به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « genre » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «genre» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ریحانه باطنی نوش آبادی، بهجت یزدخواستی*، احسان آقابابایی، مریم فاتحی زاده
    پدیدآمدن تعارضات در جهان مدرن امروزی، مولفه اجتناب ناپذیر زندگی زناشویی قلمداد می شود. درگذشته، زوجین، هنگام مواجهه با تعارضات زناشویی، از روش های کدخدامنشانه و ریش سفیدی بهره مند می شدند، اما امروزه مشاوره خانواده، جایگزین روش های پیشین شده است. امروزه در جامعه ایران، زنان زیادی درگیر تعارضات زناشویی به صورت خفیف یا مزمن هستند که برخلاف گذشته، به مثابه کنشگران فعال، هنگام بروز تعارضات برای چاره اندیشی و حل وفصل آن ها به مراکز مشاوره خانواده مراجعه می کنند؛ در غیر این صورت به دنبال راهی برای خروج از آن می گردند؛ بدین معنا که گروهی از زنان که مشکلات زندگی مشترک را به طور خفیف دریافت می کنند، با مهارت آموزی ادامه زندگی مشترک را میسر می دانند. در برابر، گروه دیگری که تعارضات زناشویی را مزمن ادراک می کنند و تلاش خود را برای ادامه زندگی مفید نمی دانند، پدیده طلاق را تجربه می کنند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، تحلیل روایت تجربه زنان دارای تعارض زناشویی از مراجعه به مرکز مشاوره خانوادگی بود. این پژوهش با بهره گیری از درمان مراجع محور راجرز، رویکرد خانواده درمانی فمینیستی چسلر، روایت درمانی وایت و اپستین و روش تحلیل روایت تیپولوژیک، در سال 1397 در یک مرکز مشاوره در اصفهان انجام شد. مشارکت کنندگان در تحقیق، 17 نفر از زنان متاهل دارای تعارض زناشویی مراجعه کننده به مرکز مشاوره بودند که با روش حداکثر تنوع انتخاب شدند و با آن ها مصاحبه روایی شد. یافته ها نشان می دهد، تجربه اغلب زنان از مراجعه به مشاور در ژانر رمانس روایت شده است؛ ازاین قرار که زنان باتکیه بر توانمندی های خود به عنوان قهرمان زندگی، در جست وجوی راهکاری برای حل تعارضات زناشویی هستند و مراجعه به مرکز مشاوره را جزیی از این انگیزه درونی تلقی می کنند؛ خواه تلاش آن ها به حل مسیله منجر شود و خواه نگردد؛ بنابراین تجربه زنان از مراجعه به مراکز مشاوره، گامی در جهت حل تعارضات است.
    کلید واژگان: تحلیل روایت, تجربه, ژانر, زنانگی, مشاوره خانواده}
    Reihaneh Bateni Nooshabadi, Behjat Yazdkhasti *, Ehsan Aqababaei, Maryam Fatehizade
    The conflict between husband and wife seems an inseparable component and an inevitable thing in married life, which usually occurs after passing the first passionate period of joint life. Unlike in the past, women as active members of society refer to  counseling centers when conflicts arise to find effective solutions to resolve conflicts, live with less worries, learn how to face problems correctly, strive for family cohesion, and find a way out of it. The purpose of this study is to analyze the genre of experience of women with marital conflict from visiting a family counseling center. This research was carried out using Rogers' person-centered therapy, Chesler's feminist family therapy approach, White and Epstein's narrative therapy, and the typological narrative analysis method in 2021 in a counseling center in Isfahan. The participants in the research were 17 married women with marital conflict who had visited the counseling center. They were were selected using maximum variety method and subjected to narrative interviews. The findings showed that most women's experience of consulting a counselor is narrated in the genre of romance. Based on the issue that women rely on their abilities as heroes of life, they are looking for a solution to resolve marital conflicts and consider going to the counseling center as a part of this inner motivation, whether their efforts lead to solving the problem or not. A group of women who have problems, take the common life lightly and make it possible to continue the common life with skill training. On the other hand, another group who perceive marital conflicts as chronic and do not consider their efforts to continue life fruitful, also experience the divorce. It can be concluded that women's experience of visiting counseling centers is a step towards solving conflicts.
    Keywords: Narrative Analysis, Experience, genre, femininity, Family Counseling}
  • مریم شریف نسب*
    برآمدن ژانر خلقیات در ایران نوشته ابراهیم توفیق، سیدمهدی یوسفی، حسام ترکمان و آرش حیدری با ایده ای خوب تلاش می کند محتواهای موجود در باب خلقیات ایرانیان را از دوره مشروطه تا سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بررسی و دسته بندی کرده، ارکان و اجزای یک «ژانر» را از آن استخراج نماید. این مقاله با روش اسنادی- انتقادی تلاش کرده است کتاب مذکور را در چهار محور شکلی، زبانی، ساختاری و محتوایی مورد مداقه قرار دهد.  حاصل این بررسی نشان می دهد اگرچه نویسندگان کتاب، اطلاعات بسیار وسیع و دقیقی را از منابع مختلف جمع آوری و گاه بررسی کرده اند، در تعیین حدود و ثغور «ژانر» توفیق چندانی نداشته اند. علی رغم این، محتوای لبریز از داده های مفید اما پراکنده کتاب، می تواند با بازبینی مجدد، پیرایش پرگویی ها و پراکنده گویی های فراوان، مفصل بندی دقیق و جدید فصل ها، یاری گرفتن از یک مشاور ادبی حاذق در تعریف و تحدید مفهوم «ژانر»، ابراز دقیق و صریح نتیجه مورد نظر نویسندگان درباره موضوع، و... سر و سامان تازه یافته و برای مخاطبان این حوزه مفیدتر واقع شود.
    کلید واژگان: خلقیات نویسی در ایران, ژانر, اخلاق ایرانی, جامعه شناسی ایرانی, محمدعلی جمال زاده}
    Maryam Sharifnasab *
    The emergence of the genre of temperament in Iran by Ebrahim Tawfiq, Seyed Mehdi Yousefi, Hesam Turkman and Arash Heydari with good ideas tries to study and categorize the content about the temperament of Iranians from the constitutional period to the years after the victory of the Islamic Revolution, the elements and components of a " Extract the "genre" from it. This article has tried to study the book in four axes of form, language, structure and content through the documentary-critical method. The results of this study show that although the authors of the book have collected very extensive and accurate information from various sources and sometimes examined it, they have not been very successful in determining the boundaries of the "genre". Nevertheless, the content of the book is full of useful but scattered data. The authors' opinions on the subject, etc., have been reorganized and made more useful for the audience in this field.
    Keywords: Ethnography in Iran, Genre, Iranian Ethics, Iranian Sociology, Mohammad Ali Jamalzadeh}
  • سهیلا کریمی، مهناز رونقی نوتاش*، نسیم مجیدی قهرودی
    مدیریت رسانه ای با شاخه سینما ارتباط تنگاتنگی دارد زیرا ارتباط با مخاطب را در چارچوب الگوهای ارتباطی تثبیت شده پیگیری می کند. در این مطالعه، ضمن تبیین اهمیت فیلم های سینمای دادگاهی در ایران، به نقش و شیوه بازنمایی جرم و آسیب از دیدگاه متخصصان و کارشناسان، پرداخته شده است. این پژوهش از نوع کیفی و بر اساس هدف از نوع کاربردی است، به روش مصاحبه عمیق بدون ساختار با 16 کارشناس و متخصص در 5 حوزه علوم روان شناسی، جامعه شناسی، حقوق، ارتباطات و سینما و با هدف بررسی نقش سینمای دادگاهی در شیوه بازنمایی جرم و آسیب اجتماعی، انجام شده است. میدان مطالعه، فیلم های دادگاهی 4 دهه اخیر سینمای ایران است که بر اساس حساسیت یا تابویی موضوع و همچنین درگیری افکار عمومی انتخاب شده اند (10 فیلم از 22 فیلم دادگاهی، از کل1744 فیلم چهار دهه اخیر سینمای ایران در مقاله دیگری به روش نشانه شناسی سوسور، تحلیل روایت بارت و سه سطح رمزگان فیسک مورد تحلیل قرار گرفته اند). موضوعاتی که در فیلم های سینمایی چهار دهه اخیر در ژانر درام دادگاهی دیده شده به نسبت کل فیلم های تولید شده در این سال ها بسیار اندک است. این پژوهش بنابر نظر کارشناسان مصاحبه شونده به 9 مقوله برای پاسخ به دلیل تولید اندک این ژانر از فیلم در سینمای دادگاهی ایران از دیدگاه کارشناسان دست یافت و به این نتیجه رسید که فیلم سازان برای تولید فیلم در این ژانر باید به مولفه های، انعکاس واقعیت، بهره گیری از متخصصان در حوزه های علمی دیگر و محدودیت های قضایی توجه ویژه داشته باشند و سانسور و ممیزی، سیاه نمایی و ضعف قانون ازمولفه هایی هستند که موانعی برای تولید فیلم در این ژانر ایجاد کرده اند.
    کلید واژگان: آسیب اجتماعی, جرم, ژانر, بازنمایی, فیلم های دادگاهی}
    Soheila Karimi, Mahnaz Ronaghi Notash *, Nasim Majidi Ghahroudi
    Media management is closely related to cinema because it pursues communication with the audience within the framework of established communication patterns. In this study, while explaining the importance of court drama movies in Iran, the role and method of representing crime and harm from the perspective of experts was discussed. This research is qualitative and based on the purpose is applied, through in-depth unstructured interviews with 16 experts in 15 fields of psychology, sociology, law, communication and film and was conducted to examine the role of court drama film in the representation of crime and social harms. The statistical population was the court drama films of the last 4 decades of Iranian cinema, which were selected based on the sensitivity or taboo of the subject as well as the conflict of public opinion (10 out of 22 court drama films, out of a total of 1744 films of the last four decades of Iranian cinema that were analyzed in articles by Saussure semiotics, Bart narrative analysis and three levels of Fisk method). The subjects seen in the movies of the court drama genre of the last four decades are very few compared to the total number of films produced in these years. The subjects of the court drama genre in the last four decades films were very few compared to the total films produced in these years. The reason for the low production of this genre, according to the experts interviewed, was classified into 9 categories. To produce a film in this genre, filmmakers must pay special attention to the components, reflection of reality, utilization of experts in other scientific fields, and judicial restrictions, and censorship, auditing, detraction, and the weakness of the law are some of the components that create barriers to this production.
    Keywords: Social Harms, Crime, Genre, Representation, Court Films}
  • مهری بهار، زهراسادات چلنگر*

    در این مقاله، سیالیت در تقسیم بندی ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی را مرتبط با معنای خلاقیت به مثابه «فرایندی فرهنگی» مطالعه کردیم. از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با پنج نفر از موسیقی دانان در ژانر موسیقی دستگاهی، چگونگی رابطه برساخت خلاقیت در «فرهنگ تولید» صنعت موسیقی ایران را با تقسیم بندی ژانر کلاسیک ایرانی تحلیل کردیم. طبق نتایج، مضامین اصلی عبارتند از «خلاقیت شهرت-محور» که موسیقی شبه دستگاهی، ترکیبی و سفارشی-سازمانی را ایجاد می کند، «خلاقیت ناب» که ژانر هنری را می آفریند و «خلاقیت فرهنگ ساز» که ژانر اصیل دستگاهی و هنر اجتماعی را خلق می کند. در هر ژانری، کدهای اخلاقی و آیینی و جایگاه مخاطب و سود متفاوت است. کدهای اخلاقی و آیینی در مضمون فرهنگ ساز، مرتبط با پیش شرط های اخلاقی مانند تواضع و آداب آیینی ساز زدن است. رابطه با مخاطب، عمودی و در راستای ارتقای سلیقه شنیداری اوست و سود مالی در آن آینده نگرانه است. در خلاقیت ناب، کدهای اخلاقی و آیینی برجسته نیستند، مخاطب غایب است و خود واقعی خالق در این ژانر حضور دارد. ژانر شهرت- محور، با تصور مخاطب شروع می شود، احساس از خودبیگانگی هنرمند در این ژانر وجود دارد، نتیجه گرایی سریع مالی در آن دنبال می شود و کدهای اخلاقی و آیینی مبتنی بر خودنمایی تکنیکی است.

    کلید واژگان: خلاقیت, فرهنگ تولید, ژانر, موسیقی کلاسیک ایرانی, صنایع فرهنگی}
    Mehri Bahar, Zahra. Sadat Chelengar *

    In this article, we studied the fluidity in the division of the Iranian classical music genre related to the meaning of creativity as a "cultural process". Through a semi-structured interview with 5 musicians in the Iranian classical music genre, we analyzed how the relationship between creating creativity in the "production culture" of the Iranian music industry and the division of the Iranian classical genre. According to the results, the main themes are "celebrity-oriented creativity", which creates quasi-Dastgahi, Composite music and custom-organizational music, "pure creativity", which creates the artistic genre, and "cultural creativity", which is the original Dastgahi genre, and Creates social art. In each context, the moral and ritual codes and the position of the audience and the profit are different. Ethical and ritual codes in the context of cultural are related to moral preconditions such as modesty and rituals. The relationship with the vertical audience and in order to promote the audience's listening taste and financial gain in it is futuristic. In pure creativity, moral and ritual codes are not prominent, the audience is absent and the real creator himself is present in this genre. The reputation-oriented genre begins with the audience's perception, there is a sense of artist alienation in the genre, it is followed by rapid financial consequentialism, and the moral and ritual codes are based on technical ostentation.

    Keywords: Creativity, Production Culture, Genre, Iranian Classical Music, Cultural Industries}
  • علی خراشادی*، محمد شهبا
    ژانر فانتزی از جمله ژانرهای مسئله برانگیز سینما است که تا دهه ها مورد بی توجهی سینمادوستان بوده است. با اینکه نخستین آثار موسوم به فانتزی به سالهای نخستین سینما و آثار ژرژ ملی یس بازمی گردد اما تا اواخر دهه70 به دلایل مختلف، از جمله  هزینه نسبتا گزاف تولید این گونه آثار و عدم پیشرفت تکنولوژی سینمایی، کمتر اثر فانتزی در سینما پدید آمد که مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. از جمله مباحث نظری مهم درباره آثار فانتزی، خلط این گونه فیلم ها با دیگر آثار سینما مانند وحشت و علمی -تخیلی است. تعریف دقیق از مفهوم فانتزی امری مسئله زاست؛ از این روی باتوجه به ساخته شدن آثار درخشانی که پس از قرن21 صفت فانتزی را یدک می کشند و اقبال مخاطب به این آثار در دوران اخیر و همچنین رشد تکنولوژی سینمایی، یافتن چارچوب های مشخص برای مشخص کردن ویژگی های آثار فانتزی و تمیزدادن آنها از سایر آثار مشابه مانند علمی- تخیلی و وحشت، امری ضروری به نظر می رسد. اهمیت کتاب سینمای فانتزی نوشته «کاترین ای. فوکس»، ترجمه «علی ظفر قهرمانی نژاد» به دلیل تلاش در جهت یافتن پاسخ برای این پرسش ها و ابهامات است که این نوع آثار درمیان اهالی سینما به وجود آورده است و از این روی ضرورت بررسی نحوه تبیین سینمای فانتزی، توسط نویسنده ضروری به نظر می رسد. این کتاب در سال 1395 توسط نشربیدگل در 324 صفحه به چاپ رسیده است.
    کلید واژگان: سینمای فانتزی, ژانر, مطالعات سینمایی, کاترین ای فوکس}
    Ali Khorashadi *, Mohammad Shahba
    The fantasy genre is of the most problematic genres in cinema and has been neglected by cinema adherents for decades. Although the first so-called fantasy works date back to the early years of cinema and the works of George Millis, by the late 1970s, for many reasons, including the relatively high cost of producing such works and the lack of progress in cinematic technology, fewer fantasy works appeared in cinema. One of the important theoretical issues about fantasy works is the confusion of such films with other works of cinema such as horror and science fiction. An accurate definition of the concept of fantasy is problematic; Therefore, considering the creation of brilliant works that carry the attribute of fantasy after the 21st century, and the audience's interest in these works in recent times, as well as the growth of cinematic technology, find specific frameworks to determine the characteristics of fantasy works and distinguish them from other similar works such as science-fiction and horror seem necessary. The Importance of “The Fantasy Film” book by” “Katherine A. Fowkes”, the translation of “Ali Zafar Ghahremani Nejad” is due to the attempt to find answers to these questions and ambiguities that this kind of works have created among cinema people and therefore it is necessary to examine how the author explains the concept of fantasy. This book was published in 2016 by Nashrbidgol in 324 pages.
    Keywords: The Fantasy Film, Genre, Film Studies, Katherine A. Fowkes}
  • محمدعلی صفورا*

    ژانر (گونه) فیلم، در مجموعه ای از قوانین و توافقات مشترک بین سه گروه مخاطب، فیلمساز و منتقد برای طبقه بندی انواع فیلم شکل می گیرد. این قوانین هرکدام به نحوی در شکل گیری فیلم تاثیرگذارند. با مروری بر تاریخچه انیمیشن های ژانر موزیکال به سادگی می توان دریافت، این نوع انیمیشن به دلیل پتانسیل های خاص خود مورد استقبال بینندگان واقع شده است. پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل نظریه های مختلف، شاخصه های بارز ژانر انیمیشن موزیکال را شناسایی و در ادامه، دو اثر متفاوت از این ژانر را در چارچوب تدوین شده، تحلیل می کند تا از این طریق، بخشی از کمبودهای مباحث تیوریک این ژانر را در ایران جبران کند و به دنبال اثبات این فرضیه است که مشخصه های ژانر موزیکال بر اساس پنج سطح روایت، شخصیت و بازیگری، موسیقی، ترانه و آواز و تصویر قابل تبیین است.

    کلید واژگان: انیمیشن موزیکال, ترانه, تصویر, روایت, ژانر, موسیقی}
    MohammadAli Safoora *

    Genre in Film Studies is a set of rules and common agreements among three groups of audience, filmmakers and critics to classify types of films. This set of rules and accepted characteristics directly influences film formation. A cursory look at “Musical Animation” genre shows that this type of animation, due to its potential, has gained a huge popularity among cinemagoers. By investigating different theories, the present study tries to identify the main characteristics of this genre and provide an analysis of two chosen films based on these characteristics. Its vision is to cover part of the theoretical shortcomings concerning this genre in Iran. This article aims to prove a hypothesis in which this genre is fully explainable according to five levels of Narrative, Character & Acting, Music, Song and Voice. “Beauty and the Beast” (2017) and “Fantasia” (1940) are two feature animations that are studied considering the above mentioned levels.

    Keywords: Animated Musical, song, Picture, narrative, genre, Music}
  • محمد امیرپناهی*، الهه باقرنژاد
    آثار هنری از جمله فیلم های سینمایی، ابزاری جهت بازنمایی و شناسایی گفتمان های موجود در هر جامعه ای بشمار می آید. فیلم های سینمایی با ژانر های مختلف از جمله اجتماعی، درام، دفاع مقدس یا جنگ دارای مفاهیم جدی و برآمده از متن جامعه و بازگوکننده کیفیات روابط اجتماعی و زندگی روزمره مردمان اند. این مطالعه به دنبال مطالعه بازنمایی کالایی شدن یا صبغه بازاری پیدا کردن روابط اجتماعی در فیلم های سینمایی در بازه زمانی دهه 80 و 90 است. چهارچوب مفهومی با الهام از آرای مارکس، لوکاچ و پولانی که از دیرباز به موضوع سلطه منطق کالایی و مناسبات بازار بر سپهر اجتماعی جهان مدرن پرداخته اند، صورت بندی شده است. از میان فیلم های سینمایی 5 فیلم به صورت هدفمند انتخاب و موردبررسی قرار گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که در تمامی فیلم های موردبررسی و ژانر های مختلف غلبه منطق کالایی و ارزش های نظام بازار در روابط فردی، اجتماعی، عاطفی و... کاملا مشهود است و سپهر اجتماعی و اخلاقی در تصرف و سیطره منطق اقتصادی و مقاصد نفع طلبانه است. اما بیشترین میزان در ژانر های اجتماعی و دفاع مقدس با تاکید بر تفاوت در مصادیق در این دو ژانر بوده است.
    کلید واژگان: ژانر, فیلم سینمایی, بازنمایی, نئولیبرالیسم, کالایی شدن, روابط اجتماعی}
    Mohammad Amirpanahi *, Elahe Baghernejad
    Artwork, including film, is a tool to represent and identify discourses in any society. Cinemas of various genres, including social, drama, sacred defense or war, have serious, transcendental contexts that reflect the qualities of social relationships and the daily lives of people. This study seeks to study the representation of the social relations commodity in cinema in the 2000s and 2010s. The conceptual framework is inspired by the ideas of Marx, Lukacs and Polanyi who have long been concerned with the domination of commodity logic and market relations over the social sphere of the modern world. Five of the films were purposely selected and reviewed. The findings show that in all the films studied and in different genres the dominance of commodity logic and market system values in individual, social, emotional, and so on relationships is evident and the social and ethical spheres are dominated by economic logic and favorable intentions. But the most common in the social and sacred genres has been the emphasis on differences in samples of the two genres.
    Keywords: Genre, Cinema, Representation, Neoliberalism, Commodification, social relations}
  • وحیداله موسوی*

    این پژوهش به بررسی دو بعد زیبا شناسی و کارکردی ژانر تلویزیون - واقعیت پرداخته است. به همین منظور، با تمرکز بر ماهیت پیوندی این ژانر- ابعاد گوناگون و مرتبط نظری، ریشه های تاریخی، تعاریف، زیرگونه ها، شیوه های متفاوت پیوندسازی و مسئله واقعیت - بررسی شده اند. داده ها از طریق مطالعه اسنادی، کتابخانه ای و مشاهده ای گردآوری شده و در بررسی آنها از رویکرد توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. استفاده از راهکار «پیوندسازی ژانری» حاکی از زمینه ها و شرایط متفاوت رسانه تلویزیون در عصر فناوری و موید تحولات قابل توجه در ساحت های گوناگون ژانری نظیر خالقان، مخاطبان، پژوهشگران و آثار تولیدشده است. پیوندسازی در ژانر تلویزیون - واقعیت حاکی از خلاقیت صنعت تلویزیون برای حفظ جایگاهش در بازار رقابتی (از طریق تلفیق عناصر داستانی و غیرداستانی یا واقعیت و قراردادهای ژانرهای از پیش موجود) است که برای بقا به همنوع خواری سبک ها و ژانرها و قراردادهای گذشته روی می آورد و همزمان با توجه به اصول استانداردسازی و تمایزگذاری، تنوعات گوناگون را عرضه می کند.

    کلید واژگان: تلویزیون - واقعیت, پیوندسازی (دورگه سازی), ژانرهای تلویزیونی}
    Vahid A. Moosavi *

    The present research surveys on Aesthetic & Functional aspects of Reality TV genre. For this purpose, by concentrating on the hybrid essence of this genre, different related aspects like historical roots, definitions, sub-genres, various methods of hybridization and the issue of reality have been surveyed. Data have been compiled by library study of documents & observation. The survey has benefited from an analytical-descriptive approach. Using “generic hybridization” solutions indicates that the grounds & conditions of TV medium in the era of technology, justifies noticeable evolutions in different generic realms such as creators, audience, researchers & produced works.  Hybridization in Reality TV genre is an indication of creativity in TV industry for preserving its position in the competitive market (by mixing fiction & non-fiction elements or facts & pre-existing generic conventions).This leads to survival of this genre by cannibalization of past styles, genres & conventions, simultaneously considering the standardization principles & differentiation in diverse variations.

    Keywords: genre, Hybridization, reality, Reality TV, subgenre}
  • محمود جعفری دهقی، لیلا ورهرام*

    از زمان تحقیقات گلدنر درباره وزن اوستای جدید، داشتن وزن هجایی مهم ترین ملاک تعیین شعر در این متون بوده است. گلدنر و معاصرانش طبق سنت ادبی زمان خود وزن را مهم ترین مشخصه شعر و عامل تمایز آن با نثر، در هر زبانی، می دانستند. پس از گلدنر، مطالعات شعر اوستایی براساس همان تعریف و ملاک قرار دادن وزن شعر ادامه پیدا کرد، اما در حوزه مطالعات شعر هندواروپایی که اندکی پیش از انتشار تحقیقات گلدنر پا گرفته بود، زبان شاعرانه متن مبنای تشخیص شعر بودن آن شد. این زبان شاعرانه شامل ویژگی هایی مثل وزن هم می شد، اما تمرکز اصلی آن بر عبارات شاعرانه قالبی و خویشاوند در زبان های کهن هندواروپایی بود. نظریه ادبی جدید، مخصوصا فرمالیسم، که شعر را انحراف از هنجار معمول زبان روزمره تعریف می کرد، بر تعریف شعر نزد محققان شعر هندواروپایی تاثیر گذاشت و آن ها نیز، با وجود توجه به سنت ادبی زبان های باستانی، نشان دار بودن متن، یعنی داشتن عبارات قالبی و واژگان شاعرانه و برهم زدن ترتیب معمول واژه ها را معیار اصلی شناسایی اشعار هندواروپایی کهن تعیین کردند. مدعای نوشته حاضر این است که اگر برای تشخیص شعر در اوستای جدید وزن یا انحراف از هنجار متعارف زبان را ملاک قرار دهیم، نمی توان یشت های کوچک و متاخری مانند اردیبهشت یشت را شعر دانست و این نتیجه گیری به دودستگی در مجموعه یشت ها می انجامد که احتمالا مقصود سرایندگان یشت ها نبوده است و از این رو بهترین معیار برای تعیین بخش های شعری اوستای جدید مقایسه آن ها با اشعار به جا مانده از سایر زبان های هندواروپایی و یافتن صناعات ادبی در این متون است.

    کلید واژگان: شعر هندواروپایی, یشت ها, اوستای جدید, ژانر, وزن شعر}
    Mahmoud Jaafari Dehaghi, leila varahram*

    Comparative study of Indo-European poetry has been popular among Indo-Europeanists since the nineteenth century. This field, the main subject of which is the reconstruction of ancient literary texts, poetic texts, and the “Indo-European poetic language,” has been under the influence of modern literary theory, especially formalism. According to the formalistic definition, the main characteristic of a poetic text is the “poetic diction” rather than its composition in metrical form. Moreover, the antithesis of a poetic speech is an ordinary text or idiomatic speech rather than prose. Indo-Europeanists argue that there is not a clear difference between poetry and prose in illiterate societies. However, for the early Avestan scholars, like Karl Friedrich Geldner, Avestan poetic texts are identical with Avestan metrical texts. In this paper, it is demonstrated that neither the meter nor the deviance in the ordinary speech is an appropriate criterion to distinguish poetic texts from non-poetic ones in the Younger Avesta, but the best criterion is comparing the poetic devices and the common poetic-text features in the Indo-European cognate languages.

    Keywords: Indo-European poetry‏, Yashts‏, Avesta‏, Formalism‏, Genre, Meter}
  • محمدعلی صفورا *
    ژانر(گونه) فیلم، مجموعه ای از قوانین و توافقات مشترک بین سه گروه مخاطب، فیلمساز و منتقد برای طبقه بندی انواع فیلم شکل گرفته است. این قوانین هرکدام به نحوی در شکل گیری فیلم تاثیرگذارند. با مروری بر تاریخچه انیمیشن های ژانر موزیکال به سادگی می توان دریافت، این نوع انیمیشن به دلیل پتانسیل های خاص خود مورد استقبال بینندگان واقع شده است. پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل نظریه های مختلف، شاخصه های بارز ژانر انیمیشن موزیکال را شناسایی و در ادامه، دو اثر متفاوت از این ژانر را در چارچوب تدوین شده، تحلیل می کند تا از این طریق، بخشی از کمبودهای مباحث تئوریک این ژانر را در ایران جبران کند و به دنبال اثبات این فرضیه است که مشخصه های ژانر موزیکال بر اساس پنج سطح روایت، شخصیت و بازیگری، موسیقی، ترانه و آواز و تصویر قابل تبیین است.
    کلید واژگان: انیمیشن موزیکال, ترانه, تصویر, روایت, ژانر, موسیقی}
    Mohammad Ali Safoora *
    Genre in Film Studies is a set of rules and common agreements among three groups of audience, filmmakers and critics to classify types of films. This set of rules and accepted characteristics directly influences film formation. A cursory look at “Musical Animation” genre shows that this type of animation, due to its potential, has gained a huge popularity among cinemagoers. By investigating different theories, the present study tries to identify the main characteristics of this genre and provide an analysis of two chosen films based on these characteristics. Its vision is to cover part of the theoretical shortcomings concerning this genre in Iran. This article aims to prove a hypothesis in which this genre is fully explainable according to five levels of Narrative, Character & Acting, Music, Song and Voice. “Beauty and the Beast” (2017) and “Fantasia” (1940) are two feature animations that are studied considering the above mentioned levels.
    Keywords: Animated Musical, song, Picture, narrative, genre, Music}
  • سید حسن آذری*، مهدی منتظرقائم
    ژانر گفتگوی تلویزیونی از ژانرهای با سابقه، رایج و مهم در رسانه تلویزیون به شمار می رود. این ژانر همانند هر ژانر تلویزیونی دارای ویژگی ها، انواع، عناصر مشخص و کارکردهای متعددی است که بهره برداری بهینه از آنها مستلزم شناخت جامع و دقیق ظرفیت ها و چالش های موجود است. از این رو، مقاله حاضر به مطالعه ظرفیت ها و چالش های گفتگوی تلویزیونی در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. روش تحقیق به کار رفته، مطالعه موردی و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه بوده است. مصاحبه شوندگان، بیش از 40 نفر از مدیران، تهیه کنندگان و مجریانی بوده اند که به صورت هدفمند انتخاب شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهند که مصاحبه شوندگان، ژانر گفتگوی تلویزیونی را دارای ظرفیت ها و مزیت های مختلفی چون هزینه تولید کم در مقایسه با تولیدات دیگر، مطلوب ترین ساختار برای بعضی از موضوعات و طبقات مخاطبان، ظرفیت تعامل مناسب و آسان با مخاطب و... می دانند. وجود برخی دیدگاه های ناصحیح در خصوص این ژانر، پایین بودن برآوردها، کمبود امکانات فنی و ضعف در برنامه ریزی، مطالعه و طراحی برنامه ها از جمله چالش های اصلی تاثیرگذار بر گفتگوهای تلویزیونی هستند. این مقاله مهم ترین راهکار غلبه بر چالش های موجود را توجه صحیح به ویژگی ها، الزامات و مزیت های انواع گفتگوهای تلویزیونی و استفاده هدفمند از آنها می داند.
    کلید واژگان: گفتگو, ژانر, گفتگوی تلویزیونی, ظرفیت, چالش}
    Seyyed Hasan Azari *, Mahdi Montazerghaem
    Genre TV talk show is known as common and important through TV genres. This genre has specific properties, types, elements and numerous functions like all other TVs'. In order to get optimal utilization, ones should have inclusive and precise knowledge on their capabilities and challenges. So the article examines the capabilities and challenges in TV talk show on IRIB. A case study was considered and data collected from interviews. More than 40 managers, producers, and presenters were selected as interviewees based on Purposive Sampling. The results showed that the interviewees regard to genre TV talk show having the capacity and various benefits such as low production cost compared to other products, the most favorite structure for some topics and audiences, capacity and easy interaction with the audience and so on. The main challenges affecting TV talk shows include some inaccurate views on the genre, low financing, lack of technical facilities and poor planning, study and designing programs. The article indicated that proper attention to the features, requirements and benefits of a variety of talk shows and targeted use of them are the most important ways to overcome the challenges.
    Keywords: Talk, Genre, TV Talk Show, Capacity, Challenge}
  • وحیده ترزمی نژاد*، راضیه سفیدگر
    هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین نوع (ژانر) و میزان تماشای سریال های ترکی زبان اصلی ماهواره و تغییر سبک زندگی می باشد. روش پژوهش، پیمایشی از نوع تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در نیمه سال اول تحصیلی 94- 95 می باشد که حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 362 نفر تعیین و شیوه نمونه گیری پژوهش، تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بر اساس چهارچوب نظری توسط محقق طراحی شده است. داده ها از طریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده اند. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای نظریات " تاثیر پذیری مخاطب از رسانه" هم چون نظریه کاشت، نظریه وابستگی مخاطب، نظریه انتظارات اجتماعی و نظریات سبک زندگی بوردیو و گیدنز استوار است. یافته های پژوهش نشان داد، به طور کل اکثریت دختران پاسخ گو (56/4 درصد) ادعا داشته اند، میزان تاثیرگذاری سریال های ترکی زبان بر سبک زندگی شان در حد کم می باشد و بین میزان تماشای سریال های ترکی زبان اصلی و سبک زندگی آنها رابطه معناداری وجود دارد.
    کلید واژگان: سبک زندگی, سریال های ترکی زبان, نوع سریال, میزان تماشا, دختران مجرد دانشجو}
    Vahideh Tarzaminejad *, Razieh Sefidgar
    This study aimed to investigate the relationship between type (genre) and the Satellite Turkish language series and lifestyle. The method of this study is survey of analytical type. The society of this study consisted of female students of Islamic Azad University of Uremia in the first semester of 94-95 educational year which volume of the sample is determined by Cochran formula as 362 and way of sampling was simple random sampling and data collection tool was questionnaire that according to the theoretical framework has been designed by the researcher. Data were analyzed by SPSS software. The theoretical framework of research is based on the views of "the influence of media" such as “cultivation” theory, “media dependency” theory, “social expectations” theory and theory of lifestyle by Giddens and Bourdieu.The results showed that, in general, the majority of female respondents (56/4 %) claim that the effect of the Satellite Turkish language series on their lifestyle is low.
    Keywords: Lifestyle, Turkish Language Series, Genre, Amount of Watching, The Femele Single Student}
  • صمد کلانتری، محمد عباس زاده، سعید سلطانی
    پژوهش کیفی، متناسب با تئوری های نوظهور پست مدرن، تغییرات گسترده ای را به خود دیده است. عدم تعین سازی دانش، توجه به بازنمایی در ابعاد وسیع و استفاده از ژانرهای ترکیبی از جمله مواردی است که باعث شده است افق جدیدی فراسوی پژوهشگران کیفی با طرح کریستالیزه شدن گشوده گردد. فراهم سازی پازل معنی، انعکاس چندین شیوه ی متضاد شناخت به همراه طرح مفاهیم مانعه الجمع در کنار همدیگر، از جمله مواردی است که در پژوهش کیفی با رویکرد کریستالیزه شدن می توان یافت. در واقع، کریستالیزه شدن، رویکرد تحقیق کیفی پست مدرنی است که با برجسته کردن توصیف های عمیق ژانرهای چندگانه، روشی برای یکپارچه سازی موضوعات و الگوهای تجارب زندگی است. حال، مقاله ی حاضر، در نظر دارد با طرح رویکرد نوین کریستالیزه شدن، کاربرد آن را در ارتباط با فهم پدیده های انسانی به تفصیل مورد تشریح قرار دهد.
    کلید واژگان: رویکرد پست مدرن, پژوهش کیفی, کریستالیزه شدن, ژانر, توصیف های پرمایه}
    Samad Kalantari, Mohammad Abbaszadeh, Saeed Soltani Bahram
    Qualitative research is consistent with the emerging postmodern theory، has seen extensive changes. Indeterminacy of knowledge، representations in the vast and use of mixed genres، lead to new horizons beyond those that have made a qualitative research design are crystallization opened. Providing meaningful puzzle، reflection of several contrasting approaches to understanding with the of mutually exclusive concepts together، including cases in which qualitative research can be found crystallization. Crystallization is a postmodern approach to qualitative research، that، featuring in-depth descriptions of the multiple genres، the method for integrating threads and patterns of life experiences. However، this paper aim is to outline a new approach to crystallization، and its use in connection with human phenomena to be explained in detail.
    Keywords: Postmodern Approach, Qualitative Research, Crystallization, Genre, Thick Description}
  • وحیده ترزمی نژاد، راضیه سفیدگر

    هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین نوع (ژانر) و میزان تماشای سریال های ترکی زبان اصلی ماهواره و سبک زندگی می باشد. روش پژوهش، پیمایشی ازنوع تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در نیمسال اول تحصیلی 95- 1394 می باشد که حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 362 نفر تعیین شده، ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بر اساس چهارچوب نظری توسط محقق طراحی شده است. داده ها از طریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده اند. چارچوب نظری تحقیق برمبنای نظریات "تاثیر پذیری مخاطب از رسانه" هم چون نظریه کاشت، نظریه وابستگی مخاطب، نظریه انتظارات اجتماعی و نظریات سبک زندگی بوردیو و گیدنز استوار است. یافته های پژوهش نشان داد، به طور کل اکثریت دختران پاسخگو (4/56 درصد) ادعا داشته اند، میزان تاثیرگذاری سریال های ترکی زبان بر سبک زندگی شان درحد کم می باشد. هم چنین مهم ترین نتایج حاکی ازآن است که بین میزان تماشای سریال های ترکی زبان اصلی و سبک زندگی آن ها رابطه معناداری وجود دارد و بین نوع سریال های ترکی زبان اصلی و سبک زندگی، سبک گذراندن اوقات فراغت، نحوه پوشش (مدگرایی)، روابط میان فردی و گرایش های مذهبی دانشجویان رابطه وجود دارد و بین نوع سریال های ترکی زبان اصلی و میزان مصرف - گرایی دانشجویان دختر مجرد رابطه معناداری وجود ندارد.

    کلید واژگان: سبک زندگی, سریال های ترکی زبان, نوع سریال, میزان تماشا, دختران مجرد دانشجو و ارومیه}
    Vahideh T Arzami Nejhad, Razieh Sefidgar

    This study aims to investigate the relationship between type (genre) and amount of watching Turkish series and female students’ lifestyle. The method of this study is survey. The population of this study consists of female students in Islamic Azad University of Uremia in the first semester of 94-95 educational year. The volume of the sample is determined by Cochran formula as 362 and this is done through random sampling method. The data was collected by a researcher-made questionnaire which was analyzed by SPSS software. The theoretical framework of research is based on the views of "the influence of media" such as “cultivation” theory, “media dependency” theory, “social expectations” theory and theory of lifestyle by Giddens and Bourdieu. According to the results, the majority of female respondents (56/4 %) claim that the effect of the Satellite Turkish language series on their lifestyle is low. The most important results also show that: There is a significant relationship between amount of watching Turkish series and also, there is a significant relationship between amount of watching the Turkish series and way of spending leisure, how to dress (fashion), interpersonal relationships, religious attitude. There is no significant relationship between amount of watching Turkish series and level of consumerism.

    Keywords: lifestyle, Turkish language series, genre, amount of watching, the female single students, Uremia}
  • حمیدرضا مدقق، سید محمد مهدی زاده
    ژانرها طبقاتی از انواع یا گونه های محصولات فرهنگی و هنری هستند که در عناصر معینی اشتراک دارند. این عناصر مشترک در حوزه فیلم شامل پی رنگ کلیشه ای، صحنه، شخصیت ها، سبک و شمایل نگاری می شود. در مطالعات فیلم، ژانر هم زمان یک رویکرد صنعتی، شاخصی برای مصرف کننده و مفهومی انتقادی و ابزاری برای نظریه پردازی درباره روابط بین گروه هایی از فیلم هاست. در معنای اخیر، ژانرهای فیلم راه های استانداردی برای بازنمایی جنسیت، طبقه، نژاد و قومیت محسوب می شوند. ژانرها نظام های معنایی و مملو از ارزش می باشند و بنابراین نمی توان آن ها را به مثابه چیزی مجرد و از نظر ایدئولوژیکی خالص به شمار آورد. ژانرها را می توان در سه سطح صنعت، مخاطب و متن مطالعه کرد و به ویژه در سطح متن، ژانر به مثابه بخشی از فرهنگ عامه پسند ابزار سودمندی برای پرداختن به متون رسانه ای از منظری دانشگاهی است. مطالعه ژانر از طریق شش رویکرد اصلی ساختارگرایی، اجتماعی-فرهنگی، اقتصاد سیاسی، زیبایی شناختی، شباهت های خانوادگی و گفتمانی صورت می گیرد.
    کلید واژگان: مطالعات فیلم, ژانر, ایدئولوژی, رویکردهای مطالعات ژانر}
    Hamidreza Modaghagh, Seyed Mohammad Mahdizadeh
    Genres are certain types or species of cultural and artistic products having certain elements in common. These shared factors for films include cliché plot, setting, characters, style and iconography. In film studies, genre is an industrial approach and an indicator for consumers as well as a critical concept and a tool for theorizing on the relationships between different sets of films, all at the same time.
    In the latter sense, film genres are considered as standard ways for representing gender, class, race and ethnicity. Genres are semantic systems with many values, and therefore, could not be deemed abstract and ideologically pure. Genres could be studied under three rubrics, i. e. industry, audience and text. At the text level, genre is considered as a part of popular culture and a useful tool for dealing with media texts from an academic perspective. Genres are studied through six major approaches: Structuralist, socio-cultural, political economy, aesthetic, family resemblances and the discursive approach.
    Keywords: Film Study, genre, ideology, Approaches to Genre Study}
  • منیره قربانی، علی رحیمی، حسین حیدری تبریزی
    این پژوهش درصدد بررسی نقش زنان مترجم، در تاریخ ترجمه ایران، در 100 سال اخیر است. روش پژوهش توصیفی است و از دو ابزار پرسش نامه و مصاحبه (جمعا با 54 صاحب نظر ترجمه) برای گردآوری داده ها استفاده می کند. داده ها، پس از طبقه بندی و کدگذاری، با نرم افزار SPSS تحلیل می شود. یافته های این پژوهش نشان داد که بانوان مترجم به رغم مشکلات اقتصادی، اجتماعی، و خانوادگی نقشی تاثیرگذار در تاریخ ترجمه و نیز ادبیات ایران داشته اند. ادبیات کودک مطلوب ترین حوزه ترجمه برای آن ها بوده و بیش ترین آثار از انگلیسی به فارسی ترجمه شده است. به نظر می رسد سطح تحصیلات خانواده عامل مهمی در پیشرفت آنان بوده است. موفقیت آنان با توجه به مشکلات فراوانشان نشانه واضحی است که پشتکار، آموزش، و تجربه عوامل حقیقی موفقیت آنان بوده است.
    کلید واژگان: نقش زنان مترجم, تاریخ ترجمه, ایران, 100 سال اخیر}
    Monireh Ghorbani, Ali Rahimi, Hossein Heydari Tabrizi
    The present study is to explore the role of female translators in the last 100 years. The research is descriptive، therefore، various tools of data collection، like questionnaire and interview with 54 experience translators، are employed. Data were organized، classified and then were analyzed through SPSS software. The findings indicate that women have played significant role in the in the history of translation and Iranian literature. They were also face with many social، financial and family problems. The favorite area for translation with them was the literature for the children and the main line of translation was English to Farsi. The level of the education of the family member of female translators was an important factor in their success and translators. Also، regarding the obstacles، their education، experience and perseverance have been instrumental for success.
    Keywords: translation, genre, literature, female translators}
  • شاپور بهیان، الهام رستمی *

    روابط بین فردی عاملی است که بین تمام انسانها علی رغم فرهنگ و مذهب متفاوت، دیده می شود و به دنبال تحول جوامع از ساده به پیچیده، این روابط نیز پیچیده تر و تکامل یافته تر می شود. سینما به عنوان یک وسیله ارتباطی، الگوهای ارتباطات بین فردی را به بهترین شکل و تاثیر گذارتر از سایر وسایل ارتباط جمعی، ارائه می دهد و سینمای آمریکا در این عرصه پیشتاز بوده است. این سینما به تمام مسائل و مشکلات انسانهایی که در جوامع صنعتی مدرن و جوامع در حال گذار زندگی می کنند و با آن مسائل در گیر هستند، خارج از محدوده مکانی، زمانی، فرهنگی و مذهبی می پردازد و به نوعی ریشه یابی می کند. پژوهش حاضر با استفاده از نظریه های فردباوری لیبرالی، خشونت نمادین بوردیو و دیالوگ بر مبنای تعریف دیوید بوهم و با بهره گیری از تکنیک تحلیل محتوا، روابط بین فردی را در فیلم های دهه اخیر سینمای هالیوود مورد بررسی قرار داده و شاخص های فردگرایی، خشونت نمادین و دیالوگ، از طریق کاوش در روابط بین فردی در این فیلم ها دنبال شده است. فرضیه های تحقیق این است که، فردگرایی و خشونت نمادین در روابط بین فردی در فیلم های دهه اخیر سینمای هالیوود دیده می شود و دیالوگ محور اصلی حل مشکلات در روابط بین فردی در فیلم های دهه اخیر سینمای هالیوود می باشدیافته های تحقیق ضمن تایید فرضیه ها، می تواند به این معنا باشد که فردگرایی در فیلم های هالیوود در دهه اخیر مشاهده شده است، از نوع مثبت است نه فردگرایی به معنای انزوا و خودخواهی. همچنین نتایج حاصل از مشاهده فیلم ها نشان می دهند که خشونت از بین نرفته بلکه شکل آن از آشکار به پنهان تغییر یافته است و دیالوگ نیز محور اصلی حل مشکلات در روابط بین فردی، در بین کاراکترهای اصلی فیلم های مورد بررسی می باشد.

    کلید واژگان: روابط بین فردی, سکانس, ژانر, فردگرایی, دیالوگ, خشونت نمادین}
    Sh Behyan, E. Rostami

    This research is based on inter personal communication, following analysis of individual, symbolic violence; dialog in inter personal communication in Hollywood cinema. The purpose of this project is finding internal meaning of movies according to inter personal communication by emphasizing on social interactions and psychological subjects. In this research we use analysis context method; statistical population is American movies from 2000 to 2009. Movies are classified and sampled according to genre and are selected with regard to under study subject, drama genre and drama subset and comedic genre and comedic subset.Our questionnaire included nineteen factors for individualism variables, and seventeen factors frequency. According the obtained results from the understudy movies, individualism and symbolic violence (main characters) were observed. Also, dialogue was observed as main foundation in conversations, discussions and arguments among persons.

    Keywords: Interpersonal Communication, Sequence, Genre, individualism, Symbolic Violence, Dialogue, Racial Segregation}
  • اعظم راودراد، مسعود زندی
    هدف از این پژوهش بررسی عوامل ساختاری موثر بر شکل گیری سینمای زن، بعد از دوم خرداد 1376 است. این پژوهش درصدد پاسخ دادن به این سوال است که عوامل ساختاری موثر بر شکل گیری این موج فیلم کدام اند و این عوامل چگونه باعث تفاوت در بازنمایی زن در سینمای ایران به ویژه سینمای بعد از دوم خرداد می شود.در این پژوهش که با روش مطالعهاسنادی صورت می گیرد، سعی شده است با توجه به وضعیت ایران و موج فیلم مورد نظر، به بررسی و تشریح شرایط ساختاری چهارگانه ای که طبق نظریههواکو در شکل گیری یک موج فیلم موثر اند پرداخته شود.یافته های این پژوهش نشان می دهد که در سینمای بعد از دوم خرداد، دلایلی چون لغو کمیسیون فیلم نامه، کاهش سانسور، حمایت خاص از موضوعات مربوط به زنان در فیلم نامه ها، افزایش کارگردانان زن، تغییر در وضعیت اجتماعی زنان و شکل گیری سازمان های غیر دولتی زنان، شرایط ساختاری چهارگانه لازم برای شکل گیری سینمای زن فراهم آورد.
    کلید واژگان: شرایط ساختاری, بازنمایی, سینمای زن, تغییرات اجتماعی, ژانر}
    Azam RVadrD, Masood Zandi
    The goal of this research is to analyze the structural factors which are influential in formation of women cinema after 2 Khordd 1376 (23 May 1997). This research tries to answer the following questions: – What are the influential structural factors in formation of the film wave in question? – How these factors differentiate the representation of women in the Iranian cinema, especially after Khordd the second? The main hypothesis of this research is that there is a significant connection among structural conditions, change in how women are represented in films, and change in films contents. In this research which is conducted through documentary study, using Huaco’s theory in sociology of cinema, we have tried to explain four structural conditions which, in our view, are influential in construction of a new wave in film, in relation to the Iranian conditions and the film wave in question. The most important finding of this research is that in post 2 Khordd cinema, four necessary structural conditions for the formation of women cinema were present due to the following reasons: Cancellation of scenario commission; Less censorship; Special support for women subjects in scenarios; Increase in the number of women directors; Change in social status of women; and Formation of non-governmental organizations for women and the like.
    Keywords: Structural Conditions, Representation, Women Cinema, Social Changes, Genre}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال