به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « impoliteness » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «impoliteness» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرناز قره داغی*، بابک سعداللهی، محمد گهربخش
    خشونت نمادین مفهومی است که توسط پیر بوردیو مطرح شد و به شکلی از خشونت که غیرفیزیکی، برآمده از هنجارهای جامعه، آرام و پنهان بود، اشاره داشت. یکی از حوزه های مهم در خصوص اعمال خشونت نمادین، مسیله زنان است. زنان در جامعه امروز و به ویژه در قشر متوسط از قربانیان اصلی خشونت نمادین محسوب می شوند. با توجه به اهمیت هنر سینما در بازنمایی جامعه، این هنر تبدیل به بستری مناسب برای ارایه تحلیل های جامعه شناسی شده است. سه اثر اصغر فرهادی، سینماگر شاخص ایرانی، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» با تمرکز بر زندگی قشر متوسط و توجه ویژه بر امر زنان، قابلیت ارایه تحلیلی جامعه شناختی را فراهم آورده اند. این پژوهش با توجه به اهمیت مسیله خشونت نمادین علیه زنان، به بررسی گفتمان شخصیت های این سه اثر پرداخته تا وجود و نحوه بازنمایی این شکل از خشونت را مورد تحلیل قرار دهد. برای رسیدن به این هدف، نظریه بی ادبی کلامی جاناتان کالپپر که بر اساس هنجارهای اجتماعی تعریف می شود به عنوان روش تحقیق انتخاب شده است. در نهایت این پژوهش ثابت می کند که زنان قشر متوسط در سینمای اصغر فرهادی با استفاده از مضامینی چون دروغ، طلاق، تجاوز و مالکیت مردانه مورد خشونت نمادین واقع می شوند.
    کلید واژگان: خشونت نمادین, بی ادبی کلامی, پیر بوردیو, جاناتان کالپپر, اصغر فرهادی}
    Farnaz Gharehdaghi *, Babak Sadollahi, Mohammad Goharbakhsh
    Symbolic violence is a concept proposed by Pierre Bourdieu and refers to a form of violence that is non-physical, quiet and hidden which is arising from the norms of society. One of the important areas regarding symbolic violence is the issue of women. Women in today's society, especially in the middle class, are considered to be the main victims of symbolic violence. Considering the importance of cinema in representing society, it has become a suitable platform for providing sociological analysis. Three films of Asghar Farhadi, "About Elly", "A Separation" and "The Salesman" by focusing on the life of the middle class and paying attention to the issue of women, have provided the ability to present a sociological analysis. Considering the importance of the issue of symbolic violence, this research examines the discourse of the characters of these three films to analyze the existence and representation of this form of violence. To achieve this goal, Jonathan Culpeper's theory of impoliteness, which is defined based on social norms, has been chosen as the research method. Finally, this research proves that middle-class women are subject to symbolic violence through themes such as lies, divorce, rape and male ownership in Asghar Farhadi's cinema.
    Keywords: symbolic violence, impoliteness, Pierre Bourdieu, Jonathan Culpeper, Asghar Farhadi}
  • زهرا نامور

    وجهه، خود انگاره عمومی است که هر فرد برای خود قائل است. وجهه، عبارت است از احترامی که هر فرد برای خود و آبروی خود قائل است. از طرفی، ادب توجه به وجهه طرف گفت وگو در طول مکالمه و در مقابل، بی ادبی تهدید وجهه است. کالپپر (2011) در نظریه گفتمان خود به راهکارهای اعمال بی ادبی براساس سه نوع وجهه فردی، رابطه ای، اجتماعی و دو نوع حقوق اجتماعی تساوی و وابستگی و ارتباط این مفاهیم اشاره می کند. این رویکرد بر عواملی چون بافت، هنجارهای اجتماعی و احساسات متمرکز و دارای ویژگی جمع مداری وجهه است. از این رو با چنین رویکردی می توان پدیده بی ادبی کلامی را در سریال های خانوادگی ایرانی بررسی کرد. این پژوهش در چارچوب این نظریه به این سوال پاسخ می دهد که نظریه گفتمان کالپپر در سریال «مادرانه» از چه زوایایی قابل بحث و این سریال حاوی کدام یک از الگوهای بی ادبی کلامی است. به این منظور تعداد 30 نمونه از گفت و گوهای حاوی ارتباط میان انواع وجهه و حقوق اجتماعی به روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب و از روش توصیفی تحلیلی برای تحلیل آنهااستفاده شده است. یافته ها نشان می دهند که همه الگوهای بی ادبی کلامی شامل تهدید وجهه فردی، رابطه ای و اجتماعی با توجه به حقوق اجتماعی با جلوه های مختلف در این سریال بکار رفته که در این بین الگوی تهدید وجهه رابطه ای به میزان 6/86 درصد دارای بالاترین میزان وقوع است.

    کلید واژگان: ادب, بی ادبی, تهدید وجهه, نظریه گفتمانی, سریال مادرانه}
    Zahra Namvar

    Prestige is the general self-image and a kind of respect that a person considers for him/herself. Paying attention to somebody during the conversation is considered politeness and on the other hand, impoliteness is an attack to one’s prestige. In fact, all efforts made by a person to observe politeness to others, are considered prevention of his/her prestige from threatening (Brown & Levinson, 1987). Culpeper (2011) in his discourse theory points to different strategies of impoliteness based on quality/ relational/ social prestige and equities such as, social rights and association rights and also close relations between these concepts. Since Culpeper’s approach is based on factors like context, social norms and feelings and also contains collectivism aspect of prestige, so it could be employed to analyze verbal impoliteness in the Iranian TV family serials. This study is aimed to answer the question of which aspects of this theory can be discussed in “Madarane” TV serial and which patterns of verbal impoliteness it follows. For this purpose, based on purposive sampling, 30 samples of dialogues including relations between kinds of prestige and social rights were selected and analyzed by descriptive-analytical method. The results showed that all the verbal impoliteness patterns including attack to the personal prestige, relational and social, were used in this serial and among them the relational prestige attack, by 86/6 percent, were at the highest rate.

    Keywords: Politeness, impoliteness, Prestige Attack, Discourse Theory, MadaraneSerials}
  • مهران سهراب زاده، طاها عشایری*، اسماعیل حسنوند

    چکیده ترس از جرم اشاره به این دارد که چقدر فرد نگران قربانی شدن است. این ترس باعث کاهش فعالیت اجتماعی، مشارکت و سلب اعتماد، پایین آمدن اقتدار و وجهه پلیس می شود. هدف اصلی مقاله این است که چه عواملی در ایجاد ترس از جرم در مناطق حاشیه نشین شهر تبریز موثر است. این تحقیق با استفاده روش کمی، تکنیک پیمایشی و ابزار پرسشنامه اجرا گردید. نمونه آماری از طریق فرمول کوکران انتخاب و پرسشنامه ها به روش نمونه گیری خوشه ای در بین خانوار توزیع استفاده شدند. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که رابطه بین کیفیت محله (34%-)، بی نزاکتی (17%)، طول اقامت در محله (52%-)، وضعیت تاهل (29%)، نظارت اجتماعی (38%-)، تکرار و وقوع جرم (47%)، بی تفاوتی اجتماعی (46%)، اعتماد اجتماعی (33%-)، حضور پلیس (56%-) داغ ننگ (41%) با ترس از جرم معنادار و متغیرهای سن، تحصیلات، رسانه با ترس از جرم معنادار نبوده است.

    کلید واژگان: ترس از جرم, تبیین جامعه شناختی, پنجره شکسته, داغ ننگ, کیفیت محله, بی نزاکتی}
    Mehran Sohrabzadeh, Taha Ashayeri, xhih uahdvd, Ismaeil Hassanvand

    Fear from crime refers to the extent that individuals are concerned about being a victim. The fear leads to reduction in the level of social activity, contribution, lack of trust and undermining the capability and reputation of police. The present article mainly aims at identifying factors which have impact on creation of fear from crime in the suburb of Tabriz. The research has been conducted through using quantitative method, survey technique, and questionnaire as a tool. The sample has been selected through using Cochran formula, and the questionnaire was distributed among households through using cluster sampling method. The research results indicate that there is significant relationship between quality of neighborhood ( -34%), impoliteness (17%),duration of the period living in the neighborhood (- 52%),marital status (29%) ,social surveillance (-38%),crime frequency (47%),social indifference (46%),social trust (-33%) , police presence(- 56%),ignominy sign (41%) and fear from crime; while there is no significant relationship between variables of age education, media and fear from crime.

    Keywords: Fear from crime, sociological interpretation, broken window, ignominy sign, neighborhood sign, impoliteness}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال