities, Commercial Law, critique, Evaluation, Form, Content of the Work}
  • Afshin Ghorbani Param *
    Every child in this planet wishes a peaceful and safe environment for reaching their dreams.By physical and mental restriction, Children have to obey different conditions. These limitations are doubled for working child. Space has devoted time and working child’s environment to itself and can provide their personal and social need. Improving the spaces and environments can have an impressive effect on health, physical and mental growth, education, and creativity.The current project has been done with the purpose of designing environmental form for increasing social and educational services for child labor. The research method is based on Phenomenology. Statistical population contains 15 professors, social workers, research, architectural experts. The sample size continued with Theoretical saturation. Results have shown that caring about safety, attraction, scale, accessibility and form is necessary.
    Keywords: educational environment, Social, Form, child labor, 22 district}
  • کریم اسگندری*، شادی عرفای جمشیدی، المیرا شاکری، شیدا عرفای جمشیدی
    با توجه به لزوم ایجاد ارتباطات قوی بین صنعت و دانشگاه جهت استفاده از نظریه های علمی در صنعت، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی ضروری می باشد. هدف از مقاله حاضر بررسی و نقد کتاب موردکاوی های مدیریت رفتار سازمانی می باشد. روش ارزیابی و نقد این اثر، اسنادی- تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی و محتوایی اثر می باشد. به طور کلی از نظر بررسی شکلی اثر، کیفیت شکلی اثر خوب بوده، با وجود این، نقاط ضعف شکلی اثر عبارت هستند از: عدم استفاده از نماد و نشان مشخصی از مدیریت رفتار سازمانی در طرح روی جلد کتاب، عدم استفاده از جداول، نمودارها و اشکال در داخل متن می باشد. به لحاظ محتوا، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی یکی از نقاط قوت اثر می باشد. هر چند اثر از عدم نظم منطقی و انسجام محتوایی، عدم دقت محتوایی، نقایص محتوایی رنج می برد. به طور کلی تحلیل محتوای کتاب های علمی و دانشگاهی می تواند نقاط قوت و ضعف احتمالی آن ها را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا و شکل، متناسب با اهداف تعیین شده و اصول علمی در اختیار برنامه ریزان و مولفان کتاب های دانشگاهی قرار دهد.
    کلید واژگان: مدیریت رفتار سازمانی, موردکاوی, نقد, ارزیابی, شکل و محتوای اثر}
    Karim Esgandari *, Shadi Orafaye Jamshidi, Elmira Shakeri, Sheida Orafaye Jamshidi
    Due to the need to establish strong links between industry and academia to use scientific theories in industry, the use of case study in the management of organizational behavior is necessary. The purpose of this paper is to review and critique the book “Case Studies of Organizational Behavior Management”. The method of evaluation and critique of this work is citation-analytical and in accordance with the model proposed by the Council for the Study of Humanities Texts and Books in the framework of general introduction, form and content study of the work. In general, in terms of the form of the work, the form quality of the work is good, despite these formal weaknesses of the work are: not using a specific symbol of management behavior in the design on the cover of the book, not using tables, charts and the bug is inside the text. In terms of content, the use of case study method in managing organizational behavior is one of the strengths of the effect. However, the work suffers from lack of logical order and content coherence, content inaccuracy, and content defects. In general, the analysis of the content of scientific and academic books can provide their possible strengths and weaknesses for the possible modification and change of content and form, in accordance with the set goals and scientific principles to the planners and authors of academic books.
    Keywords: Organizational Behavior Management, Case Study, critique, Evaluation, Form, Content of the Work}
  • مریم محمدی*، مرتضی رفیعی بالان
    بررسی میزان تعلق مکانی به شهر جدید اندیشه پس از گذشت بیش از سه دهه هدف این نوشتار بوده و این شهر از میان 4 شهر جدید اطراف تهران، به دلیل جذب جمعیتی بیشتری، به عنوان نمونه انتخاب شده است. روش پژوهش در بررسی نمونه ی موردی، مبتنی بر پرسشگری بوده و 385 پرسش نامه به صورت تصادفی در فاز منتخب، در روزهای غیر تعطیل و در فضاهای عمومی این محدوده مانند پارک ها و همچنین درب منازل و مغازه های محلی توزیع و تکمیل شده است. در این پژوهش، تحلیل ها مبتنی بر نظرات متخصصین و تحلیل کمی پرسش نامه ها با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس. انجام شده است. روش تحلیل همبستگی نشان می دهد، بین عوامل ذهنی و عینی از یک سو و میزان تحقق حس تعلق مکانی از سوی دیگر، رابطه ی معناداری وجود دارد و بسیاری از شاخص ها با کشش فضایی (متغیر ترکیبی که از سه متغیر اصلی پرسشنامه به دست آمده) رابطه معنی داری داشته اند. همچنین نتایج نشان می دهد، شهر جدید اندیشه درزمینه ی همبستگی و تعامل اجتماعی در وضعیت نامناسبی قرار دارد. درزمینه ی خوانایی و وضوح معابر و تقاطع ها در شهر ویژگی خاصی برای ساکنین وجود ندارند. در رابطه با تعاملات اجتماعی، شاخص تعامل با همسایگان ملاک بررسی بوده؛ در زمینه ی تمایل پاسخ دهندگان برای ترک شهر، نیمی از مشارکت کنندگان، پاسخ منفی داده اند و بنابراین به نظر می رسد شهر اندیشه توانسته است تعلق مکانی حداقلی را برای ساکنین خود ایجاد نماید.
    کلید واژگان: تعلق مکانی, مدل مکان, فرم, فعالیت, تصویرذهنی, شهر جدید اندیشه}
    Maryam Mohammadi *, Morteza Rafiee Balan
    This study explores the belonging to a place in the new town of Andisheh after three decades. This town has gained a higher population among four new towns around Tehran, which was a reason why it was selected as a case for the study.The methodology of this study is based on inquiry, and 385 questionnaires were randomly distributed and completed on working days in public spaces of the area such as in parks, at doors, and in local stores. The analyses were performed based on expert opinions, and the questionnaires were quantitatively analyzed by using SPSS software. The correlation analysis method indicated that there is a significant relationship between objective and objective factors on the one hand, and belonging to a place on the other hand, and many of the indexes had significant relationships with spatial attraction (a combined variable of the questionnaire’s three main variables). Further, they showed that the new town of Andisheh has an improper position in terms of correlation and social interaction. In the readability and clarity of passages and intersections of the town, there were no specific features for the residents. Furthermore, the index of neighbor interaction was investigated for social interactions. However, half of the participants stated that they were not willing to leave the town.
    Keywords: Belonging to a place, Place theory, Form, Function, image, New town of Andisheh}
  • فرزانه فرشادی، منصور وثوقی*
    در بسترهای تاریخی، دوگانه مادر-کودک با حضور میانجی هایی مانند بهداشت، پزشکی و فناوری به زنجیره مادر-میانجی-کودک ترکیب بندی شده است؛ به این معنی، مفصل بندی روابط مادر و کودک یا کنش فرزندآوری از گذر میانجی ها در ضرورت های تاریخی تغییر یافته و خانواده های مختلف گسترده به صورت هسته ای صورت بندی شده است. پس آیا با تغییر صورت خانواده، محتوا یا معنای مادر شدن نیز در یک فرایند تاریخی متناسب با تغییرات فرم خانواده در فهم کنشگر دوباره مفصل بندی می شود؟ اگر چنین است چگونه تغییرات معنایی نزد کنشگر رخ می دهد؟ و مفصل بندی فهم و معنای مادرشدن در گذر زمان چه تغییراتی کرده است؟ این ها مسایلی است که این مقاله به کمک مفاهیم فرم، محتوا، ساختار آگاهی نزد زیمل و هوسرل در جست وجوی پاسخ آن است. روش اصلی برای استخراج معانی، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. هدایت مصاحبه براساس مولفه های سنخ آرمانی محقق ساخته پیش برده می شود، تا امکان مقایسه و تغییر معنا در میان نسل ها فراهم شود. طبقه بندی مصاحبه شوندگان نیز براساس دوره شناسی و بسترهای تاریخی است. درنهایت با انطباق یافته ها بین تجربه زیسته سه نسل از زنان، تحول محتوای کنش فرزندآوری در بسترهای اجتماعی آشکار می شود. به این صورت، سه گونه مفصل بندی نظام معنایی مادری شامل گذار، ترازمند و ارادی صورت بندی می شود که به ترتیب با سه فرم نیمه هسته ای-نیمه مستقل، هسته ای و الحاقی مرتبط هستند. نتیجه اینکه با حصول آگاهی از موضوع شناخت بدن، نگرش به فرزندآوری (ارزش) نیز در نسبت های جدیدی بازشناسی می شود. در همین صورت بندی جدید از ارزش است که مرحله دیگری از معنای مادری نزد کنشگر برساخته می شود.
    کلید واژگان: آگاهی, تجربه زیسته, تحول معنای مادری, خانواده, محتوا و فرم}
    Farzaneh Farshadi, Mansour Vosooghi *
    A Cognitive Study of the Mothering Meaning Evaluation and Family Form Changes Mediated by Contemporary Medical Contexts Farzaneh Farshadi[1]Mansour Vosoughi[2]AbstractThroughout the history, the mothering formation has been articulated differently due to the mediators such as health, medicine and technology. The articulation of the mother-child relationship or the act of childbearing has been changed through mediation via historical necessities, and different families, such as the extended, the nuclear, have been formed.Thus, has the content or meaning of motherhood re-articulated in a historical process along with the changes of family form? If so, how do semantic changes occur with the actor’s understanding? This article seeks to discover the answers with theories of Simmel, Husserl through concepts of form, content and consciousness.The semi-structured interview is the base of collecting data and conducts by the components of a researcher-made ideal type. The interviewees are classified based on chronology context.Finally, three types of articulation of the maternal semantic system (Transition, Balanced, Voluntary) are recognized, which are related to three forms (Semi-nuclear and Semi-autonomous nuclear, Adjoining), respectively.As a result, the attitude towards childbearing (value) is also articulated in new understanding by the acquisition of knowledge, understanding of the subject of cognition (body) it is in this new formulation of value that another stage of maternal meaning is constructed for the actor.   Key words: Consciousness, Family, Form and context, lived experience of mothering, Mothering meaning  [1] PhD Student in Cultural Sociology, Research Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran[2] PhD in Sociology, Research Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author)[email protected]
    Keywords: consciousness, _ Family, _ Form, context, Form, context, Family, lived experience of mothering, _ Mothering meaning}
  • لیلی خراشادیزاده*

    پایپوشهای سنتی، در گذر زمان همواره تحت تاثیر عواملی چون آب و هوا و شرایط اقلیمی هر منطقه، سنت‌ها، آداب و رسوم، شیوه زندگی و شغل و پیشه، در انواع مختلف و متفاوتی جلوه‌گر شده‌اند. زیبایی، تنوع در فرم، رنگ و جنس، و تناسب این سه مورد با شرایط اقلیمی و فرهنگی، و همچنین استفاده از مواد و مصالح طبیعی و بومی، از جمله ویژگی‌های آشکار این پایپوش‌ها است. شهرستان بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی، از جمله مناطقی است که در گذشته تولیدات پایپوش آن از شهرت و آوازه بسیاری در منطقه و حتا کل کشور برخوردار بوده است. هنر-صنعتی بومی که امروزه از آن چیزی جز نام و آوازه، و معدود استادکاران کهنسال، باقی نمانده است. این در حالی است که علاوه بر اهمیت فرهنگی و تاریخی، پیشهی کفاشی سنتی به عنوان هنر-صنعتی بومی، به دلایلی همچون تکیه بر دانش و نیروی کار بومی و بهره‌گیری از مواد و مصالح محلی و در دسترس، می‌تواند از جنبه اقتصادی و اشتغالزایی نیز حایز اهمیت ویژه باشد. هدف از انجام این پژوهش شناسایی و معرفی هنر-صنعت کفاشی سنتی در شهرستان بیرجند، محصولات، فرآیند تولید و ابزار و مصالح مورد استفاده در این صنعت می‌باشد. بدیهی است که گام اول در زمینه‌ی حفظ واحیاء این پیشهی بومی، شناسایی و معرفی آن است تا پیش زمینه آن فراهم گردد تا با رفع نواقص و بهینهسازی، و همچنین با تکیه بر خلاقیت و نوآوری، پایپوش سنتی به محصولی کاربردی برای مصرف کننده امروزی تبدیل شود. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام می‌پذیرد. بدین‌صورت که با بهره‌گیری از فنون گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای، مشاهده و مصاحبه و با تکیه‌بر رویکرد تاریخی-تحولی تلاش می‌گردد تا پیشه کفاشی سنتی و نمونه تولیدات آن در شهرستان بیرجند شناسایی و معرفی گردد.

    کلید واژگان: بیرجند, هنر بومی و سنتی, پایپوش, کفاشی سنتی, شکل}
    Leyli Khorashadizade *

    Traditional footwear, during the time, are always effected by some factors such as weather and climate of each region, traditions, customs, life style and occupations, has appeared in different types. Concinnity, variety in form, color and material, and appropriateness of these three factors with climate conditions and culture, and also use of natural and native materials, are some of prominent properties of these footwear. Birjand County, which is located in the shout of Khorasan province, is one of the areas that its footwear products had a lot of fame in the region and also in the country in the past. A native Art-Industry which today, except its fame and a few old masters, anything is remained from that. While, in addition to its historical and cultural importance, profession of traditional shoemaking as a domestic Art-Industry, can has special importance from economical and employment aspects, for some reasons such as utilization of native knowledge and workforces, and also usage of native materials. Therefore, the main objective of this essay is include recognizing and introducing of Art-Industry of traditional shoemaking in Birjand, scrutiny of its products, manufacture methods and used materials. It is obvious that the first step for preserving and reviving of this domestic profession is its recognition and introduction, which provided a context to convert the traditional footwear into a practical product for today's customers, with eliminating its defects and optimization.

    Keywords: Birjand, Domestic, traditional art, Footwear, Traditional shoemaking, Form}
  • پیام زین العابدینی*، مریم حشمت نژاد

    گذر از تجربه های ابتدایی و سینمای اولیه، فیلم سازان را به سوی مسیری هدایت کرد که برای جلب مخاطب، به چگونگی نمایش داستان در فیلم توجه کنند. سینمای صامت و سینمای ناطق، شیوه های مختلف روایت را در دوره های سینمای کلاسیک، مدرن و پست مدرن در فرم های گوناگون سینمای هنری، جنبش ها و سبک های سینمایی آزموده و تجربه کرده اند؛ که هر کدام ویژگی های منحصربه فردی دارند. سینمای اولیه، به دلیل عدم توانایی استفاده از صدا، قصه های بدون کلام را در تولیداتش مورد توجه قرار می داد، اما سینمای معاصر و به خصوص هنرصنعت رسانه انیمیشن، با در نظر گرفتن ارزش های بصری و خصایل زبیایی شناسی از ساختار بدون کلام، بهره می جوید. سینمای بدون کلام شکلی آگاهانه است که می تواند غالب های روایی گوناگونی را به شکلی تجسمی و بصری تولید کند و مخاطبان رده های سنی و فکری متفاوت را به سوی این نوع سینما جذب کند. این پژوهش با هدف کاربردی، ضمن مرور پیشینه روش های روایت پردازی در سینما، تلاش دارد به این مسئله بپردازد که فیلم های انمیشین معاصر چگونه از کارکردها و تکنیک های بصری در روایت آثار بدون کلام استفاده می کنند. روش تحقیق حاضر کیفی، با رویکردی فرمالیستی و با استفاده از مطالعه منابع کتابخانه ای و آرشیوهای شنیداری و دیداری به تحلیل انیمیشن داستان خرس، به عنوان انتخابی هدفمند از انمیشین های بدون کلام (1990-2017) پرداخته است. نتیجه حاصله نشان از آن دارد که در انیمیشن های بدون کلام، هجوم و انباشت عناصر بصری و صوتی در رساندن اطلاعات روایی تاثیر وافری دارند.

    کلید واژگان: روایت, فرم, تکنیکهای بصری, انیمیشن, انیمیشن بدون کلام}
    Payam Zinalabedini *, Maryam Heshmat Nejad

    Going through elementary experiences and early cinema, led filmmakers to pay attention to how the story is portrayed in the film in order to attract the audience. Silent cinema and sound cinema have tried and experienced different methods of narration in the periods of classical, modern and postmodern cinema in various forms of artistic cinema, movements and cinematic styles; each of which has its unique features. Early cinema, due to its inability to use sound, considered silent stories in its productions, but contemporary cinema, and especially the art of animation, uses silent structure, taking into account the visual values and linguistic features. Silent cinema is a conscious form that can produce various narrative dominances in a visual and pictural way and attract audiences of different age and mindset to this type of cinema. This applied research, while reviewing the background of narrative methods in cinema, tries to address the issue of how contemporary animated films use visual functions and techniques in the narration of silent works. The present qualitative research method, with a formalistic approach and using the study of library resources and audio-visual archives, has analyzed the” Bear Story” animation as a purposeful selection of silent animations (1990-2017). Findings of the study show that in silent animations, the influx and accumulation of visual and audio elements have a great effect on conveying narrative i.

    Keywords: narrative, form, Visual Techniques, animation, Silent Animation}
  • غلامرضا گودرزی، منصوره معینی کربکندی*

    هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مدیریت اسلامی (مدل ها و موانع تحقق آن در جامعه و سازمان ها) می باشد و ابتدا کتاب از جهت روشی مورد ارزیابی و سپس از جنبه محتوا و ساختار مورد توجه قرار می گیرد. همچنین نقاط قابل توسعه کتاب جهت غنی تر شدن کتاب و باز کردن زمینه های دیگر تحقیق عنوان می شود. روش ارزیابی و نقد این اثر، استنادی - تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی و محتوایی اثر می باشد. این اثر از عدم نظم منطقی و انسجام محتوایی، عدم دقت محتوایی، نقایص و خطاهای محتوایی رنج می برد. کیفیت فنی اثر خوب بوده و قواعد عمومی نگارش رعایت شده است. با وجود این نقاط ضعف شکلی اثر عبارتند از طرح ساده جلد کتاب، صفحه آرایی ساده، عدم رعایت تناسب حجم فصل ها، تفصیل بیش از حد پیوست کتاب، عدم جذابیت جداول، فقدان فهرست جداول، نمودارها و شکل ها. به طور کلی تحلیل محتوای کتاب های دانشگاهی می تواند نقاط قوت و ضعف احتمالی آنها را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا و شکل، متناسب با اهداف تعیین شده و اصول علمی در اختیار برنامه ریزان و مولفان کتاب های دانشگاهی قرار دهد.

    کلید واژگان: مدیریت اسلامی, نقد, ارزیابی, شکل و محتوای اثر}
    Gholamreza Godarzi, Mansooreh Moeini Korbekandi *

    The purpose of this article is to review and critique the book Islamic Management (Models and Obstacles to its Realization in Society and Organizations). First, the book is evaluated in terms of method and then in terms of content and structure. Also, the extensible points of the book are mentioned in order to enrich the book and open other fields of research. The method of evaluation and critique of this work is citation-analytical and in accordance with the proposed model by the Council for the Study of Humanities Texts and Books in the context of the general introduction, the form and content of the work are examined. This work suffers from a lack of logical order and coherence of content, content inaccuracy, content defects and errors. The technical quality of the work is good and the general rules of writing have been observed. Despite these, the formal weaknesses of the work are simple book cover design, ‌simple page layout, failure to observe the proportion of the volume of the seasons, ‌excessive detail attached to the book, lack of attractive tables, and ack of list of tables, charts, and figures. In general, the analysis of the content of the academic books can provide the potential strengths and weaknesses of these books for the modification and possible change of content and form, in accordance with the set goals and scientific principles to the planners and authors of academic books.

    Keywords: Islamic Management, critique, Evaluation, Form, Content of the Book}
  • علی مهدیان، علیرضا شیخی*

    کانت مدینه اسفراین المکان الاول الذی ضربت فیه اول عمله نقدیه فی عصر الإیلخانیین. الهدف من هذا البحث هو دراسه شکلیه ومضمونیه للکتابات علی العملات النقدیه الإیلخانیه التی ضربت فی مدینه اسفراین، من ثم الإجابه عن الاسیله التالیه: ما النقوش والکتابات التی استخدمت فی العملات النقدیه الإیلخانیه المضروبه فی اسفراین؟ ماذا تعنی کتابات العملات النقدیه الإیلخانیه المضروبه فی اسفراین؟ منهج البحث تاریخی، ووصفی ضمن تحلیل المضمون. عنی المجتمع الإحصایی بدراسه 42 عمله نقدیه ضربت فی اسفراین. تشیر النتایج الحاصله إلی ان الإیلخانیین قد صمموا عده نقوش علی العملات النقدیه مثل نجمه خماسیه، ونجمه سداسیه، وثمانیه مملوءه، ودایره، ومندل، وزهور متعدده الاوراق، وزهره النفل، وصف دوایر علی الجوانب وفارس، واسد. وکانت لغه النقوش علی العملات النقدیه المضروبه فی اسفراین تتبدل من الخطوط العربیه والفارسیه والایغوریه والصینیه تبعا لتولی الإیلخانیین السلطه وزوالهم عنها. علی الرغم من انهم کانوا یعتنقون الادیان مثل الشامانیه، والبوذیه والمسیحیه والیهودیه لکنهم تساهلوا فی اعتناق الإسلام ضمن المجالات السیاسیه فی إیران. إضافه إلی الشعایر الإسلامیه، انعکست جلیا شعایرهم الدینیه، علی العملات النقدیه المضروبه معبره بذلک عن ثقافتهم. إن اختلاف دین حکام المغول مع الشعب الإیرانی وسیاستهم الدینیه والحکومیه، تضمنت اکبر قدر من التغیرات من ناحیه المحتویات والنقوش التی انعکست علی المسکوکات والتی یمکن دراستها علی ثلاث دورات عامه.

    کلید واژگان: اسفراین, إیلخانی, عمله نقدیه, محتویات الکتابات والنقوش}
    Ali Mahdian, Alireza Sheikhi*

    In the city of Esfarayn, for the first time coins were minted during the Ilkhanid era. The aim of the current study is to examine the form and content of inscriptions on those coins and seek answer to the following questions: What are the motives of engraving on Esfarayn coins of the Ilkhani period? What meanings the inscriptions of Ilkhanid coins contain with? The research method applied here is historical, descriptive and analytical. The statistical population of the study is 42 coins minted in Esfarayn. The results show that the Ilkhanids designed a variety of designs such as pentagonal, hexagonal and octagonal stars, circle, mandala, multicolored flowers, clover flowers, circle, borders and horseman for coins. Calligraphic changes with Arabic, Persian, Uyghur, Chinese scripts and motifs multiplied on Esfarayn coins, with the appointment and removal of Ilkhan. Despite religious beliefs of Shamanism, Buddhism, Christianity and Jews, they established religious tolerance in the political arena of Iran by accepting Islam. In addition to Islamic rituals, they could also reflect their own religious rituals on the coins bearing cultural messages. The differentiation of Mongolian rulers from the Iranian people and their religious and governmental policies reflects most changes in terms of themes and contents reflecting on the coins that have been studied in three periods altogether.

    Keywords: Esfarayn, Ilkhanid, Coins, Contents, Form}
  • احسان ذبیحی فر*

    کتاب «فرم و آفرینش در موسیقی ایران» بر اساسیکی از عناوین دروس دانشگاهی در رشته ی موسیقی ایرانی نگاشته و تدوین شده است و دست کم به این دلیل که منابع مکتوب در این زمینه بسیار محدودند، کتاب حاضر منبعی باارزش تلقی می شودونقد آن نیز با هدف ایجاد زمینه های بیش تر مطالعه در این حوزه انجام شده است. تامین کننده ی بخش عمده ای از پشتوانه های نظری این کتاب، ایده پردازی ها و تجربیات شخصی نویسنده به عنوان یک متخصص با سابقه و خوش نام در این زمینه بوده است. به کارگیری نمونه های متعدد و متنوع، مرتبط با عناوین و مطالب وهم چنین محتوای بخش آخر کتاب درخصوص گونه های معمول در موسیقی ایرانیاز نقاط قوت اثراست. اما مواردی هم چون پراکندگی مطالب در برخی عناوین،عدم ارایه ی تعریف و توضیح لازم در مورد برخی اصطلاحات و ابهام در به کارگیری بخشی از واژگان تخصصی از نقاط ضعف این کتاب هستند.

    کلید واژگان: آهنگ سازی, آفرینش, فرم, موسیقی ایرانی, ملودی, تصنیف}
    Ehsan Zabihifar *

    The book “Form and creation in Iranian music” has been written and edited based on one of the academic courses of Iranian music and at least because of the lack of references in this field, this book is considered as a referable and rich source, its criticize has been done with the aim of developing the domains of study in this field. The source of the major theoretical backgrounds of the book is the personal experiences and ideas of the author, as a well-known export in this field. Using numerous and various examples related to the titles and issues as well as the content of the last chapter about the genres in Iranian music can be considered as the highlights. Incoherence of the contents in certain titles, not presenting and enough explanations of some expressions and ambiguity when using certain specialized vocabulary can be counted as weaknesses of the work.

    Keywords: Composition, Creation, form, Iranian Music, Melody, Tasnif}
  • عیسی امن خانی *
    برخلاف سنت استادانی چون فروزانفر، همایی، زرین کوب و... که عمدتا به زندگی و اندیشه نویسنده/ شاعر می پرداختند برخی از آثار دکتر شفیعی کدکنی خاص و متفاوت با این سنت است چرا که جدای از محتوا و درونمایه به مساله فرم و شکل آثار ادبی نیز توجه داشته، گاه کتاب (موسیقی شعر) یا مقالاتی کاملا شکل مدارانه (فرمالیستی) نوشته اند. رستاخیز کلمات: درس گفتارهایی درباره نظریه ادبی صورتگرایان روس در این میان فرمالیستی ترین اثر ایشان است که در آن نه تنها به معرفی فرمالیسم (تاریخچه، آموزه ها و شخصیت های تاثیرگذار آن) پرداخته شده است، بلکه برخی از مقالات ایشان که با الهام گیری از آراء آنها نوشته شده اند، نیز در آن گنجانده شده است.
    با تمام محاسنی که این کتاب (همانند تمام آثار دکتر شفیعی کدکنی) دارد، انتقاداتی نیز می توان بر آن وارد ساخت. اصلی ترین این انتقادات عبارتند از: 1. بیان ناقص (و شاید هم نادرست) زمینه/زمینه های پیدایش فرمالیسم روسی 2. فقدان انسجام نظریه های ارائه شده از سوی نویسنده کتاب 3. وجود برخی گزاره های ابطال ناپذیر و غیر علمی در کتاب 4. و در نهایت گنجاندن فصل هایی مانند«تکامل موتیف کوزه گر در شعر خیام» که با فضای فرمالیستی کتاب رستاخیز کلمات تناسبی ندارند.
    کلید واژگان: رستاخیز کلمات, شفیعی کدکنی, فرمالیسم, فرم, صورتگرایان روس}
    Issa Amankhani *
    Contrary to the tradition of some professors such as Forouzanfar, Homaee, Zarrinkoub who mainly discussed on life and thought of the author / poet – some of the works by Dr. Shafiee Kadkani are specific and different because they have emphasized on the question of form and the form of literary work apart from the content and theme, and they have written sometimes books (poetry, music) or perfectly form oriented articles (based on formalist). Resurrection of words: in this meantime, a lesson of speeches on literary theory of Russian formalists has been the most formalist work by him in which not only is discussed on the introduction of the formalism (history, teachings and characters affected), but also some of his articles have been included which have been written with inspiration from their ideas.
    With all the advantages that this book has (such as all works by Dr. Shafiee Kadkani), there are some criticisms on it. The main criticisms are as follows: 1- incomplete expression (and possibly incorrect) background / context of the emergence of Russian Formalism, 2- lack of coherence of theories presented by the author, 3- some irrefutable and non-scientific propositions in the book and 4- finally, the inclusion of chapters such as "potter motif evolution in the poetry of Omar Khayyam" which is not consistent with formalism space of the book of resurrection of words.
    Keywords: resurrection words, Shafiee Kadkani, formalism, form, Russian formalists}
  • حمید عسکری رابری*
    کتاب «بنیان های نظری وعملی موسیقی فیلم با رویکرد سینمای کشورهای اسلامی» نخستین اثر منتشر شده در ایران است که به مطالعه مبانی نظری و عملی کاربرد موسیقی در سینما پرداخته و با نگاهی نو مهمترین عناصر و ابزار هنری موسیقی و درام را در بستر «قابلیت بیان مشترک» بررسی کرده است. در این اثر با بررسی نقش موسیقی فیلم در صنعت سینمای مصر، زوایای جدیدی از جایگاه موسیقی در سینمای کشورهای اسلامی، از زاویه دید هنرمند شرقی نشان داده شده و با مقایسه دو فیلم مذهبی محمد رسول الله (ص) و مصائب مسیح(ع) از منظر «بازنمایی موسیقی فیلم»، کارکرد همسوی موسیقی در بیان لایه های معنایی فیلم طرح گردیده است. این مقاله به برخی نقاط قوت کتاب همچون: کیفت مطلوب بررسی عناصر و ابزار هنری موسیقی و درام، تحلیل های منسجم و چندوجهی مرتبط با سینمای مصر، نوآوری در طرح مبحث بازنمایی موسیقی فیلم های مذهبی و بیان رسا و روان اشاره کرده است. همچنین با نقد شکلی اثر درباره صفحه آرایی، کیفیت چاپ عکس ها، ویرایش تخصصی و اغلاط چاپی اشکالاتی طرح نموده و در تحلیل محتوا به مسائلی نظیر تاثیر فقدان عنوان بندی فصل دوم بر انسجام معنایی آن، عدم جامعیت مباحثی مانند «فرم و سازگزینی» و «بازنمایی موسیقی» به علت ضعف تالیف و عدم استناد کافی به منابع موجود پرداخته است.
    کلید واژگان: موسیقی فیلم, فرم و سازگزینی, سینمای مصر, فیلم های موزیکال عربی, فیلم های مذهبی}
    Hamid Askari Rabori *
    The book titled "Theoretical and Practical Bases of Film Music: An Essay on Film Music in the World of Islam", is the first published book in Iran which deals with the study of theoretical and practical fundaments of the use of film music.By employing a freshlook, the book investigates the most important elements and instruments in music and drama in the context of "The common Expression Potentially".By reviewing the role of the film music in Egyptian silver screen, it shows new aspects of music in Islamic countries’ cinema, as viewed by the Eastern artists.In addition, by comparing the two religious films i.e. Mohammad the Messenger and The Passion of the Christ, from the view of film music representation, the favorable performance of the film for expressing the semantic layers of the film has been designed.The present essay has pointed out some certain strengths of the book such as the good quality of studying the artistic elements and instruments of music and drama, coherent and multilateral analyses relevant to the Egypt cinema, innovation in raising the point of representation of the music of religious films and expressive and fluent expression.Also, by form criticizing of the book with respect to typography, the printing quality of the photos, expertise editing and misprints, it highlights some problems. Through the analysis of the content, it has dealt with issues such as the effect of lacking the titling of the second chapter has dealt with semantic coherence , the non-comprehensively of topics such as “ form and choosing instruments , and “ music representation” for compilation weakness and insufficient reference to the available sources .
    Keywords: Film Music, Form, Choosing instruments, Egyptian cinema, Arabian Musical films, religious films}
  • یوسف نظری*
    استفاده شایان از منابع اصلی و دست‏ اول تحقیق و تسلط نویسنده بر پیشینه پژوهش ‏های معناشناسی در میراث زبانی قدیم مسلمانان باعث شده تا کتاب علم الدلاله، اثر احمد مختار عمر، جایگاه خاصی در مطالعات معناشناسی احراز کند و بر ضرورت ترجمه آن بیفزاید. در بررسی بعد شکلی ترجمه این اثر، به طرح جلد، حروف‏ نگاری، صفحه ‏آرایی، علایم نگارشی، و اشتباهات تایپی پرداخته شده است. محور بررسی محتوایی نیز شامل امانت‏ داری در ترجمه همه اجزای کتاب، امانت ‏داری در ترجمه کامل متن، امانت ‏داری در نقل محتوا، اصطلاحات تخصصی، ترجمه تحت‏ اللفظی، پاورقی‏ های توضیحی، و شیوه ارجاع‏دهی است. در این نقد، که بر نگرش مقابله ‏ای مبتنی است، دو مقوله اختیارات و محدودیت‏ های مترجم بررسی شده است؛ اما تمرکز مباحث بیش‏تر بر محدودیت‏ هاست. بررسی‏ ها نشان می ‏دهد ترجمه شتاب ‏زده انجام شده و عملا ویراستاری‏ علمی و ادبی چندانی انجام نگرفته است. این امر باعث شده در موارد متعدد نیازمند بازترجمه باشد.
    کلید واژگان: بعد شکلی, بعد محتوایی, سید حسین سیدی, معناشناسی, نقد مقابله‏ ای}
    Yusuf Nazari *
    Ilmud-dilalah” (Semantics) by Ahmad Mukhtar Omar is among the books translated into Persian by Seyyed Hossein Seyyedi, a faculty member of Mashhad University. Considerable usage of the main and original research sources by the writer, and his command of the record of studies done in semantics in the Muslims’ old linguistic heritage have given the book a special position in the semantic studies, which makes its translation necessary.  The cover design, typography, page layout, punctuations, and typographical errors of the translated book were considered in the examination of the form. Examination of the content of the translation focused on the faithfulness in translation of all parts of the book, faithfulness in full translation of the text, faithfulness in conveying the content, specialized terms, literal translation, explanatory footnotes, and the citation style. In this translation criticism which is based on a contrastive attitude, two categories of the options and limitations of the translator were examined, but the focus was more on the limitations. Examinations showed that the translation was done so hastily, and in practice just little scientific and literary revisions were done on it. It has caused a number of errors and shortcomings in this translation to be greater than the number of its advantages, and many parts of the book need to be translated again.
    Keywords: Semantics, Seyyed Hossein Seyyedi, contrastive criticism, form, content}
  • جواد علیمحمدی اردکانی، مرجان ادراکی
    هدف از این پژوهش شناخت مولفه های نقاشی زنان در دهه های 1370 و 1380 است. بی شک، گشایش فضای هنری برای فعالیت زنان و افزایش شمار زنان نقاش میدانی برای شناسایی این فضا فراهم می آورد. در این پژوهش، از نظریه جیمز پل جی و روش تحلیل متن او استفاده شد. جامعه آماری شامل ده زن نقاش معاصر است: پنج هنرمند از فعالان دهه 1370 و پنج هنرمند از دهه 1380. از هر هنرمند ده اثر، بر اساس روش تحلیل متن، برگزیده و تحلیل شد. بر اساس داده ها و نتایج این پژوهش، آثار این نقاشان معاصر ایرانی تقریبا دارای مولفه های مشترکی است؛ این مولفه ها از تجربیات همسان زنان هنرمند در جامعه ایرانی سرچشمه می گیرد.
    کلید واژگان: زنان نقاش معاصر, صورت بندی و مولفه ها, فضای هنر معاصر, نقاشی زنان, نقاشی معاصر ایران}
    Javad Alimohammadi Ardakani, Marjan Edraki
    This paper is an attempt to explain the form and components of Iranian female painters artworks in the 70s and80s hijri. It seeks to assess women’s paintings of two decades ago in comparison with current Iranian artworks. Undoubtedly, the growth in the number of those who produce artworks motivates the researcher to study women’s produced paintings to identify Iran’s current art field. To achieve this goal, the theory of Paul Gay and his method in text analysis are used. Our study sample consists of 10 current female artists (five from the 70s and five from the 80s). From each artist 10 works are chosen to analyze. Our research findings show that the components and structure of current female works can be interpreted as a tendency to urban and industrial system of the contemporary world, individual identity, religious beliefs and femininity. On the other hand, the important position of the feminine gender identity and the appearance of female’s life environment in today’s world are revealed. In addition, it can be said that Iranian art in the 70’s hijri , has changed gradually and it has moved towards existing reality. These changes are dependent on the relation with the international art and a close attention to the society. Beside these processes, women's art has been grown considerably since two decades ago.
    Furthermore, the existed structure and components in the paintings under study reveal the identification and direction of the art among contemporary women painters. There are almost common structures in the paintings which are derived from the common experiences of the Iranian society at large. Female artists in these two contemporary decades have moved toward their personal and individual dialogue. The female group of artists is gradually questioning the dominance of male group to reach their own personal language and individual concerns.
    Keywords: form, components, current female painters, Iranian contemporary painting, women painting, contemporary art region}
  • پریوش صفا *، روح الله رحمتیان، سامان محمدی
    این مقاله تلاشی است برای روشن ساختن مشکلات نوعی که هر مترجمی در حین ترجمه یک متن مقدس ممکن است با آنها مواجه شود. سعی بر آن است تا با استناد به آیاتی از هجده سوره پایانی قرآن کریم ترجمه ژاک برک و محمد حمید الله ، رابطه میان صورت و معنا از طریق بررسی شیوه های گوناگون تمایل به تغییرشکل جملات متن اصلی به طوری که در مرحله برون داد میان متن ترجمه شده و متن اصلی تا حدی تفاوت صوری مشهود است. با این کار می کوشیم تاثیر اعتدال را برای یافتن راه درست در میانه وفاداری به قالب وامانت در معنی نشان دهیم.
    کلید واژگان: ترجمه, وفاداری به متن, قالب, معنی, ترجمه قرآن}
    Parivash Safa *, Rouhollah Rahmatlan, Saman |Mohammadi
    The present paper is an attempt to reveal the typical difficulties to which are confronted translators of every sacred text. So, the authors of this research paper try to precise the meaning-form relations which arise from a corpus of the eighteen final surahs of the holy Quran. For this purpose, two translations of the holy book (those of Jacques Berque and Hamidullah), the most attested and credible, have been chosen and studied in this research to determine the tendencies which deform the source text while translating and which leads to different outputs. By this way, the present work will show the impact of the moderation to find out the right way between the fidelity to the form and the loyalty to the meaning.
    Keywords: Translation, fidelity, Transparency, Form, Meaning, Translation of the Holy Quran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال