به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « justification » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «justification» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Rasoul Rasoulipour*

    The main argument of the book Warranted Christian Belief by Plantinga is a distinction between de facto and de jure objections to Christian belief. De facto objections, according to him, are those about the truth of Christian belief, where the claim is relatively straightforward that rge belief is false. However, Plantinga is primarily concerned with de jure objections, which are arguments or claims that Christian belief, whether or not true, is at any rate unjustifiable, or irrational, or without sufficient evidence, or in some way not intellectually respectable. While the conclusion of such objections is that there is something wrong with Christian belief, Plantinga contends that the question is never explicitly formulated of what exactly is wrong; however, he finally locates a promising candidate for the de jure question in the complaints against theistic belief by Freud and Marx. Critics, according to Plantinga, cannot simply object to the rationality or justifiability of theistic belief without presupposing that theistic belief is false. However, I will, in this paper, argue that the epistemic objection to the rationality of theism need not presuppose the falsity of theism or Christian belief, and I will show that the most important charge against Plantinga’s defense – if theism is true, it is warranted – is that it proves too much.

    Keywords: de jure Objection, de facto Objection, Justification, Warrant, A, C Model}
  • ندا رضوی زاده *، علی یوسفی، حسین بهروان، علی اصغر سعیدی
    مصرف کالا در انواع و اقسام آن، دارای دلالت ها و نشانه های عدیده فرهنگی اجتماعی است و موضع مصرفی افراد نیز بر همین مبنا، توجیه می گردد. هدف نوشتار حاضر این است که توضیح دهد مصارف تظاهری و خودنمایانه که غالبا با استفاده از کالا های دارای نام و نشان (برند) با نوشوندگی بالا ، همراه است چگونه توسط مصرف کنندگان توجیه می شود . برای یافتن پاسخ و پی بردن به معانی نهفته مصرف تظاهری با 38 مشارکت کننده زن در مشهد که کم یا بیش مصرف شان، این گونه بوده و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند، در خصوص مصرف کالاها و خدمات مدیریت بدن، مصاحبه عمیق به عمل آمده است. نتایج کدگذاری و تحلیل متن مصاحبه ها نشان می دهد برای مصرف تظاهری کالاها و خدمات مدیریت بدن، پنج توجیه عمده وجود دارد:موجه سازی هویتی مصرف که نشان تشخص و معرف موقعیت اجتماعی مصرف کننده تلقی می شود؛ موجه سازی روان شناختی که در آن فرد به نیاز های روانی خود، نوع انسان یا زنان ارجاع می دهد؛ موجه سازی اقتصادی (عقلانی)، انتخاب های مصرفی را پس از مقایسه ارزش مصرفی ارزش مبادله یا محاسبه هزینه فایده اقتصادی و اجتماعی، معقول ارزیابی می کند؛ موجه سازی نظارتی (الزامی) که در آن فرد خود را تحت نظارت خواسته ها و پیشنهاد های دیگران مهم یا دیگران تعمیم یافته یا آموزه های اخلاقی و مذهبی می بیند؛ و موجه سازی عادت واره که به «مسبوق به سابقه بودن الگوی مصرفی تظاهری یا تمایل به آن در تاریخچه زندگی فرد» ارجاع دارد.
    کلید واژگان: مصرف تظاهری, مدیریت بدن, موجه سازی, تمایز, هویت یابی}
    Neda Razavizadeh *, Ali Yousefi, Hossein Behravan, Ali Asghar Saidi
    Consumption of commodity in its different kinds and forms, has several cultural-social implications which are the basis for justification of the consumption stance of consumers. The objective of this paper is to explain how the consumers justify their conspicuous and posing consumption which is usually accompanied by using brands which are continually being updated. To find out answer to the latent meanings of conspicuous consumption, 38 women in Mashhad, who more or less, had this kind of consumption, were selected through targeted sampling method and in-depth interviews were conducted with them about consumption of body management commodities and services. The findings of coding and analysis of the interview texts show that there are five main justifications for the conspicuous consumption of body management commodities and services:Identity justification of consumption that shows prestige and is a representation of the consumer’s social position; psychological justification in which the individual refers to psychological needs of himself, mankind or women; economic (rational) justification, through which the consumer assesses the consumption choices as rational after comparing consumption–exchange value or economic and social cost-benefit ; Supervisory justification (compulsory) in which the individual finds himself under the supervision of the demands and proposals of significant others or generalized others or ethical and religious doctrines; and habitus justification which refers to “the precedence of the conspicuous consumption pattern or tendency towards it in the individual’s life history”.
    Keywords: Conspicuous Consumption, Body Management, Justification, Distinction, Identification}
  • حسین علی سعدی*
    نظام سازی به معنای اکتشاف الگوواره های اداره دانش بنیان یک جامعه، می تواند ابتناء خود را بر مبانی دانش های مختلفی قرار دهد. سخن از نظام سازی فقهی به معنای دخیل نمودن حداکثری دانش فقه در لایه های مختلف تکون یک جامعه نیست بلکه به معنای ابتناء جامعه سازی بر شریعت اسلامی است که پس از انقلاب اسلامی ایران و معطوف شدن امیدهای بسیار به درانداختن تمدنی نوین مبتنی بر معارف الهی، ضرورتی دو چندان یافته است. با توجه به اینکه علم فقه به مثابه اصلی ترین دانش دینی، موضوع خود را فعل مکلف قرار داده و تلقی متولیان این دانش از مکلف، مکلفین فردی بوده است، افق جدیدی که این مقاله در پی تحقق آن است، ترسیم سازوکار تحلیل فعل مکلف غیرفردی و انگاره های حجیت افعال آن در عرصه های کلان حکومت است. لذا نوآوری حاضر در این نوشتار را می توان مرتبط با تمام علومی دانست که به نحوی در حوزه حکمرانی و اداره جوامع انسانی نقش آفرین هستند. روشی که در این مقاله در جهت تبیین مسئله فوق الذکر اتخاذ شده است، رویکرد فقه النظریات آیت الله سیدمحمدباقر صدر می باشد.
    کلید واژگان: فقه, نظام سازی, حجیت, فقه حکومتی, سیاست گذاری}
    Hosseinali Sadi *
    With an increase in the social aspect of human life and diversity and plurality of different social systems, planning and policymaking for human societies become more complex. Macro approach, comprehensiveness and process approach to decision-making and policymaking are among the preconditions for the success of management systems. The Shia jurisprudence, as an effective management system, which covers all individual and social aspects of human life, is not an exception. System approach to inference of jurisprudential decrees and rules means that the “duty of the other duty-bound people” and the “other duties of the duty-bound people” should be studied together in the system of jurisprudential decrees. It is also necessary to correctly depict the process of transformation of “beliefs” to “ought tos” so that the jurisprudential decrees are not incompatible with the objectives and principles of jurisprudence and purposes of the legislator. Hence, in the first place, the objective and fundamentals must be precisely studied in the philosophy of jurisprudence and then the doctrines and general policies of the legislator are correctly extracted and their practical domains are determined. Finally, decisions should be made and policies formulated based on a suitable structure and systematization of rules and doctrines as well as determining their proper place in each domain. Attempts have been made in this research to offer five procedures for extraction of Sharia doctrines and also offer some jurisprudential mechanisms for balancing and safeguarding the system.
    Keywords: Jurisprudence, System Building, Justification, Governmental Jurisprudence, Policymaking}
  • سعیده میرابی *، علی یوسفی، غلامرضا صدیق اورعی
    هدف اصلی نوشتار حاضر درک معانی نهفته در تجارب گناه جنسی و نحوه ساخته شدن اجتماعی این معانی است. نتایج تحلیل پدیدارشناختی تجربه گناه جنسی در بین هفت مشارکت کننده زن (ایرانی/ شیعه مذهب) که با جنس مخالف خود روابط جنسی خارج از پیمان ازدواج داشته اند نشان داد که اولا تجربه گناه جنسی، که ابتدا از یک آشنایی و گفت وگوی ساده با جنس مخالف شروع می شود، در فاصله کوتاهی به معاشقه و همبستری می انجامد. ثانیا قبل از انجام گناه و در اولین بار تجربه گناه جنسی، حس مقاومت در برابر گناه، ترس از گناه و سخت بودن انجام گناه تجربه می شود. ثالثا درحین انجام گناه، خشنودی اولیه ای در فرد ایجاد می شود که احساس گناه این لذت ها را به احساس عذاب آوری تبدیل می کند. حس خجالت، ناراحتی و ترس (ترس از عقوبت خداوند و فاش شدن گناه) ازجمله احساسات حین گناه هستند. پس از انجام گناه نیز، بازاندیشی و تردید درباب عمل گناه و به دنبال آن فشارهای درونی و پشیمانی ظاهر می شود. این فشارها خود را به صورت احساسات غریب و ناخوشایند، ناراحتی، خیانت، تحقیرشدگی، پشیمانی و عذاب وجدان نشان می دهد که عذاب وجدان شایع ترین آنهاست و این عذاب وجدان پس از گناه سبب می شود که اغلب افراد برای کاهش این فشار به توبه، انابه و توجیه خود رو آورند. صیغه خواندن، ابراز قصد ازدواج و امید به بخشش خدا از جمله توجی هات مشترک افراد پس از انجام گناه جنسی است. درنهایت نیز تکرار گناهان جنسی موجب کاهش احساس گناه، عادی شدن گناه، لذت بخش ترشدن گناه و درنهایت تغییر باورها و ارزش های جنسی اولیه در فرد می شود.
    کلید واژگان: تجربه گناه, گناه جنسی, روابط جنسی پیش از ازدواج, توجیه خود, پدیدارشناسی تجربی}
    Saeedeh Mirabi*, Ali Yousofi, Gholamreza Sedigh Ouraee
    The main purpose of the present study is to find hidden meanings of sexual sin experiences and also to investigating how these meanings are constructed socially. The results of the phenomenological analysis of sexual sin experiences among 7 female participants (Iranian/ Shi’a) who had sexual relation with the opposite sex (out of religious/ legal marriage) indicated that sexual sin experience starts from a simple chat and acquaintance with the opposite sex and in a short time leads to courtship and sexual relations. Secondly, before committing the sin and in the first sexual sin experience, the perpetrator experiences feeling of resistance against the sin, fear of the sin and difficulty in committing the sin. Thirdly, during the process of committing the sin and as a result of sexual arousal, the perpetrator feels sexual pleasure, emotional enjoyment and a kind of primary pleasure, meanwhile the feeling of guilt turns all these pleasures into torture. Embarrassment, inquietude and fear (the fear of God torment and the sin revealing) are feelings of perpetrator during the process of sin commitment. After committing the sin, a sense of doubt and rethinking about the sin and then, inner pressures and regret appear. These pressures are revealed through unpleasant and strange feelings of inquietude, unfaithfulness, regret, being despised and feeling guilty back of one’s conscience. Feeling guilty back of conscience is the most common feeling which leads to repentance and self-justification to decrease these pressures. To recite the marriage vows, to state having sexual relations with the intention of marriage, and to hope to God’s forgiveness are among common justifications after committing the sexual sin. A last, sexual sin repetition normalizes sin and causes a decrease in guilty feelings, and an increase in sin pleasure, and finally it makes some changes in primary sexual beliefs and values.
    Keywords: Experience of Sin, Sexual Sin, Premarital Sex, Self, Justification, Empirical Phenomenology}
  • سید حسین عظیمی دخت شورکی
    یکی از دیدگاه های درون گرایانه در باب شرایط توجیه که در مقابل دیدگاه مبناگرایی عرض اندام کرده، دیدگاه اصالت همبستگی است. در این مقاله، دیدگاه یکی از معرفت شناسان معاصر، لورنس بنجور، مورد بررسی قرار می گیرد. بنجور به معرفت شناسی باورهای تجربی می پردازد و می کوشد تا با حفظ این دیدگاه که توجیه نه از باورهای پایه ی موجود در ساختار معرفتی شخص، بلکه از خلال کل مجموعه ی اعتقادی وی بیرون می آید، معرفت بودن باورهای تجربی را نشان دهد. در این مقاله به توصیف دیدگاه بنجور و بیان دلایل وی به منظور اثبات علم یا معرفت بودن باورهای تجربی می پردازد.
    کلید واژگان: صدق, توجیه, مبناگرایی, اصالت همبستگی, معرفت شناسی باورهای تجربی, درون گرایی و برون گرایی, لورنس بنجور}
    Sayyed Hosein Azimi Dokht
    Among the internalistic views about the sufficient and necessary conditions of the justification, Coherentism is one of the views against which we are confronted with Foundationalism. In the present essay the view of one of the contemporary epistemologists, Laurence Bonjour, is to be explained. Bonjour, initially deals with the epistemology of perceptual beliefs and tries to establish justification of perceptual beliefs according to his attitude in epistemology, that is Coherentism. The author of the essay while describing the views of Bonjour, holds that the view in question can not satisfy the conditions necessary for justified belief.
    Keywords: truth, justification, foundationalism, coherence, theory epistemology of empirical belifs, internalism, externalism, Laurence Bonjour}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال