به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « shia›s » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «shia›s» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رسول جعفریان*
    ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه قمی (م 381) عالم بزرگ شیعه در قرن چهارم هجری است. یکی از آثار مهم باقی مانده از صدوق، کتاب الاعتقادات است که وی در این کتاب که چهل وپنج فصل دارد مهمترین عقاید شیعه را بیان کرده و آنها را با شواهد قرآنی و احادیث نبوی اثبات کرده است. پژوهش حاضر مطالعه موقعیت شیخ صدوق و کتاب اعتقادات او در دوره صفوی را بررسی می کند. سوال اصلی پژوهش آن است که معیارهای اهمیت کتاب اعتقادات شیخ صدوق در دوره صفویه، در مقایسه با دیگر رسائل اعتقادی شیعی، در چه دامنه ای از ظرفیت های تبلیغی ترویجی در این دوره بوده و تا چه اندازه تاثیر گذار بوده است؟ این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی بر اساس منابع و مآخذ این دوره در پی پاسخ پرسش فوق است. یافته های پژوهش نشان می دهد در دوره صفویه از ظرفیت های موجود جامعه نظیر سیاست های فرهنگی-مذهبی شاه طهماسب، نهادهای دینی و آموزشی و متون و معارف در جهت تثبیت، نهادینه سازی و گسترش مذهب تشیع در جامعه ایران بهره گرفته شده است که سبب ترجمه شماری از آثار اصیل عربی شیعی به فارسی گردید.
    کلید واژگان: اعتقادی, اعتقادات شیعی, کلام شیعی, صفویه, شیخ صدوق, شیخ مفید, شاه طهماسب, محمد مهدی رضوی}
    Rasoul Jafariyan *
    Abu Ja'far Muhammad ibn Ali ibn al-Ḥusayn ibn Bābiwayh Qumī (d. 381) was a prominent Shia scholar in the fourth century of the Islamic calendar. One of the important works left by Sadūq is the book "Aqā'id," in which he elaborates on the most important beliefs of Shia Islam in its forty-five chapters, proving them with Quranic verses and Prophetic traditions. The present research examines the position of Sheikh Sadūq and his book "Aqā'id" in the Safavid period. The main question of the research is to what extent the importance criteria of Sheikh Sadūq’s book "Aqā'id" in the Safavid era, compared to other Shia doctrinal treatises, have utilized the capacities for promotional activities in this period and how influential it has been. This research, utilizing a descriptive-analytical method based on sources and references of this period, aims to answer the above question. The findings of the research indicate that in the Safavid period, the existing capacities of society, such as the cultural-religious policies of Shah Tahmasb, religious and educational institutions, and texts and teachings, were utilized to stabilize, institutionalize, and expand Shia Islam in Iranian society, leading to the translation of several original Arabic Shia works into Persian.
    Keywords: Doctrine, Shia beliefs, Shia Theology, Safavid era, Sheikh Sadūq, Sheikh Mufīd, Shah Tahmasb, Mohammad Mahdi Rezvani}
  • مصطفی زالی*
    دریافتی متاخر و نسبتا رایج از طرح مفهوم مصلحت در تجربه حکمرانی جمهوری اسلامی، دریافت سکولار از آن است. مطابق این دریافت طرح مفهوم مصلحت به معنای فراروی از ظرفیت های موجود در فقه شیعه و به رسمیت شناختن عقل سکولار عرفی در تدبیر ملک است. این مقاله بر خلاف این رویکرد و در پاسخ به آن استدلال می کند که طرح این مفهوم برآمده از مسیله ای با قابلیت صورت بندی فقهی است: تفکیک میان حوزه دولت و حوزه تعاملات میان فردی، امتناع استنتاج مناسبات ناظر به دولت از عقود و ایقاعات مشروع در حوزه تعاملات میان فردی و در نهایت تقدم اولی بر دومی در موارد تزاحم. بر اساس تفسیر مختار این نوشتار، حدود اختیارات و شیون دولت همچون مداخله در تنظیم حدود مالکیت، حفظ محیط زیست و به عبارت عام حفظ و حراست مصالح اسلام، از حقوق و اختیارات ناظر به مناسبات میان فردی، قابل استنتاج نیست؛ بلکه دولت، در این معنا، شرط تحقق حقوق ناظر به مناسبات میان فردی است. پس این منازعه در قالب تزاحم میان حقوق خصوصی و عمومی و تقدم دومی بر اولی با نظر به مقاصد شریعت قابل صورت بندی است؛ تفکیک میان حق عمومی و خصوصی، تفکیکی ضروری برای طرح مفهوم حکومت است که بی توجهی به آن، به امتناع استنتاج حکومت و شیون آن از ادله فقهی و در نهایت به تفسیری سکولار از حاکمیت سیاسی منجر می شود.
    کلید واژگان: حاکمیت سیاسی, حقوق خصوصی, حقوق عمومی, فقه شیعه, مصلحت}
    Mustafa Zali *
    A recent, relatively common conception of the expediency in the Islamic Republic's governance experience is the secular one. According to this conception, the formation of the expediency requires going beyond the existing capacities of Shia jurisprudence and recognizing the common secular reason in the governance. Contrary to this approach and in response to it, this article argues this concept arises from a problem expressible in a jurisprudential framework: the separation between the domain of the government and the domain of interpersonal interactions, the refusal to infer relations regarding the government from legitimate contracts in the domain of individual interactions, and ultimately the priority of the first over the second in the cases of conflict. So, the regulation of property limits, environmental protection, and in general, the preservation and protection of the interests of Islam, cannot be inferred from the rights and powers related to interpersonal relations; Rather, the government in this sense is a condition for the realization of rights related to interpersonal relationships. Therefore, this conflict can be formulated in the form of conflict between private and public rights and the priority of the latter over the former, considering the purposes of Sharia; The distinction between public and private right is necessary for the concept of government, which neglecting it leads to the refusal to infer the government and its affairs from jurisprudential evidences and ultimately leads to a secular interpretation of government.
    Keywords: Expediency, government, Public Right, Private Right, Shia jurisprudence}
  • حمیدرضا تمدن، ویلفرد مادلونگ*
    عبدالله بن عباس ابن عبدالمطلب (م 68ق/ 7-686م) در مطالعات اسلامی معاصر معمولا به عنوان یکی از پایه گذاران علوم دینی شناخته شده است. او همچنین یکی از گرداورندگان قرآن به شمار می رود که قرایات گوناگونش از آیات، بعدها همگی ثبت و ضبط شد. نقش او به عنوان «پدر علم تفسیر قرآن» نیز غیر قابل انکار است، چنان که از میان صحابه پیامبر(ص)، در حوزه شریعت(فقه و احکام) هم به عنوان یکی از پیشوایان مکتب مکه به شمار می رود. در این میان، نقش وی در باورها و تاریخ فقه شیعه کمتر مورد توجه قرار گرفته و نگاه سنت شیعی امامی به او مبهم به نظر می رسد. بر همین پایه ویلفرد مادلونگ کوشیده است تا با بررسی چند نمونه، نقش و جایگاه ابن عباس در فقه شیعی را تا اندازه ای به تصویر بکشد. از نگاه مادلونگ، شواهد مناسبی وجود دارد که نشان دهنده تاثیر بسزای آموزه های ابن عباس بر عقاید و فقه شیعیان امامی نخستین است. به باور او فقه امامیه به گونه سیتماتیک و نظام مند از ایده ها و نظرات ابن عباس در زمینه احکام فقهی پیروی نکرده است اما تلاش کرده تا برخی شواهد را نشان دهد که بر پایه آنها فقه امامی، به عملکرد امام علی(ع) در طول دوران خلافتش، که توسط منابع سنی گزارش شده است، توجهی اندک نشان داده و حتی گاه آموزه ابن عباس را بر آن ترجیح داده است.
    کلید واژگان: ابن عباس, فقه شیعی, تاریخ فقه شیعه, امام علی, مصنف عبدالرزاق اصفهانی, ویلفرد مادلونگ}
    Hamidreza Tamdan, Wilfred Madelong *
    'Abdullāh bin 'Abbās Ibn 'Abd al-Muttalib (686-7 AD) is usually recognized as one of the founders of religious sciences in contemporary Islamic studies. He is also considered one of the compilers of the Qur'an, whose various readings of the verses were later recorded. His role as the "father of the science of exegesis of the Qur'an" is also undeniable, as among the companions of the Prophet (PBUH), in the field of Sharia (jurisprudence and rulings), he is also considered one of the leaders of the Meccan school. In the meantime, his role in the beliefs and history of Shia jurisprudence has been paid less attention to, and the view of Imami Shia tradition towards him seems ambiguous. On this basis, Wilferd Madelung has tried to depict the role and position of 'Abdullāh bin 'Abbās in Shiite jurisprudence to some extent by examining several examples. From Madelung's point of view, there is good evidence that shows the great influence of the teachings of Ibn 'Abbās on the beliefs and jurisprudence of the early Imami Shiites. According to him, Imami jurisprudence has not systematically followed the ideas and opinions of Ibn Abbas in the field of jurisprudence, but he has tried to show some pieces of evidence based on which Imami jurisprudence paid less attention to the performance of Imam Ali (a.s.) during his caliphate, according to the Sunni sources, while at the same time preferred the Ibn Abbas's opinions over the performance of Imam Ali (a.s.)
    Keywords: Ibn'Abbās, Shia jurisprudence, History of Shia Jurisprudence, Imam Ali, Muṣannaf 'Abd al-Razzāq Esfahani, Wilfred Madelung}
  • سید رضا طباطبایی نیا*، ایوب پورقیومی، رسول رضاپور

    تمدن اسلامی از عصر پیامبراکرم (ص)، به ویژه حضور ده ساله آن حضرت درمدینه، آغاز شد و جامعه بتدریج از حالت زندگی عشیره ای و قبیله ای خارج و شکل تمدنی به خود گرفت. پس از پیامبر (ص)، نقش امامان شیعه علیهم السلام در تداوم این راه، نقشی بی بدیل بوده و جامعه اسلامی بویژه جامعه شیعی را در حوزه های مختلف متمایز نموده است. هدف این مقاله بررسی اوضاع سیاسی و فرهنگی شیعیان اثنی عشری در قرن ششم هجری بوده و برای نیل به این مقصود، از روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای با ابزار فیش برداری و مراجعه به منابع دست اول و با رویکرد توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. این پژوهش درصدد است به این سوال پاسخ دهد که شیعیان امامیه در قرن ششم هجری از جهت سیاسی،فرهنگی و تمدنی چه وضعیتی داشتند؟ یافته ها نشان می دهد، جامعه شیعی با وجود فقدان قدرت سیاسی و در اقلیت بودن از جهت نفوس و جمعیت، و فشار تندروها و متعصبین سنی مذهب؛ جایگاهی رفیع در مسیر رشد تمدنی کسب کرد. نتایج حاکی از آن است که آنان در مسیر رشد و اعتلای فرهنگی و تمدنی، اقدام به ساخت مساجد، مدارس و کتابخانه ها و سایر مراکز علمی و آموزشی کرده و در راستای تولید علم، به تالیف آثار و کتب ارزنده و تربیت علمی و مذهبی جامعه پرداخته و اندیشمندانی تحول آفرین در عرصه فقه، ادبیات، تاریخ، علم کلام، تفسیر، فلسفه و... تربیت نمودند.

    کلید واژگان: شیعه امامیه, فرهنگ, سیاست, قرن ششم, تمدن}
    Seyedreza Tabatabaeinia *, Job Porqiyumi, Rasool Rezapoor

    Islamic civilization started from the era of the Holy Prophet (PBUH), especially his ten-year presence in Madinah, and the society gradually got out of tribal and tribal life and took a civilized form. After the Prophet (PBUH), the role of the Shia imams, peace be upon him, in the continuation of this path, has been an irreplaceable role and has distinguished the Islamic society, especially the Shia society, in various spheres. The purpose of this article is to investigate the political and cultural situation of the Twelver Shias in the 6th century of Hijri, and to achieve this goal, the method of collecting library information with the tool of data collection and referring to first-hand sources with a descriptive and analytical approach has been used. This research is trying to answer the question of what was the political, cultural and civilizational situation of Imami Shiites in the 6th century of Hijri? The findings show that the Shia community, despite the lack of political power and being in the minority in terms of population and population, and the pressure of extremists and fanatics of the Sunni religion; It gained a high position in the path of civilizational growth. The results indicate that they built mosques, schools, libraries, and other scientific and educational centers in the path of cultural and civilizational growth and advancement, and in line with the production of science, authored valuable works and books and educated the society scientifically and religiously. and trained transformative thinkers in the fields of jurisprudence, literature, history, theology, commentary, philosophy, etc.

    Keywords: Shia Imamiyya, culture, Politics, sixth century, Civilization}
  • فریبا موقوفه یی، علیرضا محسنی تبریزی*
    در مقاله حاضر به بررسی قومیت، مذهب، صور مشارکت در بین مذاهب شیعه و سنی کردهای  شهر کرمانشاه در سال 1397 پرداخته شده است. از روش تحقیق پیمایشی و بر اساس قواعد آماری حجم نمونه، 384 نفر از شهروندان شیعه و سنی شهر کرمانشاه به عنوان نمونه آماری و از روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته متشکل از گویه هایی در مقیاس 5 گزینه ای طیف لیکرت با پایایی 95/0 و اعتبار محتوایی قابل قبول استفاده گردید. در تدوین چارچوب نظری متغیرهای مورد مطالعه؛ از نظریه های لرنر- آیزن و فیش باین- هومنز و محسنی تبریزی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد؛ وضعیت صور مشارکت در بین کردنشینان کرمانشاه 5/62% می باشد. همچنین نتایج حاصل از آزمون تی تست مستقل نشان داد؛ پیروان مذهب شیعه دارای مشارکت روانی، مشارکت فرهنگی و مشارکت سیاسی بالاتری بودند. اما پیروان مذهب سنی دارای مشارکت اقتصادی و اجتماعی بالاتری نسبت به پیروان مذهب شیعه بودند.
    کلید واژگان: صور مشارکت, قومیت کرد, مذهب شیعه, مذهب سنی, کرمانشاه}
    Fariba Mowghofehi, Alireza Mohsenitabrizi *
    The present article investigated the ethnicity, religion and participation forms among Shia and Sunni Kurdish followers of Kermanshah city in 2017. Through survey research method and according to the statistical rules for determining the sample group, 384 Shia and Sunni Kurdish religious people were chosen in stratified ratio sampling way as the sample case of study. The data was collected through researcher-made questionnaire consisting of items with 5 Likert scales which had 0.95 approval reliability and accepted contents validity. The Lerner, Eisen and Fieshbine-Homans and also Moseni Tabrizi teories were applied to codify research`s theoretical framework for the variables. The obtained results revealed that the status of participation forms among Kurdish people in Kermanshah was 5.62 percent. The results of independent t-test also proved that Shia Kurdish followers had higher levels of psychological, cultural and political participation. But, Sunni religious followers, in contrast to Shia followers, had upper level of economical and social participation.
    Keywords: Participation Forms, Kurdish Ethnicity, Shia religion, Sunni Religion, Kermanshah city}
  • عباس سماواتی*، سید مصطفی موسوی بجنوردی

    گذار از فقه به قانون (تقنین فقه) بدون تبیین «روش» تحویل یکی به دیگری، به انجام نمی رسد؛ اما پیش از آن، باید «امکان» تبدیل فقه به قانون و یا به تعبیری، تاسیس نهاد قانون گذاری عرفی، در نظام شرعی به اثبات برسد. اهمیت این امر هنگامی است که بدانیم در نظام سیاسی جمهوری اسلامی، مجلس وظیفه تقنین را بر عهده دارد و باید از لحاظ فقهی، قانون گذاری توسط مجلس تجویز شده باشد. سوال اصلی امکان سنجی نهاد قانون گذاری عرفی در منظومه فقاهتی شیعه است و مهم ترین مانع نظری در این عرصه نظریه «جامعیت فقه» است؛ اما اگر انگاره منظور، با نگاه اجتهادی تفسیر گردد، می یابیم که نه تنها منافاتی با قانون گذاری عرفی ندارد، بلکه آن را تایید و تاکید می نماید و جامعیت فقه، مانع تبدیل فقه به قانون و تاسیس نهاد قانون گذاری نیست. در مقاله حاضر تلاش شده تا با روش تحلیل و مطالعه کتابخانه ای، این موضوع با رویکردی بر اندیشه امام خمینی بررسی شود و نتیجه آن گشودن راه برای جایگیری مفهوم مدرن قانون در منظومه فقهی شیعه از منظر مصالح نوعیه و رعایت حقوق ملت است با عنایت به اینکه تشخیص مصالح نوعیه امری فرا فقهی است که در حوزه  افتاء و حکم حکومتی قرار نمی گیرد.

    کلید واژگان: قانون گذاری عرفی, نهاد قانون گذاری, فقه شیعه, حقوق ملت, مصلحت, امام خمینی}
    Abbas Samavati *, Seyed Mostafa Moosavi Bojnourdi

    Transition from jurisprudence to law is impossible without clarification of the “manner” of shift from one to the other. However, before such transition, the “possibility” of turning jurisprudence into law, or in other words, establishment of a conventional legislation institution, must be first approved in the Sharia law. It is significant, knowing that in the political system of the Islamic Republic of Iran, Majlis or Iranian Parliament is responsible for legislation but in view of jurisprudence, legislation by the Majlis should receive jurisprudential endorsement. The principal question of this paper is about the possibility of conventional legislation institution in Shia jurisprudential literature. The most important theoretical obstacle to legislation is the theory of “comprehensiveness of jurisprudence”. However, if the hypothesis is interpreted through the eyes of ijtihad, we will find out that not only jurisprudence has no inconsistency with conventional legislation, but also it emphatically endorses such legislation. Thus, comprehensiveness of jurisprudence is no obstacle to translation of jurisprudence into law and establishment of a legislation institution. In this paper, we have tried to review this issue with an analytical method and library studies with an emphasis on Imam Khomeini’s views to open a window toward placement of the concept of modern law in Shia jurisprudential literature in terms of specific interests and meeting the rights of the nation. Since, discernment of specific interests is an ultra-jurisprudential issue, it falls beyond the power of religious decrees and state orders.

    Keywords: conventional legislation, legislation institution, Shia Jurisprudence, Rights of Nation, expediency, Imam Khomeini}
  • زهره معارف*
    ضرورت شناخت تراث و میراث شیعه بر کسی پوشیده نیست. استان فارس و دارالعلم شیراز؛ سومین حرم اهل بیت (علیهم السلام) در طول تاریخ، علما و بزرگان نامداری را در دل خویش پرورانده است. تبیین جایگاه مفاخر تفسیری شیعی، نقش تمدن ساز شیعه را در اعصار متمادی در این حوزه روشن می نماید. با کاوش در تاریخی به پهنای 15 قرن، و شناسایی آثار ایشان در مدرسه تفسیری استان فارس، با خاندان شیعی دشتکی آشنا شدیم. آثار بی شمار و گرانسنگ این خاندان در رشته های مختلف، توجه اندیشمندان را به خود جلب کرده است. هدف نوشتار آن است که با رویکرد توصیفی تحلیلی، و روش کتابخانه ای با نگاه شبکه ای به تبیین نقش و جایگاه خاندان دشتکی شیراز در تفسیر شیعه و معرفی خدمات تفسیری و منهج تفسیری ایشان بپردازد. رهیافت پژوهش آن است که خاندان دشتکی، با بیشترین مفسر و آثار تفسیری، فعال ترین خاندان در حوزه مدرسه تفسیری فارس به شمار می روند. در آثار تفسیری خاندان دشتکی، تک نگاری های سوره و آیه؛ همچنین حاشیه، تعلیق و تصحیح و چاپ نسخ خطی چشم نوازی می نماید. شایان ذکر است که گرایش تفسیری مفسران این خاندان به فلسفه و عرفان، ایشان را از ابعاد دیگری چون، تفسیر اخلاقی و کلامی و ادبی و علمی کتاب آسمانی غافل نکرده است. این بزرگان در منهج تفسیری در کنار آیات و روایات، از منابع دیگری نیز بهره برده اند.
    کلید واژگان: تفسیرشیعه, خاندان دشتکی, شیراز}
    Zohre Maaref *
    Abstract The necessity of recognizing Shia inheritance is obvious to everyone. Many of the famous savants and scientists have been grown along the time in Fars and Shiraz, the third shrine of Ahl-e-Bayt. Specifying the position of famous people in Shia interpretation would clear the civilizing role of Shia along the history in this area. Researching the period with the length of about 15 centuries, and discovering more than one hundred ten interpreters and their works in Fars interpretation school, we got to know Dashtaki dynasty. Many of the savants and scientists were interested in valuable works of this family. The goal of this writing is to explain the role and position of Dashtaki dynasty in Shia interpretation and to introduce their interpretative works based on library-researching and descriptive methods and with a network point of view. We found that Dashtaki dynasty was the most active dynasty in Fars interpretation school area with the most interpreters and interpretative works. In their interpretative works, sura and verse monographs and also the art of Ta’ligh and correction and some manuscripts are really eye-catching. Their tendency to philosophy and mysticism has never made them neglect other areas of Holy Book like moral, literal and scientific interpretations. They have used some other references besides the verses and narratives.
    Keywords: Shia interpretation, Dashtaki dynasty, Shiarz}
  • منوچهر زحمتکش*، سید صادق موسوی

    حقوق ارث شاخه ای از حقوق خصوصی است که سابقه آن بیشتر از سایر گرایش هاست. تقسیمات ارث بدون شناختن طبقات ارث امکان پذیر نیست. در این میان، حقوق فرانسه یکی از قدیمی ترین قواعد مکتوب و منظم در ارث را دارد و همچنین برخی از مباحث فقهی ارث در تشابه با حقوق فرانسه است؛ از این رو در این مقاله با به کارگیری روش توصیفی- تاریخی و با تکیه بر دیدگاه های امام خمینی، طبقات ارث میان دو نظام حقوقی مستقل اسلامی که با منشا واحد (قرآن کریم) تاسیس شده اند، با مقارنه و مقایسه تطبیقی در حقوق فرانسه بررسی و ریشه اختلاف قوانین ارثی شیعه و اهل تسنن و فرانسه مشخص شده است.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: ارث, امام خمینی, فقه سنی, فقه شیعه, حقوق فرانسه}
    MANOUCHEHR ZAHMATKESH *, Seyed Sadeq Mousavi

    Right of inheritance is a branch of private law with a longer history than other majors. It is impossible to distribute inheritance without identifying the degree of succession. In the meantime, French law contains one of the oldest and ordered written rules on inheritance. Some of the jurisprudential arguments on inheritance have similarities with the French law. In this paper, descriptive-historical method has been employed, and, relying on Imam Khomeini’s viewpoints, attempts have been made to study the degree of succession in distribution of inheritance in two independent Islamic legal systems that have both been established based on the Holy Quran. We have compared and contrasted the two with the French law to identify the roots of differences in Shia, Sunni and French inheritance laws.

    Keywords: inheritance, Imam Khomeini, Sunni jurisprudence, Shia Jurisprudence, French Law}
  • رسول جعفریان
    جعفر مرتضی در مقام یک متکلم و مدافع مذهب، روش ها و تلاش های خاص خود را دارند وار این جهت، در ادامه تاریخ طولانی علم کلام در شیعه قرار می گیرند. آنچه مدنظر نویسنده در نوشتار حاضر است، بررسی بروز و ظهور ایشان به مثابه یک متکلم شیعی در طرازی نوین و متناسب با شرایط جدید است. وی در راستای تحقق  این هدف، پس از بیان سنت کلامی تاریخی در شیعه، از نقش ایشان در این زمینه و ذکر چند نمونه از تلاشهای کلامی جعفر مرتضی و مدل استدلال ایشان درباره آنها، سخن به میان می آورد.
     
    کلید واژگان: جعفرمرتضی, مورخ, متکلم, متکلمان شیعه, علم کلام, کلام شیعی, باورهای کلامی, باورهای شیعه, باورهای کلامی شیعه, کلام, تاریخ, تاریخ دان, مباحث کلامی, مدافعان مذهب, مذهب شیعه}
    Rasool Ja›fariyān

    As a theologian and defender of religion, Ja›far Morteza has his own methods and efforts, and thus, continues the long history of theology in Shia. What the author intends in this article to examine is his emergence as a Shiite theologian in a new way that matches the present conditions. In order to achieve this goal, after speaking about the historical theological tradition in the Shia, he talks about Ja›far Morteza›s role in this field and cites a few examples of his theological efforts and his model of reasoning about them.

    Keywords: Ja›far Morteza, historian, theologian, Shiite theologians, theology, Shiite theology, Shiite theologicalbeliefs, history, theological discourse, defenders of religion, Shia religion}
  • سعید بزرگ بیگدلی، اکرم کرمی*
    شعر شیعی با تنوع مضامین، رویکردها، کارکردها و قالب های شعری در دوره های تاریخی مختلف توانسته است به صورت جریانی مستمر و پویا تداوم یابد. محبان اهل بیت با عشق و شوری خاص، خالصانه ترین بخش ادبیات تشیع را تا قبل از استقرار حکومت صفویان باوجود موانع و تهدیدات فراوان خلق کردند. هنوز پژوهش های گسترده در دیوان ها و جنگ های شیعی به جامانده از گذشته صورت نگرفته است؛ اما همین میزان انجام شده نشان می دهد شعر شیعی و گونه های مختلف آن توانسته است هم در حوزه شکلی و هم محتوایی بر تنوع و غنای شعری در ادبیات فارسی بیفزاید. از آن جمله شکل گیری گونه ها و زیرگونه های جدید است که در این مقاله برآنیم تا نمونه ای از آن را معرفی نماییم که از جنگ های خطی استخراج کرده ایم. تقسیم بندی این گونه براساس محتوا و درون مایه آن است که به صورت عنوان در آغاز اشعار ذکرشده است. عنوانی که بعدها به مرور زمان و در اثر تکرار بیانگر یک نوع و گونه ادبی در ادبیات دینی ما شده است. در این مقاله برای نخستین بار گونه «وفات نامه» مطرح و معرفی می شود و نمونه هایی از دیوان ها و نسخه های خطی برای شاهد مثال آورده می شود. بدیهی است با بررسی های وسیع تر  به انواع تازه تری در اشعار شیعی دست یافت.
    کلید واژگان: شعر شیعی, گونه های ادبی, وفات نامه}
    Saed Bozorg Bigdely, Akram Karami *
    Shia poetry with variety of concepts – approaches – practices and the forms of poem in different historical periods could continue in form of countinuos and dynamic process. The lovers of ahle-beit with love and enthusiasm despite the obstacles and threats abound created the most sincere shia literature before safavieh. Yet necessary researchs in collections of poems left by pass havnt shaped but this the out shows that shia poetry could both the basin form and content form add to the diversity and richness of Persian literature. Including the information of new species and sub species is that in this article we want to introduce some samples that we extract them from handwritten poem collections. The classification of the species is according to their content that is mentioned in beiginig of poetry as title. The titles that later overtime and by repetition is represents a kind and literature genre in religious literature . In this article for the first time (vafat nameh) genres will proposed and introduced some samples of them from courts and manuscripts as evidence brought obviously with deeper check can arrive to new samples in shia poetry.
    Keywords: shia poetry, literature genres, vafatname}
  • معصومه تقی زادگان، محمدرضا مریدی، بهزاد مریدی
    گفتمان های موجود در مورد همگرایی شیعه و سنی، شامل سه گفتمان «تقریب مذاهب» ، «وحدت اسلامی» ، و «انسجام اجتماعی» هستند، اما فارغ از گفتمان ها، مقاله حاضر الگوهای فرهنگی همسازی میان شیعه و سنی در منطقه لارستان (جنوب استان فارس) و بستک (غرب استان هرمزگان) را با رویکرد اجتماعی مطالعه می کند. هدف این مقاله، بررسی ابعاد مختلف این الگوی فرهنگی است و پرسش های پژوهش عبارتند از اینکه: درجه همزیستی و مدارای فرهنگی میان شیعه و سنی در این منطقه تا چه حد است؟ همچنین، درجه تعصب گرایی قومی و مذهبی در میان این دو گروه مذهبی چگونه است؟ برای پاسخ به این پرسش ها، به مطالعه میدانی و مصاحبه پیمایشی با 420 نفر از اهل تشیع و تسنن در منطقه لارستان و بستک پرداخته ایم. نتایج پژوهش نشان می دهد که در جنوب استان فارس، همزیستی، همگرایی، و درهم تنیدگی اجتماعی بین شیعیان و اهل تسنن وجود دارد.
    کلید واژگان: اهل شیعه, اهل سنت, فرهنگ جنوب ایران, لارستان, بستک, الگوی حساسیت میان فرهنگی}
    M. Taghizadegan, M.R. Moridi, B. Moridi
    This study follows a social approach and pays attention to the social and cultural level of convergence in the daily life of the Shia and Sunni people. The cultural patterns of Shia-Sunni divide in Lārestan region (south Fars province) and Bastak (west Hormozgān province) are a good example of the coexistence and sympathy between the two religious groups in Iran. The main question is: How the co-existence of Shia and Sunni people in this region can transform the ethnic and religious fanaticism into the ethnical and cultural relativism and ultimately lead to a cultural integration between Shias and Sunnis? Milton J. Bennett's Developmental Model of Intercultural Sensitivity (DMIS) was adopted as the theoretical model for answering the question. The research includes a field study and a survey interview with 420 Shia and Sunni people in Larestan and Bastak. The results showed that Sunni people have a more ethnocentric view compared with Shia people, because the Sunni people are a minority group who pursue more conservative and cautious views to protect their societies. The Shia people have more ethno relativist views; Shia people have more cultural tolerance and are more inclined to accept and even integrate with Sunnis. It is based on this view that the coexistence, convergence and social integration of Shias and Sunnis have become possible.
    Keywords: Shia people, Sunni people, Culture of Southern Iran, Larestan Intercultural sensitivity model}
  • mehdi .badi, Irandokht Rezaei
    By the beginning of king Reza’s governance in 1925 and the support of foreign countries, king Reza started some actions to modernize this country and to remove Islam’s regulations in order to supply the benefits of foreign countries and also his goal that was to save Pahlavi government. Among the persons who highly tried in this era for preserving Islam either against king Reza or against exploitation in two countries of Iraq and Iran, is Ayatollah Seyed Abo-Alhasan Esfahani from Shia Marjas in that time.
    Keywords: Hijab, king Reza, Hijab unveiling, Ayatollah Seyed Abo-Alhasan Esfahani, Shia history}
  • Hassan Hosseini
    The relationship between ethnic and faith communities in the United States and domestic forces relating to a converging and diverging social contract on the one hand, and US foreign, security and military policies in national, regional and global contexts on the other hand, constitutes the key focus of this paper and the ongoing research upon which it is based. Theories related to American ethnicity provide the theoretical framework for the discussion. These include Assimilationism, Ethnic Pluralism and Ethnic Conflict Theory. These theories help explain the prevalent narratives and assumptions concerning Muslims in the US. Ethnic and faith communities and groups have at times played significant and important roles in American national security and foreign policy. The power and influence of some ethnic and faith communities living inside the United States in relation to national security and foreign policies is well documented. These groups are overtly and covertly lobbying for national and foreign policy goals, creating a nexus and axis between domestic and foreign and national security policies. In the 21 century and in the post 9-11 world, the US administration’s focus, lobbying and influence in ethnic and faith communities living inside the US in the service of its foreign, military and national security policies has been overlooked. Ethnic and faith communities in this new era and environment are at the center and core of this relationship.
    Keywords: Dearborn-Detroit Michigan, domestic-foreign policy axis, ethnography of faith, Shia muslims, weaponization of ethnic groups}
  • مهدی فیروزیان *
    کتاب بازخوانی فقهی امر به معروف، نهی از منکر و اجرای حدود واپسین اثر مصطفی محق قداماد است که در سال 1396 توسط مرکز نشر علوم اسامی منتشر شده است. نویسنده، نوشتار حاضر را با هدف معرفی کتاب مذکور به رشته تحریر درآورده است. وی پس از ذکر کلیاتی درباره اهمیت کتاب، به اختصار به بررسی محتوای پنج گفتارکتاب ) «تعریف معروف و منکر « ،» حکم امر به معروف و نهی از منکر « ،» شرایط امر به معروف و نهی از منکر « ،» مراتب انکار » و «اقامه حدود »( پرداخته است. همچنین، پیرامون هفت پیوست پایانی کتاب وصفی مختصر به دست داده است.
    کلید واژگان: امر به معروف و نهی از منکر, فقه شیعه, بازخوانی فقهی, اجرای حدود, مصطفی محقق داماد, معرفی کتاب}
    Mahdi Firoozi?n *
    Jurisprudential Re-reading of Enjoining Good and Forbidding Wrong and Carrying out Hodud (Limits) is the latest work of Mostafā Mohaghegh Dāmād, published in 1396 by the Islamic Science Publishing Center. The author has written the present article with the aim of introducing the book. After mentioning the importance of the book, he briefly reviews the content of the five sections of the work: “Good and wrong definition”, “the decree of enjoining good and forbidding wrong”, “the conditions of enjoining good and forbidding wrong “, and “carrying out Hodud”. Also, he has briefly explained about the seven last attachments of the book.
    Keywords: enjoining good, forbidding wrong, Shia jurisprudence, jurisprudential re-reading, Mostaf? Mohaghegh D?m?d, book report}
  • حمید عطایی نظری
    رساله کوتاه واجب الاعتقاد علی جمیع العباد در زمره آن دسته از آثار علامه حلی قرار دارد که در آنها بطور عمده، اصل دیدگاه های اعتقادی امامیه (در بخش کلامی آن) به همراه مهمترین دلیل برای اثبات هر یک از دعاوی مجال طرح یافته، و دیگر به ادله و اقوال مختلف در هر مبحث پرداخته نشده است. نویسنده، نوشتار حاضر را با هدف معرفی این اثر به رشته تحریر درآورده است. وی در راستای این هدف، نخست، انتساب رساله مذکور به علامه حلی، تاریخ نگارش، ساختار و نسخه های آن را مورد مداقه قرار داده است. در ادامه، ترجمه ای از این رساله را در بوته نقد و بررسی قرار داده و مهم ترین شروح و نیز حواشی آن را بر می شمرد. در نهایت، با ارزیابی با بیان چاپ های رساله و ارزیابی و یادآوری کاستی های دو چاپ از آن به تصحیح شیخ محمدرضا انصاری قم، نوشتار را به پایان می رساند.
    کلید واژگان: واجب الاعتقاد علی جمیع العباد, آثار علامه حلی, اعتقادنامه, باورهای شیعه, آثار کلامی, دیدگاه های اعتقادی امامیه}
    Hamid Atā, Ienazari
    The short treatise Wājib al-E’tiqādalā Jami’ al-Ebādis one of AllāmeHelli’s works in which the origin of Imamia religious views (in theological part) along with the most important reason to prove each of the claims have mainly been presented; and other reasons and opinions on the topics are not addressed. The following paper intends to introduce this work. Regarding this, the author, first of all, scrutinizes the attribution of the mentioned treatise to AllameHelli, the date of its creation, its structure, and its copies. Following this, he is going to criticize a translation of this work, and also talks about its most important commentaries and annotations. In the last part, he is going to name different prints of the treatise, and point out the shortcomings of two of them corrected by Sheikh Muhammad RezāAnsāriQomi.
    Keywords: Wājib al Etiqādalā Jami al Ebād, AllameHelli's works, Shia beliefs, theological works, Imamia religious views}
  • احمد رنجبری حیدرباغی
    ردیه های دانشمندان شیعه بر دو کتاب مسائل جارالله و الوشیعه موسی جارلله بر دو دسته تقسیم می شود. دسته ای مربوط به یک مورد از موارد مطرح شده در دو کتاب مذکور است. دسته ای دیگر از ردیه ها عهده دار پاسخ به بیش از یک موضوع یا بیشتر موضوعات مطرح شده در مسائل جارلله و الوشیعه است. نویسنده در نوشتار حاضر می کوشد گزارشی از محتوای برخی از این ردیه ها را ارائه نماید. وی در راستای این هدف، نخست برخی از آگاهی های بدست آمده درباره موسی جارلله و نیز توجه او به شیعه و باورهای آنان تا قبل از نگارش نقد بر شیعه مرور می کند. در ادامه، به معرفی مسائل جارلله و الوشیعه پرداخته و چاپ های مختلف الوشیعه را برمی شمارد. در انتها، ردیه های دانشمندان شیعه بر مسائل جارالله و الوشیعه را معرفی می کند.
    کلید واژگان: کتاب الوشیعه فی نقد عقاید الشیعه, ردیه, رد شیعه, عقاید شیعه, موسی جارالله, نقد شیعه, مسائل جارالله, ردیه های شیعه}
    Ahmad Ranjbari Heidarbāghi
    Shia scholars’ refutations of Moosa Jarallah’s Masāel-e Jarallah and Al-Vashia are divided into two categories. The first one is related to one of the issues raised in one of the books. The other group of refutations try to answer more than one issues or, better to say, most of the issues raised in these two books. The author of the present paper intends to present a report of the content of some of these refutations.Regarding this, he, first of all, goes over some of the information about Moosa Jarallah and his interest in Shia and its system of beliefs before writing criticism on Shia. Following this, he is going to provide a report ofMasāel-e Jarallah and Al-Vashia and to countAl-Vashia different prints. Finally, he discusses Shia scholars’ refutations of Masāel-e Jarallah and Al-Vashia.
    Keywords: Al, Vashia fi Naqd, e Aqāied al Shia, refutation, refutation of Shiism, Shia beliefs, criticizing Shiism, Moosa Jarallah, Masāel, e Jarallah, Shia refutation}
  • رسول سعیدی زاده
    آیت الله علی اکبر نهاوندی معروف به مجتهد (1278-1369ق) از بزرگان علمای شیعه معاصر، علاوه بر داشتن وجه اجتماعی، دارای تالیفات فراوان است. کتابشناسی آثار وی را می توان در پنج موضوع قرآن و حدیث، عقاید، فقه و اصول فقه، تراجم و رجال، خطابه و وعظ قرار داد. نویسنده در نوشتار حاضر درصدد معرفی توصیفی و اجمالی آثار اوست.
    کلید واژگان: عالمان شیعه, علی اکبر نهاوندی, کتابشناسی, آیت الله مجتهد}
    Ayatollah Ali Akbar Nahāvandi, known as Mujtahid (1278 – 1369 AH), is one of the significant contemporary Shia scholars who not only had a great social aspectbut also has written many works. The bibliography of his works can be classified into five groups according to these subjects: the Qur’an and hadith, jurisprudence and the principles of jurisprudence, al-Tarājim and al-Rijāl (biographical evaluation), as well as sermons and preaching. In this paper, the author is going to provide a brief description of his works.
    Keywords: Shia scholars, Ali Akbar Nahāvandi, bibliography, Ayatollah Mujtahid}
  • Roya Bagheri*
    Ali ibn-e-Isa Arbali (620) is a 7th century leading historian and scholar, who spent his blessed life on invesgaon and research, and therefore developed and deepened the Holy Household’s culture. Thus, he can rightly be considered as a well-known researcher of the world of Shia, especially in the area of Imamate and Wilayat. Through invesgang the part “biography of the Holy Prophet (pbuh)” in the book “Kashf al-Qame”, this paper seeks to clarify his style of historiography. It firstly discussesArbali’s literary and scienfic posion, and theninvesgates his methodology in this book within the limits of biography of prophet. Arbali’s main goal in this book is invesgang into the lives of prophets and discussing prophet’s biography with an excursive and digressive view.In this excursive view, however, there are interesng points about his method of Prophet’s biography wring. Documenng his ideas with verses and tradions, using Sunni’s statements and sayings, quong different views on the controversial issues,using rich literary and lexical discussions are among the strengths of Arbali’s work on this secon of the book. Moderaon and unbiasedness in presenng the subjects has won his acceptance among people. Of course,Arbali’s social posion and his connecon with Sunni scholarshave contributed in this appeal. Since the eighth century, historians have made considerable use of his book(prophets’ biography secon). However, as he has only briefly dealt with the Prophet’s biography, this secon of his book has not received much aenon and other scholars havepreferred to refer to books which have more completely and thoroughly dealt with the holy Prophet’s biography.
    Keywords: Kashf, e, Alqame, Arbali, Prophet's biography, the holy prophet (pbuh), Shia historiography}
  • حمید عطایی نظری
    امروزه شناخت ابعاد مختلف تشیع و به ویژه تشیع امامی، در کانون توجه اسلام پژوهان غربی قرار گرفته است و هر ساله آثار متعددی درخصوص برخی از وجوه و ساحت های معرفتی آن نوشته می شود. با توجه به حجم وسیع تحقیقات غربی در این زمینه، لازم است شیعه پژوهان اندک اطلاعی از گفتمان حاکم بر فضای شیعه شناسان غربی و دیدگاه های ایشان درباره تشیع امامی داشته باشند. کتاب «شیعه شناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازه امامی» کتابی است که توسط مریم صانع پور و انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال 1393 به رشته طبع درآمده است. به زعم نویسنده این نوشتار، کتاب مذکور اگر از حداقل استانداردهای لازم برای یک پژوهش آکادمیک برخوردار می بود، می توانست گامی مهم برای شناخت دیدگاه های شیعه شناسان غربی در شمار آید؛ ولی افسوس که چنان نیست. از این رو نویسنده، کتاب مذکور را در بوته نقد و بررسی قرار داده و برخی لغزش های محتوایی، ویرایشی و ساختاری صورت گرفته در نگارش آن، از جمله لغزش در ضبط اسماء اعلام و کتب، استدلال های ضعیف و ترجمه های نادرست و... را متذکر می شود.
    کلید واژگان: کتاب شیعه شناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی, مریم صانع پور, شیعه شناسان غربی, شیعه شناسی, شیعه دوازده امامی, اصول اعتقادات, نقد کتاب}
    Hamid Atā, Ienazari
    Nowadays, the study of different aspects of the Shia, Imami Shiism in particular, is the focus of Western scholars of Islam studies, and every year several works are written on this topic. Due to the large amount of the western research in this field, it is necessary that scholars of Shia Studies have some information concerning the dominant discourse among the western scholars of Shia studies and their point of views about Imami Shi’ism. Western Scholars of Shia Studies and Twelve-Imam Shia Principles is a book by Maryam Sāne’poor, published by Institute of Humanities and Cultural Studies Publications in1393. The author of the present paper believes that if the mentioned book had had the least criteria of an academic research, it could have been an important step to the understanding of the western scholars’ ideas. Therefore, the author is going to criticize the book, and point out some of its content, editing, and structural deficiencies such as the problem in writing the names of the books, weak arguments, inaccurate translation and ….
    Keywords: Western Scholars of Shia Studies, Twelve, Imam Shia Principles, Maryam Sānepoor, Western Scholars of Shia Studies, Shia Studies, Twelve, Imam Shia, principles, believes, book review}
  • محمدرضا پیر چراغ
    کتاب نظریه السنه فی الفکر الإمامی الشیعی التکون و الصیروره پژوهشی درباره سنت و حجیت آن از دیدگاه فقی هان شیعه است. نویسنده کتاب با نگاه تاریخی تحلیلی، یک دوره اعتبار حدیث شیعه را از منظر این دانشمندان در دوره زمانی عصر حضور ائمه (ع) تا عصر حاضر، مورد بررسی قرار می دهد. وی سعی دارد اثبات کند که شیعه در هیچ دوره تاریخی به سنت ظنی عمل نکرده است و بر همین اساس در 5 فصل اول سنت را در دوره حضور معصومان (ع)، قرن چهارم تا هفتم، قرن هفتم تا نهم، قرن دهم و یازدهم (اخباریون) و عصر حاضر مورد کاوش قرار می دهد. در فصل ششم بحثی پیرامون جریان های نقدگرای حاضر داشته و در نهایت به ارائه مطالبی درباره حجیت سنت ظنی در حوزه غیر فقه و احکام پرداخته است. نویسنده نوشتار حاضر، با هدف معرفی کتاب مذکور، نخست معرفی مختصری از مولف کتاب ارائه می نماید. در ادامه، با معرفی کتاب و ذکر اهداف و سوالات نویسنده آن، فصول کتاب را نام برده و به اختصار محتوای آنها را مورد مداقه قرار می دهد.
    کلید واژگان: حدیث شیعه, سنت, کتاب نظریه السنه فی الفکر الامامی الشیعی التکون و الصیروره, حیدر حب الله, حدیث شیعی, جریان های نقدگرای حدیث, سنت ظنی}
    Muhammd Reza Peercheragh
    Nazarie Al-sunnat fi Al-fikr Al-imami Al-Shiite Al-takawonva Al-Serourais a study of tradition and its authenticity in view of Shia jurists. The author of the book has used a historic- analytic approach to examine the validity of the Shia hadith in view of these scholars from the era of Imams (AS) to the present day. He tries to prove that Shia has never acted according to the probable tradition; therefore, he has explored the tradition in the era of Imams (AS), from the fourth to the seventh century, from the seventh to the ninth century, the tenth century, and the eleventh century subsequently in the first five chapters. In the sixth chapter, there is a discussion about the current criticism, and then the author goes on to talk about the authenticity of the probable tradition in the areas other than jurisprudence and ahkām (Islamic laws). In the present work, the writer intends to provide a report of this book; therefore, he, firstly, speaks briefly about its author. Then, he discusses the author’s goals and questions, names the chapters, and examines their content.
    Keywords: Shia hadith, tradition, Nazarie Al sunnat fi Al fikr Al imami Al Shiite Al takawonva Al Seroura, HeidarHobollāh, hadith criticism, probable tradition}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال