به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « hunting » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «hunting» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زینب خسروی*، سعید رحیمی
    سگ در صحنه ها و وضعیت های مختلف در هنر صخره ای زاگرس میانی نقش شده است. هنر صخره ای بازگوکننده ذهنیت نیاکان ما درباره پدیده های مختلف و نمایشی از شیوه زندگی آن ها است. بنابراین با توجه به نقوش متنوع سگ، این جانور نیز از اهمیت بارزی در زندگی مردم گذشته برخودار بوده که در سنگ نگاره ها و رنگین نگاره های بیشتر محوطه های زاگرس میانی نقش شده است. سوالات اصلی پژوهش حاضر این است که بر پایه نقش سگ در هنر صخره ای زاگرس میانی، این جانور در جوامع باستان، چه جایگاه و ارزشی داشته و اکثرا نقش سگ در کدام صحنه ها و موضوعات تصویر شده است؟ داده های این پژوهش با شیوه میدانی و کتابخانه ای گردآوری شده و با روش توصیفی _ تحلیلی مطالعه شده اند. برآیند نشان می دهد که سگ به صورت تک نگاره، متقارن، گروهی، در مقابل گرگ، با جانوران دیگر، در کنار انسان، در صحنه های شکار و مراسم آیینی نقش شده است و این نقوش علاوه بر اینکه ویژگی درند ه خویی سگ را نشان می دهند، بیانگر این هستند که این جانور باعث بهبود شرایط زندگی انسان شده است. به گونه ای که سگ با شرکت در شکار و حفاظت از دام، وضعیت معیشتی انسان را بهتر کرده و همواره در موقعیت های مختلف یار انسان بوده و در برابر هر تهدیدی از صاحبش مراقبت می کرده است، به صورتی که بعد از مرگ انسان نیز این وظایف ادامه داشته است.
    کلید واژگان: سگ, سنگ نگاره, رنگین نگاره, زاگرس میانی, شکار, آیین}
    Zeynab Khosravi *, Saeed Rahimi
    Dogs have been depicted in various scenes and situations in the rock art of the Middle Zagros. Rock art reflects the mentality of our ancestors towards various phenomena and shows their life style. Therefore, due to the various motifs of dog, this animal has been of great importance in the lives of past people and that is why it has been engraved in the petroglyphs and pictographs of most areas of Middle Zagros. The main questions of this study based on these motifs are: What status and value did this animal have in ancient societies? and, in which scenes and subjects are the motifs of dog often depicted? The data of this research have been collected via field and liberary methods and analyzed by descriptive-analytical method. The results show that the dog is depicted as monograph, symmetrically, in groups, in front of the wolf, with other animals, next to human, in hunting scenes and ritual ceremonies. These motifs not only show the predatory nature of dog, but also indicate to its role in improving the human living conditions by participating in hunting, flock protection, companionship in different situations and taking care of its owner in the face of any threat even after his death.
    Keywords: Dog, petroglyph, pictograph, Middle zagros, Hunting, Ritual}
  • مهدی قادرنژاد حمامیان*، عبدالله آقائی
    شکار از نخستین اعمالی است که بشر در طول تاریخ خود همواره سعی در تصویر آن داشته است. در ایران باستان شکار نقش دینی و آیینی داشته و از جایگاه مهمی برخوردار بوده است. در این میان، میتراییسم یکی از ادیانی است که به انگاره شکار از راه تصویر کردن آن استمرار بخشیده است. یکی از این تصاویر، صحنه شکار میترا در مهرابه دورااروپوس است. تکرار این انگاره را در تاق بستان در صحنه شکار شاه شاهد هستیم. در مقاله حاضر، برای مطالعه استمرار انگاره صحنه شکار (میترای شکارگر به شاه شکارگر)، از رویکرد شمایل شناسی اروین پانوفسکی استفاده می کنیم. باید گفت استمرار و تکرار تصویر، منطق درونی شمایل شناسی است. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که چرا نقش برجسته شاه شکارگر در تاق بستان تداوم یا استمرار مفهومی همان انگاره میترای شکارگر در نقاشی دیواری دورااروپوس است؟ روش تحقیق در این مقاله، توصیفی تحلیلی است و مطالب به طریق اسنادی و کتابخانه ای گردآوری شده اند. با توجه به دو تصویر مطالعه شده، می توان گفت انگاره شکار، عملی با هدف نمایش مبارزه بین میترا شاه و غلبه بر نیروهای شر بوده است و در این راه اعمالی چون آموزش اصول اشرافی گری، طی کردن مراحل جوانی عیاری، عمل قربانی، کشتن گراز و نماد همراه آن، پیوسته با عمل شکار هستند. مطالعه شمایل شناختی انگاره شکار نشان می دهد مفهوم شکار در کنار اینکه واجد ارزش تاریخی، فرهنگی، دینی سیاسی است، از معنای صرف آن فراتر رفته و در طول زمان استمرار یافته و در تصاویر دوره های مختلف ازجمله در تاق بستان تکرار شده است.
    کلید واژگان: شمایل شناسی, شکار, دیوارنگاره دورااروپوس, میترا, نقش برجسته تاق بستان}
    Mehdi Qadernejad *, Abdollah Aghaie
    The hunting icon is one of the first function's that mankind has always tried to depict throughout its history. In ancient Iran, hunting has a religious role and has an important place. In the meantime, Mithraism is one of the religions that has perpetuated the notion of hunting through images. One of these images is the scene of Mithra hunting in the altar of Dura-Europos. We see the repetition of this image in Taq-I Bustan and in the hunting scene of the king. To study the continuity of the hunting scene image (the hunter Mithra to the hunter king), we have used the iconography approach of Erwin Panofsky.Continuity and repetition is somehow implied in the image-icon and is the internal logic of iconology, Iconology is one of the most important approaches that has been used in the study of image. That’s why we use this approach in the present study. The main question of the present article is why the bas-relief of the hunter-king in the Taq-I Bustan is the continuation or conceptual continuation of the same idea of the hunter Mithra on the wall painting of Dura-Europos? The research method of this article is descriptive-analytical and the materials have been collected through documents and libraries. According to the two images studied, it can be said that the idea of practical hunting is to show the struggle between Mithra-Shah and the forces of evil, in order to show the victory of good over evil, and in this way practices such as teaching the principles of aristocracy, passing stages of youth-practice,  sacrifice, killing the boar and its associated symbol, etca are continuaously accompaniments of hunting action. The iconology of the idea of hunting shows that the concept of hunting has gone beyond hobby and its mere meaning and has taken on historical, cultural and religious-political values. Moreover it has continued over time and has been repeated and preserved in images like in Taq-I Bustan.
    Keywords: Iconology, Hunting, Dura-Europos Wall Painting, Mithraism, Taq-I Bustan Bas relief}
  • فاطمه مهری*
    کرگدن گرچه حیوان بومی ایران نبوده است، اما ایرانیان به سبب همسایگی با هند و ارتباط با چین و شمال آفریقا، که از زیستگاه های اصلی این جانور بوده اند، از دیر باز با آن آشنایی داشته اند. نشان این آشنایی را می توان در متون مختلف، از جمله متن های جغرافیایی و جانورشناختی، و همچنین ادبیات فارسی بازیافت. با وجود این، به سبب اندک شمار بودن کرگدن، بعد مسافت زیستگاه های آن و موارد معدود مشاهده مستقیم حیوان، در منابع مختلف با روایات متنوع و متفاوتی درباره کرگدن مواجهیم. این تنوع گاه موجب شده است هییت کلی این حیوان چنان ترسیم شود که گویی با جانداری جز کرگدن مواجهیم. تنوع در نامگذاری ها نیز با این چندگانگی همراه شده و آن را تقویت کرده است. در این مقاله می کوشیم از خلال متون علمی و ادبی کهن، تصویری را که ایرانیان از این حیوان داشته اند بررسی کنیم. یکی از یافته های اصلی ما آن است که به گواهی دسته ای متون و تصاویر، برخی ایرانیان در برخی ادوار، کرگدن را پرنده ای عظیم الجثه می پنداشته اند. ما کوشیده ایم روند شکل گیری این باور را با توجه به ویژگی های زیستی ای که پیشینیان برای کرگدن قایل بوده اند پی بگیریم و نشان دهیم کدام تصورات در پدید آمدن این باور نقش داشته اند. برای این کار، جز منابع فارسی، از متن هایی که به زبان عربی اما در حوزه فرهنگ ایرانی نگاشته شده اند نیز بهره برده ایم. همچنین به این نکته پرداخته ایم که برخی تصویرسازی های موجود از کرگدن در شعر فارسی، همچون باهم آیی فیل و کرگدن و مضادت این دو با هم، نه برساخته تخیل آفرینندگان این متن ها، بلکه برگرفته از منابع مرتبط با جانوران در فرهنگ های کهن هستند و با جستجو در این منابع می توان پیشینه این گونه تصاویر را بازیافت و قدمت آن ها را نشان داد. همچنین می توان نشان داد انگاره های جانورشناختی کهن چه اندازه حاصل آمیزش متونی با خاستگاه های گوناگون و تعاملات علمی و فرهنگی تمدن های پیشین بوده اند.
    کلید واژگان: جانورشناسی کهن, شکار, حریش, کرگدن, تک شاخ}
    Fateme Mehri *
    Although the rhino has never been a native animal of Iran, Iranians have long been familiar with it due to their proximity to India and their connections to China and North Africa, which were the main habitats of the animal. Signs of this familiarity can be found in various texts, including geographical and zoological texts as well as Persian poetry. However, due to the small number of rhinos, the distance of its habitats and the few direct observations of the animal, we are faced with different narratives about rhinos in different sources. This diversity sometimes causes the figure of the animal to be drawn as if we are dealing with a creature other than a rhino. Variety in denominations has also been associated with and reinforced this multiplicity. In this article, we try to examine the depiction of this animal through ancient scientific and Persianate literature. One of our main findings is that, as evidenced by several texts and images, some Iranians in some eras considered rhinos to be huge birds. We have tried to demonstrate the process of formation this belief according to the biological characteristics attributed to the rhino to show which ideas played a role in the emergence of this belief. For this purpose, in addition to Persian sources, we have also used texts written in Arabic but in the field of Iranian culture. We have also pointed out that some of the literary depictions of rhino in ancient Persian poetry, such as its fight with elephant, are not made by the creators’ imaginations, but are taken from animal-related sources in ancient cultures, and by searching these sources, one can retrieve the background of such depictions and show their antiquity. It can also be shown to what extent ancient zoological ideas have been the result of a combination of texts with different origins and scientific and cultural exchanges among previous civilizations
    Keywords: ancient zoology, Hunting, ḥarīš, rhino, unicorn}
  • فرهاد صبوری فر، رضا محمدی، علی زارعی*
    یوز یا یوزپلنگ از گونه های جانوری در خطر انقراض ایران است که نه تنها جزیی از تاریخ طبیعی این مرزوبوم به شمار می رود بلکه در تاریخ، فرهنگ و تمدن ما نیز نقش دارد. از همین رو پژوهش حاضر در نظر دارد تا با روشی تحلیلی توصیفی و با استفاده از منابع و مآخذ تاریخی، به جایگاه یوز در تاریخ ایران بپردازد و به این پرسش بنیادی پاسخ دهد که این گونه جانوری چه جایگاه و کارکردهایی در تاریخ ایران داشته است؟ یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که در تاریخ ایران از یوز به عنوان حیوان شکاری در مراسم شکار و بزم و رزم استفاده می شده و در پاره ای از موارد به عنوان هدیه و کالایی ذی قیمت به دربار شاهان ارسال می گردیده است. حتی در دوره ی مغول یوز را به عنوان مالیات ثابت از ولایاتی که این گونه جانوری در آن می زیست، دریافت می کردند. علاوه بر این ادبیات منثور و منظوم ما از یوز تاثیر پذیرفته و در امثال و اشعار، به یوز اشارات فراوانی شده است.
    کلید واژگان: یوز, یوزپلنگ, فهد, بارس (پارس), شکار}
    Farhad Saboorifar, Reza Mohammadi, Ali Zareei *
    Cheetahs are of the endangered species of Iran. Not only are they a part of the natural history of this land, but they play a role in our culture and civilization. Therefore, the present study, using historical sources and references, intends to study the position of cheetahs in the history of Iran and to answer the fundamental question of what position and functions this animal has had in Iranian history. The findings of the study suggest that in Iran’s history, the cheetah has been used as a hunting animal and in some cases was sent to the kings as a precious gift. Even during the Mongol era, a fixed tax was obtained from the provinces where cheetahs lived. In addition, our poetry and prose have been influenced by the cheetah so that many references to it can be found in our literature.
    Keywords: Cheetah, Fahad, Bares (Pares), Hunting, History of Iran}
  • مریم حسین قربان*، فیروز مهجور
    از دیرباز عالمان صنعت موسیقی و عاملان این فن، انواع مختلفی از موسیقی را مطابق اطباع و حالات مختلف انسانی از جمله شادی، غم، ترس، اضطراب و آسایش مناسب دانسته و به کار می گرفته اند. انسان به تجربه دریافته بود که موسیقی بر جان دیگر جانواران زنده از جمله حیوانات تاثیر می گذارد و می توان مناسب اطباع حیوانات وحشی و اهلی، پرندگان و حتی حشرات نیز انواعی از موسیقی را به کار برد. به این ترتیب شکارچیان، بازداران، یوزبانان، ساربانان و دیگر کسانی که حرفه ای در ارتباط با حیوانات داشتند توانسته بودند به واسطه دریافتن نوایی که مناسب طبع برخی از جانوران بود، رفتار آن حیوانات را تا حدودی تحت کنترل درآورند. شکار، از جمله فعالیت هایی به شمار می رفت که موسیقی به آن راه یافته و به جزئی از آن تبدیل شده بود. یکی از اهدافی که نوای سازها در شکارگاه ها تامین می کرد، کنترل حرکات حیوانات مطابق خواست و اراده شکارچی بود تا به واسطه آن، کار شکار آسان تر شود. شکارچیان با به کار بردن انواعی از سازها، حیوانات را از مخفیگاه خود بیرون کشیده و به محل مشخصی هدایت می کردند تا کار شکار آسان تر و مطمئن تر شود. در این مقاله سعی شده تا شواهدی که نشان دهنده علم و اشراف پیشینیان ما به تاثیر موسیقی بر رفتار حیوانات است، مورد بررسی قرار گیرد. به این منظور حکایات و توصیه هایی که در ارتباط با تاثیر موسیقی در تسهیل کنترل حیوانات اهلی و شکار حیوانات وحشی در متون، بویژه کتب عجایب المخلوقات، وجود دارد استخراج و مورد بحث قرار گرفته است.
    کلید واژگان: موسیقی, شکار, حیوان, عجایب المخلوقات}
    Maryam Hoseinghorban*, Firouz Mahjour
    Different types of music in accordance with different human characters and emotions have always been made and performed. Similarly, there have been various music types suitable for diverse wild and domestic animals such as quadrupeds, poultries, and even insects. To put it simply, the behavior of these animals would stay somehow under control through different melodies appropriately-chosen for the nature of each of them. Hunting was one of the activities which music had become integrated with. In the course of hunting, the music by various instruments, either martial or festive (lyric), was played in different purposes. One of the purposes procured by the performed melodies was controlling animals’ movements of the hunter’s volition, which would ease the act of hunting. The hunters had very well understood that a group of animals were attracted to the soft tuneful music they hear, so they would try to approach the sound source; besides, another group hearing the strident sound of ear-splitting musical instruments like horn and drums would become terrified and then leave their places fearfully, which would provide their more exposure to the hunters. Thus, employing musical influence, the hunters would make animals leave their nests and guide them to a desired area for hunting them much more easily and in a reassured way. This paper revolves around the existence of the above-discussed awareness of such an influence together with the pieces of advice and recommendations being made to the hunters in this regard.
    Keywords: music, hunting, animal, Ajayeb al makhlūqāt (eccentricity of creatures)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال