به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « muhammad iqbal -e- lahori » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «muhammad iqbal -e- lahori» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • داود اژدری*، یحیی بوذری نژاد، شاهین زرع پیما
    هریک از متفکران اجتماعی که در طول تاریخ زیسته اند برای انسجام بخشی به اندیشه های خود، در میان آثارشان، فرد یا جامعه یا تعاملی از هر دو را به عنوان عصاره و جان مایه اندیشه های خود بیان داشته اند. اقبال با توجه به جامعه نامنسجم و پراکنده ای که در آن زمان هند پدیدار شده بود و مذاهب و فرق مختلفی که وجود داشت، اختیار و «فردیت» شرقیان را در مقابل استعمار، اضمحلال یافته می دید. بر این اساس بازسازی اندیشه دینی خود را بر پایه «فلسفه خودی» بنا نهاد تا اختیار مرده و خودآگاهی ناتوان شده در میان شرقیان را از نو بپیراید و در آن روح تازه ای بدمد، از سوی دیگر اقبال، جامعه را به مثابه حقیقتی عینی نادیده نمی انگارد و درصدد است تا تعاملی میان «فرد» و «جامعه» برقرار سازد، اما با همه این احوال فردیت را مقدم بر جامعه می دانست. برای این پژوهش از روش اسنادی و کتابخانه ای سود جسته ایم.
    کلید واژگان: محمد اقبال لاهوری, فلسفه خودی, جامعه گرایی, فردگرایی, بازسازی اندیشه دینی}
    Davoud Azhdari *, Yahya Bozarinejad, Shahin Zarpeyma
    Through the history , every social thinker , has centralized his works on a individualism or socialism or an interaction between them to integrate his thoughts . Dispersion and disunion caused by presence of numerous religions and sects in India conduced Iqbal -E- Lahori to find the oriental option and individuality overthrown as a result of colonization . Therefore, he established his thoughts on self - hood philosophy to revive dead authority and weakened self - awareness of the oriental . On the other hand Iqbal does not connive the society at all, but receive that as an undeniable fact and intend to make a significant connection between individual and society although it seems he overall prefer the individuality states to society . Library and documentary methods have been used in this research .Muhammad Iqbal -E- lahori , Socialism , Individualism , authority , Reconstruction of Religious Thought , Islam
    Keywords: Muhammad Iqbal -E- lahori, Socialism, Individualism, Authority, Reconstruction of Religious Thought, Islam}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال